Log in

View Full Version : Intercooler met Turbo


Wahnsinn
22-12-2005, 19:10
Hey,

Hoorde vandaag iets dat heel leuk klonk, in theorie, dus hier nu even bij de experts navragen hoe het zit.

Mij werd dus verteld dat je op een 1.8 GTI (zoals de mijne) een intercooler met turbo kunt plaatsten en zo een stuk rapper wordt. Wat zit hier nu achter? Wat doe je precies en loont het zich?

Richard
22-12-2005, 19:21
8 klapper? of 16 klapper... je kan heel cheap ass met een dubbele stalen koppakking met een turbo gaan rijden enkel moet je wel een olie aanvoer maken vanuit je carter en dergelijk.. dan kun je met een lowboost van ongeveer 0,4 bar rijden..

je kan ook de juiste manier kiezen en het spulletje intern aanpakken dus compressie verlagen dmv andere gegoten zuigers etc etc..

vermogen kan van zelfs vermogensverlies wanneer je het echt goedkoop en verkeerd bouwt tot en met 500 plus pk's gaan maar dan praat je over ingrijpende verbouwingen

Wahnsinn
22-12-2005, 19:36
8 klepper.

Hoe het mij verteld werd was dus als volgt:

Je krijg zo een intercooler voren in de neus van de auto en daaran gekoppeld een turbo. Verder weet ik er geen ene moer vanaf, vandaar de vraag. Ik overweeg het (nog) niet om dat te doen wil even het fijne er van weten :)

Richard
22-12-2005, 19:38
je hebt niet genoeg aan een turbo en een intercooler alleen [ anders had iedereen een turbo en intercooler].. je kunt jhet beste een g60 basisblok nemen en daar een turboombouw meedoen.. dit omdat de internen van de motor al voorbereid zijn op drukvulling..

Wahnsinn
22-12-2005, 20:27
En wat zou je dan moeten doen als ik mijn eigen EV blokje wil houden?

Alles aanpassen??

Richard
22-12-2005, 20:30
jup... en dan erachterkomen dat je beter een 20vt erin had kunnen leggen.

millie
22-12-2005, 20:33
Is het niet zo dat je een turbo kan aansluiten op wat voor blok dan ook?

Of het nou goed voor een blok is of niet.

Ik heb altijd gedacht dat dat kan.

Die gedachten is hier http://www.meganecoupe.nl/tundes2/turbo.html door

gekomen.

Richard
22-12-2005, 20:34
tuurlijk kan je op elk blok een turbo bouwen.. maar kijk eerst ff naar het rendement en het financiele plaatje

Wahnsinn
22-12-2005, 20:40
Boaaah... 8000 euro lees ik via die link.. Da's machtig veel geld. Koop je een 2e hands r32 bijna voor...

Het is dus bij lange na niet rendable.. Mocht ik in de loterij winnen met oudjaar dan overweeg ik het eens ;)

Daarom hoor je het dus zo weinig..

millie
22-12-2005, 20:48
Wat hadden het er toch over of het kan of niet?:tongue:

De prijs is ander ding een, zeer nadelig ding.;)

Het is meer een gevoel dat het kan.
Stel je voor een 1300cc carb. met turbo interc. dat toch heeft wat.;)

Richard
22-12-2005, 21:16
mij hoor je toch ook niet dat het niet kan.. enkel een fora is een adviesmedium.. je hoeft het wiel niet twee keer uit te vinden..

millie
22-12-2005, 21:32
mij hoor je toch ook niet dat het niet kan.. enkel een fora is een adviesmedium.. je hoeft het wiel niet twee keer uit te vinden..


He no hard feelings!
Ik bedoel er niks verkeerd mee!
(Het laatste wat je zegt slaat trouwens nergens op)

Marco
22-12-2005, 21:41
Groot nadeel van n turbo op n niet turbo (op drukgevuld blok) bouwen is dat deze ongeblazen blokken geen zuigerkoeling hebben (oliemondje wat onder tegen de zuiger aan spuit). Grotere vermogens leiden vanzelfsprekend tot meer warmteontwikkeling). G60 blok heeft t wel en zoals richard al zegt ook n lagere compressie (8:1) oftewel meteen geschikt zonder aanpassing van koppakking ed

Richard
22-12-2005, 21:50
mij hoor je toch ook niet dat het niet kan.. enkel een fora is een adviesmedium.. je hoeft het wiel niet twee keer uit te vinden..


He no hard feelings!
Ik bedoel er niks verkeerd mee!
(Het laatste wat je zegt slaat trouwens nergens op)

is niet vijandig... :tongue: ...wat ik met het wiel uitvinden bedoel, is dat er vaak al iemand een soortgelijk projectje heeft gedaan en dat je dan forumsgewijs daar knowhow uit kan halen zodat je zelf niet alles hoeft uit te vinden.. ;)

millie
22-12-2005, 23:10
is niet vijandig... :tongue: ...wat ik met het wiel uitvinden bedoel, is dat er vaak al iemand een soortgelijk projectje heeft gedaan en dat je dan forumsgewijs daar knowhow uit kan halen zodat je zelf niet alles hoeft uit te vinden.. ;)

Ik heb je verkeerd begrepen;)

Daar drinken we op, goed :beer2: :D

Wahnsinn
23-12-2005, 10:05
Wat hadden het er toch over of het kan of niet?:tongue:

De prijs is ander ding een, zeer nadelig ding.;)

Het is meer een gevoel dat het kan.
Stel je voor een 1300cc carb. met turbo interc. dat toch heeft wat.;)

Dat is het precies :) Het kan en dat is vet, maar als het ook nog financieel kon.. dat was nog beter :P

Dus de motor wordt te warm met turbo en dan heb je een nog groter probleem helaas. Wil niet mijn eigen zeer goed lopende blok uit elkaar halen, dat is gewoon zonde.

Pedaalemmer
23-12-2005, 11:17
en daarbij..een orgineel EV-blok is over 5 jaar ook zeldzaam dus ik zou zeggen erin houden wordt een collectors item :D

Richard
23-12-2005, 11:18
is niet vijandig... :tongue: ...wat ik met het wiel uitvinden bedoel, is dat er vaak al iemand een soortgelijk projectje heeft gedaan en dat je dan forumsgewijs daar knowhow uit kan halen zodat je zelf niet alles hoeft uit te vinden.. ;)

Ik heb je verkeerd begrepen;)

Daar drinken we op, goed :beer2: :D

jup :D

Wahnsinn
26-12-2005, 13:10
en daarbij..een orgineel EV-blok is over 5 jaar ook zeldzaam dus ik zou zeggen erin houden wordt een collectors item :D

En over iets minder als 4 jaar is het ook al oldtimer! :cool:

Lieuwe
26-12-2005, 13:38
Groot nadeel van n turbo op n niet turbo (op drukgevuld blok) bouwen is dat deze ongeblazen blokken geen zuigerkoeling hebben (oliemondje wat onder tegen de zuiger aan spuit).

Bij mijn KR motor zit dat er wel standaard op.

golf mkII 16v
26-12-2005, 13:52
Boaaah... 8000 euro lees ik via die link.. Da's machtig veel geld. Koop je een 2e hands r32 bijna voor...

Het is dus bij lange na niet rendable.. Mocht ik in de loterij winnen met oudjaar dan overweeg ik het eens ;)

Daarom hoor je het dus zo weinig..
staat een leuke set aangeboden opt forum