View Full Version : 4-2-1 of 4in1 spruitstuk wat is het verschil?
markmeenhuis
12-11-2006, 21:47
Hallo,
Titel zegt genoeg.
Wat is nou het verschil van een 4 naar 2 naar 1 spaghettie of een 4 in 1 ?
En wat zou het pk winst zijn op een 1.6 GTI?
Ik heb al een 4 in 1 gekocht, deze stond op mp voor zeer weinig en kon het niet laten om hem te kopen. Zal nog wel even duren voordat hij er onder komt.
m
vwmk2driver
13-11-2006, 07:12
4-2-1
gaan er vier uitlaat pijpen vanaf je cilinderkop eerst naar een koppel stuk waar 2 pijpen bij elkaar komen en daarna komen die 2 pijpen weer in 1 bij elkaar.
die jij hebt heeft 4 pijpen van af de kop en die komen onder in allemaal samen en gaan dan verder als 1 pijp.
zou zo 1-2-3 ook geen ander verschil weten.
Rallye-VR6t
13-11-2006, 08:23
De 4 in 1 wordt meer bij 16V's gebruikt ivm het hogere toerental waar het koppel moet worden gehaald.
De 4-2-1 wordt weer meer gebruikt bij 8V's doordat je iets gunstiger in koppel uit komt in lagere toeren.
Heb er zelf een 4-2-1 op en draai 8000rpm. :D
markmeenhuis
13-11-2006, 10:12
hmm had toch beter een 4-2-1 kunnen halen dus.
Ach boeie, een 4 in1 zal ook wel werken en een 1600 gti haalt ook al 6900rpm standaard.
bedankt voor de info ...
breadfan83
13-11-2006, 10:24
Anders zoek je effe onder de search-knop. Hier zijn al een ziljoen topics over geweest. Daar zul je waarschijnlijk nog meer info vinden over alle voor- en nadelen van het ene of het andere spruitstuk.
4-1 zorgt in ieder geval voor meer vermogen (bovenin de toeren) en een 4-2-1 zorgt voor een hoger koppel (in het lagere toerengebied).
Ligt natuurlijk ook een beetje aan de buisdiameter waar je voor gaat uiteindelijk. Bij een grote diameter zul je ook minder weerstand hebben in de luchtstroom, en dus een hoger vermogen. Bij een kleine diameter neemt je koppel toe, doordat de tegendruk stijgt.
(Dit geldt dan tenminste voor de ongeblazen motoren. Voor geblazen gaat dit niet zo gemakkelijk op.)
De 4 in 1 wordt meer bij 16V's gebruikt ivm het hogere toerental waar het koppel moet worden gehaald.
Waarom maakt Superspint dan een 4-2-1 voor de 16v ?
Mensen daar hebben vast wel wat research gedaan.
André heeft gelijk Lieuwe
markmeenhuis
13-11-2006, 14:23
hmm, supersprint maakt ook geen 4 in1 voor mk1 gti.
Als alles eronder zit een keertje op de rollerbank en kijken of iets helpt.
uitlaat diameter is 55mm.
André heeft gelijk Lieuwe
Dan moet André maar aan het werk bij Supersprint ;)
supersprint kiest waarschijnlijk voor een 4-2-1 constructie omdat deze een iets hoger pk waarde geeft in de hogere toeren..
maar aan het is koppel wat je nodig hebt..
maar verkooptechnisch en commercieel gezien verkoopt 10pk en 15 nm beter dan 5 pk en 25nm
heineken787
13-11-2006, 17:05
supersprint kiest waarschijnlijk voor een 4-2-1 constructie omdat deze een iets hoger pk waarde geeft in de hogere toeren..
maar aan het is koppel wat je nodig hebt..
maar verkooptechnisch en commercieel gezien verkoopt 10pk en 15 nm beter dan 5 pk en 25nm
in de jorinde de mol wereld wel ja.
als je de wat serieusere mensen hebt zal het juist niet zo zijn.
maar die zullen misschien eerder een ander merk kopen of zelf laten maken.
markmeenhuis
13-11-2006, 17:17
misschien een raar idee, maar wat zou er gebeuren als elke cilinder zijn egen uitlaat had, compleet naar achter dus 4 uitlaten. Zal wel een beetje druk worden onder de auto....
m
breadfan83
13-11-2006, 17:35
misschien een raar idee, maar wat zou er gebeuren als elke cilinder zijn egen uitlaat had, compleet naar achter dus 4 uitlaten. Zal wel een beetje druk worden onder de auto....
m
Zou in principe niet zo veel moeten uitmaken.
Het ligt ook hier weer aan de dikte van de buizen, als zul je met vier losse pijpen vanaf het blok wel enorm dunne pispijpjes krijgen, omdat je anders totaal geen koppel meer overhoudt.
Als je vier pijpen neemt van elke 60mm, dan maken die vier normale buizen samen een wel heel dikke buis namelijk.
Maarja, dat is toch gekkenwerk, je komt er nooit mee door de APK, het maakt een godskolere herrie, en het zal inderdaad een rommel aan buizen worden dan je onder je auto moet zetten.
in de jorinde de mol wereld wel ja.
als je de wat serieusere mensen hebt zal het juist niet zo zijn.
maar die zullen misschien eerder een ander merk kopen of zelf laten maken.
blijft een feit..
serieuze mensen doen eerst navraag en komen op de bewezen feit uit..
De 4 in 1 wordt meer bij 16V's gebruikt ivm het hogere toerental waar het koppel moet worden gehaald.
De 4-2-1 wordt weer meer gebruikt bij 8V's doordat je iets gunstiger in koppel uit komt in lagere toeren.
Heb er zelf een 4-2-1 op en draai 8000rpm. :D
ai, en ik heb een 4-1 op mijn 8V
En ik een 4-2-1 op de 16v :eek:
Helaas kunnen we niet ruilen :tongue:
vwbullit
13-11-2006, 20:39
mooie koppelcurve is beter dan net ff meer pk's
meestal hoe meer geluid hoe beroerder hij loopt.
weinig geluid totdat hij op dreef is
uit schreeuwen moet ie
daarom is het ook zo fijn om in een hele trage tdi te rijden hehe
DutchRebel
14-11-2006, 21:20
Zou in principe niet zo veel moeten uitmaken.
Het ligt ook hier weer aan de dikte van de buizen, als zul je met vier losse pijpen vanaf het blok wel enorm dunne pispijpjes krijgen, omdat je anders totaal geen koppel meer overhoudt.
Als je vier pijpen neemt van elke 60mm, dan maken die vier normale buizen samen een wel heel dikke buis namelijk.
Maarja, dat is toch gekkenwerk, je komt er nooit mee door de APK, het maakt een godskolere herrie, en het zal inderdaad een rommel aan buizen worden dan je onder je auto moet zetten.
heb me eens laten vertellen dat een goed spruitstuk ook de cilinders als het ware laat samen werken. dus dat de gassen die uit een cilinder komen die net een verbranding heeft gehad, de gassen van de volgende cilinder als het ware mee zuigt, waardoor ook weer een snellere en betere doorstroom verkregen word..
dit achter elkaar vormt eigenlijk een continu zuig effect..
klopt dit ook??
Timmetje20
15-11-2006, 13:45
Daarom zitten de uitlaatbuizen van de 1e en de 4e cilinder ook aan elkaar bij een 4-2-1 en de uitlaatbuizen 2e en de 3e
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.