View Full Version : RDW origineel nederlandse kever: keuren of schouwen?
Hoi,
In februari wordt mijn '58er 50 jaar oud, en om dat te vieren wil ik hem weer op kenteken krijgen.
De RDW heeft het kenteken in 1981 ingenomen. Vermoedelijk heeft hij al sinds 1975 stilgestaan.
Voor degenen die hem niet kennen, het is deze Keev:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/7/7/3/Jens_160905002.jpg
Een kennis van me heeft een paar jaar geleden iets vergelijkbaars gedaan, met een origineel nederlandse KG.
Deze hoefde alleen geschouwd te worden. Nu belde ik vorige week het RDW op, en die zeiden me dat mijn kever wel degelijk een technische keuring moet ondergaan.
Ik ben heus wel van plan om de Kever in orde te maken, maar ik weet niet of ik alles op tijd red. Je komt toch altijd veel dingetjes tegen als je wat aan het sleutelen bent. Een schouwing zou daarom mijn voorkeur hebben :)
Zijn er hier mensen met ervaring met het opnieuw op de weg brengen van oud-nederlandse auto's?
Jens
Volgens mij zijn schouwen en keuren tegenwoordig van elkaar losgekoppeld (naar wens). Ter vergelijking: twee weken geleden een Zwitserse Golf ingevoerd, heb 'm naar binnen geduwd en de controle betrof alleen chassisnr, wielbasis, etc etc, geen technische keuring.
Maar...misschien heeft iemand hier directere ervaring mee. Hajee zou het helemaal weten...
alvast gefeliciteerd met de verjaardag iig
Mijn vader heeft trouwens iets soortgelijks gehad met een 'slapend' kenteken op een Morris Minor, zal t hem ook eens vragen.
oud nederlandse auto weer heractiveren is altijd mét een APK keuring bij de RDW..
Bussie komt zo
21-01-2008, 11:02
oud nederlandse auto weer heractiveren is altijd mét een APK keuring bij de RDW..
denk het wel, maar geldt dat dan ook voor "slapende" kentekens?
steven16v
21-01-2008, 11:06
Mooie kever trouwens. Hele mooi kleur ook. Heb je nog meer foto's?
Langedaik
21-01-2008, 12:05
APK hoeft toch niet meer voor auto's van voor 1960 ?
een kennis van me had dus zijn Karmann extreem goed voorbereid.. werd hij alleen geschouwd. Ook dat was een orig NL auto waar geen kenteken bijzat.
Een keuring lijkt me niet onlogisch hoor, ook al hoeft hij niet voor de APK. het blijft toch een auto die niet meer 'bestaat'.
Graag wil ik het 100% zeker weten....
Jens
De RDW heeft het kenteken in 1981 ingenomen.
Een kennis van me heeft een paar jaar geleden iets vergelijkbaars gedaan, met een origineel nederlandse KG.
Waarom is het kenteken ingenomen? Ik neem aan dat ze het daarom over een keuring hebben.
Was bij die KG het kenteken ook ingenomen?
deze kever stond al jaren stil, en is daardoor door de RDW in het slapend bestand gezet (dat was in 1981, toen een golf met grote achterlichten nog uitgevonden moest worden!).
Ik vermoed dat de kever in 1975 voor het laatst reed, te oordelen aan de 'dato-boy' op het dashboard en de krant op de achterbank.
Jens
denk het wel, maar geldt dat dan ook voor "slapende" kentekens?
daar bedoel ik inderdaad hetzelfde mee, dus heractiveren van oude nederlandse kentekens, welke niet "actief"in de registers staan, moeten met een techniche keuring bij de RDW, bij heractivering.
APK hoeft toch niet meer voor auto's van voor 1960 ?
nee klopt.. maar even het volgende verschil: bij een RDW keuring worden de permanente eisen getoetst voor de (her)afgifte van een kentekenbewijs. :rolleyes:
dat die keuring gelijk staat met een apk keuring da's weer wat anders.
bugdaddy
21-01-2008, 13:42
nee klopt.. maar even het volgende verschil: bij een RDW keuring worden de permanente eisen getoetst voor de (her)afgifte van een kentekenbewijs. :rolleyes:
dat die keuring gelijk staat met een apk keuring da's weer wat anders.
Dus het verhaal wat Leon ooit omschreef; "haal een oude rotte kever uit de bossen van Noorwegen en rijdt hem zonder keuring op Nederlands kenteken rond" (of iets van die orde) gaat niet op??
Zou jammer zijn :screwy: ;)
dat "rotte kever uit Noorwegen"verhaal gaat alleen op voor een aantoonbaar eerder geregistreerde europese personenauto( dus een EU import, mét een buitenlands document erbij) dan kun je dat kenteken "omwisselen"voor een nederlands kenteken en hoef je dus niet je auto technisch te laten keuren bij de RDW.
wil echter nog steeds niet zeggen dat je met schroot de weg op mag, want jij bent als eigenaar /bestuurder ten alle tijde verantwoordelijk voor je auto, die altijd aan de permanente eisen moet voldoen als je hem gebruikt op de openbare weg..ook al is ie van vóór 1960 ;)
bugdaddy
21-01-2008, 13:54
dat "rotte kever uit Noorwegen"verhaal gaat alleen op voor een aantoonbaar eerder geregistreerde europese personenauto( dus een EU import, mét een buitenlands document erbij) dan kun je dat kenteken "omwisselen"voor een nederlands kenteken en hoef je dus niet je auto technisch te laten keuren bij de RDW.
wil echter nog steeds niet zeggen dat je met schroot de weg op mag, want jij bent als eigenaar /bestuurder ten alle tijde verantwoordelijk voor je auto, die altijd aan de permanente eisen moet voldoen als je hem gebruikt op de openbare weg..ook al is ie van vóór 1960 ;)
Kalm an HJ en hou je broek nog even aan.
Deze :screwy: en deze ;) staan er niet voor niets bij !!
Ik heb geen vakantie plannen in die richting hoor :D
keuren of schouwen?
Ik mis nog een derde optie, en dat bespaart je een hoop RDW-perikelen, en scheelt je ook nog eens een hoop 'klaar-maak-stress'
:tongue:
Ik mis nog een derde optie, en dat bespaart je een hoop RDW-perikelen, en scheelt je ook nog eens een hoop 'klaar-maak-stress'
:tongue:
De bult op??
@ HJ: hoe kan het dan dat die NL-KG géén keuring kreeg bij het RDW? Of zijn de regels de afgelopen paar jaar veranderd?
Zo'n APK vind ik het punt niet hoor, maar het gaat me er meer om dat ik niet weet of ik hem voor z'n verjaardag klaar heb...
Jens
De bult op??
Nee, de gracht in :D
Kalm an HJ en hou je broek nog even aan.
Deze :screwy: en deze ;) staan er niet voor niets bij !!
Ik heb geen vakantie plannen in die richting hoor :D
doe ik wat verkeerd? of typ ik dit met een sarcastische ondertoon? :confused:
je vraagt toch wat? Dat probeer ik volgens mij alleen duidelijk en serieus te beantwoorden en verder niks.
trouwens mijn " ;) " over het hoofd gezien?
voor mij was deze duidelijk HJ :)
Hey allemaal,
Ik kocht 10 jaar terug mijn 59-er. Deze stond op Belgisch kenteken. Nu nog steeds. Maar als ie ooit af is wil ik hem op nederlands kenteken. Een kenteken van 1959 het liefst. Word dat lastig of niet?
Ik heb gewoon een aankoop bevestiging hier liggen met handtekening van de verkoper enzo en het kenteken en alles.
Huh bedenk me ineens... Misschien een hele stomme vraag maar moet ik dan invoer rechten ofzo gaan betalen? Of heb ik nergens om te vrezen?
Groeten Vowa
Auto's van vóór 1978 kunnen een klassieker kenteken krijgen, je kent vast we de kentekens die beginnen met DE,DM,DH,AE,AH enzovoort..
Een auto invoeren vanuit EU-landen is ongeveer het makkelijkste dat er is. Bij het RDW langs voor een check of je voertuig inderdaad is welke hij is volgens de papieren, en je hebt een NL-registratie te pakken. Douane en zo is niet nodig bij een 25+ ato uit de EU!
Jens
Nog even een klein vraagje omtrent dat oude kenteken terug krijgen:
Schijnbaar dus gekoppeld aan een APK-eisen-achtige keuring;.. stel hij wordt APK afgekeurd,.. krijg je dan nog wel het kenteken? :) :) :)
Maar goed: ik neem aan dat die APK koppeling er is om ervoor te zorgen 'zogenaamd gesloopte voertuigen' niet ook daadwerkelijk in half/volledige gesloopte toestand alsnog weer de weg op komen (met omgekat chassisnummer bijvoorbeeld in een gestolen duitser)
voor 60 hoef je geen apk te hebben..
dus de rdw keuring is niets meer dan alleen schouwen,maar dan moet ie wel aantoonbaar uit een EU-land komen, dus mét een kentekenbewijs uit het betreffende eu-land
voor 60 hoef je geen apk te hebben..
dus de rdw keuring is niets meer dan alleen schouwen,maar dan moet ie wel aantoonbaar uit een EU-land komen, dus mét een kentekenbewijs uit het betreffende eu-land
Mooi ik zit dus goed... Pffioeee weer een zorg minder...
snap die angst voor de rdw niet zo goed...?
snap die angst voor de rdw niet zo goed...?
+1
Ik ga binnenkort m'n kachelpotten toch maar vervangen, ding meurt als een ziekte. Hij is wel grondig getest, maar echt niet strenger dan een APK hoor. Sterker nog, ik heb het gevoel dat het RDW een liefhebber nog wel eens matst. Van een steekproef bij een RDW-keuring heb ik ook nog nooit gehoord :D
Jens
mischatdi
19-07-2008, 22:23
Douane en zo is niet nodig bij een 25+ ato uit de EU!
Jens
zeker wel! want zij moeten toe kennen dat je geen belasting moet betalen! ik kan het weten ben net afgelopen donderdag bij de rdw geweest om mijn jetta te laten schouwen(invoeren)
Een hele tijd terug eens een ovaaltje uit 1955 gevonden in een schuur.
De beste man was naar Engeland verhuisd en had deze auto in een schuur laten staan. De huur werd opgezegd dus toen moest hij er vanaf :)
Aan deze auto hoefde niet gelast te worden en was ook nooit aan gelast.
Het was bijna benzine er in en rijden maar.
Helaas had hij de kenteken papieren niet meer. Wat er nog wel op zat waren de orginele nummerplaten en natuurlijk het orginele chassisnummer. Verder nog een paar rekeningen met ook daarop het kenteken vermeld.
Bij de RDW geprobeert het orginele kenteken er weer op te krijgen wat voor een dergelijke orginele Nederlandse wagen toch wel een must is.
Ik heb alles geprobeert maar het was onmogelijk. De RDW had de bestanden vernietigd en daarom kon het orginele kenteken niet uitgegeven worden.
Helaas dus geen orgineel kenteken meer op deze auto. Blijkbaar is dus niet alles mogelijk bij de RDW, wees dus zuinig op je papieren.
Ik heb nu ook nog een bril staan (die wel gerestaureerd moet worden) maar daar nog het linnen kenteken bij. Hopelijk gaat het daarmee ooit wel lukken om het orginele kenteken er op te krijgen.
als je het kentekenbewijs er wel compleet erbij hebt worden de gegevens daar weer van over genomen, en krijg je (zéér waarschijnlijk) je originele kentekennummer weer terug..
van je ovaal waren er geen gegevens meer bekent , behalve je kentekenplaat, dus dan wordt dat inderdaad niet meer teruggekoppeld aan het oude kenteken
als je het kentekenbewijs er wel compleet erbij hebt worden de gegevens daar weer van over genomen, en krijg je (zéér waarschijnlijk) je originele kentekennummer weer terug..
van je ovaal waren er geen gegevens meer bekent , behalve je kentekenplaat, dus dan wordt dat inderdaad niet meer teruggekoppeld aan het oude kenteken
Als je lid bent van de LVWCN kun je eens kijken in het oude archief van PON dat de LVWCN gered heeft van de papiervernietiger.
Het is geen wettelijk overtuigend bewijsmateriaal, maar als je oude platen hebt bij je auto, een oorkonde van VW (op chassisnummer) en zo'n PON-uitleverstaatje, wellicht dat ze bij het RDW dan schappelijk kunnen zijn? Of misschien kan het leiden naar oude sporen, zoals ik nu weet dat mijn Kever een echte Fries is (en dus niet een originele Hollander :tongue: )
Je kan het altijd proberen, zo'n importkenteken is ook net niks...
http://modulo2.rendered.startpda.net/27200001-27250000/27210635_700_700_q9Xo.jpeg
Trouwens: je ovaal staat dan wel een enorme tijd stil zeg! Mijn kever is in '81 uit het systeem gehaald, en heeft vermoedelijk sinds midden jaren '70 niet gereden....
Jens
Klopt, de ovaal stond een hele tijd stil. Echter had de vorige eigenaar alles los gehaald en ingevet of loodmenie erop gesmeerd. Tja, zulke mensen had je vroeger nog.
Ik had er inderdaad ook een uitdraai bij van het PON archief.
Dus copy PON archief, oude kentekenplaten, aantal onderhoudsrekeningen op dat kenteken, onderhoudboekje maar het mocht niet baten.
Wel jammer want een dergelijke orginele auto hoort eigenlijk zijn oude nummer te krijgen.
Ik heb hetzelfde "probleem". Mijn JZ-09-08 staat ook nog niet op mijn naam, en ik heb qua papieren alleen de tenaamstelling (deel 3 uit m'n hoofd) en beide kentekenplaten. Dit heb ik, met behulp van HJ, al uitgezocht en hoogstwaarschijnlijk kan ik ook gewoon dit nummer houden.
De angst voor de RDW snap ik ook niet echt (zijn ook gewoon mensen ;)). Als je alles volgens de regels speelt zijn er geen problemen. Het is tenslotte voor je eigen veiligheid :)
Leuke kever overigens!
Ik ben niet bang voor de RDW. Mijn ervaring is dat ze altijd heel schappelijk zijn en vaak ook auto liefhebbers.
Maakt niet dat ik het jammer vind dat het orginele nummer er niet meer op zit.
Maar ergens moeten ze bij de RDW een grens trekken anders zitten ze straks met de meest tranentrekkende verhalen en vage briefjes en bewijzen om maar een orgineel oud kenteken te krijgen. Er zijn namelijk helaas altijd mensen die er misbruik van proberen te maken.
Volgens mij zijn schouwen en keuren tegenwoordig van elkaar losgekoppeld (naar wens). Ter vergelijking: twee weken geleden een Zwitserse Golf ingevoerd, heb 'm naar binnen geduwd en de controle betrof alleen chassisnr, wielbasis, etc etc, geen technische keuring.
Maar...misschien heeft iemand hier directere ervaring mee. Hajee zou het helemaal weten...
Dit had ik ook met mijn golf in september vorig jaar!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.