View Full Version : Knipperstadslicht
kort gezegd, ik wil in mijn knipperlichten ook stadslicht hebben...
nu kan dit op een simpele manier, dus een tweepolig lampje erin maken en de kabels goed solderen...
maar, bijvoorbeeld hele oude kevers of amerikaanse auto's etc hebben vaak maar een achterlicht per kant, dan wel tweepolige die zwak branden bij stadslicht en sterk bij remmen en knipperen...
nu is dat voor mij simpel aan te sluiten dacht ik, met een eenpolig lampje... dat zou dan de plus van het knipperlichtsignaal op de plus van het stadslichtsignaal worden... zo kan het ene lampje in principe branden en knipperen, echter wil het niet werken als ik het zo aansluit... voor de duidelijkheid nog een tekening... hoe kan het nou dat het niet werkt?
http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/4/kschema.JPG
jan_gti_16v
17-02-2006, 17:11
bedoel je niet gewoon een 21/5w bolletje??????
de 5w voor het stadlicht en de 21 voor het knipperlicht..
of snap ik het verhaal nou ff niet goed???
is wel super als het werkt, ben ook erg benieuwd hoe je dit voor elkaar krijgt
bedoel je niet gewoon een 21/5w bolletje??????
de 5w voor het stadlicht en de 21 voor het knipperlicht..
of snap ik het verhaal nou ff niet goed???
de 1e simpele manier is idd met een 21/5w bolletje... noemde ik tweepolig, achja, die term is miss niet goed idd...
maar ik bedoel dus die tweede manier, bij kever kun je zo andere achterlichten ook ombouwen naar type met 1 lamp...
zo?
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=10670&mode=normal
;)
jep rené, zo doe ik het mocht het op de andere manier niet lukken..
golf mkII 16v
17-02-2006, 19:43
massa schakelen inplaats van plus?
ja daar wilde ik eigenlijk ook beetje heen, ik denk dus ook dat de knipperlichten negatief geschakeld zijn, is het dan nog mogelijk?
golf mkII 16v
17-02-2006, 21:43
heb ik met mn allarm gehad is ook massa geschakeld
eerst de verkeerde draad er op deed ik mn knipper uit ging alles [links en recht branden]
CabrioSlicK
18-02-2006, 18:06
Je kan toch ook gewoon knipperlichten kopen met stadslichtfunctie erin.
ja, en ik kan ook gewoon zelf een 21/5w lampje erin beunen, dat is het probleem niet...
weet iemand hoe de knippers geschakeld worden dan?
Baricade
18-02-2006, 20:02
Ik heb anders hier voor 15 euro wel een setje helder knipperlichten met stadslicht functie liggen voor golf 2 dikke bumpers..
Maar zelf maken is inderdaad ook wel leuk :rolleyes:
oke leuk...
zijn de knippers massa geschakeld dan neem ik aan? dus staat er op een draad ALTIJD 12V en de andere is alleen massa bij knipperlicht aanzetten? zo zit het toch ook niet?
fre-golf1-16v
18-02-2006, 21:02
ik denk dat ik weet hoe je het moet doen.
je neemt het lampje je sluit de + aan op de + van de verlichting en de - van het lampje sluit je aan op de + van het knipperlicht als het goed is knippert hij dan en hij brand dan ook gewoon als je je stadslicht aan doet
probeer het maar het werkt volgens mij
je kan het beste er gewoon een fittinkje bij in proppen.
fre-golf1-16v
18-02-2006, 21:07
laat me even weten of het werkt
zucht... @fre-golf1-16v: lees mijn 1e post anders gewoon ff! wat jij beschrijft is zelfde als op het plaatje, en heb ik dus al gedaan, en wil niet lukken wat ik wel verwachtte, vandaar dit topic...
@de rest: het kan ook makkelijk maar daar is dit topic niet voor...
ik soldeer het vanmiddag gewoon en dan is het wel best...
Pedaalemmer
19-02-2006, 13:19
maar je wilt dan knipperen terwijl je knipperlicht het zelfde is als je stadslicht.
dat zal niet werken aangezien je dan een lampje hebt die gewoon 2 minnen heeft...hij pakt dan de weg met de minste weerstand wat dan je stadslicht is die al ingeschakeld stond.
op het getekende plaatjes zoals je daar hebt heeft je lampje bij ingeschakeld stadslicht altijd een min. dus gaat hij niet knipperen. je moet iets hebben dat je stadslicht onderbreekt en je knipperlicht tegerlijkertijd inschakeld dan werkt het wel.
Jurgen Santana
19-02-2006, 13:27
In mijn amerikaan zit een 21/5W bolletje in plaats van de 21W. Op de extra aansluiting zit de plus van de stadslichten.
In mijn amerikaan zit een 21/5W bolletje in plaats van de 21W. Op de extra aansluiting zit de plus van de stadslichten.
hoe ziet die fitting eruit?
@melly, je moet het nu wel ongeveer klaar hebben.... maak es een mooie foto ;)
@ Melly: Hoe ga je dat doen straks met APK ?? Dan is dat soldeerwerk toch niet zo handig vrees ik. Ik wil het straks ook gaan doen bij de GTI. Maar ik beun er gewoon een paar extra lampjes bij in die ik van binnenuit kan schakelen !!!!
Maar show us some pic's als ze branden...............vindt het altijd een cool gezicht !!!
Grtz.............. LRR
Jurgen Santana
19-02-2006, 16:27
hoe ziet die fitting eruit?
Fitting en lampje zien er zo uit
http://images.snapfish.com/346359862%7Ffp335%3Enu%3D3257%3E445%3E442%3EWSNRCG%3D323353%3B7%3A838%3Cnu0mrj
http://images.snapfish.com/346359862%7Ffp335%3Enu%3D3257%3E445%3E442%3EWSNRCG%3D323353%3B7%3C45%3B5nu0mrj
fre-golf1-16v
19-02-2006, 16:28
sorry melly heb het net even zo aangesloten bij mijn mk1 en dat werkt niet.
Maar als je de alarm lichten aan doet dan werkt het wel.
raar want ik doe het altijd zo als op een vrachtwagen die lampje mee moeten knipperen en dan werkt het wel.
fre-golf1-16v
19-02-2006, 16:30
he jurgen past die fitting zo op het knipperlicht dan ik bedoel op een orgineel mk1 knipperlicht
@ Melly: Hoe ga je dat doen straks met APK ?? Dan is dat soldeerwerk toch niet zo handig vrees ik.
gewoon ff het draadje vastzetten met een scotchblokje... die kan je voor de apk weer loshalen
Jurgen Santana
19-02-2006, 17:54
he jurgen past die fitting zo op het knipperlicht dan ik bedoel op een orgineel mk1 knipperlicht
Nee, je zult hem in moeten bouwen.
draadje met scotch blokje etc? ik snap het allemaal ff niet meer
EDIT: bedoel je een kroonsteentje? nee ben ik geen fan van...
ik heb het nu iig gesoldeerd, het is dus KLAAR, dus op de 21/5w lampjes 2 kabeltjes gemaakt, een naar knipperlicht signaal (en ook nog een voor massa natuurlijk) en een naar stadslicht signaal, met een connector, dus voor apk haal je de connector los en doe je het stadslicht signaal weer op het lampie in de koplamp en klaar (snappie LRR?)
@pedaalemmer, als knipper en stads allebei signaal geven, is het potentiaalverschil (spanning over lampie dus) 0V omdat ze allebei gelijk zijn... dan zou het lampje uitgaan, en in feite verkeerdom knipperen... maar knippers zijn anders geschakeld blijkbaar...
fre-golf1-16v
20-02-2006, 22:11
melly ik ben eruit ja het helpt nu niet veel meer maar weet nu wel wat het probleem was.
Als je het zo aansloot als ik zei werkte het niet goed omdat de stroomkring niet rond was net als dat je een lampje kapot hebt dan gaat hij sneel knipperen
oplossing:het aansluiten zoals we dachten en er gewoon een tweede lampje op de orginele manier aansluiten en die uit het zicht wegbouwen
heb het net geprobeerd op mijn mk1 en dat werkt wel.
dus aansluiten volgens mijn plaatje? en dan nog extra op het originele knipperlicht signaal een lampje aansluiten?
klinkt idd heel logisch dat anders de stroomkring niet rond is... hehe...
maar ik heb twee andere units gesoldeert, die werken wel maar zitten er nog niet in dus kan nog op alle manieren!
fre-golf1-16v
21-02-2006, 22:04
het kon ook nog met relais zei mijn colega is ook een optie
ja klopt, maar vind dit eigenlijk nadelen hebben zo.. ivm dat er dan in de motorruimte weer spul moet gaan hangen, terwijl op de 'soldeer 21/5w' manier het gewoon allemaal origineel blijft behalvein het knipperlicht...
de 21/5w komt er in... en dan is het klaar
fre-golf1-16v
21-02-2006, 22:41
ok
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.