Log in

View Full Version : Wat voor type1 carters accepteren wat voor cylinders?


Stijn
09-01-2007, 00:34
Nou is ons Kevertje wel helemaal mooi af, maar veel gang ziet er niet echt in.
Dus het gaat weer kriebelen...

Nu weet ik dat er allerlei cylindersets bestaan in de meest uiteenlopende maten, maar ik heb geen idee wat waarop past.

Bestaat er een overzicht van welke carters welke cylinderbussen (maximaal) kunnen accepteren en welke slag de krukas heeft?

Toby
09-01-2007, 07:56
type 1, neem een as 41 of as 21 carter.
bijv. van een 1300 AB of van een 1600 of de mexico 1200tjes (dat weet niet iedereen, ook een AS carter namelijk)

slag 69mm past in elk van boven geschreven carter zonder aanpassingen.
tot 1776 past in een onbewerkt carter.
vanaf 1776 moet je het carter uitdraaien.

dit de bedoeling?
of wil je ook de cilinder inhoud weten? bv 69xboring=...

Stijn
09-01-2007, 09:25
Nee cylinder inhoud kom ik wel uit, ben gewoon benieuwd wat waarin past (ben echt een leek op het gebied van deze motoren).

Nu ben ik dus in het bezit van een 1200 D'tje (Duitse 1200). Weet je toevallig ook wat voor cylinderbussen daar maximaal inpassen (zonder uitdraaien).

Toby
09-01-2007, 09:53
meen alleen de 1200 bussen.
dus eigenlijk kan je hier niet veel mee.

tenzij je toby heet.

(ik rij namelijk al bijna 2 jaar rond met een opgefokte 1200,
iedereen raadde mij het af, dat het blok geen week vol zou houden.
ondertussen weet ik wel beter.)

als je een leuk blok wilt bouwen. koop dan een 1300ab en bouw er een 1641 van.
leuk snel betrouwbaar blok..

of als je echt degelijkheid wilt, bouw een type 4 (heb ik geen ervaring mee)

tjoep
09-01-2007, 09:54
type 1, neem een as 41 of as 21 carter.
bijv. van een 1300 AB of van een 1600 of de mexico 1200tjes (dat weet niet iedereen, ook een AS carter namelijk)

slag 69mm past in elk van boven geschreven carter zonder aanpassingen.
tot 1776 past in een onbewerkt carter.
vanaf 1776 moet je het carter uitdraaien.

dit de bedoeling?
of wil je ook de cilinder inhoud weten? bv 69xboring=...

Voor een 1776 cc met standaard slag moet je carter wel bewerkt worden.
In een onbewerkt carter met standaard slag past maximaal een 1679 cc, maar deze wordt erg afgeraden omdat de cilinderwand nogal dun is. Beter is een 1641 cc set, deze heb ik ook op mijn blokje en al aardig wat km mee gereden. Bevalt goed en is rap zat. Ik hou golfjes gti bij :D

Toby
09-01-2007, 09:55
ik zeg ook, tot 1776 kun je alles doen...
lezen tjoep! ;)

vwcrewcab
09-01-2007, 09:56
meen alleen de 1200 bussen.
dus eigenlijk kan je hier niet veel mee.

tenzij je toby heet.

(ik rij namelijk al bijna 2 jaar rond met een opgefokte 1200,
iedereen raadde mij het af, dat het blok geen week vol zou houden.
ondertussen weet ik wel beter.)

als je een leuk blok wilt bouwen. koop dan een 1300ab en bouw er een 1641 van.
leuk snel betrouwbaar blok..

of als je echt degelijkheid wilt, bouw een type 4 (heb ik geen ervaring mee)

Wat heb jij dan van je 1200 gebouwd?!

tjoep
09-01-2007, 09:58
ik zeg ook, tot 1776 kun je alles doen...
lezen tjoep! ;)

ja sorry, ik zit nog half te slapen, ik dacht dat er tot en met stond :redface:

tjoep
09-01-2007, 10:00
Wat heb jij dan van je 1200 gebouwd?!

Zie hier: Toob's 1200 project (http://www.weedeaters.nl/forum/viewtopic.php?t=26)

Toby
09-01-2007, 10:01
ik rij met een 1200 D, 1300 dubbelpoorts koppen met grote kleppen.
bolle zuigers voor meer compressie.

1600 nokkenstok.
bosch 009,
full flow,
4-1 uitlaat,
korte spruitstukken.
en ik had 2 x 28-ers solexxen.
nu heb ik er 1 34 er op zitten, loopt wel mooier. maar kan agressiever.
zodra ik tijd heb ga ik voor 2 x 30 pict.
verder was het zo wel...

Stijn
09-01-2007, 10:08
Dus als ik het goed begrijp is de enige beperkende factor om op een 1200 carter grotere cylinders te zetten de afmeting van de cylinderbus-boringen in het carter?
Dus als je een 1200 carter bijvoorbeeld uitdraaid, heb je in principe dezelfde basis als een 1300/1600?

tjoep
09-01-2007, 10:17
Volgens mij is een mexico 1200 gewoon een as41 carter en kan je daarin gewoon 1300 of 1600 cilinders plaatsen. Maar dat weet ik niet 100% zeker.

Stijn
09-01-2007, 10:21
Maar ik heb een duitse 1200 (D type)

Martijn65
09-01-2007, 10:22
Dus als je een 1200 carter bijvoorbeeld uitdraaid, heb je in principe dezelfde basis als een 1300/1600?

Let op je oliekanalen (klein of groot) das belangrijk voor je koeling.. 1200tjes hebben vaak kleine oliekanalen.. beste is een het begin met een 1600carter

Toby 1200project is echt super om zoiets te doen :D

Toby
09-01-2007, 10:23
nee, de 1200D hebben een andere slag. (ik meen 64mm)

Stijn
09-01-2007, 10:24
Nog kortere slag, extra leuk! Uitdraaien dat blok, flinke cylinders erop, lekker overvierkante boringxslag :)

Toby
09-01-2007, 10:27
:D go your gang!

Stijn
09-01-2007, 10:29
Ik ga me er eens in verdiepen.
Niemand die toevallig met zekerheid de exacte gegevens heeft van een 1200 (D)?
Slag en afmeting cylindergaten in het blok?

Toby
09-01-2007, 10:30
ja ik, net op gezocht.

slag is 64mm
boring is 77mm
komt op 1192cc

vwleusden
09-01-2007, 10:30
Maatje van me heeft nog een leuke set old-skool Claudes Buggies 36mm dub. carbs. liggen met inlaatspruitstukken, gasmechaniek en filters voor niet zo heel veel.

Toby
09-01-2007, 10:33
beetje overkill voor een 1200...

Stijn
09-01-2007, 10:34
Wie heeft het over 1200cc :)

Thanks voor info Toob!