PDA

View Full Version : Opkrikken auto


-spyrock-
29-08-2007, 17:52
Hallo, ik heb een grote krik gekocht maar ik weet eigenlijk niet waar ik deze juist moet plaatsen onder de auto (welk punt is veilig en beschadigt de auto niet?). De bedoeling is om de auto in 1 keer op te krikken om de 2 assteunen te plaatsen.

Zou iemand mij kunnen aantonen (op een foto bijvoorbeeld), waar ik de krik en assteunen juist moet plaatsen.

(Het gaat om een Golf MKII GTI 16V)

Bedankt

ArjenE
29-08-2007, 18:05
aan de ene kant opkrikken, en een steun plaatsen.
daarna aan de andere kant opkrikken en een steun plaatsen...

het lijkt me niet goed als je in het midden van je dorpel je auto opkrikt ;)

golf mkII 16v
29-08-2007, 18:06
Als je de auto in 1X wilt opkrikken moet je de krik in de midden [voor]onder het subframe zetten
Achter is de achteras de beste plaats,ook weer in de midden
Maar dan moet je wel een lage lange krik hebben

breadfan83
29-08-2007, 18:08
Zoals Arjen zegt, een kant tegelijk.

Zet de krik met de schotel onder de ronde dop die je net achter je voorwiel hebt zitten, als je hem dan hebt opgekrikt kun je de assteun onder de auto zetten. Je hebt als het goed is net achter die ronde dop onder de auto een beetje dikker deel staan waar je de steun onder kunt zetten.

Achteraan zet je de schotel van de krik het beste onder de as zelf. Wel even kijken dat je er geen leidingen tussen hebt zitten, die lopen namelijk vaak onder de as door. Pak de as precies op het punt met de krik waar de as vast zit.
Ook hier, aan de achterkant zet je je krik op het wat dikkere deel onder de auto. Wijst zich eigenlijk vanzelf. :thumbup:

breadfan83
29-08-2007, 18:09
Als je de auto in 1X wilt opkrikken moet je de krik in de midden [voor]onder het subframe zetten
Achter is de achteras de beste plaats,ook weer in de midden
Maar dan moet je wel een lage lange krik hebben

En zorgen dat je hem ook precies in het midden pakt, anders schiet de krik er misschien onder uit.
Je zou niet de eerste zijn waarbij dit gebeurt...

-spyrock-
29-08-2007, 18:33
De reden dat het in 1x moet is omdat mijn auto langs 1 kant heel dicht bij de muur staat en ik daar geen plaats heb om te krikken.

Bedankt voor de info maar is het nu slecht om in het midden opt te krikken of niet, want de ene zegt niet doen en de andere wel? En voor de duidelijkheid, als het in het midden mag zet ik dus de schotel in het midden op het subframe?

RubenD
29-08-2007, 19:08
Het kan wel, maar ik krijg bij mijn verlaagde auto de krik er net onder en om hem onder het subframe te zetten gaat helemaal niet lukken.

Maar wil je hem van de grond, zodat de banden niet stuk gaan of om er aan te werken. Als het het eerste is kun je bij de euromaster wel een paar afgekeurde bandjes om wat staaltjes heen laten leggen...

Achter, tussen het achterwiel en de achterzijde van de auto zit ook aan elke kant een U vormige beugel die als krikpunt dient. Zet een grote krik nooit onder dat dorpelrandje. Die zul je alleen maar verprutsen.

-spyrock-
29-08-2007, 19:20
Nee het is voor er aan te werken (vooraan) . Ik weet nu wel dat het kan de schotel onder het subframe plaatsen, maar mijn vraag was nu...mag de auto op dit punt wel worden opgehoffen (ivm beschadigen)?

-spyrock-
30-08-2007, 09:49
Zijn dit nu de punten waarmee ik veilig en zonder te beschadigen mijn auto kan opkrikken?

http://img441.imageshack.us/img441/841/61413591qc7.th.png (http://img441.imageshack.us/my.php?image=61413591qc7.png)

-spyrock-
30-08-2007, 14:38
Komaan mensen, ik heb nog juist dat laatste antwoord nodig want ik kan hierdoor maar niet beginnen werken...

-spyrock-
30-08-2007, 15:53
En waar zet ik nu in godsnaam die assteunen ?? Hoe is het mogelijk dat er niet eens een of andere how-to over het opkrikken en plaatsen van assteunen te vinden is op een VW-forum.

RubenD
30-08-2007, 16:53
Voor zet je ze gewoon onder het subframe, dat is dat grote "framewerk" tussen de draagarmen. Achter zet je ze onder de achteras. Kan soms niet zo handig zijn maar je zit met een verder vrij zachte bodem. Het handigste is om ze zo dicht mogelijk bij de schanieren te zetten. Als je bijvoorbeeld met de remleidingen bezig moet. Anders gewoon zo dicht mogelijk bij de achterwielen.

Op de foto, de buitenste rondjes zijn de krikpunten. Dat middelste rondje in het subframe. Als je een smalle werkplek hebt, krik dan eerst de ene zijde zo hoog mogelijk op. Steun eronder en dan de andere zijde omhoog. Moet je alleen wel onder de auto liggen...

En ja, je subframe zal niet doorbuigen als dat als krikpunt gebrukt.

Wat ga je eraan doen dan? Als je zo nodig onder de auto moet wezen? Ik wist ook niks van VWtjes toen ik begon met sleutelen. Enkel mijn goede technische inzicht en een garage die altijd dicht kan als ik ff niet verder wil hebben mij al veel geleerd ;)

JurjenV
30-08-2007, 17:48
En waar zet ik nu in godsnaam die assteunen ?? Hoe is het mogelijk dat er niet eens een of andere how-to over het opkrikken en plaatsen van assteunen te vinden is op een VW-forum.

Als daar ook al how-to's van moeten worden gemaakt is het einde zoek.
Als je zo dicht langs een muur staat kun je toch het best een ander plekje zoeken waar je meer ruimte hebt.

-spyrock-
30-08-2007, 19:33
De reden dat ik er wat onder moet is omdat ik de draagarmen, anti-roll bar en stuurstangen aant het vervangen ben. Maar meer daarover in een ander topic want ik zit vast met die anti-roll bar.

Alessinds bedankt voor de reply's, maar ik kon uiteindelijk niet meer wachten dus heb ik een aantal uur geleden de assteunen op de paars omcirkelde plaatsen gezet met 2 houten plakjes ertussen. Geen probleem tot nu toe en ik heb al serieus zitten trekken aan de auto bij het losmaken van een aantal bouten...bleef mooi stabiel.

(Ik kan de foto met de paarse omcirkelingen niet uploaden, mijn internet valt steeds uit.)

Ivm met die how-to, ik weet gewoon van bij mijn stage (Industrieel Ingenieur) bij Citroën dat je niet zomaar een krikpunt mag kiezen want de auto kan hierbij mooi schade oplopen. Daarom zou het goed zijn dit vast te leggen in een how-to.

maartenunplukt
30-08-2007, 19:40
Ach ik ben er tot nu toe met gezond verstand gewoon gekomen. Wist tot een jaar geleden echt niks van auto's hoe en wat.

JurjenV
31-08-2007, 22:42
Ivm met die how-to, ik weet gewoon van bij mijn stage (Industrieel Ingenieur) bij Citroën dat je niet zomaar een krikpunt mag kiezen want de auto kan hierbij mooi schade oplopen. Daarom zou het goed zijn dit vast te leggen in een how-to.

Citroen kun je gewoon op de hoogste stand zetten :tongue:

-spyrock-
01-09-2007, 11:43
http://img471.imageshack.us/img471/3151/77417290jc8.th.png (http://img471.imageshack.us/my.php?image=77417290jc8.png)

zo eindelijk werkt het uploaden van de foto, op de paars omcirkelde plaatsen staat de auto nu al 3 dagen op assteunen. Is dit een goed plaats?

berendd
01-09-2007, 16:47
als ie er niet afdondert is het een prima plaats...

zet ze alleen nooit onder de dorpels omdat ik die niet 100% vertrouw bij ouwe hokken.

maar onder een koken of voor onder het subframe en achter de as werkt toch prima?

servibruls
01-09-2007, 17:34
weet niet of iemand aleens de beauty and the nerd heeft gezien maar geloof dat het vorig seizoen was, moesten ze een wiel vervangen van een dikke pickup of iets in die richting. Auto's waren splinternieuw.
Wat doet zo'n meid, krik "ergens"onder de auto en krikken maar.
Gevolg, auto door de bodemplaat gezakt :P

breadfan83
01-09-2007, 21:18
Is 't eigenlijk niet verstandig het sleutelen aan anderen over te laten als je niet eens weet hoe je de auto opgekrikt krijgt?

Ik weet niet, maar 't is misschien een soort van teken...

-spyrock-
02-09-2007, 14:48
Ik heb altijd al aan auto's gewerkt op een brug of in een put, en heb nog nooit zo'n grote krik hoeven te gebruiken. En in tegenstelling tot anderen begin ik nooit aan iets zonder te weten hoe ik dit het beste doe, ik had ook gewoon meteen kunnen opkrikken op een punt dat goed leek...maar ik heb liever zekerheid omdat ik namelijk geen 3 andere auto's of geld heb in reserve indien deze stuk is (ben 20 jaar trouwens). Dat noemen ze nadenken voor je iets doet. En het ging mij niet om de moeilijkheid van opkrikken of plaatsen van assteunen, het ging om het juiste plaatspunt! En opkrikken met een onozel krikje van in de koffer aan de dorpel kan iedereen, ik wou echter de grote krik gebruiken en het door vw beste bestemde punt hiervoor weten.

En nog iets...ik probeer hier actief deel te nemen aan een forum in alle beleefdheid, maar begin niet de arrogante hollander uit te hangen, er mist enkel nog jullie belachelijk "sodemieter op" taaltje (of hoe je dat ook schrijft). Dus ofwel antwoord je op de gestelde vraag en help je mensen, ofwel hou je em toe.

Berserker
02-09-2007, 17:23
En in tegenstelling tot anderen begin ik nooit aan iets zonder te weten hoe ik dit het beste doe, ik had ook gewoon meteen kunnen opkrikken op een punt dat goed leek...maar ik heb liever zekerheid omdat ik namelijk geen 3 andere auto's of geld heb in reserve indien deze stuk is (ben 20 jaar trouwens). Dat noemen ze nadenken voor je iets doet. En het ging mij niet om de moeilijkheid van opkrikken of plaatsen van assteunen, het ging om het juiste plaatspunt! En opkrikken met een onozel krikje van in de koffer aan de dorpel kan iedereen, ik wou echter de grote krik gebruiken en het door vw beste bestemde punt hiervoor weten.



Hahaha gast jouw ontmaagding moet een feest geweest zijn.... :D :rolleyes: ;) :tongue: :woowoo:

-spyrock-
02-09-2007, 17:42
Heb jij effe gelijk zeg, dat was echt een ramp, ik nam er een handboek bij maar het ging nog niet...haha hihi hoho wat een fantastische mop heb je net gemaakt man. Keep up the nice comments kleuterb*tch.

breadfan83
02-09-2007, 18:50
En nog iets...ik probeer hier actief deel te nemen aan een forum in alle beleefdheid, maar begin niet de arrogante hollander uit te hangen...

Tref je net de goeie.
Tot nu toen zijn het bijna alleen maar reserve Belgen die hier gereageerd hebben. :D

Berserker
02-09-2007, 19:03
Hahaha indd...

Nee sorry kerel maar als je toch "(Industrieel Ingenieur) bij Citroën" bent, dan zou dit toch allemaal geen probleem moeten zijn...

Kan nu wel een grap over Citroen of over Belgie eraan vastplakken maja je kunt er toch niet om lachen :D


Ohwja en als je misschien ff gegoogled had, had je je How to al gevonden:
Difficulty: Moderately Easy :D (http://www.ehow.com/how_1864_jack-car-safely.html)
Video versie (http://www.livescience.com/php/video/player.php?video_id=jackupacar)

golf mkII 16v
02-09-2007, 19:36
Is weer gezellig hier :D:D:D:D
Maar even alle gekheid op een stok
Hoeveel hebben er hier bij het lessen voor het rijbewijs een wiel verwisseld?
Je moet er te schade en schande achter zien te komen [krik die door de bodem gaat
Auto die van de krik dondert met alle gevlgen van dien
Vond de vraag van een 20jarige nog niet zo dom!!!

-spyrock-
02-09-2007, 19:50
Ik heb nooit gezegd dat ik industrieel ingenieur bij citroën ben, ik heb deze vakantie een stage gevolgd naar aanleiding van mijn masterjaar dat eind deze maand begint...binnen een jaar ben ik dus (hopelijk) pas industr. Ing. En maak maar grappen over citroën, toch totaal niet een merk dat mij aanspreekt dus kan er wel om lachen. Maar niet over Ferrari beginnen hé ! ;-)
Over België mag je alleen moppen maken als je zelf belg bent, niet als nederlander want die hebben minstens evenveel typische niet al te positieve kenmerken. :-)

En die how-to links had ik al lang gevonden, kvond het alleen niet nuttig want het gaat niet over een golf en ze duiden dus ook niet aan op welk punt mijn auto veilig staat. Hangt namelijk soms af van merk tot merk. En voor de honderste keer, ik kan een auto zoals iedereen opkrikken met eender welke krik met mijn ogen toe, dus kom niet af dat ik dat niet kan. Maar aangezien ik deze auto pas heb gekocht en net begin aan te werken en geen vw-manual heb was ik niet zeker op welk punt onder de auto de assteunen geen beschadiging zouden opleveren.

maartenunplukt
02-09-2007, 22:47
Ach laat je niet zo op de stang jagen, zeker niet door van die halve belgen als Golf1GTS. :giggle:

DeNB3rt
02-09-2007, 23:12
wat een thread :D
Je zit wel snel in je masterjaar??? ik ben straks 23 en ik ben de bachelor nog niet uit :D

breadfan83
03-09-2007, 00:57
Ach laat je niet zo op de stang jagen, zeker niet door van die halve belgen als Golf1GTS. :giggle:

Ey eh...

maartenunplukt
03-09-2007, 01:06
;)