View Full Version : Altijd wat :(
Hey!
Helemaal erop verheugd om vanavond mijn nokkenas erin te zetten. Is een origineel afgedraaid nokkenas en leek zo op het oog een stuk scherper :)! Moest van die verhogertjes er tussen doen, en het verliep allemaal perfect en paste mooi :)!
Maar toen...legde ik het nokkenas erop, maar hij pastte niet! :eek: Bleek dat bij het derde beugeltje (zo noem ik t ff) hij een grotere diameter had dan de andere draaipunten... :confused:
Ik snap er niks van, maar gelukkig is hij groter, zo kan hij misschien op dat punt nog af gedraaid worden, weet iemand van jullie dus misschien een adresje in NL die dat zou kunnen doen?
Groetjes en bedanktjes :hug:, Tako!
PS. ik had van de week ook al zoiets...hoorde hier in een topic dat 16v gasklephuis groter was dan een 8v. Dus ik zo'n ding gehaald, maar nou blijkt dat er qua diameter 0,0 verschil in zat... Haha altijd wat :D :chair:
een origineel afgedraaid nokkenas??
Wat moet ik me daar bij voorstellen??
Van de week opgehaald van een forum-member :D...
Hij is zo afgedraaid dat de kop dus wat mist, maar hij langer openblijft e.d. Met die verhogertjes compenseer je dat weer en gaat de klep ook verder open. Ziet er best apart uit allemaal, maar alleen dat derde draaipunt is vergeten ofzo... Is wel professioneel gedaan, maar dat is natuurlijk wel clumzy :(...
cabrio16v
23-03-2006, 23:44
denk dat je een 16v uitlaat nok ofzo hebt dan... :rolleyes:
verder kan ik me bij dit verhaal niks voorstellen :tongue:
foto;s?
Ik gok dat ej nou met een nokkenstok zit die voor het verkeerde blok geslepen/afgedraaid is :D
Hij heeft dezelfde code als mijn originele...
Ga nu geen foto's maken...te laat ;)
maar weet iemand een adres die zo'n ding in de draaibank af kan draaien? (dus alleen het draaipunt)
Btw...is mij ook allemaal verteld van t afdraaien...maar als je m ziet lijkt het ook zo dus ja...
Hij staat nu ook een tandje later om hem goed te getimed te hebben...nouja, stond ;) Hij is er nu af want hij pastte niet :(
Als je de nokkenas zelf hebt laten afdraaien is het dus niet goed gedaan en moet je gewoon terug gaan naar de draaier om het alsnog goed te laten doen (op zijn/haar kosten uiteraard)
Als je 'm zo "nieuw" gekocht hebt, terug gaan en een goede vragen.
Als je 'm zo tweedehands heb gekocht, is dat waarschijnlijk de reden van verkoop geweest, maar zou ik toch proberen om de "koop" ongedaan te maken.
De diameter hoort toch echt overal gelijk te zijn. ;)
Het is trouwens een 8v, dus kan niet van een 16v uitlaat zijn!
cabrio16v
23-03-2006, 23:54
te laat ... je bent hier ook nog steeds aan het spammen dus.. :tongue:
denk idd ook dat dat de reden van verkoop is geweest en ik zou ff terug gaan naar diegene en vragen om uitleg :wink:
succes :)
Van de week opgehaald van een forum-member :D...
Dus hij is tweedehands ;)
Nou voor die prijs waar ik hem voor had ga ik het niet ongedaan maken, was echt een goede gozer en hij heeft het zelf ook niet geweten (viel ook niet op). Dus ik wil m gewoon zelf ergens laten afdraaien... Want dan is die goed namelijk :)!
Want dan is die goed namelijk :)!
Hoop je dan... :rolleyes:
Nee weet ik ;)! Ja of ze moeten m verkeerd af gaan draaien :D
cabrio16v
23-03-2006, 23:58
Want dan is die goed namelijk :)!
alvorens je hem gaat starten... draai em eerst ff met de hand rond dan... ;) (stel dat ie toch niet helemaal lekker is dan het je nog mer ellende)
zoek het dichtst bijzijnde metaal bedrijf bij jou in de buurt en ik denk dat die je wel verder kunnen helpen :chair:
grtz
Hoeveel verschil zit er minimaal tussen de zuiger en de kleppen? Anders laat ik die verhogers zitten...misschien dat ie dan ook goed gaat met mijn originele... Hypotetisch...eerst verifieren ;)!?
@ Cabrio16v : Bedankt! Ik bel morgen meteen even rond :D
Weet iemand dat misschien? Of ik die verhogers kan laten zitten bij mijn originele? Die zijn iets van 1 - 1,5 mm... En zitten onder die shims (ik weet niet hoe het in het nederlands is :D).
Verhogers .. leg die eens uit wat je daarmee bedoelt
Ja probeer ik al haha...uhm...ja je haalt die shims (kapje over de klepstoter heen) eruit...en daaronder doe je dan zo'n plaatje die hem verhoogd, waardoor de shim dus iets omhoog komt en dus je nokkenas verder opengaat en iets langer... Deze moeten dus het afgedraaide compenseren en zo blijven de kleppen samen met die nokkenas nóg langer open, niet echt verder. Maar als ik nu mijn originele nok neem, dan gaan ze wel verder open en slechts iets langer...kan dat? raken mijn kleppen dan niet de zuigers? Of moet ik het maar gewoon proberen door het erop te zetten en dan de motor handmatig rond te draaien? Weet het liever zeker uiteraard :)
cabrio16v
24-03-2006, 00:33
bij het opvullen is de kans dat de kleppen niet geheel sluiten .. (zoals ik het lees).. en dan kunnen ze misschien wel verbranden..
wat schiet je ermee op als jeje nokkenas afdraait... en dat daaronder weer opvult ??
gewoon bij het orgineel houden.. en ga niet low-budget tunen als je het niet pcies weet :wink:
en ga niet low-budget tunen als je het niet pcies weet :wink:
Zown gevoel bekroop mij ook al toen ik deze post las...
Beter nog effe wachtne met dit soort hobby tunings dingetjes tot je n btje meer weet over het hoe en wat..
Golf_1_gts
24-03-2006, 00:52
tweedehands gekocht van een forummember....heeft deze gast hem wel al in de auto gehad?
Rekening van deze bewerking etc?
De kleppen sluiten wel...als een een nokkenas afdraait dan wordt hij 'platter' dus kunnen de kleppen langer open blijven ;) omdat hij platter is, verlies je iets ten opzichte van de maximale open-stand van de klep, dus moet er zon verhogertje onder. Als de kop van het nokkenas eenmaal vrij is, is de klep gewoon dicht hoor...
Ik vroeg dat over die originele nokkenas, omdat je dan bij maximale stand dus 1 - 1,5 mm extra erbij krijgt. Ik neem aan dat het makkelijk kan, aangezien snellere nokkenassen vaak een veel grotere uitslag hebben. Het enige is dat hij met deze verhogertjes dus ook iets langer openblijft...Als ik nou weet wat de afstand is, weet ik of t kan of niet. Maarja, anders ga ik wel meten/testen!
Is wel low-tuning en als ik dat stukje afgedraaid heb ergens (ben dr niet uit waar), dan doet hij het gewoon, trust me :) En het is is wat anders, leuk toch :).
En als iemand nou toevallig weet hoever de kleppen maximaal van de zuiger af staan, hoef ik dat niet meer te meten/op te zoeken :).
En als je t niet snapt, vraag maar, want ik ben niet blind ;) :D
Iemand nog een suggestie waar ik het af kan laten draaien? Altijd welkom :D!
tweedehands gekocht van een forummember....heeft deze gast hem wel al in de auto gehad?
Rekening van deze bewerking etc?
Ik ga er niet over zeurenbij hem maar het zat zo; hij had hem niet in zn auto gehad en ik moest zelf maar kijken hoe het allemaal moest enzo, want hij had zich er niet in verdiept. Zat ook een vliegwiel bij :) en een origineel nokkenas én een cilinderkop. Nou het was echt een topprijsje...betaal je normaal ergens en dan krijg je nix ;) (lees: ongeveer een uurloon ;)), dus mij hoor je er niet over. Als het nou niet past, heb ik pech = jammer! Maar als het strax wel past is het VroemVroem met iets geinigs :). :woowoo:
WilliamF
24-03-2006, 20:06
Ik weet niet wat dit voor een verhaal is maar het gaat echt nergens over.... Als je de nok van een nokkenas afdraait dan verklein je het totale oppervlakte, dus word theoretisch gezien de omtreksnelheid hoger en blijven je kleppen dus korter open staan. Daar komt bij dat je met verhogers de lift nooit hoger zal krijgen, om de lift te meten trek je van de nokhoogte de dikte van de nokkenas af. Op het moment dat je de nok lager maakt kan je deze niet verhogen met dikkere platen, dan zullen je kleppen konstant open blijven staan. Dus, als je harder wilt gaan ga dan een "echte"snelle nokkenas halen en zorg dat je er iemand bij hebt als je het spul monteert, dat lijkt me wel zo wijs!
Vertel mij nou is in je eigen woorden waar die verhogers zitten...?
Probeer nou niet te zeggen dat het niet werkt, want je kent het blijkbaar niet eens... Dus kan je niet weten hoe het werkt, ik zeg al; sorry als ik het raar uitleg, maar ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. Komt erop neer: dat ding werkt (én beter dan origineel) als ik hem heb laten afdraaien :).
Die klep blijft waar hij zit...die shim komt iets naar boven, zo raakt je nokkenas hem wat eerder én dus drukt hij ook de klep dieper in (wat dus nodig is omdat hij is afgedraaid!)...het is echt heel logisch ;)!
vwleusden
24-03-2006, 20:21
WilliamF weet best waarover hij praat. Ik wil het eerst zien en dan geloven....
Maak anders even wat foto's... hoeft niet snel als je het maar wel rap doet ;)
Enigste trucje dat ik ken met originele nokkenassen is die van de 16V door een uitlaatnokkenas aan te passen en dan als inlaat misbruiken.
Kan toch niet bij een 8v...
En ik verwijt WilliamF ook niet, maar ik vroeg alleen waar ik het afgedraaid kon laten hebben, niet om beredeneringen dat het niet werkt. Doet het namelijk wel ;). Als mensen het zo graag willen weten, maak ik wel x tekening (op foto zie je toch geen ruk) en dan is het van OJA :D!
vwleusden
24-03-2006, 20:27
Dat het niet op een 8v ken weet ik, zeg ook niet dat het wel kan maar ik ken maar 1 trucje met de originele nokkenassen van VW... wellicht is jou optie dan nr2.
maar waarom werkt het ? verklaar jezelf nader.... en maak die tekening dan :)
Nou nog een poging in het verbale gebied :D:
Je hebt je nokkenas, daaronder dat kokertje (shim, hoe noem je dat ding in het hollands?) die je eraf kan halen. Daaronder leg je dan zo'n verhogertje (ofwel ín die shim). Nu komt de hele unit van de kleppen dus wat omhoog, terwijl je de kleppen laat zitten waar ze zitten. Als je nu je nokkenas draait, begint hij eerder met het omlaag drukken van je kleppen en hij drukt hem dus ook iets dieper. Het scheelt allemaal niet zo heel veel, maar samen met een afgedraaid/geslepen nokkenas heb je toch een iets snellere nok. Volgens mij lever je nu ook minder in qua stationair lopen, maar dat kan ik nog niet voorzien want hij moet nog afgedraaid worden...
zou een motorenrevisiebedrijf dat ook kunnen? Lijkt me wel toch?
Dat het niet op een 8v ken weet ik, zeg ook niet dat het wel kan :)
Sorry zo bedoelde ik hem niet hoor! Toch bedankt! :D
Heb even gezocht, maar nou zie ik op foto's cilinderkoppen staan van een 1800 golf...die heeft bij het derde draaipunt gewoon geen steun! Kan dat? Ik kan de foto niet kopieren, maar hij is van MP:
http://koopjes.marktplaats.nl/auto_diversen/onderdelen_volkswagen/21033098.html?return=eJwty1EKwyAQBNC7BJJPjUkoQZGS3kQSQdHqogtNW3r3rrRf85jZNVLIt5ejqlIso%2ByqNWV3yiGC5DxksIndTQkI0RisLEX%2BO2Hg4HpGLYaj6vDo52330afDFnrq5xtmqgQhIuHlWxdPYsvnP2nflrVpIq0XUq6eOA2gRac%2BX0kIMQg%3D&df=1
Dan klopt hij namelijk helemaal :)!
Zijn er dus meerdere...haha mijn blok is gewoon vaag, had laatst ook al een topic-discussie dat ik een raar vacuum ding erop heb zitten dat verder geen één K-Jetronic golf heeft...volgens mij heb ik een bij mekaar geraapt zooitje met nieuw gefreesde codes :D! :eek: haha
Sorry hoor RKR, maar ik denk dat jij weinig kaas hebt gegeten van motortechniek...de *verhogers* die jij noemt zijn dus niks anders dan vulplaatjes waarmee bij jouw type motor (De ouwe uitvoering van de EV) de klepspeling afstelt....daarmee stel je de speling af tussen de nok en de stoterbus (waar dus die plaatjes ondergaan)...Die speling heb je nodig om het uitzetten van de klep bij warm worden op te vangen...Het geheel heeft de ideale speling al een en ander op bedrijfstemperatuur is..
Ga je rommelen met *verhogers*, dan is het gevolg dat de ideale timing die bij een bepaalde motor hoort gaat verstoren. Kans is groot dat de boel gaat tikken (als de speling te groot word), of dat zoals anderen je al voor waarschuwen er kleppen gaan verbranden omdat ze niet geheel sluiten. Een klep word namelijk deels gekoeld door warmte afgift aan de zitting, maar wat erger is er lekken hete gassen langs de kleppen op momenten dat het niet kan en mag gevolg is dat ze superheet worden, en dus uiteindelijk verbranden.
Dit soort houtje touwtje tuning leidt meestal tot ellende.....
Ik zou me eerst maar eens gaan verdiepen in de techniek, of iemand zoeken die weet wat ie doet..
Maar mocht je toch besluiten om door te gaan wens ik je veel succes :chair: :D
Heb even gezocht, maar nou zie ik op foto's cilinderkoppen staan van een 1800 golf...die heeft bij het derde draaipunt gewoon geen steun! Kan dat? Ik kan de foto niet kopieren, maar hij is van MP:
http://koopjes.marktplaats.nl/auto_diversen/onderdelen_volkswagen/21033098.html?return=eJwty1EKwyAQBNC7BJJPjUkoQZGS3kQSQdHqogtNW3r3rrRf85jZNVLIt5ejqlIso%2ByqNWV3yiGC5DxksIndTQkI0RisLEX%2BO2Hg4HpGLYaj6vDo52330afDFnrq5xtmqgQhIuHlWxdPYsvnP2nflrVpIq0XUq6eOA2gRac%2BX0kIMQg%3D&df=1
Dan klopt hij namelijk helemaal :)!
Dat is dus één van de verschillen tussen een oud type EV en het nieuwere type....bij de nieuwe ontbreekt een lager.....dus ....als je het goed wil doen moet je een andere kop kopen, maar die hebben weer hydraulische stoters...en die gaan meestal niet samen met gekietelde nokkenassen...
Dus dat word even nadenken wat je wil
oké...hoe groot zijn die verhogers bij in jou gedachten dan? (diameter) Voordat we t weer over iets anders hebben :)
Dat is dus één van de verschillen tussen een oud type EV en het nieuwere type....bij de nieuwe ontbreekt een lager.....dus ....als je het goed wil doen moet je een andere kop kopen, maar die hebben weer hydraulische stoters...en die gaan meestal niet samen met gekietelde nokkenassen...
Dus dat word even nadenken wat je wil
Ah ok, dankje, maar waarom heeft hij dan dezelfde code als mijn nokkenas? Lees: exact hetzelfde :confused:
oké...hoe groot zijn die verhogers bij in jou gedachten dan? (diameter) Voordat we t weer over iets anders hebben :)
Zo uit het hoofd....een mm of 20 á 25..
enne shim is het engelse woord voor plaatje
http://www.volksforum.com/albums/files/7/7/eeeeuh.JPG
*Owjah... openingstijd zou idd langer worden zo... want de nok is stomper*
zit op een nokkenas geen geharde laag? dus als je em aafdraait ben je die kwijt.....? zo ging het wel mis met men sleeptuimelaars iig... :)
Zo uit het hoofd....een mm of 20 á 25..
enne shim is het engelse woord voor plaatje
Nee dat klopt dus weer niet :confused: , wat vaag. Mijne zijn een halve cm ofzo hooguit! Wat is dit dan...? Ik hef niks geen speling op o.i.d., je verhoogt de bus...hij kan verder nog vrij uitzetten e.d. en als hij kon kantelen, kan hij dat ook nog ;)! Dit is toch echt weer wat anders denk ik!
Ah ok, dankje, maar waarom heeft hij dan dezelfde code als mijn nokkenas? Lees: exact hetzelfde :confused:
Omdat de nokkenassen van beide types gelijk zijn...
Nee dat klopt dus weer niet :confused: , wat vaag. Mijne zijn een halve cm ofzo hooguit! Wat is dit dan...? Ik hef niks geen speling op o.i.d., je verhoogt de bus...hij kan verder nog vrij uitzetten e.d. en als hij kon kantelen, kan hij dat ook nog ;)! Dit is toch echt weer wat anders denk ik!
Nee is niet vaag...daarom zei ik al ZO UIT HET HOOFD....als je die stoterbus verhoogd dan hef je speling op...als je dat namelijk NIET zou hoeven doen is er geen speling die je op kan heffen......
De nokken van je *nieuwe* nokkenas zijn afgeslepen....dat moet ergens anders gecompenseerd worden ....toch...
jy hebt het geloof ik over de hoogte...Waarom zou het dan niet kunnen...de klep kan dan gewoon nog omhoog komen, alleen komt dan ook die shim mee omhoog...dan heeft hij toch nog wel genoeg ruimte?
Ik heb net even een oud model kop (nieuw in doos) uit de voorraad gepakt...en de shims (vulplaatjes) die daarop zitten zijn zelfs bijna 30 mm groot....dus ik weet niet wat jij in je bezit hebt....maar ergens klopt er iets niet :D
jy hebt het geloof ik over de hoogte...Waarom zou het dan niet kunnen...de klep kan dan gewoon nog omhoog komen, alleen komt dan ook die shim mee omhoog...dan heeft hij toch nog wel genoeg ruimte?
De shim....ligt in een stoterbus.........die ligt op zijn beurt weer OP de klepsteel....de gehele stoterbus gaat met de klep op en naar....
pssst... misschien moeten die plaatjes er éxtra bij tussen...
yups en op die klepsteel past PRECIES die verhoger...
bedankt trouwens :D!
http://www.romencar.nl/stoterbus.jpg
Ik heb er maar even een plaatje bij gemaakt..
Je ziet hier op de shim, de stoterbus waar die in ligt en een nok...de nok die je ziet is al 17 mm breed, dus de shim is duidelijk groter dan wat jij zegt
Dat deel waar je dat uitsparinkje in ziet zitten is de stoterbus.. daar BOVEN op ligt dus de shim....tussen de stoterbus en de klepsteel zit normaal niks...nada noppes
Ja nee die bedoel ik niet :)! Als je dus die shim eraf haalt...kijk je recht op de klepsteel (die is maar een halve cm doorsnee ofzo) en daarop moet je dat plaatje gooien...
Ja nee die bedoel ik niet :)! Als je dus die shim eraf haalt...kijk je recht op de klepsteel (die is maar een halve cm doorsnee ofzo) en daarop moet je dat plaatje gooien...
Als ik de shim er afhaal kijk ik op de stoterbus.....daar horen die dingen thuis..
Alles wat er onder word gelgd is beunhazerij..
Ja en dan heft het dus de speling op...hmmmz met als gevolg motorschade als je die dingen er toch op doet? want dan komt het hele geval bij hitte omhoog en dan...?
Ja en dan heft het dus de speling op...hmmmz met als gevolg motorschade als je die dingen er toch op doet? want dan komt het hele geval bij hitte omhoog en dan...?
Dan slepen ze ze ten eerste continu tegen de nok...en zoals iemand anders ook al aanhaalde als het loopvlak van de afgeslepen nok NIET opnieuw is gehard slijt het als de nete...
Ten tweede als de boel niet ver genoeg uit kan zetten zal de klep niet meer sluiten....de gevolgen daar van zijn je al uitgebreid verteld
Normaal is de speling een paar tiende millimeter...juist genoeg om de klep voldoende uit te kunnen laten zetten....zodat ie op het moment dat de nok omhoog wijst deze net vrij komt van de stoterbus...
Dat is nou het beroemde kleppen stellen...mbv shims
Tis verdorie net of ik voor de klas sta :woowoo: :woowoo:
Maar hij sleept nog lang niet tegen de nok aan...of zet dat zomaar ff een halve cm uit...dat kan ik me niet voorstellen
En hij is wel opnieuw gehard...en is zeker geen beunwerk geweest...is bij een duits bedrijf gedaan (ja ik weet niet hoe duitsers zijn :))...maar dus wel berekend op hydrolische klepstoters...
Maarja, ze schijnen het wel vaker te doen dus, want ik heb er hier een handleiding in het duits bij...
BTW...nokkenas in aan de achterkant ook bijgwerkt dus...
BTW...nokkenas in aan de achterkant ook bijgwerkt dus...
Huh.....wat moet je daar nou aan bijwerken ????
Maar hij sleept nog lang niet tegen de nok aan...of zet dat zomaar ff een halve cm uit...dat kan ik me niet voorstellen
En hij is wel opnieuw gehard...en is zeker geen beunwerk geweest...is bij een duits bedrijf gedaan (ja ik weet niet hoe duitsers zijn :))...maar dus wel berekend op hydrolische klepstoters...
Maarja, ze schijnen het wel vaker te doen dus, want ik heb er hier een handleiding in het duits bij...
Oh, maar ik beweer niet dat het fout is...maar jouw beschrijvingen doen het ergste vrezen soms......
Goeie tip van mij hebben??....kijk of je een kop met hydraulische stoters op de kop kunt tikken.....die zijn op een aantal punten verbeterd tov het oude type, en er zit een extra aansluiting aan de zijkant van de kop voor een extra oliedruk meetpunt...dit type VW motoren had / heeft nog al eens last van Black Sludge vorming in de kop, waardoor de olie druk te ver kan dalen, de extra sensor geeft dan alarm als de druk in de kop te ver zakt
Het is geen noodzaak hoor om de kop te vervangen, maar als je toch bezig bent...
PS, mocht je een ander kop gaan kopen...geef ik je nu vast antwoord op één van de vragen die je dan gaat stellen: JA je moet nieuwe kopbouten kopen...die zijn (officieel) maar 1 x bruikbaar :D :D :D
Om ruimte te maken hebben ze dat dikkere deel weggeslepen...ik weet het niet zo uit mn hoofd, maar het scheelde nog aardig wat...hij loopt daar vlak, dus heeft hij meer ruimte. Aan de zijkanten hebben ze dat ook een beetje gedaan.
Maar je verteld me net dat hydrolische stoters niet met een scherpere nok om kunnen gaan, of daarom juist die sensor wanneer dat Black Sludge vorming voorkomt :D? En zo'n vraag stel ik niet hoor ;)
Ik heb hier twee koppen liggen van mn type, dus ik denk niet dat ik dat doe...verzin wel weer wat anders :).
Had alweer iemand gevonden voor deze nokkenas...zal hem er alles wel duidelijk bij vertellen, dan weet hij ook waar hij eventueel aan begint!
Ik kan ook wel een 300 graden nok krijgen, maar dat is volgens mij een beetje teveel van het goede voor straatgebruik :|...
rallyegolf driver
24-03-2006, 22:00
Om het even duidelijk te maken, de basisdiameter van de nokkenas zelf is verkleind. Dit moet opgevangen worden met de shims of kokerbussen. Als je de basisdiameter van de nokkenas verkleind, wordt de nok/as verhouding groter! Met andere woorden, de nok wordt groter.Waar uit resulteerd dat je de nok weer een andere vorm kunt geven, waardoor je de karakteristiek van een nokkenas kunt bepalen.
Als je hydraulische klepstoters hebt, vangen deze de verkleinde diameter van de as op. Heb je mechanische stoters, zul je dit met shims en/of kokerbussen moeten aanpassen. Zelfde verhaal met ombouwen van hydro naar mech stoters, daar komt ook een stoterbus in, waarna je de kleppen moet stellen met shims.
Dit doen motorsport firma's dus ook die custom nokkenassen aanbieden, deze laten ze slijpen van een blank....same idea!
Maar je verteld me net dat hydrolische stoters niet met een scherpere nok om kunnen gaan, of daarom juist die sensor wanneer dat Black Sludge vorming voorkomt :D? En zo'n vraag stel ik niet hoor ;)
Ik heb hier twee koppen liggen van mn type, dus ik denk niet dat ik dat doe...verzin wel weer wat anders :).
Had alweer iemand gevonden voor deze nokkenas...zal hem er alles wel duidelijk bij vertellen, dan weet hij ook waar hij eventueel aan begint!
Ik kan ook wel een 300 graden nok krijgen, maar dat is volgens mij een beetje teveel van het goede voor straatgebruik :|...
Oei...wat ben jij moeilijk zeg, je boft dat ik zo geduldig ben :D :D
Ik beweer nergens dat een scherpe nokkenas niet kan met hydraulische stoters...het word wel afgeraden ja....
En inderdaad zoals ik al zei (pfffff) die extra sensor is geplaatst om probleem door Black Sludge te voorkomen.....
Om gelijk maar uit leggen wat dat nou weer is: dat is sludge (prut) vorming van olie, en zeker in de kop waar de smeer kanalen al niet zo groot zijn kan dat verstoppingen veroorzaken....daarom dus die tweede sensor..
Er is trouwens een norm in de olie industie die ontstaan is uit dit soort problemen...
Om het even duidelijk te maken, de basisdiameter van de nokkenas zelf is verkleind. Dit moet opgevangen worden met de shims of kokerbussen. Als je de basisdiameter van de nokkenas verkleind, wordt de nok/as verhouding groter! Met andere woorden, de nok wordt groter.Waar uit resulteerd dat je de nok weer een andere vorm kunt geven, waardoor je de karakteristiek van een nokkenas kunt bepalen.
Als je hydraulische klepstoters hebt, vangen deze de verkleinde diameter van de as op. Heb je mechanische stoters, zul je dit met shims en/of kokerbussen moeten aanpassen. Zelfde verhaal met ombouwen van hydro naar mech stoters, daar komt ook een stoterbus in, waarna je de kleppen moet stellen met shims.
Dit doen motorsport firma's dus ook die custom nokkenassen aanbieden, deze laten ze slijpen van een blank....same idea!
Ben blij dat ik tussendoor even keek, want ik was net van plan een vergelijkbaar verhaal neer te zetten.... :D :D
Wel even een kleine aanvulling: hydraulische stoters kunnen maar zeer beperkt speling opvangen, word het te groot dan moeten er andere stoters worden geplaatst..
Ja ok, maar ik houd toch mechanisch, heb ik reserve e.d. :)
Besteed ik het liever aan een nokkenas wat er zo in past, maar nu weet ik iig wel dat deze nokkenas wel goed is, alleen dan voor nieuwere type blok (nog steeds raar dat mijn code van de nokkenassen precies overeenkomen, of is dat bij het oude en nieuwe blok gelijk?).
Thnx!
(nog steeds raar dat mijn code van de nokkenassen precies overeenkomen, of is dat bij het oude en nieuwe blok gelijk?).
Thnx!
GRRRRRRRRRRRRR, lees je wel?? dat is een posting of 10000 geleden al voorbij gekomen..... :woowoo: :woowoo: :woowoo:
sorry hoor...stond onderaan zo'n bladzijde...die had ik dan ff gemist, de posting kwam dan ook 10000 te laat ;)
Thnx :D!
sorry hoor...stond onderaan zo'n bladzijde...die had ik dan ff gemist, de posting kwam dan ook 10000 te laat ;)
Thnx :D!
Pas maar op anders ga je over de knie !!! :D :D :D :D :D :D :D :D
zalig :hug:... nee bedankt man!!! :cool:
vwleusden
30-03-2006, 21:28
Heb even wat info vergaard :)
Het kan dus wel, alleen van de grondcirkel inlaatzijde is wat afgedraaid, dus 4 stuks en de andere 4 van de uitlaatzijde blijven zoals ze zijn!!!! Hierdoor komt de klep ca. 1,5mm hoger maar dan zit je met je uitlaatklep en daar heb je dan weer opvulplaatjes (pasplaatjes dus) voor nodig.
Echter is het volgens de beste man een constructie dat nergens op lijkt en het resultaat is minimaal.
jeffdekkers
30-03-2006, 21:32
tip van flip........
pas wel je klepveren aan, anders heeft t allemaal niet zo'n nut!!!
en heb je een 8 of 16v???
bij een 8v kan je er ook een tdi nokkenas in zetten, dat geeft pas echt verschil
Jeffdekkers...TDI nokkenas in een golf II GTi met EV blok? En dat geeft echt een verschil? Is dit echt zo, of meer gehoord her en der? En gaat dat passen op een blok met mechanische stoters, of moet ik dan een hydraulische kop monteren?
Vwleusden...ja dat is het, bedankt!
RKR dat wat jij wilde kan gewoon maar zoals Tommy al zei: de verharding is eraf gedraaid. De nokkenas kan dus eigenlijk niet veel meer hebben en moet eerst gehard worden.
Zo is bij de racemotor bij ons op school een tuimelaar afgebroken, uiteindelijk in de cilinder gevallen en heeft zich lekker in de zuiger genest, met alle gevolgen van dien.
Dus het werkt wel maar je moet hem wel eerst laten harden.
WilliamF
01-04-2006, 09:52
tip van flip........
pas wel je klepveren aan, anders heeft t allemaal niet zo'n nut!!!
en heb je een 8 of 16v???
bij een 8v kan je er ook een tdi nokkenas in zetten, dat geeft pas echt verschil
Hmmzzz, dat van die tdi nokkenas is wel interessant, maar het lijkt me stug, eigenlijk... Een nokkenas van een geblazen motor op een ongeblazen motor...??? :iamwithst
Ja, vertel eens wat meer over een tdi nok in een 8v? :confused:
ach...als je al z`n andere posts leest.... dan heb je wel door dat er geen ruk van klopt
O die heb ik niet gelezen :D! Laat de 'verklaring' dan maar ;)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.