PDA

View Full Version : Irritant resoneren soundpipe


TD15
04-04-2006, 16:46
Hallo!

ik heb net beide tussendempers van mijn Golf II GTi 8v weggehaald en er 1 pijp naar de einddemper van gemaakt. Maar wanneer ik hem nu start maakt hij een heel irritant resonerend geluid, net of hij constant ergens tegenaan tikt, wat hij niet doet... Voornamelijk bij de aansluiting op het spruitstuk. Hij is hier maar 3 cm erop geschoven, maar hij is wel dicht. Zou dit uitmaken? En zo niet, wat zou ik dan kunnen doen om dit (sterk) te verminderen. Dit is nogal een toppunt van irritant :( ! Bedankt alvast!

Nokkenas is ook vervangen...meer info in de antwoorden in het topic... Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :( !

TD15
04-04-2006, 18:19
Nee, niemand? Misschien de eerste tussendemper er tussen laten zitten?

TD15
04-04-2006, 19:51
Niemand dit al eens meegemaakt en opgelost? Kan zelf wel proberen, maar altijd handig als je wat tips krijgt :D!

TD15
04-04-2006, 21:16
Up :)!

peter139
04-04-2006, 21:57
dat is het gevolg van te weinig dempers.

Beter is een open demper te plaatsen in de tunnel. Dan krijg je ook een mooiere diepe sound.

heb je ook diameterverschil in je uitlaat zitten? Zo ja dan kun je proberen dit vloeiender te maken

TD15
05-04-2006, 19:33
Nou nog eens op de brug gehad en goed geluisterd. Het komt duidelijk van het blok zelf af...ging nog eens goed luisteren en ontdekte dat er onder de kleppendeksel vandaan veel getik komt... Het is net of je de nokkenas telkens op de stoters hoort tikken, maar dan wel erg hard. Is dit normaal? De nokkenas is inderdaad vervangen door een nieuwer exemplaar, als het goed is geen snellere. Ik kan niet normaal met mn hoofd onder de kap luisteren, is echt een schel tikkend geluid! Ik heb hem maar af gezet, maar hij rijd verder wel goed :confused:! Heeft het demonteren van de dempers effect of het geluid wat er onder je kleppendeksel vandaan kan komen...dat lijkt me toch wel sterk...!? En als het flexibele deel van het spruitstuk kapot is, kan hij dan ook zo tikken en hoe check ik dat zonder al te veel te demonteren? Ik vraag het maar hier, strax mol ik weer wat :D. Bedankt!

golf mkII 16v
05-04-2006, 19:41
kan het spruitstuk zijn dat is gescheurd
de aansluiting spruitstuk voorpijp die lekt

breadfan83
05-04-2006, 19:48
trekt ie ook nog evenveel als normaal?
want kan zijn dat je tegendruk te laag is en de motor stationair met een te kleine belasting draait... maar of daarvan de kleppen zo hard gaan tikken??? :confused: :confused: :confused:

TD15
05-04-2006, 19:49
Ja? Zou wel mooi zijn :)

Ook al komt het geluid daar niet vandaan (spruitstuk zou wel kunnen, maar ik hoor toch duidelijk getik vanonder de kleppendeksel, of dit lijkt het te zijn, maar is het niet?)?

TD15
05-04-2006, 19:51
Ja hij loopt goed! Hij trekt net zo goed, durf hem alleen niet in toeren te trekken zo. Moet ik dan eens kijken wat hij doet als ik wat in de uitlaat stop? Nog iets, hij heeft pas 5 km gereden sinds het nokkenas eraf geweest is, misschien als ik langer rijd dat het dan wat meer smeert/zich zet...?

TD15
05-04-2006, 19:55
Btw...onder het rijden neemt het geluid gewoon toe...en als je dan je deur open doet, is het net of je tikkende kleppen onder je auto vandaan hoort komen...

Of dat dan vanuit de kleppendeksel resoneert tot onder je auto...geen idee :confused: ?

TD15
05-04-2006, 20:45
Nou net weer gereden, beetje doorgetrokken...loopt nog perfect :|! Maakt trouwens wel aardig lawaai voor een auto die 2 dempers weg heeft en alleen een brezan vervangingsdemper heeft achter... Kán het zijn dat het spruitstuk ergens een scheur/lek heeft en dat dit van alles tot effect heeft, zoals getik in de kleppendeksel? Kan ik dit checken op de 1 of andere manier makkelijk? Ik het de uitlaat dichtgepropt, maar hij zakt maar een klein beetje in toeren en blijft verder wel, een stuk zachter, maar mét geratel, lopen :). Het is echt een ratelgeluid, opeenvolging van tikken onder de kleppendeksel/in het motorblok/motorruim! :confused:. Ik kan wel proberen, maar dan is er misschien veel voor niets geweest! Alvast dank!

breadfan83
05-04-2006, 20:50
van welk materiaal zijn de vervangende stukken? en hoe dik is t materiaal? is de diameter anders dan de ori. pijp?

dit kan allemaal van invloed zijn op de afvoer van warme lucht vanaf je kleppen
ik zou hem niet laten lopen voor je weet wat de kleppen temperatuur is enhoe de hitte daar wordt afgevoerd... anders heb je dalijk misschien mooi je klepjes verbrandt...

TD15
05-04-2006, 21:00
nee diameter is niet anders, exact dezelfde vorm en exact dezelfde buis alleen dan zonder dempers en ook van staal :).

Nu had ik een idee...zal wel niks zijn maar toch :)...De kokertje die op je klepstoter zitten, dus die je nokkenas naar beneden druk zijn eruit geweest, wel allemaal teruggestopt waar ze vandaan kwamen...kan dit op de een of andere manier effect hebben?

En ja ik moest wat proberen...ik weet nu dat hij nog zijn volledige vermogen heeft...

breadfan83
05-04-2006, 21:05
zitten daar niet van die plaatjes op? kan zijn dat dit wat verdraaid is, en de slijtageplekken niet meer aansluiten bij de vorm van de nok...
k zou t niet met zekerheid durven zeggen, maar we hebben t hier op school al eens gehad, dus t kan allemaal...

golf mkII 16v
05-04-2006, 21:11
wat ist bouwjaar vanaf 86 hydro klepstoters?????

TD15
05-04-2006, 21:33
nee...84 en er is 1 plaatje af geweest...maarja die dingen zelf kun je ook draaien dus de slijtplekken kunnen dan niet meer aansluiten inderdaad. Maar dan zou het toch minder moeten worden, aangezien het dan wel een beetje op zijn originele plek terug zal lopen? Of niet natuurlijk, want het nokkenas is nieuwer en dus anders... Maarja zal dit echt zorgen voor gigantisch getik? het is echt net of je nok telkens met een klap neerkomt op de stoters...

Hij heeft dus mechanische stoters!

golf mkII 16v
05-04-2006, 22:27
als je de oude plaatjes heb gebruikt en een nieuwe nokken as KLEPPEN stellen lijkt me dan niet overbodig

Fred
05-04-2006, 22:45
nee...84 en er is 1 plaatje af geweest...maarja die dingen zelf kun je ook draaien dus de slijtplekken kunnen dan niet meer aansluiten inderdaad. Maar dan zou het toch minder moeten worden, aangezien het dan wel een beetje op zijn originele plek terug zal lopen? Of niet natuurlijk, want het nokkenas is nieuwer en dus anders... Maarja zal dit echt zorgen voor gigantisch getik? het is echt net of je nok telkens met een klap neerkomt op de stoters...

Hij heeft dus mechanische stoters!


Zomaar een plaatje er af halen is natuurlijk hartstikke stom.....wist je precies hoeveel er af moest??


Bovendien is het raadzaam om bij het plaatsen van een nieuwe nokkenas OOK nieuwe plaatje te plaatsen, oud op nieuw slijt namelijk extra hard.....

breadfan83
05-04-2006, 22:49
dus idd je plaatjes dr uit en andere, nieuwe, plaatjes dr in gooien
t kan zijn dat je de kleppen hoort, maar t kunnen net zo goed gewoon die plaatjes zijn
dr maakt iig iets kabaal dat denk k door de plaatjes wordt veroorzaakt...

TD15
05-04-2006, 22:53
Ik heb het niet zelf gedaan...

Ik heb toegekeken en geholpen :), maar het was 1 plaat wat eraf ging en meteen weer erop!

Kan je die zo bij je dealer halen en wat kost het ongeveer? Nokkenas is trouwens niet echt niet meer, maar wel nieuwer dan de oude...die was wat beschadigd.

TD15
05-04-2006, 22:56
Ik kan proberen om mijn oude nokkenas er weer op te zetten...als hij het dan weer mooi doet laat ik het zo, want op het programma staat complete kop revisie en een sneller nokkenas...Of kan dit niet meer?

breadfan83
05-04-2006, 23:10
Ik heb het niet zelf gedaan...

Ik heb toegekeken en geholpen :), maar het was 1 plaat wat eraf ging en meteen weer erop!

Kan je die zo bij je dealer halen en wat kost het ongeveer? Nokkenas is trouwens niet echt niet meer, maar wel nieuwer dan de oude...die was wat beschadigd.

volgens mij koop je ze normaal niet echt per stuk...

die dingen zijn bedoeld om je kleppen te stellen, dus meestal koop je een hele zooi van die plaatjes in verschillende diktes om alles goed te stellen he

k raad je aan dat gewoon door de garage te laten doen als die plaatjes veel kosten... k heb geen idee van die prijzen van die dingen... voor t werk hoef je t iig niet te laten, das kinderspel
gewoon aflezen wat de klepspeling moet zijn, voelermaatje dr bij en plaatjes inleggen en uitneme tot t klopt

TD15
05-04-2006, 23:14
Hebben we t over hetzelfde? Die cup is eruit gehaald en daarop lag 1 plaatje...dat viel er bijna uit en had ie terug erin gedaan...

Ik bedoel dus, 1 plaatje van 1,5-2 mm dik en 1,5 cm doorsnee ofzo? Die ligt aan de bovenkant op die cup... waren er niet meerdere...

Als ik nu mn oude nokkenas erop donder, goede kans dat het weer goed loopt?

Waldorf
06-04-2006, 06:41
Het is altijd raadzaam om bij het wisselen van de nokkenas de kleppen te stellen. Het kan maar gebeurd zijn.
Meet eerst de klepspeling op van elke cilinder, en noteer dat op papier. Haal daarna per cilinder, de vulplaatjes eruit, en noteer wat er in elke cilinder zat. Tel dat bij elkaar op en je weet wat er in totaal per cilinder in moet. Probeer om met de plaatjes zoveel mogelijk in te vullen. Soms kan je wel 3 cilinders uitvullen. Daarna is het een kwestie van de laatste plaatjes te kopen. Dat kan vaak wel gewoon per stuk.
Dit staat ook in ieder schoolboek/olyslager/haynes/so wirds gemacht na te lezen.

Blijf het overigens knap vinden dat je 2 dempers weg hebt gehaald, en dan in een rijdende auto kan horen, dat je motor meer lawaai maakt.

TD15
06-04-2006, 14:20
En niet zo'n klein beetje meer lawaai...Wat een brompot is die nu geworden.

Het is een vervangingseinddemper van de Brezan en die bromde al aardig mét al die dempers...verder is die dicht. En ja, het blok zelf maakt echt heel veel meer herrie!

Als je de kleppen stelt, moet je toch de ruimte tussen de stoter en de gladde kant (dus tegenovergestelde van waar de nok zit) meten? Voor de zekerheid :)! Moet iets van 0,4 mm zijn? Of 4 mm? Als het 0,4 is, dan kan het dat zeker wel zijn :|!

Bedankt!

Fred
06-04-2006, 15:09
En niet zo'n klein beetje meer lawaai...Wat een brompot is die nu geworden.

Het is een vervangingseinddemper van de Brezan en die bromde al aardig mét al die dempers...verder is die dicht. En ja, het blok zelf maakt echt heel veel meer herrie!

Als je de kleppen stelt, moet je toch de ruimte tussen de stoter en de gladde kant (dus tegenovergestelde van waar de nok zit) meten? Voor de zekerheid :)! Moet iets van 0,4 mm zijn? Of 4 mm? Als het 0,4 is, dan kan het dat zeker wel zijn :|!

Bedankt!

Als het 4 mm is dan is het veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te veel !!

Waldorf
06-04-2006, 17:45
bij een koude motor zou ik voor de inlaatkleppen een speling van 0.15-0.25mm aanhouden.
De uitlaatkleppen tussen de 0.35-0.45mm.
en dan nog dit: Als je de nokkenas rond wil draaien gebruik dan niet de bevestigingsmoer van het nokkenastandwiel, maar die van de krukas. ANders zou er wel eens een tandje op kunnen schuiven.
In principe zijn de klepstelplaatjes er van 3.00 tot 4.25 leverbaar.
artikelnummer :
3.00 ---056 109 555
3.05 ---056 109 556 oplopend tot
4.25 ---056 109 580

golf mkII 16v
06-04-2006, 17:46
klepspeling [warm]inlaat 0,20/0.30
klepspeling [warm]uitlaat 0,40/0,50
heb je wel speciaal gereedschap voor nodig[hefboom VW546 en tang 10-208] en een berg verschillende diktes van plaatjes

TD15
06-04-2006, 18:50
Bedankt! Ik probeer eerst nog een keer mijn oude nokkenas, mocht dit niet werken, stel ik de boel af!

Dank! :hug:

TD15
08-04-2006, 17:01
Nou, oude nokkenas erop gegooid en zo stil als een muis! :D Ding was dus maarzo erop gedonderd :(... maar goed. Hij doet het nu, zit te kijken naar een sneller nokkenas, dan gooi ik die erop en stel ik hem af. Heb ik dan ook sterkere klepveren en nieuwe klepstoters nodig?

breadfan83
08-04-2006, 18:15
Nou, oude nokkenas erop gegooid en zo stil als een muis! :D Ding was dus maarzo erop gedonderd :(... maar goed. Hij doet het nu, zit te kijken naar een sneller nokkenas, dan gooi ik die erop en stel ik hem af. Heb ik dan ook sterkere klepveren en nieuwe klepstoters nodig?

k denk dat je met die andere as een betere vullingsgraad wil bereiken bij hogere toeren..
dan is t aan te raden zwaardere klepveren in te zetten, om t zweven van de klepjes te voorkomen

TD15
08-04-2006, 19:11
Oke dankje! Dan hoeft de kop er nog niet af toch? Is een 300 graden nokkenas verantwoord/mogelijk? En past de nok van een Golf 1 in een Golf 2? Volgens mij wel, maar weet ik niet zeker. DX is toch vrijwel gelijk aan een EV blok, alleen de inlaat aan de andere kant ofzo?