View Full Version : Kan een pg blok starten en lopen zonder dat de g lader meedoet
Goedemiddag beste vw liefbebbers
Zit met een kleine vraag distrie riem vervangen op pg blok echter auto slaat niet aan , is het een must dat de g lader gelijk meedraait tijdens starten of kan een pg blok ook lopen zonder de g lader?
kan perfect lopen zonder, echter als je je ermee zou rijden zal het mengsel wel rijk zijn en wss beetje stotteren
Hartelijk dank heb namelijk distri riem vervangen en auto wil niet meer aanslaan ondanks dat de op tyd staat zit dus met handen in het haar
Maar dacht even dat de auto zonder g lader wellicht niet zou aanslaan
Dank voor je geboden hulp zover
Johan1982MK1
19-05-2018, 20:45
Tandwiel van de oliepomp/ontsteking wel goed staan?
Is er ergens iets gedocumenteerd met een check list? Want ik word er moedeloos van breng auto ergens en vervolgens gaat het tikje mis en wil de auto niet meer aanslaan.
Nergens problemen gehad eerrder maar de distrie riem preventief laten aanpakken..
Johan1982MK1
19-05-2018, 22:35
Ik denk dat je het bij de ontsteking moet zoeken. Een digifant heeft nl geen krukas of nokkenas positie sensor maar haalt m bij de rotor weg.
Als hij dus na de riemwissel opeens niet keer lopen wil zou ik het eerst daar zoeken.
Wie heeft de riem vervangen dan?
Kijk dat is info waar ik iets aan heb super dank voor de tips ga het doorgeven heb een goede kennis dit laten doen niks slechts over hem maar wilde eea even checken bij de echte kenners aangezien ik er zowieso geen kaas van heb gegeten.
Is er info beschikbaar over hoe de ontsteking juist in te stellen?
Drie Dingen: vonk, brandstof en lucht zijn deze er?
Zo ja? Dan kan de timing niet goed staan.
Ik denk dat MITS de kruk en Nokkenas goed staan, makkelijk te controleren met kerfjes op de Poelies:
Krukas: poelie kerfje bovenop gelijk aan puntje in de plastic kap.
Nokkenas aan kopzijde voor, kerfje gelijk met cil kop-rand,
de ontsteking niet goed staat.
Zet de poelies op de markeringspunten. Controleer of de rotor van de ontsteking de bougiekabel van cilinder 1 aanwijst! Ook zit er een kerfje in het ontstekingshuis. Die zie je als je de verdeelkap eraf haalt. Het moet dan in 1 lijn staan.
Doet die dat niet, haal de ontsteking uit de motor en prik deze goed terug.
Er zit aan de voet een boutje met een plaatje welke de ontsteking in de motor houdt. Haal die los, trek de toren eruit en prik deze zo terug dat de kerf en rotor cil 1 aanwijzen. Dan moet die werken, finetuning met stroboscoop!
Dan is dat goed en maakt het dus geen reet uit of het ontstekings/olie tandwiel niet goed staat aan de distributiekant.
Wederom hartelijk dank voor deze info fantastisch we gaan hiermee aan de slag .
Een heel goed weekend toegewenst allemaal.
Ik laat de uitslag weten
Ter info vergat daarop te reageren vonk en benzine en lucht zijn idd heschikbaar
Geen dank! Ie het gelukt?
Staat nu bij kennis van monteur zou goed moeten komen ik meld mij hier als het dit was.
Fijne avond
Probleem opgelost ontsteking idd niet ok stand van de snaar wel
Dank voor jullie super feesback
Johan1982MK1
24-05-2018, 21:34
😬👍🏼
Zak ook even kijken of ik mezelf even een keer netjes kan voorstellen met fotoos van het wagenpark.
Goed om te horen! We zijn benieuwd naar de auto’s 👍
Helaas het lot heeft toegeslagen riem is ervanaf gelopen door krukas die zwaar liep zo werd mij vertelt ofwel krukas schaal beschadigd en kleppen krom....
Van Limburg
27-05-2018, 12:06
Dat ging van distributie riem vervangen naar blok revisie? Andere garage uitzoeken..
vagg freak
27-05-2018, 14:05
Is de ontsteking eruit geweest? De ontsteking drijft de oliepomp aan mis is daar is miss gegaan
Geen idee beste liefhebbers ben er helaas niet bij geweest weet wel dat dit een heel vervelend probleem aan het worden is
Rallye-VR6t
27-05-2018, 17:28
Helaas het lot heeft toegeslagen riem is ervanaf gelopen door krukas die zwaar liep zo werd mij vertelt ofwel krukas schaal beschadigd en kleppen krom....
Beide is eigenlijk niet mogelijk bij een G60 motor. Er van uitgaande dat je een standaard nokkenas gebruikt.
Meest voorkomend probleem bij de G60 is het krukastandwiel. De inkeeping is uitgeslagen op de krukas.
De kleppen kunnen de zuigers niet raken!
Ter info:
Het krukastandwiel zit met een centrale bout vast 90nm +180graden. Ondanks dat kan het krukastandwiel loskomen waardoor de zitting van de inkeeping uitslaat.
http://www.wgcinc.com/sd/shawnweb.nsf/Category/G60Crankfix/$file/crankrep3.jpg
https://www.corradoworld.com/phorum/file.php?2,file=3,filename=G60_Crankshaft.jpg
Controleer dit dus goed!
Johan1982MK1
27-05-2018, 18:13
Met standaard nokkenas blijven de kleppen heel bij een g60 idd.
Apart verhaal dat de riem eraf loopt door zwaar draaiende krukas? Nog nooit gehad direct na vv van een distributie riem.
Ik zou ook een andere garage zoeken 😳😳
Tja de auto heeft geen standaard nokkenas helaas en degene die de auto heeft gebouwd kan ik onmogelijk bereiken was het maar zo.
Morgeb alles laten bekijken het schijnen trouwens de nokkenas schalen te zijn en niet de krukas al met al groot probleem gaan deze week verder kijken en hopen dat de schade " betaalbaar" blijft want hobby op deze manier is een stuk minder lollig
Johan1982MK1
28-05-2018, 12:12
Tja de auto heeft geen standaard nokkenas helaas en degene die de auto heeft gebouwd kan ik onmogelijk bereiken was het maar zo.
Morgeb alles laten bekijken het schijnen trouwens de nokkenas schalen te zijn en niet de krukas al met al groot probleem gaan deze week verder kijken en hopen dat de schade " betaalbaar" blijft want hobby op deze manier is een stuk minder lollig
nokkenas heeft geen schalen bij dit model.
draait gewoon in het aluminium.
maar in ieder geval mooi klote dat hij nu stuk is.
Ottie1976
28-05-2018, 12:22
Volgens mij heb je je auto bij een adres staan waar je van de regen in de drup komt te zitten. Kloten man. Mijn auto gaat naar een adres waar ze o.a ook veel verstand hebben van deze blokken.
Mocht je info willen laat het ff weten...
Zoek inderdaad maar een andere garage. En vertel diegene die al het werk heeft gedaan dat hij er maar voor zorgt dat jij je auto weer rijdend terug krijgt op zijn kosten. Dat zou een goede monteur niet mogen laten gebeuren. Riem die er af loopt = slecht gespannen of spanrol slecht vastgezet. Zelfs moest je krukas 'zwaar lopen', wat ze daar ook mee bedoelen, dan nog gaat je riem er dan niet af lopen. Die kunnen best wel wat aan, en als ze het niet meer aankunnen springen ze of verspringen ze een tand. Hoe harder de spankracht in de riem (bv door zwaardere last) hoe moeilijker het zelfs wordt om van de poelies te lopen.
Van Limburg
28-05-2018, 14:29
Betaalbaar en blokrevisie gaan niet samen. Dit zijn sowieso geen betaalbare motorblokken. Iemand heeft liggen prutsen op jou kosten. Het is niet anders.
Een garage in Noord holland?
Kleine update beste liefhebbers auto is weer thuis gaan vrijdag de kop eraf halen en laten vlakken en tevens de kleppen beoordelen.
Wat wel opviel is dat aan de kant van het tandwiel de eerste schaal zeg maar gekrast beschadigd is geraakt en niet meer geheel glad is, zou het kunnen dat de oliesmering verstopt kan zijn geraakt en daardoor de nokkenas ook zo zwaar draaien?
Ben benieuwd naar jullie idee hieromtrent
Dat hangt van de krassen af. En blok van deze leeftijd kan dit soort slijtage ook met verloop van tijd oplopen. Foto's zeggen meer dan woorden ;)
Ottie1976
31-05-2018, 07:49
Wie betaald eigenlijk al die schade. Er gaan toch behoorlijk wat dingen fout buiten jouw schuld om. Ik zou hier wel werk van maken
De kop is eraf en het reviseer bedrijf gaf aan dat de schade hoe dan had kunnen komen ik moet het maar voorwaar aannemen eind deze week is de kop terug en kunnen we gaan kijken naar het terug zetten en kijken wat er dan allemaal gaat gebeuren.
Hou jullie op de hoogte heb overigens geen idee hoe ik een foto geplaatst krijg
Van Limburg
06-06-2018, 22:19
http://www.volksforum.com/albums/upload.php
Ottie1976
07-06-2018, 08:33
Volgens mij maak je heel veel kosten door fouten van anderen...
De kop is eraf en het reviseer bedrijf gaf aan dat de schade hoe dan had kunnen komen ik moet het maar voorwaar aannemen eind deze week is de kop terug en kunnen we gaan kijken naar het terug zetten en kijken wat er dan allemaal gaat gebeuren.
Hou jullie op de hoogte heb overigens geen idee hoe ik een foto geplaatst krijg
Daar zou ik echt geen genoegen mee nemen hoor. Dat is bullshit, sorry. Die riem loopt er niet vanzelf af, als alles volgens specificaties gemonteerd is geweest gaat die er niet af lopen. Met een gloednieuwe riem gebeurt zo iets alleen door menselijke fout.
Ottie1976
07-06-2018, 13:14
Eens met ar1g3. Mijn advies is breng hem naar een specialist en laat hem heel goed in orde maken. Kost wel iets meer maar uiteindelijk minder :)
En meer plezier
Nokkenaslagerkappen beschadigd? Meestal is dat een oliedrukprobleem. Kan zijn dat de pomp zelf slijtage heeft maar het kan ook dat je drijfstanglagers en/of krukaslagers versleten zijn en daar je oliedruk verloren gaat waardoor hij te weinig olie op de nokkenaslagering krijgt. Een G60 is een motor voor een expert, helemaal als hij opgevoerd is! Een verkeerde afstelling (detonatie) kan heel snel deze problemen (beschadigde drijfstanglagerschalen) veroorzaken.
Nokkenaslagerkappen beschadigd? Meestal is dat een oliedrukprobleem. Kan zijn dat de pomp zelf slijtage heeft maar het kan ook dat je drijfstanglagers en/of krukaslagers versleten zijn en daar je oliedruk verloren gaat waardoor hij te weinig olie op de nokkenaslagering krijgt. Een G60 is een motor voor een expert, helemaal als hij opgevoerd is! Een verkeerde afstelling (detonatie) kan heel snel deze problemen (beschadigde drijfstanglagerschalen) veroorzaken.
Akkoord maar een riem die er af loopt heeft daar weinig mee te maken. De schade die gevolg is van het aflopen van de riem zou moeten terugbetaald worden door diegene die die gemonteerd heeft naar mijn mening. Da's de verantwoordelijkheid die je meedraagt als monteur. Nu is het enkel materiële schade, maar als zulke nalatigheid zich voordoet bij werk aan de remmen bijvoorbeeld kan het anders aflopen. Veel mechaniciens zijn veel te slordig en te laks naar mijn mening, en dan krijg je dit soort zaken.
vagg freak
07-06-2018, 17:34
Je zou de hulp as lagers eens kunnen controleren het is een kwaal dat het lager materiaal los komt en daardoor olie druk verloren gaat. Gaat om de as die de ontsteking en oliepomp aandrijft. Wel een vervelend klusjes om de as eruit te krijgen
Oke bedankt voor de tips tot nu toe gaan we gewoon verder tot get opgelost is
Van Limburg
08-06-2018, 11:52
Blok moet toch uit elkaar. Die as heb je er zo uit.. Als de rest eerst er uit gaat :D.
Kleine update
Kop gevlakt en gereinigd
Nieuwe kleppen geplaatst alles netjes gecheked en al op tyd gezet afgeleverd oude kleppen waren krom
Nieuwe riem geplaatst
Nu auto gestart glader draait mee auto loopt redelijk stationair maar stottert nog steeds ruikt ook behoorlijk naar benzine
Met meer gas geven houd de auto in en schiet daarna omhoog in toeren indien meer gas valt hij uit moet ik het zoeken in finetuning van de ontsteking?
Hoor graag van jullie nogmaals dank voor de eerder gestuurde hulp
Wat zit er op zo een G60 van injectie? Zoiets kan namelijk zowel in ontsteking als injectie zitten. Je bent zeker dat alles op tijd staat?
berkhout
20-06-2018, 06:27
Vacuumslangetjes achterop de gasklep niet omgedraaid?
Bedenk me net dat we er 1 zijn vergeten bedankt weer heren
Slang zit er nu op loopt redelijk maar bij meer gas stotteren en knallen uitlaat denk dat de ontsteking finetuning nodig heeft of zit ik er naast?
Zijn er nog tips en tricks hiervoor en de do's en don'ts?
Hoor graag weer van jullie
vagg freak
21-06-2018, 18:43
Slang naar de ecu moet 1 meter lang zijn
Hoe bedoel je 1 mtr? Heb eerder nul problemen gehad met dit zit daar filosofie achter?
vagg freak
21-06-2018, 21:53
Zal idd niks met jou probleem te maken hebben
vagg freak
21-06-2018, 21:54
Draai de ontsteking eens tegen de klok in Paar graden
Ok bedankt morgen gaat ie naar een stroboscoop hopen dat dat uitsluitsel geeft
vagg freak
22-06-2018, 20:51
Wel de blauwe stekker los maken als je de ontsteking afstelt daar moet ook bij een bepaald toerental en voor ontsteking hoeveel weet ik zo ff niet
Kleine update
Inderdaad de bekende blauwe stekker nou toen ik die losmaakte stopte de auto gelijk en was de wagen verzopen
Stroboscoop auto staat nu op tyd bougies ,bougie kabels ,verdeler kap vernieuwd auto loopt goed stationair met gas geven reageert de motor direct dus dacht dat wij er waren maar:
Met belasting van de motor ofwel met rijden valt het vermogen weg alle slangen zijn aangesloten geen loshangende stekkers en toch dit resultaat
Iemand enig idee hoe dit in gods vredesnaam mogelijk is want ik snap er geen reet meer van of kent iemand een goeie garage of kenner van g60 motoren met kanttekening de auto is niet standaard en bij jd geweest voor de nodige aanpassing wagen "was" ook heel erg snel maar daar is nu niks meer van over....
Ik woon in het gooi dus als iemand een kenner op dit gebied kent verneem ik dat graag
vagg freak
23-06-2018, 19:29
Slang van ecu naar de motor op de juiste vacuüm overdruk aangesloten. Brandstof slangen toevallig omgewisseld
De slang van de ecu zit rechts achter op het spruitstuk kon volgens mij niet eens op een andere positie maar als dat wel zo is let me know
Loopt de auto als de slangen verkeerd om Zitten dan?
Aan het einde van de injector rail zit een tuut moet daar ook niet een slang op?
Kan mij niet herinneren dat er 1 opzat maar goed check nu maar gewoon alles
Brandstof leiding konden maar op 1 manier dus die zitten goed net gechecked
Het gaat het meest mis bij vollast dan valt het vermogen weg
vagg freak
23-06-2018, 22:59
Aan het eind van de rail zit als het goed is een schroefje in gedraaid. Slang van de ecu zit achterop de gasklep zitten 2 aansluitingen en 1 is de goeie ff testen
Oke
Voor de duidelijkheid geen G60 kenners in het gooi?
Niemand serieus?? Of iets in de buurt
EnVeeZee
25-06-2018, 22:04
Ik zou hem neerzetten bij een specialist zoals Ruud als je zelf geen echte kennis van de g60 hebt.
Eerste paar vragen die bij me opkomen;
Is de ontsteking afgesteld na een volledige reset / start inleren of is alleen de blauwe stekker losgekoppeld? G60 heeft een "afwijkende" procedure voordat je kan afstellen (google is je vriend).
Als de ontsteking correct is afgesteld, heb je gecontroleerd of de injectoren en bougies individueel goed functioneren? Ik heb al eens vergelijkbare symptomen gehad bij een g60 met slechte bougiekabels, liep onbelast ook goed. Brandstofdruk? brandstofpomp goed? Klopsensor?
Ottie1976
26-06-2018, 07:35
Ik weet wel iemand en die krijgt hem 100% prachtig voor je voor elkaar maar is niet in het Gooi. Dus daar zal je dan wat tijd in investeren.
Maar dan heb je het wel meteen goed voor elkaar. Kan alles met motoren.
Gr otto
Bedankt weer
Van inleren had ik nog niet gehoord eerlijk gezegd vwb de blauwe stekker dat wel.
Bougiekabels zijn nieuw en van bosch
Nougies zijn ook nieuw welke adviseren jullie ?
Ottie1976
26-06-2018, 13:28
Volgens mij krijg je het niet voor elkaar zo en lopen de frustraties op.
Ik heb maar 1 advies. Breng hem ergens heen waar ze je kunnen helpen
Bedankt voor het advies ,zit ruud op het forum?
sowieso iemand zoeken die een g60/g40 kan dromen en alles al een keer gezien en gedaan heeft
en die niet puur zakelijk aan je auto wil werken..meer de verkapte hobbyist..bij de meeste garages hebben ze de ballen verstand van die techniek..
Precies wil ook geen non kenner aan de auto laten zitten.
Nogmaals heeft iemand de info van ruud geen idee namelijk?
Bedankt voor de hulp wederom
Zaterdag hopelijk de ontsteking nogmaals laten checken aangezien er nu nieuwe bougies en bougiekabels opzitten en verdeler kap
vagg freak
26-06-2018, 21:18
W6dp0 zijn de standaards bij sneller g60 w5dp0
EnVeeZee
26-06-2018, 22:27
Bedankt voor het advies ,zit ruud op het forum?
Yep, ruud16vg60 komt ook voorbij in de advertenties.
Veel succes er mee een mooi lopende g60 blijft geniaal :thumbup:
svenvdbos
26-06-2018, 23:01
Toevallig bij de koprevisie een nieuwe multiriem gemonteerd en op kenteken besteld? Als die zoals je zegt niet meer origineel is en een kleinere pouly op de lader zit moet er ook een kleinere riem op ivm het slippen bij vollast.
Ottie1976
27-06-2018, 08:45
HW VW service alphen
Ik heb ruud gevonden en bericht gestuurd wacht zijn bericht even af nu
Ondertussen contact gehad met Ruud maar nog even aan het nadenken over het hoe en wat want dat zag er niet rooskleurig uit.
Niks ten nadele van Ruud overigens
Zijn er monteurs in de buurt van het gooi die een motor switch kunnen realiseren?
Anders eventueel contact via Prive bericht
Goedenavond Vw liefhebbers
Het heeft even mogen duren maar na weggestuurd te zijn bij vele garages in de buurt ben ik na doorverwijzing bij Hans Weijsz autoservice geweest in Elst (Gld) deze man heeft de auto heel netjes gemaakt voor een hele nette prijs deze firma heeft mijn inziens heel veel verstand van G lader motoren
De auto loopt weer fantastisch ben enorm gelukkig.
Ik wil iedereen dan ook hartelijk danken voor de geboden hulp en tips
Fijne avond
Zou foto’s willen plaatsen maar geen idee hoe dit moet
Klinkt goed! Mooi zo! Foto’s kun je uploaden in de gallery. Het linkje eronder kun je hier plaatsen.
martinus83
08-10-2018, 11:15
Hans Weijs is een heel bekende ja. Fijn dat het opgelost is :)
Staat er ondertussen nogmaals om de glader te checken etc deze mensen hebben absoluut verstand van zaken
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.