View Full Version : Alweer wat!
breadfan83
17-11-2007, 03:27
Ik heb het weer gesloopt.
De symptomen vandaag zijn:
- Motor loopt, zo ver is het nog in orde.
- In z'n vrij geen rare geluiden, op zich prima.
- Als ik hem in versnelling zet en wil wegrijden blijft de auto op de plek, ratelt, geeft WEL snelheid aan, maar doet verder niks.
- Het oliepijl staat wat laag, al weet ik niet 100% zeker of dit iets van vandaag is. Twee weken geleden stond het pijl in ieder geval nog prima.
- Onder de bak zit nogal wat olie.
- De achterkant van de auto is helemaal bedekt met oliedruppels.
- Ik heb slechte zin.
Update:
- De flens die uit de bak komt en naar de aandrijfas gaat draait. De as zelf wiebelt alleen een beetje en lijkt los in deze flens te liggen.
Als iemand me kan vertellen wat er aan de hand is, hoe ik het maak, en wat het kost hoor ik het graag. Ik heb geen zin meer om onder de auto te gaan liggen in de vrieskou en dagenlang te zoeken en schelden zonder dat ik er echt iets mee opschiet.
Mijn dankbaarheid is giganormous!
Jurgen Santana
17-11-2007, 05:23
-Het feit dat de auto wel snelheid aangeeft duidt erop dat de uitgaande as van de bak wel draait.
-Het feit dat de auto stil blijft staan duidt erop dat de aandrijfassen niet draaien.
Dus ik denk dat je het richting differentieel/aandrijfasflenzen moet zoeken.
denk ook dat je differentieel de pijp aan maarten gegeven heeft.....
golf mkII 16v
17-11-2007, 10:10
Het differentieel kapot en een gat in de bak
Andere bak eronder en rijden maar weer
breadfan83
17-11-2007, 12:50
Thanks, nieuwe bak regelen dus. :(
Welke bakken passen er allemaal aan een NZ motor? 1.3 monopoint met 40kwW / 54pk.
Er zit nu een 5-bak aan, en dat hou ik het liefst ook zo.
Als iemand nog een goede bak heeft liggen laat ie het ook maar even weten aub.
Een 085 bak dus
Check eerst eens onder de auto of er niet gewoon een aandrijfas los ligt...
breadfan83
17-11-2007, 14:01
Een 085 bak dus
Check eerst eens onder de auto of er niet gewoon een aandrijfas los ligt...
Had ik al nagekeken, maar dat was het niet.
Dalijk eerst maar even de auto gaan ophalen zodat ik het bij daglicht nog eens beter kan bekijken, maar denk dat dat wel in orde is.
Nu weet ik in ieder geval wel welke bak ik moet hebben, danku Sjamp.
breadfan83
17-11-2007, 15:52
Kan dit trouwens ook de reden zijn dat de hele auto rammelt als een malle als ik een bocht naar rechts neem met een beetje tempo? De wegligging is dan ook wat minder dan optimaal...
Ik merk al een tijdje dat de auto wat trilt. Als je het stuur goed stevig vast grijpt is dit weer redelijk weg, maar ik krijg me d'r effe een partij gespierde armen van! :eek:
Bij bochten naar links schijnt daarentegen weer alles in orde te zijn. Het trillen is weg en de auto heeft prima grip.
Edit: Ik heb het forum nog even doorzocht, en blijkt dat de bak vooral geleverd is op de Polo 2/2f/6N en de Golf 3. Iemand die dit kan bevestigen?
Verder stond er in dit zelfde topic (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=16240&highlight=085) dat een 8N bak ook zou moeten voldoen. Moet ik hier verder nog wat voor aanpassen? En verandert er zo wat in de schakelverhoudingen? Of past dit gewoon niet?
vrouwtje van mij heeft een jetta 1.3 nz met 5-bak... ik kan effe de bakcode voor je kijken morgen bij daglicht......
ik zou eerst de auto opkrikken
allebij de voorwielen van de grond af
en een slinger geven aan de wielen en kijken of de assen allebij draaien
en dan ook vooral op de flenzen van je bak letten
lijkt mij namelijk eerder een kapotte homokineet
ik zou eerst de auto opkrikken
allebij de voorwielen van de grond af
en een slinger geven aan de wielen en kijken of de assen allebij draaien
en dan ook vooral op de flenzen van je bak letten
lijkt mij namelijk eerder een kapotte homokineet
Idd klinkt als een verotte gaykineet.
Lijkt mij 1 van de binnenste.
auto gaat niet meer vooruit staat er hier boven..... dus niet echt die homokyneet..... dan zou de auto nog rijden....
mk2 stoo
17-11-2007, 19:27
auto gaat niet meer vooruit staat er hier boven..... dus niet echt die homokyneet..... dan zou de auto nog rijden....
Oh ja? hieronder een kapotte homokineet, en de auto kwam geen millimeter vooruit :D
http://i179.photobucket.com/albums/w282/vr6baby/Photo-0304.jpg
http://i179.photobucket.com/albums/w282/vr6baby/Photo-0305.jpg
golf mkII 16v
17-11-2007, 20:52
auto gaat niet meer vooruit staat er hier boven..... dus niet echt die homokyneet..... dan zou de auto nog rijden....
En alles zit onder de olie
Heb het ook mogen mee maken
Is een vieze stink bende
Chris succes met de reperatie :thumbup:
Even [doppel wobber] er bij pakken en de verhoudingen van de bakken vergelijken
auto gaat niet meer vooruit staat er hier boven..... dus niet echt die homokyneet..... dan zou de auto nog rijden....
Als een homokineet echt helemaal kapot is, komt de auto geen milimeter meer voorruit. Dat is logisch omdat er een differtieel zit gemonteerd in de versnellingsbak. :screwy:
Eers de juiste diagnose stellen, kan de bak zijn. Maar ook en kapotte homokineet, of zelfs de koppeling kan kapot zijn!
Vaak genoeg meegemaakt dat hij gewoon schakelde maar niet voorruit wou komen, doordat de koppeling helemaal versleten was.
Dus omhog krikken die golf! :eek:
breadfan83
18-11-2007, 03:42
Eers de juiste diagnose stellen, kan de bak zijn. Maar ook en kapotte homokineet, of zelfs de koppeling kan kapot zijn!
Vaak genoeg meegemaakt dat hij gewoon schakelde maar niet voorruit wou komen, doordat de koppeling helemaal versleten was.
Morgenvroeg, dalijk, zondag ochtend... whatever, ga ik hem ophalen.
Zou de koppeling van het een op het andere moment de geest kunnen geven? Die is namelijk al een flinke tijd verrot aan 't doen, en 't schakelen gaat alles behalve makkelijk...
Ik zal in ieder geval alle tips die hier zijn gegeven even doorlopen voor zover ik er dit weekend nog aan toe kom, te beginnen met de minst drastische.
Om nog even duidelijk te maken wat precies is gebeurd:
- de auto rammelde meer dan anders, en dan vooral in bochten naar rechts.
- hierom ben ik er bij een benzinepomp even af gereden om onder de auto te kijken.
- Toen ik niks kon vinden en weer weg wilde rijden begon de auto na een meter of tien hevig te rammelen en hield ontzettend in.
- Dus weer langs de kant gezet, en toen ik meteen hierna weer wilde wegrijden weigerde ie dienst... de auto.
Als ik er morgen niet meer aan toekom, en het blijkt inderdaad de bak te zijn, zal ik komende week als ik weer in Arnhem ben wat info over de verschillende bakken verzamelen. Hopelijk is het niet nodig, maar als het wel zo is weet ik tenminste precies in welke auto welke bak geleverd is en welke ik kan gebruiken voor de Golf.
In ieder geval al allemaal bedankt voor de tips. :hug:
passatje2
18-11-2007, 11:17
lijkt er inderdaad op dat je de homokineet aan de binnenkant kapot hebt,met dat verlagen word het alleen maar erger omdat de stand ervan veranderd,ma ja dat weet je mischien wel,en anders kun je aleen maar de bak vervangen,zet er dezelfde op is toch goed,ik heb ook een 13i tje nz en ik vind de verhoudingen goed.
en zellissen dan voor een bakje?
heb je trouwens niet meer zoun 16v spoilertje liggen wat je voor eronder hebt zitten?
breadfan83
18-11-2007, 16:01
Net even de auto op gaan halen, en ze staat gelukkig weer in de straat. Grote dank aan aanhangwagen verhuur RouteN276 (http://www.n276.nl/) voor het verhuren van een aanhanger op zondag, zonder reservering. Hele fijn dingetje, en hij ging ook nog lekker laag. Heb de auto niet eens omhoog hoeven schroeven, alleen de lip heeft flink wat geschraapt... doet ie anders noooit. :D
Ook dank aan mijn pa, die gelukkig wèl een BE rijbewijs heeft en voor me wilde chaufferen.
Wat ik net trouwens merkte toen ik de auto al duwend file-parkeerde, is dat er ook iets rammelt links voor. Nu hoop ik eigenlijk dat dit de homokineet is die ermee is opgehouden. Als ik er dalijk nog zin en tijd voor heb kruip ik er nog wel even onder.
lijkt er inderdaad op dat je de homokineet aan de binnenkant kapot hebt,met dat verlagen word het alleen maar erger omdat de stand ervan veranderd,ma ja dat weet je mischien wel,en anders kun je aleen maar de bak vervangen,zet er dezelfde op is toch goed,ik heb ook een 13i tje nz en ik vind de verhoudingen goed.
en zellissen dan voor een bakje?
heb je trouwens niet meer zoun 16v spoilertje liggen wat je voor eronder hebt zitten?
Haha, Zelissen... hele goeie kerel, die Toontje, maar de prijzen die hij zich de laatste tijd vraagt zijn een beetje absurd. Ik ga geen 100 euro betalen voor een bak van een 1.3 Golf 2. Die blokken kom je hier met bak en boom nog niet voor 50 euro kwijt.
Denk trouwens inderdaad dat mijn eerste vrees, een kapotte bak, niet klopt. Hopelijk is gewoon de homokineet im Arsch. We gaan nog op onderzoek uit.
Spoilertje heb ik nog wel liggen, maar niet zo een als bij mij d'r op zit. Bij die andere die ik over heb zijn de gaten dicht. Had ik ook geloof ik al ergens in je gevraagd topic gepost, maar kan me vergipsen.
passatje2
18-11-2007, 16:12
tja ik kan die topic niet meer vinden,volgens mij is ie er afgehaald,ma als je der een hebt liggen dan kom ik em wel halen,moet dat interrieur ook nog ophalen,bijna vergeten.
kijk maar wat uitkomt,liefst op een zaterdag als dat uitkomt voor je.
mail me maar als ik het kan komen ophalen...
ron_schelberg@hotmail.com
breadfan83
18-11-2007, 16:19
tja ik kan die topic niet meer vinden,volgens mij is ie er afgehaald,ma als je der een hebt liggen dan kom ik em wel halen,moet dat interrieur ook nog ophalen,bijna vergeten.
kijk maar wat uitkomt,liefst op een zaterdag als dat uitkomt voor je.
mail me maar als ik het kan komen ophalen...
ron_schelberg@hotmail.com
Klik ;) (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=36544)
Zaterdag is mij prima.
Jurgen Santana
18-11-2007, 16:39
ik zou eerst de auto opkrikken
allebij de voorwielen van de grond af
en een slinger geven aan de wielen en kijken of de assen allebij draaien
en dan ook vooral op de flenzen van je bak letten
lijkt mij namelijk eerder een kapotte homokineet
Hoe verklaar je de druppels olie op de achterkant van de auto dan?
In een kineet zit vet.
Jurgen Santana
18-11-2007, 16:43
Kan dit trouwens ook de reden zijn dat de hele auto rammelt als een malle als ik een bocht naar rechts neem met een beetje tempo? De wegligging is dan ook wat minder dan optimaal...
Dat kan goed aan je differentieel liggen ja. Beetje voorzichtig mee zijn. Als het erger worden kan de auto heel erg raar gaan reageren.
breadfan83
18-11-2007, 16:45
Hoe verklaar je de druppels olie op de achterkant van de auto dan?
In een kineet zit vet.
Heb net effe gechecked.
Nog niet opgekrikt, maar alleen even bij daglicht in versnelling gezet.
De flens op de bak die naar de as gaat draait wel. De as zelf wiebelt alleen een beetje heen en weer, maar draait niks.
Ik kan de as gewoon een centimeter ofzo heen en weer bewegen, en het lijkt of deze maar los in de flens ligt. Mijn eerste gok zou dus een kapotte binnenste homokineet zijn... uw gok?
mk2 stoo
18-11-2007, 16:47
ehm, heb je mijn fotos gezien ;)
breadfan83
18-11-2007, 16:50
ehm, heb je mijn fotos gezien ;)
Ja, sorry, was helemaal vergeten hier nog even op terug te komen.
Dit is ook wat ik komend weekend ga nakijken. Hoop dat het hier en beetje bij blijft en ik niet de bak er onder vandaan moet trekken.
Dat zou ook de speling in de as verklaren. Als die kogels maar een beetje door die flens aan 't knikkeren zijn blijft die as ook niet meer echt op z'n plekkie.
mk2 stoo
18-11-2007, 16:51
;) :thumbup:
symptomen lijken echt heel veel op wat er toen met de mijne gebeurde, alleen met de mijne was onder het rijden, zei gewoon KRAAAAAAK, dan rak-tak-tak-tak-tak, wat ook sneller werd hoe meer gas ik gaf, maar alle aandrijving was weg :(
gebeurde bij de oude 16v van mij wel vaker, als ik de ding aan het raggen was....dus gelijk de vr6 fusees en velgen eronder uit en weer op vier gaats rijden, kein problem wieder :D
Jurgen Santana
18-11-2007, 17:09
Heb net effe gechecked.
Nog niet opgekrikt, maar alleen even bij daglicht in versnelling gezet.
De flens op de bak die naar de as gaat draait wel. De as zelf wiebelt alleen een beetje heen en weer, maar draait niks.
Ik kan de as gewoon een centimeter ofzo heen en weer bewegen, en het lijkt of deze maar los in de flens ligt. Mijn eerste gok zou dus een kapotte binnenste homokineet zijn... uw gok?
Als de flens wel draait en de as niet zit het in de verbinding tussen as en flens. Dus de homokineet. Begrijp ik alleen de olie op de achterklep niet.
Of de keerring van je flens is lek geggaan ofzoiets?
mk2 stoo
18-11-2007, 17:12
Als de flens wel draait en de as niet zit het in de verbinding tussen as en flens. Dus de homokineet. Begrijp ik alleen de olie op de achterklep niet.
Of de keerring van je flens is lek geggaan ofzoiets?
zou missch. twee verschillende oorzaken zijn......
Hij zei dat de olie peil laag was, maar motor olie en bak olie zijn twee verschillende dingen toch?
breadfan83
18-11-2007, 17:34
Als de flens wel draait en de as niet zit het in de verbinding tussen as en flens. Dus de homokineet. Begrijp ik alleen de olie op de achterklep niet.
Of de keerring van je flens is lek geggaan ofzoiets?
Kan ook zijn dat de hoes van de homokineet gewoon kapoet is en dat het vet alle kanten op is geslingerd. Als dat met een beetje vaart gebeurd ziet dat er op de achterklep net zo uit als olie denk ik...
breadfan83
18-11-2007, 17:36
;) :thumbup:
symptomen lijken echt heel veel op wat er toen met de mijne gebeurde, alleen met de mijne was onder het rijden, zei gewoon KRAAAAAAK, dan rak-tak-tak-tak-tak, wat ook sneller werd hoe meer gas ik gaf, maar alle aandrijving was weg :(
gebeurde bij de oude 16v van mij wel vaker, als ik de ding aan het raggen was....dus gelijk de vr6 fusees en velgen eronder uit en weer op vier gaats rijden, kein problem wieder :D
Bij mij begaf ie het definitief onder het optrekken. Dan komt er ook de grootste kracht op te staan. Maar ik denk dat als ik er mee door was blijven rijden de boel op een gegeven moment ook wel uit elkaar was gevlogen.
passatje2
18-11-2007, 18:37
Klik ;) (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=36544)
Zaterdag is mij prima.
:redface: thanx,hahaha,mail me maar ff waar ik heen moet zaterdag en de tijd wat je uitkomt :thumbup:
G-eert-40
18-11-2007, 18:51
ook ooit gehad met een golf 2. wat tikkend geluid in de bochten en toen stuurde ik een redelijk scherpe bocht in en hoorde een harde tik. kon gewoon schakelen en gas geven. motor liep gewoon, kwam alleen niet meer vooruit. homokineet kaduk.
breadfan83
18-11-2007, 19:06
Heb er vandaag geen tijd meer voor gehad de boel uit elkaar te slopen, vooral omdat de auto hier een week moet blijven staan en dan ook alles weer terug in elkaar moet voor ik terug naar Arnhem vertrek, dus ik zal het moeten uitstellen tot volgend weekend.
Ik waag het er dan toch maar op om al nieuwe homokineten te bestellen voor volgend weekend zodat ik dan gelijk aan de slag kan en niet weer een week moet wachten. Kwaad kan het toch niet om ze te vervangen.
Zijn er verder nog bepaalde dingen waar ik op moet letten? Bepaalde volgorde, gereedschap (12-kant 8mm heb ik), olie die vervangen moet, keerringen, wat moet ik juist NIET doen?
En welke onderdelen moet ik verder nog vervangen als ik nu toch de boel los heb en niet over een maand weer alles uit elkaar moet willen halen?
passatje2
18-11-2007, 20:11
zet je gewoon eens een as van de sloop drop,heb ik vaak genoeg gedaan wel ff nieuw vet in de homokineten duwen en evt de hoezen en de schroefjes vervangen waar de as mee op de flens zit,maak eerst die schroefjes goed schoon dat die inbus of torx er goed ingaat want als ie doordraait kan je de schroef loskappen,die as heb je zo eraf.
naafmoer los met wiel op de grond losdraaien,2 schroeven van de schokbreker los dan trek je dat huis naar achter en trek je zo de buitenste homokineet eruit met een beetje vringen en dan die aan de bakkant losdraaien,valt mee hoor.
breadfan83
19-11-2007, 23:52
As van de sloop kost net zo veel als een set homokineten van Ebay. :D
Ik probeer het eerst eens met die kineten, daarna zien we wel weer verder.
Hier trouwens nog een filmpje met het geluid erop, en wat plaatjes van waar de olie er uit lijkt te komen:
http://i186.photobucket.com/albums/x309/breadfan83/My%20cars/JH-BJ-40/11-18-2007%20Broken%20down%20in%20Maarheeze/th_MOV03401.jpg (http://s186.photobucket.com/albums/x309/breadfan83/My%20cars/JH-BJ-40/11-18-2007%20Broken%20down%20in%20Maarheeze/?action=view¤t=MOV03401.flv)
http://i186.photobucket.com/albums/x309/breadfan83/My%20cars/JH-BJ-40/11-18-2007%20Broken%20down%20in%20Maarheeze/DSC03399.jpg
http://i186.photobucket.com/albums/x309/breadfan83/My%20cars/JH-BJ-40/11-18-2007%20Broken%20down%20in%20Maarheeze/DSC03400.jpg
Stel dat het inderdaad je homokineet is (daar zet ik mijn geld zeker op). Dan ligt alles aan in ieder geval 1 zijde los. In je bakflensen zitten van die leuke dopjes die lek gaan. Dus het kan ook best wezen dat je bak ook flink wat olie verloren is. En dat er dus een mengeling van olie en vet op je witte kont zit.
Maar de olie kan inderdaad ook ergens anders vandaan komen.
En de volgorde, beetje klote met de assen eronder dus als het even kan die demonteren. Dus:
1. Handrem en ik weet het haast wel zeker, de voetrem erop.
2. De centrale moeren losdraaien.
3. Met de 12 tand de bouten aan de bakzijde losdraaien.
4. De assen optillen, richting motorkap duwen en dan richting het schutbord draaien, zo kun je ze achter de bak langs eruit schuiven. Hoe dat met de korte wil weet ik niet. Maar verwacht dat het geen problemen op moet leveren.
5. As in de bakschroef en de homo(of restant ervan) eraf tikken en het nieuwe spul monteren.
6. Dopjes in de bakflensen checken, als deze goed zijn mis je geen olie via die weg. Kijken of je wat anders kunt ontdekken als je er toch onder ligt. En in ieder geval olie erop gooien als dat nodig is.
7. Boel weer op omgekeerde manier monteren.
8. Bidden en proefrijden ;)
Ik ga er dan vanuit dat je bak nog goed is.
Om maar gelijk verder te gaan. Even naar de plaatselijke Gamma/Formido/Karwei gaan en daar een stripje staal halen, 1m bij 10mmx1,5mm. Daar kun je mooi een uitlaatklemhouderdinges van buigen ;)
Chris, succes!
martiepartie
20-11-2007, 09:32
een eurootje of 100 is geen verkeerde prijs voor een (goede!) 5-bak van het type 085..
Zijn meestal gare bakken die je tegenkomt, met dezelfde symptomen als jij aangeeft; slecht schakelen/lawaai in de bak..
Daar komt nog eens bij dat dat de enige 5-bak is die in een polo geleverd is, en de meeste oude polootjes met ene 4-bak geleverd zijn!! Is vrij veel vraag naar, waardoor de prijzen ook hoger zijn.
Ben benieuwd of het je homokineet is, maar luisterende naar de symptomen lijkt dat 99% zeker zo te zijn.
Succes met sleutelen.
breadfan83
21-12-2007, 18:02
Net dus effe onder de auto gaan liggen, en de as los gehaald aan de bakkant, en het leek wel of dat ding er nog maar een halve centimeter in stak. Morgen voor de zekerheid nog maar even de hele as er uit halen als het lukt. De centrale moer wil namelijk niet zo echt meewerkten. :(
Weet iemand zo uit het hoofd welke maat het is? Mijn doppenset maakt een sprong van 27 naar 30, en mijn vermoeden is dat het een 28mm dop moet zijn. De 30-er pakt ook wel redelijk, maar schiet op een gegeven moment toch af.
Ik heb even gevoeld in de homokineet, en de lagers lijken verder trouwens op hun plek te zitten. Is het mogelijk dat door het verlagen van de auto de as uit de bak getrokken is en nu maar een beetje los rond draait?
En tering wat is de straat koud!
vwleusden
21-12-2007, 18:48
Je moet in ieder geval wel een goed passende dop hebben, wringijzer en een stalen pijp want die moer zit goed vast! Hier moet je tevens een nieuwe terug plaatsen of met locktite vast zetten.
Je moet in ieder geval wel een goed passende dop hebben, wringijzer en een stalen pijp want die moer zit goed vast! Hier moet je tevens een nieuwe terug plaatsen of met locktite vast zetten.
Gewoon een nieuwe plaatsen en die oude rommel weg tiefen,
Suc6
Dus de flens aan de bak draait wel, maar de as draait niet...dan moet de rubberhoes wel meedraaien (zit immers samen met de buitenkant van de homo vastgebout aan de flens) en moet de hoes aan het smalle uiteinde over je as heen draaien. Als dat het geval is is er maar een optie: homokineet in stukjes gesprongen (zoals hier al eerder geopperd wordt). Gewoon een andere halen, al klaar. Hoeft geen uur te duren (laast staan een maand, broodkruimel).
Al die olie is wel te verklaren: of de bakkeerring lekt (waar de flens in draait), of wat ook nogal eens wil gebeuren is dat het sluitdopje wat aan de binnenkant van de flens zit (zie je alleen als de as gedemonteerd is) doorslijt, beschadigd raakt of los komt. Dan kan je bakolie weglopen de homokineet/hoes IN, en geeft dat een hoop troep als de hoes uiteindelijk gaat lekken.
Uit mn hoofd is de centrale moer dop 30.
Als je weinig zin hebt en een beetje rommelen niet erg vindt, dan hoef je die hiervoor niet eens los te maken. Als je de fuseekogel los maakt onderaan de fusee (1 dwarse bout, dop 17) dan kun je de draagarm naar beneden toe uit de fusee duwen en de hele voorwielpoot genoeg naar buiten bewegen om de as vrij te krijgen van de aandrijfflens. Je zou dan in theorie de homo kunnen vervangen, hoewel het niet echt eenvoudig is zo natuurlijk....maar het scheelt die centrale moer losmaken (toegegeven, is lastig zonder luchtgereedschap).
centrale moer is inderdaad 30 en aan beide kanten normaal schroefdraad...
ik heb die moer nog nooit met lucht gelost, dop 30 met 50cm buis en mijn gewicht is meerdere malen voldoende geweest (en ik ben geen zwaargewicht ;))
Kracht maal arm he ;) Maar ik ben lui van nature :tounge:
breadfan83
21-12-2007, 23:04
Dus de flens aan de bak draait wel, maar de as draait niet...dan moet de rubberhoes wel meedraaien (zit immers samen met de buitenkant van de homo vastgebout aan de flens) en moet de hoes aan het smalle uiteinde over je as heen draaien. Als dat het geval is is er maar een optie: homokineet in stukjes gesprongen (zoals hier al eerder geopperd wordt). Gewoon een andere halen, al klaar. Hoeft geen uur te duren (laast staan een maand, broodkruimel).
Al die olie is wel te verklaren: of de bakkeerring lekt (waar de flens in draait), of wat ook nogal eens wil gebeuren is dat het sluitdopje wat aan de binnenkant van de flens zit (zie je alleen als de as gedemonteerd is) doorslijt, beschadigd raakt of los komt. Dan kan je bakolie weglopen de homokineet/hoes IN, en geeft dat een hoop troep als de hoes uiteindelijk gaat lekken.
Uit mn hoofd is de centrale moer dop 30.
Als je weinig zin hebt en een beetje rommelen niet erg vindt, dan hoef je die hiervoor niet eens los te maken. Als je de fuseekogel los maakt onderaan de fusee (1 dwarse bout, dop 17) dan kun je de draagarm naar beneden toe uit de fusee duwen en de hele voorwielpoot genoeg naar buiten bewegen om de as vrij te krijgen van de aandrijfflens. Je zou dan in theorie de homo kunnen vervangen, hoewel het niet echt eenvoudig is zo natuurlijk....maar het scheelt die centrale moer losmaken (toegegeven, is lastig zonder luchtgereedschap).
De rubberen hoes zat inderdaad helemaal verdraaid op de as en flens. Hij zat dus wel nog vast, maar de twee kanten ervan draaien duidelijk niet even snel. :P
En ik heb de auto in Sittard staan, waar ik alleen in het weekend ben, en dat is al redelijk volgeboekt. Nu moet ik wel want de auto moet volgende week 'n reisje maken.
Ik zal eens een flinke pijp op die dop zetten. Heb het tot nu alleen met de ratel geprobeerd, maar daar trek je je hele rug mee krom zonder wat te bereiken...
breadfan83
21-12-2007, 23:06
centrale moer is inderdaad 30 en aan beide kanten normaal schroefdraad...
ik heb die moer nog nooit met lucht gelost, dop 30 met 50cm buis en mijn gewicht is meerdere malen voldoende geweest (en ik ben geen zwaargewicht ;))
In de kou heb ik altijd een beetje schijt af te schieten en met m'n klauwen ergens keihard tegenaan te rammen, en op 't moment zou ik de buitentemperatuur als best-frisjes onschrijven.
Mijn kracht neemt dan altijd wat veiligere proprties aan... maw: ik zit als een wijf aan die staaf te trekken... klonk dat erg fout?
Hahaha, wat klinkt dat bekend.
De laatste keer dat ik een wielmoer moest loshalen ben ik er lang mee bezig geweest.
Uiteindelijk is het dit geworden :tongue:
Ik in de auto, de handrem was echt niet voldoende, dus voet vol op de voetrem. Mijn baas (liep toen stage) en een vriend van hem zouden dat wel even loshalen. Dat hebben ze geweten.
Mijn baas pakt de ratel, ja serieus, dop d'r op, staaf van 1 of 1,5m erop. Eentje duwen en de ander trekken. Gigantisch beuken en in ene keer hoor ik:
Knallllllllll, echt snoeihard. Was de ratel doorgeslagen, hahaha. Zeg maar dagdag met je handje tegen de gedore ratel...
Toen de vaste stang erop en toen wilde die wel lossen. En dan hoor je echt van die knallen (zoals je ook wel met wielmoeren hebt die veel te vast zitten). Dan heb je ook vreselijk pijn in je handen, omdat je dan ook een gigantische klap krijgt telkens als de handel een pang/knal geeft. Zo ben je 2 volle slagen aan het kloten en dan kun je hem verder loshalen.
Ik wil je graag helpen, ik kan niet tegen de kou, maar dat maakt niet uit. Maar helaas is Sittard zo'n pleuris eind weg van Raalte.
Dus regel ff wat mensen, dan moet het wel lukken. En natuurlijk een dikwandig stuk pijp van een metertje of anderhalf.
Die van mij kreeg ik gewoon los met een ratel van een 25 euro Lidl setje, en een buis van 50 cm :D
jettaracing
22-12-2007, 10:50
Wat een verhaal voor een kapotte aandrijfas! ;)
Maar om even over het onderwerp verder te gaan ,zoals stijn zei ,de dop ,die in de aan drijfas zit aan de bakkant ,die wil inderdaad wel eens gaan lekken ,en dan komt er bakolie in de aan drijfas ,en word het vet heel erg dun .
Als die dan gaat lekken of stuk gaat ,kan dat heel goed de oliesporen verklaren op de achterzijde van de auto.
Als je de bakkeering gaat vervangen ,weet dan wel dat er achter die dop ,een borgring zit ,je moet eerst met een hefboom de aandrijfasflens richting bakkant duwen ,alvoor je de borgring kunt verwijderen !(daar zit namelijk een veer achter )
Vervang dan ook meteen even dat afdekdopje in de aandrijfasflens !
De bakolie weer bijvullen ,tot het er uit loopt (imbus 17 ,voor het vullen en peilen) Als je auto waterpas staat is het peil goed ,als de olie er net uit komt lopen .(uit het gat waar de imbus 17 in zit)
Nieuwe homokineet ,en/of aan drijfas eronder en rijden !
De dop 30 wil altijd wel los met een groot verlengstuk ,ik zou dan wel het 'wringijzer' gebruiken (zeg maar die stang met dat vierkantje dwars eraan waar een dop op kan ,zit in bijna elke ratelset ) ,en niet je ratel ,want die willen daar nog wel eens slecht tegenkunnen . :rolleyes:
Succes ,en laat even weten hoe het afgelopen is !
Dat gaat nog wat worden met die 16v als er over een aandrijfas al 3 pagina's vol worden geschreven ;)
Haha, dat was het. Een wringijzer. Kon maar niet op de naam komen. En inderdaad die olie, dat had ik ook wel kunnen bedenken.
Maar Chris, morgen sleutelen? Doe maar wel ;)
jettaracing
22-12-2007, 19:54
Dat gaat nog wat worden met die 16v als er over een aandrijfas al 3 pagina's vol worden geschreven ;)
Dat zal het langstlopende topic aller tijden worden :D
;)
Carel Ha
23-12-2007, 02:25
Kracht maal arm he ;) Maar ik ben lui van nature :tounge:
pak je een meter buis, of nog langer, dan kan het zelfs met je pink :)
Kevin20v
23-12-2007, 02:30
Om de aandrijfassen van de cab los te krijgen heb ik een stijgerpijp van 2 meter krom getrokken :rock: hoerig ding, maar na 2,5 uur aan die pijp te hebben gehangen ging ie dan toch los....
Na 2.5 uur al Kevin? Jij bent echt supersterk!
;)
Gewoon iemand vol op de rem laten trappen Chris en ff een dikwandige buis van een meter ofzo...draai je hem zo los :)
Kevin20v
23-12-2007, 03:02
of die moeren zaten gewoon ontzettend vast... ;) :D
Het kan gewoon met een wijsvinger: compressor kopen en een slagmoersleutel aanschaffen :)
Prutsers :tounge:
Het kan gewoon met een wijsvinger: compressor kopen en een slagmoersleutel aanschaffen :)
Prutsers :tounge:
:goodpost: :rock:
golf mkII 16v
23-12-2007, 11:54
Of de moer warmstoken met de brander:D:D
breadfan83
23-12-2007, 15:38
Dat gaat nog wat worden met die 16v als er over een aandrijfas al 3 pagina's vol worden geschreven ;)
Ach, is gezellig toch. :D
Nja, ik kom er gewoon niet aan toe, ben veel te druk de laatste tijd... m'n postcount is zelfs al gezakt... :eek:
breadfan83
23-12-2007, 15:41
Dat zal het langstlopende topic aller tijden worden :D
;)
Mwah, dat komt gewoon achter de rest van het topic over de witte Golf aan. Denk dat ik dan het topic van Edward z'n G60 wel passeer. :D
mk2 stoo
23-12-2007, 15:43
Ik wil niet lullig doen, maar het heeft mij 2 uur (en 2 wringijzers) gekost met de witte toen. En dat was ook gewoon op straat :slap: :D
Berserker
23-12-2007, 18:49
Kan wel weer een topic openen...
Ergens onderaan 1e post...
Berserkers commentaar topic: (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=37508&highlight=berserkers+commentaar)
mk2 stoo
23-12-2007, 19:26
Lul eens wat minder en sleutel eens wat meer, doe oude kleren aan, ga die garage in, zet dat hittekanon aan, snuif die olie/diesel/benzine/schimmel lucht op, and get your hands dirty!!!!
Ik neem aan dat je dit bedoelt :D
Inderdaad Chris, sleutelen zul je, haha ;)
breadfan83
24-12-2007, 16:07
Kan wel weer een topic openen...
Ergens onderaan 1e post...
Berserkers commentaar topic: (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=37508&highlight=berserkers+commentaar)
1. Lul wat minder, ga sleutelen. Volg je eigen advies op. :thumbup:
2. Ik heb nooit zo'n probleem met wat offtopic.
3. De afgelopen paar weken ben ik nauwelijks op het forum geweest omdat ik het druk had en heb met andere dingen. Dan kom ik dus ook niet toe aan de auto.
4. Ik heb de auto niet noig tot nieuwjaar, dus als ie dan klaar is is het goed.
5. Bedankt voor je bijdrage... :rolleyes:
Berserker
31-12-2007, 18:56
1. Lul wat minder, ga sleutelen. Volg je eigen advies op. :thumbup:
2. Ik heb nooit zo'n probleem met wat offtopic.
3. De afgelopen paar weken ben ik nauwelijks op het forum geweest omdat ik het druk had en heb met andere dingen. Dan kom ik dus ook niet toe aan de auto.
4. Ik heb de auto niet noig tot nieuwjaar, dus als ie dan klaar is is het goed.
5. Bedankt voor je bijdrage... :rolleyes:
Waarom meent men toch altijd op zulke opmerkingen te kunnen reageren, tis een statement, slikken en doorgaan, smoesjes zijn voor heaumeaux..
Ik sleutel niks, ben te gaar en te lui...
breadfan83
01-01-2008, 04:33
Waarom meent men toch altijd op zulke opmerkingen te kunnen reageren, tis een statement, slikken en doorgaan, smoesjes zijn voor heaumeaux..
Ik sleutel niks, ben te gaar en te lui...
Heaumeaux. :rolleyes:
Berserker
03-01-2008, 08:29
Heaumeaux. :rolleyes:
Jups, interesse? ;)
als de limburgse fractie zich nu eens samen pakt dan kunnen we met een paar man aan je buis trekken.....;) wat zeg ik nu....
breadfan83
04-01-2008, 01:56
Jups, interesse? ;)
Neen dank u, maar misschien dat Dave even aan je buis wil trekken. ;)
Synoniemen voor heaumeaux
darmtoerist
anusridder
schipper van de anale zeeën
rugracer
sterrenwachter
zwoele Joep
poepstamper
strontroerder
kontenbonker
heerenneuqert
bruinwerker
werme Sef (Limburgs)
anaalkannibaal
bilnaadpiraat :D
nu maar weer on topic :thanks:
:offtopic: :rolleyes:
Zijn de homokineten al vervangen (of uberhaupt binnen)?
Ben best bereid om te helpen, of overdekte sleutelruimte aan te bieden.
mk2 stoo
04-01-2008, 15:31
:offtopic: :rolleyes:
Zijn de homokineten al vervangen (of uberhaupt binnen)?
Ben best bereid om te helpen, of overdekte sleutelruimte aan te bieden.
Je bedoelt toch heaumeauxkineten? :D
Berserker
04-01-2008, 15:49
Je bedoelt toch heaumeauxkineten? :D
Proest :woowoo:
breadfan83
04-01-2008, 19:20
:offtopic: :rolleyes:
Zijn de homokineten al vervangen (of uberhaupt binnen)?
Ben best bereid om te helpen, of overdekte sleutelruimte aan te bieden.
Besteld zijn ze al lang, die Duitser laat alleen nogal op zich wachten... :screwy:
breadfan83
19-01-2008, 00:29
Topic mag eindelijk een slotje hebben. :D
Erik bedankt voor de hulp en put, en de anderen bedankt voor de tips en een paar leuke pagina's off topic. :D
Op naar de volgende panne...
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.