View Full Version : Update 1.8T project
lekker rene! en blij dat je de goude meuk er weer af heb veel schoner zo :D
Ja vind ik ook....goudtape zat er ook niet strak om en liet op sommige plekken weer los.
Zonet nog even wat runs gedaan om te kijken of ik onder de 5sec kon komen :D Maar helaas werkte de app niet helemaal mee. Daarom maar oldskool een filmpje gemaakt van de teller. Denk dat met een beetje meer grip het wel moet lukken om onder de 5sec te komen. En de 2e versnelling had wel iets langer mogen zijn... :tongue:
BjaNv7s0diM
De naam van de app is "Drag Racer".
De sprint van het fotootje die ik postte, was vanuit z`n 2 en inderdaad wielspin.
Ik heb ook nog een sprintje gedaan vanuit z`n 1 en toen zat ik op 5.1sec op 100km/h, terwijl ik voor mijn gevoel veel meer tijdsverlies had door nog meer wielspin en schakeltijd.
Binnenkort nog maar ff weer...vind het wel geinig......eens kijken of ik onder de 5 seconden kan komen :D
heb wel dragy hier, kan je wel lenen wil je echte tijden hebben. :thumbup:
Laatste goodies zijn binnen: gordelogen met montageplaten, gordelsliders en een setje nieuwe stelringen voor de schroefset achter. Brandstofsysteem is ook compleet.
Volgende week de grote operatie :D
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1561030716072_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1561030719774_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1561030723756_original.jpg
Mooi spul Rene !! Succes met knutselen.
Lekker Rene! op naar de 300
Even een tussenstand :)
Vorige week de nieuwe silicone slangen voor de N75 en DV gemonteerd
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1561621567726_original.jpg
En toen maar even een overzichtje gemaakt van de werkzaamheden
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1561621591555_original.jpg
Eerst maar een grondige wasbeurt ;)
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1561621597916_original.jpg
De stelringen van de achterpoten vervangen en schroefdraad gangbaar gemaakt
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1561621605874_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1561621608983_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1561621611881_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1561621614672_original.jpg
Wielranden achter omgerold...helaas ook roest tegengekomen...
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1561621624053_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1561621626571_original.jpg
En nu heb ik het interieur (wat er nog van over was) gestript en ben ik platen aan het maken waar de rolkooi op geschroefd wordt
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1561621634018_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1561621642192_original.jpg
Sinaasboom
27-06-2019, 11:19
Sow weer lekker bezig René! Gas op die lollie haha!
En dit is voor 6 augustus klaar? :wow: :thumbup:
Pedaalemmer
27-06-2019, 15:06
Mooi man! leuk updates.
En dit is voor 6 augustus klaar? :wow: :thumbup:
Zekers! Schiet lekker op zo. Vanavond weer verder
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1561644781961_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1561644774613_original.jpg
Ga je deze dan alleen dan nog voor het circuit gebruiken?
Of blijft het ook je daily auto?
Daily....en af en toe een circuitdag. Vorig jaar 10000km gereden 😁
Daily....en af en toe een circuitdag. Vorig jaar 10000km gereden 😁
Dat is duidelijk :D
BAM! De harnessbar zit erin en alles rondom afgelast. Nu eerst een deur van de cabrio opofferen om de grote ronde gaten in de bodem dicht te lassen :D
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/65764664_2154962001293058_698380154983940096_n_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/65863425_2154962167959708_7565333597662478336_n_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/64868603_2154962591292999_8235013819101872128_n_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/66348786_2154962751292983_5644983870567743488_n_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/65830412_2154962437959681_2510663780447289344_n_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/65605220_2154962314626360_849267467103502336_n_original.jpg
Mooi gelast!
Krijg er zin van om mijn auto leeg te trekken.
Van Limburg
04-07-2019, 14:03
Ziet er prima uit! Boor je er nog een gat bij voor de binnenkant te behandelen?
Ziet er prima uit! Boor je er nog een gat bij voor de binnenkant te behandelen?
Dat kan gewoon via een boutgat ;)
Maar is wel de bedoeling inderdaad. Als ik de binnenkant in de lak heb, spuit ik de holle ruimtes vol met ML
jetta mk1 '82
04-07-2019, 17:16
Lekker bezig man, zo’n kooi blijft gaaf!! :cool:
Grote gaten in de bodem zijn dicht....en de 40mm gaten hebben Golf 4 waterstoppen gekregen. Laswerk is nu klaar en volgende stap is de bodem in kleur spuiten
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1562335732496_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1562335735853_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1562335738691_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1562335741713_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1562335744957_original.jpg
Ik zie wel dat bakken en braden jou niet alleen in de keuken goed af gaat kerel ! ;)
Verf op! Morgen verder :D
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1562612078069_original.jpg
Verf op! Morgen verder :D
Ziet er goed uit! Busje verf op kleur laten mengen?
Nee, gewoon uit een Motip spuitbus :thumbup:
Het afplakken doe je met onzichtbare tape? :D
Het afplakken doe je met onzichtbare tape? :D
Afplakken? Alles moet groen ja :D
Update tot nu toe: Blikwerk is in kleur en de holle ruimtes vol gespoten met ML. Dashboard weer gemonteerd, de rolkooi weer een frisse laag matzwart gegeven en in de auto gezet. Surgetanksetup staat ook op z'n plek op 4 kleine trillingsdempers. Morgen de stoelen en de gordels weer in de auto zetten
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1562770374913_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1562770377484_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1562770380590_original.jpg
EnVeeZee
10-07-2019, 21:19
Gaaf hoor, met die heigo erin helemaal :thumbup:
Netjes hoor!
Ook het spuitwerk :thumbup: :cool:
wessel97
10-07-2019, 22:37
Vakwerk! :thumbup:
Heel netjes,
Ik zelf heb mijn 044 pomp in de bak van het reservewiel zitten en dan een deksel voor gemaakt toch maakt deze nog veel geluid. Heb je geen bang dat dit storend gaat zijn?
Heel netjes,
Ik zelf heb mijn 044 pomp in de bak van het reservewiel zitten en dan een deksel voor gemaakt toch maakt deze nog veel geluid. Heb je geen bang dat dit storend gaat zijn?
Op trillingsdempers scheelt al veel hoor, ik weet niet of je die er tussen hebt?
Hij zit in een beugel gemonteerd waar een rubber in zit en het geheel staat op trillingsdempers....ik zie straks wel even hoe dit bevalt.
Net de Sparco's er weer in gezet en de OMP's gemonteerd...lijkt al wat zo ;)
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1562851869827_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1562851873348_original.jpg
knarfmk1
12-07-2019, 13:35
Ziet er goed uit! Prima laswerk ook
lekker rene! niet gelijk heel het interieur even met het kleurtje beet gepakt? :thumbup:
Zo....nu alleen nog de kabelboom iets aanpassen, de benzine overpompen en dan eens kijken of alles werkt zoals het hoort te werken :D
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1562968327667_original.jpg
MartinGT
13-07-2019, 08:39
Lekker bezig René, rolkooi installatie is echt netjes zo! :thumbup:
Leuk project om te volgen. :cool:
Johan1982MK1
13-07-2019, 10:02
Poeh... heel erg gaaf!!
Steekt heel wat werk in, wel proper gedaan.
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
riendert
15-07-2019, 12:12
Heerlijk project!
De eerste kilometers zitten erop! Heb ook het gevoel dat ie beter en krachtiger doorpakt...waarschijnlijk was de vorige pomp niet zo heel fit meer. Heb nog even een kort filmpje gemaakt van het resultaat van de werkzaamheden...inclusief de herrie :D
bgMVJqLYa2I
Wat een bruut ding rene🤘🏻
Bluepower
15-07-2019, 21:08
Ik had persoonlijk een mooie box met isolatie om de pompen gemaakt, als je dan toch bezig bent..
Mooie setup, maar je gaat echt gek worden van dat gezoem.....
Ik had persoonlijk een mooie box met isolatie om de pompen gemaakt, als je dan toch bezig bent..
Mooie setup, maar je gaat echt gek worden van dat gezoem.....
Ik had tot eergisteren geen ervaring met de 044 pomp, alleen dat ie wel luid kan zijn. Hoopte dat wat te kunnen dempen door hem in een rubber te monteren en op trillingsdempers, maar hij maakt idd nog best wel wat lawaai :D
Ik ga het even een tijdje aan zien...ik rij nooit echt lange stukken, dus dat scheelt weer....mocht ik me er toch aan gaan storen, dan vouw ik er eerst een stuk schuimrubber omheen ofzo.......
Ik zou het eens proberen met de trillingsdempers direct onder het pompsteuntje, ik gebruik deze steunen ook wel op het werk om 044 pompen te monteren maar zonder trillingsdempers direct onder de steun maakt ie behoorlijk herrie.
Nu resoneert het geluid nog door in de plaat en de surgetank, het rubber dat direct om de pomp zit absobeert nauwelijks maar wat geluid.
Dat is een goeie....zal het eens proberen!
Zojuist even wat schuim op diverse delen van de rolkooi gemaakt....komende dinsdag maar eens uitwaaien in Assen tijdens Vrijrijden :)
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1564750819292_original.jpg
knarfmk1
02-08-2019, 14:54
Succes,
heb je nog een go pro in de auto hangen op Assen?
Succes,
heb je nog een go pro in de auto hangen op Assen?
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1564858856559_original.jpg
:D
Zo! Dat was een mooi dagje, maar heeft helaas weer wat sleutelwerk opgeleverd..daarover later meer. Totaal 4 sessies gereden in de sportklasse, waarvan de 1e sessie gecombineerd was met de supersport klasse.
Sessie 1:
Om heel eerlijk te zijn....was ik stront zenuwachtig om met de golf het circuit op te gaan. 6 jaar geleden wel eens met een 75pk golfje 2 geweest, maar dit is toch ff andere koek. De opwarmronde begon al lekker door een schuiver van mij in de doordraaier achter op het circuit....bam...dat begint lekker 😁. Hup, de berm uit en weer verder. Was die sessie vooral bezig met spiegelen en snellere rijders ruimte te geven...want het was behoorlijk druk op de baan.
Sessie 2:
Omdat voor mijn gevoel de 1e sessie niet helemaal lekker verliep, een beetje dubbel de 2e sessie in gegaan. Maar doordat het een stuk rustiger qua verkeer, kon ik me veel meer focussen op het rijden. Steeds wat later remmen....steeds wat harder de bocht in....de flow kwam er een beetje in en dat voelde goed.
Sessie 3:
Deze sessie reed mijn oude schoolmaatje mee als passagier....stuk gezelliger dan rijden in je eentje en hier en daar nog wat tips gekregen qua bochten...tempo lag steeds wat hoger, maar ook de temperatuur van het koelvloeistof begon te stijgen....dus af en toe ff rustig een rondje tot de temperatuur weer gedaald was...en daarna weer op het gas. Het ging steeds mooier en harder.
Sessie 4:
De laatste sessie die ik reed, zat mijn schoonpa naast me. Het nieuwe was er inmiddels vanaf en ik kon al redelijk aanvoelen wat het Golfje aankon qua remmen en bochtensnelheid...het tempo lag daarom ook een stuk hoger dan de 1e 2 sessies en regelmatig werden er wat auto's ingehaald. Maar toen...
Besloot de kachelradiateur dat ie ook wel even uit elkaar kon ploffen. En dat gebeurde met zon 180km/u op het einde van het rechte stuk. Gelukkig kan je daar rechtuit de grindbak in en dat dus ook moeten doen ivm geen zicht meer en loeiheet koelvloeistof dat over de voeten stroomt. Niet zo tof....maarja..hobby hè.
Uiteindelijk afgesleept, noodreparatie gedaan, 1 brandblaar rijker en rustig naar huis kunnen rijden. Wordt weer sleutelen dus, maar wat een TOPdag was het! 😊
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1565121786335_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1565121789593_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1565121792313_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1565121794906_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1565121797756_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1565121800355_original.jpg
The Skinnmeister
07-08-2019, 06:24
Gaaf zo'n dag, en zeker als het steeds beter gaat en voelt :thumbup:
En die kachelradiateur wordt wel weer gemaakt ;)
Van Limburg
07-08-2019, 09:07
Mooi verslag! :) Het werd je wel erg heet aan je voeten :D
Sinaasboom
07-08-2019, 09:26
Leuk om te lezen René! Lijkt me een hele gave ervaring, jammer van die lekkage en brandblaar maar je kunt in ieder geval weer verder sleutelen haha.
Hele leuke dag zo te lezen !!
En heel tof dat de wagen zich zo goed heeft gehouden.
Inderdaad de laatste dingetjes aanpakken en dan vaker die kant op.
jetta mk1 '82
07-08-2019, 20:49
Wat een enorm gave ervaring lijkt mij dat!!
Thanks mannen! Het is echt heel gaaf om te doen...juist dan leer je de zwakke plekken van je auto kennen en kan je weer verbeteren....haha!
Omdat de Golf na 5km alweer te warm liep, vandaag wat dingen getest. Conclusies: waaier waterpomp draait netjes mee, thermostaat getest in een pannetje water op vuur en gaat netjes bij 87°C open, koelsysteem op druk getest....3 kleine kvs lekkages verholpen en systeem blijft netjes op druk...geen lekke koppakking dus. De bypass eraf gehaald en de "nieuwe" kachelradiateur eraan gehangen. Temperatuur bleef perfect tijdens de proefrit! Heb nog wel 2 kleine stukjes plastic gevonden na het drainen van het kvs...maar geen idee of dat er al lag. Hij is iig weer klaar! Nou ja.....op de terugweg barste de slang na de turbo 🙈
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1565212556387_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1565212560407_original.jpg
Dat was toch geen nieuwe slang ??
Rij er nu 1.5 jaar mee....maar deze zit precies boven de turbo.....dus die wordt nogal warm....helemaal op een circuitdag 😄
Heel gaaf René, zo blijf je lekker aan de hobby!
Zie dat je gaten in de voorbumper hebt geboord, zit er nog wel een bumperbalk in?
Heel tof René! De afsluiter is er een die indruk maakt dus die blijft wel hangen. Daar kun je later wel weer om lachen als de blaren weg zijn! :D
Heel gaaf René, zo blijf je lekker aan de hobby!
Zie dat je gaten in de voorbumper hebt geboord, zit er nog wel een bumperbalk in?
Ja hoor, volledige bunperbalk. Dus een aantal gaatjes kwamen uit op het metaal en zitten er voor de sier :redface:
Even 1 rondje van de camera geplukt en op YouTube gezet....er valt nog een hoop te leren qua circuitrijden, maar wat is dit gaaf in die ouwe golf :cool:
Ook het filmpje even geüpload waar de kachel ploft op einde rechte stuk :redface:
hco1m0RNYXY
fumNvJOUwvY
Pedaalemmer
10-08-2019, 17:29
Gaaf die filmpjes! jammer van de kachel, gelukkig liep het nog redelijk goed af en viel de schade mee.
Sinaasboom
10-08-2019, 17:41
Bedankt voor het delen René, gaat best vlot rond die ''ouwe'' golf :D
Johan1982MK1
10-08-2019, 18:22
Hij loopt lekker idd😜👌🏼👌🏼
Het komt er ook behoorlijk op aan als je een paar rondjes voluit gaat. Dan wordt t pas echt warm en meer druk in het koelsysteem dan bij korte ritjes en minder vermogen😬
Nu ken je wel de aandachtspunten en kan je daar mooi mee aan de slag👍🏼
Roy16VG60
10-08-2019, 18:40
Had je wel de bypass modificatie in je kachelslangen zitten?
Balen van de blaar :)
Had je wel de bypass modificatie in je kachelslangen zitten?
Ja, die zat erin voor de ombouw. Heb ik bewust weggelaten, omdat het spul vaak vast gaat zitten na verloop van tijd en ik hem toch niet meer nodig was, aangezien ik de kachelradiateur nog "tzt" zou vervangen....dat heb ik dus 1.5 jaar uit kunnen stellen :rolleyes:
Tijdens een trackday kom je inderdaad achter de zwakke punten. Het inboxen van de radiateur stond al op het verbeterlijstje, maar wordt hierdoor iets naar voren geschoven. Keertje wat aluminium plaat halen en dan wat "air guides" maken, zodat de lucht geforceerd richting de radiateur gaat. Ook de bumper ga ik iets aanpassen, zodat daar waar de kentekenplaat zit, ook wat lucht doorheen kan richting de koelers..
Kreeg via Facebook nog een mooie foto van iemand die langs de pitmuur foto`s stond te maken:
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/68615027_2212911128831478_3201776528643850240_o_original.jpg
Komen nog meer mooie foto`s aan....heb de hele serie besteld van de fotografen die langs de baan stonden :)
Johan1982MK1
10-08-2019, 20:17
verder Wordt hij niet (te) heet toch als je wat rondes voluit gaat? Of moet er ook nog een grotere radiateur voor?
Zit een beetje met mijn eigen auto straks, maar niet een te kleine koeler ervoor😬
Jawel, na een paar rondjes moet ik echt een ronde rustig doen, anders loopt de temperatuur eruit. Dat is ook de reden van de kachelplof....ben net even te lang doorgereden...ging even te mooi zeg maar.
Hoop dat het met luchtgeleiders opgelost is...anders moet er echt een grotere radiateur komen. Op de openbare weg gaat het prima hoor btw
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1565473981320_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1565473978907_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1565473976163_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1565473971514_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1565473969034_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1565473964232_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1565473961123_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1565473958405_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1565473955479_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1565473950566_original.jpg
Viperwin
12-08-2019, 05:28
Wbt de overdruk en plastic in je koelsysteem: ik zou toch even de waterpomp checken. Bekend bij probleem bij 1.8T's is dat de plastic schoepen van de originele waterpomp afbreken, officiële modificatie is een variant met metalen schoepen.
De pomp draait dan wel, maar krijgt de vloeistof niet (genoeg) rond. Fan slaat aan, koptemperatuur zit misschien binnen bereik, maar bij het kachelhuis kan het dan toch een stuk warmer zijn...
Sinaasboom
12-08-2019, 11:52
Had je wel de bypass modificatie in je kachelslangen zitten?
Balen van de blaar :)
Is die bypass voor de golf 1 ook noodzakelijk, en zo ja hoe of wat moet gedaan worden? :D
Vet! In dat filmpje waarin je kachel ploft trekt die bmw 5 of 7 serie nog aardig bij jou weg. Enig idee wat voor ding dat is?
Quattro_38
12-08-2019, 13:01
Is die bypass voor de golf 1 ook noodzakelijk, en zo ja hoe of wat moet gedaan worden? :D
Zit een terugslagklep tussen aan- en afvoer, als dan geen vloeistof terugkomt dan sluit hij de aanvoer af, zoiets.
Is die bypass voor de golf 1 ook noodzakelijk, en zo ja hoe of wat moet gedaan worden? :D
Gewoon een nieuwe kachelradiateur monteren tijdens de ombouw, dan ben je geen bypass nodig. Had meer te maken met slechte kwaliteit MK2 kachels begreep ik.
Vet! In dat filmpje waarin je kachel ploft trekt die bmw 5 of 7 serie nog aardig bij jou weg. Enig idee wat voor ding dat is?
Nee, geen idee....maar ding was wel snel idd!
Zit een terugslagklep tussen aan- en afvoer, als dan geen vloeistof terugkomt dan sluit hij de aanvoer af, zoiets.
Volgens mij zat er een overdrukklep in, die bij te hoge druk opende en dan de kachel bypasste, toch?
Wbt de overdruk en plastic in je koelsysteem: ik zou toch even de waterpomp checken. Bekend bij probleem bij 1.8T's is dat de plastic schoepen van de originele waterpomp afbreken, officiële modificatie is een variant met metalen schoepen.
De pomp draait dan wel, maar krijgt de vloeistof niet (genoeg) rond. Fan slaat aan, koptemperatuur zit misschien binnen bereik, maar bij het kachelhuis kan het dan toch een stuk warmer zijn...
Ik hou het even goed in de gaten. Hij functioneert op dit moment weer zoals het hoort...en ik wi voor de volgende trackday wat airducts maken richting de radiateur, zodat de rijwind er geforceerd doorheen gaat. Het oppervlak is namelijk al niet zo heel groot...en dan zit er ook nog een intercooler en een oliekoeler voor.
Mochten de airducts nou niets helpen, dan is de vervolgstap dat ik de waterpomp eruit haal en vervang door een Meyle HD. De kunststof schoepen heb ik gevoeld voor zover ik er met m'n vinger bij kon...en de voelden wel allemaal okee.
sander_beer
12-08-2019, 23:24
leuke filmpjes en foto's , hoe stom t ook is maar denk dat je geen beter moment kon hebben om dit mee te maken op zo'n dagje vrij rijden
leuke filmpjes en foto's , hoe stom t ook is maar denk dat je geen beter moment kon hebben om dit mee te maken op zo'n dagje vrij rijden
Helemaal met je eens...liever daar, dan op de openbare weg :)
Heb ik jouw golf geparkeerd zien staan buiten de classic mk1 meeting?
Trok nogal mijn aandacht :P
Dacht ik al! Gave wagen hoor.
Denk dat veel mensen er voorbij zijn gelopen zonder er aandacht aan te besteden.
Dacht ik al! Gave wagen hoor.
Denk dat veel mensen er voorbij zijn gelopen zonder er aandacht aan te besteden.
Denk ik ook :D
Johan1982MK1
18-09-2019, 12:51
Mocht je t terrein niet op?
Mocht je t terrein niet op?
Jawel hoor :D
Maar ik had 1 van onze Daltons bij me, dus was niet van plan om lang te blijven....vond de entree daarvoor iets aan de hoge kant. Dus mooi op het gras bij de ingang neer gezet
Johan1982MK1
18-09-2019, 14:22
Jawel hoor :D
Maar ik had 1 van onze Daltons bij me, dus was niet van plan om lang te blijven....vond de entree daarvoor iets aan de hoge kant. Dus mooi op het gras bij de ingang neer gezet
Ooo.. vandaar :giggle: :giggle:
Ja dan ist zonde van de entree als je er maar net even om de hoek komt kijken :thumbup:
Jawel hoor :D
Maar ik had 1 van onze Daltons bij me, dus was niet van plan om lang te blijven....vond de entree daarvoor iets aan de hoge kant. Dus mooi op het gras bij de ingang neer gezet
Ja het kinderzitje in de kuipstoel was wel geinig om te zien :D
Haha dat levert inderdaad vaak leuke reacties op :tongue:
Vandaag een begin gemaakt met de voorwielophanging ombouwen naar "wide-track". Kort samengevat; Golf 3 draagarmen, Golf 3 stuurstangen en een setje langere aandrijfassen.
Ik heb een wiellager versleten, dus mooi moment om 2 vliegen in 1 klap te slaan. Een setje fusees had ik nog liggen, dus hier nieuwe wiellagers in geperst. Langere aandrijfassen had ik ook nog liggen...en die zouden volgens mijn berekeningen moeten passen. Dus, wat onderdelen van een Golf 3 besteld en een setje VR6 toplagers, HD van MEYLE.
Vandaag 1 kant opgekrikt en eerst maar eens een draagarm uitgewisseld om te kijken hoe breed hij wordt....gaat wel mooi worden denk ik :cool:
Origineel MK2 draagarm
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/70515421_2286142208175036_6760059351722885120_n_original.jpg
Met MK3 draagarm
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/70688213_2286142278175029_8099548119634542592_n_original.jpg
Van `t weekend weer verder; Powerflex rubbers overzetten op de MK3 draagarmen en de rest monteren.
Minimale camber wat je met deze setup kan hebben is -3 graden, dus dat is best negatief. Ik wou graag ook een graadje negatiever en aangezien ik -2 had, kwam dit mooi uit. Wil je de wielen rechter hebben, moet je camber-correctie bouten monteren...die hebben een versprongen schacht.
Binnenkort weer een update!
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/70185160_2286559974799926_5340927759700983808_n_original.jpg
Johan1982MK1
19-09-2019, 21:26
Mooie upgrade zo’n onderstel!👌🏼👌🏼
Ziet er stoer uit Rene !!
Mooie upgrade, maar is -3 niet een beetje veel voor een daily?
Mooie upgrade, maar is -3 niet een beetje veel voor een daily?
Ga ik achter komen.....-2° gaat iig prima.
Johan1982MK1
20-09-2019, 12:07
-3 dus minimaal?
Voor (fijn) afstelling zou je dus altijd nog wat met verstelbare toplagers kunnen doen?
Ja als er verstelbare toplagers op zitten, kan dat daarmee inderdaad. Maar je hebt ook van die camber bouten waarmee het kan:
https://www.verboom.net/projects/starlet/20070602/index_nl.html
Ik heb ook camberbouten op de Clio, en dat kan prima inderdaad.
Johan1982MK1
20-09-2019, 13:18
Ben benieuwd.
Je wielbasis is een een stukje breder nu dus je gaat sws verschil merken.
Achter ga je ook nog doen?
Achter staat al maximaal naar buiten. Heb die Lupo remklauwplaten er tussen en 16mm spoorverbreders. Totaal 21mm per kant breder. En volgens de geleerden komt de voorkant nu ook per kant ook 21mm breder te staan
jij kan ook niet stil zitten he :tongue: lekker bezig weer!
Zo, de linker kant is klaar. Had nog wel ff ruzie met de bevestiging van de draagarm, schroefdraad kapot...maar een dorpsgenoot had gelukkig een passende tap en snijmoer, dus het is uiteindelijk nog goed gekomen.
Heb de originele rubbers uit de nieuwe draagarmen gesloopt en mijn Powerflex rubbers er weer in geperst.
Ook is nu mooi te zien hoe langer de MK3 delen zijn t.o.v. de MK2 delen.
Heb nog wat kunnen spelen met de sleufgaten waarmee de fuseekogel vast zit en hij heeft nu een minimale camber van -1.5,°. Dus geeft wat meer speelruimte en kan ik hem ook mooi naar de -3° toe stellen ipv helemaal op het uiterste van de sleufgaten in het fusee te zitten.
Goed... foto's!
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1569167717741_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1569167721163_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1569167723944_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1569167322202_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1569167325765_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1569167329424_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1569166848623_original.jpg
Best wel een verschil als je alle onderdelen zo naast elkaar ziet, en een mooie upgrade.
Roy16VG60
22-09-2019, 18:38
Ziet er top uit! Mochten de grote draagarm rubbers er snel uitlopen waar ik last van had dan kun je Audi TT mk1 rubbers pakken origineel of van Febi. Die zijn ook massief en een prima alternatief voor PU. :thumbup:
Ik snap niet zo goed waarom je het gewone golf 3 onderstel hebt gepakt behalve voor de spoorbreedte.
meeste mensen veranderen naar het plus onderstel (vr6) daarbij staat de fusee onder een hoek, wat het rijgedrag ten goede komt. dit onderstel is ook bijna exclusief in 5x100 geleverd.
Klopt, maar dan wordt weer aangeraden om de stuurbekrachtiging ook over te bouwen, ivm zwaar sturen...en ik wil voorlopig op mijn Evo 's blijven rijden (4x100)
Ik wil het eerst op deze manier proberen. Ik was nu voor een paar tientjes klaar...zou ik hem ombouwen naar plus onderstel, dan komt er wat meer bij kijken qua kosten en werk
Heb heb trouwens vorige week nog even mogen wegen bij de stortplaats hier in de gemeente: Met volle tank benzine 950kg!
supernet gewicht.
ja ik ben bezig met het puzzelen van 4x100 plusonderstel, zonder stuurbekrachtiging.
denk dat ik tzt wel weer verder ga met mijn topic hier dan.
Misschien kan je de naven wel overzetten? Kwestie van beide naven eruit persen en nameten of ze gelijk zijn.
heb ik gemeten, zijn exact gelijk :thumbup:
behalve steek en vertanding voor homokineet.
Vertanding van de homokineet anders ja? Vergeleken met een naaf van een g60?
Volgens autodoc heeft een G60 dezelfde homokineet als een VR6
G60 heeft grovere en minder "splines" dan een vr6.
Hmmm...zeker weten? Als de homokineten hetzelfde zijn volgens Autodoc, dan zouden de naven qua splines ook gelijk moeten zijn...
Roy16VG60
23-09-2019, 13:38
G60 en VR6 homokineten zijn zeker verschillend in de splines!
En door met de rechterkant!
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1569324227738_original.jpg
Zo...dat was nog een hele klus achteraf....maar het is gelukt. Project "widetrack" is afgerond en daarmee is de hele to do lijst voor 2019 afgevinkt. Nu hopelijk eerst weer flink wat kilometers maken en in november nog wat rondjes maken @ Vrijrijden Assen
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1569436110742_original.jpg
Roy16VG60
25-09-2019, 19:54
Was te verwachten dat dat af ging komen met zo’n goeie hulp :thumbup:
Johan1982MK1
25-09-2019, 20:44
Super! Nu nog even uitlijnen denk ik?
Super! Nu nog even uitlijnen denk ik?
Ben zelf even bezig geweest met een gradenboog appje voor het camber en touwtjes langs de auto om de sporing af te stellen.
Ik was van plan om hem -3° te geven, maar dat stond wel heel extreem.....dus heb hem toen teruggezet naar -2.5°>
Hij had wat uitspoor, maar heb de wielen nu gewoon recht gezet.
Beetje experimenteren....kijken wat het doet :)
Johan1982MK1
25-09-2019, 22:21
Wel erg leuk, is voor mij nog vrij nieuwe materie maar bedoeling is volgend jaar ook weer eens wat circuit dagen te pakken en wat experimenteren 🤪👌🏼
EnVeeZee
26-09-2019, 05:54
Ik zou eens langs Steverink in Apeldoorn gaan. Uitlijnen, uitwegen en afstellen op jouw wensen. Deze mannen hebben de kennis en materialen om je goed te helpen.
Uitlijnen (https://www.steverinkbanden.nl/specialiteiten/uitlijnen/) en Uitwegen (https://www.steverinkbanden.nl/specialiteiten/uitwegen/)
Dat van die To-Do lijst van 2019 die afgewerkt zou zijn, klopt natuurlijk niet....ik moet de olie nog verversen en de oliekoeler omdraaien (aansluitingen naar boven). En ik bedacht me dat ik de luchtgeleiding naar de radiateur nog moest namaken in aluminium.
Nou is die luchtgeleiding in de herfst niet zo nodig....maar iets anders wel: deurpanelen. Als het regent, dan komt er ook water in de golf, omdat het via de deurpaneelloze deuren naar binnen spettert. Originele panelen passen niet meer, vanwege de kooi, dus dat wordt zelf iets fabriceren.
Dus.... één van de Daltons mee naar de BAUHAUS en Hornbach en in de formule 1-winkelwagen op zoek naar aluminium platen. Heb ook wat hardboard meegenomen waarvan ik eerst een mal ga maken.
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1569769430953_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1569769434937_original.jpg
Heb na de kachelplof het kachelhuis wat aangepast, zodat deze alleen nog maar lucht blaast naar de voorruit...dat is ook de belangrijkste, dus ik kon daardoor alle overbodige kachelbuizen uit de auto halen. Bleef alleen een gapend gat over aan het kachelhuis. Hier heb ik een klein plaatje aluminium tegen gemaakt met popnagels en vloeibare pakking.
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1569769572784_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1569769577058_original.jpg
Wat heb je voor dat aluminium betaald? Ik haal zelf altijd bij aluminiumopmaat.nl
Wat heb je voor dat aluminium betaald? Ik haal zelf altijd bij aluminiumopmaat.nl
Ik heb deze gekocht:
https://www.hornbach.nl/shop/KAISERTHAL-Vlakke-plaat-1000x600x0-5-mm-aluminium/7566029/artikel.html
Sinaasboom
30-09-2019, 13:15
Lekker bezig René!
Goed....0.5mm is te dun om er deurpanelen van te maken :D
Niet lekker te bewerken en rammelt als een gek....dat moet ff anders dus.
Heb nu wel een mal van hardboard, dus kan hem nu overtrekken op dikker aluminium of misschien maak ik ze nu van licht kunststof.
Cabrio van de vrouw vorige week geschorst en in de garage gezet. Blijft ie net ff wat netter dan wanneer hij een half jaar op de oprit staat te slapen....en kan ik hem mooi gebruiken als werkbank :D
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1570212184091_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1570212154823_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1570212151992_original.jpg
Niet te diep boren dan met de groot gaten boor hè !! ;)
The Skinnmeister
08-10-2019, 11:54
Niet te diep boren dan met de groot gaten boor hè !! ;)
:D
Hahaha...als je haar dat wijs kan maken....#goodluck :)
Vandaag wou ik de olie verversen van de Golf. Meteen mooie gelegenheid om de oliekoeler om te draaien, zodat de aansluitingen bovenop zitten ipv onder. Dit ivm een luchtbel die in de koeler blijft, omdat deze nooit goed kan ontluchten. Dus....olie ff lekker warm rijden. Maar tijdens dat warmrijden begon ik me wel een beetje zorgen te maken. Sinds de kachelplof op het circuit rookt de Golf namelijk een beetje wanneer de turbo druk heeft geleverd...dit lijkt de laatste tijd steeds erger te worden en ik zag de bui al hangen. Goed, eerst maar eens de olie eruit en de koeler omdraaien.
Oude situatie:
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1570729459801_original.jpg
Nieuwe situatie:
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1570729694961_original.jpg
Bumper moet nog wel even aangepast worden (beetje ruimte maken) en dan kan hij er weer voor.
Maar goed.....toch maar even de aanzuigslang van de turbo eraf gepakt om de speling op het asje te controleren..... sheisse....2mm axiale speling. Einde turbo dus.
Ik ga er niet meer mee rijden, aangezien ik geen zin heb in een turboplof.
Dus....plan: turbo gaat vervroegd naar Speedshop ter Stege en krijgt daar een anabolenkuur. Heb contact gehad met JD en afstellen kan later ook, zolang de druk maar goed wordt afgeregeld. De turbo heeft straks wat overcapaciteit zeg maar...
Dus dat scheelt weer, aangezien ik nog van allerlei dingen wil doen voor ik naar JD ga (koppeling, vliegwiel, koeling verbeteren, CAI, etc, etc)
Filmpje van de rookbom:
https://youtu.be/ncA8eiehyYM
Johan1982MK1
10-10-2019, 21:03
Damn das wel zuur, maar aan de andere kant beter zo want een geplofte turbo met gruis etc. In je inlaattraject is ook niks en kans op veel meer schade.
Wel een rotklusje trouwens die turbo wisselen, vooral als je de waterkoeling er nog op hebt.
Goed dat je dit op tijd hebt gesignaleerd ! Weer iets om te klussen..
knarfmk1
11-10-2019, 09:07
Mooi klote Rene, maar wel meteen kans voor een upgrade die je ook aangrijpt! :D
wessel97
12-10-2019, 07:46
Oei das zuur... maarja dat gaat toch altijd wel een keer gebeuren. Je kunt er beter nu achter komen dan wanneer de vinnen van de turbine je inlaat in schieten :D
Heb je ook al een keuze gemaakt qua koppeling?
Damn das wel zuur, maar aan de andere kant beter zo want een geplofte turbo met gruis etc. In je inlaattraject is ook niks en kans op veel meer schade.
Wel een rotklusje trouwens die turbo wisselen, vooral als je de waterkoeling er nog op hebt.
Waterkoeling heb ik destijds weggelaten...dus voor het demonteren scheelt dat weer :tongue:
Goed dat je dit op tijd hebt gesignaleerd ! Weer iets om te klussen..
Ja, stel je voor dat de verveling toeslaat :D
Mooi klote Rene, maar wel meteen kans voor een upgrade die je ook aangrijpt! :D
Ja, moest toch een keer gebeuren...dus dan maar nu :thumbup:
Oei das zuur... maarja dat gaat toch altijd wel een keer gebeuren. Je kunt er beter nu achter komen dan wanneer de vinnen van de turbine je inlaat in schieten :D
Heb je ook al een keuze gemaakt qua koppeling?
Ik heb deze al een tijdje op het oog:
https://www.twee-massa-vliegwiel.nl/4070/135/vw2012-03-11-19-52-23_6/passat-35-i-,-3a2-inkl-facelift-bj-02-1988-06-1997/1-8-16v-100kw-136ps-kr-jaar-04-1988-12-1989/koppeling-versterkt-vw-golf-corrado-passat-1-8-g60-2-8-2-9-vr6-gti-16v-turbo-race-koppeling-475nm-detail
wessel97
14-10-2019, 18:36
Heb ik toen ook naar zitten kijken, dat is idd de goedkoopste optie, alleen wilde ik van mn dubbel massa vliegwiel af en geen sinterplaat.
Heb je nog een dubbelmassa vliegwiel ofniet? Zo wel ik heb ergens gelezen dat je een enkelmassavliegwiel van een Vr6 kunt gebruiken. Als goedkope optie
Roy16VG60
14-10-2019, 18:47
Heb ik toen ook naar zitten kijken, dat is idd de goedkoopste optie, alleen wilde ik van mn dubbel massa vliegwiel af en geen sinterplaat.
Heb je nog een dubbelmassa vliegwiel ofniet? Zo wel ik heb ergens gelezen dat je een enkelmassavliegwiel van een Vr6 kunt gebruiken. Als goedkope optie
Van een G60 of andere 4 cilinder met 02A bak. Een 6 cilinder vliegwiel past niet.
Heb ik toen ook naar zitten kijken, dat is idd de goedkoopste optie, alleen wilde ik van mn dubbel massa vliegwiel af en geen sinterplaat.
Heb je nog een dubbelmassa vliegwiel ofniet? Zo wel ik heb ergens gelezen dat je een enkelmassavliegwiel van een Vr6 kunt gebruiken. Als goedkope optie
Ja, sinterplaat schijnt niet heel geweldig te zijn in de files enzo....maar die hebben we hier in het noorden niet echt....en een beetje hardcore koppeling vind ik wel weer gaaf.
Ik heb een vliegwiel van een ABF dacht ik....is gelijk aan G60
Ik heb zelf een sinterplaat zitten en files rijden is geen enkel probleem ze.
Aangezien ik dus echt niet van plan ben om op de fiets naar het werk te gaan :D Cabrio weer uit de schorsing gehaald en de Golf in het hok. Eventjes sleutelen en de turbo is eraf. Even goed bekeken en al gauw vielen een aantal scheuren in het turbinehuis op..die moest dus ook vervangen worden....enige wat nog goed was, is het compressorhuis. Even met ter Stege gebeld en na een leuk gesprek er voor gekozen om een complete K04 hybrid bij hem te kopen. Deze heeft capaciteit tot 340pk, dus iets overcapaciteit straks....en dat is ook wel lekker. Hij wordt op dit moment nog gebalanceerd
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1571153401000_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1571153404426_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1571153423580_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1571153426819_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1571153428999_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1571153431607_original.jpg
Johan1982MK1
15-10-2019, 17:15
Mooi spul👌🏼👌🏼
Best nog groot zo’n turbo💪🏼💪🏼
Keurig !! Direct maar goed aanpakken inderdaad..
Nu mooi even de tijd om het K&N luchtfilter te reinigen en opnieuw in te oliën:
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1571249318583_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1571249324278_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1571249326841_original.jpg
Roy16VG60
16-10-2019, 19:19
Zo!! Wat een verschil!
Veel werk aan gehad?
Nee hoor....even inspuiten met de reiniger, kwartiertje intrekken, uitspoelen met de tuinslang, nachtje drogen en vervolgens inspuiten met olie. Simpel klusje ☺️
wessel97
17-10-2019, 23:39
Heb je het uitlaatspruitstuk ook bekeken? Die scheuren ook vaak en zeker als het turbohuis zelf al gescheurd is zou ik er even goed naar kijken :D
Was die olie van K&N/Pipercross trouwens niet slecht voor je LMM?
Nog niet naar gekeken.....maar goeie tip, zal het eens doen!
Weet ik niet.....teveel olie wel...dan versmeert de LMM. Hij moet het nog maar even volhouden....in heb begrepen dat JD hem ook wegprogrammeert wanneer hij daar wordt afgesteld.
Afgelopen zaterdag de nieuwe turbo opgehaald....wat blijft zo'n ding toch een mooi onderdeel om te zien :D
Turbo hangt inmiddels aan het uitlaatspruitstuk en ben nu bezig met de intercoolerbuizen, inlaatslang, waterkoeling....het is niet helemaal plug&play zeg maar.
Hoop volgende week weer te kunnen rijden :)
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1573068968733_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1573068975797_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1573068971364_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1573068915601_original.jpg
Quattro_38
07-11-2019, 09:51
Hoe voelt je lijf na zon klusje achter het blok?
Ziet er fraai uit!:)
Johan1982MK1
07-11-2019, 09:56
Hoe voelt je lijf na zon klusje achter het blok?
Ziet er fraai uit!:)
:D :D :D :giggle: :giggle:
Hoe voelt je lijf na zon klusje achter het blok?
Ziet er fraai uit!:)
Pff, hou op.....die vorige Passat van ons was leuker om de turbo te vervangen (blok in lengterichting) :D
Kleine update; het hok rijdt weer. Had eerst nog wat ruzie met de wastegate van de nieuwe turbo. Hiervan begon het lagerbusje plots los te laten en nadat hij gefixt was door Ter Stege begon hij ineens stroef te lopen. Ding was gewoon behekst....heb daarom een nieuw, aangepast turbinehuis gekregen en deze zit er nu op. Kreng spoelt als een orkaan op en bouwt daarom ook snel veel druk op. Daarom de preload van de wastgate erg slap gezet, zodat het wat binnen de perken blijft ivm originele software.
Wat de software betreft, ben ik van plan om komend zomer de auto klaar te hebben voor een bezoekje aan JD. De bedoeling was altijd om dat in 2021 te doen, maar doordat de hybrid turbo er nu al op zit, moet de krachtkuur ook maar wat naar voren worden geschoven. Ik heb daarom mijn to-do lijst wat bijgewerkt en ingekort; de minder noodzakelijke dingen zijn geschrapt en daardoor zou het moeten lukken om voor komend zomer een afspraak in te plannen.
De dingen die gedaan moeten worden voor de zomer:
Januari:
-Oil catchcan fabriceren. Dampt nu gewoon via een slang naar atmosfeer, wil dit even via een potje en filtertje doen
Februari
-Remklauwen achterzijde nalopen. Rechter klauw werkt niet helemaal goed mee zoals het lijkt
-2 voorbandjes vervangen voor Nankang NS-R
-APK
Maart:
-Surgetank met 044 pomp onder de auto (ja, ik wordt zo langzamerhand gek van het lawaai van de pomp in de auto :duh: )
-Custom turbo aanzuigslang maken met dikkere doorlaat. Heb de mijne nu aangepast voor de hybrid, maar dat kan beter
-Druktest op het inlaattrajet
April:
-Distributieriem vervangen en upgrade waterpomp plaatsen voor betere circulatie....heb gevoel dat die nog wat beter kan
-Krukastandwiel vervangen. Deze willen nog wel eens barsten en als de db er toch af is, is dit een kleine moeite
-Lichter en gebalanceerd vliegwiel monteren
-Zwaardere koppeling en drukgroep monteren
-Druklagergaffel verstevigen met 3mm plaatstaal, deze wil namelijk nog wel eens scheuren met een zwaardere koppeling
Mei:
-Als waterkoeling nog steeds beter moet, dan een koudere thermoswitch plaatsen
-Koelventilatoren beter ophangen
-Beugel fixen voor kvs expansievaatje, de huidige zakt een beetje door
-Bougies vervangen en informeren bij JD voor merk, type en elektrode-afstand
-Kleppendekselpakking vervangen ivm licht doorzweten
Juni:
-Afspraak inplannen met JD
Mooi lijstje hè, maar voor mij werkt dat altijd goed. Goed overzicht en duidelijk wat er moet gebeuren.
Bij het lijstje is trouwens nog 1 ding bij gekomen vorige week. Ik wil hem ombouwen naar wideband. Dit schijnt beter en veiliger te zijn voor het blok en ook beter te tunen, aangezien mijn narrowband bij volgas in open loop gaat. Hierdoor registreert hij niet de AFR ivm het te kleine bereik van de narrowband. Bij wideband blijft hij bij volgas in closed loop, waardoor hij de AFR blijft registreren. Juist bij volgas is dit belangrijk, aangezien het gewoon de gaten in de zuigers kunt branden wanneer het blok te arm loopt.
Heb gisteren een wideband ECU en lambdasensor gekocht, dus dat project loopt ook.
Nou, genoeg genoeg tekst, eerst maar weer eens een paar foto`s :tooth:
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/79020051_2457796764342912_238981708450365440_o_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/79109348_2438256442963611_6564796042364059648_o_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/74183857_2397373297051926_8287472386446458880_o_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/78302519_2436371596485429_244134286226096128_o_original.jpg
racecees
29-12-2019, 12:21
Ziet er mooi uit allemaal René! :thumbup:
Leuk om het verhaal zo te volgen, zelf ben ik bezig met een Golf1 GTI waar ik ook een 1.8 20v in ga hangen, de turbo die jij hebt gekocht lijkt me wel wat.
Over de chiptuning, geen idee wat de kosten allemaal zijn, maar heb je wel eens over een standalone computer nagedacht?
Ben je nou heel veel duurder uit? Zelf wil ik er een Maxxecu bij gebruiken vanwege de goede ervaring (tot nu toe, druk aan het opbouwen) bij m'n keverblok.
Maxxecu kan de kabelboom op maat leveren...
Wat zijn jouw gedachten daarover?
Gr. Cees
Ziet er mooi uit allemaal René! :thumbup:
Leuk om het verhaal zo te volgen, zelf ben ik bezig met een Golf1 GTI waar ik ook een 1.8 20v in ga hangen, de turbo die jij hebt gekocht lijkt me wel wat.
Over de chiptuning, geen idee wat de kosten allemaal zijn, maar heb je wel eens over een standalone computer nagedacht?
Ben je nou heel veel duurder uit? Zelf wil ik er een Maxxecu bij gebruiken vanwege de goede ervaring (tot nu toe, druk aan het opbouwen) bij m'n keverblok.
Maxxecu kan de kabelboom op maat leveren...
Wat zijn jouw gedachten daarover?
Gr. Cees
Waar ie je topic dan?? :tongue:
Wel nagedacht over standalone ECU.....zie tegenwoordig hele mooie dingen van ECU master...kan daar een plug and play module voor een 1.8T voor kopen, mooie digitale dashboards en heel veel mogelijkheden....maar helaas heb ik er te veel weinig kaas van gegeten. Als ik meer en dieper in de materie had gezeten, was het misschien wel tot geweest, maar dan gaat het uiteindelijk toch ook weer om dik geld hoor. ECU kost 1000, plug and play module paar honderd...enz...
Als je blijft aanpassen en verbeteren en je hebt verstand van software, dan is een standalone uiteindelijk goedkoper. Ik bouw hem nu 1x op zoals ik hem wil hebben en dan laat ik hem afstellen. Qua vermogen ben ik dan ook tevreden en ik hou het daar dan ook bij.
Maar zeker al eens over nagedacht hoor :thumbup: :)
racecees
29-12-2019, 12:44
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?p=1660461#post1660461
Deze is van de kever maar het lukt me de laatste tijd niet om foto's te plaatsen, vandaar dat er niet veel van de laatste tijd op staat.
Maar er gebeurd genoeg ;)
Het klopt inderdaad dat er genoeg te koop is, moeilijk om een goede keuze te maken. Zelf heb ik er ook (te) weinig verstand van maar ik ben gelukkig goed geholpen door 2 vrienden. Ook heeft Maxxecu diverse hulplijnen via facebook.
Ik probeer geen verkooppraatje te houden, was gewoon benieuwd hoe jij erover dacht, en als je inderdaad alles zo op een rijtje zet heb je wel gelijk.
Omdat ik nog een turbo en ECU moet kopen (voor de golf) sta ik er anders in ;)
Gr. Cees
Ik vatte het ook niet op als verkooppraatje hoor :thumbup:
Ik weet niet wat je plan is met de Golf, maar een ECU met kabelboom kost tegenwoordig ook niet zoveel meer. Ik heb in 2009 mijn huidige ECU en kabelboom gekocht voor 500eu en vorige week dus een wideband ECU uit Engeland voor 45eu :redface:
Denk dat je tegenwoordig wel voor 100eu een kabelboom met ecu en evt wat sensoren erbij hebt. Startblokkering wegschrijven kost 50eu en dan ben je stukken goedkoper uit dan een standalone. Maar goed, het hangt er dus van af wat je plannen zijn.
Onderdeeltjes voor de wideband ECU ombouw heb ik bijna compleet. Pinbezetting van de BAM en APX ECU ook al vergeleken en in een tabel uitgezet. Paar kleine verschillen, dus moet de kabelboom iets aanpassen
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/IMG_20200105_085354_484_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/IMG_20200105_083237_original.jpg
Weer lekker bezig hier !! Ga je tzt de carrosserie ook nog eens aanpakken, of blijft het een sleeper ?
Weer lekker bezig hier !! Ga je tzt de carrosserie ook nog eens aanpakken, of blijft het een sleeper ?
Dat ga ik doen als ie de anabolenkuur heeft gehad :thumbup:
Dat ga ik doen als ie de anabolenkuur heeft gehad :thumbup:
Klasse, dan heb je echt een superfijne mk2 ! EN: Built, not bought :thumbup:
ECU is bij Stefan geweest en is nu vrij van startblokkering. De EGT meter is ook binnen en ik wil volgende week de olie catchcan af maken.
Verder heb ik nog even de spec-lijst van de Golf toegevoegd aan de openingspost.
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/IMG_20200127_184230_171_original.jpg
Volgende update weer wat meer foto's :D
Eerst maar eens de bougies vervangen. De huidige zitten erin sinds ik het blok heb ingebouwd.....dus zo'n 2.5 jaar en dik 20000km. Waren zgn longlife bougies, maar ik ben nu overgestapt op de NGK BKR6E en ga die gewoon met elke oliewissel vervangen.
Na aankoop even op 0.7mm gezet met mijn AliExpress special tool en gemonteerd. Voor m'n gevoel loopt ie nu anders stationair....en heeft ie een wat diepere sound?
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1580311782249_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1580311485707_original.jpg
De Toyo R1R bandjes op de voorwielen (komen van achter) waren eindelijk aan vervanging toe, dus nu staat ie rondom op de Nankang NS2R in de maat 195/50/15. Hoop van 't zomer hem weer uit te laten op het circuit, dus qua grip kan ik er nog niet zoveel over zeggen....maar qua looks bevallen ze echt stukken beter dan de Toyo 's. Echt een ruig bandje met mooi profiel en dikke wangen :rock:
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1581534531893_original.jpg
Johan1982MK1
12-02-2020, 21:05
Mooi ruig ding zo :rock: :thumbup: :thumbup:
Ligt nieuw asfalt op Assen, ben benieuwd hoe dat straks gaat ;)
MartinGT
12-02-2020, 22:18
Inderdaad stoere kar zo!
Ben benieuwd hoe de bandjes bevallen👍
De Golf heeft weer 2 jaartjes APK! Van tevoren nog even de remmen rondom los gehad, schoon gemaakt en voorzien van een fris laagje keramisch vet en nog de remvloeistof ververst....zit alweer 2 jaar in.
Technisch is hij wel fris, maar qua roest begint hij nu wel wat minder te worden. Kunststof wielrandjes zijn eraf en daar zat helaas ook wat...of zeg maar, daar zat helaas niets... :D
Maargoed...nog even tot de zomer bezig voor de powerupgrade en daarna lekker bezig met de carrosserie roestvrij maken
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1582046964637_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1582046967071_original.jpg
een paar technische dingen die niet helemaal meer in topconditie zijn, zijn de accu en de startmotor. Als motor warm is, gaat ie erg moeilijk rond..en de niet fitte accu trekt hij dan in een paar startpogingen leeg. Zo stond ik dus vorige week na wat boodschappen met een lege accu...kak! :D gelukkig kwam de vrouw al gauw met de Passat, zodat ik hem kon overstarten. Ook dan draait ie zwaar, maar net genoeg om het blok aan te slingeren....startmotor staat op mijn lijstje gepland in april, dus hij moet het maar ff volhouden
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1582047006005_original.jpg
tot slot nog bezig geweest met de olie catchcan....is bijna klaar
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1582046951221_original.jpg
Hoppa.......het carterventilatie potje is ook klaar. Een echte catchcan is het niet geworden, omdat de onderste aansluiting de ventilatie van het carter is. Mocht er iets condenseren, dan loopt dat het carter weer in. Belangrijkste is dat de dampen gewoon naar atmosfeer gaan en niet naar de inlaat...blijft het inlaattraject mooi schoon en het belangrijkste: de dampen komen niet meer in de verbrandingskamer in.....carterdampen zijn octaanverlagend en dat willen we niet :D
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1582401788757_original.jpg
volgende klus: custom oversized aanzuigslang maken tussen turbo en luchtmassameter. De huidige heb ik wat moeten aanpassen ivm de hybrid turbo, maar heeft nu zeg maar een dunnere doorlaat dan de turbo zelf...een soort van ademen door een rietje zeg maar.
een paar technische dingen die niet helemaal meer in topconditie zijn, zijn de accu en de startmotor. Als motor warm is, gaat ie erg moeilijk rond..en de niet fitte accu trekt hij dan in een paar startpogingen leeg. Zo stond ik dus vorige week na wat boodschappen met een lege accu...kak! :D gelukkig kwam de vrouw al gauw met de Passat, zodat ik hem kon overstarten. Ook dan draait ie zwaar, maar net genoeg om het blok aan te slingeren....startmotor staat op mijn lijstje gepland in april, dus hij moet het maar ff volhouden
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1582047006005_original.jpg
Mooiste van dit verhaal. Je gaat gewoon lekker met die golf boodschappen doen, terwijl de passat blijkbaar ook gewoon beschikbaar was.
Mooiste van dit verhaal. Je gaat gewoon lekker met die golf boodschappen doen, terwijl de passat blijkbaar ook gewoon beschikbaar was.
Haha klopt inderdaad....zoveel mogelijk van genieten toch? :rock:
Accu was weer dood, dus vanmiddag maar ik even vol gereden....komende week maar een nieuwe bestellen. Nog een paar foto's geschoten op het voormalige Eemshavencircuit. Tenminste....dat wat er nog van over is.
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1582470364298_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1582470368502_original.jpg
Gelijk heb je! Tof ding man.
riendert
24-02-2020, 11:09
Wat een heerlijk ruig ding!
The Skinnmeister
26-02-2020, 13:23
Gaaf :thumbup:
Onderdeeltjes voor de oversized TIP bijna allemaal binnen. Nu nog 2 tuutjes eraan bakken voor de divertervalve en N75 en een beugeltje richting kleppendeksel en dan is ie klaar.
Oud: 58mm->51mm->76mm
Nieuw: 58mm->76mm->102mm
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1582997928086_original.jpg
Was afgelopen zondag even naar het TT circuit geweest om te kijken tijdens een trackday. Lekker met de Golf doe kant op getourd en ook binnendoor weer naar huis. Viel me op dat hij elke keer tijdens wegrijden in z'n 1e versnelling eerst even kraakt voordat ie in beweging komt. Iets in de voorkant beweegt op dat moment. Thuis even de kap open en wat zitten hangen aan de motor...gaat best soepel heen en weer. Ook lag er wat olie op de versnellingsbaksteun...okee, tijd voor een nieuwere!
Meteen maar wat beters....dus 2 steunen voor de achterkant van Bluepower overgenomen. Zijn Vibra-Technics met oranje stip....wat duidt op de Competitie exemplaren. Mijn voorste steun is al eentje van Vibra-Technics, maar heeft een blauwe stip....en is dus de Road versie.
Ben benieuwd hoe het blok er straks in ligt....zal ongetwijfeld wat meer vibraties geven, maar vind het belangrijker dat het blok er strak in ligt.
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1583332585250_original.jpg
Nou, de vibra competition steunen zitten erin.....wow, nu weet ik waarom ze de naam VIBRA-Technics hebben.. 😁
Stationair is de vibratie in de auto behoorlijk! Het stuur zie je trillen, de stoelen vibreren, en het geluid onder de kap is ook wat veranderd. Tijdens het rijden wordt de trilling iets minder, maar is nog steeds duidelijk aanwezig. Een wat huilend geluid is erbij gekomen, maar blijkt normaal te zijn na wat te googlen....schijnt uit de bak te komen en versterkt te worden door de stugge steunen.
Maar het belangrijkste....het rijden. Echt niet normaal meer hoe strak het blok erin ligt. Ik had wel eens gelezen dat het voelt alsof hij aan het schutbord vastgebout zit....nou, zo voelt het inderdaad! Geen gekantel meer tijdens het overschakelen en van- en op het gas gaan......hij pakt nu ook veel mooier op bij het op- en terugschakelen.
Ik denk als je elke dag veel km moet maken, dat je dan wel redelijk gestoord kan worden (helemaal icm die zoemende 044-pomp in de kofferbak 🤪), maar gelukkig hoef ik dat niet. Hij voelt nu weer iets meer hardcore dan ie al was...like!
De oude motorsteun zag er nog redelijk uit, maar de versnellingsbaksteun was echt helemaal op. Olie liep er aan alle kanten uit en de 2 delen lijken los van elkaar te zitten.
De RVS 3" TIP is klaar! De oorspronkelijke siliconen TIP van Boostproducts moest wat donormateriaal leveren. Lijkt niet erg netjes met die zwarte en blauwe door elkaar, maar zodra hij gechipt wordt, gaat de LMM toch in de kliko en komt het blauwe verloop 3"->4" er tussen...en de 25mm slang van de BOV is onderweg.
Next: de Bosch 044 verplaatsen in een antisurgetank onder de auto 🤗
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1583948506420_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1583948511657_original.jpg
racecees
11-03-2020, 21:13
Gaat lekker zo René! :thumbup:
Kun je verschil in vermogen merken?
A.s. vrijdag nog naar Zandvoort? Ik ben van plan met de mk2 te gaan :D
Gr. Cees
wessel97
11-03-2020, 21:26
Waren die Vibra steunen nieuw? Als dat zo is hebben ze ff wat inwerktijd nodig van 500km ofzo daarna worden ze stiller.
Het verschil dat dit soort steunen maken is inderdaad immens, en dat terwijl het op papier 'maar' motorsteunen zijn. Ze lijken zoveel meer te doen als alleen dat😂 beste upgrade die ik tot nu toe gedaan heb.
Dat jankend geluid is normaal, heb ik ook.
Gaat lekker zo René! :thumbup:
Kun je verschil in vermogen merken?
A.s. vrijdag nog naar Zandvoort? Ik ben van plan met de mk2 te gaan :D
Gr. Cees
Heb er nog niet mee gereden....wacht nog op 2 slangenklemmen, die worden morgen geleverd. Maar.....qua vermogen kan ik er dan nog niets over zeggen, omdat ik nog altijd in deellast moet blijven rijden ivm de hybrid turbo. In vollast gaat de lambda in open loop, dus grote kans dat ie dan te arm gaat lopen.
Nee, ga niet naar Zandvoort. Lijkt me wel een heel mooi circuit om te rijden... helemaal met de nieuwe kombocht!
Veel plezier :thumbup:
Waren die Vibra steunen nieuw? Als dat zo is hebben ze ff wat inwerktijd nodig van 500km ofzo daarna worden ze stiller.
Het verschil dat dit soort steunen maken is inderdaad immens, en dat terwijl het op papier 'maar' motorsteunen zijn. Ze lijken zoveel meer te doen als alleen dat😂 beste upgrade die ik tot nu toe gedaan heb.
Dat jankend geluid is normaal, heb ik ook.
Ja nieuw idd...zijn ooit wel gemonteerd geweest, maar er is nooit mee gereden. 500km ja? Okee...ben benieuwd. Maar mocht het zo blijven zoals nu, vind ik het ook prima hoor...ding is verder ook niet echt gebouwd voor comfort ofzo...haha :D
Inmiddels een paar honderd km verder en het lijkt inderdaad alsof de steunen wat soepeler worden :thumbup:
Het 3e klusje voor deze maand was de Bosch 044 verplaatsen naar onder de auto in een surgetank. Het gezoem begon inmiddels echt wel storend te worden. Dus.....tankje besteld op Ali en weer even knutselen
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1584869289885_original.jpg
So far, so good......totdat ik de auto starten. De las bleek lek te zijn, dus hij begon benzine te druppen. Ik heb de tip gekregen om het gaatje dicht te tikken met een doorslag met het materiaal wat er omheen zat...en dat werkte perfect! Had ondertussen ook een iets dikker rubber gekocht...die erbij zat voelde aardig dun en week aan. Heb daarna het tankje met de compressor op 0.5bar gezet en in een emmer water gegooid....geen bubbels, dus hij was dicht!
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1584869307089_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1584869303101_original.jpg
Daarna alles weer gemonteerd onder de auto met nieuwe slangenklemmen...op naar de volgende klus!
Johan1982MK1
22-03-2020, 11:21
Mooie oplossing zo En dat zal behoorlijk schelen met lawaai :D
The Skinnmeister
22-03-2020, 12:11
Netjes gedaan idd!
Op de To-Do lijst stond voor de maand april het een druktest op het IC-tracject en het koelsysteem nalopen ivm wat temperatuurproblemen. Stationair werd hij eigenlijk al meteen na de motorombouw te warm....niet dramatisch, maar het metertje stond wel redelijk naar rechts te wijzen zeg maar... De koelfans sprongen wel elke keer netjes aan, maar gingen weer uit terwijl de temperatuur nog best hoog was.
Rijdend was er niets aan de hand...ook een stukje boenderen trok hij prima, maar op het circuit kwam hij ook koeling tekort....vandaar toen uiteindelijk ook de kachelplof.
Dus: Waterpomp eruit en controleren op beschadigingen oid en vervangen voor eentje met metalen schoepen. Bij het eruit trekken van de waterpomp, was meteen de oorzaak van de koelingsproblemen te zien. In een kachelradiateur zitten zgn "turbulators" die zorgen voor een betere warmte-overdracht. Dit zijn kunststof wokkels die in de pijpen van de kachel zitten. Schijnbaar is er een keer eentje los gekomen en die is blijven hangen in de waterpomp....de pomp had hierdoor een slechte opbrengst en daardoor lage flow in het koelsysteem.
De nieuwe waterpomp zit er nu in en ik heb ook meteen de distributieriem met spanrol en spandemper vervangen, aangezien het toch alles los lag.
De eerste kilometers zijn gemaakt en qua temperatuur lijkt het goed te gaan. Stationair laten de koelfans nu netjes de temperatuur tussen de 90 en 95 graden schommelen. Nice!
Pasta in de waterpomp :D
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/93255254_2711462595642993_8333689133654343680_o_original.jpg
Pomp met kunststof waaier vs. pomp met metalen schoepenrad
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/93713243_2713235425465710_2319098974801231872_o_original.jpg
Johan1982MK1
19-04-2020, 06:02
Poeh, die zit inderdaad goed vol. Dat zal de doorstroming behoorlijk verhinderd hebben ja.. toch wel mooi vind ik zelf als je zulk soort dingen vervangt dat je ook echt een duidelijke oorzaak vind. Anders blijf je zoeken :D
Klopt...ik deed ook stiekem een klein vreugdedansje toen ik die waterpomp eruit trok en al dat plastic zag 😁
Phoe idd lijkt wel spirelli!
Mooi dat je het gevonden hebt ! :thumbup: :cool:
Sinaasboom
19-04-2020, 09:15
Gelukkig heb je het gevonden, scheelt weer een hoop zorgen!
Klopt...ik deed ook stiekem een klein vreugdedansje toen ik die waterpomp eruit trok en al dat plastic zag 😁
begrijpelijk, anders blijf je bezig. :thumbup:
Vandaag nog even gauw een druktest gedaan op het ic traject en daarmee is het lijstje voor april afgerond. Volgende maand ga ik de koppeling vervangen en de koppelingshevel versterken.
Vanmiddag nog even gereden en hij loopt toch net iets te ver door in temperatuur als hij een tijdje stationair staat te pruttelen. Ik heb nog een iets koudere thermoswitch liggen, dus ik zou die nog even kunnen proberen. Eerst maar eens testen of hij wel verder koelt als ik de huidige thermoswitch even kortsluit.
De auto nog even voorzien van een laagje wax, zodat hij weer egaal mat is, de velgen en de uitlaat even een frisse laag zijdeglans zwart gegeven en het kunststof weer zwart gemaakt. Het hok staat er weer tof bij nu!
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1587402721433_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1587405458777_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1587405461907_original.jpg
Johan1982MK1
21-04-2020, 06:58
Heerlijk! Als ik dit zo zie zou ik zo ook weer een type2 ophalen. heb ze vroeger bij bosjes gehad, het blijft een machtige machine zo.
Zojuist een nieuwe KVS thermoswitch geplaatst met schakelwaarden;
AAN:95°C
UIT:90°C.
Vervolgens de laptop aan de Golf gehangen en een logje gemaakt van de KVS sensor van het blok. Lijkt allemaal best netjes te gaan zo te zien. Misschien nog een keer een thermoswitch die íets eerder aanspringt, zodat ie niet zo ver door loopt....voelt net ff wat beter
Op het metertje in het MK2 dashboard lijkt het allemaal wat spannender dan dat het dus in werkelijkheid is.
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/kvs_original.jpg
RobertVoorst
21-04-2020, 15:29
Op het metertje in het MK2 dashboard lijkt het allemaal wat spannender dan dat het dus in werkelijkheid is.
Precies dit, als mijn golf 2 stationair staat te draaien gaat de meter over de driekwart heen voor de fan aanslaat. Destijds de kvs sensor en fan switch vervangen omdat ik dacht dat deze kapot waren. Met gloednieuwe liep de meter nogsteeds over de driekwart op voor de fan aansloeg.
Toen maar eens gemeten bij welke temperatuur dit was, ook 95° bleek volgens de infrarood. Voor je gevoel is zon uitslag op de meter al gevalletje kookpunt ;)
Inderdaad.....hij loopt zo ver door dat ook ík het warm begin te krijgen :D
Afgelopen dagen bezig geweest om hem om te bouwen naar wideband ECU. Ik had inmiddels alle benodigde delen in huis en heb van een oude kabelboom wat draden kunnen gebruiken, aangezien er wat extra draden in de ecu stekkers moesten. Afgelopen maanden veel gelezen, uitgezocht, schema's en pinbezettingen vergeleken en uiteindelijk alles overzichtelijk op papier gezet. Beetje moed verzameld en beginnen maar!
De ombouwen op zich viel uiteindelijk best wel mee qua werk en al gauw kon ik de sleutel weer omdraaien. Goed nieuws: hij vloog niet in de fik en de lambda ging netjes regelen. Morgen alles even weer netjes intapen en dan maar eens wat data verzamelen tijdens het rijden.
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1588256952940_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1588256967921_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1588256963087_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1588278880125_original.jpg
Johan1982MK1
30-04-2020, 15:44
Nog best een klusje zo te zien :eek:
Lijkt mij tzt ook wel wat aangezien ik in mijn auto alleen een oliedruk lampje en een toerenteller heb :tongue:
RobertVoorst
30-04-2020, 15:51
Mooi werk! Is dat een 'originele' ECU die wideband ondersteund of gaat deze nog via een wideband controller?
Zag ook wat bekends voorbij komen op het AMT Forum overigens ;)
Het is een ECU van een iets jongere 225pk 1.8T die werkt met een wideband lambda. Allemaal orgineel dus. Mijn vorige lambda was een narrowband die alleen de lambda van het uitlaatgas tijdens deellast registreerde en bijregelde. De nieuwere ECU's hebben een wideband lambda die ook bij vollast blijft lezen en corrigeren indien nodig. Ook zit er EGT op. Het is allemaal net even wat mooier en veiliger te tunen.
Het is niet dat ik nu extra meters erop aan kan sluiten oid.
Haha ja mooi hè, die foto's van AMT
Update! :D
Afgelopen maand ben ik druk bezig geweest met de Golf. Ik kreeg van de boys voor mijn verjaardag een koppelingset die het uit moet houden tot 475Nm, dus dat kwam mooi uit....kon ik die meteen plaatsen ;)
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1590479265847_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1590479277820_original.jpg
Eerst de bak maar eens een Dasty behandeling gegeven:
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1590479283413_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1590479286573_original.jpg
Toen het druklagerduwding versterkt met 3mm plaatstaal:
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1590479291601_original.jpg
Daarna alles gemonteerd en teruggebouwd:
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1590479307688_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1590479310616_original.jpg
Ik had verwacht dat de koppeling een stuk zwaarder zou zijn, maar schijnbaar is de drukgroep origineel Sachs (logo's staan erin) en haalt ie het opgegeven Nm puur door de koppelingsplaat met de sinterplaatjes. Dikke prima, scheelt weer zwaar trappen.
Ook nog even een vaste leiding gefabriekt voor de radiateur ontluchting....is net ff wat netter dan zo'n bungelende slang :
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1590479296262_original.jpg
Vervolgens naar de Action gereden om het schap met bio-ethanol leeg te kopen, de benzinetank helemaal leeggepompt en mbv jerrycans de juiste mengverhouding aangemaakt:
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1590479329720_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1590479333617_original.jpg
Vervolgens kon de 4bar drukregelaar erin en de 1 graad koudere bougies
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1590479340242_original.jpg
En eindelijk was het dan zo ver....de Golf was er klaar voor. Dat kwam mooi uit, want ik had een afspraak bij JD op 20 mei om 14:00 .
Eenmaal daar aangekomen even met Martijn alle specs doorgenomen en wat de wensen waren qua koppel/vermogen. Vervolgens de dyno op, rondom vastgesjord en brullen maar!
Na flink wat runs bleek dat de intercooler te klein is, waardoor de inlaattemp te snel en te hoog oploopt....en de ECU dus gaat terugregelen. Hij kwam niet hoger dan 295pk hierdoor. Als test heeft hij er een intercooler van een Golf 5 GTI op gezet en daarna weer een run gedaan. De software was ongewijzigd, maar de inlaattemp was 30graden lager en hierdoor haalde hij opeens 314pk. Kijk....dat waren de cijfers die ik wou halen!
Daarna is hij nog wat wezen finetunen en kwam daarmee uiteindelijk op een resultaat van 314/414Nm. Je kan wel voorstellen dat daarna de hele dag met een grote grijns heb rondgelopen :D Was voor mij de eerste keer dat er een auto van mij werd afgesteld op een dyno. Ik was er behoorlijk gespannen onder, maar vond het een super ervaring.
Ding gaat nu echt als een kanon! En loopt keihard door alle versnellingen heen. Toch heeft ie nog steeds behoorlijk veel grip. Uiteraard de 1e en 2e volgas is gewoon zinloos, maar geef ik bij 80kmh in z'n 3 volgas, dan spuit ie er vandoor met minimale slip. Gaat allemaal heel geleidelijk.
Helaas is de voorste Vibra-Technics motorsteun overleden, maar daar komt vandaag een nieuwe voor. Was ook al een oud exemplaar die behoorlijk wat voor z'n kiezen heeft gehad. Ga deze vandaag monteren en dan wat rijden en loggen om te zien of de inlaattemp op de weg ook zo hoog wordt.
Ik heb al een grotere intercooler op het oog, maar doe dit later ff....ben eerst wel ff klaar met sleutelen. Moet ook een grotere radiateur voor ivm oplopen temperatuur bij belasting, dus doe ik dat tegelijk met de intercooler
Goed.....nog een paar foto's:
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1590479353301_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1590479344844_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1590479356475_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1590479372758_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1590479347957_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1590479359959_original.jpg
Roy16VG60
26-05-2020, 10:02
Weer goed bezig! Mooi vermogen!
Als alternatief voor sinterplaat koppelingen; Sachs heeft een standaard set voor de 02A die tot 450Nm gaat. Dit is de 3000 332 001. Deze is voor de T4 Syncro maar past op een G60 vliegwiel met 02A bak :thumbup:
EnVeeZee
26-05-2020, 10:34
Mooie getallen René!! Bommetje.
Johan1982MK1
26-05-2020, 10:38
Mooie updates weer en een beste bak vermogen voor een 20vt :D
Van Limburg
26-05-2020, 10:38
haha die busjes ethanol
een 3xx pk is toch weer mooier dan een 2xx pk :D
Wat ga je met de intercooler doen?
Black Devil
26-05-2020, 11:46
Super tof dit!
Moet zeggen zo een IC door je motorkap heen is toch ook niet gek 😛
racecees
28-05-2020, 05:54
Gefeliciteerd René!
Loon naar werken, wat een mooie cijfers!
Gr. Cees
knarfmk1
28-05-2020, 09:08
Mooie cijfers Rene! Ik kan me voorstellen dat dit echt lekker loopt, vooral met de 400Nm aan koppel!
Heerlijk René! Volgende upgrade watergekoelde IC a.u.b. dan kan ik dat kopiëren voor mijn g60 T3 project.
The Skinnmeister
28-05-2020, 12:21
Goed bezig, mooie cijfertjes zo. Wat een kanon :thumbup:
Zo dan....daar zit brand genoeg in !! Pfoi...
Goed werk kerel !
jetta mk1 '82
28-05-2020, 20:11
Kickuh! :cool:
Ik zag het racemonster nog staan zondag naast de cabrio geparkeerd bij het Pagedal.
Zag jou volgens mij ook nog lopen met je familie..
Maar het is een echte sleeper hoor, autootje staat er "heel bescheiden" bij !
Thanks Fred!
Gas auf die lolly! Kilometertellerkabel vervangen, dus tijd om eens een filmpje te maken hoe hard het ouwe hok nou loopt :D
0-100 nog eens gemeten. En 402m (¼ mile). Uiteraard met wielspin en GPS, dus niet helemaal accuraat. Lastiger om te doseren met dit vermogen. Gelukkig vanaf de 3e versnelling volle grip, dus dan maakt ie echt meters.
N0bb9u7pa_8
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1591349259196_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1591349261209_original.jpg
Johan1982MK1
05-06-2020, 11:42
Das niet verkeerd :D
De 400m zijn E46 BMW M3 tijden :D
Prachtig om te zien René, goed bezig weer :thumbup:
Nog steeds niet kapot! :D
Heb gisteren eindelijk met veel pijn en moeite de cabrio van de vrouw kunnen inhalen ;) ....leverde een leuke fly-by op:
A7-Rqw2qA2U
jetta mk1 '82
06-07-2020, 19:49
Papaaaaa!!!!! :cool:
Roy16VG60
06-07-2020, 19:53
Papaaaaa!!!!! :cool:
Haha inderdaad. Super! :D
haha! jaa dat zijn de leuke opmerkingen
Vandaag maar begonnen met het volgende project: "project cool down". :D
Bedoeling is dus om de AIT en KVS temperatuur wat lager en wat meer onder controle te krijgen. De AIT liep tijdens de runs op de dyno (erg warme dag) op naar zon 60°C en dat kost dus serieus vermogen. Toen er een andere FMIC werd gemonteerd, daalde de temperatuur naar 30°C en bij die temperatuur leverde de ketel 314pk. Okee....hij leverde bij 60°C een vermogen van 295pk, dus dat is nog steeds veel...en op de openbare weg is de temperatuur wat lager....maar het is niet optimaal. Op het circuit zal het ongetwijfeld weer naar de 60°C gaan. Dus dat moet beter. Ook de KVS temperatuur blijft wat instabiel....stationair loopt ie toch nog wat hoog op, ondanks dat de koelfans netjes aan en uit gaan....en ook liep de temperatuur tijdens de runs op de dyno op. Het is net alsof de flow door de radiateur te laag is.
De volgende dingen wil ik daarom doen:
*Grotere FMIC
*Grotere radiateur
*Oliekoeler verhuizen zodat ie niet voor de koelers hangt
*Meer lucht dmv speedholes en airducts
*Cold air feed dmv dikke slang van de snuit naar luchtfilter
Ben vandaag maar begonnen met de eerste speedholes te zagen in de bumper. De binnenbalk ga ik ook nog verzagen, zodat er maximaal lucht naar de koelers gaat.
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1594118888683_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1594118891612_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1594118894885_original.jpg
Roy16VG60
07-07-2020, 12:14
Ik weet niet wat je budget is maar je zou eens kunnen kijken naar Aluminium/koper radiatoren. Deze werken ook efficiënter. Zijn echter wel prijzig.
Bluepower
07-07-2020, 12:25
Waterless coolant gebruiken, zorgt ook voor een betere warmte-huishouding!
Interessant onderwerp dit. Mijn inlaatspruitstuk wordt ook best warm, dus ik ben hier ook wel over aan het nadenken. 1 ding wat belangrijk is, is dat er niet alleen lucht in kan, maar dat het ook weer goed weg kan. Kijk bijvoorbeeld eens naar de motorkap van Pinderwagen, zo houdt je de radiateurwarmte ook uit de motorruimte.
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/IMG_20200707_205057_079_original.jpg
Ik weet niet wat je budget is maar je zou eens kunnen kijken naar Aluminium/koper radiatoren. Deze werken ook efficiënter. Zijn echter wel prijzig.
op eBay staan tegenwoordig niet al te dure te koop.... :thumbup:
Waterless coolant gebruiken, zorgt ook voor een betere warmte-huishouding!
die onthoud ik ff :thumbup:
Interessant onderwerp dit. Mijn inlaatspruitstuk wordt ook best warm, dus ik ben hier ook wel over aan het nadenken. 1 ding wat belangrijk is, is dat er niet alleen lucht in kan, maar dat het ook weer goed weg kan. Kijk bijvoorbeeld eens naar de motorkap van Pinderwagen, zo houdt je de radiateurwarmte ook uit de motorruimte.
heb jij ook een CAI? Dat scheelt ook veel. De mijne trekt nu het lucht uit de motorruimte en dat is ook niet echt optimaal...als ik een slang leg van de snuit naar het luchtfilter, is de aangezogen lucht naar de turbo al lager dan nu....dus zal de temp van het lucht nadat deze op druk is gebracht ook wat lager worden dan nu...zijn allemaal dingetjes die allemaal meehelpen om de uiteindelijke AIT omlaag te krijgen.
De slang zet ik ook ff op mijn lijstje :tongue:
Van Limburg
08-07-2020, 10:39
Eigenlijk wel ruig zo :D
Mooi gedaan die inkepingen in de bumper.
Net een Cupra zo :tongue:
Allemaal finetuning kerel !! Goed werk, zijn leuke klusjes om uit te denken en te doen.
Ik denk dat deze boven budget is, maar als je golf hiermee te warm word dan ben je goed aan het stampen :D
https://www.proalloy.co.uk/products/golf-mk2-1-8t-cooling-package?_pos=2&_sid=fede297b0&_ss=r
Ik denk dat deze boven budget is, maar als je golf hiermee te warm word dan ben je goed aan het stampen :D
https://www.proalloy.co.uk/products/golf-mk2-1-8t-cooling-package?_pos=2&_sid=fede297b0&_ss=r
Ja nogal boven budget inderdaad :D
Denk dat het op mijn manier ook prima wil....en dat is een stuk goedkoper dan die set ;)
Vandaag werd de grotere intercooler geleverd. Geen speciaal merk oid, gewoon eentje van 150eu incl verzending van eBay. Komt waarschijnlijk net als de vorige oorspronkelijk uit China.
De huidige heeft een dikte van 65mm en een koelend oppervlakte van 550x140. De nieuwe is is net zo dik, maar heeft een oppervlakte van 550x300. Ik hoop daarmee iets meer warmte mee terug te kunnen koelen dan met de huidige.
Breedte is gelijk aan de kleine, dus hij pastte meteen tussen de slangen, maar de montagepunten aan de boven- en onderkant wijken iets af, dus er moet nog ff gehobbied worden.
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/IMG_20200716_210018_140_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/IMG_20200716_210018_145_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/IMG_20200716_210018_141_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/IMG_20200716_210018_143_original.jpg
dat zal wel helpen :D
die oude is wel klein :P
netjes zo hoor.
Johan1982MK1
17-07-2020, 05:19
Dit ga je wel merken inderdaad.
Ideaal heh bij een golf 2 dat het hele front er zo makkelijk voorweg kan :D
The Skinnmeister
17-07-2020, 06:55
Netjes!!
Die intercooler gaat m wel helpen denk ik. Maar wat eerder al is aangegeven, motorkap aanpassen om warmte af te voeren?
Die intercooler gaat m wel helpen denk ik. Maar wat eerder al is aangegeven, motorkap aanpassen om warmte af te voeren?
Dat is misschien ook een optie, maar ik heb het liefst geen gaten in m'n kap, aangezien het m'n daily is....dus staat in weer en wind buiten. En de motorkap aan de achterkant omhoog vind ik er verschrikkelijk uit zien. Ik ga eerst mijn lijstje afwerken en hopen dat het daarmee geholpen is.
Dat is misschien ook een optie, maar ik heb het liefst geen gaten in m'n kap, aangezien het m'n daily is....dus staat in weer en wind buiten. En de motorkap aan de achterkant omhoog vind ik er verschrikkelijk uit zien. Ik ga eerst mijn lijstje afwerken en hopen dat het daarmee geholpen is.
Motorkap omhoog moet je zeker niet willen, maar een kap erbij voor trackdays?
heb jij ook een CAI? Dat scheelt ook veel. De mijne trekt nu het lucht uit de motorruimte en dat is ook niet echt optimaal...als ik een slang leg van de snuit naar het luchtfilter, is de aangezogen lucht naar de turbo al lager dan nu....dus zal de temp van het lucht nadat deze op druk is gebracht ook wat lager worden dan nu...zijn allemaal dingetjes die allemaal meehelpen om de uiteindelijke AIT omlaag te krijgen.
De slang zet ik ook ff op mijn lijstje :tongue:
De standaard inlaatsetup van de Clio RS is al best goed, met een dubbele koude lucht aanvoer naar het filter. Ik zie dus ook weinig mogelijkheden om dit daadwerkelijk te verbeteren. Het luchtfilter zelf is ook gigantisch.
Dat is misschien ook een optie, maar ik heb het liefst geen gaten in m'n kap, aangezien het m'n daily is....dus staat in weer en wind buiten. En de motorkap aan de achterkant omhoog vind ik er verschrikkelijk uit zien. Ik ga eerst mijn lijstje afwerken en hopen dat het daarmee geholpen is.
Ik heb wel bonnet vents besteld om de radiateurwarmte zo veel mogelijk uit de motorruimte te krijgen, en de luchtdruk in de motorruimte wat te verlagen, wat weer voor meer luchtverplaatsing gaat zorgen.
Meet jij ook een hoge temperatuur van je inlaatlucht? Of voelt je inlaat warm aan als je stil staat?
Mooiste is om dit te meten tijdens het rijden.....als alles dan qua temperatuur goed en laat blijft, dan is het prima roch? Mijn inlaatspruitstuk wordt ook warm als ik een tijdje stil sta...heet zelfs.
Mij lijkt zoiets nog wel een keer leuk om te monteren....kan je de AIT direct aflezen ipv logjes te maken met de laptop. Misschien wat voor jou Scully? Kan je ook mooi het effect van de wijzigingen zien
#Aliexpress € 3,85 49%OFF | 0 ~ 800C Digital Tube Led Display Thermometer K-Type M6 Schroef Thermokoppel 12V Temperatuur Meter Auto Monitor meter Thermografiek
https://a.aliexpress.com/_B0ih5t
Aflezen is inderdaad het mooiste, maar bij mij gaat het nog met de hand op de inlaat. :D
Zoiets als VCDS is er wel voor de Clio, maar omdat die van mij één van de eerste is die uit te lezen is, is de informatie vrij beperkt.
De inlaattemperatuur weet ik dus niet, en die zou zo maar goed kunnen zijn. Maar een warme inlaat kan nooit goed zijn volgens mij. Ik heb deze aanpassing al in mijn hoofd sinds ik de splitter heb. Deze loopt ook door tot onder het stuurhuis, wat de luchtdoorstroming natuurlijk ook beperkt. Dus het plaatsten van de bonnet vents is ook een beetje een aero dingetje. :rolleyes:
Nice! behoorlijk verschil zo in formaat
Dikke sleeper heb je hier te pakken zeg, gaaf exemplaar. :D
Uiteraard gaat er ook wel weer wat kapot aan onze auto's....deze keer was de Cabrio van de vrouw de sjaak....liep warm tijdens een ritje naar Groningen. Dus...aan de kant gezet en de motorkap maar eens geopend om het kvs te checken....kvs? Eerder chocomel :D
Bijgevuld met kvs en rustig met de dop los naar huis gereden, zodat de overdruk weg kon. Ondanks dat, bleef hij het kvs er uit gooien....dus halverwege maar 3 liter slootwater erin gedaan (je moet wat hè...) en weer verder. Thuis de kop eraf getrokken en volgens de geleerden heeft cilinder 1 kvs lekkage gehad.
Goed, kop leeggehaald, weggebracht en is gevlakt, afgeperst en gewassen. Gisteren alle prut weer in de kop gemonteerd en de kop weer op het onderblok gezet. Vandaag maar eens kijken hoe ver we komen
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1595665019905_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1595665035093_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1595665038597_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1595665047238_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1595665050059_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1595665053219_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1595665068992_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1595665076727_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1595665084349_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1595665086752_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1595665093916_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1595665096498_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1595665099169_original.jpg
Roy16VG60
25-07-2020, 10:28
Leek me een mooie gelegenheid voor een 1.8t motorswap :D
Haha
Goed bezig!!
Black Devil
29-07-2020, 07:20
Goed bezig!
Die chocomel ziet er wel een beetje over datum uit btw.
Leek me een mooie gelegenheid voor een 1.8t motorswap :D
Haha
Goed bezig!!
heb het voorzichtig voorgesteld, maar helaas...... :D
De cabrio rijdt inmiddels weer. Nieuwe distributieset erop, originele 3delige kurkpakking vervangen voor een rubberen icm bijbehorende draadeinden, lekker geworsteld met die übergeile uitlaatklemmen en tot slot het blok weer afgevuld met verse sap. Next! :tongue:
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1596014615667_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1596014618521_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1596014620907_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1596014623620_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1596014630625_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1596014634088_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/FB_IMG_1596014644184_original.jpg
Och die klemmen, wat ben ik blij dat ik die niet meer op de auto heb.
K*tdingen zijn het.
Och die klemmen, wat ben ik blij dat ik die niet meer op de auto heb.
K*tdingen zijn het.
Alleen daarom zat ik al een spaghetti spruitstuk te overwegen :D
Is misschien sowieso geen slecht idee ooit...,aangezien er een scheur in het spruitstuk zit. Heb hem weer dichtgesmeerd met gungum, maar dat is vaak maar tijdelijk dicht
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.