View Full Version : Remverlichting werkt niet
kawouter
04-06-2008, 14:29
Hallo,
ik ben mijn remverlichting aan het maken maar ik krijg het niet voor elkaar.
het gaat om een Polo coupe uit 1994.
De lampjes zijn niet kapot en ik het het 'sensortje' bij het pedaal ook al vervangen (2 van de sloop gehaald en werken bijde niet).
Wat zou nog meer het probleem kunnen zijn. De rest van de verlichting werkt wel gewoon.
Gr. Kawouter
Ben geen ster in elektra , maar heb je de zekeringen al nagekeken...?
Kan zo zijn dat 1 daarvan kapot is...
kawouter
04-06-2008, 14:38
Zekeringen zijn allemaal nog heel. Ik neem aan dat de zekeringen onder de motorkap de enige zijn?
zit er links onder je dash geen zekeringenkast?
kawouter
04-06-2008, 15:25
Nou ik kan niks vinden onder het dash.
VwPolo89
04-06-2008, 16:33
dan moet er toch iets zitten in de bekabeling tussen de rempedaalsensor en de remlichten. proberen om deze uit te meten.
ook even de massa aan de achterlichten zelf controleren.
bij mij weten zitten er ook enkel zekeringen onder de motorkap!!
kawouter
04-06-2008, 21:20
Jah de alarm verlichting werkt wel gewoon.
Ik snap er echt niks van.
Kan de bekabeling zomaar kapot gaan dan?
kawouter
04-06-2008, 21:43
Ik heb de lampjes inderdaad al gechekt. Zijn nog in orde.
Audio zit al een tijdje (lees een half jaar) niet meer in de auto. Dus het lijkt me ook erg sterk dat dat het probleem zou zijn.
Waar loopt de kabel naar achter toe? Dan kan ik eventueel even chekken of ik een breuk kan vinden.
VwPolo89
05-06-2008, 07:37
kabelboom loopt links in de auto naar achter, maar die kan je niet zomaar even controleren op draadbreuk.
kawouter
05-06-2008, 09:00
Hmmm dan word het een lastig klusje ben ik bang. Nou ik ga wel weer even aan de slag.
(op topic: is een lambda sonde voor 25 euro en een felxibel uitlaat deel voor 50 euro duur van de sloop? Is even voor de rest van de apk punten van de auto)
VwPolo89
05-06-2008, 09:02
wat je wel kan doen is de kabel doormeten met een multimeter. alleen heb je daar dan lange snoeren voor nodig en 2 paar armen :) dan kan je de bekabeling doormeten van aan de rempedaalsensor naar de achterlichten
Dennis@polo86c.nl
05-06-2008, 09:04
Tja, als het nog prima bruikbaar is dan valt het wel mee.
Nieuw is het vele malen duurder.
Wat betreft de remlichten: zou de stekkers in de lampenhouders ook nakijken op corrosie.
kawouter
05-06-2008, 17:18
Zo ik heb even een multi meter gekocht maar ik weet niet wat ik nu moet meten en op welke stand ie moet staan.
Weten jullie op welke stand de draaiknop moet staan en welke waarder er in het schermpje moet verschijnen?
G-eert-40
05-06-2008, 17:27
om spanning te meten moet je de draaiknop op DC zetten. dit is de afkorting van gelijkspanning. om de kabels ohms door te meten zet je hem op dat hoedje (kan symbool hier niet toevoegen). dit is de afkorting van weerstand. of je gebruikt de piepstand, kun je snel horen of een draad onderbroken is of niet.
Tip: had laatst hetzelfde probleem dat 2 lampjes het niet deden, omdat er vocht in mijn units was gekomen. die hadden die metalen stripjes geoxideerd, hierdoor deden ze het niet meer. ze leken wel contact te maken.
grtz.
kawouter
05-06-2008, 18:10
Ik heb even wat geprobeert. Ik heb nu de draaiknop op de V met een streepje mer puntjes er onder en dan op 20 gezet. Als ik dan direct op de accu meet dan geeft ie 12,34 volt (neem aan dat dat volt is) en als ik inder bij de pedalen bij de sensor meet dan geeft ie maar 0,03 volt aan. Lijkt me een beetje weinig
VwPolo89
05-06-2008, 18:32
hangt ervan af of je de schakelaar bedient, hoeveel geeft je meter wanneer je het rempedaal indrukt?
even de bekabeling doormeten op de piepstand tussen de schakelaar en de remlichten.
even zoeken welke stand dit is op de multimeter (meetpennen tegen elkaar en je hoort een piepje)
of zoals hier al gezegd is, kijken naar de aansluitingen of er geen corrosie is...
kawouter
05-06-2008, 18:58
Als ik de schakerlaar er aan hang geeft ie evenveel of nog minder volt door.
En nergens ook maar een spoor van corrosie te vinden bij de aansluitingen.
PS mijn multimeter heeft geen piepje
PSS de kabels van mijn multimeter zijn niet lang genoeg om van achter naar voor te gaan. Kan ik die op een of andere manier verlengen?
G-eert-40
05-06-2008, 19:25
in principe zijn je snoeren van je multi-meter gewoon draadjes. als je deze verlengd dmv draadjes moet het ook gewoon lukken om nog te meten.
om spanning te meten moet je de pennen zo houden dat je een potentiaal verschil meet. dus de zwarte snoer op de min en de rode op de plus. doe je dit niet dan zal je meter 0 volt aangeven.
als je nou het lampje eruit haalt en iemand op het rempedaal laat drukken. vervolgens even met de multimeter de contacen meet die anders het lampje zouden maken, moet je 12 volt meten.
met de stand om de weerstand te meten ook je ook gelijk je lampjes doormeten. weet je het zeker. deze waarde moet ongeveer tussen de 0,2 en 0,4 ohm zijn.
grtz.
kawouter
05-06-2008, 20:39
De lampjes zijn beide nog goed. 1tje is 0,3 en de ander is 0,7.
Als ik de aansluitingen meet dan geeft ie echt 0 volt aan. Zo af en toe springt ie naar 0,1 maar meer word het niet. En de gewone verlichting zit wel gewoon op 11,8 volt.
Ik ga morgen de kabels maar eens doormeten.
Moeten deze ook tussen de 0,2 en de 0,4 ohm zijn?
Oja en als ik het ohmage meet op welke stand moet ik hem dan zetten?
2000k
200k
20k
2000
of 200
????
Het DC2A werkt niet bij mij want dan geeft ie altijd nul aan.
Volt heb ik gemeten op V-...
Ook deze is in verschillende standen
250
200
20
2000m
200m
Welke moet ik daar kiezen?
Ik wil jullie alvast bedanken voor de hulp. Was er zelf helemaal niet meer uitgekomen. Bedankt
PS het is een Kinzo multimeter van 7 euro van de praxis.
G-eert-40
05-06-2008, 21:12
de kabels hebben ook inderdaad een weerstand tussen die waarde van 0,2 en 0,4 ohm in. als je nou morgen de kabels doormeet en er komt een grote M op het display, wil dit zeggen dat je een hoge ohmse waarde meet (in de megs). dit wil dus zeggen dat de kabel is onderbroken. want het circuit is dan niet gesloten.
auto elektronica is meestal gelijkspanning, dus meet je met DC (Direct Current). je hebt ook wisselspanning AC (Alternating Current) en komt bijvoorbeeld uit je stopcontact.
ik lees dat je zo'n apparaatje van een tientje hebt, deze meters moet je het meetbereik zelf instellen. duurdere meters doet dat automatisch. elektronica in een auto is meestal 12 Volt, dus stel je je meter in op een waarde die daarboven ligt, bijvoorbeeld 20 Volt.
als je ingestelde waarde lager is als wat je meet geeft je display een streepje aan, en moet je de meter hoger instellen. geld ook voor het meten van weerstand.
die DC2A is denk ik om je gelijkstroom te meten, maar dat heb je niet vaak nodig, vooral niet bij jou meetklus nu.
succes morgen en we horen het wel.
grtz.
kawouter
06-06-2008, 10:44
Zo ik ben even aan de slag gegaan met het doormeten van mijn kabel:
Ik zal omschrijven wat ik heb gedaan:
Zwarte kabel van mulimeter verlengd en verbonden met het zwart/rode draadje onder het dash waar de remschakelaar normaal op zit. (ik neem aan dat het zwart/rode draadje naar achter loopt en het rood/gele draadje van de stroom is)
Achterin heb ik de rode kabel van de multimeter tegen het contactje in de lampunit gehouden.
Gemeten waarden:
ohmage en multimeter op stand 200: gemeten 02,8
multimeter op stand 2000: gemeten 003
Ik neem aan dat dat betekend dat er 0,28 ohm gemeten is?
Als ik dat zo bekijk lijkt het me niet verkeerd. Jullie mening graag.
Lampjes nogmaals doorgemeten. Ziet er goed uit alleen heeft 1 lampje een ohmage van 0,11. Is ie dan kapot?
Schakelaar is ook goed zit op 0,3 ohm
Voltage bij schakelaar: bij motor uit: 0,01 volt
bij motor aan: 0,07 volt
Gr. Kawouter
G-eert-40
06-06-2008, 17:31
je hebt dus 2 mogelijkheden. of je 12 volt is niet aanwezig of je hebt geen goede massa.
even de zwarte snoer op massa houden, plaatdeel van de auto, de rode snoer even voor en na de schakelaar houden. op de voltstand (standje 20 zetten).
grtz.
kawouter
06-06-2008, 21:17
Ik ga er dinsdag weer mee verder. Heb tot die tijd echt geen tijd om er verder naar te kijken. Zodra ik meer weet post ik het hier.
Alvast bedankt
kawouter
10-06-2008, 09:07
Hoeveel volt hoort er op te staan? Gewoon 12 volt? en kan ik dan gewoon een kabel vanaf de accu trekken naar de schakelaar?
kawouter
10-06-2008, 18:06
Zo ik heb het probleem gevonden. Hij greeg geen voeding. Er zit dus iets verkeerd in de aanvoer van de stroom. Nu heb ik een provisorische oplossing gemaakt: een kabel rechtstreeks vanaf de + van de accu. Alleen is deze nu niet gezekerd of wat dan ook. Dat wil ik toch nog wel even doen. Wie kan mij vertellen wat voor zekering (amperage) er tussen dat kabeltje moet?
Gr. Wouter
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.