Log in

View Full Version : Nieuwe procedure EU-import

Skywalker
19-12-2005, 21:11
http://www.ethologie.nl/fotowedstrijd2005/fotoos/koe.jpg

Split52
19-12-2005, 21:15
:goodpost:

Christiaan
19-12-2005, 21:28
Dat is goed nieuws, toch?

Als je bijv. een Golf II VR6 uit DLD haalt, heb je hem dus vrij makkelijk op kenteken...... (of lees ik het verkeerd?)

Split52
19-12-2005, 21:33
Dat is goed nieuws, toch?

Als je bijv. een Golf II VR6 uit DLD haalt, heb je hem dus vrij makkelijk op kenteken...... (of lees ik het verkeerd?)

Dat heb je goed gelezen, maar dat was ook al zo!!

Die aanpassingen die in een ander EU land officieel op de papieren staan, zullen namelijk ook in Nederland geaccepteerd worden.

vwbullit
19-12-2005, 21:42
toppie

Christiaan
19-12-2005, 21:48
Dat heb je goed gelezen, maar dat was ook al zo!!

Die aanpassingen die in een ander EU land officieel op de papieren staan, zullen namelijk ook in Nederland geaccepteerd worden.

Wat is dan het verschil met eerst?

Split52
19-12-2005, 21:51
Wat is dan het verschil met eerst?

Niets, alleen is de keuringsfunctie voor de RDW min of meer weggevallen. De technische keuring wordt (en was) nu gelijk met een APK test en kan dus gewoon door een keuringstation gedaan worden. De RDW kan dus een keuring doen maar de kerntaak is het uitgeven van kentekens in deze.

Zeend
20-12-2005, 09:07
Niets, alleen is de keuringsfunctie voor de RDW min of meer weggevallen. De technische keuring wordt (en was) nu gelijk met een APK test en kan dus gewoon door een keuringstation gedaan worden. De RDW kan dus een keuring doen maar de kerntaak is het uitgeven van kentekens in deze.

Enneh.. voor import van buiten de EU?
Doet de RDW hier nog wél steeds alles?

Het hele veranderen lijkt me vooral handig voor handelaren ed. die graag wél een auto importeren, maar geen ellende willen hebben voor APK en zo. Voor veel mensen is RDW toch een 'eng' iets. Ook handelaren die zelf APK keuren hebben nu een voordeel: hoeven alleen papieren te organiseren en doen zelf de APK bij verkoop van auto. Of vlak nadat ze een paar steekproeven hebben gehad... :eek:

Jens

snellesjaak
20-12-2005, 10:01
Erg handig deze info. Ik overweeg al een tijdje om een auto uit Duitsland te importeren. De verandering van regels maakt het nog aantrekkelijker!

Stijn
20-12-2005, 10:27
Interessant, dus je kunt ook een totaal niet APK waardige auto op NL kenteken krijgen, en daarna rustig gaan knutselen om het in APK staat te krijgen?

Zeend
20-12-2005, 11:21
Interessant, dus je kunt ook een totaal niet APK waardige auto op NL kenteken krijgen, en daarna rustig gaan knutselen om het in APK staat te krijgen?

Zo te lezen wel.

Nadeel: dan moet je schorsingsgeld betalen. Je kunt je wagen dus beter pas na restauratie registreren :D

(dat is ook het voordeel van al die 'gesloopte' wagens in mijn bezit)

Jens

Marco
20-12-2005, 18:19
:woowoo: :woowoo: :woowoo: :woowoo: :woowoo: :woowoo: :woowoo: :woowoo: :woowoo: :woowoo: :woowoo: :woowoo: :woowoo: :woowoo: :woowoo: :woowoo:

Split52
20-12-2005, 19:28
nóg een wazig iets!!!

En auto van vóór 1960 hoeft geen apk toch?

Got my point?

ingrob
20-12-2005, 19:53
nóg een wazig iets!!!

Got my point?

dus een bril/ovaaltje......... :eek:

zoiets heb ik ook gehoord en/of gelezen,en tussen 1960 en 19.. nog maar 1 keer in de 2 jaar dacht ik

correct me if i'm wrong :D

volksaddiction
25-12-2005, 12:41
Klopt :D
Dus wat kan je doen............
een compleet stuk stront uit de bossen van Zweden "vissen" van voor 1960, bij de RDW een kenteken aanvragen en zonder APK rond gaan rijden :eek:
Weet niet of de verkeersveiligheid er beter op gaat worden de komende jaren :D

Split52
25-12-2005, 12:47
Klopt :D
Dus wat kan je doen............
een compleet stuk stront uit de bossen van Zweden "vissen" van voor 1960, bij de RDW een kenteken aanvragen en zonder APK rond gaan rijden :eek:
Weet niet of de verkeersveiligheid er beter op gaat worden de komende jaren :D

Precies wat ik bedoel Léon, of dat nu positief is....

Kan nu wel heerlijk met m'n bus gaan kneuren hahaha... flintstonemobiel met apk :D

volksaddiction
25-12-2005, 12:58
Precies wat ik bedoel Léon, of dat nu positief is....

Kan nu wel heerlijk met m'n bus gaan kneuren hahaha... flintstonemobiel met apk :D
:iamwithst
Neeee, ZONDER apk !
Je hoeft alleen maar even een kenteken aan te vragen ;)

Split52
25-12-2005, 13:24
:iamwithst
Neeee, ZONDER apk !
Je hoeft alleen maar even een kenteken aan te vragen ;)

Oké uiteindelijk is dat natuurlijk zonder apk...

Kevin20v
04-07-2006, 13:01
Ok, vraagje...

Mijn broertje wil graag een Golf 1 cabrio (en ik ook maar dat terzijde)
nu wonen wij vlak bij de duitse grens en aangezien er daar nog veel meer staan dan hier lijkt het ons erg aantrekkelijk er daar eentje op te pikken!!

Waar moeten we rekening mee houden bij het kopen van een golf 1 cabrio uit duitsland...

We gaan op zoek naar een exemplaar dat ouder is dan 25 jaar... Dat in een redelijke staat is en voor een leuk prijsje te koop is!

Wat kost het dan in totaal om het apparaat in te voeren?

Dus Bpm/btw invoeringskosten enz. enz.

Ik heb totaal geen ervaring met invoeren, en bij familie krijg je alleen vage verhalen die nergens op trekken

volksaddiction
04-07-2006, 13:11
Ok, vraagje...

Mijn broertje wil graag een Golf 1 cabrio (en ik ook maar dat terzijde)
nu wonen wij vlak bij de duitse grens en aangezien er daar nog veel meer staan dan hier lijkt het ons erg aantrekkelijk er daar eentje op te pikken!!

Waar moeten we rekening mee houden bij het kopen van een golf 1 cabrio uit duitsland...

We gaan op zoek naar een exemplaar dat ouder is dan 25 jaar... Dat in een redelijke staat is en voor een leuk prijsje te koop is!

Wat kost het dan in totaal om het apparaat in te voeren?

Dus Bpm/btw invoeringskosten enz. enz.

Ik heb totaal geen ervaring met invoeren, en bij familie krijg je alleen vage verhalen die nergens op trekken
Uiterlijk 200,- !!
RDW is rond de 130 euro incluus APK, alléén invoer ong. een 100,- euro
Dan nog wat kleine kosten aan papierwerk, en natuurlijk 2 platen laten maken (ong. 30,-)
En voor een oldtimer (cabrio van voor '81) betaal je verder geen invoerkosten bij de douane.
Suc6 !

Kevin20v
04-07-2006, 13:19
Uiterlijk 200,- !!
RDW is rond de 130 euro incluus APK, alléén invoer ong. een 100,- euro
Dan nog wat kleine kosten aan papierwerk, en natuurlijk 2 platen laten maken (ong. 30,-)
En voor een oldtimer (cabrio van voor '81) betaal je verder geen invoerkosten bij de douane.
Suc6 !

Dankje! Dan kan ik em dat vast melden, heeft ie nu nog een paar weekjes om te werken en dannnnnnn een cabby ophalen :rock:
Heb ik weer iets te sleutelen de komende winter :D

hajee
04-07-2006, 13:43
invoeren zonder apk kost €85,-
tenaamstellen €10,25
ouder dan 25 jaar: dan geen bpm en geen verwijderingsbijdrage
dus maw. haal je een golfje op, ouder dan 25 jaar:
kost het bij de rdw net geen €100,-
dan heb je een kenteken op naam staan.
alleen nog apk laten doen en kentekenplaten laten drukken that's all..

hajee
04-07-2006, 13:44
1 ding: mocht de golf geen nederlandse typegoedkeuring hebben,
dan moet ie gewogen worden, kosten hiervoor bedragen:€17,50
maar dat zal waarschijnlijk met een golfje cabrio geen probleem geven..
maar vermeld het maar even, voor de miereNneukers onder ons.. :D

Kevin20v
04-07-2006, 13:56
Kijk dat is de info die ik zocht! Mooi man

Maar wat als het nou een golfje van 1982/1983 is dat net hierbuiten valt, wat zou zoiets nog aan bpm moeten kosten? :confused:

Kan ook nergens een nieuwprijs van zo'n apparaat vinden :redface:

Kevin20v
04-07-2006, 14:04
BPM calculator (http://www.autoweek.nl/bpmcalculator.php)

Die ken ik maar dan nog wat bedoelen ze met consumentenprijs? de nieuwprijs? Die kan ik namelijk niet vinden... :hug:

Viperwin
04-07-2006, 14:18
Bij een willekeurige verzekeringsboer (http://www.unive.nl/auto/premieberekenen) ("exacte prijs opzoeken") kan je per jaar de juiste auto met uitvoering zoeken, met de daarbij behorende originele consumenten-/catalogusprijs...

boobsbuggermenn
12-01-2007, 16:06
ik heb een ietwat rare vraag!
is het waar dat de rdw tegen vergoeding ook je kentekenkeuring bij jouw thuis kan doen of is dit een broodje aap verhaal?
ik zou dit graag willen weten ivm mijn t2b met duits kenteken die ik aant oplassen ben! :confused:

hajee
12-01-2007, 17:27
kan niet, gewoon bij de rdw laten keuren.

boobsbuggermenn
12-01-2007, 19:32
ik had het volgende gevonden op de site van de fehac!

Veel problemen zijn te voorkomen door niet na de restauratie, maar voorafgaand aan de restauratie, direct al na import, een historisch voertuig te laten onderzoeken door de RDW. Dan bekijkt de RDW het voertuig grondig nog voordat het voertuig helemaal uit elkaar gehaald wordt. Dan zitten alle originele typeplaatjes nog op hun plaats en zijn het chassisnummer en motornummer nog onberoerd. Na dit onderzoek wordt het voertuig voorzien van identiteitslabels, zodat het na de restauratie nog te identificeren is. Zo’n vooronderzoek kost € 42 als dat op een keuringsstation gebeurt. Maar de RDW is een echt klantvriendelijke organisatie geworden: dat onderzoek kan zelfs ook aan huis gebeuren. Daar hangt wel een prijskaartje aan, net als de loodgieter komen er dan voorrijkosten bovenop: 102 euro. Op de hele restauratie is dat een te verwaarlozen bedrag, maar het scheelt echt een hoop kopzorgen bij de kentekenkeuring.

hajee
12-01-2007, 19:42
ja dat is een vooronderzoek, dat is wat anders dan een kentekenkeuring..
een vooronderzoek wordt vooral gedaan bij grote schades kop/kont constructies en dergelijke, maar zo te lezen is het ook handig voor grote restauratieprojecten, zodat na de tijd de identiteit onomstotelijk te achterhalen is/blijft..
maar de normale kentekenkeuring blijft gewoon op het keuringsstation.

boobsbuggermenn
12-01-2007, 19:48
ja dat is een vooronderzoek, dat is wat anders dan een kentekenkeuring..
een vooronderzoek wordt vooral gedaan bij grote schades kop/kont constructies en dergelijke, maar zo te lezen is het ook handig voor grote restauratieprojecten, zodat na de tijd de identiteit onomstotelijk te achterhalen is/blijft..
maar de normale kentekenkeuring blijft gewoon op het keuringsstation.

ja zoiets maak ik er ook uit op maar het zou idd verekte handig zijn zo een vooronderzoek!
dan heb je in ieder geval zekerheid dat je niet voor de bok zn huiven aant restaureren bent :thumbup:

dragracer
14-01-2007, 13:46
Begin vorig jaar heb ik onze Golf 1 uit Duitsland gehaald en in sept 2007 is die 25 jaar oud.
Ik geloof dat ik iets van € 130 aan bpm moets betalen voor die laatste 1,5 jaar.

Verder absoluut geen problemen gehad bij de RDW, zelf nog een compliment gehad van die gast die m'n auto keurde over de staat van de auto.
Binnen een uurtje was ik klaar.

primer-look
16-01-2007, 20:06
nóg een wazig iets!!!

Got my point?

Dit is toch nog niet zo ver?, tenminste niet volgens de RDW:

Oldtimers en APK

Ook eigenaren van oldtimers moeten voldoen aan de Algemene Periodieke Keuringsplicht. Het voorstel tot wetswijziging van het APK-regime voor oldtimers wordt van kracht als de wetswijziging is aangenomen en gepubliceerd in de Staatscourant. Tot die tijd blijft de APK-plicht met betrekking tot oldtimers ongewijzigd.

manijack
17-01-2007, 08:49
Begin vorig jaar heb ik onze Golf 1 uit Duitsland gehaald en in sept 2007 is die 25 jaar oud.
Ik geloof dat ik iets van € 130 aan bpm moets betalen voor die laatste 1,5 jaar.

Ik denk dat je je wat vergist, ik heb in september 2 golfjes cabrio gehaald uit duitsland. Waarvan er één in december vorig jaar 25 jaar is geworden en de ander dit jaar november 25 jaar wordt. Voor beide moest 300 euro aan rest BPM betaald worden, die ene hebben we natuurlijk laten staan tot hij 25 jaar werd ;) .

http://www.autobelastingen.nl/berekenbpm.php
op deze site kan je je bpm berekenen volgens de oude en de nieuwe regeling die vorig jaar in zou gaan maar nog steeds niet in is gegaan.

ploon
17-01-2007, 09:06
nóg een wazig iets!!!
Got my point?
bij mij weten was dat een deel van de nieuwe plannen (om de 2 jaar apk), maar die zijn toch nog steeds niet goedgekeurd door de kamer??

ploon
17-01-2007, 09:10
van de FEHAC site:
Weinig beweging in “Haagse dossiers”

Door de zomerpauze en de kabinetscrisis aan het begin van de zomer loopt het politiek bedrijf in Den Haag bijzonder langzaam. Politiek controversiële beleidsvoornemens zijn voorlopig van de agenda afgehaald. Maar dit betekent niet, dat plannen als wijziging van de APK-frequentie (en zelfs afschaffing voor voertuigen van vóór 1960 nu van de baan zijn. De invoering is alleen vertraagd. Wel zijn de eerste noodzakelijke wetswijzigingen naar de tweede kamer gezonden. Achter de schermen wordt druk gewerkt aan “Anders Betalen voor Mobiliteit”, het plan om – rond 2012 – beprijzing per kilometer in te vullen. Van de ideeën van Staatssecretaris van Geel om een systeem met stickers in te voeren om “vieze” van “schone” auto’s te kunnen onderscheiden is al een hele tijd niets vernomen.

In Duitsland zal zo’n systeem er misschien al in 2007 komen. Dit zal gevolgen hebben voor het rijden door stedelijk gebied. Hoe het anders kan toont het plaatje uit Italië. Maar het verkeersbod is helaas niet landelijk ingevoerd; elke regio en gemeente kan z’n eigen beleid voeren. Zo heeft de stad Sondrio, ten noordoosten van Milaan, aangekondigd dat historische voertuigen niet alleen zonder probleem de stad in kunnen, maar er ook gratis kunnen parkeren!