View Full Version : Kromme kleppen?
Hoi,
ik heb een probleempje. Nadat ik een ander nokkenas en een nieuwe distributie heb geplaatst, wil de auto niet meer starten. Ik heb de bobine doorgemeten en die was gaar. Mijn idee: wat een toeval :|. Maar goed, andere bobine erin (die wel goed is) en kijken maar weer. Voor de zekerheid ook de rotor en verdelerkap vervangen. Ik had vonk, maar nu loopt hij nog niet.
Maar wel als ik het volgende doe:
Volgas geven, starten en volgas blijven houden. Hij blijft nu lopen (nog niet eens zo heel beroerd :D), maar wel op 300 toeren...als het niet minder is :( .
Nu zat ik zelf te denken dat mijn kleppen niet meer sluiten en dus een compressie verlies heb van heb ik jou daar. Wat is jullie mening?
Ik kan de kromme kleppen enigzins verklaren/gokken. De timing is door een ander verkeerd aangehouden (puntje aan de buitenkant van je nokkenastandwiel ipv het streepje aan de binnenkant). Op het moment dat ik startte, sloeg hij niet aan. Ik ging kijken en zag dat de timing dus verkeerd stond, maar ook het nokkenastandwiel was verdraait. Ik had op dat moment niks raars gehoord en ook toen ik later nog eens ging kijken, was mijn klepspeling ook hetzelfde als voor het proberen te starten...
Alvast bedankt voor de reacties! :thumbup:
Misschien even erbij zeggen om welke motor het gaat.
Maar de timing van de motor stond dus al verkeerd voordat je de riem vervangen hebt of is dit gebeurt na het vervangen van de riem ??
We hebben met z'n tweeën geknutseld. Ik was zelf niet thuis, dus heeft de ander alles al op tijd gezet. Alleen hierbij was het verkeerde merkteken aangehouden. Hij heeft m wel rondgedraait en kwam hij nergens tegenaan. Maar omdat ik een verstelbaar nokkenastandwiel heb die nog niet vast zat, is deze verschoven en dus is de timing verlaat. Misschien dat hij toen wel kleppen heeft geraakt, dat kan ik niet meer nagaan. Maar het lijkt mij vrij logisch...
Vond het alleen erg raar dat mijn klepspeling hetzelfde was?
Gaat om een 1984 Golf GTI met K-jet, Ev blokcode.
Hiervoor stond het blok wel goed op tijd en liep hij ook als een trein :).
vw dennis
23-05-2007, 15:00
Lijkt me inderdaad ook de enige oplossing...
Ik zal morgen eens meten.
Het rare vond ik dat ik met draaien geen verschil voelde in compressie, dt was nog hetzelfde als altijd...en dat die klepspeling niet is veranderd. Heb in de cilinders gekeken/gevoeld en er is ook geen klep o.i.d. afgebroken...
onstekingstijdstip?
De magische 4
Compressie
Vonk
Benzine
lucht
Ontsteking staat ook goed! Het is inderdaad of hij véél te laat staat...maar hij staat goed :s.
Vonk heeft ie, benzine ook, lucht ook...dus ben benieuwd naar de compressie morgen!
1e cillinder de bougie eruit halen.
Dan met een schroefen draaier in het gat voelen of de zuiger helemaal boven in staat.
Je kan ook dan even ter controlle controleren op de versn. bak bovenin het gat of hij op zijn merk teken staat
Dan verdeel kap eraf, rotor moet naar de 1e cillinder wijzen.
Kleppendeksel eraf halen en de laatste cillinder moet de nokken op tuimellen staan.
Als dat zo is moet hij lopen.
Bougiekabel volgorde controleren, 1-3-4-2
Als dat allemaal klopt, en de nokkenaskappen niet te vast zijn gedraaid moet hij lopen.
Mits hij zoals vermeld staat lucht en benzine krijgt.
1e cillinder de bougie eruit halen.
Dan met een schroefen draaier in het gat voelen of de zuiger helemaal boven in staat.
Je kan ook dan even ter controlle controleren op de versn. bak bovenin het gat of hij op zijn merk teken staat
Dan verdeel kap eraf, rotor moet naar de 1e cillinder wijzen.
Kleppendeksel eraf halen en de laatste cillinder moet de nokken op tuimellen staan.
Als dat zo is moet hij lopen.
Bougiekabel volgorde controleren, 1-3-4-2
Als dat allemaal klopt, en de nokkenaskappen niet te vast zijn gedraaid moet hij lopen.
Mits hij zoals vermeld staat lucht en benzine krijgt.
Precies zo maar dan wel zorgen dan nu alles optijd staat anders is het natuurlijk logisch dat hij slecht loopt.
Succes ermee!
@ Ron, zo heb ik dat ook precies gedaan. Ik heb het wel 100x nagelopen (nou goed, 20 keer dan :D), maar de timing is goed.
Ik heb net gekeken naar de compressie. Niet echt denderend voor zo'n oud beestje, maar hij heeft:
no. 1 - 8 bar
no. 2 - 8,5 bar
no. 3 - 8 bar
no. 4 - 8,5 bar
Hij zou dus wel normaal moeten lopen lijkt mij :(.
Ik snap er geen snars meer van, ben morgenvroeg weer vrij en zal dan nog eens alles nalopen.
Ik heb BDP, nokkenas gelijk met de cilinderkop (verstelling stond gelijk), rotor op cilinder 1 (iets ervoor), cilinder 1 volledig gesloten. Alleen de tussenas heb ik niet naar gekeken, omdat er ook een pijltje voor de inkeping van het krukastandwiel op de kap staat. Maar de timing van de tussenas maakt tochg een verschil? Heb het al meerdere malen zo gedaan en ze liepen altijd ! :chair:
Is de nokkenas niet verkeerd?
Zodat de kleppen openblijven staan als ze gesloten horen te zijn?
8 bar is volgens mij niet denderend.
Zover ik weet zou hij zeker een bar of 10 moeten hebben.
DAt zou verklaren als de kleppen open blijven staan.
Misschien anders de standaard nokkenas even terug plaatsen en proberen.
GolfMk2gti
24-05-2007, 17:47
Je moet die tussen as goed hebben staan op timing he gelijk met de krukas .DIe merk tekens moeten elkaar dus kruisen.Dat had ik ook met me 8v toen had ik hem net verkeerd staat en starte die ook niet Stond ie goed Paf sloeg gelijk aan dus kijk dat eerst maar na. zit als het goed een stipje op die tussenas als merkteken ..
Succes
@ Ron: Nokkenas is goed, heb hem vergeleken met de originele.
8 bar is inderdaad niet denderend, maar de motor moet er wel op lopen. Origineel is de druk 10 bar. Maar dan spreek je over een nieuwe motor. Als de motor wat sneller rondkomt of zou lopen, haal ik ook wel een iets hogere druk. En de timing is gewoon goed...net weer gekeken...
@ golfMK2gti: volgens mij is het stipje op de tussenas om de krukaspulley uit te lijnen. Aangezien er bij een pijltje op de distributiekap staat, kan ik achteraf (zonder de kap te verwijderen) het streepje gelijk zetten. Het klopt ook met het BDP, waar ik meer waarde aan hecht dan al die merktekens :D.
Alleen de tussenas staat dan niet goed, maar die drijft alleen de oliepomp aan volgens mij? Dus dan zou het niet uit moeten maken... Heb het vaker zo gedaan en heb er nooit problemen mee gehad!
Ik zit het zelf in de luchttoevoer te zoeken, aangezien hij verzuipt als ik geen of half gas geef. Zal mijn ogen daar eens op richten morgen...
De motor loopt ook...maar alleen als ik volgas geef. Hij draait dan dus heel weinig toeren. Aangezien ik wel compressie en benzine heb, kan ik alleen maar de conclusie trekken dat óf de ontsteking veeeeel te laat staat óf dat hij zijn lucht niet of zeer moeilijk kan krijgen.
Ik moet heel veel gas geven om een brandbaar mengsel te vormen, dus hij krijgt ook minder benzine. Zou mijn luchtweger moeilijk gaan? Of dat er een lek/verstopping zit vóór het gasklephuis?
Erg bedankt voor jullie reacties, top :thumbup: !!!
golf mkII 16v
24-05-2007, 22:16
punt op het tussenas gelijk met het punt op de krukaspoelie
De oliepomp aandrijving in 1 lijn met de krukas en dan de ontsteking er opzetten
[op de 1e cilinder]
Nokkenasriemwiel omdraaien
de kant die buiten zit binnen
Het ligt niet aan de timing...die is goed.
Een verstelbaar nokkenastandwiel kun je niet omdraaien en dat is ook niet nodig, want deze staat goed met de timing. :P
Zolang de ontsteking goed staat, maakt het toch niet uit hoe de tussenas staat...?
Hij leeft weer!
Bedankt dat jullie bleven doorhameren op die ontsteking e.d., want ik ben knap eigenwijs als ik het voor mezelf dacht te weten ;). Ik snap er werkelijk geen reet van, maar de ontsteking stond dus toch niet goed ---> te laat! En ik had nog wel zo goed gekeken die 10x dat ik hem had afgesteld...
Heb alweer een ritje gemaakt en hij loopt weer als een trein (en harder met z'n nieuwe as :D).
Morgen nog even de ontsteking met een stroboscoop afstellen en dan kan ie weer vooruit! Hoeveel voorontsteking zal ik hem geven, 6 tot 10 graden?
Thnx! :thumbup:
steven16v
25-05-2007, 10:29
Hey super dat hij weer leeft! Schrok al. Maar super dat hij sneller is! :rock:
Ja, heb toch wat stoms gedaan terwijl ik bezig was, maar ik zou zo 1,2,3 niet weten wat. Ik had eerst een 300 graden as, nu een speciale assymetrische van Bolku. Iets van 280 inlaat, 290 uitlaat. Loopt echt netjes...zowel stationair als in toeren!
Bolku bedankt :D!
En dankzij jou tandwiel, Steven, heb ik m lekker naar mijn wensen af kunnen stellen, dus ook bedankt! :thumbup:
golf mkII 16v
25-05-2007, 15:56
Het ligt niet aan de timing...die is goed.
Een verstelbaar nokkenastandwiel kun je niet omdraaien en dat is ook niet nodig, want deze staat goed met de timing. :P
Zolang de ontsteking goed staat, maakt het toch niet uit hoe de tussenas staat...?
HaHa,maar gelukig ze doet het weer :thumbup:
Ja, erg he... Schaam me kapot, maar ik was er zó van overtuigd dat hij goed stond... :redface:
ach iedereen maakt wel eens foutjes ;)
daar heb je wel nu iets heel moois en snels voor teruggekregen ...
Zeker! rijd echt fijn :D. Kan er ook nog rustig en normaal mee rijden. Maar als je m instampt, vliegt ie!
Ja, zijn super asjes voor de EG, DX en EV :D
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.