View Full Version : Te Veel bakolie???
MrMiljon
02-07-2008, 15:12
Forummers,
Vandaag de bakolie bijgevuld van mijn moeder haar 1990 1.3iNZ (golf). Deze had olie gelekt uit de bak via de achteruitrijsensor. Ik heb de olie bijgevuld (torx bout) en laten uitdruppen tot er niks meer uit kwam. Pook ging keuring in alle versnelling. Dus ik draai de bout er weer in, zit de hele bak "vast" ik kon geen versnelling meer in. Bout er weer uit en alles weer prima alleen geen achteruit. Nu heb ik op de bout een moer gedraaid zodat deze als het ware een cm minder diep zit. Nou is alles weer prima alleen wil die nog wel moeilijk in z'n 1 en 2. Wat is er aan de hand. Er is maar een halve liter olie in gegaan, en aangezien de auto een half jaar gelekt heeft kan dat nooit te veel zijn.
Iemand een idee wat dit rare probleem is?
Gaat om een golf 1.3iNZ uit 1990 met een 4bak(084?). Olie is 75w90
Welke bout heb je er uit gedraaid?
johan8vplus
02-07-2008, 16:01
torx??
je moet m toch bijvullen/aftappen met een 17mm inbus?
johan
MrMiljon
02-07-2008, 16:08
ik had begrepen dat die dikke imbus de aftappulg was aangezien deze ook zo laag zit. Maar waar heb ik dan precies de olie ingegooid? Ik heb dus de torx (45) aan de voorzijde losgedraaid en daar bijgevuld.
golf mkII 16v
02-07-2008, 16:27
Is de borgbout van de achteruit versnelling
Met veel geluk goed terug te krijgen
Aftap en vulplug is ind een inbus
Die zitten op de zijkant van het diff
MrMiljon
02-07-2008, 16:39
Is de borgbout van de achteruit versnelling
Met veel geluk goed terug te krijgen
Aftap en vulplug is ind een inbus
Die zitten op de zijkant van het diff
Idd . Klotezooi. Auto bijna klaar zodat mijn ouders op vakantie kunnen. Doe ik dit weer!. Zijn er nog tips om dit goed te krijgen bijvoorbeeld een bepaalde stand van de pook. Of kan ik beter een andere auto zoeken.
Pewi Vwteam
02-07-2008, 16:51
gewoon afblijven en naar de garage brengen
Pewi Vwteam
02-07-2008, 16:54
oja en nog iets als je er teveel in gooit ploffen de keeringen je er uit van de price-as vind de koppeling ook leuk veel toeren en geen snelheid meer!
MrMiljon
02-07-2008, 17:24
Ik ga vanavond nog wel even bezig om de boel weer goed te krijgen. Anders word het even snel een vervangende auto zoeken voor vrijdag :rolleyes: . Maar wat doet een garage dan? Haalt ie de hele bak uit elkaar?
http://i41.photobucket.com/albums/e292/dekilo/dumbass.jpg
MrMiljon
02-07-2008, 18:19
http://i41.photobucket.com/albums/e292/dekilo/dumbass.jpg
En dit slaat op????. Ik heb gewoon een vergissing gemaakt die een beetje verkeerd kan aflopen. Kan iedereen gebeuren toch. Of ga je me vertellen dat jij geboren bent met alle kennis van de wereld?
ik dacht dat fora er waren om elkaar te helpen en niet af te zeiken. Maarja.....
http://i41.photobucket.com/albums/e292/dekilo/dumbass.jpg
haha wat jezelf doet doe je meestal beter zeggen ze dan.
Mijn advies? bezin voor je begint :D
Had dit ook al eens gezien bij klant in de garage. resultaat hele versnellingsbak open. :screwy:
evilnyntje
02-07-2008, 18:29
Boeiend, van fouten leer je, ok soms is het kut maar helemaal niks proberen is nog dumber ;). En nu weer een beetje ontopic graag ;)
Ach 't is maar een geintje.
Helaas de verkeerde bout. Als je geschakeld hebt is de kans groot dat de boel verschoven is. De bout zou er zo in moeten gaan helemaal, zonder eerder ergens op vast te lopen.
Je zou kunnen proberen er in te kijken met een spiegeltje, wat te bewegen met de schakelstangen, misschien zie je de boel net oplijnen. Of de bout net tegen de 'weerstand' aandraaien en dan ook een beetje bewegen met de schakeling, mischien schiet het onderdeel wat door de bout op zijn plaats gehouden wordt er net weer voor.
Olie bijvullen gaat toch via die groene dop die bovenin de bak zit?
Ik hoop dat je een grapje maakt Rene :)
Koen is sleeping
02-07-2008, 19:07
Olie bijvullen gaat toch via die groene dop die bovenin de bak zit?
Ja, alleen heb je dan meestal wel een slippende koppeling naderhand.... :shake:
MrMiljon
02-07-2008, 19:15
Boeiend, van fouten leer je, ok soms is het kut maar helemaal niks proberen is nog dumber ;). En nu weer een beetje ontopic graag ;)
Precies zo denk ik ook. Als je nooit wat zou proberen worden er ook geen kinderen geboren.
MrMiljon
02-07-2008, 19:22
Ach 't is maar een geintje.
Helaas de verkeerde bout. Als je geschakeld hebt is de kans groot dat de boel verschoven is. De bout zou er zo in moeten gaan helemaal, zonder eerder ergens op vast te lopen.
Je zou kunnen proberen er in te kijken met een spiegeltje, wat te bewegen met de schakelstangen, misschien zie je de boel net oplijnen. Of de bout net tegen de 'weerstand' aandraaien en dan ook een beetje bewegen met de schakeling, mischien schiet het onderdeel wat door de bout op zijn plaats gehouden wordt er net weer voor.
Sinds mijn "foutje" (understatement van het jaar), is er ongeveer 40km mee gereden. Ik ben dus allang blij dat er niks gebeurd is in de tijd dat mijn moeder er mee reed.
Net even bezig geweest met de bak en precies gedaan wat je zij, beetje spelen met spiegels en iemand de pook laten bewegen. Maar helaas mocht dit alles niet baten. Op een gegeven moment schoot een schakelstang los en sindsdien licht de bak helemaal in puin. De vrij is op een of andere manier pleite en zelfs met de koppeling ingedrukt staat deze nog in verbinding met het blok (erg vaag) dus.
Enige oplossing is dus bak eronderuit trekken en vervangen en dan gelijk de schakelstangen reviseren want die zijn na 315000km ook wel aan een opfrisbeurtje toe.
Morgen dus eerst achter een andere auto aan voor mijn ouders aangezien deze vrijdag naar Duitsland gaan (timing?). Dan in de vakantie rustig een bakje regelen en de boel vervangen. En ja ik weet hoe dat moet en aan welke schroefjes ik niet moet gaan draaien.
Bedankt voor de hulp en de zeer belangrijke les.
Coen
ps. 084bak iemand?
Zonde dat het zo is gelopen, jammer.
Ik heb nog wel een bak liggen die vastzit aan een HK motor volgens mij (1.3 carburateur). Ligt in omgeving Breda. Maar er zijn er vast nog genoeg te vinden.
MrMiljon
02-07-2008, 19:46
Zonde dat het zo is gelopen, jammer.
Ik heb nog wel een bak liggen die vastzit aan een HK motor volgens mij (1.3 carburateur). Ligt in omgeving Breda. Maar er zijn er vast nog genoeg te vinden.
Ach ja niet alles kan goed gaan. Het is even jammer maar ik til er niet zo zwaar aan. Morgen even een andere auto kopen en dan rustig de Golf weer klaarmaken.
Bedankt voor het aanbod maar ik zal het eerst hier in de buurt een beetje gaan proberen. 084 bakjes zullen er wel in overvloed zijn. Meeste willen denk ik toch naar 5-bak.
Easy..... was maar een geintje!
Tuurlijk weet ik niet alles!
Ik doe eigenlijk eerst alles uitzoeken in boeken, internet en forums voordat ik ergens aan begin.
Zeker als ik ergens niet zeker van ben.........
Ik had ook even gezocht voordat je hieraan begonnen was. Dan had je kunnen lezen dat je niet de eerste bent die dit overkomt. ;)
Maar goed, lullig wel voor je ouders. Misschien een revisietje doen als goedmakertje?
Succes met verder knutselen.
MrMiljon
02-07-2008, 21:25
Easy..... was maar een geintje!
Tuurlijk weet ik niet alles!
Ik doe eigenlijk eerst alles uitzoeken in boeken, internet en forums voordat ik ergens aan begin.
Zeker als ik ergens niet zeker van ben.........
Geintjes ben ik zelf ook dol op. Alleen viel even verkeerd ivm de stress. No hard feelings. Ik zoek ook altijd eerst alles uit. Alleen ik las idd van alles over die inbus 17 maar ergens las ik ook iets over die torx. En dat iets was vast niet positief maar goed. In het Haynes boek stond trouwens niks over het vervangen/bijvullen van de bakolie. Ik was weer eens slachtoffer van mijn manier van logisch denken. 'Bijvullen via een dop die zo laag zit, nee dat kan niet"
MrMiljon
02-07-2008, 21:26
Ik had ook even gezocht voordat je hieraan begonnen was. Dan had je kunnen lezen dat je niet de eerste bent die dit overkomt. ;)
Maar goed, lullig wel voor je ouders. Misschien een revisietje doen als goedmakertje?
Succes met verder knutselen.
Had de auto net helamaal een grote beurt gegeven en een aantal storingen verholpen, en dit stond als laatste op de lijst.....
De grote imbus 17 is de vulopening en peilgat tegelijk, net als je Puch Maxi vroeger :)
De truc is echter om de olie bij te vullen via het tellerkabel gat (oh wacht, dat is natuurlijk bij de 'kleine' bakken ook weer anders). Naja, bij 020 bakken werkt dat wel prachtig.
MrMiljon
02-07-2008, 21:43
De grote imbus 17 is de vulopening en peilgat tegelijk, net als je Puch Maxi vroeger :)
De truc is echter om de olie bij te vullen via het tellerkabel gat (oh wacht, dat is natuurlijk bij de 'kleine' bakken ook weer anders). Naja, bij 020 bakken werkt dat wel prachtig.
Ik had "vroeger" een Tomos a35 zo'n 2speed automaatje. Gewelding spul. Ik ben een automaatbak van een golf1 gewend, daar zit nog een fatsoenlijke pijstok in ;)
ik heb nog wel een 13i van 89 staan code weet ik zo niet
25 euri als je hem er zelf effe afpakt.
koffie en gereedschap aanwezig[beetje hulp ook wel]
omg midd ned
MrMiljon
03-07-2008, 13:02
ik heb nog wel een 13i van 89 staan code weet ik zo niet
25 euri als je hem er zelf effe afpakt.
koffie en gereedschap aanwezig[beetje hulp ook wel]
omg midd ned
Bedankt. Ik kijk eerst nog even bij de lokale sloperijen. Is daar niks te vinden hoor je het wel. De boel zit nog in een auto of liggen het blok en de bak er al uit?
golf mkII 16v
03-07-2008, 17:57
De grote imbus 17 is de vulopening en peilgat tegelijk, net als je Puch Maxi vroeger :)
De truc is echter om de olie bij te vullen via het tellerkabel gat (oh wacht, dat is natuurlijk bij de 'kleine' bakken ook weer anders). Naja, bij 020 bakken werkt dat wel prachtig.
Kan bij de andere bakken ook
Met sleutel 22 de telleraandrijving eruit halen
golf mkII 16v
03-07-2008, 18:00
Had de auto net helamaal een grote beurt gegeven en een aantal storingen verholpen, en dit stond als laatste op de lijst.....
Als de bak verder nog goeg is,even open schroeven en alles op zijn plek terug zetten
Heb je allen wel vloeibare pakking nodig
MrMiljon
03-07-2008, 19:40
Als de bak verder nog goeg is,even open schroeven en alles op zijn plek terug zetten
Heb je allen wel vloeibare pakking nodig
Bak is verder denk ik nog wel goed maar ging wel altijd moeilijk in zijn achteruit. Bak moet er zowiezo onderweg dus dan vervang ik hem liever voor een paar tientjes. Al is het alleen maar voor het gevoel, en of de bak nou nog goed is na 40km rijden met een los onderdeel in de bak? Bak vervangen lukt me nog wel maar een bak opentrekken daar waag ik me dan weer liever niet aan. Ja als die vervangen is maar dan word het meer een kwestie van nieuwsgierigheid wat ik nou precies heb gedaan.
Wegdoen is ook geen optie want wie heeft er nou nog wat over voor een 1300i met 315000 op de klok en een kapotte bak. Ik denk dat je er net zoveel voor vangt als een andere bak kost.
Vandaag gelukkig nog wel een nette auto voor moeders kunnen kopen. Weliswaar geen vw maar toch. Een Ford Escort Clipper (station) 1.6i16vCLx uit 1994. Beetje reclame maar gekocht bij wagenaar in Groningen erg schappelijke man aangezien mijn ouders morgen weg moeten heeft hij gezorgd dat er een nieuwe APK op kwam en KOSTELOOS een nieuwe set banden gemonteerd en dat voor 750,-. Ben daar toen ik 18 was een keer wezen kijken voor een Golf2 1.6automaat uit "84, Champagne met een bruin interieur zat alleen een deuk in de deur maar voor 500,- had ik hem eigenlijk moeten nemen.
Moraal van het verhaal: Draai geen onbekende bouten uit je vw, anders eindig je bij ford.
even tussendoor,er is nu toch niemand die een inbus 17 gaat kopen he!
ik zet altijd een bout met een kop 17 in het gat,2moeren contra op het
het draadgedeelte van de bout,en losdraaien maar!
[maar dit wist iedereen al natuurlijk!!! :rolleyes: ]
MrMiljon
03-07-2008, 21:24
even tussendoor,er is nu toch niemand die een inbus 17 gaat kopen he!
ik zet altijd een bout met een kop 17 in het gat,2moeren contra op het
het draadgedeelte van de bout,en losdraaien maar!
[maar dit wist iedereen al natuurlijk!!! :rolleyes: ]
Ik ben dus wel een imbus 17 gaan kopen (en maar niet gebruiken he). Bleek alleen dat ik die dus al had. Heb er dus 2 nu. Imbus krijg je er wel tussen alleen een ratel wil er dan niet meer op (griptang oid wel). De dop was, schrik niet, bij ASD in leek 2,- en dat voor een gedore dop. Vraag niet hoe het kan maar profiteer er van :thumbup:
Ik ben dus wel een imbus 17 gaan kopen (en maar niet gebruiken he). Bleek alleen dat ik die dus al had. Heb er dus 2 nu. Imbus krijg je er wel tussen alleen een ratel wil er dan niet meer op (griptang oid wel). De dop was, schrik niet, bij ASD in leek 2,- en dat voor een gedore dop. Vraag niet hoe het kan maar profiteer er van :thumbup:
een stukkie 17mm zeskant voor de draaibank werkt ook, kun je net even wat meer kracht zetten met die vastgerotte bouten ;) (ik had eerst een stel verlaste moeren compleet afgedraaid.)
db
MrMiljon
06-07-2008, 21:50
Nou weer een klein stapje dichterbij gekomen. Versnellingsbak heb ik weer in z'n vrij gekregen dus de auto kan gesleept worden (10km). Tip voor degene die dezelfde fout heeft gemaakt, zet bak in z'n achteruit, pak een schroevendraaier oid, je kan voelen waar het boutje weer in moet en de hevel een beetje verschuifen. Ik heb de bout er weer redelijk in gekregen en heb nu weer een achteruit een 3 en een 4. Een andere bak kan ik morgen ophalen bij Maris(sloper) in Groningen, hij had meer 5 bakken en een 4bak moest hij nog uit een auto halen. Als je dus nog een 5 bak zoekt....(vraag me niet welke types). Verder bij de dealert alles om de schakelstangen te reviseren besteld en kan ik morgen ook ophalen.
martiepartie
07-07-2008, 08:47
ik heb nog een 084 bak liggen van een '86 er polo met minder dan een ton op de teller. Is van Ghopmeister geweest (blokje geploft bij +/- 80.000 km.
Laat maar even weten of je deze wilt hebben. Kan voor een prikkie, ligt in Uithuizen (Gr.) dus niet zo ver!
MrMiljon
07-07-2008, 09:26
ik heb nog een 084 bak liggen van een '86 er polo met minder dan een ton op de teller. Is van Ghopmeister geweest (blokje geploft bij +/- 80.000 km.
Laat maar even weten of je deze wilt hebben. Kan voor een prikkie, ligt in Uithuizen (Gr.) dus niet zo ver!
Dat is wel interessant en niet ver weg. Maar heb al een bak bij Maris "besteld" en haal ik vanmiddag op, is al aanbetaald en ben nogal afspraak is afspraak ingesteld. Toch bedankt voor het aanbod.
MrMiljon
10-07-2008, 22:30
Zo de andere bak hangt er nu onder. De bak waar ik mee thuiskwam was een AKY bakje ipv de AKW die er onderzat. Eindoverbrenging is ietsje korter; 4,267 ten opzichte van 4,063 maar dat neem ik maar voor lief. Meteen het schakelgebeuren gereviseerd, viel nog reuze mee om te doen. Het "bakje"waar de bal in ligt was compleet weg :rolleyes: dus was er ook wel aan toe. Kosten vielen ook reuze mee ik was 75,- voor een bakje kwijt en 38 voor al het revisiegebeuren voor het schakelgedeelte. Ik kreeg bij century meteen de vraag of ik Etka heb aangezien ik een lijst met onderdelen en nummers op de balie legde :thumbup: . Erg vinden ze het niet, het scheeld ze alleen een hoop zoekwerk.
Al met al schakelt de auto weer als een tiet
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.