PDA

View Full Version : Help! Bougie afgebroken . . .

Pee Jee
05-04-2008, 12:39
Ja, wat een makkelijk klusje leek te zijn voor de zaterdag begint nu toch op een nachtmerrie te lijken.

Even olie verversen, filters en de bougies. Eerste bougie ging al met pijn en moeite, maar kwam er uit.

Bij de tweede ging het mis, die kwam eerst lekker los en toen 'PAK' brak hij af :eek:

Kon het caramische gedeelte er nog uit piellen maar de rest bleef keurig zitten. Nog geprobeerd met een links draaiende tap het overblijfsel er uit te draaien. Dit mocht niet baten.

Dus tijd voor een bakje koffie en enig inkeer . . .

Ik sta open voor suggesties.

(golf II 1.8i monopoint)

VwPolo89
05-04-2008, 13:37
het volledige metalen gedeelte steekt er nog in dan? of is het gedeelte waar je de dop opzet ook afgebroken?

Pee Jee
05-04-2008, 13:42
Yepp, het gedeelte waar je de dop op zet is inderdaad afgebroken, het gedeelte met schroefdraad steekt er nog in.

Pee Jee
05-04-2008, 14:04
Dus opties zo ver:

- een wonder (vergeet het maar)

- kop er af en naar revisie bedrijf

En dan is de vraag is de auto/motor dat waard. Er staat 227000 op het blok, hij liep al een beetje rouw en ik vermoede al een lekke koppakking.

- 2de hands blok, maar wie weet wat je er dan in lepelt . .

- Auto naar de sloper en voor een ander kijken, daar zit ook weer een financieel plaatje aan . . .

Dexter
05-04-2008, 14:10
Andere cilinderkop?

meijer1972
05-04-2008, 15:09
Kruipolie er op spuiten en even wachten. Daarna met e3en beitel en hamer proberen rond te krijgen.
Succes niet gegarandeerd, maar beter iets dan niets.
Of een voorwerp er vast in slaan en deze dan weer draaien. Ook hier eerst inspuiten

fre-golf1-16v
05-04-2008, 15:26
Mischien kun je een foto maken en hier plaatsen.
Kunnen de mensen hier op het forum ook zien hoe het eruit ziet.

Pee Jee
05-04-2008, 15:45
Heb hem al rond proberen te krijgen maar het metaal van de bougie is te zwak, drie tikken en je gaat er doorheen. De linksdraaiende tap gripte boven in maar had geen effect.

Er valt weinig spectaculair te zien. Denk dat het einde oefening is. Uitboren, maar dan moet de kop er alsnog eerst af.

RJTuning
05-04-2008, 15:49
heb je te weinig bougiemateriaal over om nog een boutje erop te lassen?

want als dat nog mogelijk is zou je hem er nog uit kunnen draaien. emmer wd40 eroverheen en paar keer wakker slaan. doet meestal wel de truuk.

Pee Jee
05-04-2008, 16:03
nee, die millimeter materiaal is nooit genoeg laat staan dat je de ruimte hebt om te lassen.

Maar bedankt voor de tip.

bolku
05-04-2008, 18:27
Ben bang dat je de kop er idd af kan halen...
Ik heb evt. wel goede cilinderkoppen liggen.

Pewi Vwteam
05-04-2008, 19:37
ik weet niet of je een grote torx of twaalfkant dop hebt?! ff wd 40 er op spuiten en nachie wachten dat ie goed kan weken en dan de twaalf kant of torx dop er vast in meppen werkt vaak prima! zo haal ik ook altijd afgebroken uitlaat tapeinden er uit! maar dan boor ik een gaatje door het tapeind heen spuit ik er ook wd 40 in nachie laten staan en ze gaan altijd los! zonder alles uit te hoeven boren!

Samurai
05-04-2008, 19:43
ik weet niet of je een grote torx of twaalfkant dop hebt?! ff wd 40 er op spuiten en nachie wachten dat ie goed kan weken en dan de twaalf kant of torx dop er vast in meppen werkt vaak prima! zo haal ik ook altijd afgebroken uitlaat tapeinden er uit! maar dan boor ik een gaatje door het tapeind heen spuit ik er ook wd 40 in nachie laten staan en ze gaan altijd los! zonder alles uit te hoeven boren!

Kijk daarmee uit, zo maak je scheuren in het aluminium. Of het breekt gelijk af (ook weleens gehad) :redface:

Zoek maar eens op marktplaats, er worden zat goede cilinderkoppen voor weinig aangeboden. Even laten vlakken, en een nieuw koppakkingsetje. Dan kan je wel weer een tijdje er tegenaan lijkt me!

frankvr6
05-04-2008, 20:57
wat ik toen gedaan heb bij een golfje nacht laten weken in de brandspiritus lost de corrosie op en en toen de volgende dag los kunnen draaien met een torx

Tjaap
05-04-2008, 21:10
Kijk daarmee uit, zo maak je scheuren in het aluminium. Of het breekt gelijk af (ook weleens gehad) :redface:

weinig te verliezen toch?

Menace
07-04-2008, 12:03
Sjah in dit geval, baat het niet dan schaad het niet...

Jaapie
07-04-2008, 12:27
Probeer het gewoon zou ik zeggen ;)

Je kan hem misschien repareren, maar misschien houw je ook je hele rommel aan gort, Nouja, je kan het iig proberen, anders inderdaad even een andere kop regelen ;)

Pee Jee
07-04-2008, 17:42
Hij staat al in de WD40 week . . . helpt een beetje, dan helpt veel zeker !

Daarna tijd voor de torx trasher methode . . .

I'll keep you all posted . . .

Dexter
07-04-2008, 18:08
Daarna tijd voor de torx trasher methode . . .
You go girl :D

Siem
08-04-2008, 09:04
mm vervelend...
succes ;)

Pee Jee
10-04-2008, 12:34
De torx trasher methode heeft helaas gefaald . . . .

Ben dus op zoek naar een cilinder kop . . .

In ieder geval bedank voor de tips.

Pee Jee
10-04-2008, 15:43
Maar dan nog blijft de vraag;

- welke koppen kan ik er voor gebruiken

- is een 2de hands blok een optie . . .

martiepartie
10-04-2008, 15:59
een compleet blok is misschien wel net zo handig.. Maar dan weet je nog niet wat je koopt.

een 1.8 blok voor een golf2 kost niet veel, staan er wel wat van op marktplaats (code RP)

Pee Jee
10-04-2008, 16:59
Is het dan niet beter om een jonger ABS 1.8i blok uit een Golf III te pakken? Of gaat dit niet direct passen . . .

Tomvw
15-04-2008, 19:25
Kan je ze er niet uit tikken met een doorslag of ijzerbeitel?
Je moet dan even geduld hebben maar dan heb je hem er wel uit.
En anders uitboren en hem proberen te breken.
Meestal als je er een gaatje in boort gaat de spanning er wel af.
Ander warm stoken (maar dit moet je erg mee uitkijken niet te warm anders kost het je kop).
En als laatste optie is uitboren en opnieuw tappen en eventueel een helicol er in schroeven.

Pee Jee
16-04-2008, 12:39
Kan voor een leuk prijsje een 2de hands ABS blok uit een golf III met alles er op en er aan krijgen. Vraag is of het allemaal makkelijk in te bouwen is i.v.m. motor steunen e.d. Iemand hier ervaring mee?

ingmar
05-06-2008, 17:27
Je moet hem even proberen een stukje terug erin te draaien Alles helemaal vol spuiten met wd40 lukt dit niet moet je er gewoon een dikke bout op laten/of zelf erop lassen

Succes

martiepartie
05-06-2008, 17:48
Yepp, het gedeelte waar je de dop op zet is inderdaad afgebroken, het gedeelte met schroefdraad steekt er nog in.

hoe ga jij in hemelsnaam iets op een afgebroken bougie lassen? ben erg benieuwd hoe jij met een lastoorts bij het afgebroken deel komt?

Pee Jee
05-06-2008, 22:02
hoe ga jij in hemelsnaam iets op een afgebroken bougie lassen? ben erg benieuwd hoe jij met een lastoorts bij het afgebroken deel komt?

Dat vroeg ik mij ook af . . . onmogelijk . . .

WilliamF
06-06-2008, 06:45
Dit is een wat oud topic maar ik wil hier toch nog wel even op rageren.

Afbrekende bougie's zijn heel vervelend maar soms niet te voorkomen, helaas. Als ze dan breken zijn er tal van manier om ze er toch nog uit te krijgen, welke hier ook genoemd worden. Ik snap alleen niet waarom er mensen meteen roepen de kop eraf! en die krijg je er nooit meer uit! Ik heb dit soort dingen vaak bij de hand gehad, maar nog nooit een kop hoeven demonteren!

Bij een goed garage/revisiebedrijf hoeft de kop er echt niet af voor zoiets. Sterker nog, ik weet een bedrijf waar dit voor maximaal 200,- opgelost is. (Carrec/MMA in Amersfoort).

In het ergste geval boren ze hem er helemaal uit en plaatsen ze een bus in de kop. Ik heb dat zelf regelmatig gedaan en het is nog nooit misgegaan. Ik zou zeggen doe er je voordeel mee!

martiepartie
06-06-2008, 09:38
zonder de kop te demonteren?

Ik neem aan dat bij het uitboren+ bus plaatsen toch wel de kop gedemonteerd word.

Maar je hebt gelijk; een revisiebedrijf zal hier zijn trucjes én tools voor hebben. Maar ja; voor een eurotje of 300 heb je tegenwoordig ook een vervangend blok..

ingmar
06-06-2008, 23:34
Dat vroeg ik mij ook af . . . onmogelijk . . .

electrode iss 30 cm lang dus moet wel lukken toch?

ingmar
06-06-2008, 23:34
met mig tig kom je er idd niet bij. Daarom electrisch lassen

WilliamF
07-06-2008, 09:10
Het kan zonder de kop te demonteren, gewoon zorgen dat de kleppen dichtstaan. Als je dan klaar bent met boren en tappen flink de luchtspuit erdoorheen.
Je loopt altijd het risico op slijpsel maar als je zorgt dat de kleppen dicht staan en je zet een lange luchtspuit in de cilinder is dat risico minimaal.

Nogmaals, ik heb het vaak zat gedaan en het is nog nooit fout gegaan.

En dat bedrag van 200,- is natuurlijk een schatting, meer is het nooit. Als het allemaal meezat waren onze klanten meestal voor ongeveer 125,- klaar.

Wat betreft het gebrek aan ruimte voor lassen is dat gewoon een kwestie van proberen. Wij hebben ook wel eens een afgebroken kopbout die ruim 2 cm in het blok zat eruit gehaald. Dat was wat langer werk maar het lukte wel (die zat gelukkig niet erg vast).