Log in

View Full Version : Golf1 16v Project


Pages : 1 2 [3]

René
15-06-2009, 17:44
Ah okeej...en bij deze setup vervalt dus de huidige lastafhankelijke regelaar zeg maar....moet ik ook maar hebben dan :)

Mitta
15-06-2009, 18:03
@ René. De 2 leidingen naar achter komen bij elkaar dmv een t-stuk. Deze gaat naar de regelaar en vanaf de regelaar zit er weer een t-stuk tussen en dan naar beide achterwielen. Op deze manier heb je iig ook altijd evenveel druk op beide wielen :)

Klinkt erg leuk als toekomst plannetje :D Is het een beetje makkelijk in te bouwen en tot hoeveel kan je remdruk instellen?

Net zoveel als de voorremmen tot helemaal niet, hoe moet ik me dat voorstellen?

Lieuwe
15-06-2009, 18:43
Wel vrij makkelijk te doen ja. Wat leiding, apparaatje om kraagjes te maken en wat nippels.

Zou het zo instellen dat je bij heel hard remmen de achterkant net niet blokkeert.

Ah okeej...en bij deze setup vervalt dus de huidige lastafhankelijke regelaar zeg maar....moet ik ook maar hebben dan :)

Correct. Waardeloos systeem is dat.

René
15-06-2009, 18:50
Stimmt! Bedankt voor je antwoord:)

Lieuwe
19-07-2009, 17:36
De Golf maakte de laatste tijd wat meer geluid dan normaal.

Hoe zou dat toch komen :rolleyes:

http://members.home.nl/sjoukje.devries/Golf/Eigen%20Golf/Supersprint%20fail.jpg

Volgens mij is het spruitstuk veels te heet geworden door de isolatietape. Zoals te zien op de foto is het bijna wit van binnen. Uitlaat is meestal zwart van binnen. Spruitstuk is gelast en weer gemonteerd en doet zijn werk weer prima :)

Domi
19-07-2009, 17:39
Zo, die is wel erg stuk. Lijkt me sterk dat dat door die tape komt. Hij is wel onder een las gescheurt.
Spruitstuk wit van binnen..... Staat je benzine/lucht verhouding wel goed.???

Lieuwe
19-07-2009, 17:41
Is dat te regelen met dat kleine imbus schroefje tussen de verdeler en luchtweger ?

Aan de kleur te zien is het mengsel idd behoorlijk arm :)

t3freak
20-07-2009, 21:22
heb je er wel een flexiebel stuk tussen?

Domi
20-07-2009, 21:27
Flexibel stuk kan maar hoeft er niet tussen. Ik neem aan dat Lieuwe goede motorsteunen heeft.

@Lieuwe, Even de co meter in de staart drukken en kijken waar hij op staat. Niet zomaar aan die imbus draaien.

sciroccoGTII
20-07-2009, 23:52
Klopt en er dan achter komen dat ie met het rijden toch wel een wat hoger co gehalte verwacht je had er ook andere nokken in zitten toch? Een co meter monteren via de lambda en gewoon gaan rijden is dan de beste oplossing en afstellen. Kan wel via de andere manier hoor daar niet van maar of het dan ook nauwkeurig is????

Domi
21-07-2009, 08:05
En dan tijdens het rijden hoger zetten en dan met stationair verzuipt ie weer in de benzine zeker?????

OP een vermogensbank kun je hem ook perfect afstellen. :)

Erik
21-07-2009, 13:51
Is niet zo gek hoor dat spruitstuk. Vriend van me had dat ook met die tape, gevolg was scheuren zelfs in de lengterichting van de pijp.

De Pul
21-07-2009, 13:59
de meest waarschijnlijke oorzaak is dat hij te arm loopt waardoor de EGT te hoog is,die tape houdt de warmte nog meer vast.....voila!

Lieuwe
29-07-2009, 17:37
Vandaag even een verse apk gehaald voor de Golf.

Kan er weer 14 maanden tegen aan :D

http://members.home.nl/sjoukje.devries/Golf/Eigen%20Golf/keuring.jpg

breadfan83
29-07-2009, 18:44
:thumbup:

Lieuwe
08-08-2009, 12:05
De oude racimex oliekoeler had zijn beste tijd gehad.

Nieuwe van Mocal gekocht en gekozen voor een andere plaatsing:

http://members.home.nl/sjoukje.devries/Golf/Eigen%20Golf/Golf_8_8_2009.jpg

German Tuning Style ! Ik vind het wel geslaagd :)

Domi
08-08-2009, 12:59
Nice.

Jammer dat de helft van de koeler maar wordt benut.

Kentekenplaat perforeren ?? ;)

Vincent-Mk1
08-08-2009, 23:30
hmm andere plaats van de oliecooler graag!.....beetje geknutsel zo..

Lieuwe
09-08-2009, 19:46
De Golf1 blaasde weer goed met de frisse oliekoeler voorop, helaas kan ik er de komende weken/maanden niet zoveel van genieten.

http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article5013662.ece/Bijna_100_kilometer_te_snel_op_Lauwersseewei

http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/25839/Damw%C3%A2ldster_rijdt_bijna_100_km_te_snel.html

Oeps :rolleyes:

Serieus de 2e keer dat ik zo snel met die auto reed. Samen met een vriend de topsnelheid aan het testen op de GPS. Echt het meest slechte moment dat ik gepakt heb kunnen worden OOIT ! Verwacht om 1:30 `s nachts ook geen motoragent met een lasergun op een verlaten weg. Wel behoorlijk balen, maar ik doe er nu niet zoveel meer aan. Hopen dat ik nog een goed woordje kan doen bij de rechter. Snel die boete betalen en hopen dat ik binnen niet al te lange tijd mijn rijbewijs weer terug heb. Dat wordt de eerstkomende tijd lekker fietsen naar het werk :D

martiepartie
09-08-2009, 19:50
oei... dat is minder. Ik hoop dat je je rijbewijs niet te lang kwijt bent. 100km/h te snel is niet mals.

Ik kwam afgelopen donderdagavond ook in fuik terecht, met het mooie weer controleren ze op snelheid en alcohol.... Volgende keer om 5 uur je wekker zetten en 's ochtends gaan blazen.

De Pul
09-08-2009, 19:55
kan wel even duren voor je die weer terug hebt,s mooi kut....
oliekoeler vind ik trouwens wat minder geslaagd.

Domi
09-08-2009, 19:56
Oeii :eek: Dat is dikke pech. Auto dus niet kwijt???

Gaat je weer klauwen met geld kosten.

sikke aant
09-08-2009, 21:10
Ze zijn de laatste tijd zeer actief in die hoek met de lazergun :rolleyes: ze hebben mij daar laatst ook al gepakt, ik had nog mazzel met 47 te hard.

Sterkte er mee ;)

RubenD
09-08-2009, 21:48
Haha, hier in de polder en in Overijssel word ook altijd veel te hard gereden. Heb je mooi pech mee zeg!

De Limburger
09-08-2009, 22:03
:screwy: Maar verder reed hij wel lekker neem ik aan... :screwy:
Een echt wegmisbruiker moment.
Hoop voor je dat het niet te lang gaat duren, en kosten.
Gr Ronnie

Alberto
09-08-2009, 22:04
z'n politie op een cross brommer zeker
die heeft mij laast ook te pakken gahad ...niks beters te doen zeker
beetje buiten dokkum gaan lazeren in de nacht

beetje triest

@ Liewe sins waneer draag jij een.... Wyt petsje
en zit jij ....een bytsje dombryk efter it stjoer

wyt petsje = wit petje
bytsje dombryk efter it stjoer = beetje domkijkent hangend achter het stuur

lees reacties op waldnet.....

Gijs
09-08-2009, 22:19
Een echte Golf rijder! Zo hoort het ;)
Erg klote, maar het kan gebeuren. Alhoewel niemand een pliesie om 1:30 verwacht met een lasergun :redface:

René
09-08-2009, 23:13
Om 1:30 met een lasergun? Mocht ie niet op z`n vrouw?

Maar mooi klote voor je....ben vandaag ook geflitst met +/- 40 te hard en daar baalde ik van... maar dat van jou is nog ff een graadje erger....

Succes... hoop dat je je rijbewijs snel weer terug hebt

Gertjan
10-08-2009, 01:09
Wel een hele beste snelheid gehaald :thumbup:

Arne
10-08-2009, 07:14
Succes Lieuwe!

Rallyegolf20vt
10-08-2009, 16:27
Dat is mooi ruk , Lieuwe .
Die motormuis doet anders niks in onze omstreken.
Hij heeft waarschijlijk nog geen strepen , en doet op deze manier zijn uiterste best om ze te halen.
Hij had mij laatst ook bijna te pakken op de rondweg van Dokkum.
Gelukkig voor mij reed er zo`n brave borst voor mij met 65 op een 80 km weg en zag ik de rat net op tijd staan.
Hij heeft ook al eens bij mij voor huis gestaan te flink doen :mad:
Maar toen ze een paar weken terug hier in het dorp tig auto`s gemolesteerd hebben , en putdeksels uit de straat getrokken hebben , en tig tuinen vernield ,een paar weekenden achter elkaar , zijn ze in geen velden of wegen te bekennen.
Dan wordt er gezegd ; de verzekering betaald de schade wel , wij kunnen er verder niets aan doen.
Het liefst zou ik die vandalen eens flink nakijken , maar dan zit je zelf drie dagen op het bureau , en die lui gaan lekker verder.
Ze hebben het thuis ook al zo moeilijk , die jeugd . Ze moeten ook een uitlaatklep hebben :screwy: :screwy: :screwy:
Ze weten ongeveer wel wie het zijn , maar durven en willen er niets aan doen.
En als jij een keer midden in de nacht een keer flink uit de band springt , waar niemand last van heeft ,wordt je direct voor alles en nog wat uitgemaakt .
Als ik dat zo lees heb je nog net niet iemand vermoord , maar het scheelt niet veel. ;)
Wat hebben wij toch een lekkere politie/rechtspraak. :mad: :screwy:
We moeten dus maar even goed uitkijken de komende tijd. :(
Succes toegewenst !

jetta mk1 '82
10-08-2009, 16:39
zo da's flink balen :( !


gr. Martijn

Lieuwe
10-08-2009, 16:41
Vind het ook idioot dat iemand daar om die tijd langs een bijna verlaten weg staat te laseren. Toen ik aangehouden was @ winkelcentrum in Damwoude kwam er binnen een minuut nog een Astra aan die met een rotgang bij de stoep op reed. Blijkbaar hadden ze veel haast om een paar dikke boetes uit te schrijven. Kan er nog een hoop woorden aan vuil maken, maar daar schiet ik niet zoveel mee op :)

@ Liewe sins waneer draag jij een.... Wyt petsje
en zit jij ....een bytsje dombryk efter it stjoer

Vooroordelen zijn dat Alberto. Een petje op en scheef achter het stuur is wel het laatste wat ik doe ;)

breadfan83
10-08-2009, 17:01
Klote Lieuwe. Politie doet haar werk weer goed zo te zien. Is ook wel erg riskant, en volksangst numero uno, racende Golfjes midden in de nacht op een verlaten dijk.

Nu maar hopen dat je je rijbewijs snel terug krijgt, kun je je rondetijden gaan verbeteren. :D

...maar als iedereen zich aan de wet houdt dan valt er niets te controleren. De politie heeft dàn eindelijk genoeg tijd om aandacht te besteden aan inbraken of andere delicten.

Dat vind ik nog wel de slimste opmerking er tussen. Als iedereen zich nou eens braaf aan de wet zou houden, kon de politie zich tenminste met de criminaliteit bezig houden. :screwy:

Alberto
10-08-2009, 17:26
Vooroordelen zijn dat Alberto. Een petje op en scheef achter het stuur is wel het laatste wat ik doe ;)
zo dom he die reacties van die ww ers die elke dag daar wat op zitten te posten :screwy:

Rallyegolf20vt
10-08-2009, 18:33
zo dom he die reacties van die ww ers die elke dag daar wat op zitten te posten :screwy:
Idd Alberto , ik erger me daar ook aan , laat je klauwen maar eens wapperen ipv op de hoek in het dorp staan te "krinkje spuien", onze wereldverbeteraars.

RubenD
10-08-2009, 18:38
Maar om eigenlijk even tot de kern van het verhaal door te dringen, je zat nog niet aan je top of wel?

Ik heb harder gereden met mijn KR in Duitsland namelijk... ;)

vwleusden
11-08-2009, 09:52
Als iedereen zich nou eens braaf aan de wet zou houden, kon de politie zich tenminste met de criminaliteit bezig houden. :screwy:

Als iedereen zich aan de wet houdt heb je geen criminaliteit ;) Dus zou je de politie op kunnen doeken :D

martiepartie
11-08-2009, 09:56
Duh... :rolleyes:

Ik hoop dat Broodbak daar eerder al op doelde, anders daalt ie behoorlijk in mijn aanzien :D

Zweiter
11-08-2009, 10:11
tsja, ik kan wel zeggen 'dom, eigen schuld', maar heb laatst midden in de nacht ook 200 getopt met de diesel, dus het had mij net zo goed kunnen gebeuren. Gewoon dikke pech! Aan de andere trap je zelf het pedaal zo diep in (en 197 is ook niet íets te hard), dus geen verwijten maken aan die blauwe en gewoon betalen. zo simpel is het toch?

maar het blijft balen,... dat dan weer wel :D

De Limburger
12-08-2009, 18:14
:thumbup: :goodpost: :thumbup:

SpiderClass
12-08-2009, 21:04
Wel kut zeg!!
1 troost, ik heb je gespot in de Performance VW Magazine van september 2009 @ page 113 :D

Boeie
23-08-2009, 19:31
Klote Lieuwe! sterkte :)

breadfan83
24-08-2009, 19:25
Duh... :rolleyes:

Ik hoop dat Broodbak daar eerder al op doelde, anders daalt ie behoorlijk in mijn aanzien :D

Vandaar dat :screwy: achter die zin.

Bedoel, de politie staat al niet heel hoog bij mij, maar dat sloeg werkelijk alles.
Nog dommer dan de eerste opmerking die ik kreeg van de kapster waar ik ooit voor de eerste keer m'n haren heb laten knippen: "korter?" :tard:

Nee muts, heavy metal aub... :screwy:

Lieuwe
30-04-2010, 19:26
Dit hok bestaat ook nog :D Ben met de achteras aan het knutselen o.a. kunststof ophangingsbussen geplaatst ipv polyurethaan.

Momenteel een constructie op de as aan het bouwen zoals scch ze verkoopt http://scch-heads.com/viewpart.php?id=43

Dit zorgt ervoor dat bij bochtenwerk de sporing niet verandert, maar het is niet een vervanger voor de stabilisator stang lijkt me. Heb op vwvortex wel gezien dat ze vrij simpel een staaf/koker onder de as schroeven/lassen. Is dit een goed idee ? Heb als voorbeeld die koker er even opgelegd bij de foto. Zoiets zou ook wel handig zijn voor de bevestiging van het eerder genoemde bouwwerk ala scch :)

http://members.home.nl/sjoukje.devries/achteras.jpg

knarfmk1
30-04-2010, 21:29
Dat scch werk op de achteras werkt zowieso, en is idd makkelijk zelf te bouwen (doe ik ook ;) ) je moet alleen wel even op de hoogte van de torentjes letten ivm je inch maat van je wielen...

die "koker" heb ik ook vaker gezien op clubgti.com (kan morgen wel even een linkje posten) maar ben eigenlijk niet helemaal overtuigd van de werking, althans, het verstijfd de boel wel maar het geeft ook niet mee zoals een stabi. oftewel, zie nog niet helemaal welke sporing die dingen in de hand houden

ik ben helemaal voor om de achterzijde zo stijf mogelijk te maken bij een voorwielaandrijver, maar moet het met de project golf nog meemaken hoeveel effect alle delen hebben. alhoewel ik met de daily de ervaring heb dat achter lekker stijf de wegligging overheerlijk ten goede komt, mits je niet bang bent voor een uitstapje ;)

ik ga bijvoorbeeld ook zonder stabi voor rijden

JerryGT
01-05-2010, 21:17
Het makkelijkste is om een drie hoek in de achteras te maken.

Een steuntje maken aan het einde van de achteras richting de schokbrekers en een steuntje in het midden. Dan maak je in het midden ook een steuntje. Daar dan twee pijpen tussen met verstelbare uni-bolds. Kan je ook nog je sporing vervanderen... ;)

Lieuwe
02-05-2010, 12:48
Dat is dus die constructie zoals ik aan het bouwen ben. Tenminste ik neem aan dat je dat bedoeld ?

alhoewel ik met de daily de ervaring heb dat achter lekker stijf de wegligging overheerlijk ten goede komt, mits je niet bang bent voor een uitstapje ;)

Mijn ervaring met de Golf1 is dat de achterkant altijd behoorlijk snel uitbreekt. Om dit te voorkomen zou ik dus de achterkant minder stijf moeten maken. Ben ook nog wat in de boeken aan het lezen geweest en daar staat idd ook in dat naarmate de achterkant stijver is dan heb je ook meer overstuur (bij een voorwielaandrijver). Wat voor soort constructie gebruiken mensen die veel op het circuit rijden met een mk1 ? Neem aan dat je niet al teveel overstuur wilt in een voorwielaangedreven Golf :)

En wat voor invloed heeft de stugheid van de achterveren ? Hoe stugger de veren hoe minder de auto overhelt lijkt me. Misschien dat die veren van mijn FK "hobby" set ook wel aan de slappe kant zijn. Overhellen zal door een goede stabilisator ook wel beperkt worden. Kom maar op met alle info en tips :tongue:

JerryGT
02-05-2010, 21:05
Ik bedoel net als die set van SCCH dus...

Als je de auto achter stugger maakt, zal hij sneller uitbreken denk ik. Nu gaan de krachten in het veren zitten en niet in het glijden.

Met wat voor banden maat rij je eigenlijk? want met een hogere band gaat hij minder snel glijden.

knarfmk1
03-05-2010, 09:11
Stijver achter is inderdaad eerder overstuur.
Het is eigenlijk heel simpel, hij stijver de achterzijde (stabi, veren of demper) hoe meer zijdelingse kracht de achterzijde opneemt t.o.v de voorzijde, en dus eerder overstuur.
Andersom geldt dit net zo (stijvere voorzijde t.o.v achteras --> eerder onderstuur)

Die set van SCCH heeft in principe geen invloed op je stijfheid van de veer/demper, hij zorgt er alleen voor dat de as niet vervormt in een bocht van dit: |_| naar dit \_\ of dit /_/ en zo het toespoor constant blijft.

hier nog even een mooie richtlijn:



To Increase Understeer (reduce oversteer)

Stiffen: front springs, front compression damping, rear rebound damping
Soften: rear springs, rear compression damping, front rebound damping

to increase oversteer (redunce understeer)

Soften: front springs, front compression damping, rear rebound damping
Stiffen: rear springs, rear compression damping, front rebound damping



adjustment points
Bump: This controls the stiffness of a shock relating to compression. Sounds just like a spring, and it pretty much is. The difference being that while a spring's stiffness always has the job of holding up your car, the shock's bump setting only acts on temporary forces likes bumps and roll. Adding more bump will act very much like stiffening the spring on the same corner.

Rebound: This controls how quickly the spring descends after compression. This is a VERY important setting when tracking a car. Without enough rebound a spring will hop and skip along the ground, making it hard to put down power, braking or cornering force. If you have too much rebound, the spring will not be allowed to expand quickly enough to return to its proper ride height before the next input. Too much of this will lead to "jacking down", which is a term for when a vehicle lowers itself until it is riding on it's bump stops (hard rubber, used as a last-ditch safety feature to keep tires from rubbing on very hard bumps). You can use rebound to control roll. By increasing rebound you decrease the velocity of the spring's expansion. If the spring cannot expand, it cannot push that side of the vehicle up. So the vehicle must either not roll as much, or lift its inside tire. Obviously you don't want to set so much rebound as to end up with the latter.

Sway bar settings: Increasing a sway bar's stiffness will reduce roll, but also increases the sprung tension on that axle. Granted, most of the increase in tension is apparent only when there is body roll - but even statically there is an increase. This means you must modify your rebound settings when you change your sway bar settings (just as you must whenever you add spring tension).

Camber: This is a tire's difference from vertical when looked at from head-on. + means the bottom of the tire is in more than the top. - means the bottom is out more than the top. Remember, this setting is only accurate when the car is NOT moving. As the wheel moves with the suspension, the camber will change depending on the geometry of the suspension. What is important is observing how the tire wears, and by taking tire temperature readings on the outside, center and inside to make sure that all of the tire is being used when it is at full load.

Castor: This is the difference between a wheel's centerline and the axis of suspension travel on that corner when viewed from the side. This is rarely adjusted on a street car. The more forward the wheel's centerline relative to the suspension's axis, the better the car will soak up bumps. And the more it will nosedive when you hit the brakes. The reverse is also true.

Toe: This is the difference between the direction a tire is pointing and straight ahead, when looking down from above. + means the tire points in. - means the tire points out. Positive toe makes a car more stable. This is useful at higher speeds and for general steering comfort. Negative toe makes a car more darty. This is useful to initiate quick directional changes, but can also reduce your total level of grip with excessive tire scrub (more on that later).




Options
Reduce understeer:
-Enter turns slower! Then power out.
-Reduce front tire pressure, and/or increase rear tire pressure.
-Reduce front spring tension, and/or increase rear spring tension. This can be done by swapping springs, or by changing sway bar settings/diameters.
-Reduce front bump, and/or increase rear bump.
-Reduce rear camber, and/or increase front camber.

Reduce oversteer:
-Do the opposite of the above "reduce understeer" options.

Reduce roll:
-Increase tire pressure all around.
-Increase bump settings.
-Increase rebound settings.
-Swap springs for stiffer ones.
-Increase sway bar settings/diameters.

Increasing traction for applying power:
-Reduce rear tire pressure.
-Reduce rear spring tension.
-Reduce rear bump.
-Increase rear rebound.
-Reduce rear sway bar settings/diameters.



Increase braking traction
-Reduce tire pressures.
-Increase front spring tension.
-Increase front bump.
-Reduce rear rebound.
-Reduce all sway bar settings/diameters. To Increase Understeer (reduce oversteer)

Stiffen: front springs, front compression damping, rear rebound damping
Soften: rear springs, rear compression damping, front rebound damping

to increase oversteer (redunce understeer)

Soften: front springs, front compression damping, rear rebound damping
Stiffen: rear springs, rear compression damping, front rebound damping



adjustment points
Bump: This controls the stiffness of a shock relating to compression. Sounds just like a spring, and it pretty much is. The difference being that while a spring's stiffness always has the job of holding up your car, the shock's bump setting only acts on temporary forces likes bumps and roll. Adding more bump will act very much like stiffening the spring on the same corner.

Rebound: This controls how quickly the spring descends after compression. This is a VERY important setting when tracking a car. Without enough rebound a spring will hop and skip along the ground, making it hard to put down power, braking or cornering force. If you have too much rebound, the spring will not be allowed to expand quickly enough to return to its proper ride height before the next input. Too much of this will lead to "jacking down", which is a term for when a vehicle lowers itself until it is riding on it's bump stops (hard rubber, used as a last-ditch safety feature to keep tires from rubbing on very hard bumps). You can use rebound to control roll. By increasing rebound you decrease the velocity of the spring's expansion. If the spring cannot expand, it cannot push that side of the vehicle up. So the vehicle must either not roll as much, or lift its inside tire. Obviously you don't want to set so much rebound as to end up with the latter.

Sway bar settings: Increasing a sway bar's stiffness will reduce roll, but also increases the sprung tension on that axle. Granted, most of the increase in tension is apparent only when there is body roll - but even statically there is an increase. This means you must modify your rebound settings when you change your sway bar settings (just as you must whenever you add spring tension).

Camber: This is a tire's difference from vertical when looked at from head-on. + means the bottom of the tire is in more than the top. - means the bottom is out more than the top. Remember, this setting is only accurate when the car is NOT moving. As the wheel moves with the suspension, the camber will change depending on the geometry of the suspension. What is important is observing how the tire wears, and by taking tire temperature readings on the outside, center and inside to make sure that all of the tire is being used when it is at full load.

Castor: This is the difference between a wheel's centerline and the axis of suspension travel on that corner when viewed from the side. This is rarely adjusted on a street car. The more forward the wheel's centerline relative to the suspension's axis, the better the car will soak up bumps. And the more it will nosedive when you hit the brakes. The reverse is also true.

Toe: This is the difference between the direction a tire is pointing and straight ahead, when looking down from above. + means the tire points in. - means the tire points out. Positive toe makes a car more stable. This is useful at higher speeds and for general steering comfort. Negative toe makes a car more darty. This is useful to initiate quick directional changes, but can also reduce your total level of grip with excessive tire scrub (more on that later).


Options
Reduce understeer:
-Enter turns slower! Then power out.
-Reduce front tire pressure, and/or increase rear tire pressure.
-Reduce front spring tension, and/or increase rear spring tension. This can be done by swapping springs, or by changing sway bar settings/diameters.
-Reduce front bump, and/or increase rear bump.
-Reduce rear camber, and/or increase front camber.

Reduce oversteer:
-Do the opposite of the above "reduce understeer" options.

Reduce roll:
-Increase tire pressure all around.
-Increase bump settings.
-Increase rebound settings.
-Swap springs for stiffer ones.
-Increase sway bar settings/diameters.

Increasing traction for applying power:
-Reduce rear tire pressure.
-Reduce rear spring tension.
-Reduce rear bump.
-Increase rear rebound.
-Reduce rear sway bar settings/diameters.



Increase braking traction
-Reduce tire pressures.
-Increase front spring tension.
-Increase front bump.
-Reduce rear rebound.
-Reduce all sway bar settings/diameters.

Lieuwe
05-05-2010, 18:28
Daar ben ik eerst wel even zoet mee .. thanks :D

Mijn KR blokje is ook weer compleet gestript, die ben ik nu aan het opbouwen. Vandaag de cilinderkop terug gekregen. Injector kanalen van de k-jetronic zijn dicht gelast en daarna is het pasvlak van de inlaat vlak gefreesd. Nu alle overgangen/kanalen mooi strak maken voor een goeie flow en dan kan het spul weer in elkaar :thumbup:

Wil deze zomer wel weer een keer rijden :tongue:

http://members.home.nl/sjoukje.devries/Golf/Eigen%20Golf/cilinderkop1.jpg

http://members.home.nl/sjoukje.devries/Golf/Eigen%20Golf/cilinderkop2.jpg

Rara wat komt er op het spruitstuk :D

breadfan83
05-05-2010, 19:30
Ziet er goed uit!

Waar heb je die kanalen laten dichten?

Martyn_86C
01-06-2010, 16:52
Hoe staat het ervoor met de achteras? Ik wilde ook zoiets met de polo G40 as gaan doen!

monark
27-07-2010, 16:52
ik denk dat de webers er nu wel op zitten zeker, het word weer tijd voor een foto updatje, :D

ik las dit topic voor het eerst maar super wagen geworden met een echte sfeer motor deze combi was en is altijd nog een droom van mij geweest een mk1 16v. :thumbup:

gr pieter.

knarfmk1
27-01-2011, 22:52
achteras al af lieuwe?

René
05-02-2011, 11:52
Hoe staat `t met de MKI?

Lieuwe
05-02-2011, 14:29
Zijn al wel wat ding gebeurd, maar gaat niet zo snel :) Ben veel met andere dingen bezig. De 020 2y bak is gereviseerd o.a. voorzien van 2 nieuwe synchromesh ringen en een hoop nieuwe keerringen/lagers. Motor is voor een groot deel in elkaar, maar zit nog wat te twijfelen mbt het inspuitverhaal. Achteras zijn nog geen vorderingen mee.

Lieuwe
15-05-2011, 19:16
Lekker aan het klussen met de MK1 de laatste tijd. Gisteren de distributieriem gemonteerd en de koppeling + versnellingsbak en het geheel in de auto getakeld. Geeft wel een goed gevoel als het motortje er weer in hangt na al die tijd :tongue: Heb in de buitenste motorsteunen een PU insert gemonteerd en de achterste en voorste zijn van een massief blok PU. Wat comfort betreft niet het beste, maar who gives a fuck :)

Wat onderdeeltje gemonteerd als mock up. Bovenste radiateurslang wordt nog een aardige bitch + aansluiting @ blok die niet meer past ivm itb's. Gelukkig past de dynamo wel op zijn originele plek icm een kortere v-snaar. ITB's krijgen nog wel een ander kleurtje. Denk gewoon zwart .. of iets anders? Heb nog het complete schakelmechanisme gereviseerd en de stangetjes @ versnellingsbak voorzien van kogelkoppelingen. Hopen dat die er niets steeds af knallen zoals bij die kunststof zooi :D

Wat plaatjes bij de praatjes. Ook 1 van de nieuwe wheels :) Had die OZ's nog op zolder. Deze zijn chemisch ontlakt, en daarna 2k zwart gespoten. Bandjes zijn 195/50 Regal Racer's. Low budget bandje met een semi-slick achtig profieltje. Zie wel of het bevalt anders draai ik er wel wat anders om :D

http://members.home.nl/sjoukje.devries/Golf/Eigen%20Golf/Golf_15_5_2011_1.jpg

http://members.home.nl/sjoukje.devries/Golf/Eigen%20Golf/Golf_15_5_2011_2.jpg

http://members.home.nl/sjoukje.devries/Golf/Eigen%20Golf/Golf_15_5_2011_3.jpg

jones
15-05-2011, 19:32
ziet er goed uit, mooi project :thumbup:

De Pul
15-05-2011, 19:33
top:thumbup:

vdWal.
15-05-2011, 19:48
Gaaaf :cool:

knarfmk1
15-05-2011, 19:48
ziet er goed uit, waar heb je die bandjes vandaan?

gave foto trouwens zo van boven

Lieuwe
15-05-2011, 19:57
Thanks :thumbup:

Bandjes via mijn werk gekocht (Ferwerda). Ze komen bij Inter Sprint weg.

Samurai
15-05-2011, 21:42
Jeeej hij leeft nog, het blijft een gave wagen!

Zal vast wel heel erg leuk draaien op Itb's

René
16-05-2011, 07:02
Gaaf!

Vains
16-05-2011, 07:38
Heel erg gaaf Lieuwe! Ik vind de throttlebodies wel gaaf zo in het rood :thumbup:

variant110
16-05-2011, 20:19
netjes man vanmiddag al even over gehad maar word wel wreed zo ja ben benieuwd wat ie gaat doen dan

Lieuwe
16-05-2011, 20:29
Thanks :thumbup:

Vanavond aandrijfassen gemonteerd na het vervangen van beide binnenste aandrijfashoezen. De rechter was kapot gegaan tijdens de 200+ km/h rijbewijs kwijt rit :tongue: Blok zat van boven tot onder onder het vet. Politieagent zei dat er een dikke rookwolk achter de auto weg kwam, dit was dus homokineetvet vs een donders heet spruitstuk :D En de Weitec schroefset voorzien van een setje nieuwe Febi veerpootlagers. Die krengen houden het volgens mij niet veel langer dan een paar duizend kilometer uit :rolleyes:

Jeeej hij leeft nog, het blijft een gave wagen!

Heb de auto nog maar 7 jaar .. denk dat ie nog wel even blijft :D

sciroccoGTII
17-05-2011, 11:30
Op wat voor management ga je rijden? KDFI?

MM Designs MK1
21-06-2011, 21:07
mooi project :thumbup:
wat voor verf zit er op je kleppendeksel ziet er zeer mooi uit namelijk

Shon
22-06-2011, 13:26
Dat motorruim ziet er knap uit van bovenaf !
Even over die banden.. zijn het ook echt semi-slicks of is het echt enkel show ?
Banden en velgen staan er racy onder ;)

Lieuwe
22-06-2011, 16:46
Het is gewoon een straatband met een semi-slick style profiel. Denk niet dat ze verkeerd rijden gezien het contact oppervlak met de weg en de relatief zachte compound. Zodra er mee wordt gereden zal ik mijn bevindingen hier wel posten :)

Op wat voor management ga je rijden? KDFI?

Grote kans dat het idd KDFI wordt, maar heb me er nog niet zoveel in verdiept.

mooi project :thumbup:
wat voor verf zit er op je kleppendeksel ziet er zeer mooi uit namelijk

Thanks. Verf is krimplak van VHT.

MM Designs MK1
22-06-2011, 20:05
Het is gewoon een straatband met een semi-slick style profiel. Denk niet dat ze verkeerd rijden gezien het contact oppervlak met de weg en de relatief zachte compound. Zodra er mee wordt gereden zal ik mijn bevindingen hier wel posten :)



Grote kans dat het idd KDFI wordt, maar heb me er nog niet zoveel in verdiept.



Thanks. Verf is krimplak van VHT.

ok waar is dat verf te krijgen als ik vragen mag?

Richard
22-06-2011, 20:08
http://link.marktplaats.nl/453820203

MM Designs MK1
24-06-2011, 11:50
dankje voor de link heb meteen ff busjes besteld :thumbup:

Lieuwe
24-06-2011, 16:19
Beter gelijk een hele doos op ebay kopen, daar zijn ze 4/5e p/stuk goedkoper :)

Lieuwe
27-06-2011, 18:03
Eindelijk wat progress met de achteras. Stangen zijn gefabriceerd en ziet er super uit :) Eén kant is met linkse draad en de andere kant met rechtse draad. Als ik de moer in het midden verdraai kan ik dus een beetje de sporing aanpassen. Voor de rest is het voornamelijk extra stevigheid. Met die stangen ertussen zou in theorie de sporing niet moeten veranderen bij het betere bochtenwerk.

Moet alleen nog een oplossing vinden voor de stabilisatorstang, want die past nu niet meer :tongue: Iemand hier nog wat goeie tips voor? Heb wel eens op vwvortex gezien dat ze gewoon een koker aan de bestaande balk bevestigen, waardoor deze minder kan torderen. Is het ook mogelijk om de bestaande driehoeken te verwijderen en hier iets grotere en dikkere platen voor in de plek te plaatsen? Of is dit weer iets te extreem? Origineel zit er alleen een stang die in wat rubbers hangt :)

http://members.home.nl/sjoukje.devries/Golf/Eigen%20Golf/Achteras1.jpg

http://members.home.nl/sjoukje.devries/Golf/Eigen%20Golf/Achteras2.jpg

Schakelmechanisme voorzien van wat beter materiaal:

http://members.home.nl/sjoukje.devries/Golf/Eigen%20Golf/Schakelmechanisme.jpg

En nog een picje van de wagen en de motor :)

http://members.home.nl/sjoukje.devries/Golf/Eigen%20Golf/Golf_27_6_2011_1.jpg

http://members.home.nl/sjoukje.devries/Golf/Eigen%20Golf/Golf_27_6_2011_2.jpg

PimVW
27-06-2011, 18:14
Ziet er netjes uit!

JerryGT
27-06-2011, 18:28
Ziet er weer netjes uit!

Voor de achteras stabi kan je een chroom molybdeem pijp 25 of 30 mm pakken en die in twee bussen maken links en rechts. dan moet deze ook nog extra mee torderen. Vind je het niet stijf genoeg kan je meer naar het midden nog een bus zetten zodat de tordeer lengte korter wordt...

Zo doen wij dat met MKII achterassen maar dan kan je hem er in leggen en twee bouten er door heen.

Succes ;)

knarfmk1
27-06-2011, 18:45
Netjes Lieuwe, wat betrefd de stabi kun je ook een torsion bar overwegen, zoiets als op deze pagina (beetje naar beneden scrollen):

http://www.clubgti.com/forum/showthread.php?p=1743223&highlight=torsion+bar#post1743223

Lieuwe
27-06-2011, 20:42
Thanks. Die torsion bar lijkt me ook de beste optie. Valt er ook nog wat te experimenteren met verschillende diktes etc en het staat ook nog lekker clean :tongue: Waarom zit btw @ bovenstaande link dat alu blok excentrisch gemonteerd? Op die manier kan de ene kant minder torderen dan de andere kant. Zal wel een bepaalde reden hebben :)

knarfmk1
27-06-2011, 21:17
staat een post eronder ;)


I looked at it a certain time to be able to understand how the anti-roll bar worked, it is easy if you know that only one bottm of it is fixed on the axle, there is a bearing at the other end.

One can move the center support to modify the stiffness: the closest of the rigid support, the softest.

Lieuwe
03-03-2012, 21:35
Tijd voor wat updates van de Golf1 :D Geloof dat zowat alle foto's niet meer werken in dit topic. Ga over een tijdje de beginpost aanpassen met allemaal foto's. Heb de wagen bijna 8 jaar, genoeg pics gemaakt door de jaren heen :) Ben de laatste tijd aardig aan het klussen aan de auto. Wil komend weekend een poging doen om de motor te starten. Elektrisch systeem is voor 95% klaar. Heb de kabelboom van de ontsteking helemaal uit elkaar gehad en alle onnodige kabels verwijderd. Heb alles klaar te liggen om het koelsysteem af te bouwen. Bij iemand hier uit de buurt een RVS brandstoftank laten maken. Past precies in de reservewielbak en met een inhoud van 40 liter een stuk groter dan de oude tank. Aantal weken terug een set 45 DCOE Webers gekocht. Deze komen ook van een KR 16v motor af, dus ik hoop dat er niet zoveel afstelwerk hoeft te gebeuren. Ga dit jaar wel naar een specialist voor de fine-tuning. Voor webers in Engeland een Facet Red Top brandstofpomp gekocht en een Mangoletsi gasmechanisme. Dit gasmechanisme heeft veel instelmogelijkheden :thumbup: Genoeg geleuter, tijd voor wat pics.

Heb voor de computer een steun gemaakt. Deze lag eerst altijd los :rolleyes:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/4/0/4/Golf_3_3_2012_1_original.jpg

Motorruimte. Zal komende week een stuk spannender worden :D
http://www.volksforum.com/albums/files/1/4/0/4/Golf_3_3_2012_2_original.jpg

Vandaag oliekoeler geplaatst. Bovenste ophangpunt @ foto. Is een M8 kraagmoer verzonken in het front.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/4/0/4/Golf_3_3_2012_3_original.jpg

Daar hangt ie al. Alu steuntjes gemaakt. Onderkant zit vast met plaatwerkschroeven :)
http://www.volksforum.com/albums/files/1/4/0/4/Golf_3_3_2012_4_original.jpg

Leidingen erop voor het proefpassen met de bumper.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/4/0/4/Golf_3_3_2012_5_original.jpg

Zit mooi verstopt achter de kentekenplaat :D Moest de bumper nog wel wat bewerken om het passend te maken.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/4/0/4/Golf_3_3_2012_6_original.jpg

De Pul
03-03-2012, 21:41
bedankt voor de tip:)

netjes gedaan:thumbup:

vdWal.
03-03-2012, 23:20
erg netjes indd!

René
04-03-2012, 00:27
Mooie plek inderdaad!
Geen dempingsrubbertjes tussen de carros en beugeltjes?

Lieuwe
04-03-2012, 10:01
Thanks. Nee geen dempingrubbers, nog nooit gedaan :)

Vains
04-03-2012, 10:28
Dat is een mooie oplossing Lieuwe :thumbup:

knarfmk1
04-03-2012, 12:38
niet te opvallend, nice!

LRR
04-03-2012, 20:10
Mooi stukje werk Lieuwe.

Die zwarte delen onder de kap is ook dope !!! Hou daar wel van.

JerryGT
05-03-2012, 22:31
Thanks. Nee geen dempingrubbers, nog nooit gedaan :)

Ziet er netjes uit! Persoonlijk heb ik slechte ervaringen met "koud" monteren ;)

Lieuwe
18-03-2012, 18:04
Zo weer eens tijd voor een update wat ik o.a. de afgelopen weken heb gedaan. Webers zijn gemonteerd en volledig aangesloten :thumbup: Brandstoftank zit op zijn plek, maar moet nog aangesloten worden. Ben van plan om de brandstofpomp naast de tank in de reservewielbak te monteren. Staat in de documentatie dat de pomp het beste onder de motorkap gemonteerd kan worden. Heeft dit een reden? Misschien kan die beter zuigen dan pompen? :D Verder uit Duitsland spoorverbreders besteld. Aan de voorzijde 10mm en achter 25mm per kant. Wielen staan nu mooi in de kasten, staat lekker dik :cool: Veeel kleine prutsdingetjes gedaan die niet echt noemenswaardig zijn, maar wel veel tijd in beslag nemen :tongue:

http://www.volksforum.com/albums/files/1/4/0/4/Golf_18_3_2012_1.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/1/4/0/4/Golf_18_3_2012_2.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/1/4/0/4/Golf_18_3_2012_3.jpg

KennyH
18-03-2012, 19:01
Nice!

Ook die carbs staan super! Lekker oldschool

leeon
18-03-2012, 19:11
Blijft echt een mooi ding :)
Ook lekkere werkplaats volgensmij om in te werken.

vdWal.
18-03-2012, 19:18
mooi :thumbup:

De Pul
18-03-2012, 19:29
erg netjes zo...

JerryGT
19-03-2012, 18:40
Ziet er netjes uit! pomp kan je het beste lager monteren als de tank. Neem aan dat het om een Facet pompje gaat..

jones
19-03-2012, 18:47
is dat zo? heb al bij meerdere auto's een facet pomp gebruikt bij de carbs maar eigenlijk nooit geweten. en ook nooit problemen gehad.

PimVW
19-03-2012, 19:02
Ik heb m op de originele plaats gemonteerd, nooit problemen mee gehad...

Mooi project :thumbup:

René
25-07-2012, 19:58
hoe staat het met de golf 1 lieuwe?

Lieuwe
25-07-2012, 21:01
Hmm niet zoveel gebeurd. Heb er de laatste tijd 0 zin en motivatie voor.

Gezeik met bekabeling etc. Daar heb ik helemaal geen zin in :D

René
11-03-2013, 22:55
En nu dan? :D

kwaroks
12-03-2013, 08:45
Volgens mij issie met een ander project(je) bezig in de vorm van een A3 :D

Lieuwe
25-02-2014, 20:53
Bij deze wil ik mededelen dat de Golf zaterdag succesvol tot leven is gewekt na 3,5 jaar :D

De eer is niet aan mijzelf, bekabeling is door iemand anders aangesloten.

Blok klinkt behoorlijk agressief en heeft idioot veel compressie. Belooft nog wat in de toekomst.

Wordt niet eerder dan juni voor ik er weer iets aan kan doen, gezien ik 850km verderop woon :rolleyes:

Geen foto's sorry. Zal proberen om een filmpje te uploaden.

LRR
26-02-2014, 11:41
:thumbup:

sikke aant
26-02-2014, 21:50
Haha geweldig!! Ben benieuwd!!!

Johan1982MK1
26-02-2014, 22:00
Ben ook benieuwd!

BorrieG60
25-04-2014, 21:51
Lieuwe,

Je schrijft het volgende:
Verder uit Duitsland spoorverbreders besteld. Aan de voorzijde 10mm en achter 25mm per kant. Wielen staan nu mooi in de kasten, staat lekker dik!

Mag ik vragen welke type wielen je onder je golf hebt zitten? (Merk, Inch, breedte en ET waarde?

Lieuwe
30-06-2014, 18:30
Het zijn OZ Superturismo's. Volgens mij 6,5J en een ET van rond de 35, daarom ook de dikke spoorverbreders ;)

Ben weer een paar weken in NL geweest, hier een aantal foto's van de Golf :)

Heerlijk om er even in te rijden. Een kaal getrokken Golf + 16v @ Webers = :D

http://www.volksforum.com/albums/files/1/4/0/4/Golf_21_6_2014_1.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/1/4/0/4/Golf_21_6_2014_2.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/1/4/0/4/Golf_21_6_2014_3.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/1/4/0/4/Golf_21_6_2014_4.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/1/4/0/4/Golf_21_6_2014_5.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/1/4/0/4/Golf_21_6_2014_6.jpg

René
30-06-2014, 18:50
Mooi geworden Lieuwe! Neem je deze ook een keer mee naar Assen? :D

variant110
30-06-2014, 19:12
was laast bij hillebrand en heb de golf toen even bewonderd geweldig ding en loopt volgens hem als de brandweer

ThomVw
26-11-2015, 21:03
Is hij er nog, of is hij verkocht?
Geweldig ding :thumbup:

Lieuwe
26-11-2015, 22:46
http://i64.tinypic.com/291j7nr.jpg

Wordt bij de nieuwe eigenaar opnieuw gespoten + mogelijk BBS e50 eronder :)

Joentje
27-11-2015, 11:03
Als ie maar gebruikt word! Wel zonde

Johan1982MK1
27-11-2015, 11:08
Wel jammer idd. Blijft niet in nl zeker?

ThomVw
27-11-2015, 19:00
Jammer jammer jammer:(

Lieuwe
27-11-2015, 20:29
Aan alles komt een einde :) Ik heb er wel vrede mee.

Wel jammer idd. Blijft niet in nl zeker?

Augsburg, Duitsland. Is verkocht aan een liefhebber die meerdere MK1's heeft.

Maandagmiddag te koop gezet, dinsdag contact en donderdag verkocht. Man moest er 800km voor rijden.

René
27-11-2015, 22:16
Jammer idd...vond het een dik ding! En moet een bommetje zijn op het circuit!
Maarre....wat zijn nu de plannen? Weer verder met de S3?

Lieuwe
29-11-2015, 11:32
S3 blijft een fantastisch ding, maar overweeg ook om deze te verkopen :rolleyes: S3 8L's zitten momenteel een beetje op een dieptepunt, niet echt de juiste tijd om zoiets te verkopen. Heb een maand of 2 geleden de auto even te koop gezet voor een behoorlijke prijs, daar kreeg ik niet zoveel (serieuze) respons op. Stel dat de S3 ook weg gaat, dan zou ik een jongere sportieve daily drive willen.

Misschien met de tijd weer een project ernaast, droom altijd over een kübel :D

tim 16v
29-11-2015, 12:06
Ik ben opzoek naar een s3 :D