View Full Version : Roest wegwerken + knalgele lak
Beste mensen,
Ik rij een Polo uit '98 die roestplekken begint te krijgen. De kleur is knalgeel, volgens het instructie boekje code LN1L.
Ben erg gehecht aan mijn auto en de kleur en wil deze plekken graag bijwerken. Mijn garagebedrijf geeft aan deze kleur niet te kunnen leveren in spuitbus. Ben niet, zoals de meesten onder jullie, (ik zie prachtige projecten) technisch onderlegd. Kan iemand me vertellen:
1. Wat ik het beste kan doen stap voor stap (van opschuren tot gebruik van verfmaterialen en verdere bijzonderheden).
2. Waar ik deze specifieke kleur vandaan kan halen?
3. Waar dit qua kosten ongeveer op uit gaat komen?
Groeten,
49cent
mk2 td driver
05-02-2008, 17:30
ik weet niet waar jij woont, maar hier bij de plaatselijke spuiter kan ik gewoon met de kleurcode ernaartoe gaan en dan maakt hij me een bus van 400 ml voor 15 euro(gwn knikkerbus)
dus even langs een autospuiter gaan
voor blanke lak gebruik ik meestal die motip bussen, deze voldoen prima(kosten ongeveer 7 of 8 euro het stuk)
Qua bewerking dat ligt eraan
het ligt eraan hoe erg de plekken zijn en waar ze zitten
meestal spuit je een heel deel als je aan het spuiten gaat,
ik doe het altijd zo:
1. korrel 300 schuren
2. korrel 400 waterproof
3. korrel 800 waterproof
4. goed afspoelen met water en spons
5. droog maken en ontvetten met amonia
6. primer(voor plastic moet je plasticprimer gebruiken)
7. dan een paar lagen kleur(kleur van de auto natuurlijk) :)
8. als je de kleur goed dekkend hebt, een paar lagen blanke lak erover
als je een zakker of wat anders krijgt (sputterjes ofzo), gewoon rustig blijven en de zaak even op laten drogen, weer even vlakschuren en ontvetten en dan gewoon weer overnieuw spuiten.
stofkapje gebruiken, dit komt je gezondheid ten goede. :D
het beste kun je het in een garage of schuur doen en dan een kachel aanzetten zodat het ongeveer 15 tot 20 graden wordt(dit is de beste temperatuur bij het spuiten) :)
Mister Cool
05-02-2008, 18:50
800 waterproof? Ben je aan 't polijsten ofzo, dat is zo fijn dan valt de lak er spontaan af :D . Verder dan 240/360 ga 'k niet. Afblazen, schoonmaken met water en ammonia, of afnemen met wasbenzine. Kleefdoekje erover en spuiten maar. Kale plekken inderdaad wel eerst goed primeren. Roest kan je gewoon wegslijpen met bv. een staalborstel op de boormachine of flex. Na primeren kan je het een beetje bijplamuren. Dit wel met een klos of als 't klein is met een kurkje wegschuren, anders krijg je een 'eiland'.
Bij goeie behandeling blijft motip goed genoeg zitten. Kosten zullen misschien een eurootje of 30 tot 50 zijn als je 't zelf doet.
Of de roest behandelen met roestomvormer, bv met Novorox. Waterproof schuren hoeft ook niet perse, wordt alleen maar een dikke bende.
mk2 td driver
05-02-2008, 20:16
800 waterproof? Ben je aan 't polijsten ofzo, dat is zo fijn dan valt de lak er spontaan af :D.
ik zei ook hoe ik het deed he :tongue:
ik heb heel wat van die bladen 800 liggen ik doe meestal heel lang door met 400 en dan ff na met die 800 (mss zit het me ook wel tussen de oren, maar voor men gevoel doe ik het dan beter)
maar iig succes ermee
je kunt roest trouwens ook goed voorbehandelen met zink alu (spuitbus doe ik meestal)
dus roest eruit schuren/slijpen en dan eerst ff met zink alu
jettaracing
06-02-2008, 14:05
800 waterproof? Ben je aan 't polijsten ofzo, dat is zo fijn dan valt de lak er spontaan af :D
Korrel 400 droog is hetzelfde als 1000 waterproof hoor !
Dus is geen enkel probleem om dit te gebruiken !
Wij schuren zelfs met sommige moeilijke kleuren met 500,en dan met 1200 waterproof !
En dan heb je helemaal geen probleem met hechting , maar je moet naturlijk wel goed onvetten natuurlijk ! :thumbup:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.