PDA

View Full Version : Toplager ?

Losha
19-09-2008, 15:53
ik heb een beetje speling op de bovenbevestiging veerpoot links voor
in de tekening zie ik nergens een lager zitten, lijkt mij dat het toplager in de veerpootsteun zit (grote rubberen ding)

is die los te vervangen ? zoja welk lager moet erin ? (heb geen zin om'm uit elkaar te halen en dan weer in elkaar alvorens naar de winkel te gaan)

'88 16V

Losha
19-09-2008, 18:00
even reactie op mezelf ... :(
dat rubberen ding genaamd veerpootsteun (volgens volkswagen) IS het toplager, er zit geen los lagertje in .. correct ?

heerlijk als dingen verschillende benamingen hebben, totaal niet verwarrend ofzo :screwy:

vraag wordt dan:

Hoeveel speling mag er op zitten ? (hopende dat de sleufmoer vastzit)

dekilo
19-09-2008, 18:26
Ik heb ongeveer 1 mm speling met moer precies goed vast.
Je hebt geen los lagertje.
Kijk eens in de howto van een schroefset plaatsen.
Daar vind je alle info.

Fred
19-09-2008, 22:07
even reactie op mezelf ... :(
dat rubberen ding genaamd veerpootsteun (volgens volkswagen) IS het toplager, er zit geen los lagertje in .. correct ?

heerlijk als dingen verschillende benamingen hebben, totaal niet verwarrend ofzo :screwy:

vraag wordt dan:

Hoeveel speling mag er op zitten ? (hopende dat de sleufmoer vastzit)

In de autowereld is het TOPlager het lager waar de priseas van de versnellingsbak in loopt aan de koppelings kant...

Veerpootsteun of dome lager zijn inderdaad de benamingen voor het bovenste lager van de veerpoot

passatje2
20-09-2008, 06:41
als het lager uit elkaar valt is het kapot,je kunt dit lager ook eens opnieuw insmeren met vet want er komt wel eens wat rotzooi in,als je em van de veerpoot afgehaald hebt,van boven en onder invetten,helpt ook wel eens,en als ie echt kapot is.......ik zou ze allebei doen want het kan natuurlijk dat die andere ook niet meer zo goed is en ook eens stuk gaat,ma ja dat moet je zelf weten,kost rond de 20 euro dat domlager,origineel zijn ze wat duurder

golf mkII 16v
20-09-2008, 07:47
Is een los lagertje!

JurjenV
20-09-2008, 09:19
Complete domlager (rubber met lager) kost 25 euro bij de brezan. Op ebay.de 12 euro voor 2 vorig jaar...

Losha
20-09-2008, 19:21
thnx, heb voorlopig meer info dan nodig was :)
direct bij vw zijn ze stukken duurder, mooi te weten dat breezan een goed alternatief bied, als ik er weer tijd voor heb zal ik nog eens goed kijken of ie nou gewoon los zit of af is

tim_j
20-09-2008, 21:08
met je ophanging alles in 2 voud kopen.

heb zelf een hoop ge-etter gehad door bv maar 1 demper te kopen...