PDA

View Full Version : How to & what BBS RM opknappen

Erik
25-05-2007, 09:32
Zoals misschien sommige weten wil ik over een paar maandjes mijn RM's gaan opknappen.
Daarom ben ik me momenteel nog aan het oriënteren op het gebied van de prijzen. Zit toch best wat verschil in als je goed zoekt.
Maar het gaat me vooral erom dat ik alle onderdelen in 1 keer kan kopen. :)

Ik ben van plan om ze zelf op te knappen (spuitwerk/monteren),
LET WEL, er komen nieuwe bredere randen op !!
en ben toch al enkele vragen tegengekomen waar ik graag jullie deskundig advies over wilde horen.

1. Welke kit kan ik het beste gebruiken voor tussen de rand en het hart ? En waar is deze te halen ?
2. Wat zijn de aandraai momenten van de boutjes ?
3. Welke randen kunnen het beste gekozen worden gepolijste of RVS? (over RVS randen ben ik heel weinig tegen gekomen, misschien heeft iemand hier ervaring mee, mijn voorkeur gaat uit naar gepolijste)
4. Welke soort boutjes zijn aan te raden,icm met rvs of gepolijste randen, RVS of verchroomde boutjes ?
5. Ventielen, welke kun je het beste pakken, platte op normale en waar zijn deze te verkrijgen (platte) ?
6. Moet de rand waar de kit op wordt aangebracht lakvrij zijn (ivm met hechting)?

Verder weet ik niet of er veel kwaliteits verschil zit in de randen, misschien dat iemand hier ervaring mee heeft.

Als er ook nog mensen zijn met voorbeelden van een parelmoer of wit hart van de BBS'jes zet ze hier ook maar neer ;)

http://i142.photobucket.com/albums/r81/scorphius/Golf%202%20Edition%20One/13559f00fe15bd48494cafec3ed1d5bc.jpg

Kortom alles wat je weet, post het hier ! :)

Alvast heel erg bedankt voor jullie advies,

Erik

oettinger_18
25-05-2007, 09:45
1. Sikaflex 291 heb ik ook gebruikt. Heel zwolle onderste boven gezet en gevonden in een scheepmanswinkel.
2. ik heb eerst aangedraaid met 20 nm daarna 30 nm. Wel steeds de tegen overgestelde aandraaiden(kruislinks) en niet schroefje voor schroefje
3. Gewoon e originele randen schuren en polijsten
4. Vechroomde boutjes ziet er wel leuk uit(heb ik ook). Maar de meesten zeggen dat rvs sterker is.
5.Het is maar net wat jij mooi vind plat of 1tje die beetje utisteekt. Ik heb de originele bbs ventielen gebruikt(ijzeren) en heb ik gepolijst.
6. Volgens mij als je de randen loshaalt kom je beetje kit tegen en zit er onder geen lak(als ik me goed herinner)

Erik
25-05-2007, 09:50
Er komen nieuwe bredere randen op ;)

alvast bedankt

Hazy
25-05-2007, 10:01
Hey erik!
ik weet wel waar je die ventielen zou kunnen gaan halen...

bij Bandencentrum geleen ;)
die kan ze zeker weten leveren ook gewone alu ventielen!

greets bjorn

rallyegolf driver
25-05-2007, 11:21
Zie beneden.

[INDENT]1. Welke kit kan ik het beste gebruiken voor tussen de rand en het hart ? En waar is deze te halen ?

Sikaflex carroseriekit is een goede keuze ( probeer een zuurvrije te pakken ivm invreten). Het is puur voor het afdichten, niet voor de delen bijelkaar te houden.

2. Wat zijn de aandraai momenten van de boutjes ?

25-30nm

3. Welke randen kunnen het beste gekozen worden gepolijste of RVS? (over RVS randen ben ik heel weinig tegen gekomen, misschien heeft iemand hier ervaring mee, mijn voorkeur gaat uit naar gepolijste)

De meeste die worden aangeboden zijn Alu, je kunt natuurlijk altijd RVS nemen, deze zijn iets harder waardoor stoeprandschade minder heftig optreedt.... kostprijs is wel anders uiteraard!

4. Welke soort boutjes zijn aan te raden,icm met rvs of gepolijste randen, RVS of verchroomde boutjes ?

Ik heb "mindere" ervaringen met verchroomde boutjes, chroom wat door aandraaien van de bout springt etc. Dus RVS is de keus. Voor het monteren even tegen de polijstschijf houden en klaar.

5. Ventielen, welke kun je het beste pakken, platte op normale en waar zijn deze te verkrijgen (platte) ?

Naar eigen keuze.

6. Moet de rand waar de kit op wordt aangebracht lakvrij zijn (ivm met hechting)?

Is wel zo fijn ja.

Mr.Markos
25-05-2007, 13:19
er is toch ook iets van uitklokken met monteren?

Erik
25-05-2007, 13:26
er is toch ook iets van uitklokken met monteren?uitklokken :confused:, wat wordt hiermee bedoelt :redface:

Mr.Markos
25-05-2007, 13:27
uitklokken :confused:, wat wordt hiermee bedoelt :redface:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=20058

onderaan de eerste post van peter

Erik
25-05-2007, 13:36
Is dat niet dat je de boutjes overkruis aan moet trekken om de spanning in de velgrand zo klein mogelijk te houden.

Had Peter nog gePM't maar op de een of andere manier wil of kan hij niet reageren .....

Mr.Markos
25-05-2007, 13:47
ja dat is wat ik ook dacht, dat kruislings aandraaien. Maar ik vraag het maar ff voor de zekerheid voordat ik iets belangrijks vergeet :)

Erik
25-05-2007, 13:51
ja is wel zo handig om het even zeker te weten,
moet niet denken dat je een velg kapot gaat door foutieve montage :woowoo:

Misschien dat een van de BBS-goeroessss hier op het forum wat duidelijkheid kan verschaffen ?? :)

Golf_1_gts
25-05-2007, 16:57
Je moet alles altijd kruislings aandraaien voor het beste resultaat...;)

Arnaud
25-05-2007, 17:14
"Uitklokken" klinkt spannender dan het is hoor. Ik vergelijk het maar even met een klok: eerst de bout op 12 uur pakken, dan die op half 6, dan die op kwart over drie en dan die op kwart voor negen. Deze volgorde aanhouden en dan steeds de eerstvolgende.

Erik
25-05-2007, 17:16
dat was ook al mijn gedachte,
thnx voor de opheldering Arnaud !

sixpack
30-05-2007, 10:39
"Uitklokken" klinkt spannender dan het is hoor. Ik vergelijk het maar even met een klok: eerst de bout op 12 uur pakken, dan die op half 6, dan die op kwart over drie en dan die op kwart voor negen. Deze volgorde aanhouden en dan steeds de eerstvolgende.

dat is helaas niet correct ...

met uitklokken wordt bedoeld dat de velg (danwel 2 of 3 del.) in 1 lijn is met elkaar,dus niet alleen zijwaardse slag maar ook zeker de hoogte slag !

vraag maar eens aan een willekeurige draaier wat uitklokken betekent ;)

Erik
30-05-2007, 10:43
en waar kun je zoiets dergelijks laten doen ?? (draaier, bandenman ??)
of is zoiets ook zelf uit te voeren ....

sixpack
30-05-2007, 10:58
Bij mij :rolleyes:

Erik
30-05-2007, 11:03
Bij mij :rolleyes:
Had je om een prijsopgave gePM't maar geen antwoord gekregen :rolleyes:
Wil het best ergens laten doen, maar dat ga ik niet doen als ik geen prijzen van te voren weet ;)

En aangezien er meerdere mensen dergelijke velgen zelf in elkaar hebben gezet, neem ik aan dat die het ook gedaan hebben of misschien niet.....
Daarom vraag ik ook hoe je zoiets uitvoert :)

sixpack
30-05-2007, 11:05
ja zag de de post dat je gepmt had ....maar niets ontvangen ?

prijzen kan ik je over de mail toesturen.

de/monteren is 20,- per velg (bbs)
incl pakking,uitklokken en anti lekgarantie.

Erik
30-05-2007, 11:07
heb je misschien mail (msn kan ook), stuur ik je ze nog eens :)

Mr.Markos
30-05-2007, 11:55
maar is uitklokken niet fatsoenlijk zelf te doen dan?

met uitklokken wordt bedoeld dat de velg (danwel 2 of 3 del.) in 1 lijn is met elkaar,dus niet alleen zijwaardse slag maar ook zeker de hoogte slag !
wat bedoel je precies met het in 1 lijn met elkaar? Dat de gaatjes precies achter elkaar zitten en dat je ze niet dmv de boutjes achter elkaar trekt?
en wat bedoel je met zijwaardse en hoogte slag?

Crosne
30-05-2007, 12:17
maar is uitklokken niet fatsoenlijk zelf te doen dan?

wat bedoel je precies met het in 1 lijn met elkaar? Dat de gaatjes precies achter elkaar zitten en dat je ze niet dmv de boutjes achter elkaar trekt?
en wat bedoel je met zijwaardse en hoogte slag?

Je moet zorgen dat het hart daadwerkelijk in het midden ligt, dat kan dmv uitklokken.

sixpack
30-05-2007, 12:25
Msn en mail : pjmclaassen@tiscali.nl

hoogte en zijslag ....lijkt me verder duidelijk ?

hoogte dat je een ellipsvorm krijgt en zijslag is een zijlinkse slag ...

( ik vraag me af hoeveel mensen zo op de gok al een meerdelig wiel inelkaar hebben geschroefd :eek: )

Erik
30-05-2007, 12:30
er zijn er meer dan je denkt die klakkeloos velgen in elkaar schroeven ;)
vandaar dit topic :)

Jazzblue
03-06-2007, 12:30
Maar hoe zit het met demonteren, moet je ook iets speciaals doen bijv. aftekenen of iets? Moet je er voor zorgen dat de delen precies op dezelfde plaats terug komen?

Ik weet het verder ook allemaal niet, dus hoe meer info. hoe beter, volgens mij:D.

Erik
07-07-2007, 16:44
Om dit topic maar even uit het stof te trekken.

Ik ga volgende week beginnen met het uitelkaar draaien van mijn BBS. Maar nu heb ik al eens hier en daar gevraagd voor de velgen te stralen.
Nu wist me een 'expert' te vertellen dat de velgen gespoten zijn met een kunststoflak die best flexibel is en moeilijk te verwijderen is met stralen.
Zelf wilde ik ze laten parelstralen maar de beste man zag dit niet zitten en trok meer richting zandstralen.

Nu vraag ik me af of je dan niet erg grote putjes krijgt in je velgen door het zandstralen?
En hoe andere dit doen ??

Jazzblue
07-07-2007, 19:20
Je ziet vaker dat de velgen in de afbijt worden gezet. Zo verwijder je de lak een stuk makkelijker dan met stralen.

Berserker
07-07-2007, 19:34
Je ziet vaker dat de velgen in de afbijt worden gezet. Zo verwijder je de lak een stuk makkelijker dan met stralen.
Ohwja??? Als je t laat doen misschien wel, maar als je t zelf gaat doen is het niet zo heel makkelijk, en zal stralen stukken makkelijker zijn...

Erik
07-07-2007, 19:41
idd heb ook al meerdere zware verhalen gehoord over het afbijten van BBS´jes. Daarom wil ik eerder stralen, maar vraag me sterk af of zandstralen niet te grof zal zijn!

Roel lichte me net in over logen, misschien is dat een idee ;)

Richard
07-07-2007, 19:58
gewoon afbijt.. waar komen die spookverhalen nu ineens vandaan..? met afbijt is het er zo vanaf..

M.G
07-07-2007, 22:42
Ik heb mijn eigen RM's ook laten logen. Het werkt perfect.
Velgen zijn dan brandschoon. Even licht opschuren en meteen klaar om te spuiten.
Zandstralen is te grof, glasparelen is een optie maar dan ben je uren bezig.......

Veel succes

breadfan83
08-07-2007, 00:07
idd heb ook al meerdere zware verhalen gehoord over het afbijten van BBS´jes. Daarom wil ik eerder stralen, maar vraag me sterk af of zandstralen niet te grof zal zijn!

Roel lichte me net in over logen, misschien is dat een idee ;)

Kom maar effe langs met een velg van je, heb nog wat afbijt staan die ik voor die BBS randen van mij gebruikt heb. De lak viel er in een paar tellen af.
Stralen is compleet overbodig.

Ik zou even moeten kijken wat het precies voor iets is, maar dacht dat het gewoon afbijt voor alu en lichtmetaal was van Alabastine. Verkrijgbaar bij de betere bouwmarkten bij u in de buurt. En daarnaast ook gewoon bij de Gamma. :D

breadfan83
08-07-2007, 00:08
gewoon afbijt.. waar komen die spookverhalen nu ineens vandaan..? met afbijt is het er zo vanaf..

Precies.
Ik heb op een Teardrop velg bijna twee potten van die zooi gesmeerd en elke mogelijke manier geprobeerd en de lak kwam er maar niet van af.
Dun laagje afbijt op de BBS randen zorgt er echter voor dat de hele handel er in grote vellen van af komt. :eek:

Berserker
08-07-2007, 09:08
Randen zal indd geen probleem zijn, maar de harten is lastiger in al die hoekjes, daar blijven restjes lak tussen zitten die weer vervelend weggaan....

Het is zeker te doen, maar ik heb me er soms toch op verkeken hoe lang t duurde voordat e velgen goed ontlakt waren...

breadfan83
08-07-2007, 10:14
Randen zal indd geen probleem zijn, maar de harten is lastiger in al die hoekjes, daar blijven restjes lak tussen zitten die weer vervelend weggaan....

Het is zeker te doen, maar ik heb me er soms toch op verkeken hoe lang t duurde voordat e velgen goed ontlakt waren...

Daar heb ik inderdaad geen ervaring mee, dus zou ik niks over kunnen zeggen. Het valt in ieder geval wel te proberen bij Erik's wielen.

Menace
08-07-2007, 11:33
hoekjes klopt idd, ben ook bezig met verfafbijt op de 13 inchers.
Vlakke stukken wil perfect maar in alle heokjes de verf weg krijgen is nogal een crime :S

Erik
06-09-2007, 08:14
Had een paar potten afbijt gekocht maar die zijn toch niet open gegaan :rolleyes:
Breng vanmiddag de RM's weg naar een ontlakkingsbedrijf. Schijnt een nieuwe techniek te zijn "sproei-ontlakken".
Voor de mensen die uit de Regio Limburg komen is het misschien handig. Hij vraagt zich €20 per velg. Eventueel kan hij ze ook nog poedercoaten (à €55).

http://www.enso-ontlakking.eu/

Als ik de velgen terug heb zal ik een foto posten van het resultaat. En kijken of het aan te raden is :)

Vains
06-09-2007, 11:47
Ja Erik, ik ben eens benieuwd naar het resultaat. Als het goed gedaan is ga ik mijn velgen daar ook eens langsbrengen :D

oettinger_18
07-09-2007, 19:34
Msn en mail : pjmclaassen@tiscali.nl

( ik vraag me af hoeveel mensen zo op de gok al een meerdelig wiel inelkaar hebben geschroefd :eek: )

Nouw het is eigenlijk helemaal neit zo moeilijk om bbs velgen inelkaar te zetten ik doe het ook zelf. Maar dan ga ik wel secuur te werk en neem er gewoon genoeg tijd voor in beslag. Moment sleutel erbij zodat alles precies even strak zit enzo. Ik heb het 2x gedaan velgjes inelkaar en uitelkaar nog geen problemen gehad:) En je randen blingen nog goed(die ik laatst van je gekocht hebt)

René
07-09-2007, 22:43

Misschien komen ze wel bij mij vandaan Richard...ik heb in totaal denk k zo`n 6 potten afbijt gebruikt (gamma en histor) en ik kreeg het er maar niet af.

Daarna heb ik ze naar een meubelloger gebracht. deze man zei dat er poedercoating op zat...

kostte mij 60 euro in totaal...en voor die prijs wil ik al niet eens meer met dat irritante afbijt gaan klooien...60 euro en ze zijn volledig kaal :)

Erik
08-09-2007, 13:29
Inderdaad René, zo dacht ik dus ook :)
Voor dergelijke prijzen kun je ze beter wegbrengen dan uren te gaan spenderen om ze fatsoenlijk kaal te krijgen. Ze zijn meteen herspuitbaar als ze terug komen :woowoo:

Erik
10-09-2007, 18:39
Vandaag de BBS op gaan halen bij de sproei-ontlakker en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over het resultaat.
Echt alle lak is gewoon verdwenen !!
Enigste wat rest voor de spuitbeurt is een keer met wat water-proof schuurpapier erover te gaan.

http://i142.photobucket.com/albums/r81/scorphius/Golf%202%20Edition%20One/DSC03901.jpg

http://i142.photobucket.com/albums/r81/scorphius/Golf%202%20Edition%20One/DSC03902.jpg

Erik
11-09-2007, 11:27
Om even nog een vraag eruit te lichten,

Verder weet ik niet of er veel kwaliteits verschil zit in de randen, misschien dat iemand hier ervaring mee heeft.Weet iemand hier iets meer over ?

martiepartie
11-09-2007, 12:04
even nog terugkomend op het 'uitklokken' :

vergelijk dat met een velg op je naaf monteren.
je schuift de velg op de centreerring
je bout de velg tegen de naaf aan.

Uitklokken is in dit geval het centreren van de velg. Heb je geen centreerring, dan loop je het risico dat de velg niet centrisch gemonteerd zit, dus een ellipsvormige baan gaat beschrijven bij het ronddraaien ipv een volledig cirkelvormige baan!

Bij een BBS (meerdelige ) velg heb je geen centreerringen en moeten de meerdere delen tov elkaar volledig centrisch gemonteerd zijn.
Het verschil zal niet groot zijn, maar dit is toch een aandachtspunt als je het perfect wilt hebben.

sixpack
11-09-2007, 15:42
er zit behoorlijk wat verschil in kwaliteit (denk aan andere legeringen,diktes etc) en daar zit ook meteen het prijs verschil in.

vwleusden
11-09-2007, 19:32
Inderdaad René, zo dacht ik dus ook :)
Voor dergelijke prijzen kun je ze beter wegbrengen dan uren te gaan spenderen om ze fatsoenlijk kaal te krijgen. Ze zijn meteen herspuitbaar als ze terug komen :woowoo:

Dan vraag ik me af, waarom spuiten en niet poedercoaten? Poedercoaten is veel harder, kan beter tegen remstoffen etc. etc.

Erik
11-09-2007, 20:17
Ik spuit ze in 2 kleuren Dennis, achterkant/binnenkant wordt matzwart.
Poedercoaten ben ik voor geweest maar wilden ze alleen in 1 kleur doen, en ik wil de achterkant niet wit hebben.
Dat is helaas het nadeel van een kleur, maar ze worden met de compressor gespoten dus het word zeker goed gedaan.

Erik
14-09-2007, 09:06
Engelse how-to net gevonden. Niks klokken gewoon monteren :confused: :rock: :screwy:

http://www.thegolf.co.uk/images/how/1_12_5/howtoBBSwheelrebuild.pdf

René
22-09-2007, 09:46
ff over dat poedercoaten....is dat een beetje te doen voor de RM velgen i.v.m. de honingraad die erin zit? Ik vond met spuiten van m`n vorige velgen al spannend om overal verf te krijgen...

en heeft de BBS grijze kleur ook een RAL-nummer?

Erik
26-09-2007, 19:35
Poedercoaten is geen probleem René. Mensen die er ervaring mee hebben zorgen wel dat overal lak komt, zelfs al zou je het laten spuiten ;)

Erik
25-10-2007, 14:33
Momenteel,

Van;

http://i142.photobucket.com/albums/r81/scorphius/Golf%202%20Edition%20One/DSC03902.jpg

Naar;

http://i142.photobucket.com/albums/r81/scorphius/Golf%202%20Edition%20One/DSC03909.jpg

http://i142.photobucket.com/albums/r81/scorphius/Golf%202%20Edition%20One/DSC03913.jpg

:cool:

Enige kleine probleem wat ik gemerkt heb, is dat wanneer ik de centerkapjes monteer de ringen niet gecentreerd zitten.
Heb ze gister snel snel weer inelkaar gezet, maar kon het niet goed krijgen.

Harro_PoLoW
25-10-2007, 15:03
Ziet er goed uit, welke soort verf heb je hiervoor gebruikt en was het uit een spuitbus of met een verfpistool?

Erik
25-10-2007, 15:05
Ziet er goed uit, welke soort verf heb je hiervoor gebruikt en was het uit een spuitbus of met een verfpistool?Heb 2K lak gebruikt en gespoten met de compressor.
Zeker aan te raden, heb zelf veel gespoten met spuitbussen maar met de compressor gaat het vele malen makkelijker (na wat oefening) en het eindresultaat is vele malen netter en sterker.

Gijs
29-10-2007, 22:46
Even een vraagje tussendoor, ik ben namelijk ook met een setje RM's bezig.
Hoe haal je die randen eraf? Boutjes zijn er uiteraard uit, is het dan gewoon een kwestie van grof, maar subtiel, geweld? :)

breadfan83
30-10-2007, 01:55
Kloppen met een rubberen hamer.
Ga in ieder geval niet met een schroevendraaier oid de twee delen uit elkaar wrikken. Daarmee maak je alleen maar de boel stuk.

Eventueel kun je de kit een beetje warm föhnen, dat wil nog wel eens helpen heb ik gehoord.

Erik
30-10-2007, 08:09
Gewoon verdeeld rondom de rand slaan. En let wel op je tenen die willen nog wel eens op de verkeerde plaats staan als een rand eraf schiet ;)
Dacht zelf eerst ook dat het niet ging maar met een paar rake klappen gaan ze wel los.

Edition-Blue
30-10-2007, 08:11
Ziet er al goed uit erik !!

Harro_PoLoW
30-10-2007, 10:58
Heb 2K lak gebruikt en gespoten met de compressor.
Zeker aan te raden, heb zelf veel gespoten met spuitbussen maar met de compressor gaat het vele malen makkelijker (na wat oefening) en het eindresultaat is vele malen netter en sterker.

Is deze lak op kleurcode te bestellen, en waar is dat te krijgen (via internet of zo?)
Ik neem aan dat je blanke lak gebruikt als laatste, spuit je dit ook met de compressor?

Sorry, veel vragen maar ik heb ook een setje rm's welke ik wil opknappen en in kleur van de auto wil spuiten.

Erik
30-10-2007, 11:19
Is deze lak op kleurcode te bestellen, en waar is dat te krijgen (via internet of zo?)
Ik neem aan dat je blanke lak gebruikt als laatste, spuit je dit ook met de compressor?

Sorry, veel vragen maar ik heb ook een setje rm's welke ik wil opknappen en in kleur van de auto wil spuiten.Voor vragen is een forum ;)
Lak kun je bestellen bij een verfhandel, daar heb ik het ook vandaan. Omdat ik unicodes heb gebruikt kun je er gemakklijker aankomen. Maar als je een fatsoenlijke zaak hebt kun je ook met een kleurcode erheen gaan. Die maken dat wel na.

Blanke lak kun je erna overheen spuiten, maar het hoeft niet!! 2K lak is op zich zelf al sterk genoeg.
Zelf heb ik er ook geen blanke lak overheen gedaan, en moet zeggen dat deze lak vele malen sterker is als lak die ik gespoten heb (met blanke lak erover) uit spuitbusjes.
Had hier ook nog een topic over, zie hier voor meer info over blanke lak icm 2K lak. :)

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=34913

joossie
30-10-2007, 21:49
Heb net de hele topic even doorgelezen........ :D

Erg komisch hoe sommige mensen reageren en vooral hoe andere daar weer met een antwoord op reageren...... :screwy:

En over dat uitklokken zullen we nooit uitgepraat zijn denk ik.....

Erik
30-10-2007, 21:53
Heb net de hele topic even doorgelezen........ :D

Erg komisch hoe sommige mensen reageren en vooral hoe andere daar weer met een antwoord op reageren...... :screwy:

En over dat uitklokken zullen we nooit uitgepraat zijn denk ik.....Zeg dan ook even waar je het niet eens mee bent of wat niet klopt.
Denk dat je genoeg ervaring in kunt brengen om toch wat nuttige informatie te plaatsen.
Dit is ook zo informatief :screwy:

GijsK
29-05-2008, 09:06
Hallo

Ik heb zelf laatst ook een setje rm's gekocht om op te knappen

mijn enige vraag is eigenlijk, hoe kan ik de orginele verf er het beste af halen :) ?

mijn idee gaat uit naar glasparelstralen maar hier zit heel veel werk in omdat het niet zo snel gaat als het gewone zandstralen, dit spul is veele malen fijner en geeft dus ook een veel beter resultaat. nu heb ik een bedrijf gebeld maar die zeggen dat ik de velg eerst moet ontlakken met een beits ofzo? kan iemand mij vertellen welke ik hier het beste voor moet gebruiken, ik ben een beetje bang dat het zuur van een chemisch goedje de velg aantast :(

laat maar weten mensen :)

bedankt!

erik, wat een dikke velgen zijn het geworden zeg. hierdoor ben ik ook sterk gaan denken om er een wit hart van te maken. echt heel mooi!

Marcski
29-05-2008, 09:16
Afbijt gebruiken, die van de Gamma schijnt erg goed te werken..

Of anders naar een logerij brengen

Erik
29-05-2008, 17:29
Sproeiontlakking is de shit! :rock:

René
29-05-2008, 18:13
idd...waar kom je vandaan Gijs? Ik weet namelijk nog wel een goed adres in Hoogeveen..

Berserker
30-05-2008, 08:07
Wat ik nog altijd vreemd vind met dat uitklokken, bij mijn 3 delige plsjes klemt de rand al vast op een randje van het hart, en dus zou je daar weinig nog aan kunnen stellen, en zou hij eigenlijk (mits alles recht is) toch perfect in rechte lijn moeten zitten?

Of zijn er dan toch nog minimale marges?

Jazzblue
30-05-2008, 08:34
Ik heb mijn harten van mijn BBS RS eruit en gestraald, en inderdaad wat Berserker ook al aangeeft zitten de randen strak om het hart heen dus valt er niet uit te klokken(krijg er misschien net het dunste voelemaatje tussen:D).

joost89
04-01-2011, 12:29
Hey

Ik laat me bbs rm stralen en coaten maar nu is mijn vraag moet er ook iets in de bout gaatjes? Oude boutjes of zo?

Mvg

Renegade
04-01-2011, 12:36
Stukje kurk kun je dacht ik het beste erin doen. Open laten en daarna de schroefdraad optappen moet je iig NOOIT doen !

joost89
04-01-2011, 13:50
Hmm kan er dan niet gewoon stukjes draad eind in? Zodat je die er later weer uit gedraait kunnen worden?

johan-k
04-01-2011, 14:00
Als je nieuwe boutje aanschaft kan je bijv. de oude boutjes er in draaien denk er dan wel aan dat je na het coaten ze even afplakt met tape.
zodat als je ze er uit wil draaien je dop er nog goed op past.
dit heeft het bedrijf waar ik ze ooit heb heen gebracht voor me gedaan scheelde me toch heel veel werk.

stukjes draad eind zou ik niet doen. na het coaten gaan ze toch best vast zitten en dan moet je met een tang ze er uit halen zou zonde zijn als je bijv. je velgen beschadigt

joost89
04-01-2011, 14:11
Hmm ik had rvs boutjes maar die heb ik verkocht

Ik zal ff rond kijken voor andere m7 boutjes...

sixpack
04-01-2011, 14:14
Heb er nog iets van 2000 gebruikte liggen
Mooi om erin te draaien voor poedercoating

joost89
04-01-2011, 14:20
Wat wil je daar voor hebben hihi? Het is voor een goed doel haha

T5_TDI
04-01-2011, 15:47
idd...waar kom je vandaan Gijs? Ik weet namelijk nog wel een goed adres in Hoogeveen..
Waar is dit? Heb je een telefoon nummer of een website voor mij? Ik heb nog 3 sets velgen liggen die ontlakt moeten worden :D

joost89
04-01-2011, 21:04
Mijn probleem is opgelost!