View Full Version : Bumpstops
kawouter
03-06-2007, 18:40
Ik heb even een vraagje.
Mijn polo zakt achter veel te veel door omdat er te zwaare audio in de kofferbak licht. Kan ik dan bumpstops monteren??
Zo ja, is dit wat??
http://www.bkcustoms.nl/bumpstops.htm
Ik kan namelijk niet zelf de veren er af halen en er weer op zetten. Dit lijkt mij dan wel een goed alternatief. Kan ik ze mooi laten zitten.
Berserker
03-06-2007, 22:01
Tjah je kunt ook die overdreven audio eruit gooien, zodat je auto nog een beetje normaal weggedrag heeft... Maar verder zijn die bumpstops zeker goed...
je kan ook goede gasgevulde stugge schokbrekers nemen dan heb je ook een goede wegligging en zakt ie niet zo ver door
kawouter
04-06-2007, 10:05
audio er uit gooien is het laatste wat zal gebeuren. Daar is de auto juist voor. En er zitten al gasgeveerde dempers onder.
MK2_Grado
04-06-2007, 13:14
audio is voor johnny`s. een vw moet alleen plat op de muil.
en hoeveel weegt jou audio dan? meer dan een volle tank? :D
kawouter
04-06-2007, 13:53
en hoeveel weegt jou audio dan? meer dan een volle tank? :D
Ja veel meer. Ik denk dat alles nu bij elkaar al wel naar de 150 a 175 kilo loopt. En het is nog niet eens klaar.
audio is voor johnny`s. een vw moet alleen plat op de muil.
en ja dat is jouw mening. Ik wil, net zoals thuis, een goed stukje muziek in de auto hebben (ik luister vaker muziek in de auto dan thuis) En dat is naar mijn mening goed gelukt. En het kan nog hard ook. Das dan weer een leuke bijkomstigheid.
Welk kaliber audio ben jij in je auto aan het leggen. :screwy:
De hoeveelheid vermogen staat totaal niet in verhouding met het volume van je polo :shame:
Hou het simpel en zorg dat je mooi zuiver geluid krijgt en niet zo'n rammelkist.
Enigste wat je dan krijgt is alleen veel gedreun, nee schuddende mensen en klapperende nummerplaten .......
kawouter
04-06-2007, 13:59
Welk kaliber audio ben jij in je auto aan het leggen. :screwy:
De hoeveelheid vermogen staat totaal niet in verhouding met het volume van je polo :shame:
Hou het simpel en zorg dat je mooi zuiver geluid krijgt en niet zo'n rammelkist.
Enigste wat je dan krijgt is alleen veel gedreun, nee schuddende mensen en klapperende nummerplaten .......
En dat is juist het leuke. Het speelt super zuiver en klinkt echt heel erg mooi. Dat is ook de hoofdreden van de audio in de auto. Maar een leuke bijkomstigheid is dat het ook heel erg hard kan en dat ik zo af en toe een keer mee kan doen met een DB-drag wedstrijd. En heel erg veel dempen. Dat heeft ie wel nodig. Nu trilt ie alleen als ie heeeel erg hard staat. Maar dan kan ik toch niet meer nogmaal rijden.
En ik luister ook niet echt de muziek om heel hard te zeggen. Meeste Jazz.
Berserker
04-06-2007, 14:47
Ja veel meer. Ik denk dat alles nu bij elkaar al wel naar de 150 a 175 kilo loopt. En het is nog niet eens klaar.
Kan me echt niet voorstellen dat jouw audio 175kg weegt, dat moet die bak al gevuld zijn met lood of ietsdergelijks....
Maar die platen mdf+speakers en versterkers wegen echt geen 175 kg...
http://www.sumofr.net/rikishi/portraits/kaio.jpg
Hier deze man weegt 175 kg die past van z'n lang zal ze leven niet in jouw polo :redface: ....
een plaat MDF 18mm weegt zo'n 12 kilo per M2, en er gaan heel wat metertjes in een beetje kastenbouw zitten.
Tel daar nog het gewicht van subwoofers, 6"x9" en versterkers bij op, en je zit al gauw rond de 100 á 125 kilo.
Berserker
04-06-2007, 14:57
een plaat MDF 18mm weegt zo'n 12 kilo per M2, en er gaan heel wat metertjes in een beetje kastenbouw zitten.
Tel daar nog het gewicht van subwoofers, 6"x9" en versterkers bij op, en je zit al gauw rond de 100 á 125 kilo.
http://img515.imageshack.us/img515/637/dsc02173wk8.jpg
=175kg?
dempingsmatten die wegen ook niet een klein beetje veel :)
Had in m'n starletje per deur al 10 kilo bitumen zitten. En in de koffer 20 kilo
Dat was dan nog zuinigjes gedempt
kawouter
04-06-2007, 15:21
Dat is het inderdaad. De bitumen dempingsmatjes zijn heel erg zwaar. En er zitten er nogal wat in. De deuren, de kofferbak, het plafont, de achterklep, de vloer, binnenkant van de sub kisten. Heel wat vierkante metertjes zitten er in. Subs wegen, als ik mij niet vergis 17 kg per stuk, versterker 10 kg en dan al het 22 mm MDF en de rest.
En dan komt ook de polyester afwerking er nog bij.
ja ik ken het probleem, had afgezworen aan die zooi maar het begint toch weer bij mij ook te kriebelen. En de bitumen ligt al stiekem te lonken in de kelderbox :) en er gaat niks boven mooi geluid in de auto....
Jazzblue
04-06-2007, 16:01
Ik heb het Genesis soundsystem in mijn Polo en dat klinkt zeker niet slecht(terwijl ik een Audiobahn installatie gewend was:D) en het is nog compact ook;).
Maar het is jouw auto dus doe er mee wat je wilt:D.
Joey_G40
04-06-2007, 16:06
http://img515.imageshack.us/img515/637/dsc02173wk8.jpg
=175kg?
Zou er cement in zitten ;)
Golf_1_gts
04-06-2007, 16:20
Zou er cement in zitten ;)
Dempt wel :D
kawouter
04-06-2007, 16:46
Dempt wel :D
Blijft niet zitten. Is al geprobeert. :tongue: :rolleyes:
ik weet nog op showyoursound dat ze een muurtje gemetseld hadden in een renault 5 voor de db drag dat was pas dik :)
De Limburger
04-06-2007, 18:10
ik weet nog op showyoursound dat ze een muurtje gemetseld hadden in een renault 5 voor de db drag dat was pas dik :)
en die ;) lag zeker ook door z`n veren he????
martiepartie
05-06-2007, 00:22
ik heb gewoon een setje Harman Kardon speakers in mijn polo, zonder sub of versterker..
2 tweeters en 2 mid range speakers en nog 2 2-weg speakers in de hoedenplank (wel weggewerkt). Dat klinkt al zeer goed.. Hoor graag ook nog wat van het verkeer om mij heen. Een knallend hard geluid vanuit die 175 kilo aan installatie vind ik eerlijk gezegd onzin.
Als je even reeel nadenkt, en gaat vergelijken wat je in een normale woonkamer aan muziekvermogen hebt staat en wat er dan in je ienie minie auto ligt.....
Maar goed; ieder zijn ding.
Als het netjes afgewerkt is en allemaal goed ingebouwd getuigt het ook weer van vakmanschap!
kawouter
05-06-2007, 08:55
Een knallend hard geluid vanuit die 175 kilo aan installatie vind ik eerlijk gezegd onzin.
Het gewicht van de installatie heeft niet altijd wat met het vermogen te maken. Mijn installatie is niet gemaakt om heel erg hard te gaan. Is afgestemd op SQ. Sound qualety zoals dat heet. Hij KAN redelijk hard maar daar is het niet op afgestemd. En home audio is niet te vergelijken met car audio. Hele andere impendanties en afstellingen. Verder is het de demping die het zo zwaar maakt. Anders gaat bij het minste van het geringste de hele deur al trillen en dan krijg je vermogens verlies. ik heb op mijn voorspeakers ook "maar" 45 watt RMS per stuk staan. Helemaal niet veel dus.
En ja hoedeplankspeakers, daar heeft iedereen zijn eigen mening over. Ik heb ze expres niet. Mijn mening is dat geluid van voren moet komen. Als ik naar een concert ga dan ga ik er ook niet met mijn rug naartoe staan.
Groet Kawouter
Berserker
05-06-2007, 14:19
Is afgestemd op SQ. Sound qualety zoals dat heet.
Groet Kawouter
Hoe heet dat?? :rolleyes:
kawouter
05-06-2007, 16:24
Hoe heet dat?? :rolleyes:
:tongue: :tongue: ja dislexie he. quallity
Golf_1_gts
05-06-2007, 16:33
En ja hoedeplankspeakers, daar heeft iedereen zijn eigen mening over. Ik heb ze expres niet. Mijn mening is dat geluid van voren moet komen. Als ik naar een concert ga dan ga ik er ook niet met mijn rug naartoe staan.
Groet Kawouter
Mwoa ik lig altijd op de achterbank als ik ga "genieten".... :rolleyes:
Joey_G40
05-06-2007, 22:37
Blijft niet zitten. Is al geprobeert. :tongue: :rolleyes:
:screwy: :chair:
martiepartie
06-06-2007, 09:43
Dislexie is erg kut, maar ik verbeter het toch nog 1 keer:
quaLity..
Ik begrijp dat 175kg aan installatie geen donder zegt over je geluidsterkte en 'quality', maar wat heb je er allemaal aan kilo's in hangen om je 45Watt RMS speakertjes zoveel zuiverder te laten klinken? Die 2 subs achterin gaan weinig aan je zuiverheid bijdragen, maar vooral veel harde lage tonen versterken.. Dat draagt niet bij aan de zuiverheid van een audiosysteem.
Ieder zijn ding; maar je gaat mij niet wijsmaken dat je met een installatie waarmee je mee kan doen aan een DB-drag ook hele zuivere muziek kan produceren..
Geen problemen mee hoor:)
kawouter
06-06-2007, 13:29
Ik heb neit gezecht dat de speakers 45 watt rms zijn. Alleen dat krijgen ze van mijn Audison versterker. De speakers zijn zelf 70 W RMS. En er zit veel demping in de deuren om trillingen, en daarmee geluidsverlies, te voorkomen. Dat maakt de deuren zo zwaar. En verder, ja het is moeilijk om een mening te geven over iemand zijn installatie als je hem niet hebt gehoord. Maar de qualiteit heeft niks te maken met hoeveelheid power, grootte van de kist en noem maar op te maken. Alles valt of staat met de instellingen. En zodra ik die verander komt er een heel ander type muziek uit. Bijvoorbeeld om te burpen op een DB Drag en aan de andere kant mooie zachte bassweergave voor ondersteuning van de voorspekers op bijvoorbeel modern klassieke muziek.
Gr. Kawouter
martiepartie
06-06-2007, 21:59
begrepen!
mijn mening: Zo iets hoord niet in een polo. Vind het altijd nogal triest overkomen als je mense van weet ik veel hoe ver af hoord aan komen, alleen door zoon installatie. Leuk motor geluidje hoor ik liever :D Maar das mijn mening. Ben nie zo kapot van versterkers en de hele zooi er om heen.
Maar gelukkig is niet iedereen het zelfde. succes er nog mee! :thumbup:
Amen
kawouter
07-06-2007, 12:35
Vind het altijd nogal triest overkomen als je mense van weet ik veel hoe ver af hoord aan komen, alleen door zoon installatie. .
Gelukkig ben ik dat helemaal met je eens.
hoe dan ook... hier vraagt kawouter toch niet om?
Het lijkt me dat ie best wel heeft nagedacht over de installatie en wat ie ermee wil..
Nu zijn vraag over de bumpstops maar eens doen?
Stuggere veren achter hebben denk ik meer nut dan bumpstops.
Anders hulpveren?
Ik moet bekennen dat ik daar geen ervaring mee heb..
Schroefsets wel, maar die zijn voor jouw type polo achterlijk duur..
martiepartie
08-06-2007, 08:30
als het je niet om de wegligging gaat (als hoogste prioriteit), dan zou ik eerst de bumpstops proberen. Kost niet zoveel, en die raak je toch wel weer kwijt als je toch iets anders besluit..
Stuggere veren zouden een optie kunnen zijn. Hoeveel heb je de polo nu verlaagd aan de achterkant?
kawouter
08-06-2007, 08:33
De Polo is achter verlaagt met 4cm. Veren + dempers.
Waarschijnlijk zijn jouw dempers oliegevuld net als de meeste...
Als je wijs bent neem je gasgevulde dempers, je zal zien hoeveel dat al scheelt..
Berserker
08-06-2007, 12:00
Waarschijnlijk zijn jouw dempers oliegevuld net als de meeste...
Als je wijs bent neem je gasgevulde dempers, je zal zien hoeveel dat al scheelt..
En er zitten al gasgeveerde dempers onder.
:rolleyes:
oeps even overheen gelezen :D
in dat geval zou ik nog stuggere dempers nemen :D
Dennis@polo86c.nl
09-06-2007, 10:26
Dempers dempen de veerbeweging, zorgen niet direct voor minder in- of uitveren.
Je wilt minder veerweg? -> stuggere veren gebruiken.
Of bumpstops, maar dan wordt het stuiteren...
kawouter
10-06-2007, 14:09
Waar kan ik die ergens krijgen dan die stuggere veren? en hoe weet ik wat voor veren er nu onder zitten?
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.