View Full Version : Treksterkte wielbouten 8.8 voldoende?
Ik ben voor mn nieuwe setje 3delig op zoek naar een setje aparte wielbouten. Nu kan ik een set krijgen (zijn officieel geen wielbouten) met een treksterkte van 8.8. Is dit voldoende? Ik meen me te herinneren dat bij mijn adapters bouten met een sterkte van 10.9 zaten, maar is 8.8 ook voldoende?
ik hoor het graag! Sander
iemand? anders wijzig ik mijn plan en ga ik conische wielbouten met treksterkte 10.9 pas maken. Dat plan krijgt bij mij nu steeds meer de voorkeur trouwens... Ik wil geen ongelukken met afgebroken wielbouten!
martiepartie
04-09-2007, 12:23
wat is het aandraaimoment voor de bouten?
Klasse 8.8 is nogal huis/tuin/keuken, maar ik kan me voorstellen dat het ook prima voldoet.
De velg hoeft alleen tegen de naaf aangetrokken te worden, en is gecentreerd op het naafgat.
Als je het aandraaimoment weet (fabr. specs.) dan kan je ook uitrekenen of een 8.8 bout sterk genoeg is.
max. aandraaimoment voor een 8.8bout is 72.5Nm
Bij een 10.9bout 107Nm.
Afschuiving heb je geen last van, aangezien de velg afschuift op de naaf en niet op de bouten. Let wel, mits de wielbouten hard genoeg aangedraaid zijn.
Velgen zet je meestal vast met 110-120 Nm, dus voor een 8.8 bout nogal kritisch. Zeker als je een paar keer de wielen erop en eraf hebt gehad, lijkt het me niet zo'n strak plan. Ga maar op safe en neem 10.9 bouten :D!
Succes!
Edit: ik weet niet wat voor aparte wielbouten je zoekt, maar is het misschien een idee als je op de sloop gaat vragen? Daar hebben ze vaak een (of meerdere) bak staan met allemaal wielbouten erin. Ff zoeken, maar heb je vaak voor niks of een prikkie echte wielbouten!
ik heb hier genoeg echte wielbouten liggen alleen moet ik zogenaamde "flachbundbolzen" hebben voor montage van mijn velgen. dus geen conische of bolconische, maar vlakke. Probleem is alleen dat deze niet meer leverbaar zijn (en flink aan de prijs, wanneer leeverbaar!). Ik heb inmiddels al een systeem bedacht om toch conische wielbouten te kunnen gebruiken, dus dan gebruik ik toch bouten met een sterkte van 10.9. Toch bedankt voor het meedenken allemaal!
martiepartie
12-09-2007, 10:03
deel je systeem eens even dan!!
Wat ook kan; Studs icm wielmoeren. Studs kan je zo kopen in 10.9 sterkteklasse en de wielmoeren zijn geen probleem om met een "vlakke kant" te kopen.
deel je systeem eens even dan!!
Wat ook kan; Studs icm wielmoeren. Studs kan je zo kopen in 10.9 sterkteklasse en de wielmoeren zijn geen probleem om met een "vlakke kant" te kopen.
wat jij als laatste voorstelt kreeg ik als oplossing van het duitse www.kaefer-motorsport.de. Ik wilde zelf stalen voorloopstukken laten draaien. probleem is namelijk dat de gaten ook te ruim zijn voor de bouten. die ruimte moet ook mooi opgevuld worden wil de sterkte van de wielbouten betrouwbaar zijn. zie onderstaande tekening van hoe ik het in gedachten heb. of het werkt? geen idee, maar "practice makes perfect!"
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/1/9/verloopstukE30.jpg
Je velgen zijn waarschijnlijk bedoeld voor speciale wielmoeren die met de velg meegeleverd zijn geweest. ik zou eerst proberen via de fabrikant deze moeren zien te krijgen, omdat deze waarschijnlijk een bepaalde pasvorm/tolerantie hebben.
klopt, zogenaamde flachbundbolzen, hier links te zien. niet meer leverbaar is me verteld.
http://www.bbs-racing-wheels.com/Seiten/gif.Bilder/flbmutt.jpg
ze adviseren me dus wel zogenaamde studs (draadeinden) te monteren met flachbundmuttern. die kunnen ze leveren en kosten totaal (incl verzending uit Duitsland) ongeveer 150 euro. hier die speciale vlakke moeren.
http://www.bbs-racing-wheels.com/Seiten/gif.Bilder/fbm.jpg
de hulzen die ik wil draaien hebben in principe dezelfde functie alleen worden die conisch geboord zodat ik conische bouten kan gebruiken. het is gewoon erg belangrijk dat ze precies passen en geen speling in de bout/velg toelaat.
martiepartie
12-09-2007, 11:53
zou jouw eigen oplossing doen! Kost denk ik een stuk minder, en werkt het zelfde.
Zou wel de bussen met een glijpassing laten draaien en ze met Locktite 'lijmen'.
Of je laat ze in de velg persen? En laat ze uit RVS draaien, anders gaat het zo lelijk roesten.
Ik moet zelf ook nog eenzelfde soort oplossing maken om Compomotive velgen onder mijn polo te zetten.
Het probleem is dat deze ook nog excentrisch geboord moeten worden om 5mm steekverschil op te vangen..
Vandaar dat ik zelf ook al aan studs gedacht had, en daar een vulbus voor te draaien icm een platte wielmoer.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.