PDA

View Full Version : Spoedcursus gevraagd...

Stijn
09-03-2004, 22:07
... in kever achteras verlagen. Kweet dat ik ´m ´een tandje´ moet verzetten, maar hoe te werk gaan? 67er kevert met oud model aandrijfassen.

Bij voorbaat wederom bedankt ;)

Martijn65
09-03-2004, 22:38
1: trek je wiel eraf
2: haal je torsieasdeksel eraf
3: haal het rubber eraf
4: nu zie je de plaat en torsiestaaf in het midden

Maak op de torsieas en de plaat een kerfje met een dremel. Dit is je originele stand, torsieas tov plaat.

Krik de auto op zodat er geen spanning meer op de plaat staat, de plaat hangt als het goed is nou op het onderste eindpunt.

Teken de aandrijfas ook ff af, zo hoef je em laten niet meer uit te laten lijnen op de bank.

Trek de aandrijfas los..

Nu heb je een losse torsieplaat hangen in het onderste punt.. hoop ik :)

Pak een flinke schroevendraaier en zet die tussen de torsiePlaat en je chassisopvangpunt, Nu oppassen voor de handjes, laat de plaat rustig over het punt heen vallen, de resterende torsiespanning knalt er nu vanaf.

De plaat is nu vrij van torsiespanning, druk nu met je duim tegen de torsiestaaf en haal er iemand anders bij die de plaat los probeert te wrikken..

Als je de plaat los heb moet je ff kijken waar je kerfjes zitten en verstel ze dan bv. 2 tanden.

Installatie is het omgekeerde van verwijderen... suc6,

Misschien kan iemand me verbeteren of aanvullen.....

Martijn65

Aan de binnekant van de torsie staaf zitten volgensmij 40 tanden en aan de buitenkant 44 tanden. Als je je kever ongv 6cm wilt verlagen moet je aan de buitenkant bv 2 tanden verstellen. Je kunt ook binnenin 1 tand verstellen, je krijgt dan een nog verdere verlaging.

primer-look
09-03-2004, 22:46
Voordat je je auto opkrikt maak dan ff je aandrijfas moer los (dus op de trommel) dop 36mm. Dit gaat een stuk makkelijker als de auto op de grond staat deze zitten n.l VAST. Je moet ook je handremkabel losmaken dat kan een hoop getob schelen.

Bij mij is het al meerdere malen gebeurt dat de torsieplaat vasgeroest zat op de torsieas dan is er eigenlijk maar een manier en dat is het/de spatborden eraf en de veerplaat incl torsieas er uithalen en op de werkbank los en schoonmaken. Als je kever al rubber eindstoppen heeft ruk deze er dan ook gelijk af, als je echt laag wild gaan rijd je hier anders constant op .

suc6
dennis

volksaddiction
09-03-2004, 23:32
Mijn tip :
1 tandje verlagen op de buitenste vertanding, en de rubbers 2-3 cm inkorten.
We hebben zelf met 2 tandjes verlaagd gereden, en dat rijd voor geen meter meer........
Ook zonder eindstoppen rijden is leuk, maar niet in een wijk met slechte bestrating of veel drempels.
Beter is de rubbers laten zitten of een paar cm inkorten
suc6
leon

Volkswouter
09-03-2004, 23:43
Ik stel mijn torsieplaten met voelermaten af,zo heb ik aan beide kanten hetzelfde en hoef ik verder nergens op te letten,want het komt vaak voor dat bij de ene kant de plaat wel netjes van de stang af komt,maar dat bij de andere kant het hele zwikkie eruit trekt.

En doe maar geen twee tanden,ik heb daardoor twee keer achterste voren staan.Je achterwielen staan nm. zo verschrikkelijk negatief dat je maar op een heel smal stukkie rubber rijd en de auto hierdoor heel onstabiel en nerveus voelt op het moment dat je zijwind heb en rechtdoor rijd.

primer-look
09-03-2004, 23:43
Its all about the looks leon' hehehehehe hoe lager hoe mooier en ja laag zijn is pijn lijden helaas.

Ik heb ook mijn veerplaten aangepast (uitgeslepen) zodat deze nu veel later de eindstoppen raken,

mzzl

Stijn
10-03-2004, 00:13
Guys, allemaal ontzettend bedankt voor de uitgebreide info!!!!

Mijn kever staat reeds 1 tandje lager achter (schat ik zo op t oog) maar met mijn nieuwe slammed vooras moet er nog wel een tandje bij, hij staat nu vrij ver voorover te hangen. Om een idee te geven van hoe laag voor: ik rijd nog op de originele velgen + ballonbanden en die schuren tegen m'n koplamppotten aan!

@Wouter: ik snap wat je bedoelt. Toch ga ik t ff proberen, mocht het echt onrijdbaar zijn dan is het rap zat weer terug naar 1 tand!

@Leon: uitlaatje zit er ook al onder!

Zit ondertussen nogsteeds op mn CSP bestelling te wachten (ongeboorde schijven+trommels) zodat de Fuchsen eronder kunnen (rare steek, 5x110). Kan echt niet meer wachten! Iemand nog een goed adresje voor het netjes laten boren/tappen van deze?

Stijn
10-03-2004, 00:14
Morgen trouwens fotos

Volkswouter
10-03-2004, 10:33
Stijn wat ik trouwens gedaan hebt:Ik had mijn Kever twee tanden op de binnentorsie gegeven dat ging toen fout en reed voor geen meter en toen heb ik hem op de buiten torsie 1 tand omhoog gezet.

1 tand op de buitentorsie is veel minder verlaging dan op de binnentorsie.(binnentorsie heeft minder tanden en ze zijn groffer)

Stijn
10-03-2004, 22:36
Vandaag de Kevert 1 tandje lager gezet. Ging meteen fout, torsieplaat wou niet van de as af en na een tik ging dus heel de as eruit en had ik geen idee meer hoe ´t ie nou eigenlijk zat...beginnersfout denk ik? Is allemaal toch nog goed gekomen na wat vergelijken met de andere kant.
Tis me toch niet laag genoeg, weinig negatieve camber nog. Volgens mij stond de Kever achter dus toch nog op standaard hoogte!

Ook nog even met Gert samen Leon zn Smart bandjes op de Fuchsen laten leggen, en 2 stuks 195-50-15 voor achterop gescoord.

Vandaag ook nog de zending ongeboorde schijven en trommels van CSP binnen gekregen. Nu de volgende uitdaging: heeft iemand een idee waar ik deze proffesioneel kan laten boren? Ook is het naafgat van de Fuchsen kleiner dan wat er op de schijven en trommels staat, dus er zal iets moeten gebeuren! Suggesties welkom!

Fotos van dat alles:
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=25
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=26
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=27
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=28

Marco
10-03-2004, 23:19
Scheelt echt enorm nu dat opel logo eruit is, ziet er meteen heel erg anders uit.

Ben erg benieuwd

Gert
10-03-2004, 23:39
Ze zien er in het echt nog leuker en mooier uit ... trust me .

Hoeveel verschil zit er in de diameter van het asgat en de trommels en schijven ?

http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=25

Stijn
11-03-2004, 00:22
Nogal wat. Ik laat de 'pasringen' op de trommels en schijven afdraaien, dat liever dan het gat in de velgen vergroten (velgen zijn me een stuk meer waard!!).

volksaddiction
11-03-2004, 06:46
http://www.derkleinetorpedo.com/membercars/ulli640.jpg

Marco
11-03-2004, 18:42
Wat een heerlijke Notchback weer, damn !!

Stijn
12-03-2004, 00:08
Vandaag bedrijf gevonden die het klusje gaat klaren (steek 5x110 boren + naaf afdraaien). Prachtige metaaldraaierij, Dubre in Tilburg. Duurt een weekje maar dan heb je ook wat...
Keep you posted ;)

volksaddiction
12-03-2004, 06:43
Gaat dat grapje kosten ??
:eek:

Stijn
12-03-2004, 09:35
Te veel. Hij wist nog niet precies hoeveel uren er in gingen zitten maar het zal niet goedkoop zijn. :(

Gert
12-03-2004, 10:28
Lets face the facts : dan heb je ook iets redelijk unieks en je rolt toch op Fuchsen :)

volksaddiction
12-03-2004, 12:20
Ach, als je de prijs ziet die je voor de velgen betaald heb mogen de trommeltjes best wat meer kosten, toch ?
Wil niet weten wat mijn setje fuchsen, banden, ende 5x130 schijven en trommels kost bij elkaar :(