PDA

View Full Version : het "echte" nut van een remdrukverdeler achteras GTI

Golfzilla
26-09-2007, 17:50
Tja beetje rare vraag die je niet elke dag tegenkomt :D:D

maar ik vraag mezelf af wat het echte nu is van een remdrukverdeler van de achteras van een GTI (dus schijven)

ik snap dat deze een veer aantrekt wanneer de auto beladen word (en wanneer dus de auto inveert), er word een veer aangetrokken die meer druk geeft aan de achterremmen waardoor een belade auto harder remt achter en dus ook makkelijker remt met het hogere gewicht (van de lading)

STEL: ik rij nooit beladen.....en ik haal de veer van de remdrukverdeler....dus dat verdeelblokje laat ik zitten maar ik haal de veer eraf dus het in- en uitveren van de achteras heeft geen nut meer op de verdeler. --->> rem ik dan gewoon altijd zoals een onbelade auto remt (ook al is hij beladen) of verneuk (sorry;)) ik nu heel de verdeling waardoor ik een gevaar op de weg wordt???

het gaat hierom:.......ik heb een Derby achteras (trommels) omgebouwd naar schijven van een GTI (golf 2). maar nu zit ik met die remdrukverdeler....ik wil deze weglaten omdat ik nooit beladen ga rijden met die derby, is dit aan te raden of is dit spelen met je leven?? op de gti as zit een steun voor deze verdeler maar op de derby as natuurlijk niet, vandaar dat ik ff niet weet waar ik deze moet laten.

hoop dat iemand raad weet :thumbup:

René
26-09-2007, 17:54
je gaat juist spelen met je leven als je hem wel gaat monteren...ik neem aan dat je de derby ook gaat verlagen? dit zorgt ervoor dat de remdrukverdeler meer druk geeft aan de achterremmen dan normaal...ga dan maar eens remmen in een bocht..... ;)

Golfzilla
26-09-2007, 17:56
idd,. ...derby gaat ook naar de grond

golf mkII 16v
26-09-2007, 19:49
Als je hem niet monteerd geeft niets
Er zijn andere modellen waar die niet opzit 1300/1600 diesel
Als tie aan de as zit en niet de veer werkt tie niet moet wel voor APK
Ga je hem toch gebruiken de veer goed afstellen en met het ontluchten de hevel helemaal naar voor vastzetten en dan ontluchten[max.doorstroom]
ps het is een remkrachtregelaar :D

Jurgen Santana
26-09-2007, 21:40
Met schijfremmen achter zonder dat een remdrukverdeler monteert zal je auto achter veel te veel remdruk krijgen.

De achterremmen zullen dus vaak blokkeren. Zeg maar gerust dat je remsysteem onbruikbaar word.

Je kunt de remdrukverdeler van een G40 gebruiken bijvoorbeeld.

Jurgen Santana
26-09-2007, 21:41
je gaat juist spelen met je leven als je hem wel gaat monteren...ik neem aan dat je de derby ook gaat verlagen? dit zorgt ervoor dat de remdrukverdeler meer druk geeft aan de achterremmen dan normaal...ga dan maar eens remmen in een bocht..... ;)

Daarom moet je hem na verlagen ook opnieuw afstellen/laten afstellen.

Golfzilla
26-09-2007, 21:58
Met schijfremmen achter zonder dat een remdrukverdeler monteert zal je auto achter veel te veel remdruk krijgen.

De achterremmen zullen dus vaak blokkeren. Zeg maar gerust dat je remsysteem onbruikbaar word.

Je kunt de remdrukverdeler van een G40 gebruiken bijvoorbeeld.

past een remkrachtverdeler van een G40 wel gewoon ergens op de as dan (zonder las werk etc)??

een G40 heeft toch trommels achter :confused: :confused:

Jurgen Santana
26-09-2007, 22:11
past een remkrachtverdeler van een G40 wel gewoon ergens op de as dan (zonder las werk etc)??

een G40 heeft toch trommels achter :confused: :confused:

Een G40 heeft inderdaad trommels, maar wel met grotere remcillinders achter. En dus moeten die afgeregeld worden (grotere cillinders is meer remkracht). Waar die verdeler zit bij een G40 durf ik niet uit mijn hoofd te zeggen. Kan ik morgen wel even nakijken maar denk dat een van de 86(C) boys het ook wel weet..

Stijn
26-09-2007, 22:29
Het is zoals Jurgen volledig terecht zegt absoluut gevaarlijk om met schijfremmen achter te rijden zonder gebruik van de lastafhankelijke remkrachtverdeler.
Ik heb ooit mijn Golf 1 TD achter omgebouwd naar schijven (achteras van een Scirocco) en dat zelfs inclusief de ventieltjes in de leiding zoals op GTI gemonteerd werd, maar nogsteeds remde het veel te hard achter.
Mijn toenmalige vriendin heeft er op de snelweg twee keer mee achterstevoren gestaan!
Uiteindelijk is de auto bij de APK door de mand gevallen: bij steekproef afgekeurd op gevaarlijk remgedrag.

Bas
26-09-2007, 22:43
Je kunt een remkrachtverdeler ook naderhand inbouwen, alleen de beugel voor de veer zit aan de as vast. (nr 8 op het plaatje)
http://www.vagcat.com/p/B120/043000.png

Dennis@polo86c.nl
26-09-2007, 23:07
Complete G40 achteras past ook zonder problemen.
Er zijn ook type 86 (Polo1/Derby1 etc)geweest met remkrachtregelaar op de achteras.
Dacht icm motorvermogen hoger dan 50pk.

Berserker
27-09-2007, 11:08
Jups de mijne dus type 86 met 60pk..

Ik heb dus standaard een verdeler en heb dus ook een g40 achteras geplaatst met g40 cilinders endergelijke, die verdeler, heb ik dus gewoon zo gesteld (het beugeltje) dat hij eigenlijk weinig doet en dus ik gewoon weinig remkracht achter heb (heb m dus wel verlaagd)...

Precies stellen hoeft volgens mij niet eens, RDW en APK hebben erna gekeken en heb er geen commentaar op gegeven, ook kwam hij goed door de remmentest, te weinig kracht lijkt me beter in jouw geval dan teveel kracht..

Dexter
27-09-2007, 15:23

Goed op blijven letten.

Meer remdruk op de achterkant verkleint de kans op overstuur. Dus zou het veiliger zijn.

Onderstuur is trouwens makkelijker te corrigeren dus dat komt dan ook mooi uit.

Berserker
27-09-2007, 15:56
Goed op blijven letten.

Meer remdruk op de achterkant verkleint de kans op overstuur. Dus zou het veiliger zijn.

Onderstuur is trouwens makkelijker te corrigeren dus dat komt dan ook mooi uit.

Mwoah teveel remdruk achter in een bocht of op t rechte stuk staat gelijk aan handrembochtje...

Dan heb ik liever dat me voorkant wat harder remt...

Dexter
27-09-2007, 16:21
Dan heb ik liever dat me voorkant wat harder remt...

Blokkerende voorwielen is ook niet alles :D

Maar TE veel is nooit goed.

Berserker
28-09-2007, 10:26
Blokkerende voorwielen is ook niet alles :D

Maar TE veel is nooit goed.

Blokkerende voorwielen kan ik oplossen door minder hard te remmen, maar als me achterkant blokkeert terwijl hij voren gewoon remt, dan kan ik wel van de rem afgaan, maja dat stopt zo slecht... ;)

remcotje
28-09-2007, 11:38
het makkelijkste is.. heb ik ook is gedaan na wanhoop. (stond ook steeds achterstevoren) remdruk regelaar van een peugeot 205 gti. deze heeft er 2 tussen de remleiding zitten aan de achterkant ze kosten geen drol en werkt zeer goed.

Mvg Remco

Golfzilla
28-09-2007, 16:41
Je kunt een remkrachtverdeler ook naderhand inbouwen, alleen de beugel voor de veer zit aan de as vast. (nr 8 op het plaatje)
plaatje (http://www.vagcat.com/p/B120/043000.png)

bij welke auto hoort deze remkrachtverdeler??
van een gti of van een g40?? volgens mij zitten namelijk de steunen van een gti op de as gelast en zijn deze niet te demonteren doormiddelen van bouten. :confused:

G60RAY
28-09-2007, 22:10
Een instelbare remdrukbegrenzer monteren in de leidingen naar de achterremmen.

JurjenV
28-09-2007, 22:57
Daarom moet je hem na verlagen ook opnieuw afstellen/laten afstellen.

Heb dit nooit veranderd (trommelrem) maar ken er niet echt problemen door.
Voor blokkeert nog steeds sneller.

Dirtbag
29-09-2007, 12:51
De remmen van de achteras mogen niet blokkeren. zolang deze namelijk draaien heb je rechtuit stabiliteit. als je dus een remmentest doet, en achter blokkeren ze en voor niet, dan is het foute boel. veel beter kun je hebben dat de vooras blokkeert. Het is inderdaad dat als je dan blokkeert in een bocht dat je dan rechtuit gaat, maar als je achteras zou blokkeren ga je draaiend uit de bocht :)

er is zelfs een verhouding voor hoeveel de achteras mag remmen in verhouding met de vooras afhankelijk van het gewicht op voor en achteras.

dus, je kunt het atuurlijk proberen en kijken wat het doet, als de achteras remt en niet blokkeert is het goed, als deze blokkeert dan moet je hem dan nog gaan aanpassen, met een automatische, of handmatige remdruk verdeler.

mvg

db

Golfzilla
01-10-2007, 18:39
Een instelbare remdrukbegrenzer monteren in de leidingen naar de achterremmen.

Deze zijn universeel te koop???

G60RAY
01-10-2007, 19:57
Deze zijn universeel te koop???

Je kan ze bij diverse (bekende) remmenleveranciers krijgen, maar ook bij b.v. dutchpowertrading.

Zie link en dan bij "bremskraftregler", je zult echter wel hiervoor de remleidingen moeten aanpassen.

http://www.dutchpowertrading.nl/index.php?item=m2&mid=32

Golfzilla
01-10-2007, 20:34
dus ik snap als ik dit monteer dat ik de remdrukregelaar niet meer nodig heb die standaard op een gti as zit gemonteerd??

en hoe zit het dan met de APK, want die zien schijven achter maar geen remdrukregelaar.....gewoon goedkeur met een remdrukbegrenzer??

G60RAY
01-10-2007, 20:40
De originele heb je idd niet meer nodig en is gewoon goedkeur voor de APK

Golfzilla
01-10-2007, 21:24
je zult echter wel hiervoor de remleidingen moeten aanpassen.

Heb je ervaring met deze dingen?? (weet je dus of dit makkelijk aan te passen is ??)

G60RAY
02-10-2007, 16:31
Heb je ervaring met deze dingen?? (weet je dus of dit makkelijk aan te passen is ??)

Ik heb zelf nog geen ervaring met deze remdrukbegrenzers.

Je zal hem in de remleiding naar achter ergens tussen moeten plaatsten, sommige doen dit in de motorruimte andere in het interieur vlakbij de versnellingspook en dan de remleiding naar binnen leggen.

patrick16v
25-10-2007, 14:49
of je remdrukregelaars die veel bij mk1 gebruikt worden die voor op je hoofdremcilinder, ze scjhijnen goed te werken

sjampoo
25-10-2007, 15:11
of je remdrukregelaars die veel bij mk1 gebruikt worden die voor op je hoofdremcilinder, ze scjhijnen goed te werken

Patrick: Wat voor een MK1? Een Polo mk1? of een Scirocco mk1?

@ Topic starter: Je zult met de schijven op de achteras echt de lastafhankelijke remkrachtverdeler moeten monteren. Deze is bij de Polo 1/Audi50/Derby 1/Polo 2 en Polo2f in verschillende soorten en maten gemonteerd geweest. Er zijn ongeveer 3 verschillende versies van, maar als je gewoon alle onderdeeltjes d'r bij hebt, kan je (voor zover ik ervaring heb) alle versies uitwisselen.

Ik heb onder m'n Diesel een 2f G40 achteras (6mm dik, met stabi) gekoppeld aan een originele Polo 2 '60pk' last-afhankelijke-verdeler.

Als je naar schijven ombouwt, neemt de remkracht van de achteras niet toe, ten opzichte van een G40/GT met trommels in combi met de 19mm zuigers. Het bereik van de lastafhankelijke remkracht verdeler is dus gewoon 'voldoende'.

Voor de APK maakt t allemaal weinig uit, behalve als je keurmeester een fatsoenlijke remproef uit kan voeren. Bij mij kwamen de verkeerd geleverde 19mm zuigertjes pas na 1 jaar bij de keuring naar voren; moest 14 mm zijn, (polo 1 zonder bekrachtiger), en inderdaad; Bij een 'redelijke' noodstop stond ik letterlijk achterstevoren.

J-9A-N
25-10-2007, 15:33
Inline remdrukbegrenzers van een scirocco 16v monteren.
Deze zijn speciaal voor een systeem met schijven achter,en gaan dus NIET
in combinatie met een lastafhankelijke remdrukregelaar.

Gr Jan.

golf mkII 16v
25-10-2007, 16:23
Remdruk begrenzers zitten fabriekaf bij een GTI 1 tussen de leidingen
Bij een 78 in de pasagiersruimte naast de stoellen en bij een 81er onder de hoofdremcilinder in de motorruimte
Teminste bij die van mij

J-9A-N
25-10-2007, 16:49
Remdruk begrenzers zitten fabriekaf bij een GTI 1 tussen de leidingen
Bij een 78 in de pasagiersruimte naast de stoellen en bij een 81er onder de hoofdremcilinder in de motorruimte
Teminste bij die van mij

Alleen zijn die niet voor SCHIJVEN,maar voor TROMMELS.
Dus werken deze met een andere druk.

golf mkII 16v
26-10-2007, 15:24
Een remdrukbegrenzer is toch gelijk???
Die zorgt er toch voor dat de verdeling 70%voor en 30% achter is?

J-9A-N
26-10-2007, 16:18
Bij de golf 1 gti zitten er inline begrenzers EN een lastafhankelijke
remdrukbegrenzer in het remsysteem.
Dit is dus anders als bij de scirocco.

Als je dus een makkelijke conversie naar schijven wilt maken zonder lastafhankelijke remdrukbegrenzer aan de achteras,kun je dus het beste
de inline begrenzers van een scirocco 16v pakken.

Neem tenminste aan dat vw dit niet zomaar op deze manier heeft bedacht.

golf mkII 16v
26-10-2007, 17:35
Aha,een combi van die 2 [lastafhankelijke remkrachtregelaar en en begrenzer] is gelijk aan die [begrenzer] van de scirocco 16v!
Maar hoe is het dan bij een golf2 GTI 16v
Daar zit alleen een lastafhankelijke remkrachtregelaar?

patrick16v
31-10-2007, 21:59
@SJAMPOO

Als je dus een makkelijke conversie naar schijven wilt maken zonder lastafhankelijke remdrukbegrenzer aan de achteras,kun je dus het beste
de inline begrenzers van een scirocco 16v pakken.

Neem tenminste aan dat vw dit niet zomaar op deze manier heeft bedacht.
Reply With Quote
die bedoelde ik dus zitten ook op mk1 cabrio en scirocco

Golfzilla
08-11-2007, 19:43
die bedoelde ik dus zitten ook op mk1 cabrio en scirocco

Kan iemand aub ff checke of we hier over onderdeelnummer.........:

533.612.151
(F 15-E-011-291)

............praten??

Golfzilla
08-11-2007, 20:09
dit zijn zegmaar een soort "plugjes" of "boutjes" :D (ja lekker uitgelegd van mij heh :D) die je tussen de leiding en de rembekrachtiger zet.

Golfzilla
12-11-2007, 21:55
iemand??

a.busser
27-07-2015, 12:49
...Even dit topic onder een hele dikke laag stof vandaan...

Begrijp ik het goed, als ik stel dat bij het vervangen van de achteras, er gewoon trommel remmen blijven zitten, de auto verlaagd is, en er niet beladen mee gereden wordt, het aansluiten van de veer van de remkracht verdeler niet echt nut heeft...?
Gaat om een golf type 2 met TDI blokje (90PK)

tim_j
04-08-2015, 13:00
dat klopt. Bij verlagen hangt de veer er een beetje nutteloos bij. Ik stel de lastafhankelijke deler altijd met de hand in op gefuhl.

DIY
12-08-2015, 20:59
Tja beetje rare vraag die je niet elke dag tegenkomt :D:D

maar ik vraag mezelf af wat het echte nu is van een remdrukverdeler van de achteras van een GTI (dus schijven)

ik snap dat deze een veer aantrekt wanneer de auto beladen word (en wanneer dus de auto inveert), er word een veer aangetrokken die meer druk geeft aan de achterremmen waardoor een belade auto harder remt achter en dus ook makkelijker remt met het hogere gewicht (van de lading)

STEL: ik rij nooit beladen.....en ik haal de veer van de remdrukverdeler....dus dat verdeelblokje laat ik zitten maar ik haal de veer eraf dus het in- en uitveren van de achteras heeft geen nut meer op de verdeler. --->> rem ik dan gewoon altijd zoals een onbelade auto remt (ook al is hij beladen) of verneuk (sorry;)) ik nu heel de verdeling waardoor ik een gevaar op de weg wordt???

het gaat hierom:.......ik heb een Derby achteras (trommels) omgebouwd naar schijven van een GTI (golf 2). maar nu zit ik met die remdrukverdeler....ik wil deze weglaten omdat ik nooit beladen ga rijden met die derby, is dit aan te raden of is dit spelen met je leven?? op de gti as zit een steun voor deze verdeler maar op de derby as natuurlijk niet, vandaar dat ik ff niet weet waar ik deze moet laten.

hoop dat iemand raad weet :thumbup:

Op te antwoorden op de vraag van de thread "het "echte" nut van een remdrukverdeler achteras GTI"

Het heeft niet echt met de belading van de wagen te maken. Akkoord, de belading zal het effect beinvloeden. Maar de lastafhankelijke remdrukreglaar hoort ook te werken wanneer in onbeladen toestand ( alleen in de wagen, geen passagiers, geen bagage). Daarom ben ik zelf niet helemaal overtuigd om deze te vervangen door een statische drukregelaar.
imo heb je het juist verkeerd om. Wanneer de veer aantrekt wordt de instroom naar achteren juist beperkt en juist minder geremed achteraan.

OEM werkt het ding nl dynamisch. enkel wanneer het nodig is. Een vaste uiteraard niet.

Het uiteindelijke doel van dit ding is eigenlijk er voor te zorgen dat je bji zware remacties de achterwielen niet blokkeerd want dat is nefast voor de stabiliiteit. als dat vooraan gebeurd niet zo erg als achteraan, je gaat gewoon rechtdoor. Als dit achteraan gebeurd niet, je wagen gaat neigen verkeerd om te gaan staan.

Het principe eenvoudig uitgelegd is zo:
Een voorbeeldje:
Je gaat zwaar in de remmen, een noodstop (nog steeds lege wagen met enkel jij erin als chauffeur.
Omdat de remkracht on evenredig verdeeld is ( vooraan heb je meer remkracht, dikkere klauwen/schijven) gaat de neus van de wagen sterk naar omlaag ivg met de achteras. Dan trekt de veer de "kraan" toe om minder remkracht toe te laten achteraan omdat het gewicht van heel de wagen op de vooras drukt (remember; neus duikt naar beneden toe) dus nog meer remdruk is vooraan gewenst achteraan dient er zo min mogelijk afgeremd worden omdat de kans tot locken of slippen erg groot is. (er rust immers geen gewicht meer op de achteras)
Met passagiers, bagage vergroot dat effect alleen maar, er gaat immers nog meer dynamisch gewicht naar de voortrein bij zwaar remmen.

Dit ding heeft dus niet alleen nut in beladen toestand. Daarom ook dat dit vervangen door een statische verdeling niet ideaal is. Zeker niet wanneer je geen ABS hebt. En op je secundaire vraag te antwoorden: wanneer je de veer niet aansluit gaat de remkracht achteraan nooit beknopt worden. In theorie is de kans groter dat de wielen achteraan blokkeren bij zwaar remmen.

ar1g3
13-08-2015, 13:14
Op te antwoorden op de vraag van de thread "het "echte" nut van een remdrukverdeler achteras GTI"

Het heeft niet echt met de belading van de wagen te maken. Akkoord, de belading zal het effect beinvloeden. Maar de lastafhankelijke remdrukreglaar hoort ook te werken wanneer in onbeladen toestand ( alleen in de wagen, geen passagiers, geen bagage). Daarom ben ik zelf niet helemaal overtuigd om deze te vervangen door een statische drukregelaar.
imo heb je het juist verkeerd om. Wanneer de veer aantrekt wordt de instroom naar achteren juist beperkt en juist minder geremed achteraan.

OEM werkt het ding nl dynamisch. enkel wanneer het nodig is. Een vaste uiteraard niet.

Het uiteindelijke doel van dit ding is eigenlijk er voor te zorgen dat je bji zware remacties de achterwielen niet blokkeerd want dat is nefast voor de stabiliiteit. als dat vooraan gebeurd niet zo erg als achteraan, je gaat gewoon rechtdoor. Als dit achteraan gebeurd niet, je wagen gaat neigen verkeerd om te gaan staan.

Het principe eenvoudig uitgelegd is zo:
Een voorbeeldje:
Je gaat zwaar in de remmen, een noodstop (nog steeds lege wagen met enkel jij erin als chauffeur.
Omdat de remkracht on evenredig verdeeld is ( vooraan heb je meer remkracht, dikkere klauwen/schijven) gaat de neus van de wagen sterk naar omlaag ivg met de achteras. Dan trekt de veer de "kraan" toe om minder remkracht toe te laten achteraan omdat het gewicht van heel de wagen op de vooras drukt (remember; neus duikt naar beneden toe) dus nog meer remdruk is vooraan gewenst achteraan dient er zo min mogelijk afgeremd worden omdat de kans tot locken of slippen erg groot is. (er rust immers geen gewicht meer op de achteras)
Met passagiers, bagage vergroot dat effect alleen maar, er gaat immers nog meer dynamisch gewicht naar de voortrein bij zwaar remmen.

Dit ding heeft dus niet alleen nut in beladen toestand. Daarom ook dat dit vervangen door een statische verdeling niet ideaal is. Zeker niet wanneer je geen ABS hebt. En op je secundaire vraag te antwoorden: wanneer je de veer niet aansluit gaat de remkracht achteraan nooit beknopt worden. In theorie is de kans groter dat de wielen achteraan blokkeren bij zwaar remmen.
Inderdaad, die remkrachtverdeler heeft niets te maken met belading, echter wel met de dynamiek van de auto bij het remmen.

Voor diegenen bij wie het ding stuk is, je kan op Ebay originele remkrachtverdelers vinden voor 100€ incl verzending. Dan heb je een originele van 'Ate', zoals ook in de fabriek op je auto is gemonteerd geweest.

Voor diegenen die hun auto verlagen en denken "wat nu met die remkrachtverdeler?": Ik zou me er niet teveel van aantrekken, op voorwaarde dat je een deftige verlagingskit/schroefset hebt en je auto juist is uitgelijnd. Waarom? Wel, de reden dat je die remkrachtverdeler nodig hebt is omdat je auto vanachter uitveert en vanvoor inveert. Als je een deftige schroefset of verlagingskit eronder hebt zal die ook een pak harder zijn dan de originele schokdempers want anders ga je over de grond schrapen als de auto hard inveert. Gezien een verlagingskit/schroefset harder is dan originele schokdempers zal de auto ook minder de neiging hebben van naar voor te duiken bij het remmen. In theorie heb je je remkrachtverdeler dan minder hard nodig. Al zou ik hem er wel laten opzitten. (hangt ook allemaal af hoe hard je de auto verlaagt)

DIY
14-08-2015, 21:36
Inderdaad, ar1g3, helemaal akkoord met je! ;)

Het is inderdaad best een prijzig onderdeel. Ik heb em net nieuw gaan kopen in de automaterialenzaak. Was een 200 euro ( heb er supperkorting dus voor mij kwam het op 14b0 ofzo). Mijne is van "LPI" maar staat gelijk aan OEM onderdeel is me verteld.

Mijne is dus ook aan gort, vandaag de nieuwe eronder gemonteerd (teringklusje als je geen brug/put ter beschikking hebt )

Nu staat ie eronder, begin ik met het bleeden van het systeem. Vreemd genoeg rechtsachter geen druppel olie, links allemaal normaal. Weet er iemand met zekerheid wat ingang / uitgangen zijn? Ben zo dom geweest de leidinging niet te labelen. Normaalgezien heb ik ze er hetzelfde op aangezien hardlines toch min of meer op positie blijven staan waar je ze losmaakt. Maar ik zie het effe niet. ( ps klauwen zijn ook vernieuw, flexibels door staalflex dus dat zou allemaal goed moetten zijn. Iemand een idee hoe dit te monteren? Ik vind het zelfs niet direct in hetwerklplaatshandboek (http://www.veedubz.co.za/tech/VW%20Haynes%20Mk3/BRAKE%20SYSTEM.pdf) . (hoe het onderdeel erin moet wel maar de hardlines staan niet genoemd.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/58907124/Bestand%2014-08-15%2022%2025%2058.jpeg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/58907124/Bestand%2014-08-15%2022%2026%2022.jpeg

ar1g3
15-08-2015, 00:10
Inderdaad, ar1g3, helemaal akkoord met je! ;)

Het is inderdaad best een prijzig onderdeel. Ik heb em net nieuw gaan kopen in de automaterialenzaak. Was een 200 euro ( heb er supperkorting dus voor mij kwam het op 14b0 ofzo). Mijne is van "LPI" maar staat gelijk aan OEM onderdeel is me verteld.

Mijne is dus ook aan gort, vandaag de nieuwe eronder gemonteerd (teringklusje als je geen brug/put ter beschikking hebt )

Nu staat ie eronder, begin ik met het bleeden van het systeem. Vreemd genoeg rechtsachter geen druppel olie, links allemaal normaal. Weet er iemand met zekerheid wat ingang / uitgangen zijn? Ben zo dom geweest de leidinging niet te labelen. Normaalgezien heb ik ze er hetzelfde op aangezien hardlines toch min of meer op positie blijven staan waar je ze losmaakt. Maar ik zie het effe niet. ( ps klauwen zijn ook vernieuw, flexibels door staalflex dus dat zou allemaal goed moetten zijn. Iemand een idee hoe dit te monteren? Ik vind het zelfs niet direct in hetwerklplaatshandboek (http://www.veedubz.co.za/tech/VW%20Haynes%20Mk3/BRAKE%20SYSTEM.pdf) . (hoe het onderdeel erin moet wel maar de hardlines staan niet genoemd.

Normaal zijn de twee bovenste die voor de wielen, en de twee onderste die van vanvoor komen. Wil morgen wel nog eens kijken bij mijn auto, maar als ik in de etka tekening kijk zit het toch zo in elkaar.

http://www.partscats.info/volkswagen/en/img/vw/070/070111100.png

ar1g3
15-08-2015, 11:01
Ok, heb eens gekeken onder mijn auto. Deze heeft ABS. Bij mij komt er 1 lijn van voor, die splitst zich vlak bij de verdeler op en deze opsplitsingen zijn aangesloten aan de twee onderste aansluitingen. De twee bovenste gaan naar de wielen, linkse aansluiting is voor de linker kant, rechtse voor de rechterkant.

Als je geen ABS hebt is het volgens mij gewoon zoals op de tekening aangesloten.

DIY
15-08-2015, 23:37
Hey, supper bedankt voor de technische plannen en de tips. Vandaag nog maar is onder de golf gekropen, en zoals ik vermoed had, had ik alles toch wel correct aangesloten.
Ik heb het probleem kunnen lokaliseren en oplossen. Belijkbaar moet je de remdrukregelaar toch helemaal open vastpinnen. Mijn nieuw onderdeel had hiervoor zelfs enkele oogjes, een op de hefboom en een op het blok waar je tijdelijk een yzerdraadje kan doortrekken ( je ziet de oogjes duidelijk op mn 2de foto hierboven gepost) om het ventiel volledig open te zetten. Ik had de veer die de boel aantrekt er vantussen zodat ik dacht dat ie vrij stond maar dat is kennelijk nog niet voldoende. Je moet het ventiel echt helemaal open zetten voor het bleeden!!

Oh ja voor de geinteresseerden ivm verlaagd voertuig. Je kan het bevestigingspunt waar de veer aan de achteras ( eigenlijk stabilisator bij mij ) verstellen en zo het aangrijpmoment zelf instellen. Dit is dus imo zelfs bij een verlaagd voertuig een heel essentieel onderdeel.

ar1g3
16-08-2015, 10:49
Hey, supper bedankt voor de technische plannen en de tips. Vandaag nog maar is onder de golf gekropen, en zoals ik vermoed had, had ik alles toch wel correct aangesloten.
Ik heb het probleem kunnen lokaliseren en oplossen. Belijkbaar moet je de remdrukregelaar toch helemaal open vastpinnen. Mijn nieuw onderdeel had hiervoor zelfs enkele oogjes, een op de hefboom en een op het blok waar je tijdelijk een yzerdraadje kan doortrekken ( je ziet de oogjes duidelijk op mn 2de foto hierboven gepost) om het ventiel volledig open te zetten. Ik had de veer die de boel aantrekt er vantussen zodat ik dacht dat ie vrij stond maar dat is kennelijk nog niet voldoende. Je moet het ventiel echt helemaal open zetten voor het bleeden!!

Oh ja voor de geinteresseerden ivm verlaagd voertuig. Je kan het bevestigingspunt waar de veer aan de achteras ( eigenlijk stabilisator bij mij ) verstellen en zo het aangrijpmoment zelf instellen. Dit is dus imo zelfs bij een verlaagd voertuig een heel essentieel onderdeel.
Geen probleem!

Voor zij die het bevestigingspunt van die veer gaan verstellen, noteer wel even duidelijk hoe het origineel zat, zodat je later de auto ook weer op originele hoogte kan zetten, want dan moet dat bevestigingspunt ook weer op zijn originele plaats.