View Full Version : Mag dit nu wel of niet?????
Ik heb dit op SPA al vaker gezien maar nog nooit in nederland.
Het leek me wel handig,kan ik met de golf en de kever nar de meeting's.
http://members.home.nl/driessen58/airspeed/Mol%202006%20Album/slides/HPIM4592.JPG
evilnyntje
12-02-2006, 17:49
In de USA heb ik het ook vaak gezien, in NL idd niet, zal vast wel niet mogen. Maar dat weet vast iemand te vertellen.
ik zag er gister in belgie nog 1 zo rijden...
dus daar mag het wel, maar nl heb ik geen id..
Als het in belgie mag dan moet het hiet toch ook mogen?? 1 europa??? zeg het maar............
ik deze keer ook niet.. :redface:
Gewoon proberen dus,ik heb een adres waar ze deze beugels verkopen,trekhaak op de golf met demontabele kogel en ik ga het zo proberen :)
evilnyntje
12-02-2006, 17:54
Gewoon proberen dus,ik heb een adres waar ze deze beugels verkopen,trekhaak op de golf met demontabele kogel en ik ga het zo proberen :)
Zijn die krengen duur?
Pedaalemmer
12-02-2006, 17:57
en hoe neem je een bocht met zo`n ding? de voorwielen moeten toch meedraaien en terug
Zijn die krengen duur?
150 euro
en hoe neem je een bocht met zo`n ding? de voorwielen moeten toch meedraaien en terug
Ik denk dat je gewoon het contact moet aanzetten en dan is er niks aan de hand,hij moet niet op het stuur slot schieten :)
mag wel hoor, hier in de schuur staat een GMC camper met een buggy erachter. rolt er ook op 4 wielen achter, gaat perfect, maakt netjes dezelfde draai enzo. dus snijd de bochten niet af. als je wil kan ik wel eens fototjes maken als ie weer een klaar voor vertrek staat.
Jurgen Santana
12-02-2006, 18:31
Mischien is dit wat;) Link voor slepen (http://www.klikotrekker.nl/sitemain.html)
En het te slepen voertuig niet op de handrem laten staan. Slijten je velgen erg hard van!
http://www.autoblog.nl/images/sloop_je_pickup.jpg
Jurgen Santana
12-02-2006, 18:40
Zijn allemaal vage regels, dit is wel ht duidelijkste wat erover te vinden is.
Ingevolge artikel 5.18.2 van het Voertuigreglement mag met een motorrijtuig niet meer dan één motorrijtuig (defect of niet defect) of zelfs een samenstel van voertuigen worden voortbewogen. Er is niet vastgelegd op welke wijze dit moet gebeuren. Het slepen middels een triangelconstructie is derhalve niet verboden. Aan een dergelijke constructie zijn geen eisen gesteld. Wel blijft in alle gevallen artikel 5 WVW 1994 van toepassing. In extreme gevallen kan de kans op "scharen" niet kan worden uitgesloten. Het is tenslotte in ongeremde massa van het gesleepte voertuig die invloed uitoefent op het trekkende voertuig tijdens remmen. Let wel, het gesleepte motorrijtuig wordt bij toepassing van de Wet en het Voertuigreglement niet aangemerkt als aanhangwagen. Het gesleepte voertuig dient derhalve aan alle bepalingen van de Wet (denk aan kentekenplicht en APK), het Voertuigreglement (alle inrichtingseisen) en WAM te voldoen.
Stond onlangs een stukje in de ANWB kampioen over dit soort triangels.
- Mag wel/niet: is semi-onduidelijk. Komt in europa in iedergeval vaker voor dan je denkt. Ooit (ergens in de 80ér jaren) op vakantie op deze manier een Mercedes Gelande (tegenwoordige G-klasse) achter een camper zien hangen: nederlanders!)
- Slepen / Trekken -> t valt er tussen in. Denk aan het doorverbinden van de verlichting!
- Verzekering: Omdat t ertussen in valt; even contact opnemen wat de verzekeraar er van vind! standaard is de combinatie NIET verzekerd: Bij slepen moet de gesleepte auto gewoon zelf verzekerd zijn, bij 'aanhanger' valt dat onder de verzekering van het trekkende voertuig. Dit ligt er zo enorm tussen in, dat 't waarschijnlijk afschuiven is.
Ik ga het gewoon proberen,het scheelt ook nog eens een beetje brandstof als je met de golf en de kever naar een meeting moet,de golf zal er niet zo heel erg last van hebben als de kever erachter hangt.
rijden met een triangel (trekstang)
Het bouwen en gebruiken van"de Triangel" *Wettelijke eisen rond het gebruik van een triangel. Dit is een deel van het mailtje dat ik op 22-05-2002 van de Hr. T Schilder ( Van LSOP politie)heb gekregen. Op grond van art. 5.18.1 mag de VW Buggy met een ander motorrijtuig worden gesleept. Op welke wijze dit moet worden gedaan is niet geregeld. Een mogelijkheid is het aanbrengen van een trekdriehoek, zoals gebruikelijk bij autonome aanhangwagens. Het stuur van de Buggy hoeft daarbij niet te worden vastgezet. Tijdens het rijden volgt de Buggy dan automatisch (gelijk aan een aanhangwagen) het trekkende voertuig. Let wel, zo'n combinatie van voertuigen kan niet worden aangemerkt als zijnde een samenstel van voertuigen. M.a.w de gesleepte Buggy wordt geen aanhangwagen. De status van de Buggy blijft voor de toepassing van de WVW 94 en het VTR een motorvoertuig en moet daarbij voldoen aan alle wettelijke bepalingen die voor motorvoertuigen van toepassing zijn. Wat betreft de beremming het volgende; Zolang de Buggy voldoet aan alle wettelijke technische eisen is er niets aan de hand. De bepaling dat de reminrichting van de aanhangwagen in werking moet treden bij bediening van de bedrijfsrem van het trekkende voertuig gaat niet op. De Buggy is immers voor de toepassing van het VTR geen aanhangwagen en daarmee is deze combinatie van voertuigen geen samenstel van voertuigen. Zolang de spoorkracht van de achteras van het trekkende voertuig maar voldoende blijft (massa) zal er niet veel gebeuren. Mogelijk zou in voorkomende situaties artikel 5 van de WVW 94 toepassing kunnen vinden. Je moet dan bewijzen dat de combinatie op zich verkeersgevaarlijk (mogelijk van scharen) is. Verder heb ik nog telefonische aanvulling gekregen: -Totaal gewicht Buggy niet boven de 750 Kg. -Gebruik eigen verlichting omdat het geen aanhangwagen betreft. -Dus ook eigen (VW Buggy) kentekenplaat.
No problemo!!
Heb zelf ook zo'n ding gebouwd voor Golf 1, gewoon een voorbumper ontdaan van plastic, balk erin gelast en triangel eraan: presto. Met vier bouten zo te monteren :)
Hmmz...leuk alternatief als je geen BE rijpapiertje hebt :goodpost:
Hmmz...leuk alternatief als je geen BE rijpapiertje hebt :goodpost:
:rolleyes: :D
MrMiljon
12-02-2006, 20:45
De 2e auto word dus niet als aanhanger gezien. Betekend dit dat ook dat je je niet aan de max. van 80kmh hoeft te houden( verstandiger van wel)?
Totaal gewicht Buggy niet boven de 750 Kg. -Gebruik eigen verlichting omdat het geen aanhangwagen betreft. -Dus ook eigen (VW Buggy) kentekenplaat.
No problemo!!
waarom max.750 kilo? het is toch geen aanhanger, dus geldt toch het max. trekgewicht van de trekkende auto?
Ik heb ook wel eens dolly's gezien, een as met dissel, waar je de voorwielen van de getrokken auto op zet. Ik hoorde dat dit wel verboden is, is dat nou wel of niet zo?
Dan is het waarschijnlijk weer WEL een aanhanger (?).
Correctie op m'n eerder bericht:
= Stond in de KCK (kampeer en Caravan Kampioen) van jan. 2006
= Verzekering technisch is het vooral even 'dubben': Het is een sleep, en daarvoor geldt: Het voortbewegen (trekken) van een voertuig dat niet (meer) zelfstandig kan rijden: Een aanhanger dus, of een auto die kapot is. Vooraf even schriftelijk toestemming vragen bij de verzekeraar dus.
-> BE rijbewijs: Geen idee, maar t lijkt me dat als je een Polo met een Polo gaat slepen,. dat dat dan niet goed gaat komen: 't is dan wel geen aanhanger, maar 't is wel een 'aanhangende-wagen': Meer dan 400 kilo ongeremd gewicht is niet toegestaan volgens t instructieboekje.. (trekhaak heeft t over 1000 kilo, maar goed).
Pedaalemmer
13-02-2006, 00:00
Moet er geen persoon in de aanhangerauto aanwezig zijn om mee te remmen enzo. En moet je op de auto een witte kentekenplaar doen?
Het is een sleep. Het is een aanhanger.
- D'r hoeft geen persoon aanwezig te zijn om te sturen of te remmen
- De verlichting van de achterlichten (en het stadslicht aan de voorzijde lijkt me ook niet onhandig) moet je wel door verbinden.
- De auto op sleep moet dus wel gewoon aan alle normale verplichtingen voldoen; APK, Verzekering, etc etc (geen geschorste gebakjes verplaatsen zo), en de normale kentekenplaten voeren.
D'r is veel onduidelijk hoe t nu precies zit, omdat er over slepen niet zoveel geregeld is. (zie rest van topic). Volgens de ANWB KCK was t in iedergeval handig om ff de verzekering toestemming te vragen.
--
Maar goed: trug naar de OP:
- Wat weegt een kever?
- Wat mag de MIVW golf on-geremd trekken aan massa?
- Wat heeft MIVW voor een rijbewijs?
(ookal is het GEEN aanhanger, BE lijkt me toch wel handig voor het geval dat de petten je aanhouden, en zij merken t per ongeluk aan als 'aanhanger', en t blijkt dat je ineens BE nodig zou hebben, maar goed; een kever heeft ook maar een beperkt laad vermogen: grote kans dat B ruim voldoende zou zijn)
p@trick kever
13-02-2006, 09:53
mooie oplossing... :cool:
maar wel vreemd als t mag...
in de jaren dat we nog aan autocross deden (lang geleden) gebruikten we een "dolly" en dit mocht niet omdat t voertuig ten aller tijden met vier wielen van t wegdek moest worden vervoerd. in zo'n geval zijn wel de voor of achterwieltjes van de straat.. maar goed zoals ik zeg "lang geleden" en intussen zijn die regeltjes al een ontelbaar keren veranderd...
gewoon doen zou ik zeggen, zeker met zo'n mooie set denk ik niet dat je veel problemen zal krijgen.. ;)
fre-golf1-16v
14-02-2006, 16:55
wie weet op welke site ik die trekstangen kan vinden wou wel even wat meer weten daar over .
En die regels komen we toch niet uit ik weet zeker dat de politie het zelf niet eens weet wat wel en wat niet mag.
mooie oplossing... :cool:
maar wel vreemd als t mag...
in de jaren dat we nog aan autocross deden (lang geleden) gebruikten we een "dolly" en dit mocht niet omdat t voertuig ten aller tijden met vier wielen van t wegdek moest worden vervoerd. in zo'n geval zijn wel de voor of achterwieltjes van de straat.. maar goed zoals ik zeg "lang geleden" en intussen zijn die regeltjes al een ontelbaar keren veranderd...
gewoon doen zou ik zeggen, zeker met zo'n mooie set denk ik niet dat je veel problemen zal krijgen.. ;)
Met de auto cross heb je een auto die niet meer op kenteken staat en niet verzekerd is,en dat heb ik wel ,ik denk dat dat toen bij jou het probleem is geweest,Bedankt voor de complimenten trouwens ;)
Uit sloot trek..
Nog uitgevoerd? ( foto's ? ) en nog problemen ondervonden?
jij had natuurlijk die buggy uit Arnhem in gedachten Sjamp?
jij had natuurlijk die buggy uit Arnhem in gedachten Sjamp?
dees:
http://www.lookpic.com/files/IMG_1250.JPG
lijkt me wel een mooi gezicht om die combinatie te zien rijden :cool:
meijer1972
13-05-2009, 20:57
Over het BE rijbewijs wil ik hier nog even het volgende melden:
Als het gewicht van de aanhanger inclusief laadvermogen minder is dan het gewicht van het trekkende voertuig, dan is alleen een B rijbewijs voldoende. Voorwaarde is wel dat het geheel onder de 3500kg blijft.
Voorbeeld: Onze auto weegt 1300 kg (ongeveer) We hebben een paardentrailer met een gewicht inclusief laadvermogen van 1250 kg.
De auto is zwaarder dan de aanhanger en het geheel blijft onder de 3500 kg.
Ik mag hier dus gewoon met mijn B rijbewijs mee rijden.
Houdt wel het maximale trekgewicht in de gaten.
Hierin wordt ook een verschil gemaakt in geremd en ongeremd.
Als je een auto met een trekstang meeneemt, dan moet je dit waarschijnlijk zien als ongeremd en is het maximale gewicht lager dan in een geremde situatie.
Maar als de getrokken auto niet als aanhanger gezien wordt, dan geldt dit waarschijnlijk niet. Toch zou ik hier wel iets rekening mee houden.
Trivial question: als de auto de 750 max toelaatbare massa overstijgt, moet-ie (als-ie als aanhanger gebruikt wordt) volgens mij ook een aanhanger-kenteken krijgen? :D
Expertisecentrum Verkeer en vervoer PIVM - Apeldoorn.
De door u omschreven constructie is ons bekend.
Conform artikel 5.18.2 van het Voertuigreglement is het toegestaan om door middel van een motorrijtuig een ander motorrijtuig voort te bewegen. Niet omschreven is op welke manier dit dient te geschieden. Met andere woorden: er is geen bepaling opgenomen waarin is omschreven dat de door u voorgestelde constructie niet zou mogen worden toegepast.
Door het aanbrengen van een triangel tussen uw camper en uw auto, krijgt het getrokken voertuig echter niet de status van een aanhangwagen.
Voor de toepassing van de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Voertuigenreglement en de Wetaansprakelijkheid motorvoertuigen blijft het in alle gevallen een motorrijtuig. Met andere woorden: de auto moet aan alle technische voorschriften voldoen, moet APK zijn goedgekeurd, moet zijn voorzien van een eigen kenteken en moet zijn verzekerd.Het voeren van een voor de camper afgegeven kenteken op de auto is derhalve niet toegestaan.
OP de gehele combinatie blijft ten alle tijden artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 van toepassing.
Dit houdt in dat er geen gevaar op de weg mag worden veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. De sleepconstructie dient dan ook zo te zijn uitgevoerd dat deze niet kan lostrillen en dat zijdelings uitwijken van de auto zoveel mogelijk wordt voorkomen. Het verdient eveneens aanbeveling om achter de auto een zogenaamde lichtbalk aan te brengen waarmee duidelijk kan worden aangegeven dat met de combibatie van richting wordt veranderd of dat de combinatie tot stilstand wordt gebracht.
Met betrekking tot bovenstaande is er één uitzondering.
Voor de toepassing van de gedragsregels van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 wordt de gesleepte auto gezien als een aanhangwagen. Dit heeft bijvoorbeeld consequenties wanneer u te maken zou krijgen met een weg die gesloten is verklaard voor motorvoertuigen met aanhangwagens.
Voor zover er geen lagere maximum snelheid geldt, dient u er tevens rekening mee te houden dat u met de combinatie niet sneller mag rijden dan 80 km/u.
Hoewel dit laatste naar ik verwacht niet van toepassing zal zijn: de afstand tussen de camper en de auto mag niet meer bedragen dan ffice:smarttags 5 meter.
Vertrouwende u vraag hiermee naar behoren te hebben beantwoord, het expertisecentrum Verkeer en vervoer PIVM - Apeldoorn.
bovenstaande wijsheid heb ik niet van mezelf hoor! :shake:
kijk even op www.tools vocor.nl
[a frame trekstang]
zoon triangel is dus erg handig om een auto met pech mee op te halen die nog gewoon apk heeft..
triangeltjes zijn op ebay.co.uk goedkoop te regelen trouwens
jammer dat mijn leasehok geen trekhaak heeft :-(
Berserker
14-05-2009, 08:46
Maar moet er nu wel of niet een bestuurder in de auto zitten??
Maar moet er nu wel of niet een bestuurder in de auto zitten??
als ze je dan aanhouden zullen ze het wel als een aanhanger zien.
want het lijkt vaak wel of ze van alles doen om te bekeuren! :mad:
Maar moet er nu wel of niet een bestuurder in de auto zitten??
nope hoeft niet... is niet gezellig op vakantie gaan met de camper dan..
nope hoeft niet... is niet gezellig op vakantie gaan met de camper dan..
HAHAHA :lmao:
wel handig als je de vrouw beu bent ;)
sorry voor de offtopic
Hoe gaat het dan met de remlichten van de slepende auto..?
lol
je zal maar een prent thuis gestuurd krijgen voor bumperkleven.
Weet iemand of de regels wat betreft een dolly nog veranderd zijn (alle 4 de wielen van de grond)? Het lijkt me raar dat alle wielen van de grond moeten zijn, want hoe doen bergingsbedrijven dat dan? Daar rollen de achterwielen van de te slepen auto vaak ook gewoon over het wegdek :)
het mag nog steeds niet, zei meneer agent tegen mij een echt goeie reden kon die niet verzinnen maar toch... en geel papiertje in de handen.
btw zo'n triangel lijkt handig maar vergeet niet dat als de kever verlaagt is de triangel er niet eens onder past.
thefugitive
06-01-2010, 20:37
triangelen mag idd zoals een paar berichten terug,
dolly mag niet! hier schrijven ze wel gele bonnetjes voor.
qua verlichting heb ik in mijn buggy een (aanhanger)kabel die aan mijn gewone verlichting zit. dus de verlichting van mijn buggy werkt mee met het trekkend voertuig. :thumbup:
vaak politie tegengekomen en nooit aangehouden...
ScareMercy
07-01-2010, 00:08
Dat is wel ideaal! Ook maar eens op zoek gaan naar een triangel :) Hoef ik straks niet te kiezen welke auto ik mee neem naar een meeting ^^
Vento Vice
09-01-2010, 06:21
Hebben mensen hier al PRAKTIJK-ervaring mee???
Ik ben zo benieuwd of zo'n getrokken voertuig nu gemakkelijk een (scherpe) bocht om komt... (mijn gevoel zegt: 'NIET echt'!)
Een aanhanger bijvoorbeeld, heeft niet voor niets slechts één as (of eventueel twee assen erg dicht bij elkaar) dit komt de manouvreerbaarheid ten goede.
Ik zal mijn mening even versterken met een praktijk-voorbeeld wat iedereen wel eens heeft meegemaakt:
Een tandem-asser-aanhangwagen is met de hand al veel moeilijker om te draaien dan ééntje met slechts één as!
(laat staan een auto met een véél grotere wielbasis!)
Uiteraard krijg je met voldoende vermogen alles wel van zijn plaats of de hoek om, maar dat gaat naar mijn mening dan wel ten koste van de bandjes van het getrokken voertuig...
Zoals gezegt: ik ben nieuwsgierig naar ervaringsdeskundigen!
(EDIT:Ik vind het trouwens best wel grappig en erg handig, dat dit toch mag van de wetgeving ;))
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.