View Full Version : S3 1.8-20vt APY How to get to 400pk
wessel97
22-10-2018, 22:25
Na wat dubben ben ik er vrij zeker van dat ik het vermogen van mijn S3 op wil gaan schroeven naar rond de 400pk. Meer zou fijn zijn maar is niet perse een must.
Ik heb eerst overwogen een andere auto te kopen die om te beginnen al sneller was, maar toch trekt me dat minder dan de S3 sneller maken, het is voor veel mensen een onopvallende wagen met toch best veel potentie. Plus een perfecte daily. En daar streef ik ook naar, voor mijzelf de perfecte daily maken.
Nu wil ik het dus ook zo gaan maken dat je er niets aan ziet, onder de motorkap wil ik het (zover als dat mogelijk is) er zo origineel mogelijk uit laten zien. ook dingen zoals de intercooler, ik wil wel een Frontmount intercooler plaatsen, maar ook die zal dan zo onopvallend mogelijk weggewerkt worden.
Omdat het mijn daily zal blijven wil ik ook de betrouwbaarheid houden, ondanks dat de S3 zo zijn kwaaltjes heeft heeft hij me nog nooit laten staan. Dat hoop ik ook zo te houden. Ik wil dus eigenlijk als ik streef naar een vermogen van 400pk hem zo bouwen dat 500pk bijvoorbeeld ook nog safe zou zijn. of in elk geval een ruime marge. :D
Mijn plan is eigenlijk om eerst een Rvs uitlaatsysteem te plaatsen vanaf de turbo, en de front mount intercooler te plaatsen, dit zodat ik straks maar kleine aanpassingen hoef te doen aan beide systemen wanneer de rest ge-upgraded is.
Nu vraag ik me alleen af, kan iemand mij vertellen wat voor sport-kat ik nodig zal hebben? de Catback zal een 3 inch van oettinger of Milltek zijn, alleen ik krijg niet zo goed uitgevogeld wat voor kat je nodig hebt (200cells, 400cels etc.) en welk merk maakt nog Downpipes voor deze auto's? ik krijg namelijk bij alle bekende merken geen downpipes gevonden, alleen op ebay e.d. maar die merken ken ik niet en heb ook geen idee wat voor kwaliteit het is.
In elk geval, wanneer dat allemaal gedaan is, wil ik een Motorblok erbij kopen (Fabrieks nieuw of met weinig kilometers) maar Welke motorcode van de 210-225pk's kan ik het beste pakken (AMK,APY,BAM etc?) ik weet dat de BAM VVT heeft, maar is dat straks ook echt voordeliger of is bijv. de APY waar al die dingen nog niet op zitten (VVT, Variabele turboschoepen) beter...?
Nu heb ik al wat research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat ik de volgende dingen zal moeten veranderen om dit veilig te kunnen bereiken. Graag hoor ik het als ik iets mis heb, iets vergeten ben of welk merk het beste is, des te meer informatie ik kan verzamelen des te makkelijker het wordt.
- H-profiel drijfstangen
- Drijfstang lagers
- Compressie verlagen
- Wanneer je over de 350pk gaat andere zuigers
- Andere koppakking
- Andere kopbouten (ARP?)
- Andere Turbo (geen K04 Hybrid want die flow zou niet optimaal zijn voor dat vermogen). Op internet lees ik dat er vaak een GT28(71/60?) gebruikt wordt.
- Uitlaatspruitstuk
- Injectoren
- Inlaatspruitstuk
- Brandstofpomp
- Koprevisie
- Fuel pressure Regulator
- Ik lees ook veel over de kop van een AGU dat die een betere flow heeft door grotere in en/of uitlaatpoorten? Correct me if i'm wrong
- Intake airbox aanpassen
- Koppeling
- Catchcan
- Zuigerringen
- Blow off valve
op een gegeven moment natuurlijk ook remmen etc. maar dat is voor later.
Ik begrijp dat er al veel op internet staat, en heb ook al veel informatie gevonden, maar het staat er nergens duidelijk bij wat je precies nodig hebt. En alle informatie die ik kan krijgen helpt :) Er zijn zoveel getunede 1.8t's dat er vast wel iemand wat meer informatie over heeft.
Alvast bedankt!
Van Limburg
23-10-2018, 08:46
Heb nu een AJQ (TT180pk) staan. Dit is een smallport zonder VVT.
Wel heeft deze een gesmede krukas, is weer wat lichter.
Verder zitten hier nieuwe JE-zuigers in en H-profiel drijfstangen in.
Deze zal volledig opnieuw opgebouwd worden. (kan verkocht worden)
Maar mogelijk bouw ik dat blok op voor mijn A4. Aangezien beide 06A blokken zijn kan ik veel uitwisselen.
In mijn A4 zit een AWT (150pk). Deze zou wel VVT hebben. Na overleg met mijn tuner geeft hij aan deze wel te behouden indien mogelijk.
Ik kies wel voor een k04-064 hybrid. Heb liefst zo vroeg mogelijk een hoog koppel. Is namelijk mijn daily..
Zit nu een op maat 2,5" downpipe met 200cell kat en deze gaat in 2,5" volledig verder tot achter.
Intercooler traject zal op maat worden gemaakt. Voor de A4 zijn er namelijk niet zo'n mooie intercoolers in het aanbod als de S3.
Hierop zal getest worden met de Nuke 50mm BOV. Instelbare FPR, 550cc Bosch injectoren, 044 Bosch pomp. Inlaat en gasklep behoud ik origineel.
Ken je deze (https://www.performancebyie.com/blog/guide-building-1-8t-1997-2005-engine-block-right-first-time/) guide?
Bluepower
23-10-2018, 10:51
Aangezien je de motor toch opnieuw moet/gaat opbouwen, pak een AGU, zet hier stalen stangen in(ik heb nog een nieuwe set Carrillo stangen te koop!), zet VVT over in de kop(met nieuwe Supertech uitlaatkleppen), verder een leuke turbo(zijn diverse mogelijkheden), en beslis dan wat je wilt: stand-alone management, of een ME7.5 wideband management..
Mocht je verder vragen hebben, kun je me altijd ff een PB sturen!
Van Limburg
23-10-2018, 11:55
Valt VVT langs de buitenkant te zien? Waar zit die stekker?
Volgens mijn motorcode heb ik hem wel.
Ketting regeling (VVT) 058109088E / 058109088D
Ketting spanner (NON VVT) 058109217B
Bluepower
23-10-2018, 12:48
Als je voor de motor staat, aan de rechterzijkant van het kleppendeksel moet dan een zwarte sigaar vormige koker zitten, dat is de VVT:
https://www.audi-sport.net/xf/threads/audi-a3-1-8t-quattro-sport-180-ary-2002.194464/
de foto in de 2e post
wessel97
23-10-2018, 23:00
@ Van Limburg thanks! Die site kende ik nog niet!
Wat ik gehoord heb over die Hybrid Turbo's is dat die ook maar goed zijn tot ongeveer 350pk en dat je daarna ook zo'n K04 op het randje aan het belasten bent. Dan heb ik liever een Gerrit die het op zn gemak aan kan.
Wat de Inlaat betreft zie ik dat diverse mensen een aftermarket installeren, maar het grootste deel zie ik gewoon de originele inlaat gebruiken... wordt deze dan nog aangepast?
@Bluepower thanks! Als ik nog wat meer echt specifieke info nodig heb zal ik je een pb sturen.
Waarom een complete AGU? Is dat dan omdat je de juiste kop hebt en het onderblok is hetzelfde als alle andere motoren?
Als ik het goed begrijp zijn normaal gesproken bij de 210/225pk de zuigers, drijfstangen en lagers sterker, maar is de rest van het onderblok dan identiek aan bijvoorbeeld een APY?
Want dan is dat inderdaad zo gek nog niet als ik de zwakke onderdelen van de AGU toch vervang... ik twijfel alleen of ik dan ook echt een nieuw of een blok met weinig kilometers moet kopen.. de kop moet toch gereviseerd worden en de rest vervang je eigenlijk als het ware, uitgezonderd van de krukas. Als de motor dan 150.000km gedraaid heeft maakt dan ook niet eens uit ofwel?
En is er echt een voordeel aan de VVT? Want ik zie dat ook nergens echt specifiek beschreven dat dat voordeliger is kwa vermogens winst, of is het meer om de motor straks perfect af te kunnen stellen?
Is de normale ECU Niet her programmeerbaar om de motor straks af te kunnen stellen? Of moet je dan naar een halltech (of iets vergelijkbaars) toe?
Bluepower
24-10-2018, 07:29
AGU heeft een grote kanalen kop en 20mm zuigers. de OEM zuigers kunnen nog wel tot 400pk mee, daarboven moet je deze ook wel gaan vervangen. Of je een nieuw of een oud blok koopt, ligt er maar helemaal aan wat je doel is: ga je de zuigers ook gelijk upgraden, dan zou ik persoonlijk een blok kopen waar al km op staan, deze boren en honen op de juiste zuiger-maat en daar de zuigers op kopen. Het voordeel van een blok met al km's erop, is dat gietfouten en stress al uit het blok is.
Voordeel van VVT is dat je hiermee je powerband kunt verbreden, en help je de spool van de turbo.
De OEM ecu is natuurlijk herprogrammeerbaar(neem dan echt wel een ME7.5 met wideband lambda ivm lambda meting over het gehele toerenbereik) maar als je dan iets verandert, moet je weer naar een tuner toe die deze kan herschrijven. Bij een stand-alone kun je (na hele flinke verdieping) bepaalde zaken zelf (iets) aanpassen..
16-ventiler
24-10-2018, 10:37
Voor een nette en goed passende uitlaat
https://www.fahrzeugtechnik-zinram.de/epages/61798191.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61798191/Categories/Audi/RS4/S3/8L_18T_154165KW210225PS
Van Limburg
24-10-2018, 14:23
Eens met Bluepower. Geen nieuw blok nemen. Kleine opmerking: Je koopt eerst de zuigers en boort erna je blok naar deze maat. Andersom kan nog wel eens tegenvallen :rolleyes:
Denk dat je voor bovenstaande prijzen ook wel een opmaat systeem hebt.
Turbo flens moet ook kloppen.
Bij een K04-064 hoef je dus al geen worgen meer te maken om het spuitstuk. Enkel een adapterplaat kit.
Een aangepaste inlaat kan, maar ik zou het niet interessant vinden tot 400PK.
wessel97
24-10-2018, 21:53
@Bluepower mijn plan is wel om de zuigers te upgraden inderdaad.Ik wil het eigenlijk zoveel mogelijk bouwen strevend naar dat het blok zelf niet meer uit elkaar hoeft mocht ik beslissen dat ik nog meer power wil. Ik vind een vermogens toename van 100-135pk al best flink en het lijkt me verstandiger daar eens mee te beginnen. mocht ik straks aan de 380pk zitten en besluiten dat ik toch nog meer wil. Wil ik eigenlijk alleen hardware moeten upgraden.
Met 350pk neem ik ook genoegen (om te beginnen) maar ik wil vooral dat het een betrouwbare setup wordt. Ik moet hem toch nogsteeds dagelijks gebruiken. Als ik de juiste basis eenmaal heb, heb ik een makkelijk startpunt om meer power te maken. AGU is wel weer een meevaller want die blokken zijn een stuk goedkoper dan de BAM's of APY's
Geld is natuurlijk (zoals altijd bij iedereen) wel iets wat mee telt, maar ik heb liever dat het iets meer kost en dat het goed gedaan is dan het half doen en het later weer opnieuw te moeten doen. dat kost me aan het eind van het liedje toch meer geld.
Ik heb nu een ME7 (dacht ik) ME7.5 is van een BAM? Stand alone klinkt ook wel goed, maar ik denk dat dat meer een upgrade is voor wanneer alles een beetje werkt, een beetje halltech (o.i.d.) kost namelijk al gauw €1500,- :shake: of is het verstandiger dat toch meteen mee te nemen..
Ik lees eigenlijk verder nergens wat over de versnellingsbak, ik neem aan dat die het eigenlijk gewoon aan zou moeten kunnen? Hij is 20.000km geleden gereviseerd en toen zijn er ook bouten in het diff gezet i.p.v. klinknagels.
@Van Limburg waar komt de K04-064 vanaf? Bij mij zit er momenteel een K04-020 op.
1 vraagje,
- Hoe kan ik zien wat voor sportkat ik nodig heb? een 100,200,400cells? :redface: Krijg daar niet echt iets duidelijks van gevonden.
Van Limburg
25-10-2018, 08:01
Turbo komt van Slimturbo. Balanceren door C&E turbochargers.
Aangepaste K04-064, Hybrid billet compressorwiel, groter turbinewiel.
Volgens mij zijn die 100cells alleen voor de racerij als de regels dit opleggen. Maar waarom wil je zo graag een kat?
Nog een handige linkje (https://18t-tuning.co.uk/turbo-options/k04-064-advice/k04-064-fitting-guide/) om eens door te nemen
wessel97
25-10-2018, 12:41
Turbo komt van Slimturbo. Balanceren door C&E turbochargers.
Aangepaste K04-064, Hybrid billet compressorwiel, groter turbinewiel.
Volgens mij zijn die 100cells alleen voor de racerij als de regels dit opleggen. Maar waarom wil je zo graag een kat?
Nog een handige linkje (https://18t-tuning.co.uk/turbo-options/k04-064-advice/k04-064-fitting-guide/) om eens door te nemen
Omdat hij van 1999 is, moet er als ik het goed heb voor de APK fysiek een Katalysator onder zitten.. nu heb je wel katvervangers, maar ik weet eigenlijk niet precies wat voor effect het heeft op mn Co etc. Niet dat ik dadelijk niet meer door de APK kom omdat de uitstoot te hoog is
Ik heb gelukkig wel maar een lambdasonde dus als het goed is zou die in elk geval geen motorstoring moeten geven als ik er een katvervanger onder zet.
Bluepower
25-10-2018, 21:32
Gewoon een kat met flensen ertussen plaatsen voor de APK, en daarna weer een rechte pijp :)
wessel97
28-10-2018, 20:31
@Bluepower dat zou inderdaad ook nog een optie zijn, maar wel weer een hoop gedoe haha
Ik heb in elk geval wat meer onderzoek gedaan en met een 200 cells sport kat kan de auto gewoon nog door de APK komen.
De einddemper wordt zoals het er nu uitziet van Oettinger. Is wel duurder maarja, mooie spullen kosten nu eenmaal geld. Het enige nadeel (of voordeel omdat het groter is) is wel dat de aansluiting na de kat 2,75 inch is in plaats van 2,5 inch, het lijkt er namelijk op dat alle aansluitingen van Downpipes 2,5 zijn. Maar dat is niet zo'n probleem dat is wel op te lossen met een reduceer stukje.
Waar ik minder makkelijk uit kom is welke downpipe ik het beste kan pakken. Geen enkele van de bekende merken (Milltek, Oettinger, Supersprint, Powersprint, Simons) Lijkt een Downpipe te hebben voor de 1.8t. Het enige wat ik tegen kom zijn de volgende dingen:
JT Products
Downpipe met 200cells Cat : €349,-
Zonder cat: €199,-
Vagnetics:
Geen Decat beschikbaar, Met Cat: €495,-
TA-Technix Decat: €349,-
en dan Nog Bull-X een merk wat ik dan weer wel ken, maar ook geen ervaring mee heb
Decat: €499,-
Met Cat: €749
en dan de link die 16-ventiler plaatste natuurlijk.
Deze zijn ook aanzienlijk duurder, maar dat het duurder is wil ook niet altijd wat zeggen over de kwaliteit. Dus mocht iemand ervaring hebben met een van deze merken hoor ik het graag.
Van Limburg
29-10-2018, 08:06
De downpipes die ik volgens JT aangeboden zie hebben een aansluiting voor een K04. En dat is dus volgens mij de originele K04?
Dan moet die achteraf alsnog aangepast worden.
De link van 16-Ventiler ziet er 10x beter uit.
Ziet er om te beginnen niet eens uit als Ebay..
En zij bieden al meteen de V-band setup aan.
Maar als ik al deze prijzen zie dan ben ik nog steeds voorstander van een uitlaat op maat. Prijs is ongeveer het zelfde maar wel rechtstreeks voor jou setup en wensen.
Kijk eens op onderstaande site, weet niet of S3 ook mogelijk is:
Volgens mij heet een vriend van me die demper nog gebruikt liggen.
https://www.supersprint.com/ww-en/audi-a3-quattro-18i-turbo-150-hp-180-hp-99--02.aspx
downpipe en Uitlaat, Zinram.. no brainer. Heb ik ook op de rs4
wessel97
29-10-2018, 12:44
@van limburg,
Dat die achteraf nog aangepast moet worden dat weet ik, maar ik wil nu alvast de uitlaat eronder hebben zodat het me zo min mogelijk tijd kost om uiteindelijk de motor erin te hangen. En de aansluiting aanpassen aan de Turbo dat is niet zo heel veel werk. Beetje passen en meten, moet goedkomen :D
Een uitlaat op maat kan opzich ook nog, maar is dat inclusief installatie net zo duur? Denk dat met de manuren erbij je ook aardig wat kwijt bent... of valt dat mee.
@Richard Zinram kende ik nog niet, maar ziet er supergoed uit eigenlijk en ze kunnen het compleet leveren voor mijn auto, zowel downpipe als de rest.
Wat ook wel een voordeel is is dat het laatste stukje ook met een V-ban klem is. Als ik straks een andere turbo heb hoef ik dan met een beetje geluk alleen het laatste stukje aan te passen.
Van Limburg
29-10-2018, 13:02
Haha Als je op die link van 16-Ventiler klikt, staat er in het groot Zinram! Dus eigenlijk kende je die wel al:D
Een uitlaat op maat wordt net onder de auto gemaakt. Die wordt dus 10x gemonteerd.
Vergeet nooit dat een uitlaat op maat geen enkele gekke overgang krijgt.
Denk dan al aan die opties die een uitlaat maker zo aanbied. Dat moet altijd passen..
Het is dan ook ronduit belachelijk als mensen een 2,5" downpipe monteren op hun 55mm uitlaat systeem.
Heb alvast een richtprijs opgevraagd.
wessel97
29-10-2018, 15:12
Een bril heb ik al, maar moet toch nog een keertje terug denk ik :D :shake:
Helemaal niet meer naar het merk gekeken, vond de prijzen al zo overeen komen hahaha.
Ik ben benieuwd naar de prijs van het op maat systeem,
Als ik een Zinram zou pakken van voor tot achter kom ik uit op 1200 euro. Moet ik hem wel zelf monteren natuurlijk, maar vind dat eigenlijk ook wel leuk om te doen.
Die zinram gaat ook niet van 3 inch naar 2,5 en dan weer naar 2,75 ofzo
Hij begint bij 3,5 inch en vanaf de kat is alles 3 inch. Dus dat is denk ik ideaal dan? Hoe sneller de uitlaatgassen weg kunnen hoe beter natuurlijk, maar is 3,5 inch niet een beetje over de top? Wel goed natuurlijk gezien de plannen die ik heb met de motor maar is dat voor nu ook gewoon prima?
Van Limburg
30-10-2018, 07:54
downpipe met 200cell kat, flens volgens turbo, simons eind- en middendemper, RVS flexibel, V-band montage, rubbers voor ophanging en montage inclusief garantie. Tussen de 1800-2100 euro.
Bluepower
30-10-2018, 09:24
Neem even contact op met JM-tuning en laat Jelmer een offerte opmaken aan de hand van jouw wensen. Ik denk dat je aardig goedkoper uit zal zijn dan wat Van Limburg hierboven aangeeft.
Maar als je wat weet, laat het dan hier weten, wil je?
wessel97
30-10-2018, 11:04
Ik heb JM Tuning even een mailtje gestuurd voor een prijsopgave met mijn wensen erbij dus dat wacht ik even af. Zal het hier laten weten wanneer ik een prijs heb.
Maar wat ik even niet kan volgen, het eronder zetten is voor mij geen probleem. Is de pasvorm van bijv. Een Zinram of Milltek uitlaat zo slecht dat je achteraf nog vanalles aan moet passen voordat het past?
Ik had toen bij mn golfje een tweedehands uitlaat gekocht die bestond uit een TA-technix spruitstuk, een Powersprint einddemper en een Supersprint tussendemper. Kijk dat ik dan aanpassingen moet doen begrijp ik maar als ik het nieuw koop en alles van hetzelfde merk zou het gewoon moeten passen neem ik aan?
Van Limburg
30-10-2018, 11:22
Goedkoper kan altijd, dat ontken ik niet. Keuze is volledig voor jou. Doe een evengoed een poging om de genoemde prijs te verantwoorden.
JM-Tuning bied gelukkig meteen een oplossing aan:
http://rvs-uitlaat.nl/uitvoering-audi-a3-8l-1996-2003
Tel die prijzen maar eens op..
Laswerk ziet er netjes uit en ik zie een ruime keuze aan sierstukjes :thumbup:
Is me niet meteen duidelijk of de meerprijzen inc. montage en BTW zijn.
Maar ik lees niks over een middendemper, gebruikte merken of V-band klemmen. En dat is natuurlijk wel een grote budgetsaver..
En die foto die er dan bij staat... downpipe op originele uitlaat.. rillingen :D
Bluepower
30-10-2018, 12:02
Van Milltek ben ik echt niet zo overtuigd.. veel slecht laswerk gezien, en qua pasvorm ook niet altijd even goed(nu zal dat bij iedere fabrikant wel eens kunnen voorkomen, en Milltek wordt gewoon veel verkocht en gebruikt, dus zie/hoor je sneller opmerkingen hierover)
Zinram word door de 1000 plus mannen gebruikt. Erg goede passing en geluid is dikke prima. Niks ten nadele van sommige maatwerk uitlaten, maar die vond ik irritant resoneren. Ik ben bewust voor zinram gegaan, omdat hier kwa vermogen de beste resultaten mee behaald worden. ( denk aan Philip Kaess = rs4 limo 1100pk, TTD 1400pk, Sami Motorsport, etc etc.. gebruiken allemaal Zinram)
Milltek is prima voor vrij beschaafde en geknepen vermogens. Voor hogere vermogen, is het laswerk niet heel top.
wessel97
30-10-2018, 15:19
@Van Limburg Had de prijzen ook gezien en opgeteld maar dit is wel voor een A3, ik verwacht geen groot verschil in prijs maarja heb toch maar even een mailtje gestuurd zodat ik het zeker weet.
@Bluepower Ik vind héél eerlijk het geluid van een Milltek ook niet super, heb ook filmpjes gezien nu van Zinram uitlaten onder een S3 en dat klinkt naar mijn mening toch een stuk beter.
@Richard die 1100pk RS4 Limo, dat is die van Hannover Hardcore toch? Dat ding is echt gewoon absurd maar wel heel gaaf.
Er is verder ook niemand die een 3,5 inch downpipe leverd, daar zal dan ook wel een voordeel in zitten. Maar als ik de rest van het systeem ook 3,5 inch zou pakken is misschien wel weer een beetje overkill. Denk dat ik vanaf de cat gewoon 3 inch naar achteren doe dan heeft hij ook teminste wat tegendruk.
Van Limburg
30-10-2018, 15:22
Dan het uitlaat verhaal alvast bijna rond! Ben al blij dat er Simons onder komt..
Turbo flens is ook makkelijk aan te passen zie ik.
Bestellen maar :thumbup:
Uitlaatgassen koelen ook af in het traject....waardoor minder volume...dus is het niet nodig om over de hele lengte 1 diameter aan te houden. Is mij een keer verteld door een tuner. Maar je bent uiteraard wel een bepaalde minimumdiameter nodig bij een bepaald vermogen....ik zag dat Marc (van JD) een uitlaatsysteem had van 3" onder zijn Ibiza met 430pk 1.8T
turbojo2
31-10-2018, 19:10
Ik rij met 2,5 inch uitlaatsysteem onder mijn golf 1 met 20 vt APX blok. Zit nu op 400 pk. Denk dat 2,5 inch genoeg is. Ben wel van plan om volgend jaar voorjaar een nieuw turbo-spruitstuk op maat te laten maken bij JM want daar zitten nu scheurtjes in en kom nu niet door de APK heen. Als ik toch daar ben wil ik ook een grotere downpipe om toch wat meer vermogen eruit te kunnen halen de rest van de uitlaat hou ik gewoon op 2,5 inch. Er zou 20-30 pk bij moeten kunnen. Maar eigenlijk zou ik die downpipe gewoon moeten laten zitten de beperkende factor zou anders de versnellingsbak worden die kan eigenlijk niet meer hebben dan 380 pk.
Bak bij s3 kan met versterkte koppeling prima het vermogen aan.
Ik zou zelf wel voor een 3.5 naar 3 inch.
Rs4 Limo is idd van Hannover Hardcore, maar zijn genoeg op dit moment met 1000 plus bi turbos
turbojo2
01-11-2018, 21:47
Hoeveel inch uitlaat heb je nodig voor 1100 pk dan? Is 2,75 keer meer dan mijn vermogen. Met een beetje wiskunde (met behulp van me dochter)kom je dan uit op 4 inch. Is denk niet eens leverbaar. Aan de andere kant blijft de motor maar een 1,8 liter inhoud behouden. Zie niet in dat de hoeveelheid uitlaatgassen die de motor dienen te verlaten ook met factor 2,75 toe zal nemen. Anders zou je met een 50 pk 1.1 motor maar een uitlaat nodig hebben die een doorsnede zou hebben van laten we zeggen een tuinslang.
En dan heb ik het nog niet eens over een bromfiets met 50 cc inhoud met een vermogen van zeg 6 pk. Deze zitten volgens mij rond de 1 inch/2,5 cm minimaal. Ook beetje overkill zou je zeggen maar tegendruk is ook een factor waar je rekening mee moet houden. Een motor met turbo zal vele malen meer druk geven op het uitlaat systeem en dus ook veel meer m3 per uur door de zelfde doorsnede uitlaat systeem persen. Denk dat de mensen met verstand van tunen wel een rekenprogramma/de kennis in huis hebben over wat het beste uitlaat systeem voor je auto is
Rallyegolf20vt
02-11-2018, 08:27
Natuurlijk moet iedereen voor zichzelf weten wat hij/zij voor uitlaat onder de auto gaat monteren maar man wat viel het mij tegen toen ik de 3 inch er onder had gebouwd. (1.8T/320pk) Resonantie, trilling, veeeel lawaai en vaak contact met de carrosserie.
Het bekt(e) natuurlijk goed om te zeggen dat je er zo`n dikke pijp onder had maar feitelijk was het compleet nutteloos kwam ik al gauw achter net als hierboven al omschreven.
Uiteindelijk er een kat onder gezet, diverse stukken 2,5 inch gemaakt om het maar enigszins verdraagbaar te krijgen.
Bij alle projecten daarna een uitlaat gemonteerd waarbij de downpipe zo groot mogelijk is en daarna 60 tot 63,5 mm en soms zelfs op het originele uitlaat systeem aangesloten.
En wat schetste mijn verbazing , hiermee zelfs bijna tot geen vermogens verlies. Uitlaatgassen koelen onderweg flink af dus wordt het volume veel kleiner en hierdoor heb je geen megapijp onder de auto nodig.
Rijd nu zelf met 2.5L slagvolume en heb veel meer vermogen dan wat jou streef vermogen is en de uitlaat van 2.5 inch is absoluut geen ristrictie.
Hoeveel inch uitlaat heb je nodig voor 1100 pk dan? Is 2,75 keer meer dan mijn vermogen. Met een beetje wiskunde (met behulp van me dochter)kom je dan uit op 4 inch. Is denk niet eens leverbaar. Aan de andere kant blijft de motor maar een 1,8 liter inhoud behouden. Zie niet in dat de hoeveelheid uitlaatgassen die de motor dienen te verlaten ook met factor 2,75 toe zal nemen. Anders zou je met een 50 pk 1.1 motor maar een uitlaat nodig hebben die een doorsnede zou hebben van laten we zeggen een tuinslang.
En dan heb ik het nog niet eens over een bromfiets met 50 cc inhoud met een vermogen van zeg 6 pk. Deze zitten volgens mij rond de 1 inch/2,5 cm minimaal. Ook beetje overkill zou je zeggen maar tegendruk is ook een factor waar je rekening mee moet houden. Een motor met turbo zal vele malen meer druk geven op het uitlaat systeem en dus ook veel meer m3 per uur door de zelfde doorsnede uitlaat systeem persen. Denk dat de mensen met verstand van tunen wel een rekenprogramma/de kennis in huis hebben over wat het beste uitlaat systeem voor je auto is
4 inch is gewoon leverbaar. Rijd men ook mee. Wat bij bv philip ( rs4 limo)t geval is die rijd met een 3.5 downpipe naar 4 inch uitlaat. Ik weet dat men in de golf 1 en 2 wereld nog moet wennen van groep a 63.5 naar iets groters, maar deze wagens ( rs4 B5 oa) laten t zien.
Natuurlijk moet iedereen voor zichzelf weten wat hij/zij voor uitlaat onder de auto gaat monteren maar man wat viel het mij tegen toen ik de 3 inch er onder had gebouwd. (1.8T/320pk) Resonantie, trilling, veeeel lawaai en vaak contact met de carrosserie.
Het bekt(e) natuurlijk goed om te zeggen dat je er zo`n dikke pijp onder had maar feitelijk was het compleet nutteloos kwam ik al gauw achter net als hierboven al omschreven.
Uiteindelijk er een kat onder gezet, diverse stukken 2,5 inch gemaakt om het maar enigszins verdraagbaar te krijgen.
Bij alle projecten daarna een uitlaat gemonteerd waarbij de downpipe zo groot mogelijk is en daarna 60 tot 63,5 mm en soms zelfs op het originele uitlaat systeem aangesloten.
En wat schetste mijn verbazing , hiermee zelfs bijna tot geen vermogens verlies. Uitlaatgassen koelen onderweg flink af dus wordt het volume veel kleiner en hierdoor heb je geen megapijp onder de auto nodig.
Rijd nu zelf met 2.5L slagvolume en heb veel meer vermogen dan wat jou streef vermogen is en de uitlaat van 2.5 inch is absoluut geen ristrictie.
Jij rijd in een golf 2. Dat daarbij de uitlaat/dp t chassis raakt is eerder dan bij een s3 wanneer je naar een grotere diameter gaat. Daarnaast moet je ook eerlijk zijn en was de einddemper die jij op de golf 2 tfsi een restrictie. Deze knalde eronder weg toen er een keer flink mee werd gereden😉
Geluid in de wagen is net zoiets. In een golf 1 en 2 is bv 200 alsof wereld vergaat aan beleving. Terwijl in een latere auto is die beleving minder.
Jij bouwt prachtige projecten, naar je eigen smaak. Jij vind een bepaalde uitlaat luid, terwijl een ander deze nog te tam vind en dat is je goed recht👍🏼👍🏼
wessel97
02-11-2018, 12:17
Ik heb van JM-Tuning een mail terug gehad, die konden pas vanaf volgende jaar weer inplannen verder zaten ze helemaal vol. En om ze nou een offerte te laten maken terwijl ik eigenlijk al meer naar een Zinram systeem neig is ook zonde, wil natuurlijk niemands tijd verspillen.
Bij een Golf 1 en 2 is inderdaad ruimte beperkt, heb ik zelf ook ondervonden. 2,5 inch ging er eigenlijk al niet onder zonder ook maar ergens te rammelen.
maar de originele uitlaat van een S3 is al 2,25 inch. En aangezien dat nu al als restrictie gezien wordt door tuners kan ik me niet voorstellen dat van 2,25 naar 2,5 inch gaan met een vermogenswinst van zeg 150pk veel helpt. Aan de andere kant ik ben geen expert dus wat weet ik ervan :D
Van Zinram kreeg ik een mailtje terug dat de 3 inch uitlaat efficient is tot 600pk. vanaf 500pk ga je merkbaar verschil voelen met de 3,5 inch uitlaat. Aangezien ik de 500pk (voorlopig) nog niet zal gaan halen zal ik dus de 3 inch bestellen. Onder de S3 is echt zeeën van ruimte voor een uitlaat, aangezien je niet loopt te kloten met een uitlaat die over de achteras heen moet (golf 1,2) of langs het schakelmechanisme hoeft. wat bij de Golf 1 en 2 echt een klote gedoe is :D
Wat betreft het geluid, dat is toch subjectief. En als het me niet bevalt zijn er altijd nog wel opties. Als ik meer herrie wil is het natuurlijk makkelijker dan andersom Maar wat ik gelezen heb is dat de 1.8t's vooral lawaai maken met het optrekken, niet wanneer je een constante snelheid rijd.
We zullen zien, ik weet het toch pas wanneer het eronder zit. Ik bestel eerdaags de Zinram uitlaat, zit wel 2-6 weken levertijd op. Eerst die maar eens monteren en dan kan ik me gaan oriënteren op een FMIC :)
Van Limburg
02-11-2018, 13:13
Vergeet niet dat dit om oppervlakte gaat en je zelfs met ruimtebeperkingen naar ovaal kan gaan. Hoor al meteen veel klachten over een uitlaat die op verschillende plaatsen raakt.. een extra ophangingspunt met silentblocks helpt hier al veel bij. Uitlaten die je koopt zijn dan ook vaak voor de originele rubber/ophanging. Weeral een voordeel van een uitlaat op maat :D
Als je al gaat tellen zoals hierboven, wat ik denk dat een beetje kort door de bocht is aangezien andere factoren ook gaan meespelen:
2,25" = 25,65cm2 =225pk
2,5" = 31,67cm2 = 278pk
3" = 45,6cm2 = 400pk
Rij dagelijks met mijn 1.8T 2,5". Midden demper blijft er wel onder zitten. Valt net meer op dan de rest op de weg en dat is ook voldoende voor mij. Tegenwoordig schrikken ze al snel van "iets" harder geluid.
Wie is klaar voor de FMIC discussie? :cool:
Rallyegolf20vt
03-11-2018, 10:38
Jij rijd in een golf 2. Dat daarbij de uitlaat/dp t chassis raakt is eerder dan bij een s3 wanneer je naar een grotere diameter gaat. Daarnaast moet je ook eerlijk zijn en was de einddemper die jij op de golf 2 tfsi een restrictie. Deze knalde eronder weg toen er een keer flink mee werd gereden😉
Geluid in de wagen is net zoiets. In een golf 1 en 2 is bv 200 alsof wereld vergaat aan beleving. Terwijl in een latere auto is die beleving minder.
Jij bouwt prachtige projecten, naar je eigen smaak. Jij vind een bepaalde uitlaat luid, terwijl een ander deze nog te tam vind en dat is je goed recht👍🏼👍🏼
Ik ben ook heel nauw betrokken geweest met het bouwen van een S3 met 2.0 tfsi dsg en daar is eerst ook een Miltek onder gekomen. Dit was enorm veel herrie dus wilde de eigenaar weer de originele uitlaat er onder hebben.
Dus heb ik hier ook wel enigzins ervaring mee. ;)
De uitlaatdemper onder mijn oude golf 2 is er nooit bij mij onderweg gevallen en op de manier waarop ik deze had gemonteerd was dit ook nooit gebeurd. Dat dit bij de nieuwe eigenaar wel is gebeurd heeft een hele andere reden. Hij heeft mij het verhaal verteld. Dit gebeurde sinds hij de demper voor de achteras vervangen had voor een stuk pijp om meer lawaai uit de uitlaat te krijgen. En dat de einddemper zich hierna steeds verdraaide en dit zich steeds herhaalde. Ik heb hem toen ook nog geadviseerd om er maar een paar hechtlasjes op te zetten omdat dit probleem zich anders zou blijven herhalen weet ik uit ervaring. Je laat (waarschijlijk) ophangpunten vervallen en dat geeft zulke problemen tot gevolg. De uitlaat is dan uit evenwicht en er staat dan constant een torsiespanning op de klemverbindingen.
Dus ik wijt dat eerder aan de veranderingen/montage die de nieuwe eigenaar heeft gedaan, dan aan de restrictie van de eindemper. ;) Maar je hebt gelijkt , deze gaf wel een restrictie op deze auto.
Ik denk zo`n 30 pk in totaal. Ik vond dat ook totaal niet belangrijk.
Het koppel was nagenoeg hetzelfde dan met een grotere uitlaat en al heel vroeg beschikbaar. Topvermogen gebruik je alleen maar vol gas en wanneer rijdt je dat nou? Je merkt het verschil in topvermogen gewoon bijna niet weet ik uit ervaring. In een streetrace zal het een neuslengte voorsprong zijn als het dat al is. Veel koppel bij lage toerentallen icm het op het juiste moment schakelen met de dsg gaf de kick bij deze wagen. Niet veel vermogen bij vol gas. Al staat dit natuurlijk wel prachtig op papier. :D
Bedankt voor je complimenten , dat stel ik zeer op prijs :thumbup: Smaken verschillen idd en daar ben ik blij om.
Ik had mijn reactie geplaatst om ervaringen te delen om later misschien eventuele teleurstellingen en veel geld armer te zijn te voorkomen. Maar wat de eigenaar zelf wil doen is natuurlijk helemaal zijn keus.
Van Limburg
06-11-2018, 13:12
op deze (https://forums.fourtitude.com/showthread.php?5417830-FAQ-Links-DIY-Reference-Table-of-Contents-1-8t) pagina staat ook een shitload aan info over de 1.8T.
Wie weet wel handig.
wessel97
08-11-2018, 21:27
oke, de FMIC gaat nog even op zich laten wachten..ik ben er namelijk achter gekomen dat m'n koppeling slipt... :(
bij 3500 toeren als hij echt vol in boost zit maakt hij meer toeren maar trekt hij niet zo hard meer. ik dacht eerst dat het de turbo zou zijn die dan afzwakt zeg maar dat de powercurve zo loopt, maar het begint steeds eerder, je voelt gewoon dat het de koppeling is :shake: dit is ook voornamelijk in zn hogere versnellingen.
wel vreemd, heb de koppeling er nieuw ingezet bij zeg 205.000km en ik zit nu op 235.000km.. waarvan 20.000km met minder vermogen, ik heb wel gelezen dat de koppeling sneller klaar is bij een gechipte auto maar dit is wel heel snel. op de piek begint hij gewoon te slippen.
het kan misschien ook nog een andere oorzaak hebben dat weet ik niet, maar zou niet weten wat. Krukaskeerring kan het ook niet zijn die heb ik toen ook vervangen. Er hangt ook geen vloeistof onder.
anyway.. zucht, fijn is het natuurlijk niet, maar wel beter dat ik er nu achter kom nu ook de uitlaat onderweg is aangezien om die te monteren toch het subframe eraf moet komt dat eigenlijk wel beter uit. dan ben ik al over de helft :D
Nu heb ik dus advies nodig voor een koppeling (2 massavliegwiel is toen ook vernieuwd, neem aan dat ik die nu niet hoef te vernieuwen?) Ik heb al wel een Sachs gezien, die gaat tot 520nm koppel, ik heb geen idee of ik dat ga halen?
Een standaard koppeling zou schijnbaar niet over de 400nm mogen gaan dan gaat hij slippen en ik zit nu op 360-380nm.. is wel op het randje natuurlijk.
Ik wil in elk geval geen sinter koppelingsplaat, lijkt me niet echt ideaal in het dagelijks gebruik. Maar ik wil er dus wel een met de achterliggende gedachte dat hij straks 400-500pk aan moet kunnen.
Sinterplaat is inderdaad een Aan/uit koppeling. zal wel niet zo zwart-wit zijn als het klinkt, maar voor dagelijks (en file) lijkt het me niet ideaal.
Beter is inderdaad controleren of je geen lekkage hebt en de huidige staat van de drukgroep en plaat. Koppeling is wel lekker ontlucht?
wessel97
08-11-2018, 23:30
@Tim_J zover ik weet heb ik die destijds gewoon goed ontlucht, hij heeft eigenlijk nooit iets geks gedaan verder totdat ik afgelopen week het ook al een keer voelde. toen had ik de radio aan staan dus kon het niet goed thuisbrengen. Nu gebeurde het toen ik de radio niet aan had staan en het lijkt dus een slippende koppeling. Daarna heb ik ook ff een keer volgas in z'n 4,5 en 6 geprobeerd, zelfde verhaal.
Ik kan hem natuurlijk nog een keer ontluchten, maar als dat het probleem zou zijn zou dan het koppelings pedaal niet raar aan moeten voelen?
wessel97
09-11-2018, 20:01
Heb vandaag nog eventjes wat dingen getest,
De koppeling lijkt minder/niet te slippen wanneer de auto nog koud is, remvloeistof die niet op peil staat kan schijnbaar ook nog een issue zijn, ook die stond netjes op peil.
Met de auto in zn 1e versnelling, handrem erop en op laten komen slaat de auto gewoon af, dan slipt hij niet.
Kan zo geen lekkages vinden verder, maar ik ga morgen even op de brug kijken of ik iets kan zien en de koppelingscilinder eventueel voor de zekerheid ontluchten (geen idee of het werkt maar is het proberen waard)
wessel97
15-11-2018, 14:14
Nou, Heb de koppeling ontlucht en toen leek hij het beter te doen. Nu lijkt het weer terug te zijn, Ik weet niet wat er aan de hand is maar het probleem lijkt sporadisch te zijn... hij lijkt niet perse heel erg te slippen want de auto trekt wel gewoon door alleen het voelt raar aan.
Het koppelingspedaal lijkt ook anders aan te voelen, eerst was de koppeling nogal direct, beetje zo'n aan/uit gevoel. Nu is dat niet meer dus ik heb het gevoel dat er wel degelijk iets aan de hand is.
Bij mij op het werk kreeg ik van collega's te horen dat het de drukvingers zouden kunnen zijn, omdat er een set van LUK onder zit en die drukgroepen gereviseerd worden. of de hulpcilinder die onder het pedaal zit, dat het afdicht rubber voor het gat zit waardoor de koppeling niet goed pakt.
Het slippend 'gevoel' is vooral te merken in zn 4 en 5. 1,2 en 3 trekt hij goed door.
wessel97
06-12-2018, 20:54
Oke, heb er even een tijdje wat dingen mee uitgetest en wat monteurs bij ons op het werk mee laten kijken en rijden maar ik kom er niet uit
Het blijkt nu dat de koppeling heel even slipt (minimaal) bij volgas, wanneer hij tussen de 3000-3500 toeren komt slipt hij een seconde of 2 lijkt het (toeren blijft ff hangen) daarna voel je hem oppikken en gaat door tot 6500 toeren zonder problemen. Het is geen motorisch probleem/gas dat blijft hangen het zit echt in de aandrijflijn
Dit is niet aanwezig in de 1e/2e versnelling (of het is dan lastiger te merken omdat je snel door die versnellingen heen bent).
Toen ik de koppelingscilinder ontlucht heb leek het even weg te zijn.. maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Monteurs denken dat ik het moet gaan zoeken in de hulp-koppelingscilinder die achter het koppelingspedaal zit.
Toevallig iemand die al ooit een vergelijkbaar iets heeft meegemaakt/gezien heeft en/of tips heeft over wat ik nog meer zou kunnen checken?
Het is in elk geval niet de koppeling zelf die gaar is gelukkig.
Je schrijft dat je toeren blijft hangen op moment van slippen.....maar als je koppeling slipt, dan zou deze toch moeten klimmen in toerental?
Zou het kunnen zijn dat je druklager wat stroef over de as glijdt en wat slecht weer terug komt?
wessel97
06-12-2018, 21:51
Nou dat vind ik dus zo vreemd, het voelt als een koppeling die slipt alleen te weinig om het toerental ook echt snel te laten stijgen. Moet ook zeggen dat het wel lastig uit te leggen is.
Misschien dat het lukt om er een filmpje van te maken, zal ik morgen wel even kijken
Wat je zegt over het druklager zou natuurlijk kunnen, maar ik moet zeggen dat ik niets geks hoor met koppelen/ontkoppelen en het pedaal voelt ook niet echt vreemd aan. Zou ik dat misschien op een simpele manier kunnen checken?
wessel97
11-12-2018, 00:02
Filmpje;
https://youtu.be/h6wPsU36ays
Zegt meer dat woorden natuurlijk
wessel97
16-12-2018, 22:45
Heb vandaag de auto nog even gelogd, ondanks dat het me onwaarschijnlijk lijkt even de standaard kanalen gelogd om te kijken of ik iets geks tegen kwam. maar motorisch doet de auto niets geks, je ziet inderdaad de toeren even blijven hangen maar geen afwijkende waardes in de logs.
Heb nog zitten twijfelen of er misschien een LSD in de bak zat en ik er destijds de verkeerde olie in had gedaan, maar na het zoeken van wat foto's die ik destijds gemaakt heb met de bak revisie blijkt dat die er in elk geval geen in zit.
Wordt dit toch een gevalletje koppeling vervangen/inspecteren? of zijn er nog andere opties? Ik vind het namelijk geen ramp als het de koppeling is, maar zou wel fijn zijn als ik dat van te voren zeker kan weten :D
wessel97
24-03-2019, 21:45
Aangezien de uitlaat nu geupgrade is en de Koppeling ook, ben ik me een beetje aan het oriënteren op een FMIC. Eigenlijk heb ik 4 opties:
Optie 1: Originele Intercoolers behouden, maar wel vervangen door nieuwe exemplaren. In principe zou dat voor nu prima voldoen. Maar met de gedachte dat ik waarschijnlijk meer vermogen wil zou die €400 die twee nieuwe intercoolers kosten weg gegooid geld zijn. Boven de 300pk worden de intercoolers echt een limiterende factor. Ook veel punten waarop ze kunnen falen natuurlijk.
Optie 2: Wagner FMIC. Prijzig maar zou schijnbaar (ook maar wat ik gelezen heb op internet) tot 600pk prima voldoen, dit ga ik natuurlijk nooit halen dus dat is geen struikelpunt. Het zou wel top moeten passen zonder enige aanpassingen maar Lieuwe vertelde mij dat hij zijn set niet goed passend kreeg. Dus twijfel er nog een beetje over.
https://www.dropbox.com/s/vn3b7k48aveh1j9/200001018.jpg?raw=1
https://www.dropbox.com/s/5y97cfh6t8fxjjg/image_zpse9h3fkc1.jpg?raw=1
https://www.dropbox.com/s/stap7247lluypb5/image_zpsyh2llrnu.jpg?raw=1
Optie 3: Airtec FMIC, schijnt ook een goede te zijn echter moet er hier wel een stuk uit de crashbar en de mistlampbeugels gezaagd worden en dat doe ik eigenlijk liever niet.
Optie 4: zelf een intercooler setup bouwen. Dit kan ook nog maar met de beperkte ruimte in de voorbumper van de S3 wordt dit toch nog best een opgave, plus dat ik veel meer potentiele punten heb waar de slangen kunnen lekken dan bij bijvoorbeeld de wagner. Ook schijnt het lastig te zijn om het mooi passend te maken, en ik wil niet dat het er straks zo uit ziet:
https://www.dropbox.com/s/taq5k148id4awnj/2012288.jpg?raw=1
Dit zou beter zijn:
https://www.dropbox.com/s/8e9m6utb38wks2c/web_20090627_IMG_5845.jpg?raw=1
Ook wil ik eigenlijk een Forge FMDV008 aanschaffen, de recirculatieklep versie niet de blow off valve. Weet iemand of deze straks met bijv. Een Halltech nog goed bruikbaar is? Of moet ik dan perse een blow off valve hebben?
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.