Log in

View Full Version : Uitlijningsrapport


Zestienkleppen
05-03-2004, 23:22
Wie kan mij eens helpen uitleggen of het een beetje goed gedaan is.
Klopt het dat de sporing maar aan een kant afstelbaar is?
linksvoor: rechtsvoor:
actuee vooraf bereik actuee vooraf bereik
-0.30 -0.30 -1.00 -0.20 wielvlucht -0.48 -0.47 -1.00 -0.20
0.59 0.59 1.05 2.05 Askanteling 1.38 1.38 1.05 2.05
-0.01 -0.31 -0.05 -0.05 sporing -0.00 -0.32 -0.05 0.05
12.38 12.38 ....... ........ KPI 12.46 12.45 ....... .......

en dan nog totaal voor:

actueel vooraf bereik. spec.
0.17 0.17 -0.30 0.30 wielvlucht l/r versch
-0.39 -0.39 -1.00 1.00 askanteling verschil
-0.02 -1.02 -0.10 0.10 totale spor

vwleusden
05-03-2004, 23:33
Hier heb ik geen kaas van gegeten, denk dat Antera een hoop duidelijkheid kan scheppen.

Zestienkleppen
06-03-2004, 09:47
't stond er een stuk netter toen ik het intypte. Worden de spaties die er teveel staan automatisch weggehaald?

test test test

Antera
06-03-2004, 10:37
Hello,

Ja na het even goed te hebben door gelezen ben ik er wel even aan uit gekomen. Op mijn site staat allemaal wat wielvlucht(camber) Askanteling (castor) en sporing allemaal inhoud.

www.bandenenwielen.tk

Of de sporing aan een kant verstelbaar is hangt heel erg af van wel jaar dat de auto is en of dat de spoorstangen misschien al gemodificeerd zijn geweest. Er zijn namelijk golfjes waarbij je maar een kant een verstelbare spoorstang hebt waardoor na afstellen de kans heel erg groot is dat je stuur scheef staat.

dit regeltje:
-0.01 -0.31 -0.05 -0.05 sporing -0.00 -0.32 -0.05 0.05

Daar haal ik het volgende uit Je wielen stonden voor dat ze hem gingen uitlijnen heel erg negatief. Je banden zullen met een behoorlijke gang aan de binnenkant aan het slijten zijn gegaan. Dit is nu opgelost en is netjes afgesteld zodat je daar nu geen last meer van mag hebben.


Alleen ondek ik het volgende:
-0.30 -0.30 -1.00 -0.20 wielvlucht -0.48 -0.47 -1.00 -0.20

0.59 0.59 1.05 2.05 Askanteling 1.38 1.38 1.05 2.05

hier zit een te groot verschil in naar mijn inziens. Je rechterwiel staat verder naar voren dan het linkerwiel +/- 3mm. Ook dit vind ik niet helemaal netjes gedaan

naar mijn idee en met deze gegevens zou jouw auto wel met gas geven en misschien zo ook wel naar links moeten lopen. Klopt dit allemaal een beetje?
Ik had er persoonlijk even wat meer moeite voor gedaan en de dingen wat beter gezet.

Mcht je nog wat meer willen weten hoor ik het wel

:

Zestienkleppen
06-03-2004, 16:26
Hij gaf aan dat hij niet verder bij kon stellen omdat het maximum al gehaald was. Ook was ie maar aan een kant afstelbaar. Klopt dat voor een Golf II gti 16v uit 12-87?

Ook de askanteling was niet afstelbaar, ik had ook al gezien dat het niet binnen het bereik zat maar kon niet afleiden wat dat voor een probleem was. Hoe kun je de askanteling afstellen?

Antera
06-03-2004, 19:40
Askanteling is af te stellen door het subframe los te halen helemaal geen probleem dit is zeer zeker wel mogelijk vraag aan degene die al eens bij me zijn geweest die kunnen dit beamen. Ook is je wielvlucht echt wel te stellen daar dan je denkt zelf daar kan je een evrschil in krijgen dat is niet in woorden uit te drukken.Je sporing kan wel aan een kant maar verstelbaar zijn . Maar de andere zaken is klink klare onzin.

sixpack
06-03-2004, 20:23
Yep ! als mijn (zomer)wielen er weer onderzitten mag mark weer aan de slag . daar rijdt ik graag 230km voor.

nog nooit iemand meegemaakt die zelfs als het moet de achteras recht kan zetten en in het midden , en ook nog negatief !

I'm Impressed ! :cool:

Zestienkleppen
06-03-2004, 21:00
Verdorie, zit ik weer met zo'n stel amateurs. (nee, da's wel erg negatief) Maar is het een reden om mee terug te gaan? Ik bedoel na het uitlijnen had ik wel verwacht dat alles binnen de marges zou zitten. Is het loshalen van het subframe niet teveel gevraagd voor een normale uitlijnbeurt?

Marco
06-03-2004, 21:48
Je vraagt toch om de auto uit te laten lijne?

Als het niet eens goed is op het eind, dan kom je de volgende keer maar naar mij, dan draai ik wel ff ergens aan met mn sleutel, of ie dan goed staat weet je ook nie :D

Zestienkleppen
06-03-2004, 22:44
Ik kan ook wel ergens aan draaien, maar dat zal weinig helpen vrees ik. Maar het is nu al een wereldverschil, onderstuur is veel minder, sturen met parkeersnelheid gaat veel soepeler, insturen van de bochten is beter, communicatie via stuur ook... Wat dat betreft hebben ze heel goed werk geleverd.

sixpack
06-03-2004, 23:04
anders kom maar naar mij , dan zet je hem op de put , drink jij een bakkie koffie en draai ik een sjekkie (ik rook niet ) en mag je € 50,- afrekenen........ voor NIET bewezen diensten........

ik zou terug gaan. en als ze het niet kunnen geld terug.
ik heb een hele goede relatie met mijn banden lev. en hij weet perfect om te gaan met
strakke bandjes op gepolijste velgen .(ben al 12 jaar bevriend )
maar uitlijnen kan nie nog geen trapauto.

Zestienkleppen
06-03-2004, 23:15
Ik snap jullie punt. Alleen wil ik dan als ik terugga graag wel kunnen vertellen wat ze dan precies niet goed hebben gedaan. 1. askanteling afstellen met subframe. 2. wielvlucht afstellen met ???
De auto loopt wel rechtdoor, ook met remmen, met gasgeven valt het ook wel mee, alleen staat het stuur iets naar rechts. Ik dacht dat het altijd precies in het midden moest uitkomen als het perfect uitgelijnt was?

Antera
07-03-2004, 00:15
Idd heel simpel de askanteling kunnen ze verstellen doorhet subframe even los te halen en die recht te zetten. Wielvlucht kan gesteld worden door de 2 bouten van de veerpoot los te halen en die dan te stellen dan kan je de auto perfect afstellen en die speling zit er echt wel in. Als je terug gata gewoon zeggen dat de auto naar links trekt eens kijken wat ze dan doen. Hij is dus niet goed sinds dat ze hem uitgelijnt hebben. Ze zullen dan wel de askanteling.wielvlucht moeten verstellen om dit zogenaamde probleem eruit te krijgen. Stelletje amateurs sorry dat ik het zeg maar dit is gewoon snel geld willen verdienen.
suc6

sjampoo
07-03-2004, 09:12
Askanteling is af te stellen door het subframe los te halen helemaal geen probleem dit is zeer zeker wel mogelijk vraag aan degene die al eens bij me zijn geweest die kunnen dit beamen.

Beaam, Beaam!

Mijn Polo'tje heeft dan wel geen subframe, maar ook daar stonden de voorwielen niet 'naast elkaar': Rechtsvoor stond ie iets naar achteren.

Stabilisator-steun is echter verstelbaar (wist ik niet, wist Antera niet, maar Marcel gelukkig wel)

Vervolgens stond rechtsvoor ook nog gigantisch negatief.
Draagarm is niet instelbaar, maar met een vijltje kan je het wel instellen. (wist Antera niet, maar Marcel wel, en bij mij ging er vaag een lichtje branden.)

Alles goed en aardig: Antera: Thumbs UP! Neemt de tijd, en geeft niet 1-2-3 op. Bij de gemiddelde bandenboer komen ze echt niet veel verder dan 'sporing' verstellen bij een Polo. Rest: Hebben ze geen Kaas van gegeten. Maar mijn 'wagenpark' komt gaat voortaan altijd 'hop' naar Brabant!

Allart-Ghetta
07-03-2004, 17:15
Zeur niet zo, als je sporing op 0 graden staat en je camber links en rechts gelijk mag je al blij zijn bij de gemiddelde uitlijner en dan rijdt het ook wel best. Wil je het echt goed ga dan naar Mark.

Zestienkleppen
07-03-2004, 17:30
Ik zeur niet, ik betaal! En dan verwacht ik wel te iets te krijgen dat uitlijnen heet en dat tenminste alle waarden binnen het bereik vallen. Maar ik ben erg benieuwd wat ze ervan zeggen, ik kan het nu tenminste onderbouwen. Grote kans dat ze hetzelfde antwoord geven als Allart.

Allart-Ghetta
07-03-2004, 18:10
Ja idd succes! Ze weten niet eens dat je alles kan stellen, dat subframe blijft echt wel vast zitten normaal!

VeeDubber
12-03-2004, 13:38
Vanaf modeljaar 88 is alles met tweezijdig afstelbare sporing. Daarvoor kun je zowel tweezijdig (gemodificeerd) als enkelzijdig (standaard) hebben.

Fred
20-03-2004, 18:38
Vreemde zaken lees ik hier.....sinds wanneer stel je de askanteling af met het subframe?????? Dat zijn beunhaas praktijken !!!

Sommige zaken zijn niet af te stellen.........Bij Golfjes is de camber te verstellen door het plaatsen van andere bouten waarmee de veerpoot aan de fusee zit..

Toe of uitspoor is te veranderen met behulp van de stuurstangen........bij sommige oudere types enkelzijdig.......daarna moet soms het stuur worden rechtgezet ....

Als er niet op een normale manier binnen te toleranties afgesteld kan worden moet er gekeken worden naar vervorming, slijtage etc....

Nooit gaan beunen door met zaken te gaan stellen die er niet voor gemaakt zijn !!!

Tommy
20-03-2004, 19:22
ff andere vraag tussendoor.... ik ontdekte deze week dat mijn linker wiel verder uit de kas staat als de rechter... het gaat om zown 1 a 1,5 cm volgens mij.. best veel dus.. is daar een verklaring voor?

sixpack
20-03-2004, 22:48
adapter vergeten ?

Antera
20-03-2004, 23:33
FRED!!!!!Echt gaat jij een professionele uitlijner de les proberen te lezen en af te kraken. Kom maar eens langs met je auto zal ik je eens laten zien wat er allemaal mogelijk is. Beun de haas jij bent echt niet wijs. Vraag aan menig persoon hier zoals sixpack,vwleusden en nog een aantal anderen die ik het allemaal heb laten zien omdat die nodig is. Anders pak je auto maar schroef de 4 bouten van je subframe los en duw er maar eens tegenaan. En nieuwe bouten in de veerpoten nog veel meer onzin je heb 2 graden speling aan allebij de kanten en dus kan je altijd binnen de tolleranties komen. Pas op met af kraken dus. Ik weet heeel goed waar ik over praat.

Tommy
20-03-2004, 23:37
adapter vergeten ?

euhmz.. nee, heb aan beide kanten dezelfde verbreder van 5 mm... anders pasten de velgen niet meer om mijn remklauwen na het monteren van nieuwe remblokken... :rolleyes:

maar ik vind het best wel storend/vreemd.... zou er iets ontzet kunnen zijn?

Fred
21-03-2004, 10:44
Antera.....sorry hoor maar ik moet even vreselijk lachen om jou.....Jij noemt jezelf professional?? Zeker Kwikfit monteur?? Hoe kun jij zien wat een ander voor een werk doet via een scherm ??

Afstellen met zaken die daar niet voor gemaakt zijn vallen inderdaad onder de categorie beunhazerij..........

Laat me niet lachen joh......


Ik zou me maar eens echt gaan verdiepen in uitlijntechniek.....want zelfs de posting met cijfertjes uit een uitlijnrapport interpreteer je totaal verkeerd ........

Maar goed, als mensen zich laten leiden door BlaBlaBla verhalen ...........Jij kan bijvoorbeeld op afstand zien wat voor een veren er onder zijn auto zitten?? Weet je bijvoorbeeld welke velgbreedte er onder zijn auto zit?? Je zal namelijk niet de eerste zijn die een verlaagde en verbreedde auto uitlijnt met standaard uitlijn gegevens....

Echte problemen met uitlijnen gaat verder dan scheef afgesleten banden en scheeftrekken met remmen en/of optrekken.....

Tommy
21-03-2004, 11:17
Kan "de pro" (Fred) mij dan misschien helpen met mijn vraag? ;)

Fred
21-03-2004, 11:44
Nee dat kan ik niet .........niet via een scherm. Dat geeft een vals beeld. Bovendien zou ik persoonlijk moeten *voelen* wat de auto doet....dan kun je pas een idee vormen over hoe of wat..

Kijk en je geeft zelf al aan dat je verbreders hebt geplaatst, dat kan al een fout veroorzaken, zeker als het niet bekend is bij de uitlijner ter plekke...Dat veranderd bijvoorbeeld al de schuurstraal van het geheel, je camber komt daardoor anders, spoorbreedte veranderd enz......zo zijn er nog meer zaken te noemen

Ik zeg trouwens niet dat ik een pro ben he......een *pro* is trouwens gewoon iemand die iets doet waar ie voor betaald word en zo in zijn levenonderhoud voorziet. En dat is zeker geen garantie voor vakmanschap.....Er zijn *amateurs* die beter zijn dan menig *pro*...maar er zijn ook pro's die gewoon beunhazerij bedrijven

Antera
21-03-2004, 11:57
zinloos gesprek ben blij dat andere mensen beter weten dan jij. Beunhazerij dat denk jij als de probleem auto's uit heel het land hiernaartoe komen dan weet jij het wel. En niet waar het voor gemaakt is waarom subframe verstellen bij een audi met S-punt verstelling???????????????????????? Mag jij me uitleggen dan is zeker ook beunhazerij????


Waarom zit er speling op het subframe? Lees de technieken maar eens na op de cursus van Oskamp en van Bean dan weet je hoe ik aan deze rare werkwijze ben gekomen.

Fred
21-03-2004, 12:06
We hebben het hier niet over het uitlijnen van een Audi of wat anders toch ??

Ik zou ook een heel verhaal op kunnen dissen hoe je een formule 3 auto uitlijnt, maar doet dat ter zake??

Het gaat hier om een specifiek model.........DAAR gaat het om, niet om het uitlijnen van een kruiwagen of een tractor ;-))))

Antera
21-03-2004, 12:10
nee niet een specifieke auto wat hier geld geld voor menig andere auto. Die afwijking in de castor. En hoe is die bij te stellen??? Door het subframe recht te zetten. Dit doet men ook bij schade bedrijven en niet door recht trekken. Je subframe heeft speling en bij een kleine tik kan die scheef komen te zitten. Dan mag jij je draagarmen vervangen enzo hoor geen probleem maar dan heb je nog steeds je castor verschil en hoe los je die dan op als je niet aan je subframe mag komen???? Hoe zetten ze het bij de dealer er dan onder? doe maar er gewoon onder schroeven zit ie scheef jammer dan mogen we niet mee schuiven?

Fred
21-03-2004, 12:19
Ik vind het allemaal best hoor wat je roept....maar zaken gaan afstellen met dingen die er niet voor gemaakt zijn blijf ik bedenkelijk vinden, zeker als het zondermeer word gedaan, want wie zegt er dat het subframe scheef zit? Er kan wel iets krom gereden zijn (op een drempel bijv). Dan hoeft per definitie niet gelijk het subframe scheef te staan......dan ga je de verbogen zooi compenseren met wat anders.

Het is zaak dat er EERST gekeken word wat er echt loos is alvorens maar overal aan te schroeven.....oorzaak verdoezelen heet dat

Tommy
21-03-2004, 12:47
ooow.. maar je draait al bij.. :p just read the book? lol

Marcski
21-03-2004, 13:11
Ik vind het allemaal best hoor wat je roept....maar zaken gaan afstellen met dingen die er niet voor gemaakt zijn blijf ik bedenkelijk vinden, zeker als het zondermeer word gedaan, want wie zegt er dat het subframe scheef zit? Er kan wel iets krom gereden zijn (op een drempel bijv). Dan hoeft per definitie niet gelijk het subframe scheef te staan......dan ga je de verbogen zooi compenseren met wat anders.

Het is zaak dat er EERST gekeken word wat er echt loos is alvorens maar overal aan te schroeven.....oorzaak verdoezelen heet dat

Het hele idee van uitlijnen is het compenseren en afstellen van verschillen in maatvoering.
Als je verschil in caster habt ga jij toch ook niet alles vernieuwen om dit op te lossen? Verstellen is een hele reele optie in dit geval.

Antera
21-03-2004, 13:21
Dan heb je toch een probleem een spoorstang is vaak zichtbaar krom maar als er een fusee krom is of je veerpoot of een draagarm staat een klein beetje om?? Kan je zeker niet altijd zien en als je dan de moeite kan nemen om de boel weer een beetje te stellen door middel van wat bouten te lossen en dan te stellen lijtk me dat zeker niet mis als daarmee ook je KPI goed in orde blijft. Maar wil mijn klanten wel naar jouw toe sturen met de dingen die verkeerd staan. mag jij ze gaan vertellen dat het vernieuwt moet worden. Lijkt me een lastige manier van werken.

Dan nog wat waarom zit er overal stelmogelijkheden op dan?? Dat zit er voor de sier? Dan moeten ze het maken net als bij mercedes w210 enzo alles vaste delen.

Fred
21-03-2004, 13:27
Waar staat dat ik alles vervang?? Ik geef alleen aan dat het zaak is dat er eerst gekeken word naar oorzaken. Als er geen afwijkingen zijn kan er gewoon uitgelijnd worden. Als men gaat uitlijnen ZONDER dat de oorzaak bekend is......sja dan vraag ik me in alle ernst af wat daar dan het nut van is.

Ik zal een voorbeeld geven........iemand komt in een service bedrijf met de klacht dat de auto niet goed spoort, gevoelig is voor zijwind enz....

Prima ding word uitgelijnd, en inderdaad er worden afwijkingen gevonden....alles netjes afgesteld zoals het hoort..

Klant gaat weg.............weggedrag van de auto is niet wezenlijk beter geworden, maar ach de auto moet binnenkort weer voor de jaarlijkse apk keuring en dan zal ik de garage er op wijzen..Blijkt dat er speling op de fuseekogels zit....kogels worden vervangen, uiteraard word de hele boel opnieuw uitgelijnd...

Auto rijdt nu weer als een scheermes.....

Wat zou er gebeurt zijn als men bij de eerste uitlijnbeurt ook al was vastgesteld dat de boel speling had?? Een correcte monteur had de klant er op gewezen en het uitlijnen uitgesteld totdat de zaak gefixed was.

Zo geld het met alle zaken die uitlijnen vereisen: Eerst de reden zien te achterhalen waarom er een een afwijking is....eerst dat oplossen en dan pas uitlijnen.

Uitlijnen is meer dan compenseren van maatvoering enz, het bepaald in sterke mate HOE een auto zich gedraagt, en dan niet alleen bij rechtuitrijden enz..

Kleine subtiele afwijkingen kunnen een wereld van verschil maken qua weggedrag....en helaas heeft niet iedere monteur die uitlijnt dat gevoel in de vingers, men kan de zaak prachtig afstellen zoals het word voorgeschreven, maar het plaatsen van een verbreder kan dat geheel te niet doen als het niet bekend is

Fred
21-03-2004, 13:34
Tja......Ga lekker door met zaken compenseren met zaken die daar niet voor gemaakt zijn..........Ik las elders ook iets dat je kan afstellen door het afslijpen van bouten !!!

Ik zou de monteur door de werkplaats heen meppen als ze dat bij een van mijn auto's zouden flikken ;-))

Maarre..........we hebben het hier over het afstellen van een Jetta toch.....daar zitten maar beperkte zaken op waar mee afgesteld kan worden....daarom zijn er voor sportief gebruik o.a andere toplagers verkrijgbaar waarmee de zaak veel verder en verfijnder is af te stellen ....

Ik zal het hier bij laten......ik ben duidelijk een andere mening toegedaan ;-))

Antera
21-03-2004, 14:18
een zeer andere mening idd :o rijd meestal eerst een blok je om dan als je een auto gaat compenseren met de camera's van de uitlijncomp dan voel je gelijk voor speling met opkrikken op de brug kijk je naar kogels endergelijke die verspringen. Daarna kijken wat de uitlijn gegevens zeggen daarna dot nummers kijken enz. En dan de nodige dingen afstellen. Koop jij een nieuwe auto zet hem op de brug en der zit 35' verschil in de castor wat zeg jij dan ik heb een kromme auto gekocht. Ik wens je verder veel suc6 met je kennis aangaande uitlijning. Dan gaat ik mijn beroep weer eens fijn uitvoeren. En mijn curcus leiders ff zeggen dat hun het fout hebben. even goede vrienden ;)

Tommy
21-03-2004, 14:30
het gaat om een Golf II, maar ik was zo vrij om mijn vraag er ook tussendoor te gooien(Jetta I)

mijn conclusie... jullie bedoelen volgens mij allemaal hetzelfde:

"We" vinden allemaal:
- alle onderdelen moeten goed zijn (draagarmen, stuurstangen.. fusees.. alles)
- is dit allemaal goed, dan mag er gekeken worden of alles recht zit(subframe bijv.)
- pas nu kan goed uitgelijnd worden.
- goed uitlijnen is van groot belang...

ja toch?

Fred
21-03-2004, 14:38
Oh je bent nog aan het leren?? Tja....dan doe je alles nog via het boekje ;-))

Laat mij nou maar lekker mijn methodes hanteren, ik werk al wat langer zo....en niet bij een of andere fastfitter.....die jongens snappen niet eens wat van banden, laat staan van uitlijnen....

Die gaan rustig een Citroën met hydraulische vering uitlijnen zonder draaiende motor !!

Uitlijnen is namelijk méér dan het kunnen aflezen van wat cijfertjes op metertjes en het lezen van wat waardes in een boek...

Als ik bij jou zou komen en zeg dat ik graag wat minder onderstuur wil hebben, dan denk ik dat je met de mond vol tanden staat ;-)))

Maar verder even goeie vrienden hoor

Antera
21-03-2004, 14:42
Nee sta ik niet met me bek vol tanden maar ja jouw mening is beter dan die van mij heb ik het idee. En ik werk al jaren op mijn manier en ben niet iemand die nog ervoor aan het leren is maar cursus krijgen voor nieuwere auto's wat wel en niet mogelijk is eventueel enzo.

Maar ik eindig bij deze de topic

Marscki sluit dit maar eindeloze discussies gaat ik niet meer aan. Ben blij dat ik niet bij een kwik fit euromaster of ptc werk

Fred
21-03-2004, 14:43
Tommy,

Inderdaad alles moet goed zijn vóórdat je gaat uitlijnen, en dat gaat eigenlijk veel verder dan men gewoonlijk aanneemt.....sterker nog de uitlijning van de achterwielen kan invloed hebben op de voorwieluitlijning, vandaar 4 punts metingen...

Ook de veren kunnen van grote invloed zijn op het geheel......een gebroken veerschotel, die niet eens zichtbaar hoeft te zijn, kán van invloed zijn..

Samenvattend: de gemiddelde uitlijner die kijkt niet verder dan zijn of haar neus langs is ;-))

Voor een standaard uitlijning van een standaard auto is dat voldoende, bij afwijkende zaken komt gevoel, ervaring én kennis om de hoek kijken .....en wat nog belangrijker is: inzicht in wat je doet en wat daarmee veranderd

Fred
21-03-2004, 14:46
Heerlijk als mensen niet kunnen omgaan met andere opvattingen en/of meningen....

Laat de admin de hele topic maar weg halen das nog veel beter !!

Marcski
21-03-2004, 14:50
Dacht het niet, er staat wel nuttige info in ;)

Tis gewoon een gezonde discussie, die bij jullie helaas persoonlijk werd.
Als op normale voet verder kan, en elkaar in waarde laat, ga ik dit topic niet sluiten..

Fred
21-03-2004, 14:54
Ik word niet persoonlijk hoor, daar loop ik al te lang voor mee....Ik vind alleen dat er meer wegen naar Rome leiden. ;-))))

Tommy
21-03-2004, 14:59
Rome... idd... jullie komen beide op hetzelfde uit. Gewoon goed en objectief willen lezen. ;)

itsavik
17-04-2007, 14:21
Beste meedenkende medemens,

Mijn VR6 trok enorm naar rechts, zat in het stuurhuis. Nadat het stuurhuis vervangen was en er 2e hands gele koni's onder gezet waren deed ie het weer perfect........echter mijn garage had de originele veren overgezet waardoor de auto ineens belachelijk hoog op zn poten stond.
Er weer andere veren onder laten zetten en toen...................was de askanteling aan de rechterzijden ineens -3.76 waardoor de auto WEER naar rechts trekt !!!!!!! AAAAAAAAARGH Ik terug naar de uitlijnboer maar die vertelde me dat er niks aan te doen was.

Kan het zo zijn dat de veren niet goed afgesteld zijn waardoor de askanteling negatief wordt ??????
Waar zit die 'subframeuitlijnspecialist" waar jullie het in dit forum over hebben?

Antera
17-04-2007, 21:07
Ik vind dit een beetje vaag want een askanteling zal wel iets gaan afwijken dan met een standaard hoogte maar niet met verlagen. Want de hoek word links en rechts gelijk gebracht als de auto verlaagt word.

wat wel af kan wijken is de wielvlucht dat is normaal. Ik weet zeker dat je hetsubframe kan verschuiven en dat de askanteling beter gemaakt kan worden. Hoeveel beter is niet te zeggen aangezien ik niet kan zien hoe deze ten opzichte van de carroserie staat. Maar ruimte is er altijd.

Ik zou graag een willen zien hoe het uitlijnrapport is voor en na. Kan je die inscannen ofzo en mailen ik wil deze wel eens goed bekijken indien mogelijk

peter139
19-04-2007, 22:30
ff andere vraag tussendoor.... ik ontdekte deze week dat mijn linker wiel verder uit de kas staat als de rechter... het gaat om zown 1 a 1,5 cm volgens mij.. best veel dus.. is daar een verklaring voor?

Kijk eens naar de 3 boutjes waarmee je fuseekogel aan je draagarm vast zit. Hier zit een stelmogelijkheid op. Misschien wat hier wat aan te veranderen is. Let wel op dat je uitlijning dan niet meer klopt.

Antera wat kun je aan een golf 2 afstellen?
Naar mijn idee:
Het camer, en het toe/uitspoor, en dat verhaal van het subframe. Achter kun je plaatjes tussen de naaf en de achteras drukken om het een en ander te corrigeren. Ook de middenstand van de achteras kun je verstellen. Maar dan houdt het toch op of niet?

itsavik
20-04-2007, 08:25
Ik vind dit een beetje vaag want een askanteling zal wel iets gaan afwijken dan met een standaard hoogte maar niet met verlagen. Want de hoek word links en rechts gelijk gebracht als de auto verlaagt word.

wat wel af kan wijken is de wielvlucht dat is normaal. Ik weet zeker dat je hetsubframe kan verschuiven en dat de askanteling beter gemaakt kan worden. Hoeveel beter is niet te zeggen aangezien ik niet kan zien hoe deze ten opzichte van de carroserie staat. Maar ruimte is er altijd.

Ik zou graag een willen zien hoe het uitlijnrapport is voor en na. Kan je die inscannen ofzo en mailen ik wil deze wel eens goed bekijken indien mogelijk
Bedankt voor je snelle reactie! Het probleem is even dat ik het uitlijnrapport van de eerste keer niet heb, is toen via een bevriende garage man gegaan en hij heeft het rapoort niet bewaard.
Ik heb wel het rapport van de laatste keer (alleen nu niet bij de hand) de sporing is aardig goed gezet zit zo rond de 0.20 de askanteling rechterzijde was de enige die in de rode cijfers liep (ik meen -3.70) en links dacht ik rond de -1.00. Kan je iets met deze info of moet je echt de exacte cijfers?

Rallyegolf20vt
20-04-2007, 17:49
Vreemde zaken lees ik hier.....sinds wanneer stel je de askanteling af met het subframe?????? Dat zijn beunhaas praktijken !!!

Sommige zaken zijn niet af te stellen.........Bij Golfjes is de camber te verstellen door het plaatsen van andere bouten waarmee de veerpoot aan de fusee zit..

Toe of uitspoor is te veranderen met behulp van de stuurstangen........bij sommige oudere types enkelzijdig.......daarna moet soms het stuur worden rechtgezet ....

Als er niet op een normale manier binnen te toleranties afgesteld kan worden moet er gekeken worden naar vervorming, slijtage etc....

Nooit gaan beunen door met zaken te gaan stellen die er niet voor gemaakt zijn !!!


Het spijt me voor jou Fred maar ik deel niet jou mening .
Ik ben het met Antera eens .
Doordat jij hier zo fel tegenin gaat krijg ik hier heel sterk de indruk
dat jij echt een man van de theorie bent , en nog nooit in de praktijk gewerkt hebt!!!!
Jij zou dus een een auto op de richtbank plaatsen ,terwijl je het op kunt lossen dmv eenvoudig bv het subframe iets te draaien ! :confused:
Het gaat hier om mm hoor ,niet om cm!!!
Dit riekt in mijn optiek meer naar geldklopperij!
Maar ja, ieder zo zijn werkwijze .

itsavik
23-04-2007, 15:19
Ik vind dit een beetje vaag want een askanteling zal wel iets gaan afwijken dan met een standaard hoogte maar niet met verlagen. Want de hoek word links en rechts gelijk gebracht als de auto verlaagt word.

wat wel af kan wijken is de wielvlucht dat is normaal. Ik weet zeker dat je hetsubframe kan verschuiven en dat de askanteling beter gemaakt kan worden. Hoeveel beter is niet te zeggen aangezien ik niet kan zien hoe deze ten opzichte van de carroserie staat. Maar ruimte is er altijd.

Ik zou graag een willen zien hoe het uitlijnrapport is voor en na. Kan je die inscannen ofzo en mailen ik wil deze wel eens goed bekijken indien mogelijk
ANTERA kan je er nog wat mee ???

Antera
23-04-2007, 21:34
Ik heb nog geen uitlijnrapport gezien helaas hiermee zou ik iets meer kunnen zeggen misschien. daar zat ik eigenlijk op te wachten. dus alle gegevens die erop staan zijn van belang

itsavik
10-05-2007, 10:40
Ik heb nog geen uitlijnrapport gezien helaas hiermee zou ik iets meer kunnen zeggen misschien. daar zat ik eigenlijk op te wachten. dus alle gegevens die erop staan zijn van belang

Ik was m even kwijt ik hoop dat je hier iets mee kunt, bij voorbaat dank!!!!

Links voor Rechts voor

Actueel Bereik Specif Actueel Bereik Specif
-0,42 -1,00 -0,20 wielvlucht -0,25 -1,00 -0,20
3,28 2,55 3,55 askanteling 2,42 2,55 3,55
0,00 -0,0 0,05 sporing 0,00 -0,05 0,05

-1,50 -1,10 Uitsp. Bocht verschil -1,50 -1,10


Actueel Bereik Specif.
Wielvlucht l/r verschil -0,17 -0,20 0,20
Askanteling verschil 0,46 -0,30 0,30
Totale spor. 0,00 -0,10 0,10

Links achter Rechts achter

Actueel Bereik Specif Actueel Bereik Specif
-1,34 -1,40 -1,20 wielvlucht -1,23 -1,40 -1,20
0,10 -0,10 0,30 spanning 0,07 -0,10 0,30

achter
actueel Bereik Specif
totale spor 0,17 0,10 0,30
Rijhoek 0,02 -0,20 0,20

Antera
10-05-2007, 20:19
Kijk daar hebben we wat aan. Wat me meteen opvalt is dat er 2 verschillen in zitten die ik zou oplossen om naar mijn idee je probleem weg te kunnen halen.

Ik zie een verschil in askanteling 0.46 minuten oftewel een verschil van ongeveer 4.5mm wat het rechterwiel verder naar achteren staat dan links. dat is al een reden dat een auto naar rechts kan lopen. Maar ben nog niet klaar.

Ook zou ik de wielvlucht dusdanig afstellen dat ze links en rechts nagenoeg even groot zijn want als je op mijn site zal lezen duwt het linkerwiel nu harder naar rechts dan het andere wiel in tegengestelde richting doet.

Bij een standaard set zal dit op zich wel goed staan want deze veert verder in waardoor deze waarde dusdanig veranderen dat het opgeheven word.

Deze zaken en dat een weg altijd naar rechts afloopt wegens afvoer water wijt ik voor 90% zeker dat het hierin zit. Dit is zeker allemaal te stellen is het niet mogelijk met de poten zelf dan kan het zeker nog wel beter door middel van het subframe weer netjes zetten waardoor de waardes wel gaan kloppen.

helaas kan ik dit niet meer anders had ik je graag geholpen want dit is zeker niet prettig rijden

mocht je nog vragen hebben bellen mag altijd

met vriendelijke groet

TCL
Mark Moerenhout
0615228709

itsavik
11-05-2007, 08:31
Kijk daar hebben we wat aan. Wat me meteen opvalt is dat er 2 verschillen in zitten die ik zou oplossen om naar mijn idee je probleem weg te kunnen halen.

Ik zie een verschil in askanteling 0.46 minuten oftewel een verschil van ongeveer 4.5mm wat het rechterwiel verder naar achteren staat dan links. dat is al een reden dat een auto naar rechts kan lopen. Maar ben nog niet klaar.

Ook zou ik de wielvlucht dusdanig afstellen dat ze links en rechts nagenoeg even groot zijn want als je op mijn site zal lezen duwt het linkerwiel nu harder naar rechts dan het andere wiel in tegengestelde richting doet.

Bij een standaard set zal dit op zich wel goed staan want deze veert verder in waardoor deze waarde dusdanig veranderen dat het opgeheven word.

Deze zaken en dat een weg altijd naar rechts afloopt wegens afvoer water wijt ik voor 90% zeker dat het hierin zit. Dit is zeker allemaal te stellen is het niet mogelijk met de poten zelf dan kan het zeker nog wel beter door middel van het subframe weer netjes zetten waardoor de waardes wel gaan kloppen.

helaas kan ik dit niet meer anders had ik je graag geholpen want dit is zeker niet prettig rijden

mocht je nog vragen hebben bellen mag altijd

met vriendelijke groet

TCL
Mark Moerenhout
0615228709

Kijk dit biedt weer perspectieven!!! Weet jij een bedrijf die dit wel kan ?? Ik ga morgen eerst maar eens op vakantie maar direct daarna zou ik dit graag wil laten oplossen.

Bedankt voor je snelle reactie en wellicht tot ziens

Antera
11-05-2007, 17:41
Kijk dit biedt weer perspectieven!!! Weet jij een bedrijf die dit wel kan ?? Ik ga morgen eerst maar eens op vakantie maar direct daarna zou ik dit graag wil laten oplossen.

Bedankt voor je snelle reactie en wellicht tot ziens

Uit welke regio kom je?

itsavik
12-05-2007, 08:21
Uit welke regio kom je?

Utrecht, maar als jij er een kent die wat verder weg is maar wel ERG goed dan is dat geen probleem :thumbup:

itsavik
31-07-2007, 16:18
Utrecht, maar als jij er een kent die wat verder weg is maar wel ERG goed dan is dat geen probleem :thumbup:

Nou helaas, ook die gasten in Wassenaar hebben er niks aan gedaan

Hoe moeilijk is het om een gek te vinden die wat aan een subframe gaat schuiven. HET IS ECHT ONGELOOFLIJK :woowoo:

Niks ten nadele van jou hoor!!!!!!!!!!!!!!!!

Heb je al uitlijnapparatuur want dan kom ik graag naar je toe

Inmiddels ook 17' cup3 velgen gemonteerd, durf hem alleen niet verder te verlagen want des te lager des te erger de askanteling wordt.

Mocht je een leuke verlagingsset in de aanbieding hebben (ik heb gele koni's) en een uitlijnboer die wel doet wat de klant vraagt, dan hoor ik heel graag weer van je

Antera
01-08-2007, 22:19
ik heb gereageerd in je PB hoor het wel

JurjenV
27-08-2007, 11:19
Ik heb laatst ook een uitlijning gehad

De wielvlucht is echter niet helemaal lekker denk ik...

Wielvlucht
-----Eerste----Laatste
Links 0.42 ....... -0.12
Rechts 0.42 .... -0.30

Toespoor
Links -1.21 ...... 0.00
Rechts -0.54 .. -0.03
Totaal -2.15 ... -0.03

Tjaap
27-08-2007, 11:26
ik zoek ook een goeie uitlijner in het westen.. Antera.. heb jij je spul al??

Antera
27-08-2007, 20:05
Nee heb ik nog zeker niet Ik ben nog bezig om uit te groeien je wil niet weten wat deze apparatuur kost en schaf je niet zomaar even aan

Antera
27-08-2007, 20:07
Met deze uitlijning is niks mis hoor voldoet prima aan de waardes deze auto zal nu een stuk beter rijden dan daarvoor dat is een ding wat ik zeker weet


Ik heb laatst ook een uitlijning gehad

De wielvlucht is echter niet helemaal lekker denk ik...

Wielvlucht
-----Eerste----Laatste
Links 0.42 ....... -0.12
Rechts 0.42 .... -0.30

Toespoor
Links -1.21 ...... 0.00
Rechts -0.54 .. -0.03
Totaal -2.15 ... -0.03

JurjenV
27-08-2007, 21:21
Dat klopt zeker weten :D

Trok als een dolle en nu niet meer.

Maar als het goed is dan zit het bij mij dus tussen de oren

Antera
30-08-2007, 16:57
Ja is altijd lastig als je eenmaal iets heb gehad is het vaak dat het tussen de oren nog niet helemaal op orde is maar dat komt vaak voor. Niks mis mee

Bjokkesgti16v
26-09-2007, 10:01
Om bij een volkswagen de camber te regelen dien je enkel de bouten waarmee de veerpoot vastzit los te maken daar steek je een klem tussen die open en toe gaat (speciaal gerief voor de uitlijnspecialist) zo kan je regelen tot het wiel binnen de tolerantie valt, de bouten terug vast en gebakken is de zaak.
toespuur kan je regelen door de stuurstang los te maken aan de regelvijs draaien tot beide kanten een beetje, maar evenveel toespoor hebben. de caster is spijtig genoeg bij een voklswagen niet te regelen, maar deze zou normaal gezien goed moeten staan tenzij er al een ongeluk mee gebeurd is.

De uitlijnspecialist

Antera
26-09-2007, 20:47
caster is wel te regelen door middel van eht subframe en de wielvlucht is niet altijd stelbaar met de manier die jij vermeld de golf Iv en nieuwe hebben dit niet meer

-spyrock-
10-04-2009, 23:49
Ok ik ga dit topic effe van onder het stof halen daar ik een camber(wielvlucht) probleem heb.

Als eerste wil ik even vermelden dat de draagarmen, stuurstangen en toplagers nieuw zijn en zo ook de wiellagers.
Ik heb een week geleden een nieuwe schroefset (weitec hicon gt) geplaatst en de auto daarmee lichtjes verlaagd (3 cm vooraan en 2 cm achteraan).

Vervolgens al naar 2 verschillende garages gegaan om men auto te laten uitlijnen. Nu zijn geen enkele van de 2 garages erin geslaagd de camber van mijn linker voorwiel goed te zetten. De camber op dit wiel staat nu op +0°27' terwijl het op zo'n -0°40' zou moeten staan.
Het heeft me nu al 85€ gekost en nog steeds staat het niet goed, aan wat kan dit liggen en hoe krijg ik de camber correct?

Ik begin eraan te denken de boutgaten in mijn schroefset wat groter uit te frezen zodat ik wat meer speling heb voor de camber afstelling, maar dat wil ik die nieuwe schroefset niet aandoen eigenlijk...

RubenD
11-04-2009, 18:15
Buiten de fusee verdraaiing kun je de fuseekogel, aan de draagarm, ook nog verstellen.

Ik heb 1,3 graad negatief camber met mijn FK schroefset. Meer ging niet, dan zouden de wielen in de stelringen gaan vreten.

-spyrock-
11-04-2009, 19:02
1,3 graad neg., is dat niet wat veel?

RubenD
11-04-2009, 19:41
Ligt eraan wat je wilt ;)

Ik vind het geweldig, rare slijtage v/d banden (nog niks van gemerkt) neem ik dan maar op de kop toe.

frankVW
12-04-2009, 09:42
Heb dat bij mijn polo 86c dat ook gehad.
Wordt je gebelt dat vanwege verlagingset het niet goed te krijgen is. Maar wel 70 euro aftikken. Volgende keer moet ik naar breda hoor ik wel!

RubenD
12-04-2009, 10:07
1,3 graad neg., is dat niet wat veel?
Ik raad je aan om eens de afstand van de draagarm-subframe schanieren tot aan je fuseekogel aan beide zijden te meten.

Ik ben benieuwd of deze gelijk is. Zou haast zeggen van niet.

-spyrock-
12-04-2009, 18:01
Kheb gemerkt dat door al die nieuwe rubbers en toplagers alles zo strak (en dat is ook de bedoeling) zit dat ik een hoop minder speling heb als vroeger met de oude rubbers.

Maar volgens mij heb ik de oplossing op mijn camberprobleem en die is vrij eenvoudig: 2 dunnere (11mm ipv 12mm) fusee-veerpoot bouten bij vw-dealer halen, deze zijn er namelijk voor als je de camber niet good krijgt. Dat ik daar niet eerder aan ged8 heb :)

Arne
12-04-2009, 18:39
Monroe heeft ook speciale bouten, mocht je het met de VW bouten niet redden.