View Full Version : Handrem / Remklauw Golf 2 GTI 16V
DragonGr Dragon
10-06-2007, 19:27
Golf 2 GTI 16V (PL) 1988 Tornadorood
Ik weet dat de remklauwen van Golf 2 achter voor veel gezeur zorgen en ik heb er ook last mee.
De handrem blijft er aan een kant wel eens opzitten en dat zorgt voor een frisse lucht :eek:
Nu wil ik ze het liefste reviseren. Kan iemand me vertellen hoe dit het beste gaat en waar ik het beste welke onderdelen kan halen.
Hoe krijg ik de handrem weer soepel??
Bedankt voor de hulp!
DragonGr Dragon
14-06-2007, 08:56
Heeft echt niemand tips voor me???
Het is toch een veel voorkomend probleem!!
Heb er nog geen enkele last van gehad, maar schijnt wel een voorkomend probleem te zijn bij alle golfjes. :)
Wat wil je reviseren, alleen de handrem ?, zou dan je handremkabel vernieuwen van voor tot achter en de beugeltjes loshalen waar de kabel aan vast zit op de remklauw, deze kunnen wel eens vast blijven zitten.
Deze goed smeren en alles terugplaatsen.
(tip: zet je auto niet altijd op de handrem, alleen als het echt nodig is!, voorkomt ook inbranders op je remschijven ;) )
GolfMk2gti
14-06-2007, 10:04
Meestal is het de klauw zelf die vast zit dan is het mechanisme wat in de klauw zit voor de handrem niet helemaal lekker meer..Dan kan je het beste of een nieuwe klauw kopen of je oude reviseren...
Ik zet mijne om die reden enkel op de handrem als het echt nodig is. Als die van mij gaan vastrotten dan moet er maar een setje opkomen van een Mk4. Die werken hetzelfde alleen rotten die niet meer vast.
Ik zit alleen nog met de flexibele leiding. Daar schijnt met adapters gewerkt te moeten worden. Of dan moet de koperen leiding vervangen worden voor een speciaal gemaakt exemplaar.
golf mkII 16v
14-06-2007, 16:09
Moet je met een borgtang de veer lossen en dan met een waterpomptang het spindel eruit trekken
Automaterialezaak een keerring en een rubberring halen
Let wel met het inelkaar zetten vaseline op de rubberring smeren en veel vet erin
Kom anders even langs met de klauw
DragonGr Dragon
16-06-2007, 21:48
Bedoel je met de spindel de hendel aan de buitenkant waar de handremkabel aan vast zit of het binnenwerk achter de zuiger?
jettaracing
16-06-2007, 21:59
Ik zet mijne om die reden enkel op de handrem als het echt nodig is. .
Dat is nou juist de fout die iedereen maakt ,dan gaan ze juist vastzitten!
ze zijn in principe zelf te reviseren (ik heb er al 5 set´s gedaan)
alleen moet je wel een speciale punttang hebben voor de borgring waar de spindel mee geborgd word
Ik ben er achter gekomen dat de versnellingsbak keerring (waar de schakelstok in de bak gaat) van een lupo ,hetzelde is als de keering van het handremmechanisme van de achterremklauw.( heb het onderdeelnummer evt. wel)
en de revisieset voor de zuigerringen kun je gewoon bij de dealer bestellen .
de keering die gaat namelijk na een aantal jaar stuk ,die word gaar van het zout en zand ,en dan komt er water naar binnen en gaat de boel vastrotten ,het niet gebruiken van de handrem word het dus niet beter van ,want dan houd je de boel helemaal niet meer gangbaar.
En dan ben je voor zo´n 50 euro klaar ,i.p.v. een set nieuwe klauwen !
DragonGr Dragon
16-06-2007, 22:15
Ik heb de borgveer achter de zuiger vandaan...
Wat kan er nu los? het binnenwerk? het beweegt wel iets maar los komt ie niet.
Kan de handrem hendel ook eruit en wat moet ik daarvoor los hebben??
jettaracing
16-06-2007, 22:21
de draadspindel kan er dan zo uit worden getrokken ,maar er zijn wel 2 type´s in ,één met een veer onder de borgring en één zonder veer.Maar in beide gevallen kan de spindel er uit worden gehaald ,eventueel d.m.v een kleien hefboomwerking(2 schroevedraaier´s in de draad steken en omhoog werken)
Let wel dat je de draad niet beschadigd !
Dan kan ,als de spindel eruit is ,de handremhendel eruit ,let ook hierbij op een klein cilindervormig palletje wat de handrem bedient!
Het monteren gebeurd in de omgekeerde volgorde,alleen moet je bij het type wat de veer om de spindel heeft de veer op spanning houden om de borgveer op z´n plaats te krijgen.
Dat lukt alleen met 2 man .het type zonder die veer kun je zo weer inelkaar zetten.
Succes!
DragonGr Dragon
16-06-2007, 22:28
Bedoel je echt een (spring)veer?? die zie ik niet. Toch heb ik een hoop kracht gezet op die spindel, maar hij komt niet naar buiten...
Zit hij in een keerring klem ofzo?
jettaracing
16-06-2007, 22:33
die kan inderdaad erg vast zitten ,als het goed is kan die spindel .d.m.v de handremhandel een mm of 3-4 op en neer
Als je de borgveer ,die onder,om de spindel zit ,eraf hebt ,dan moet de spindel eruit kunnen!
DragonGr Dragon
16-06-2007, 23:09
Ik heb hem los!!
De reden dat de handrem hendel vast zat was omdat het gat waar het palletje in valt door het palletje iets was uitgelebberd en daardoor klemde de hendel iets te veel...
Als je het VW Nummer hebt van de keerring, graag... De ring om de spindel, welke is dat?
Ik neem aan dat hier geen setjes voor te koop zijn, waar ook de keerring in zit??
golf mkII 16v
17-06-2007, 08:08
Ik heb de keerring en Oring bij een technische groothandel gehaald [pehavo]
En de stofhoes en keerring bij de automaterialezaak
jettaracing
17-06-2007, 17:49
Die onderste ring om de spindel,daar zijn volgens mij geen vervangingsringen voor ,maar die zijn ook bijna nooit stuk ,althans ik heb ze nog niet stuk gezien ,anders heb ik (gelukkig) altijd nog wel een aantal oude klauwen liggen voor onderdelen. (maar dit zal wel een standaard maat ring zijn die je wel bij de betere automaterialenzaak kunt kopen ,gewoon even de oude meenemen)
het nummer van de keering is 085 301 227,dit is voor zowel de 36 als 38mm remklauw gelijk.
Nummer van de ´dichtsatz´is 443 698 671 ,let wel ,dit is voor de 36 mm remklauw!
Het nummer van de 38 mm heb ik niet .
De dichtsatz bestaat uit 2 stofhoezen ,en 2 afdichtringen die om de zuiger zitten ,dus voor beide remklauwen.
De keerringen bestel je per stuk ,dus beste dan meteen even 2 ,voor beide klauwen ;)
DragonGr Dragon
17-06-2007, 18:07
Super bedankt!!
Oring is inderdaad nog heel, maar mijn motto is, als je het toch open hebt... vervangen!
DragonGr Dragon
17-06-2007, 18:11
De dichtsatz bestaat uit 2 stofhoezen ,en 2 afdichtringen die om de zuiger zitten ,dus voor beide remklauwen
Weet je dat zeker, er staat in sletka een tweetje achter suggererend dat er twee nodig zijn...
golf mkII 16v
17-06-2007, 20:43
is per wiel en geen set per as
jettaracing
17-06-2007, 21:09
Ik heb het setje hier liggen ,één doosje ,met 2 ringen en 2 stofhoezen
zie foto
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MP4BLKJI.jpg
dat 2tje zullen ze wel mee bedoelen dat het voor 2 remklauwen is
DragonGr Dragon
19-06-2007, 12:50
Ok, we zullen zien. Ik heb een set besteld... Wat moest je voor dat doosje afrekenen??
DragonGr Dragon
25-06-2007, 10:52
De set is inderdaad voor twee klauwen! geweldig en lekker goedkoop...
In alle documentatie staat dat je de klauw eerst moet vullen met remvloeistof voordat je hem monteert. Heeft iemand hier ervaring mee of dit echt nodig is en waarom??
jettaracing
25-06-2007, 17:56
De set is inderdaad voor twee klauwen! geweldig en lekker goedkoop...
In alle documentatie staat dat je de klauw eerst moet vullen met remvloeistof voordat je hem monteert. Heeft iemand hier ervaring mee of dit echt nodig is en waarom??
Het enige voordeel is dat je mider lang hoeft te ontluchten ,misschien wel even een tip om de zuigers voordat je de klauwen monteerd zo ver mogelijk naar buiten te draaien ,tot ze net om de blokken en remschijf passen ,scheelt je ook weer een tijd ontluchten ,en bij sommige type's wil de handrem het dan niet doen ,dan gaat de spindel niet genoeg mee naar buiten (dat was de reden voor mijn 1e keer reviseren ),en werkt de handrem net niet goed genoeg .
waar is die roode olie voor ? die bij z'n set zit ?
jettaracing
08-09-2007, 06:40
waar is die roode olie voor ? die bij z'n set zit ?
Dat is waarschijnlijk montage pasta ,om de zuiger er weer in te zetten ,zonder de rubbers te beschadigen .
Dat is waarschijnlijk montage pasta ,om de zuiger er weer in te zetten ,zonder de rubbers te beschadigen .
zit een papier bij dat de rubbers er teminste 45 min in moeten
echt pasta is het niet . moet er ook weer vet in de klauwen trouwens ? waar haal je dat . of kan er gewoon vet in
jettaracing
08-09-2007, 15:58
Ik heb er gewoon zuurvrij lagervet in ,kun je bij ASD kopen ,van het merk liquei moly .
Gebruik ik ook voor wiellagers .
Wel voor in het handremgedeelte dan hé.
Het enige voordeel is dat je mider lang hoeft te ontluchten ,misschien wel even een tip om de zuigers voordat je de klauwen monteerd zo ver mogelijk naar buiten te draaien ,tot ze net om de blokken en remschijf passen ,scheelt je ook weer een tijd ontluchten ,en bij sommige type's wil de handrem het dan niet doen ,dan gaat de spindel niet genoeg mee naar buiten (dat was de reden voor mijn 1e keer reviseren ),en werkt de handrem net niet goed genoeg .
Goede dag, sorry dat ik 10j later met mijn vraag kom. Mijn achterklauwen zijn gereviseerd en nu krijn ik mijn handrem niet werkend. Komt geen druk op het hendel. Hoe kan ik deze activeren ?
Mvg Dave
DragonGr Dragon
25-12-2017, 23:11
Dave, veel van de vragen blijven 10 jaar lang actueel... ;-)
Is hij wel goed ontlucht, werken de achterremmen wel? bij nieuwe remmen duurt het vaak wel even voor ze goed gesteld zijn: de zuiger weer tegen de klauwen aan liggen... ik gok dat je remmen achter nu niet meeremmen.
Als ze nieuw zijn, smeer netjes om de maand ofzo de handremgaffels op de klauw. Dat asje.
Had bij mijn nieuwe klauwen, dat de hevel er na 2 maanden ineens bleef hangen. Na een druppel olie geen last meer. En vooral de handrem blijven gebruiken, anders ben je snel weer aan de beurt!
Michaelknight
04-01-2018, 10:22
check vooral de speling tussen de zuiger en je remblokken eens. ik heb precies hetzelfde gehad met mn GTI en toen deze goed waren afgesteld werkte alles weer zoals het hoorde.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.