PDA

View Full Version : 2k lak/blanke lak


Erik
19-09-2007, 08:47
Ben gister mijn lak gaan halen voor de BBS. Van de totale prijs viel ik wel even achterover, maar wil het wel fatsoenlijk gedaan hebben.

In totaal gaat het volgende erop,
- Epoxy primer
- Filler
- 2k lak (matzwart & hoogglanswit) wordt met compressor gespoten

Nu had ik gevraagd of hier nog blanke lak overheen moest.
Man wist me te vertellen dat er geen blanke lak overheen moet omdat dit al in de 2k lak zit :confused:.
Klopt dit ??? want kan hier niks over terug vinden.
Wil het oppervlak zo glad mogelijk houden zodat remstof niet gaat invreten in de lak.

vwmk2driver
19-09-2007, 09:13
dan is het een 2k lak die van zich zelf gaat glimmen.

een blanke lak laag is voor de glans dan niet nodig, voor extra bescherming kan je het dan alleen nog doen.

arno Derby
19-09-2007, 09:58
Er zit geen blanke lak in de 2k lak. Dat is gewoon lak die uit zich zelf glanst. Bij metalic lakken moet er wel altijd blanke lak overheen omdat ie anders helemaal dof is. Maar bij gewone 2k lak is het dus niet nodig.

Alleen zonder blanke lak is de 2k lak wel gevoeliger voor verkleuren en krasjes.

Gr

vwmk2driver
19-09-2007, 11:48
ik zou een blanke lak laag aanbrengen.
voorop velgen.

gewoon puur ter bescherming van je lak.

Erik
19-09-2007, 11:49
Doe ik dat ook nog :)
Werd me al aangeraden om de lak nog eens op te polijsten met een beetje commandant. Deze zou dan extra glad moeten worden. Maar vind dat toch beetje link.
Blanke lak it is !

Zweiter
19-09-2007, 11:58
Doe ik dat ook nog :)
Werd me al aangeraden om de lak nog eens op te polijsten met een beetje commandant. Deze zou dan extra glad moeten worden. Maar vind dat toch beetje link.
Blanke lak it is !


blanke lak EN dan even commandanten! that it is... ;) :D

Erik
19-09-2007, 12:19
ben niet zo'n commandanter. doe liever een fatsoenlijke blanke laklaag erover dan dat ik nog wat ga zitten kl*ten met dingen waar ik niet 100% zeker van weet of het goed gaat uitpakken.

J-9A-N
19-09-2007, 12:23
Blanke lak heeft wel de neiging om na verloop van tijd te "vergelen" als
deze op een witte ondergrond zit.
Misschien iets om rekening mee te houden.
En waarom zou je blanke lak over een matte ondergrond spuiten :confused:

Gr Jan.

Erik
19-09-2007, 12:33
Mocht ik blanke lak over de matzwarte achterkant spuiten, is het alleen voor een strakke laag te creƫren zodat het remstof niet in de lak gaat bijten (advies?).
Maar het gaat mij vooral om het witte hart, dat zie je :)

Ik kan dus 2 kanten op,
1) geen blanke lak, de lak is wel meer kwestbaar tegen krassen maar wordt minder snel geel
2) wel blanke lak, lak is beter beschermd tegen beschadigingen maar wordt wel sneller geel

Heb dus totaal geen ervaring met de sterkte van 2k lak of de snelheid waarop het vergeelt dus als iemand hier iets over weet hoor ik het graag.

arno Derby
19-09-2007, 13:01
Ik heb wel eens zelf goedkoop velgjes zilvergrijs gespoten en met een spuitbus blanke lank er op gezet en Die lak verkleurde wel. Gewoon door een te dikke lak laag. Als het goed is moet je lak niet verkleuren als je het bij een bedrijf laat doen. Anders kun je gewoon terug gaan.

Als je t met spuitbus zou doen dan gewoon niet te dik spuiten dan dan heb je er als het goed is ook geen last van.
Maar ik hoor meer mensen er over die met spuitbussen spuiten. Daarom kun je t beter gewoon weg brengen. Kost wat meer maar is het ook zeker netjes. En als dat niet het geval is dan gewoon weer terug brengen je betaalt er niet voor niks voor. Toch?

Succes

Erik
19-09-2007, 14:32
Daar is het helaas al te laat voor :D, lak is al gekocht en als ik het liet spuiten was ik nog veel duurder uitgeweest.
Voordeel is misschien wel dat ik het spuit met een compressor. Heb al vaker gehoord dat dan de lak veel beter bestand is tegen invloeden van buiten af.
Knikkerbussen lak zal hier niet opkomen.

Zweiter
19-09-2007, 15:01
2k lak kun je bij een verfmenger gewoon in 'knikkerbussen' laten doen. hoeft bij voorbaat dus niet minder te zijn.

Erik
19-09-2007, 15:05
Nou het verschil met spuitbus en compressor is toch voornamelijk de druk waarmee je de lak erop spuit.
Hoewel de spuitbussen op vandaag steeds beter worden.
(tip: leg spuitbussen voor het spuiten even in een emmer met warm water)

boy.schouten
20-09-2007, 06:51
Als je blanke lak 'geel' gaat verkleuren heb je een slechte kwaliteit blanke lak.
spuitbussen is leuk, maar wil je het later toch door een prof laten doen is dat een hoop extra werk, omdat je spuitbusverf gaat opwerken door de prof lak.
ben zelf spuiter en heb vaak met dat gekloot te maken

jettaracing
20-09-2007, 09:43
Ik heb mijn hele witte jetta in de blanke lak ,en die gaat zeker niet verkleuren !
2K lakken hoeven inderdaad niet te worden afgedekt met een blanke lak .
Als je een witte kleur in de blanke lak gaat zetten .zorg dan voor een goede kwaliteit blanke lak ,met UV filter ,dan gebeurt er niks mee !
Ik heb ook op mijn velgen de witte (2K) lak overgespoten met blanke lak ,puur voor betere glans en bescherming .
En zeer zeker niet met commandant erover ,dan bekras je de lak alleen maar en moet je die weer gaan oppoetsen met een goede was !

Erik
20-09-2007, 10:02
Dan doe ik er ook nog een paar lagen blanke lak over.

Lieuwe
20-09-2007, 16:04
Heb mijn motorruimte zelf gespoten in de 2k lak zonder blanke lak.

Tot nu toe geen krassen erin gekregen tijdens het inbouwen.

http://members.home.nl/sjoukje.devries/Golf/Eigen%20Golf/Motorruimte2.jpg

Glimmen doet het wel :tongue:

Erik
20-09-2007, 21:41
glimmen doet het inderdaad !!!
nu is het weer twijfel twijfel,
Probleem is dat het spuiten van blanke lak vloeiend moet gebeuren maar dat dit niet goed mogelijk is door de hoeveelheid spaakjes in de velg. Heb wel eens gezien dat tussen de spaakjes of te weinig (grof) of te veel (druipers) blanke lak zat en dan ziet het weer niet mooi uit.

Even goed, ik lak ze eerst eens af en kijk naar het resultaat. Staat het me niet aan dan gaat er nog blanke lak over.

Ze staan al in de epoxy inmiddels :cool:

breadfan83
20-09-2007, 21:54
Volgens mij wordt er door de fabrikant niet of nauwelijks een blanke lak over een uni-kleur gedaan.
Metallic lak is zachter en heeft dit wel nodig.

Kan me vergissen, maar dit is wat mij altijd is verteld...

vwmk2driver
20-09-2007, 23:14
ik weet niet wat voor spuit jij hebt??

ik heb zelf 2 spuiten, en van normale grote met nozzle 1.5 deze gebruik ik voor de epoxy primer, en heb een kleiner vermaat spuit met uiteraard ook een kleinere nozzle 0.9( erg klein) maar voor kleine deeltjes en steuntjes en dergelijk werkt het perfect en je kunt er hele krappe hoeken mee spuiten.

misschien een aanrader voor jouw?

Erik
21-09-2007, 07:03
Weet zo even niet wat voor nozzle erop zit, maar dat valt na te vragen.
Epoxy en filler heb ik in de vorm van spuitbussen, dat is niet zo'n probleem.
Kijk vanavond nog even wat voor nozzle erop zit. Zet ik ze meteen ook al in de filler.

M.I.V.W
21-09-2007, 07:29
Wel of geen blanke lak, als je een goede kwaliteit 2k kleur lak hebt van Spieshecker,du pont,standox dan hoef je daar echt geen blanke lak over te doen.de moderne 2k lakken van tegenwoordig zijn van zo'n goede kwaliteit dat daar echt geen blanke lak over hoeft,als je het toch wilt doen moet je ze of binnen 24 uur in de blank zetten of je moet ze helemaal opschuren met scotchbrite en schuurpasta.
Ik zou voor een 2 laag systeem gaan ,spuit makkelijker voor de amateur en je hebt dan een blanke lak laag die je waarschijnlijk zo graag wilt.


Let wel op dat je niet te koud spuit straks en dat je een goede compressor hebt en dat er geen condens in je luchttank zit,je spuit dan vocht mee in je lak en krijg je later blistering.(kleine scheurkrasjes in je lak)

Heb je ooit wel eens gewdacht aan poedercoaten?
Ik heb laatst velgen laten doen in Matt en glans en dat ziet er zeer goed uit,kost je 50 euro per velg en het is 100% krasvast.


Succes

Erik
21-09-2007, 07:40
Wel of geen blanke lak, als je een goede kwaliteit 2k kleur lak hebt van Spieshecker,du pont,standox dan hoef je daar echt geen blanke lak over te doen.de moderne 2k lakken van tegenwoordig zijn van zo'n goede kwaliteit dat daar echt geen blanke lak over hoeft,als je het toch wilt doen moet je ze of binnen 24 uur in de blank zetten of je moet ze helemaal opschuren met scotchbrite en schuurpasta.
Ik zou voor een 2 laag systeem gaan ,spuit makkelijker voor de amateur en je hebt dan een blanke lak laag die je waarschijnlijk zo graag wilt.


Let wel op dat je niet te koud spuit straks en dat je een goede compressor hebt en dat er geen condens in je luchttank zit,je spuit dan vocht mee in je lak en krijg je later blistering.(kleine scheurkrasjes in je lak)

Heb je ooit wel eens gewdacht aan poedercoaten?
Ik heb laatst velgen laten doen in Matt en glans en dat ziet er zeer goed uit,kost je 50 euro per velg en het is 100% krasvast.


SuccesDat is duidelijk, blanke lak is dan ook op de lange baan geschoven. Twee lagen systeem is helaas niet meer mogelijk, lak is inmiddels gekocht en heb hier wel wat ervaring mee (niet professioneel).

Aan de spuitconditites is gedacht. Deze zijn goed en zullen zeker niet het probleem worden. Heb toch besloten dat ze niet gespoten zullen worden door mij, maar door iemand die jarenlange ervaring heeft op dit gebied. Ik doe dan alleen het voorwerk.

Poedercoaten heb ik inderdaad aan gedacht en die mogelijkheid was er ook, maar omdat de velgen in 2 kleuren (matzwart achterzijde, hoogglanswit hart)worden wilde het bedrijf dit niet uitvoeren.