View Full Version : Golfje 1 Afgekeurd, hoge roetuitstoot...
Damned,vandaag voor eerst naar de keuring geweest met men golfje want keuring was al 6 maand verlopen.
Nu,hij is goedgekeurd voor alles buiten het feit dat men roetuitstoot te hoog is.
Wat kan ik hieraan doen? ik zou graag volgende week teruggaan om te herkeuren!
(btw, ik heb al in 2e 80 gereden om overtollig roet eruit te krijgen...)
Ik heb al gezien dat fifty/fifty zonnebloemolie een stuk kan verbeteren:
roetmeting beïnvloed als ik diesel meng met zonnebloem- of slaolie:
vorig jaar roetmeting met diesël: 0.69
dit jaar roetmeting met zonnebloemolie: 0.21
Trek zelf je conclusie maar :-)
indien meer tips en tricks? tell me :D
http://lrrp.clanhost.nl/tacs/DeNB3rt_jpg/keuring2.jpg
je hebt van die potjes met rommel, die kun je in je tank gooien,
benzine erbij wil ook nog wel eens helpen.
en inderdaad, even goed in de toeren rijden...
je hebt van die potjes met rommel, die kun je in je tank gooien,
benzine erbij wil ook nog wel eens helpen.
en inderdaad, even goed in de toeren rijden...
Luchtfilter verwijderen.......... :D
Luchtfilter verwijderen.......... :D
aan mij verkopen! :D
steven16v
14-10-2005, 15:57
benzine erbij wil ook nog wel eens helpen.
Jij mag dat niet eens zeggen. ;) :D :D
Jij mag dat niet eens zeggen. ;) :D :D
:tongue: :D
:tongue: :D
:rolleyes: :D
vw golf 1979
14-10-2005, 16:46
t beste is ergens bij een onderdelen handelaar iets gaan halen om het dieselsyteem te kuisen. doe dit in de tank als ze bijna leeg is (of minder dan de helft) als dat mogelijk is. motor goed warm rijden en dan is gaan vlammen. probleem zou dan moeten opgelost zijn
Zijn je filters nog wel schoon?
Hoe is het met je toerental? Bij m'n Audi 80 heeft een garagist dit wel eens wat naar beneden gedraaid, zodat de uitstoot lager was. De wagen trok nadien absoluut niet meer.
Jens
Zijn je filters nog wel schoon?
Hoe is het met je toerental? Bij m'n Audi 80 heeft een garagist dit wel eens wat naar beneden gedraaid, zodat de uitstoot lager was. De wagen trok nadien absoluut niet meer.
Jens
mijn bakje (diesel 1800) trekt dus wel nog serieus goed, ik zou hem ook willen verminderden zodat men uitstoot zakt. Waar vind ik dit :rolleyes:
fre-golf1-16v
14-10-2005, 20:06
je kan niet zo maar het toerental veranderen want hij moet wel het min en max
toerental halen kijk even naar je luchtfilter kan de gargage waar je hem laat keuren je niet helpen door een beetje te proberen bij voorbeeld zonder luchtfilter enzo
jan_gti_16v
14-10-2005, 20:13
langzamer gasgeven werk ook goed maar niet te langzaam want dan herkent de roetmeter de gasstoot niet ;)
good luck
Op je dieselpomp steeks aan de rechter kant een stelschroef uit met een borgmoer 13, draai die maar eens een halve slag tegen de klok in en probeer dan nog maar eens..
Je stationair toerental zal wat zakken maar je max onbelast toerental zijn niet veel veranderen, je roetuitstoot (en trekkrachtt) wel.. naderhand draai je de schroef 1 hele slag met de klok mee om wat sneller van je plek te komen, even rondje rijden om te kijken of het niet teveel rookt ;)
#Luchtfilter deraf zwieren.
#Zorgen dat je niet plankgas kunt geven. Dus gas lekker los afstellen. Zodat plankgas aan het pedaal, half vermogen wordt op de schouwing
vwmk2driver
14-10-2005, 21:16
stukje hout onder je pedaal haha..
voor deze auto zullen er waarschijnlijk geen roet meet gegevens zijn.dus dan kan dat.
richardcabriogti
14-10-2005, 21:31
als ik jou was zou ik het diesel inspuittijdstip van 90 naar 92 graden zetten
dan zal hij minder roken en toch perfekt rijden
afstelling geschied door een klokje in het gat te draaien tussen uw 4 leidingen die uit het pomphuis komen
hier zit een bout die je eruit draait en daar draait men die klok in
Dieselinspuittijdstip afstellen met een klok meet je in honderste millimeters, 1.00mm is de beste voor vermogen, iets eerder zou beter zijn om minder te roken.
Om het probleem echt concreet op te lossen, lucht/dieselfilter vervangen, pomp op tijd zetten en injectoren controleren/vervangen (lekkende/slechte injectoren rookt ook meer)
Hout onder je pedaal werkt niet omdat je dan het voor die motor voorgeschreven max toerental niet haalt (bereik van +/-100 rpm)
Dieselinspuittijdstip afstellen met een klok meet je in honderste millimeters, 1.00mm is de beste voor vermogen, iets eerder zou beter zijn om minder te roken.
Om het probleem echt concreet op te lossen, lucht/dieselfilter vervangen, pomp op tijd zetten en injectoren controleren/vervangen (lekkende/slechte injectoren rookt ook meer)
Hout onder je pedaal werkt niet omdat je dan het voor die motor voorgeschreven max toerental niet haalt (bereik van +/-100 rpm)
en als je een nieuw brandstoffilter monteert ff een busje dieselreiniger in het filter mikken dat wil vaak ook helpen
Inderdaad.. dat was ik nog vergeten, Forté ofzo kan je rechtstreekt in je filter gooien om je injectoren ed even extra te reinigen.
Pomp een beetje terugschroeven! Dat is de simpelste en gegarandeerd meest effectieve manier, doe ik altijd :D
Thanks voor alle antwoorden, ik ga vanmiddag wat dingen uitproberen die hier aan bod gekomen zijn! hopen dat het me lukt zou ik zeggen.
Als er nog tips zijn,shoot!
guy's, heb de luchtfilter vervangen en 1 of ander spul erin gedaan om het boeltje te cleanen vanbinnen :tongue:
Mareuh, ik wil zeker spelen en ook de dieseltoevoer wat toeschroeven, ik heb hier al ergens de uitleg zien staan maar we hebben al staan kijken om het schroefje te vinden, maar we kijken er wss over :iamwithst
Ik post hier eff een picje van het blok, mss kan er iemand met paint aanwijzen waar ie zit :woowoo: :D
http://lrrp.clanhost.nl/tacs/DeNB3rt_jpg/vw/7.jpg
Zie je de stofommantelde leiding die vanachter je dieselfilter komt... waar die op de pomp zit zie je daaronder een buisje naar de onderkant van de foto gericht... daar zit die borgmoer 13 met in het midden een schroef (normale/platte schroevendraaier) Ringsleuter erop zetten, schroevendraaier in de schoef en dan de borgmoer los draaien, schroevendraaier halve slag tegen de klok in en borgmoer weer vast.
Great! it works!
We hadden in de voormiddag al zitten draaien aan die schroef, maar hadden die borgmoer niet losgemaakt, hebk nu losgemaakt, halfe slag naar links en borgmoer weer vast. Hij draait iets minder soepel, maar als ie gekeurd raakt, zet ik hem weer terug. :D
hopen dat het lukt, dinsdag is D-Day!
thanks in advance
DeNB3rt
Hij draait iets minder soepel, maar als ie gekeurd raakt, zet ik hem weer terug.
verder (wel op TEVEEL roet letten ;))
verder (wel op TEVEEL roet letten ;))
hoe wil je zeggen? na het terugzetten? of??? Nu komt er toch juist minder roet uit?
Je kunt em gerust nog wat verder terug draaien, moet je em alleen stationair even weer wat opschroeven, dat is de schroef op de foto net boven daar waar die stof ommantelde slang zit. Als ie gekeurd is, weer lekekr opschroeven, je kunt em zelfs wat extra geven, dan loopt ie nog wat beter. Rookt ie wel wat meer, maar heb je wel wat meer pit :)
zal ik morgen es uitproberen, dinsdag weten jullie meer of het mijn gelukt is :P
Nu maar wachten op de schroefset :(
hoe wil je zeggen? na het terugzetten? of??? Nu komt er toch juist minder roet uit?
Nee, ik bedoel na de keuring ;) Hoe denk je dat ik aan 124,8pk kom :rolleyes: (ok, iets meer dan alleen aan die schroef draaien :tongue:
haha, zie mij gaan met mijn ~55Pk
whaha :chair: Je had die gaste moeten zien die het golfje moesten controleren, 1x de meter erin en het was direct goed :D
Ze geloofden hun ogen niet en moesten onder de moterkap kijken :eek:
Ik kreeg direct hartkloppingen, en ik zei, ja de garage heeft er eens naar gekeken, "mja" zei ie, moterkap toe en ik mocht doorrijden :tongue:
Heb daar welgeteld 1min gestaan :woowoo:
Heb nu een groen formuliertje, mag men platen aanvragen en de wagen inschrijven, thanks gaste!!
Voor ik naar de keuring reed, met verhoogt stationair & verlaagde dieseltoevoer, raakte ik niet over de 100km/h met gaspedaal volledig ingedrukt :rolleyes:
greeetz
ok, nu weet je dus ook hoe je'm flink opgschroeft voor de andere 364 dagen van 't jaar ;)
ok, nu weet je dus ook hoe je'm flink opgschroeft voor de andere 364 dagen van 't jaar ;)
copy that :tongue:
bij ons op werk spuiten ze wel eens water in de uitlaat en dan flink gas geven en dat enkele keren herhalen. Dan direct door naar de keuring en onderweg flink door rijden en dan lukt het ook wel.
Kan me voorstellen dat dat idd kan helpen, roetdeeltjes zullen zich dan aan t water hecten. Maar vraag me af hoeveel dat helpt. Schroefje verdraaien is minder werk
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.