View Full Version : Katalysator verwijderen bij GTI 16v PL
Intelligence
30-03-2006, 17:37
Avond,
Ik ben van plan totaal ander uitlaatsysteem onder me auto te monteren, ook zonder kat. Hoe gaat dit ivm me lambdasonde? Het gaat om een 1.8 GTI 16v (PL) En ja ik weet dat de kat op papier staat, maar het gaat nu ff om t technische gedeelte ;)
Zit gewoon net zown gaatje in als MET kat dus gewoon derin schroeven klaar?
jeffdekkers
30-03-2006, 20:45
precies, + katvervanger en klaar is klaara.
jou kat wordt met een jaar of 2 toch verboden.
de oude types produceren teveel stikstofoxide(lachgas)
en dat is nog veel schadelijker dan co en co2.
het rdw is momenteel bezig om in brussel een wetgeving te
formuleren die auto's van voor 92 vrij te waren van een kat.
maar tot die tijd toch een katvanger er onder of een goed apk station zoeken
formuleren die auto's van voor 92 vrij te waren van een kat.
Dat was dacht ik al zo, je zit alleen met je CO uitstoot, daar moet je nog steeds voor voldoen, kat maakt niet uit maar CO wel
Zestienkleppen
30-03-2006, 20:52
kat is helemaal niet verplicht bij een golf 16v PL. Het gaat erom of je voldoet aan de uitstoot. Ik heb helemaal geen kat, ook geen katvervanger, en de lambda zit in het uitlaatspruitstuk (KR) verwerkt. Daar krijg ik helemaal geen problemen mee.
Hoe staat de kat dan op papier? Er staat toch U9 o.i.d. wat alleen maar aangeeft aan welke emissienorm je moet voldoen. Daarvoor hebben ze ook nog een CO-stelschroef uitgevonden.
Hajee is de grote APK expert, vraag het die maar eens.
jeffdekkers
30-03-2006, 20:54
auto's die fabrieks af gelevert zijn met kat,
dienen ook een kat te hebben bij de apk keuring.
verwijderen van de kat kan afkeur opleveren,
geen kat bij steekproef is inname van het kenteken.
En dat geld idd van NA 91..die regel is al lang en breed ingevoerd :rolleyes:
martinus83
30-03-2006, 21:06
Is niet waar, mijn PL is dus ook standaard geleverd met kat, autos na 92 moeten inderdaad een kat hebben, vooor 92 niet, is puur om een correcte co waarde te krijgen..
Mijn 89-er PL met spaghetti zonder kat komt gewoon door de apk keuring, co waarde is dus correct voor alle duidelijkheid
Wat je dus doet is gewoon een katvervanger kopen met lambdasonde gat, kat eronder uit, katvervanger eronder LS er weer in.
Zestienkleppen
30-03-2006, 21:15
geen kat bij steekproef is inname van het kenteken.Kom zeg, was ik me auto al 2 jaar geleden kwijtgeweest...:rolleyes: Vraag het maar eens na bij een APK-keurmeester die er echt wat van weet.
Het verplichte kat-verhaal bij een Golf 2 is net zo'n fabeltje als dat je geen booskijker mag hebben (vroeger niet i.d.d.). Ook achteruitrijlichten zijn niet verplicht bij de Golf mk2 (en ga me niet vertellen dat dat niet waar is, het bewijs staat op straat)
Kom zeg, was ik me auto al 2 jaar geleden kwijtgeweest...:rolleyes: Vraag het maar eens na bij een APK-keurmeester die er echt wat van weet.
Het verplichte kat-verhaal bij een Golf 2 is net zo'n fabeltje als dat je geen booskijker mag hebben (vroeger niet i.d.d.). Ook achteruitrijlichten zijn niet verplicht bij de Golf mk2 (en ga me niet vertellen dat dat niet waar is, het bewijs staat op straat)
Nou ga niet al te hard in discussie.....als een auto NA een bepaalde datum is geleverd MET kat, dan hoort ie er ook daadwerkelijk onder te zitten....Voor die datum maakt het weinig uit of ie er wel onder zit....
Die datum heeft te maken met de uitstoot eisen die er van af die datum golden.....
**Scirocco_freaK**
30-03-2006, 21:34
Dan heb ik ok nog een vraagje :redface:
Mijn Rocco komt uit 1990, maar is ingevoerd in 1997
mag mijn kat er nu wel of niet onderuit??
gaat om bouwjaar niet om invoer jaar
**Scirocco_freaK**
30-03-2006, 21:54
gaat om bouwjaar niet om invoer jaar
Ok dankje :)
vw golf 1979
30-03-2006, 22:02
ik weet niet hoe het in nederland zit met de apk, maar in belgie mag er op de keuring weinig of niks gedemonteerd worden aan de auto. dus hier is het simpel: kat er onderuit, ff kapotslaan, boel er terug onder en klaar. als de CO uitstoot maar goed is is het in orde. dat ze dan maar bewijzen dat er geen kat meer inzit :)
Zestienkleppen
30-03-2006, 22:19
Nou ga niet al te hard in discussie.....als een auto NA een bepaalde datum is geleverd MET kat, dan hoort ie er ook daadwerkelijk onder te zitten....Voor die datum maakt het weinig uit of ie er wel onder zit....
Die datum heeft te maken met de uitstoot eisen die er van af die datum golden.....Laat ik dan even verwijzen naar het bouwjaar van mijn Golf: 1987
Daarvoor gelden mijn beweringen. Uiteraard ben ik niet te misselijk om erover in discussie te gaan, maar ik heb goed vertrouwen dat ik wel gelijk heb.
Laat ik dan even verwijzen naar het bouwjaar van mijn Golf: 1987
Daarvoor gelden mijn beweringen. Uiteraard ben ik niet te misselijk om erover in discussie te gaan, maar ik heb goed vertrouwen dat ik wel gelijk heb.
Ik zeg ook niet dat je ongelijk hebt, maar het is geen regel dat je elke kat zonder problemen zomaar kan verwijderen. Zo uit het hoofd mag het vanaf bouwjaar '91 niet zondermeer......verwijdering betekend dan wel degelijk afkeur APK...
Intelligence
31-03-2006, 08:09
Mijn auto is ook met een lege kat door de apk gekomen, maar wist niet dat in de kat vervangers een lambda sonde gat zat :) Problem solved :)
Zestienkleppen
31-03-2006, 11:57
Ik zeg ook niet dat je ongelijk hebt, maar het is geen regel dat je elke kat zonder problemen zomaar kan verwijderen. Zo uit het hoofd mag het vanaf bouwjaar '91 niet zondermeer......verwijdering betekend dan wel degelijk afkeur APK...(ik weet het precieze jaartal ook niet meer, daarom liet ik het maar even op '87 aankomen...:redface: )
Verder zijn we het (zoals wel vaker) eens :cool:
Belangrijker nog, Intelligence is ermee geholpen :woowoo:
Jurgen Santana
02-07-2006, 18:55
Ook achteruitrijlichten zijn niet verplicht bij de Golf mk2 )
Als ze er zitten moeten ze wel werken. Dat geldt voor alle verlichting.
mellowyellow20VT
02-07-2006, 18:57
Als ze er zitten moeten ze wel werken. Dat geldt voor alle verlichting.
Dit klopt niet, voor auto's van voor 88 hoeven ze niet te werken.
vwleusden
02-07-2006, 19:03
hou hier ook in de gaten dat je een bouwjaar heb en datum eerste afgifte. De eerste tennaamstelling is namelijk later dan het bouwjaar.
Dus dan is de vraag, waar kijken ze naar ?
Der Typ Siebzehn
02-07-2006, 20:17
ben maar blij dat we hier in Nederland zijn, in Duitsland is het verboden om bij een auto die standaard werd geleverd met Katalysator, dan naderhand dat ding te verwijderen, ook bij een Golf 2 uit`87 al b.v. met de 90PK "GX" motor die standaard af fabriek met katalysator werd geleverd, katalysator bij zo´n auto verwijderd betekent daar automatisch "ABE" (=Algemeine Betriebs Erlaubnis)weg, voldoet dus niet aan de eisen, ook als het best zonder kan.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.