View Full Version : 10w40 ipv 15w40
Ik heb eigenlijk pas nog mijn olie ververst, maar denk erover om het nu weer te doen...
Ik heb er Castrol GTD 15w40 ingedaan... Echter maakt de motor een rateltje bij een bepaald toerental als de motor koud is...
Met deze winterse temperaturen blijft de ratel er iets langer in zitten als het ware, hij wordt minder snel warm nu / de olie blijft te dik in mijn ogen...
is het verstandig om met mijn 1.6d dan over te stappen op 10w40, of zelfs 5w40?
Ik heb hetzelfde met m'n TD. Bij mij heb ik er 10w40 in zitten, en ik zit er zelfs aan te denken om er 5w40 in te gooien..
Ben dus ook wel benieuwd wat andere erin doen :)
Ik heb er gewoon 10w40 inzitten [is wel een MK2 TD maar dat ter zijde].
Hij tikt ook, en dat blijft die ook doen, ik denk dat ik een versleten klepstotertje heb.
Maar in princiepe moet 10w40 volstaan.
Kleppen zijn allemaal in orde, daar komt het geluid ook niet vandaan... ik kan ook niet vinden waar het wel vandaan komt, ik weet iig dat het bij helemaal warme motor 100% weg is... En net daaronder blijf je het ietsje horen opzich niet super hinderlijk maar ik moet dus gewoon dunnere olie hebben is mijn redenatie...
Dus is 5w40 dan slim of kan die niet in mijn motor? Gewoon 10w40 doen?
FolkertMk1
27-11-2007, 18:31
ik heb gewoon 5w40 in mijn mk1 diesel
moet gewoon kunnen volgens de geleerden.
Hoi!
heb ook een jetta 1 gtd. Rij tevens op 100% ppo maar start op 100% dyno. Rij ivm met die ppo met 10w40 (action, hoogtste api score ) maar heb ook die irritante ratel die klinkt als klepstoter. Het is mij niet duidelijk wanneer dit nu ontstaan is na de omschakeling van 15w40 naar 10w40 of onafhankelijk hiervan.
Andere mogelijkheden voor de ratel kunnen zijn; nokkenstokstand niet 100% in verhouding tot krukas en pomp OF verstuivers vervuild.
Groeten!
Ruben
Mja, onzekerheid alom rond die olie!
Maar de action olie heeft de hoogste api zeg je? En dat betekend?
Hoi Melly!
hoogste api ==> hoogste kwaliteit. Klinkt raar maar bij de Action leveren ze deze.
check bv api score (http://www.guzzioot.nl/html/olie-faq_s.htm) of google
Grtn,
Ruben
Mm die site van je doet het niet... Maar bij de Action dus de beste olie... beste in alle facetten zegmaar? of prijs/kwaliteit het beste?
Ik zal straks eens googelen...
Mm die site van je doet het niet... Maar bij de Action dus de beste olie... beste in alle facetten zegmaar? of prijs/kwaliteit het beste?
Ik zal straks eens googelen...
Yep alle facetten + prijs uiteraard
Dus bij de Action plakken ze er API Code CH op... in hoeverre is dat dan betrouwbaar vraag ik me af...
Net even gekeken bij Castrol GTD 15w40, API code CF
Jetta MaNiA
05-12-2007, 13:22
Heb laatst 10W-40 (Comma) in de 1.6D gegooid ipv 15W40.
En 3/4 liter Slick50. Klonk 's ochtends als een ratelende knikkerbak.
Nu stukken beter!!
Met de 15w40 was het een ratelende knikkerbak, en nu is het beter?
Ben jij degene die in elk topic Slick50 vertegenwoordigt :D? Heb je het ook zonder die slick50 geprobeerd?
Mister Cool
05-12-2007, 19:01
Ik rij gewoon op comma 15W/40. Het is hier echt geen winter hoor... En dure merkolie levert ook niet veel extra op. Meestal ververs je het toch minimaal 1x per jaar, dus het kan meer dan lang genoeg mee :thumbup:
Oke MisterCool, waardevolle toevoeging ;)
Het gaat mij erom dat ie nu toch merkbaar te dik is... Ik zal eens bij de Action kijken naar de olie en API code...
ik gebruik al jaren olie van de liddl
diesel,1.6,mtorcode jk mechanische stoters elke 10000 km filter en olie wissel
nooit problemen
pfff, dan moet ik elke 2 maanden een filter en olie wissel doen :)
@Jurie: precies het belangrijkste vermeld je dan weer niet (waar dit topic over ging...) WELKE olie? ;)
Maargoed, ben bij Action geweest en heeft ook API code CF (Net als Castrol). Ik ga het volgende week ff kopen en proberen!
ff bij de valvoline vertegenwoordiger nagevraagd hun voorschrift 10w40 half syntheet
of specfieke 15w40 diesel.
en een verversingstermijn van 7500 km
Ik moet wel lachen om die verversingstermijn, woorden uit de mond van de vertegenwoordig! Dat-ie niet gelijk om de 2000km zegt ofzo!
7500km :eek: Dat is gewoon een verkoop praatje volgens mij.. Bij VW wordt toch 15000km gezegd?
Ik heb zelf ook een handboek van een 1.5 golf 1 uit de eerste jaren en daarin staat ook aangegeven om de 7500 km olie vervangen. Dus wat de vertegenwoordiger zegt kan wel kloppen.
Mister Cool
09-12-2007, 21:41
7500 km?? Met de vroegere kwaliteit van olie wel. Tegenwoordig kun je er heus ook rustig 20.000 mee rijden en is er nog niks aan de hand. Heb een collega gehad die studeerde autotechniek. Een paar jaar terug gingen die olie testen in een vento tdi (voor school). Gewoon comma olie, nieuw filter en elke dag vol gas raggen met dat ding. Niks warm draaien nergens naar kijken. En steeds de waarden testen en vergelijken met wat voorgeschreven werd door de fabrikant. Die auto hield het 60.000 km vol voordat het volgens de vw dus niet meer aan de eisen voldeed. Is wel zijn verhaal natuurlijk, maar goed, geeft wel aan dat 7500 echt verkooppraat is. De termijn is natuurlijk ook enigszins afhankelijk van het gebruik van de auto.
BoraInMotion
10-12-2007, 11:54
Golf 1 heeft oorspronkelijk interval van 7.500 km.. Werd toen niet verwacht dat mensen er 100.000 km pj mee reden, wat tegenwoordig iets vaker voorkomt.. En kwaliteit olie is stukker beter dan toen..
In de jaren 60 was het bij de Kevers zelf een interval van 2.500 km..
De eerste Golf 3 1.9 Diesels (modeljaar 1992) hadden ook een interval van 7.500km trouwens..
Dus dat is geen verkooppraatje, maar fabrieksvoorschrift..
nico_golf_gtd
19-09-2008, 20:00
5w40 in een golf 1 diesel lijkt mij niet goed is een volledig sent. dat was er toen nog niet 10w40 semi is goed genoeg
Mijn broer heeft castrol 10w40 semi in z'n golf 1600 diesel, bevalt hem erg goed.
Ik zal wel in een hoekje gaan staan schamen dat ik 10W60 gebruik (Castrol RS), wegens het niet beschikbaarzijn van enige achtergrondinfo/voorgeschreven intervallen over olie voor Diesel met compressor.. en ik hou vooralsnog 7500 km aan.. aangezien ik op pure PPO rijdt én start...
maar goed: terug naar de vraag: Klepstoters die tikken: Bij (Vlak voor) de volgende oliewissel een keer van dat 'olie-systeem-reinig-spul' d'r bij flikkeren; Hielp bij mijn MH'tje prima. Voor tikkende klepstoters wordt verder vaak een iets dikkere olie voorgeschreven: 10W40 is koud juist dunner dan 15W40...
Wordt er vaak DIKKERE voorgeschreven ja? Dat was mij onbekend!
Dikkere olie is inderdaad beter tegen tikken van de klepstoters. 5w40 is wel erg dun, vooral voor de keerringen e.d. die niet voor die olie is bestemd destijds. Dus meer kans op lekkage en tikken van de klepstoters bij oude motors.
Golf 1 heeft geen hydro klepstooters kunnen dus ook niet tikken.
mvg JVH
Een motor zonder hydro klepstoters kan ook tikken en een golf 1 heeft wel hydro klepstoters....
Maargoed, het waren bij mij ook niet de kleppen o.i.d....
Der Typ Siebzehn
21-09-2008, 09:59
Een motor zonder hydro klepstoters kan ook tikken en een golf 1 heeft wel hydro klepstoters....
ligt eraan welke...de gewone Golf 1, dus met vast dak hadden nooit motoren met hydro klepstoters, de cabrio´s daarentegen wel vanaf `n bepaald modeljaar, ik dacht vanaf modeljaar 1986, vanaf toen waren er zelf´s DX´en met hydro klepstoters.
Wat hadden ze dan? Kleppen die je zelf kon stellen?
Mijn cabrio met 1.6 EV en 1.8 EX hadden beide hydro's... Alle diesels hebben volgens mij hydro's ook...
Der Typ Siebzehn
21-09-2008, 11:34
Wat hadden ze dan? Kleppen die je zelf kon stellen?
Yes, de grote motoren hadden (tot aan 8-85) komstoters, werden de kleppen gesteld d.m.v. shims (opvulplaatjes), de kleine motoren hadden (tot aan 8-85)sleeptuimelaars.
Mijn cabrio met 1.6 EV en 1.8 EX hadden beide hydro's...
Ik heb voorheen ook geschreven dat juist cabrio´s vanaf `n bepaald modeljaar wel hydro´s hadden...;-)
Alle diesels hebben volgens mij hydro's ook...
Bij de Caddy vanaf 8-85 wel met dieselblok, zoals hierbij, is `n JK (http://www.golf1-ig.de/golf/facts/engines/details/jk.php) staat aangegeven, bij de rest CR (http://www.golf1-ig.de/golf/facts/engines/details/cr.php) en CY (http://www.golf1-ig.de/golf/facts/engines/details/cy.php) (TD) staat toch niks bij dat deze hydro klepstoters hebben gehad.
ok! Je bent goed op de hoogte iig! Dat vind je leuk ofniet? haha! Top!
Der Typ Siebzehn
21-09-2008, 12:59
Het is wel leuk, maar ach, 't komt vanwege dat ik me al jarenlang bezighoudt met 't thema Golf 1, heb 'n hoop boeken over deze auto's, en ben ook nog veel te weten gekomen bij die duitse originele Golf 1 club waar ik bij ben, en ook door hun site en met daarop hun forum dus.
Maar goed: tikkende hydrostoters -> ietsje dikkere olie.
Tikkende klepjes in alle andere gevallen: kleppenstellen :)
Opzich logisch, dat smeert 'dikker' als het ware... Mijn redenatie was eigenlijk dat dunnere olie sneller en beter in de stoters kon komen en daarom niet zou tikken... Waarom ik dat dacht weet ik eigenlijk niet eens, zal zoiets vast eens ergens gelezen hebben of zelfs dom verzonnen hebben...
Elco-polocoupe
21-09-2008, 18:31
je kunt je geen bult stoten om dr 10w40 in te doen ipv 15w40. is alleen maar wat dunner en je zegt dat de olie nu te dik is als je motor koud is. dat probleem is dan waarschijnlijk kleiner als je er 10w40 in doet ipv 15w40.
mijn advies likt me gewoon doen zoals je ziet hebben andere het er ook in zitten en ze lopen nogsteeds goed.
succes grtz elco
Thnx elco, startpost was een jaar geleden, reken maar dat ik het dus al geprobeerd heb ;)
mk2 td driver
14-11-2008, 10:32
Thnx elco, startpost was een jaar geleden, reken maar dat ik het dus al geprobeerd heb ;)
en wat waren je bevindingen met 10w40?
Reed hetzelfde, geen verschil eigenlijk...
mk2 td driver
19-03-2010, 15:24
rare vraag...
maar ik heb ook het probleem van de tikkende stoters,
is het misschien ook mogelijk om 10w40 en 15w40 te mengen?
ik rijd nu met 10w40, zou ik hem dan bij kunnen vullen met 15w40? (bijv die 15w40 castol gtd?)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.