View Full Version : Andere versnellingsbak werkt niet!!
DragonGr Dragon
15-05-2006, 10:42
Golf 2 1.8 GTI 16V (PL)
Ik heb na lang zwoegen mijn lekkende versnellingsbak (2Y) vervangen door een droge en (volgens de verkoper) perfect werkende (volgens de verkoper 2Y bak, maar in werkelijkheid AUG bak).
Als ik het goed heb gezien moet een AUG bak op een 16V passen waar een 2Y op zit. Klopt toch?
Maar op het moment van de waarheid (starten en rijden) deed hij het niet.
De bak maakt geen geluid als hij in zijn vrij staat, maar toen ik de koppeling intrapte maakte hij kabaal en in een versnelling nog meer.
De auto komt geen meter vooruit. :mad:
Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn. Ik baal hier hevig van want het verwisselen was een hels karwei en in wil zo graag met mn 16Vtje touren!!!
Bedankt alvast voor de hulp!!
Allart-Ghetta
15-05-2006, 13:01
Verkeerde koppelingsplaat, dus alles kan weer los.
Plaat moet altijd op de priseas passen, alle priseassen zijn gelijk maar die van een 16V (2Y) is natuurlijk weer anders.
DragonGr Dragon
15-05-2006, 13:05
Verkeerde koppelingsplaat, dus alles kan weer los.
Plaat moet altijd op de priseas passen, alle priseassen zijn gelijk maar die van een 16V (2Y) is natuurlijk weer anders.
Of de bak is fout! dat is het em, want de koppelingsplaten zijn niet vervangen.
Ik ben er inmiddels achter dat alle motoren koppelingsplaten hebben met 24 tanden, behalve 16V en G60. De laatste heeft ook nog eens grotere schijven (228 mm).
Wat balen!! hopen dat ik niets beschadigd heb!
CONCLUSIE: Op een 16V moet een 2Y bak en niets anders...
steven16v
15-05-2006, 13:19
CONCLUSIE: Op een 16V moet een 2Y bak en niets anders...
Dat is niet zo hoor. Er passen wel meerdere bakken op.
DragonGr Dragon
15-05-2006, 13:20
Doe eens een voorstel....
Welke bakken? als je de koppelingsplaat niet vervangt he!
Ik heb hier nog een excel sheetje dat ik gebruikt heb voor het vervangen van m'n eigen bak, daarin staat dat de "Main- shaft Brg. Dia." anders is.... whatever it might be.... Zie hier:
http://www.xs4all.nl/~jongccum/bakcodes.JPG
Ik weet niet of dat het kan zijn, iemand enig idee?
EDIT: zit nog eens te kijken.... onderin staat dit:
Note: 24mm input shaft bearing indicates "16V" size mainshaft.
Geef anders even je mailadres, dan stuur ik dat bestand even door. Er staan namelijk meerdere 24mm bakken tussen die dan wel zouden moeten passen volgens mij....
DragonGr Dragon
15-05-2006, 13:46
Ja correct, dat is de diameter van de hoofdas / priseas / ingaande as van de bak.
Bij 2Y (en bakken voor G60) is deze iets dikker en heeft hij 28 tanden ipv 24.
Waar heb je deze gegevens vandaan??
Ja correct, dat is de diameter van de hoofdas / priseas / ingaande as van de bak.
Bij 2Y (en bakken voor G60) is deze iets dikker en heeft hij 28 tanden ipv 24.
Waar heb je deze gegevens vandaan??
Jij bent snel.... ;) zie edit vorige post....
steven16v
15-05-2006, 14:14
Doe eens een voorstel....
Welke bakken? als je de koppelingsplaat niet vervangt he!
Als je een andere bak neemt dan gebruik je toch ook altijd die bijpassende
koppelingsplaat. Sterker nog, ik zou altijd gelijk nog een nieuwe koppelingsplaat gebruiken.
Maar ik begrijp je frustraties. Tis gewoon veel werk om zo'n bak te vervangen. Heb het laatst ook nog gedaan bij een 16v. En zeg maar gerust dat het kutwerk is.
Ik heb een ACD bak achter mijn 16V hangen, om maar een voorbeeld te noemen. Mooi een langere 5e versnelling!
DragonGr Dragon
15-05-2006, 14:51
RubenD: bedoel je dan dat je met lagere toeren in zn 5 120 rijdt?
Pep: de bakken met 24mm as zijn naast de 2Y bak allemaal G60 bakken...
Bedankt voor het overzicht!!
Inmiddels gevonden waar ik die xls vandaan had: klik (http://cars.vwsport.com/gears/index.html)
Dankzij vwcaddyforum.nl :)
Inmiddels gevonden waar ik die xls vandaan had: klik (http://cars.vwsport.com/gears/index.html)
Dankzij vwcaddyforum.nl :)
Ze schrijven dit op die site:
First off, 8V trannies will fit in 16V cars by changing the clutch disc from a 16V disc to an 8V disc .. they're both 210mm and will work. 16V trannies will bolt up to 8V motors as long as a 16V 210mm clutch disc is used. Some early models had 190mm or other clutch and pressure plate setups that are not able to fit the 16V disc. This is fixable by swapping in a 210mm flywheel. (Thank you VW for interchangeability!).
Je kunt dus idd gewoon deze bak gebruiken begrijp ik, alleen een andere koppelingsplaat er onder.
Dat bedoel ik inderdaad!
Hoe dichter de verhouding (tussen ingaande en uitgaande as v/d bak) van de 5e versnelling de 0 nadert hoe langer de versnelling. Dus hoe lager de toeren bij dezelfde snelheid.
DragonGr Dragon
15-05-2006, 15:21
Maar voor meer pit wil je juist een kortere versnelling??
steven16v
15-05-2006, 15:27
Maar voor meer pit wil je juist een kortere versnelling??
Ja. Maar voor de autobahn is het wel makkelijk om een langere 5 te hebben. Vooral qua comfort.
DragonGr Dragon
15-05-2006, 15:33
Zonneklaar!
Maar zijn er verder nog beperkingen? dat je bij auto met minder vermogen een bak moet hebben met kleinere stappen...
Zestienkleppen
15-05-2006, 17:28
Ik heb een ACD bak achter mijn 16V hangen, om maar een voorbeeld te noemen. Mooi een langere 5e versnelling!...en zo heb ik er een 9A versnellingsbak onder hangen, met ook een fractioneel langere 5. Uiteraard met de juiste koppelingsplaten, al was het niet makkelijk dat aan het verstand van de verkoper te brengen.
steven16v
15-05-2006, 17:36
Ik was van plan om er bij mij een FM bak onder te leggen. Maar ben alleen bang dat die bak niet lang vol houd. Vooral niet als het blokje iets gekieteld is. :)
DragonGr Dragon
15-05-2006, 17:38
Krijg je dan problemen als de afstanden tussen versnellingen te groot worden??
steven16v
15-05-2006, 17:47
Krijg je dan problemen als de afstanden tussen versnellingen te groot worden??
Heb je het tegen mij?
Zo ja: Een FM bak zit standaard onder een golf 1 1.6 gti met ongeveer 110 pk.
Dus die bakken zijn niet berekend op 150+ pk's.
Zo nee: Dan heb ik niks gezegt :tongue:
Het verschil in verhoudingen in de bak, als je dat bedoelt, dan zul je als je schakeld erg veel in toeren terugvallen. Ik persoonlijk zou mijn 5e versnelling nog wel langer willen hebben. Goed voor het brandstofverbruik, wil je dan snel weg komen van de plek als je al 120 rijdt het je altijd de 3e en 4e versnelling nog!
En de 2Y bak houd het vermogen met die klinknagels al niet goed, laat staan een FM bak zoals Steven16V net opnoemt. Tis maar waar je voor kiest.
Ik heb niet voor niks een reservebak liggen, wel een 2Y bak dus zal de koppeling eens checken...
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.