PDA

View Full Version : Auto RDW om laten keuren

Marcski
31-07-2008, 16:55
met dank aan VWAirlines;

Het hele verhaaltje dan..

Eerst krijg je de keuring : motorvoertuig licht wijziging motor (€42,00)
Hier kijken ze of de motor thuis hoort in de serie..

Aangezien mijn motor uit een golf 4 gti kwam moest ik dus naar lelystad

En ze wegen de auto opnieuw (€17,50)
Zorg dat je met een bijna lege tank staat, alle rommel van reservewiel, gereedschap, muziek, weet ik het wat er allemaal nog uit kan uit is..

Voor een geluidsmeting (€366,00) en een rijgedragtest (€290,00).

rijgedragtest doen ze een aantal malen een remtest, een acceleratietest,
ze rijden een bepaalde snelheid en gooien dan je stuur 90 graden om. allebei de kanten.

En bij de geluidsmeting rijden ze een afstand van geloof 30 meter.
Ze kijken naar het toerental waar jij max vermogen hebt en rijden dan op 75% van dat toerental.
en dan in de 2e en 3e versnelling van 2000 toeren en 3000 toeren.

Voordat ze met deze beide keuringen beginnen, tekenen ze eerst je uitlaatsysteem over, schrijven alle nr's van je dempers op (welk merk, etc)
ook de typenr's van je luchtfilterbak en je luchtfilter zelf noteren ze.

als ik nu wordt aangehouden ofzo is het allemaal in orde en kunnen ze niet meer zeiken.. En als je een ongeluk krijgt dan zit je goed met de verzekering, anders kun je nog een hoop gezeik krijgen..

en sticky

fabbi
24-08-2008, 12:19
Stel dat je een motorombouw doet bij een oldtimer (ouder dan 25 jaar) .
Gelden dan andere eisen?
Wordt dan ook de wegtest enz gedaan?
of zijn ze dan soepeler alleen technische controle??
kan hier nergens iets over vinden... en antwoord van rdw via mail wacht ik al 2 weken op....

sjampoo
24-08-2008, 13:14
Antwoorden van de RDW krijg je direct als je even belt.

E-mail kan natuurlijk ook, en de antwoorden die je krijgt zijn ook net zo goed, maar over het algemeen: gewoon even bellen.

Voordeel van bellen: Wordt je vraag niet direct helemaal begrepen, of is het antwoord niet helemaal wat je zoekt: Je kunt live-en-direct opnieuw een vraag stellen: 'Het is amazing, Mike!"

fabbi
24-08-2008, 13:16
Tja maar ik hebben dingen graag zwart op wit...
lullen kunnen we allemaal wel...

maar laat maar na nog eens op wat andere termen gezocht te hebben weet ik al wat ik moet weten

Een ARL 150 pk TDI in een golf 2 84 moet ook gewoon alle keuringen ondergaan....
jammer

sjampoo
24-08-2008, 13:38
Tja maar ik hebben dingen graag zwart op wit...
lullen kunnen we allemaal wel...

maar laat maar na nog eens op wat andere termen gezocht te hebben weet ik al wat ik moet weten

Een ARL 150 pk TDI in een golf 2 84 moet ook gewoon alle keuringen ondergaan....
jammer

Het is maar wat je jammer noemt: Het kàn gewoon wel,het is niet zo dat ze een auto afkeuren als de inbouw voor elkaar is;
Als je bang bent dat ze de auto om één of andere reden NIET goedkeuren,.. zou je er dan niet beter voor zorgen dat het wèl goed in elkaar steekt? Als ze m afkeuren, omdat ie niet goed is, weet je ook nog eens direct wat je nog moet regelen!

Op het budget dat je nodig hebt, tikt de keuring wel redelijk aan, dat is waar. Maar toch is het wel zo fijn als je ook de papierenwinkel ook goed in orde. Voor een appel en een ei krijg je de 150pk toch al niet in je auto gelepeld... als je het goed doet.

fabbi
24-08-2008, 13:47
Dat goed in elkaar steken ben ik niet zo bang voor...
Maar zie meer op tegen de ellende en tijd die dat dan weer kost.
rdw is niet meewerkend dus 2 keer vrij voor technische keuring en voor rijgedrag enz enz.
MIjn vorige ombouw corrado g60 naar vr6 was perfect gedaan maar die laml*l bij de rdw moest en zou afkeuren........ dus dan maar dat die remslang in zijn ogen te droog was..... Met een loep zag je nog geen scheurtjes!!!!!
Maar ja betent gewoon weer een dag vrij en kosten voor herkeuring..

vandaar dat ik niet zo een hoge pet van de rdw op heb.....

Als je nu bij oldtimer alleen aan de technische eisen moet voldoen durf ik het wel aan, maar als je met de complete keuring ook aan hun overgelverd bent laat dan maar .............

sjampoo
24-08-2008, 14:21
Tja,. een motorombouw afkeuren op een remslang.. dat is wel erg zuur ja. Ik kan vanachter m'n PC niet beoordelen wie d'r gelijk heeft ( of de slag goed was of niet ), maar je hebt t wel voor elkaar gekregen dus.

maar G60 naar VR6 ombouw; was het daar dan wel voor nodig om naar Lelystad te gaan? De Corrado is toch gewoon geleverd met VR6, dus incl typegoedkeuring? Of was het bouwjaar niet overeenkomstig?

Maar goed: RDW: Ja, ze kunnen godsgruwelijk moeilijk doen, en het gaat dan ook meestal mis op nou net die dingen waar je tijdens de motorombouw niet aan denkt: een remslang, een reflector in het achterlicht een defecte claxon of een verkeerde bandenmaat..

RubenD
24-08-2008, 21:23
Niks tegen de RDW maar ik ken mensen die de RDW adviseren omdat de RDW zelf niet weet wat ze met bepaalde zaken moeten beginnen. Voorheen dacht ik altijd: Die doen alles zelf, viel mij dus flink tegen.

Maar zo'n keuring is altijd hetzelfde, dus als je al eens geweest bent weet je hoe ze zijn ;)

Ron21
25-08-2008, 07:54
De quote in de eerste post is zeer duidelijk maar:

Wat doet het rdw met een motor die zelf is samengesteld en waarvan er geen gegevens bij het rdw bekend zijn omtrent aantal kw/pk's ?

sjampoo
25-08-2008, 08:17
De quote in de eerste post is zeer duidelijk maar:

Wat doet het rdw met een motor die zelf is samengesteld en waarvan er geen gegevens bij het rdw bekend zijn omtrent aantal kw/pk's ?

Kijk, dat zou ik nou ook wel eens willen weten!

Area51
25-08-2008, 11:07
der is nog geen een antwoord gegeven op de twee vragen die er staan....

Stel dat je een motorombouw doet bij een oldtimer (ouder dan 25 jaar) .
Gelden dan andere eisen?
Wordt dan ook de wegtest enz gedaan?
of zijn ze dan soepeler alleen technische controle??
kan hier nergens iets over vinden... en antwoord van rdw via mail wacht ik al 2 weken op....

Waarom zou er voor een Oldtimer een andere regeling gelden dan voor een 'moderne' auto ??
Goed, vaak staat er geen vermogen op het kentekenbewijs (als ik ff mijn 1972 Capri erbij pak staat daar alleen het aantal cilinders -in mijn geval 4- op), dat wil nog niet zeggen dat ik er straffelooos een 240pk Cosworth in kan hangen.
Ik wil ook verzekeringtechnisch goed zitten, dus ik zal straks de Capri Cosworth gewoon RDW gaan laten keuren.
Voor auto's van vóór 1973 zijn er volgens mij geen specifieke eisen, maar dat wil niet zeggen dat alles zomaar is toegestaan.

Marcski
25-08-2008, 11:18
opgeschoond.. hou dit topic schoon, het is bedoeld als puur feitelijk informatief!
Voor meningen e.d. open je maar een ander topic

fabbi
25-08-2008, 11:24
@ marski prima zo, zo lijkt het er weer op.

@ area 51 Uiteraard moet je langs de rdw dat heb ik vermeld maar mijn vraag was dus of met misschien voor oldtimers soepelere regelgeving heeft, Motoren zijn soms niet meer voorhanden upgrading naar iets nieuwere techniek om beter mee te komen enz enz..

Dat je een technische keuring moet hebben is meer dan logisch en dan kan ook de papierwinkel meteen afgewerkt worden...

maar ik doelde meer op de testbaan en db meting enz..... geld dit ook voor oldies ???

fabbi
25-08-2008, 11:30
@ ron21

Je bedoeld bv een 16V g60 bestaat officieel niet en staat dus ook nergens in de boekjes.....

Zolang het motornummer maar te lezen is (niet gevijld enz ) en dat nummer niet als gestolen staat geregistreerd kunnen ze weinig doen lijkt me....

Area51
25-08-2008, 12:07
Ik zou juist verbaasd zijn als ze voor oldies soepeler regelgeving zouden hebben, zeker ook als je een nieuwere motor (bv een 1.8 20VT) in een Golf1 uit 1975 zou gaan hangen.

fabbi
25-08-2008, 12:13
NOU zelfs in belgie waar je dus helemaal niks mag ombouwen gaan bij oldtimers de remmen los :thumbup:

Dus waarom hier in NL niet he...

OOk de apk is soepeler minder puntjes..
dus waarom de rest niet he...?

NOgmaals een technische ombouwekeuring moet ALTIJD als je je papieren in orde wil hebben...

fabbi
25-08-2008, 12:15
Ik kan natuurlijk vertrekken vanuit een 16v dan kom ik niet over de 40 pk grens alleen van benzine naar diesel....

Maar ik heb een ander plan en daar moet ik vertrekken van een 55KW model...

Ron21
25-08-2008, 15:18
@ ron21

Je bedoeld bv een 16V g60 bestaat officieel niet en staat dus ook nergens in de boekjes.....

Zolang het motornummer maar te lezen is (niet gevijld enz ) en dat nummer niet als gestolen staat geregistreerd kunnen ze weinig doen lijkt me....

Ja een 16vg60 is een aardig voorbeeld. In mijn geval stond er pl in het onderblok en nu RON21 :D

En nu ?

Rallye-VR6t
25-08-2008, 17:57
Ja een 16vg60 is een aardig voorbeeld. In mijn geval stond er pl in het onderblok en nu RON21 :D

En nu ?

3G is de motorcode.
Maar deze is niet makelijk terug te vinden. Zijn alleen in de Limmited geleverd.
En dus alleen in Duitsland.

VWAirlines
16-09-2008, 16:49
Voor mensen die een motor hebben die zelf samen gesteld is en er geen pk / Kw / Nm gegevens bekend zijn, zetten ze de wagen op de rollenbank daar in lelystad.

wat ze met motorcode's doen dat weet ik niet, als het bijv een 16v g60 is met een kr motor als basis, dan neem ik aan dat ze gewoon kr als motortype aan zullen houden.

maar voor de gegevens zetten ze je gewoon op de rollenbank.

Als alles gewoon goed in orde is dan heb je weinig problemen hoor.
Heb het zelf nou een keer meegemaakt, valt allemaal best mee. Als het maar allemaal goed is..

sjampoo
20-09-2008, 11:04
Voor mensen die een motor hebben die zelf samen gesteld is en er geen pk / Kw / Nm gegevens bekend zijn, zetten ze de wagen op de rollenbank daar in lelystad.

Dát wilde ik nou net weten!

*keert hobbyspaarpot ondersteboven*

Kosten keuring motorwijziging: per 1 januari 2008 € 55,00.

Kosten weggedrag test: per 1 januari 2008 € 290,00.

Kosten geluidsniveau test: per 1 januari 2008 € 366,00.

Kosten weging: +/- 20 euro

Kosten roetmeting (diesel); Inbegrepen of +/- 30 euro)

Kosten rollenbank/vermogensbepaling: ???

Met andere woorden: voor rond de 1000 euro, staat het allemaal gezellig op kenteken?

TCD
20-09-2008, 17:32
Maar als je een kr ombouwd naar vr6 blijf je binnen je 40% vermogenwinst en hoef je toch alleen een kentekenwijziging te hebben??

ries
21-09-2008, 10:09
Er vanuit gaande dat je een Golf 2 bedoelt met KR blok....een VR6 is nooit geleverd in een golf 2 en daardoor zit je naast de technische keuring ook aan de geluidstest vast.
Je blijft idd binnen de 40% stijging dus de weggedragtest zou dan mogelijk vervallen.

[edit]
Dit is al wat ouder (2006) maar hier (http://www.nurburgring.nl/forum/viewtopic.php?f=8&t=3544&st=0&sk=t&sd=a&sid=33dd778dcbdbcd9e084e4c2802fcc91e) staat wel netjes beschreven hoe hun RDW keuring heeft plaatsgevonden:

VWAirlines
21-09-2008, 16:33
Dát wilde ik nou net weten!

*keert hobbyspaarpot ondersteboven*

Kosten keuring motorwijziging: per 1 januari 2008 € 55,00.

Kosten weggedrag test: per 1 januari 2008 € 290,00.

Kosten geluidsniveau test: per 1 januari 2008 € 366,00.

Kosten weging: +/- 20 euro

Kosten roetmeting (diesel); Inbegrepen of +/- 30 euro)

Kosten rollenbank/vermogensbepaling: ???

Met andere woorden: voor rond de 1000 euro, staat het allemaal gezellig op kenteken?

Dat zijn dan puur de keuringskosten..

Bij mij kwam het aanpassen van de uitlaat enzo er nog allemaal bij en nog wat andere dingen. was bij mekaar tussen de 1300 - 1500 euro kwijt..

Het kost een hoop geld :(

de prijzen die ik genoemd hebt betreft keuren zijn actueel, heb em in augustus omgekeurd..

VWAirlines
21-09-2008, 16:36
Er vanuit gaande dat je een Golf 2 bedoelt met KR blok....een VR6 is nooit geleverd in een golf 2 en daardoor zit je naast de technische keuring ook aan de geluidstest vast.
Je blijft idd binnen de 40% stijging dus de weggedragtest zou dan mogelijk vervallen.

[edit]
Dit is al wat ouder (2006) maar hier (http://www.nurburgring.nl/forum/viewtopic.php?f=8&t=3544&st=0&sk=t&sd=a&sid=33dd778dcbdbcd9e084e4c2802fcc91e) staat wel netjes beschreven hoe hun RDW keuring heeft plaatsgevonden:

weg gedragtest krijg je zowiezo, motor zit niet in de serie, massa van de auto is anders, plus het rdw ziet graag die 290 euro binnenkomen

sjampoo
21-09-2008, 16:47
Dat zijn dan puur de keuringskosten..

True. Maar die kosten staan dan ook los van alle ombouw werkzaamheden aan de auto: Ik bedoel m'n Diesel G40 project: Daar steekt wel ietsje meer geld in dan de RDW mij nog kan/wil afnemen..

TCD
21-09-2008, 18:01
Jep dat bedoel ik,

[edit]

bluediamond
27-01-2009, 22:52
Interessante topic.

Nu heb ik een G60 onderblok ingebouwd in een golf mk1.
En een 2.0l crossflow cilinderkop gemonteerd.

Aan de achterkant van de kop heb ik nu K04-23 turbo gemonteerd.
Het uitlaatsysteem is van voor tot achter van supersprint (midden- en achterdemper).

Nu zit ik met de volgende vragen:

Moet ik om de samenstelling van dit motorblok op de testbank?
Welke CO2 waarde moet ik realiseren?
Kom ik met dit uitlaatsysteem door de keuring, is bijvoorbeeld geen katalysator nodig?

ries
30-01-2009, 19:39
Het lastige met deze opbouw is dat het geen bestaand blok is. Je kunt dus ook niet bij Pon vragen om een officieel document met de motorgegevens.
Van wat ik gelezen heb wil de RDW daar nog wel eens om vragen. Tenzij je uitgaat van een G60 motor en hopen dat ze niet doorhebben dat er een turbo op zit ipv een g-lader.

Ondanks de vele verhalen is de CO vraag mij ook nog niet helemaal 100% duidelijk. Ik meen dat je moet voldoen aan de waarde van de motor die oorspronkelijk in je auto lag. Dus met een golf 1 zal dat 1,5% zijn ofzo?
Dan heb je denk ik een kat niet echt nodig om je CO te halen.

Echter, het grote voordeel van een kat is natuurlijk het dempen van je uitlaat en dat ga je absoluut nodig hebben want je moet onderhand een fluisterauto brengen om door de geluidtest te komen.

ronaroot
27-02-2009, 10:52
Wat als je een typegoedkeuring wilt aanvragen die al eens aangevraagd is?
Heeft dit voordelen? (minder kosten, minder tijd etc.)

Ik wil namelijk een 130pk TDI (golf 4) in een 120pk GTI (Golf 2) leggen.
Nu weet ik dat er al meerdere golf 2 TDI rondrijden (ik hoop met typegoedkeuring)
Dus dan zou bij RDW al eens een typegoedkeuring zijn afgegeven voor zo'n type auto.

Is het dan zo dat als er eenmaal een typegoedkeuring is afgegeven je die als ware kan overnemen ?

Tjaap
27-02-2009, 10:54
nee

ronaroot
27-02-2009, 10:56
Oke, geheel duidelijk :redface:

ries
27-02-2009, 19:32
Elke ombouw is weer anders gedaan en zal dus ook apart bekeken worden (om te voorkomen dat als iemand een zooitje van de inbouw maakt er dan toch zo doorheen wandelt omdat iemand anders het ooit een keer wel goed gedaan heeft).

ronaroot
27-02-2009, 21:01
Is dan toch wel "krom" eigenlijk.
Dus als je een golf 2 hebt kan je daar een gti inleggen omdat daar een typegoedkeuring voor is. die ombouw moet dan ook goed gebeuren. en daar hoef je dan niet voor naar Lelystad.
Terwijl als je dezelfde auto pakt en daar een tdi inlegt (waarbij bij iemand anders al een typegoedkeuring voor is afgegeven) en die ombouw gebeurt ook gewoon goed, dan moet je wel naar Lelystad

Chr-ome Weber
27-02-2009, 21:30
juist ;)

erikcabrio1
30-03-2009, 12:06
mag ik nog eens een vraag stellen, ik heb een mkI cabrio van 88 daar wil ik een diesel inleggen uit een mkI dicht een turbo diesel.
is dit wel mogelijk? bij mijn weten is er geen mkI cabrio diesel uitgebracht maar natuurlijk wel de dichte.
moet je hiervoor alle testen ondergaan of enkel een roetmeting en papierrompslomp?

ScareMercy
30-03-2009, 20:30
Alle keuringen op de weggedragtest na..

breadfan83
28-07-2009, 22:39
Dus... ik bouw een KR in de Golf, zet de bijbehorende remmerij en alles om, en maak van mijn Function eigenlijk een GTI...

Typegoedkeuring bestaat voor die auto. Betekent dat dat ik dan die 42 euro voor de check naar typegoedkeuring kwijt ben, en die 17,50 voor de gewichtsmeting? Of moet ik dan die hele weggedragtest en geluidsmeting ook doen? Dat is wat me niet helemaal duidelijk is uit de eerste post.

Ik weet dat vroeger (vorig jaar) de typegoedkeuring en weging genoeg waren, maar de laatste tijd hoor ik andere minder voordelige berichten... :(

neef_m
28-07-2009, 23:20
dit vroeg ik me ook af wat breadfan zegt.

er is inprinciepe een type goedkeuring voor de auto, dus kan je in een 1.3 golf zo een gti blok leggen, je past de remmen/ onderstel e.d. aan en je bent voor een paar tientjes klaar?

sjampoo
29-07-2009, 08:17
Even inhaken op een paar postings hierboven:
En afzonderlijke keuring ( VR6 in een Golf 2 ) niet gelijk aan een type goedkeuring.

En dan:
Als er een type goedkeuring is afgegeven voor een Golf, van exact jouw bouwjaar, met exact jouw motornummer en alle overige zaken zijn gelijk,. dan fiets je voor onder de 100 euro met een nieuw kenteken naar buiten. ( naja: kenteken komt per post ).

Ik keurde mijn 1.3 Benzine polo ( 60pk) om naar 1.3 Diesel ( 45 pk ), hoefde niet langs lelystad en betaalde iets van 70 euro voor de keuring, incl roetmeting, excl weging.

omkeuring is 'ongeveer' gelijk aan een APK; Allerlei zaken worden op deugdelijkheid gecontroleerd (inbouw, remmen, uitlaat, verlichting). Daarnaast worden zaken welke geregistreerd staan, gecontroleerd of ze kloppen: 1.3 Diesel heeft bijv. een diagonaal gescheiden remsysteem met bekrachtiging en een last-afhankelijke remkrachtverdeler aan de achteras ( staat nergens op mijn papieren kenteken vermeld, maar staat WEL in de computer (naja: de boekjes ) van de RDW, en heeft altijd een 5 versnellingsbak. de 1.3 benzine had gelukkig al een overeenkomstig remsysteem, maar slechts een 4 bak. Diesel + 4 bak = niet overeenkomstig type goedkeuring -> ga langs lelystad. Maar goed: ik had (gelukkig :) ) de 5 bak erbij.

breadfan83
29-07-2009, 08:33
Dan hoop ik maar dat ik d'r door kom. Nieuw model Golf, 1992, oud model motor, KR uit 1986... :(

Zollie
29-07-2009, 10:02
Even inhaken op een paar postings hierboven:
En afzonderlijke keuring ( VR6 in een Golf 2 ) niet gelijk aan een type goedkeuring.

En dan:
Als er een type goedkeuring is afgegeven voor een Golf, van exact jouw bouwjaar, met exact jouw motornummer en alle overige zaken zijn gelijk,. dan fiets je voor onder de 100 euro met een nieuw kenteken naar buiten. ( naja: kenteken komt per post ).

Ik keurde mijn 1.3 Benzine polo ( 60pk) om naar 1.3 Diesel ( 45 pk ), hoefde niet langs lelystad en betaalde iets van 70 euro voor de keuring, incl roetmeting, excl weging.

omkeuring is 'ongeveer' gelijk aan een APK; Allerlei zaken worden op deugdelijkheid gecontroleerd (inbouw, remmen, uitlaat, verlichting). Daarnaast worden zaken welke geregistreerd staan, gecontroleerd of ze kloppen: 1.3 Diesel heeft bijv. een diagonaal gescheiden remsysteem met bekrachtiging en een last-afhankelijke remkrachtverdeler aan de achteras ( staat nergens op mijn papieren kenteken vermeld, maar staat WEL in de computer (naja: de boekjes ) van de RDW, en heeft altijd een 5 versnellingsbak. de 1.3 benzine had gelukkig al een overeenkomstig remsysteem, maar slechts een 4 bak. Diesel + 4 bak = niet overeenkomstig type goedkeuring -> ga langs lelystad. Maar goed: ik had (gelukkig :) ) de 5 bak erbij.

Toen in mn 55kW Santana ombouwde naar 51kW TD dede ze niet zo moeilijk hoor... inbouw en uitlaat werden uiteraard goed bekeken. Maar remsysteem? zo heeft een TD altijd 200mm remmen achter, maar mn Santana heeft maar 180mm. En ik kreeg een waarschuwing voor gladde voorbanden, maar die gingen een week later bij de verse apk toch verwisseld worden, vond ie prima.

vento tdi
29-07-2009, 20:05
heb nu een duitse golf 1 1.5jb 51kw hier staan en wil daar een 1.8 2h 72 kw motor in leggen.
Ga hem volgende week invoeren.

Wat is wijsheid invoeren met de 1.8 of 1.5?

Nu de vraag: Moet ik omdat het 41 procent vermogensstijging is nu de dure en vele tests doorgaan?

De auto is trouwens uit 1981

alvast bedankt

vento tdi
09-08-2009, 22:24
niemand?

dutchblade
10-08-2009, 06:43
Als de golf ooit een keer met een 2h motor geproduceerd ist geweest, is het geen probleem. Dan vraag je dus een verandering motorcode bij de RDW. Ik zou de auto origineel invoeren, dan heb je daar geen gezeur mee, want dan kloppen ook alle gegevens van de Fahrzeugbrief. 2h is toch een cabrio motor?? Neem een DX ,die heeft zeker in een dichte golf gezeten (GTI).

Rico_90
02-09-2009, 17:15
Nu heb ik zelf ook een vraag, Zondag ga ik bij de golf 1 g60 16v van vanessa kijken die te koop staat op marktplaats . Deze moet ook omgekeurd worden nog (1.1 op kenteken). Maar weet niet of de remmen aangepast zijn op de 280pk. Dus als ik dan bevoorbeeld de auto zou kopen en willen laten keuren ,zou ik de remmen moeten aanpassen in plaats van de nog standaard trommelremmen achter enz?

Ron21
02-09-2009, 17:37
Lijkt mij wel een goed plan om wat met je remmen te doen. Ik weet eventueel nog wel een golf1 16vg60 waarvan wel alles is aangepast.

Matthijs de Graaf
02-09-2009, 17:48
Word nog wel wat moeilijker het omkeuren, omdat er op het blok geen officiele motorcode zit. En dat ze die wel nodig hebben voor alle gegevens van emmisie enzo.

Mijn Rallye is pas omgekeurd van G60 naar 6 Cilinder. Had alles netjes in orde en had papieren van de motor.

corrado-usa
02-09-2009, 17:54
Word nog wel wat moeilijker het omkeuren, omdat er op het blok geen officiele motorcode zit. En dat ze die wel nodig hebben voor alle gegevens van emmisie enzo.

Mijn Rallye is pas omgekeurd van G60 naar 6 Cilinder. Had alles netjes in orde en had papieren van de motor.

dus dan is het nog goed te doen een vr6 of zo in een mk2 te doen. :thumbup:

Marcski
02-09-2009, 19:44
de regels zijn aangepast, he..
lees dit topic maar even door: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=58584

Sven-GTI
10-06-2010, 08:30
misschien een interessante aanvulling.
deze gegevens heb ik van het RDW gewoon zwart op wit gehad:

Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij n van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

Het gaat om de volgende wijzigingen:

- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;

- het wijzigen van het aantal cilinders;

- het wijzigen van de cilinderinhoud;

- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;

- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).

In gebruik genomen voor 1 januari 1998:

Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.

In gebruik genomen na 31 december 1997:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.

Bestaat er geen typegoedkeuring, dan is het in principe mogelijk om het voertuig individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is, dat er testen moeten worden uitgevoerd.

In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt.

Kosten:

De kosten kunnen variren van ? 26,00 tot ? 80,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.

Als de personenauto in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Oudelut
18-08-2011, 20:05
Nog even een check of ik dit goed interpreteer:
ik wil een diesel-blok inbouwen in mijn '77-er Polo. Het eerste type Polo (typ86) is nooit geleverd met een dieselmotor, en er is dus ook geen typegoedkeuring op basis van diesel.
Maar omdat de auto van vóór 1-1-1988 is is dit niet meer van belang, toch? Zolang de inbouw netjes is verzorgd, de geluidsproduktie binnen de normen blijft en de auto voldoet aan de APK-eisen, toch?

J-9A-N
18-08-2011, 20:23
Dat klopt idd , deze ombouw is geen probleem.
De grens voor deze keuringseisen ligt trouwens bij 97 98 ipv 87 88.

Oudelut
18-08-2011, 20:34
Oh ja, tik-/leesfout...

neef_m
20-08-2011, 19:48
iemand trouwens al een auto laten omkeuren zonder gegevens van de auto waar de ingebouwde motor uitkomt?

moet binnekort naar de rdw maar heb een los blok gekocht zonder papieren

J-9A-N
21-08-2011, 09:25
iemand trouwens al een auto laten omkeuren zonder gegevens van de auto waar de ingebouwde motor uitkomt?

moet binnekort naar de rdw maar heb een los blok gekocht zonder papieren

Ja, maar in Groningen hebben ze mij er ook niet naar gevraagd.

classic-edition
21-08-2011, 12:05
Even een vraag mbt de rdw-keuring.

Stel ik ga een 2.0 ltr golf 4 cabrio motor leggen in mijn huidige 1.6 golf 3 cabrio.
Moet ik dan ook omkeuren of blijf ik binnen de ....% stijging?

Mijn 1.6 is 100pk en volgens mij is de 2.0 ltr een 115 pk,maar weet dit niet helemaal zeker? Het aantal cylinders blijf natuurlijk 4 en ongewijzigd.

Moet ik dit wel ergens vermelden zodat er 2.0 en ...kw op kenteken staat of is dit niet nodig?

classic-edition
24-08-2011, 22:38
niemand?

Oudelut
24-08-2011, 22:42
De 40%-motorvermogenstijgingsregel is achterhaald. De geldende regelgeving is nu zoals in Sven's post een aantal posts hierboven.

mark89769
25-08-2011, 08:55
Nu heb ik zelf ook een vraag, Zondag ga ik bij de golf 1 g60 16v van vanessa kijken die te koop staat op marktplaats . Deze moet ook omgekeurd worden nog (1.1 op kenteken). Maar weet niet of de remmen aangepast zijn op de 280pk. Dus als ik dan bevoorbeeld de auto zou kopen en willen laten keuren ,zou ik de remmen moeten aanpassen in plaats van de nog standaard trommelremmen achter enz?

Voor de rdw heb je alleen een minimale remvertraging nodig van 4 m/s of zoiets hoeveel vermogen je ook hebt.

GerardMkIIVR6
16-12-2011, 14:22
misschien een interessante aanvulling.
deze gegevens heb ik van het RDW gewoon zwart op wit gehad:

Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij n van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;

- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;

- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).

In gebruik genomen voor 1 januari 1998:

Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.

In gebruik genomen na 31 december 1997:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.

Bestaat er geen typegoedkeuring, dan is het in principe mogelijk om het voertuig individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is, dat er testen moeten worden uitgevoerd.

In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt.

Kosten:

De kosten kunnen variren van ? 26,00 tot ? 80,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.

Als de personenauto in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Kijk hier wordt ik dus gek van want dit heb ik gister ontvangen van de RDW :confused:
Is voor mij heeeel belangrijk dat jaar verschil.
Wie kan dit ophelderen?

Geachte heer Van der Heide,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

U vraagt informatie over het wijzigen van of de wijziging aan de motor van uw personenauto.

Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij één van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

In gebruik genomen voor 1 juli 1999:

Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 juli 1999 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.

In gebruik genomen na 30 juni 1999:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 1999 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.

Kosten:

De kosten kunnen variëren van € 26,00 tot € 80,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.

Als de personenauto in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht. Hoe hoog de kosten daarvan worden is afhankelijk van het aantal testen. U dient rekening te houden met een bedrag van minimaal 500,- euro

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

J-9A-N
16-12-2011, 14:44
Dirt is wel vreemd idd.
Bij mijn weten ligt de grens op 97/98.

Misschien deze vraag even aan hajee voorleggen ,die werkt bij de RDW.

GerardMkIIVR6
16-12-2011, 14:47
Ok ja vond het ook vreemd Jan maar ja dat ene jaar is heel belangrijk voor mij :(

J-9A-N
16-12-2011, 14:55
Ja ik begrijp het , de golf is van 98 natuurlijk.

Aan de andere kant lijkt het mij gewoon een standaard brief , en je mag toch aannemen dat daar niet zulke fouten in staan.

Misschien de RDW nog eens vragen of het klopt. (natuurlijk met de bijgevoegde kopie van deze mail)

GerardMkIIVR6
16-12-2011, 15:10
Ja klopt 1998 frustrerend voel me genaait toen in 1999 al 2400 gulden betaalt met de MkII toen werd het goedkoop en nu moet ik weer en moet ik zeker weer duur :(
Heb ze terug gemailt wacht af maar ja is een groot orgaan en wanneer is het goed wat ze zeggen straks heb je het omgebouwd en zeggen ze toch maar ff naar Lelystad en BAM katsjing.

J-9A-N
16-12-2011, 15:19
Idd , het enige wat ik je mee kan geven is:
Noteer alle namen en bewaar alle correspondentie.
(meestal niet mogelijk door zulke schimmige onderschriften " Medewerker Klantenservice RDW" trouwens)

Misschien heb je er wat aan mocht het in de toekomst problemen geven bij een keuring.
Voor wat het waard is natuurlijk bij zo'n grote instantie

Oudelut
16-12-2011, 15:20
Tja, aan de andere kant heb je nu wel iets zwart op wit?

Het lijkt mij toch wel een foutje, met name door de laatste alinea in de brief, daar wordt wel nog gesproken van 1997...

rstempher
17-12-2011, 10:48
Ben ook bang dat het een typefout is van de medewerker.
Ik weet niet beter of de 97/98 regeling geldt nog steeds.
Althans 6 maanden geleden nog wel, heb namelijk hetzelfde probleem met een auto van begin 99
Moet dus ook de hoge kosten betalen.
Zal ook eens een mailtje doen naar de RDW, kijken wat ik terug krijg.

GerardMkIIVR6
17-12-2011, 12:48
Ja denk ook een typefoutje maar aan de andere kant is het een standaard brief precies dezelfde als die erboven staat dus is niet een zelf getypete brief lijkt wel een standaard voorbereide brief tot op het woord gelijk.

Rstempher hou me op de hoogte graag.

rstempher
17-12-2011, 12:50
Ja denk ook een typefoutje maar aan de andere kant is het een standaard brief precies dezelfde als die erboven staat dus is niet een zelf getypete brief lijkt wel een standaard voorbereide brief tot op het woord gelijk.

Rstempher hou me op de hoogte graag.

Zal ik zeker doen......
Heb er zelf ook heel veel belang bij vandaar.
Heb jij evt nog een voorbeeld email, dan stuur ik hetzelfde naar ze toe.
Mag natuurlijk via pm

Gr Ron

Tomramakers
23-02-2012, 21:54
Dus als ik goed begrijp,

Ik bouw mijn 86'er golf 16v om naar vr6, en blijf bij een kleine keuring op lokaal rdw station voor max 80 euro ??

Groeten Tom

Oudelut
24-02-2012, 00:04
Als je het netjes en stevig doet, de auto voldoet aan de APK-eisen, en aan de geluidsnormen, dan ja...

Sven-GTI
24-02-2012, 10:50
Dus als ik goed begrijp,

Ik bouw mijn 86'er golf 16v om naar vr6, en blijf bij een kleine keuring op lokaal rdw station voor max 80 euro ??

Groeten Tom

Hier kost het zelfs maar 47 euro ;)

arnus71
04-03-2012, 20:59
En een 1600 benzine santana van '85 omkeuren naar een 1900 diesel? Dus niet de 1600 diesel waarmee ze wel uit de fabriek zijn gekomen?

De Pul
04-03-2012, 21:44
En een 1600 benzine santana van '85 omkeuren naar een 1900 diesel? Dus niet de 1600 diesel waarmee ze wel uit de fabriek zijn gekomen?
dat word hem helaas niet.op de site van de rdw staat ook duidelijk 'uitgezonderd santana's voorzien van 1.9d motoren'.

Als je het netjes en stevig doet, de auto voldoet aan de APK-eisen, en aan de geluidsnormen, dan ja...

lezen kan zo moeilijk zijn soms.

arnus71
05-03-2012, 08:23
dat word hem helaas niet.op de site van de rdw staat ook duidelijk 'uitgezonderd santana's voorzien van 1.9d motoren'.

lezen kan zo moeilijk zijn soms.
Super bedankt voor je nuttige bijdrage, waren er maar meer wijzen zoals jij :thumbup:

Sven-GTI
05-03-2012, 11:08
Als de ombouw een beetje opschiet ga ik volgende week (of een week later :P) een golf 3 cabrio uit '97 (1.6 100pk) om laten keuren naar een VR6.

Zodra het gedaan is laat ik hier wel weten hoe het ging ;)

Pro FM
26-03-2012, 10:36
Hoe zijn de ervaringen in Waddinxveen? Ik sta op het punt om een Cabrio om te laten keuren naar G60

Oudelut
26-03-2012, 22:53
Vanuit een ander forum weet ik dat Waddinxveen de lokatie is om vooral te willen mijden...

De Pul
27-03-2012, 00:06
even een vraagje van administratieve aard;
mijn golf1 heeft als handelsbenaming 'golf c 37kw'
bij cilinderinhoud en vermogen is echter niets vastgelegd.
nu ben ik dus aan het ombouwen naar 1.6 turbo en heb de rdw gevraagd of omkeuren noodzakelijk was,volgens de medewerkster waren alleen de kenmerken van belang,dus brandstofsoort,cilinderinhoud,vermogen etc,en niet de handelsbenaming[wat volgens haar alleen de uitvoering aangaf]gezien het feit dat ik aan alle opgegeven punten blijf voldoen[4cilinder op benzine]zou het volgens haar mits voldoend aan de geldende apk-eisen [oa uitstoot]goed moeten zijn,kan iemand dit vanuit eigen ervaring bevestigen?

[liefst geen vermogen op kenteken;)]

roy-mk1
27-03-2012, 00:27
ligt dus geheel aan je vermogen. en cilinder inhoud. Dit is van belang voor de verzekering en dergelijke. Bij apk kijken ze alleen naar de aantal cilinders.

De Pul
27-03-2012, 09:10
Die zijn allebei niet geregistreerd momenteel.kenteken is jy-41-gt. Dus?

Pro FM
27-03-2012, 11:53
Vanuit een ander forum weet ik dat Waddinxveen de lokatie is om vooral te willen mijden...

Ok, kun je wat meer vertellen hierover? Het is namelijk een paar honderd meter verwijderd van de plaats waar mijn auto staat.
En de vraag is natuurlijk, waar kan ik dan het beste wel heengaan?

Oudelut
27-03-2012, 12:07
Ok, kun je wat meer vertellen hierover? Het is namelijk een paar honderd meter verwijderd van de plaats waar mijn auto staat.

Gaat in dit geval om Land Rovers. Er schijnen twee keurmeesters rond te lopen die zich 'oververantwoordelijk' opstellen. Lees: niet klantgericht werken, maar uitgaan van zaken die waarschijnlijk niet kloppen want dat hebben ze al zo vaak gezien. Vervolgens kenteken heel makkelijk innemen en vervolgens hun schouders ophalen.
Zonder dat ik uit eerste hand deze ervaring heb kenmerken de ervaringen toch wel dat dit specifiek om Waddinxveen gaat, nog specifieker natuurlijk om een tweetal medewerkers aldaar.
Maar ongetwijfeld zullen er hier ook ervaring hebben daar, en mogelijk wel hele goede ervaringen?

Jeff
27-03-2012, 12:32

Volgens Giel zijn ze in Schiedam dol op getunede Mk1tjes. :thumbup:

Pro FM
28-03-2012, 10:44
Schiedam is ook prima te doen....:)

De Pul
28-03-2012, 19:00
even een vraagje van administratieve aard;
mijn golf1 heeft als handelsbenaming 'golf c 37kw'
bij cilinderinhoud en vermogen is echter niets vastgelegd.
nu ben ik dus aan het ombouwen naar 1.6 turbo en heb de rdw gevraagd of omkeuren noodzakelijk was,volgens de medewerkster waren alleen de kenmerken van belang,dus brandstofsoort,cilinderinhoud,vermogen etc,en niet de handelsbenaming[wat volgens haar alleen de uitvoering aangaf]gezien het feit dat ik aan alle opgegeven punten blijf voldoen[4cilinder op benzine]zou het volgens haar mits voldoend aan de geldende apk-eisen [oa uitstoot]goed moeten zijn,kan iemand dit vanuit eigen ervaring bevestigen?

[liefst geen vermogen op kenteken;)]
niemand?

arthur
29-03-2012, 11:46
niemand?

De Pul,

Ik ga mogen naar de RDW om mijn civic om te laten keuren van 77kw na 149kw echter staat er bij mij ook geen cilinderinhoud en vermogen op het kentekenbewijs vermeld, ik zal het even voor je navragen aan de keurmeester. Ik was ook al aan het twijfelen wel-niet nodig ;).

Edit

Ik heb net nog even gebeld met de technische dienst van de RDW, deze wisten mij te vertellen dat de auto ondanks het ontbreken van deze gegevens wel omgekeurd moest worden. Waarbij het vermogen en de inhoudt wel worden weergegeven op het nieuwe kenteken bewijs......

Oudelut
30-03-2012, 09:48
Klopt, feit dat het in het openbare register of op je eigen papieren niet vermeld staat, wil niet zeggen dat het in de database van de RDW zelf wel staat. En daar moet het uiteindelijk correct in staan...

Heeft er iemand ervaring met omkeuren bij de RDW in Roosendaal?

Oldie79
01-04-2012, 12:44
Omkeuring van
1.5ND 37kw Diesel
Naar
1.9tdi 66kw 90 pk

18-xz-pb bouwjaar 1979

Toelating voor 1997 vmogens test in lelystadt?

Of alleen juiste nette inbouw met aanpassing papieren.

Oudelut
01-04-2012, 23:32
Dat laatste, al dan niet met aanpassing van de remmerij aan het toegenomen vermogen.

Hight
02-04-2012, 16:55
rdw is weer van plan de regels aan te passen voor wat betreft motor aan passingen en andere motorcodes enz

@hajee weet jij hier meer van?

superbeast
02-05-2012, 17:11
aangepaste regelgeving apk april 2012
http://www.ibki.nl/smartsite.shtml?ch=BKI&id=7845

en nog 75 paginas vol info

http://www.ibki.nl/smartsite.shtml?ch=BKI&id=1908

en dan artikelen keurmeesterblad 1tm55, is een pdf file

Sven-GTI
11-05-2012, 18:41
Ben vandaag mijn golf 3 1.6 cabrio om laten keuren naar een golf 3 VR6 cabrio.

Geen enkel probleem, keuren duurde hoogstens half uurtje. De keurmeester was super vriendelijk, nog even lekker over auto's staan praten daar :D

En voor ik het wist heb ik nu een een golf 3 vr6 cabrio officieel op papier :D

Keuringsstation was Roosendaal.

benvr6
17-06-2012, 14:11
mk2 vr om laten keuren in arnhem
helaas remdruk verschil achter ff fiksen zei die en laten zien.
53 voor het keuren
en 28 voor het terug komen

goed te doen

joostvw
17-06-2012, 14:37
Ben vandaag mijn golf 3 1.6 cabrio om laten keuren naar een golf 3 VR6 cabrio.

Geen enkel probleem, keuren duurde hoogstens half uurtje. De keurmeester was super vriendelijk, nog even lekker over auto's staan praten daar :D

En voor ik het wist heb ik nu een een golf 3 vr6 cabrio officieel op papier :D

Keuringsstation was Roosendaal.

Nice! :thumbup:

Ik hoop ergens deze zomer ook in Roosendaal langs te kunnen gaan.

Ik ken er 1 of 2 die daar werken een heel klein beetje omdat die wel eens spullen bij mij bij de Brezan komen halen. Maar eigenlijk nog nooit met hun erover gehad hoe "moeilijk" of "makkelijk" dat dat omkeuren daar gaat, dus ben benieuwd.

ronaroot
17-06-2012, 18:30
Afgelopen vrijdag bij de rdw in Elsloo geweest om mijn Golf 1.3 benzine te laten omkeuren naar 1.9 tdi en tevens te voorzien van apk.

Keurmeester was zeer vriendelijk en had een goed gevoel voor humor.
Maakte af en toe van die opmerkingen waarmee je 2 kanten op kon. Op het moment zelf maakte ik me wel zorgen maar achteraf bleek dat hij me gewoon in de maling wilde nemen :D

Eindoordeel van de rdw: auto ziet er netjes uit en zit goed in mekaar wat dus resulteerde in een goedkeuring :icon_spin :jacks: :icon_spin

Sven-GTI
10-08-2012, 09:59
Nice! :thumbup:

Ik hoop ergens deze zomer ook in Roosendaal langs te kunnen gaan.

Ik ken er 1 of 2 die daar werken een heel klein beetje omdat die wel eens spullen bij mij bij de Brezan komen halen. Maar eigenlijk nog nooit met hun erover gehad hoe "moeilijk" of "makkelijk" dat dat omkeuren daar gaat, dus ben benieuwd.

Omkeuren ging vrij makkelijk, die keurmeester was ook helemaal gek van duitse auto's, hij had pas zelf een golf 1 gti bijgekocht (had zo te horen een aardige auto verzameling).
Even remmentest, uitlaatgastest, ophangingtesten, visuele controle, koplamphoogte en wegen. :thumbup:

bt-racing
15-09-2012, 14:01
Mag je met de tijdelijke kentekenpapieren wat je krijgt na omkeuren ook de auto ergens anders apk laten keuren? Of moet je wachten tot je je definitieve papieren hebt?

thijstheunissen
15-09-2012, 14:13
Je moet wachten totdat je de definitieve papieren hebt, je krijgt namelijk ook 2 weken de tijd vanaf het moment dat je de kentekens hebt om dit in orde te maken. Anders volgt er wel een boete

Nixec
21-09-2012, 15:58
Gisteren Bij de RDW in Amsterdam me golf1 1.1 37 kw om laten keuren naar 140 kw 2.9 vr6 :) zeer aardige keurmeesters daar! vonden alles er zeer netjes uitzien!
Het is dus nog steeds mogelijk om een vr6 in een golf 1 op kenteken te krijgen! mits je alles aanpast en netjes inbouwd;)

Tjeerd
21-09-2012, 16:21
Ik ben in Zwolle geweest. technisch vond ik de keuring niet echt veel voorstellen. In eerste instantie is de auto wel afgekeurd omdat ik niet kon aantonen waar de motor vandaan had. Bij de controle keuring had ik de papieren wel bij me en is hij goedgekeurd.

classic-edition
22-09-2012, 08:58
Ik ben in rijen (nb) geweest voor de keuring van mijn vr6 golf 3 cabrio.
Keuring steld niks voor , nog geen 15 min. Papierwerk duurde langer.
Ik had netjes de factuur van mijn motor bij, dus alles was snel klaar.
Daarna heb ik een bewijs meegehad waarmee ik gewoon in nl mocht rijden.
Na 1,5 week de kentekenpapieren in huis.

De Pul
19-11-2012, 22:04
even een vraagje,ik zit met het idee om een caddy/inca aan te schaffen voor dagelijks en deze om te bouwen naar benzine,meer specifiek een 2.0,eventueel 16v.
is er voor bedrijfswagens nog iets specifieks waar op gelet moet worden,en is het bouwjaar hierbij ook van belang?

Zollie
19-11-2012, 22:13
Net een Passat 1.3 uit 1981 ingevoerd en gelijk omgekeurd naar TDI. Geen papieren of wat bij de motor, er werd alleen naar de sticker op de distributiekap gekeken. 1Z motor nu keurig op kenteken!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/44ZHX7_original.png

The Skinnmeister
20-11-2012, 08:07
Maar als ik het topic goed lees, krijg je dus een nieuw kenteken (bewijs)?
Heb nl nu een org. NL, dat wil ik wel graag behouden, ook na de motorswap.
Of kan ik dit aangeven dat dit gehandhaafd blijft?

Zollie
20-11-2012, 08:54
Maar als ik het topic goed lees, krijg je dus een nieuw kenteken (bewijs)?
Heb nl nu een org. NL, dat wil ik wel graag behouden, ook na de motorswap.
Of kan ik dit aangeven dat dit gehandhaafd blijft?

Je houdt je originele kenteken!
Heb mijn HN09DK ook omgekeurd, en die heeft nog hetzelfde kenteken :)

Gertjan
20-11-2012, 10:35
Je krijgt alleen nieuwe kentekenpapieren ;)

The Skinnmeister
20-11-2012, 18:42
Je krijgt alleen nieuwe kentekenpapieren ;)

Thx allebei :thumbup:

Sven-GTI
04-03-2013, 14:42
Hier weer even leven in blazen :D

Ik namelijk met een vraagje, het omkeurverhaal is mij grotendeels duidelijk. Ik heb zelf ook al een aantal auto's laten omkeuren na een motorswap.

Maar.... dit waren allemaal vw's met VAG motoren. (meestal vr6 of gti blokken)

Hoe zit het met blokken uit andere auto's / merken? Is dat ook gewoon hetzelfde? Want vaak moeten er andere motorsteunen gelast worden etc.

rondekker1983
04-03-2013, 18:23
Volgens mij maakt dat niks uit. Een 20v turbo in een golf 1 heeft ook zelf gemaakte steunen nodig :thumbup: .
Als het maar deugdelijk gemaakt is.

Pewi Vwteam
04-03-2013, 18:32
Bij een golf 1 met vr6 moet je ook lassen als je het gewoon netjes doet is. Er niks aan de hand. Degelijk werk daar houden ze van bij de rdw

Sven-GTI
04-03-2013, 22:29
Nu je het zegt, had ik nog helemaal niet bij stil gestaan :D

Weer goed om te weten dit :thumbup:

Style
05-03-2013, 17:48
Net een Passat 1.3 uit 1981 ingevoerd en gelijk omgekeurd naar TDI. Geen papieren of wat bij de motor, er werd alleen naar de sticker op de distributiekap gekeken. 1Z motor nu keurig op kenteken!

Dat is netjes zit eigenlijk met het zelfde probleem
Heb mijn motor op marktplaats gekocht dus ook geen bon alleen mail verkeer.
En zeker geen kopie van het kentekenbewijs van de auto waar de motor uit kwam :rolleyes:

Johan1982MK1
05-03-2013, 19:29
Ik heb ook hetzelfde 'probleem' :D
geen bonnen maar zo gekocht.

Style
05-03-2013, 19:49
Moeten we toch eens vragen aan Zollie waar die is geweest :D

Zollie
05-03-2013, 19:54
Nieuwegein!

Style
05-03-2013, 20:02
Nieuwegein!

Dat is goed te doen voor mij :thumbup: :D

Sjon
05-06-2013, 10:01
.

Sven-GTI
05-06-2013, 13:34
Ik ga binnenkort weer langs het RDW in Roosendaal, kijken of ze dit jaar weer zo makkelijk zijn als vorig jaar :D

Die man zal wel denken, alweer een ander blok in die auto :D:D

Sven-GTI
19-06-2013, 21:25
Nog een vraag, ik weet niet of iemand hier weleens zijn auto opnieuw heeft laten keuren in verband met vermogenstoenamen?

Mijn vermogenstoename is namelijk bijna 90% toegenomen, dus officieel hoort hij hiervoor opnieuw gekeurd te worden ook al zit er nog hetzelfde blok in. (bij is het dus door opbouw van een compressor)

Kan er dan ook bijvoorbeeld een aangepast geluidsniveau op je kentekenbewijs komen?

Je ziet namelijk vaak bij 'speciale' auto's (wel fabrieksaf) dat er een hoger geluidsniveau op papier staat dan wettelijk toegestaan is. Mijn motor heeft dit bijvoorbeeld ook.

Nu weet ik alleen niet of dat ook gedaan kan worden door mijn ombouw? Mijn uitlaat is namelijk wel stil, alleen die compressor maakt veel herrie :D

Ik twijfel dus of ik wel naar het RDW wil gaan, want stel dat ze het geluid te hard vinden en de auto daarop afkeuren kunnen ze volgens mij je kentekenbewijs inhouden??

The_Maxx
19-06-2013, 22:04
bij mijn weten gaat t niet om het geluid van je motor maar om het geluid van je uitlaat.

Buiten dat: vermogenstoename doen ze alleen bij een ander blok. Getuned of niet, rollerbank of niet, maakt niets uit. Vermogensuitdraai word niet geaccepteerd schijnbaar.

Wel kunnen ze beslissen om je auto aan een complete keuring te laten onderwerpen in Lelystad en das nie goeiekoop.

Beste wat je kunt doen is even een belletje of mailtje naar de RDW doen om dit na te vragen, aangezien je vermogenstoename behoorlijk is.

Sven-GTI
19-06-2013, 22:31
Volgens de officiële eisen dient een auto bij een vermogenstoename van meer dan 25% opnieuw gekeurd te worden / aanpassing op het kentekenbewijs.

Ik kan ook alleen naar de verzekering bellen dat het vermogen hoger ligt, weet niet of ze daar iets mee kunnen? Het gaat er mij meer om dat ik mezelf 'veilig' wil stellen.

Niet dat ik straks gezeik krijg dat m'n auto niet klopt (bij aanhouding bijvoorbeeld) of in het ergste geval bij een ongeluk.

Uit ervaring weet ik dat bellen naar het RDW niet veel uithaalt. Heb al erg vaak geprobeerd te bellen en informatie te verkrijgen over zulke onderwerpen, meestal krijg ik dan het standaard antwoord. Breng hem maar langs, dan kijken we dan wel :S

Sjon
21-06-2013, 09:49
.

Jeff
21-06-2013, 11:13
Vermogentoename mag max 20% zijn.

Sven-GTI
21-06-2013, 11:53
Ik ben het helemaal met Sjon eens, RDW is echt kut om info vandaan te krijgen. Als je 5 minuten later belt krijg je al totaal andere info dan daarvoor. Ook zijn ze nooit echt duidelijk.

De eisen waarbij de auto moet omgekeurd worden heb ik wel, die heb ik bij het RDW van de keurmeester daar gehad (heeft hij voor me uitgeprint) toen ik een auto daar liet keuren.

Het probleem is dus dat ze zeggen, kom maar langs voor een afspraak voor keuring.
Alleen ik weet uit ervaring dat je daar komt, en er is iets niet in orde dan kun je gelijk weer naar huis :S
Zoveel nu dus in mijn geval zal gebeuren als ik geen vermogensuitdraai heb. Een uitdraai van JDengineering zullen ze ook wel niet accepteren dan. Zover ik weet hebben ze alleen bij het RDW in lelystad een rollenbank in dat testcentre.

Maar goed, als het zoveel moeite is hoeft het voor mij al niet meer :S
Ben erachter gekomen dat de meeste verzekeringsmaatschappijen ook een vermogenstoename accepteren.

Vriend van me had zijn auto van 100 naar 340pk gekregen, is toen naar het RDW geweest en ze accepteerde z'n vermogenstoename niet :S, toen heeft hij naar z'n verzekeringsmaatschappij gebeld om door te geven dat zijn auto een hoger vermogen had, en dat was geen enkel probleem. Dat werd als notitie bij zijn verzekering gemeld. Ze waren zelfs blij dat hij dit eerlijk doorgaf..

Maar goed, ik zou het eigenlijk heel fijn vinden als dit vermogen gewoon op papier bij mijn kentekenbewijs staat. Gewoon om gezeik te voorkomen, want officieel kan de politie gewoon je kentekenbewijs in beslag nemen

richard-polo
21-06-2013, 12:37
Maar goed, als het zoveel moeite is hoeft het voor mij al niet meer :S
Ben erachter gekomen dat de meeste verzekeringsmaatschappijen ook een vermogenstoename accepteren.

Preciess :thumbup: Ik had met mijn 1.6l 16V G40{orgineel 1,3L G40} ook een ongeluk gehad maar had van te voren wel de verzekering ingelicht over de ombouw en alles was gewoon netjes verzekerd tijdens het ongeluk..
Politiecontrole en al gehad.. kon zelfs nog een bon verwachten wegens te snel rijden want volgens de tegenpartij accelereerde ik te snel :screwy:

Sjon
21-06-2013, 14:50
.

jellehier
28-07-2013, 18:02
Zo

Ik heb een hele vreemde vraag ivm motorombouw

Ik hoop dat hier iemand een antwoord heeft

Want verwacht dat de rdw het maar vreemd vindt (en jullie ook)

Ik wil graag kijken of ik een aircooled kever blok voorin m'n golf kan bouwen, dat houd in andere versnellingsbak gemonteerd in lengte richting en een heel ander blok

Hoe staat het rdw hier tegenover?

(Blijft dan wel fwd, beetje een 1980 gol idee)

giuliettaevo
28-07-2013, 19:09
Geen probleem...

Wij hebben een jetta 1 omgekeurd naar een Mercedes 6 cilinder turbodiesel motor met achterwielaandrijving, staat ook gewoon netjes op kenteken nu.

jellehier
28-07-2013, 20:00
En wat voor een keuring was dat?

giuliettaevo
28-07-2013, 20:11
Wijziging motorcode bij de RDW natuurlijk. Van 1.6 benzine oid naar 3.0 diesel.

http://i49.tinypic.com/2knei0.jpg

iets voller als met een kever motor gok ik..

jellehier
28-07-2013, 21:42
Denk dat dat niet het probleem is

De ruimte

Gaat mij om hoe serieus die keuring is

Waar word naar gekeken en daarbij welke keuring gaat het om, is het puur een kleine keuring waarbij gekeken word hoe het erin hangt en of het structureel ok is, of gaat het veel verder

En hoe zit het met het aan kunnen tonen waar de motor vandaan komt

MK2-VRT
28-07-2013, 22:38
Gewoon een soort uitgebreide apk keuring, meer stelt het niet voor, en tot '98 kost het € 53,-

Aantonen waar de motor vandaan komt doen ze niet moeilijk over hier..

Je motor nummer staat toch niet op de papieren, dus wat heb je eraan.

giuliettaevo
28-07-2013, 22:41
Het is een beetje een veredelde apk keuring.

Ze kijken eerst naar de gegevens van de nieuwe motor, daavan willen ze weten waar hij vandaan komt. koopovereenkomst of kenteken van de donorauto is hiervoor gewenst. Daarna gaan ze kijken of e.e.a. goed ingebouwd is en het er netjes uit ziet, geen motorsteunen van papiermachee dus... Tot slot kijken ze dan naar de rest van de auto, remvertraging meten, even wegen op de weegbrug en uitlaatgassen meten. Als het meezit ben je met een half uur klaar.

Gewoon netjes maken en dan komt het wel goed. Gaat hierbij overigens wel om auto's van voor 1998! Modernere auto's wordt het een heel ander verhaal...

jellehier
29-07-2013, 00:29
Auto is van 1985

Blok aantonen waar het vandaan komt is vaak lastig bij aircooled, meeste van die blokken ligt al jaren in een schuur.

Maar in basis is dit dus een idee wat best haalbaar is

Sven-GTI
29-07-2013, 08:11
Geen probleem...

Wij hebben een jetta 1 omgekeurd naar een Mercedes 6 cilinder turbodiesel motor met achterwielaandrijving, staat ook gewoon netjes op kenteken nu.

Woow, ik dacht altijd dat ik hiervoor naar Lelystad moest en zo'n hele dure keuring moest ondergaan :O

Ideaal, je kunt in principe behoorlijk veel aan een 'oude' auto aanpassen dus?

Sjon
30-07-2013, 08:54
.

giuliettaevo
30-07-2013, 19:45
Nee hoor... Enkel motorwijziging. Aangedreven as staat niet op het kenteken en is geen wijziging voor nodig. Ze hebben er naar gekeken maar meer niet.

Aslasten zijn wel belangrijk om in de gaten te houden! Je kunt niet ongelimiteerd gewicht toevoegen... R32 in een golf 1 cabrio leverde ons 50 kilo teveel gewicht op op de vooras. Toen hebben we creatief moeten zijn om daar weer onder te komen. Jetta is ook best zwaar geworden met alle verstevigingen e.d. erbij.

Alleen de motor kwam uit de Benz en daar was een bonnetje van van de sloperij waar hij vandaan komt. Rest komt niet van Mercedes maar van diverse andere merken.

Sjon
31-07-2013, 16:47
.

giuliettaevo
31-07-2013, 22:35
Let op, enkel voor bouwjaar 1998 is het makkelijk...

fearless
31-07-2013, 22:38
Met gedoogbeleid. Kennis van me had zn auto van bijna 99 laten omkeuren voor weinig geld. Ze houden een aantal maand extra aan.

giuliettaevo
01-08-2013, 22:02
Heb ik vaker gehoord/gezien inderdaad maar kan een dure gok worden als ze het net bij jouw auto niet doen...

Oudelut
02-08-2013, 23:45
Andere vraag aan ervaringsdeskundigen ivm opnieuw wegen, en dan met name aan mensen die al omkeuren in een vroeger stadium van een groot project (dus motor al omgebouwd, keuren, daarna pas weer helemaal opbouwen:
Zaken als ruiten zijn bv niet verplicht. Mag/kun je deze demonteren vóór het wegen, of tellen ze dan een standaard aantal kilo's erbij omdat die ruiten er nog inkomen? Wat mag/kun je allemaal doen om op kenteken te komen tot een superleggera?

Sven-GTI
03-08-2013, 08:31
Dat van het gewicht ben ik ook zeer benieuwd naar. Laatste keer dat ik een auto ging omkeuren (enkel een vr6 motor geplaatst) was er meer dan 200 kilo gewicht bijgekomen op papier :s

Ik probeerde daar nog bezwaar tegen te maken, want tijdens het wegen zat ik zelf (85kg) ook nog in de auto :S Ik wil de auto dit keer zo licht mogelijk laten wegen, want dat scheelt toch weer wegenbelasting...

Sjon
04-08-2013, 20:39
.

Sven-GTI
04-08-2013, 21:54
Ik kwam er later pas achter, die vent kwam roepen dat ik eraf mocht. Dus ik gaf nog aan dat ik in de auto zat, hij zei me dat hij dat gewicht er wel zou aftrekken, maar dat is volgens mij niet gebeurt.

Maar goed, diezelfde auto is nu weer voorzien van een 1.8t motor ipv de vr6, dus binnenkort maar weer langs het RDW :D

Sven-GTI
13-09-2013, 22:45
Hopelijk heb ik binnenkort meer info over het verhaal 'meer vermogen op kentekenbewijs' :D

Zoals sommige hier misschien wel gelezen hebben accepteert het RDW (bij mij althans, en bij meerdere) geen vermogensuitdraaien om je vermogen op kenteken te laten aanpassen.

Heb nu wat mensen gevonden die het wel voor elkaar hebben gekregen die extra pk's op kenteken te krijgen. Zo 'carspottte' ik pas een aantal auto's die op kenteken een hele berg pk's hadden. (Waaronder een Supra met 760pk op kenteken :thumbup:)

Na lang zoekwerk weten te achterhalen (van sommige) wie de eigenaar van de auto's zijn en die een email gestuurd met de vraag hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen :D

Dus ik hoop binnenkort antwoord op deze vraag te kunnen geven.

Johan1982MK1
13-09-2013, 23:04
Zou wel handug zijn.
Iemand die van 8v g60 naar 16vg60 gaat zou dan de motorcode van de standaard 16v op zn kentekwn krijgen :D

Sven-GTI
14-09-2013, 00:05
Ja klopt.

En ik zie de bui wel hangen als ik een keer wordt aangehouden of ik krijg een ongeluk of iets dergelijks...

Ik wil gewoon perse het vermogen juist op kenteken zodat ik nooit gezeik achteraf kan krijgen.

Scully
10-10-2013, 12:31
Dus ik hoop binnenkort antwoord op deze vraag te kunnen geven.

Had je hier al een reactie op gehad? Ik ben hier namelijk ook zeer benieuwd naar. :thumbup:

Sven-GTI
10-10-2013, 13:02
Verschillende antwoorden.

Van eentje was dit het verhaal;
De auto is geïmporteerd en daar zaten papieren bij van het vermogen.

De ander is zo, bij het RDW gewoon laten keuren (a 53 euro) en de uitdraai van het vermogen mee. En zelfs mensen die het zonder vermogensuitdraai doen.
Het probleem is dat je eerst een RDW station moet vinden die dit doet

Iemand hier van het forum heeft het ook voor elkaar gekregen. Bij het RDW station in Hengelo, die deden hier totaal niet moeilijk over en paste gewoon het vermogen op kenteken aan :thumbup:

Theowob
10-10-2013, 13:23
Ik ben met mijn Golf I 2.0 16V G60 naar Heereveen geweest. Ik had een rollenbank 195KW uitdraai mee. Dit werd keurig over genomen en op kenteken gezet.

Geen motorcode is op het kentekenbewijs gezet.

frankiegolf
24-10-2013, 14:25
U vraagt informatie over het wijzigen van of de wijziging aan de motor van uw VW Golf I.

Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij één van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 juli 1999 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien van de geluidsproductie.

In alle gevallen moet u tijdens de keuring de herkomst van de motor aantonen, en uit welke voertuig de motor afkomstig is en wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt.

Kosten:

De kosten kunnen variëren van € 27,00 tot € 82,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.

Sven-GTI
24-10-2013, 15:00
Dit weet ik, deze info heb ik al vaker bij het RDW gekregen. Het probleem is dat ze mij niet kunnen vertellen hoe ik dit motorvermogen moet aantonen. Want een uitdraai van mijn auto bij JDengineering werd de laatste keer niet geaccepteerd.

Hoe moet ik dan bewijzen dat mijn motorvermogen met meer dan 20% is toegenomen? Of had ik gewoon pech met mijn keurmeester en moet ik het nogmaals proberen?

ewcaddymk1
24-10-2013, 15:27
anders een ander keuringstation proberen

haraldgolf1
24-10-2013, 19:31
en wat als je niet aan kunt tonen uit welke auto met kenteken je blok komt als je met een motorswap bezig bent en nog moet keuren?

Tjaap
24-10-2013, 19:37
dan maak je zelf een verkoopbon van een (fictieve) sloop

giuliettaevo
24-10-2013, 19:39
Dit weet ik, deze info heb ik al vaker bij het RDW gekregen. Het probleem is dat ze mij niet kunnen vertellen hoe ik dit motorvermogen moet aantonen. Want een uitdraai van mijn auto bij JDengineering werd de laatste keer niet geaccepteerd.

Hoe moet ik dan bewijzen dat mijn motorvermogen met meer dan 20% is toegenomen? Of had ik gewoon pech met mijn keurmeester en moet ik het nogmaals proberen?

Je motorvermogen hoeft niet eens toe te nemen voor een herkeuring... Als je een motor met een andere motorcode monteert dien je officieel om te keuren ongeacht verandering in vermogen.

RDW hanteert in principe de motorcode als leidend voor het vermogen. maar de meeste keurmeesters accepteren een vermogenuitdraai ook wel, vooral al er een aanzienlijk verschil in zit met de originele opgave.

Andere keurmeester is waarschijnlijk de oplossing. RDW zegt een moderne, goede organisatie te zijn maar uniformiteit tussen de verschillende keurstations en zelfs keurmeesters is vaak ver te zoeken. :screwy:

Style
24-10-2013, 19:40
Ga het allemaal ook nog zien heb een Marktplaats mail verkeer ik weet dat hij uit een Golf3 is gekomen.
Afgesproken prijs voor het blok heb ik op de Mail niet meer niet minder.

haraldgolf1
24-10-2013, 19:54
dan maak je zelf een verkoopbon van een (fictieve) sloop

tjaap, een bon maken is geen probleem maar hoe zit het dan met een kenteken?

Sven-GTI
24-10-2013, 21:01
Je motorvermogen hoeft niet eens toe te nemen voor een herkeuring... Als je een motor met een andere motorcode monteert dien je officieel om te keuren ongeacht verandering in vermogen.

RDW hanteert in principe de motorcode als leidend voor het vermogen. maar de meeste keurmeesters accepteren een vermogenuitdraai ook wel, vooral al er een aanzienlijk verschil in zit met de originele opgave.

Andere keurmeester is waarschijnlijk de oplossing. RDW zegt een moderne, goede organisatie te zijn maar uniformiteit tussen de verschillende keurstations en zelfs keurmeesters is vaak ver te zoeken. :screwy:

Andere motorcode is allemaal geen probleem, heb al genoeg auto's omgekeerd. Maar mijn auto heeft het originele blok, alleen een compressor waardoor het vermogen bijna 90% is toegenomen. Normaal moet je je auto dus opnieuw laten keuren door het RDW.

Maar ik ben benieuwd, moet binnenkort met de auto van m'n broer naar het RDW. Deze is van VR6 naar een 1.8T AUQ gegaan, deze is ook al bij JD op de bank geweest. Dus neem de vermogensuitdraai mee, kijken wat ze er dit keer van zeggen.

MK2-VRT
25-10-2013, 09:03
Je eigen motor met compressor op kenteken krijgen zal flink wat geld kosten..Hetzelfde met de turbo op de bmw ( 325 ), als ik dat op kenteken wou hebben, waren de kosten hoog omdat de originele motor aangepast is geworden.

Geen idee wie de regels doet verzinnen, maar heb hem toen gelaten voor wat het was..

Kosten waren volgens hun ergens rond de 1000 euro..

ewcaddymk1
25-10-2013, 09:06
dat geld toch alleen voor auto's jonger dan 1996 :confused:

ewcaddymk1
25-10-2013, 09:08
http://www.tdiclub.nl/ftopic58175-0-asc-105.html

Kevert
25-10-2013, 10:21
Hmm ik vraag me af of ik dan bij ombouw ook moet laten zien waar het motorblok vandaan komt als ik het op kenteken ga laten zetten?
Heb een 1.8 8v uit de auto van een vriend die al een tijdje geleden naar de sloop is gegaan, daar heb ik natuulijk geen gegevens van bewaard behalve dat we weten welk kenteken die auto had.
Dat onderblok is geboort naar 1.9L , andere zuigers, heb een cilinderkop van een passat dus er is weinig nog origineel, zijn allemaal delen van andere blokken en zelfbouw/aanpassing.
Moet ik dan ook een fictieve bon maken ofzo :confused: ....golf is van 92 , origineel pf op kenteken nu maar er klopt niets van verder natuurlijk als je het kenteken aanhoud van de sloper :tongue:

MK2-VRT
25-10-2013, 12:09
Vanaf 98 of nieuwer Ewcaddy..

@Kevert,

Heb ook niet altijd de papieren ervan gehad met omkeuren, maar dat is geen probleem, ze schrijven de motorcode met nummer op, gaan het even 'controleren' en dan is het ook goed.

Ieder station of keurmeester zal zijn 'eigen' regels wel hanteren, hetzelfde als het vermogen op het kenteken zetten, heb ik al een paar keer gevraagt, maar was niet mogelijk..:S

ewcaddymk1
25-10-2013, 12:43
ze vroegen bij mijn tdi of ik het kenteken ook had..eeeeeh nee. want deze is van een kennis van het broertje van een maat van me geweest.

Okey ook goed :thumbup:

Style
25-10-2013, 12:47
Dan maar naar het hoge noorden rijden om hem te laten keuren :D

PaulusB
14-12-2013, 09:11
Ik had mijn Corrado VR6 omgebouwd naar turbo. Ik had een vermogens uitdraai van TVS en alle bonnen erbij. Ben naar het rdw gegaan in denbosch met een afspraak. Ik was na 30 min daar en stond al weer buiten met vermogen etc op kenteken. Zolang als alles netjes en goed gebouwd word is er niks aan de hand. Geluid van de uitlaat viel ook binnen de norm.

nickvangelder
21-12-2013, 15:13
Ik had mijn Corrado VR6 omgebouwd naar turbo. Ik had een vermogens uitdraai van TVS en alle bonnen erbij. Ben naar het rdw gegaan in denbosch met een afspraak. Ik was na 30 min daar en stond al weer buiten met vermogen etc op kenteken. Zolang als alles netjes en goed gebouwd word is er niks aan de hand. Geluid van de uitlaat viel ook binnen de norm.

mag ik vragen wat het je koste?

Bluepower
21-12-2013, 17:13
mag ik vragen wat het je koste?

Bedoel je de turbo-ombouw, of de herkeuring? Het laatste zal 53 euro hebben gekost...

nickvangelder
22-12-2013, 15:53
Bedoel je de turbo-ombouw, of de herkeuring? Het laatste zal 53 euro hebben gekost...
ja dat laatste. best netjes

stn1
30-05-2014, 09:27
Ik vroeg dat ook twee keer aan de rdw en twee keer kreeg ik te horen dat er bij alleen een vermogenstoename een uitgebreide test op weggedrag, geluid en remmen gedaan moest worden op het testcircuit in Lelystad. Kosten tegen de 1000€.... Zou het vermogen graag geregistreerd hebben bij zoveel meer vermogen maar weer 1000€... Plus evt m'n uitlaat extra moeten aanpassen nee dat is me te gek. Plannetje maar even opgeborgen..

MK2-VRT
30-05-2014, 16:33
Simpel, alles tot en met '97 kost je net geen 6 tientjes, vanaf '98 richting de 1000 euro..

Sven-GTI
30-05-2014, 17:13
Klopt helemaal!

Alleen zit er per RDW nogal verschil in keurmeesters. Zo krijg ik het in Roosendaal niet voor elkaar om m'n auto te laten keuren met meer vermogen op kenteken.

Ze nemen daar geen genoegen met een vermogensuitdraai van JDengineering...

Terwijl bij sommige RDW stations het geen probleem is om meer vermogen op papier te krijgen.....

stn1
30-05-2014, 17:38
Ok.. Mijn auto is uit 1986 en had dat ook aangegeven.

Sven-GTI
29-07-2014, 11:13
Vorige week geweest om de mk3 cabrio om te laten keuren naar een 1.8T.

Auto helemaal door de keur, alles perfect op 1 ding na. Ze willen perse een bon zien waar de motor vandaan komt met daarop zoveel mogelijk info. Dus over de auto waar die uitkomt etc. Het liefst nog met kenteken en chassisnummer uit de oude auto erbij.

Het blok komt wel eerlijk uit een sloopauto, alleen is er van die auto niks meer over. Gewoon oud ijzer..

Dus nu even kijken hoe ik dat ga oplossen...

Pewi Vwteam
29-07-2014, 14:09
Chassis nummer staat toch in de ecu kun je uitlezen das geen probleem.

Sven-GTI
29-07-2014, 16:33
Ohw serieus? Nog helemaal niet bij stilgestaan.

Ook met VCDS of een ander programma?

Sven-GTI
18-08-2014, 10:19
Lekkere slimmeriken bij het RDW...

De auto om laten keuren naar 1.8T dit keer met papieren erbij. Er is door de keurmeester nog eens extra genoteerd dat het om een 1.8T AUQ 132kw 180PK ging.

Paar dagen later krijg ik m'n kentekenbewijs binnen... 165KW, 225pk BAM motorcode ....

Lekkere idioten daar. Ik bellen daarover en krijg vervolgens als antwoord:
Ja meneer, dan moet u even een afspraak maken voor een nieuwe keuring!

Je snapt dat ik natuurlijk behoorlijk kwaad was en daar niet mee akkoord ging, zij hebben immers die fout gemaakt en niet ik. Wordt vervolgd...

René
18-08-2014, 10:22
Waar heb je die 1.8T in liggen dan Sven? :)

Dokter D
18-08-2014, 14:51
BAM, chippie er in en klaar :d

Sven-GTI
18-08-2014, 16:19
Het is geregeld nu! :thumbup:

@Rene, blok zit in de mk3 cabrio van m'n broer :thumbup:

De motorcode is weggehaald, die stond eerst op het pasje vermeld. De pk's mochten ze laten staan, want deze komen beter overeen :D Het is dan een AUQ maar na een bezoek aan JD wel met 255pk :thumbup:

René
21-08-2014, 18:45
Nice! Topic? :D

Sven-GTI
21-08-2014, 21:05
Zal ik binnenkort weleens aanmaken :D

Hoogstwaarschijnlijk wordt het ook een 4 motion :thumbup:

Scully
02-12-2014, 19:44
Aangezien ik door de bomen het bos niet meer zie, stel ik de vraag maar gewoon hier. :D
Ik heb een Polo 9N3 uit 2006 met een 1.4 TDI. Stel nu, ik wil hier een 1.9 TDI in hebben met de bedoeling om er zo'n 200 pk uit te halen, wat komt er dan bij kijken om het op kenteken te krijgen? Het liefst zou ik er dan een ARL motor in hangen, maar die is origineel niet in de Polo geleverd volgens mij, wel zijn er 130 pk versies in de Polo geleverd. Wat is dan de beste basis om het op papier zo makkelijk en goedkoop mogelijk voor elkaar te krijgen?

Oudelut
02-12-2014, 23:21
2006? Dan is het bij >20% vermogenswinst een keuring in Lelystad.

Scully
03-12-2014, 06:40
Daar was ik al bang voor? Geldt dit ook als er een motor in komt die standaard in deze auto is geleverd?

Oudelut
03-12-2014, 10:13
Yep. Vermogenswinst t.o.v. kenteken is het uitgangspunt, dat in combinatie met bouwjaar. Te jong voor een eenvoudige wijze. Enige workaround is in stapjes van net onder de 20% vermogenswinst om te bouwen en te keuren, maar misschien blijven ze wel uitgaan van het oorspronkelijke vermogen om de vermogenswinst te bepalen.
Bel de RDW, of beter nog: ga langs bij een keuringstation...Ze willen best meedenken.

Scully
05-12-2014, 16:32
Tja, het originele vermogen is 70 pk, dus dat schiet niet op. Misschien is het nog wel interessant om te kijken wat dit allemaal gaat kosten, het zou ook mee kunnen vallen. Het alternatief is een kijken naar een andere auto, en dat kost meestal ook wel een paar duizend euro. De auto die ik nu heb, bevalt op zich heel goed, alleen motorisch staat het mij niet aan.

Lucasmolen
01-08-2017, 15:28
Ik heb gisteren een AFN 1.9 TDI motor gekocht van iemand, maar de donor gegevens zijn niet meer bekend (jaren geleden gesloopt, daarna illegaal in een andere auto rondgereden). Welke getallen wordt naar gekeken op het blok zelf bij het omkeuren? Zou ik eventueel een andere cilinderkop/onderblok kunnen halen met de daarbij horende autogegevens voor het omkeuren? Hoe kan ik dit het beste regelen?