View Full Version : T3 2.0 16v ABF
the puritan
26-07-2016, 21:32
Ik zal ook maar eens een berichtje hier plaatsen over de voortgang van het T3 ABF project. Een paar weken geleden heb ik een T3 panel uit 1985 gekocht. Ik heb een grotere auto nodig dan de Golf Mk1, dus dit is wel een leuke betaalbare vervanger. Maar..... een diesel met 50 pk is het toch niet helemaal voor mij. En ik heb altijd al een ABF ergens willen inhangen omdat het zulke fijne motoren zijn. Dit is het slachtoffer:
http://myalbum.com/photo/tPRpYBNPxo3i/720.jpg
http://myalbum.com/photo/sY6ZHt3ezHmn/720.jpg
http://myalbum.com/photo/06xP6tEPc9Ef/720.jpg
Het blok met de bak is er ondertussen uit.
http://myalbum.com/photo/7g35MrHLj7X4/720.jpg
http://myalbum.com/photo/UzKUNamo0qqc/720.jpg
De originele diesel versnellingsbak is veeeeeeel te kort voor de ABF dus heb ik een DK bak gekocht. Deze zit normaal achter de luchtgekoelde 2.0 boxer. Hier komt het koppelingshuis van de dieselbak op en dan zou de ABF er zo tegenaan gebout moeten kunnen worden.
http://myalbum.com/photo/XseujvI67P47/720.jpg
http://myalbum.com/photo/17mt6GeySkPo/720.jpg
Alleen moet ik nog op zoek naar een oud model (>1982)schakelstang omdat dit net even anders is bij de verschillende bakken.
De 1985 dieselbak
http://myalbum.com/photo/wUJlEMaEWpDH/720.jpg
De pre 1982 DK bak
http://myalbum.com/photo/5yAz35nyh5Uf/720.jpg
Wordt vervolgd......
hele mooie bus en heel mooi project, ga ik zeker volgen
Pewi Vwteam
26-07-2016, 22:42
Gaaf abf in een t3 leuke combi ben benieuwd
Ik volg ook😊
Mijn Doka moet het doen met een "normale" 8 klepper :D
Een ABF zal wel veel leuker gaan
jetta mk1 '82
27-07-2016, 16:17
Gave bus zeg!! Stiekem een klein beetje jaloers, ik zou ook graag zo'n bus icm een ABF willen :)
the puritan
27-07-2016, 19:26
Ik ben nog wel op zoek naar een compleet schema voor een ABF uit 1998 met startonderbreker. Ik heb een paar schema's, maar niet alle draadkleuren komen overeen. Dus als iemand er 1 heeft......
gaaf man! mooi project en echt een ding met super potentie icm wat verlagen etc :thumbup:
the puritan
27-07-2016, 19:57
Hij wordt zeker verlaagd, daar is geen twijfel over mogelijk. :-)
ik heb nog een 5 bak liggen van een diesel met een bellinghaus van een 2,1 wbx
the puritan
27-07-2016, 22:26
Ik hou het bij de lange 4 bak omdat die veel sterker zijn dan de 5 bakken. En de DK bak is in zijn 4 net zo lang als een 5 bak in zijn 5.
Hele vette panel! Ziet er behoorlijk strak uit :)
huinkroese
28-07-2016, 10:32
Heel vet! Licht en kaal houden, originele velgen en het is een super sleeper! :-)
Nice! Tof project! Panelvan met n ABF :cool:
Golf3-20vt
28-07-2016, 16:32
https://drive.google.com/folderview?id=0B_V9-6xfgGlINzhhM2IyNmItOWRhZS00MzBkLTk2MTEtNGIyZDFmMDg0NWM2&usp=sharing hier zijn heel wat schema's te vinden
the puritan
28-07-2016, 19:44
Die was ik al tegen gekomen. Maar er kloppen een aantal dingen niet. Zo heb ik geen versterker tussen de ecu en bobine. Deze zit rechtstreeks op de ecu. En de draadkleuren van de Lambda zijn anders. En zo loop ik tegen nog meer probleempjes aan. En er staat geen startblokkering bij.
Pewi Vwteam
29-07-2016, 07:32
Kijk hier A2resource.com ce2 stekker f g1 en g2 zijn voor jou van belang. Je kan hem aansluiten aan de hand van de stekker functie s. Startblokkering kan ik je wel verwijderen mocht je dat willen.
the puritan
29-07-2016, 10:19
Daar had ik al gekeken. Maar wat ik op andere fora had gelezen is dat de Seat kabelboom sommige draadkleuren anders heeft dan van VW. En dat maakt het lekker verwarrend. Ik wil hem zo minimalistisch mogelijk aansluiten omdat ik toch gewoon het dashboard van de T3 hou. Er komt waarschijnlijk nog wel een losse toerenteller bij, maar verder niet. Ik maak een aparte zekering/relaiskast voor de motor. Dit lijkt mij het makkelijkst, mede omdat de motor achterin ligt.
Pewi Vwteam
29-07-2016, 18:50
Als je van de pin nummers uit gaat van de zekeringskast stekkers maakt het niks uit welke kleur de draad heeft.
the puritan
01-08-2016, 20:34
Nou, die kabelboom komt wel, eerst de overige hardware maar eens in orde maken. Het diesel blok is ontdaan van zijn organen. De oliepomp, carter, thermostaathuis en waterslangen heb ik nodig voor de ombouw. Bij gebrek aan een motortakel heb ik de schommelhaken maar gebruikt.
https://myalbum.com/photo/KDFtkDqsqyuk/720.jpg
https://myalbum.com/photo/57Qh6MBiy5ZE/720.jpg
Nu is het even wachten op een versnellingsbak pakking en dan kan er weer wat samengebouwd worden.
Gaaf project! Ik blijf volgen.
the puritan
03-08-2016, 21:16
Nou is mij verteld dat ik een G60 vliegwiel met drukgroep nodig heb, maar is dit niet exact hetzelfde vliegwiel als van de ABF? Ze zijn allebei voor een 228mm koppeling.
Jep, zijn hetzelfde. Net als die van een tdi. Heb je die nog nodig? Heb nog 1 of 2 vliegwielen liggen.
the puritan
04-08-2016, 18:57
Nee, ik heb een compleet ABF blok met vliegwiel erop zitten. Maar ik had gelezen dat je een g60 vliegwiel nodig had met drukgroep. Maar dat scheelt weer dan.
The Skinnmeister
05-08-2016, 10:05
Heb volgens mij ook nog wel een vliegwiel van een G60 liggen....
the puritan
06-08-2016, 13:21
Vandaag even wat losse dingen van het blok afgehaald en een beetje schoon gemaakt. Want volgens mij is die klepdekselpakking zo lek als een zeef. Het hele blok was baggervet, inclusief de distributieriem. Dus die gaat er ook meteen maar af. Ook nieuwe koolborstels gehaald voor de startmotor, want die waren tot op het bot versleten. Ook meteen het anker weer afgedraaid. (In de kolomboor met een vijl) :giggle:
Maar ik loop te klooien met rugproblemen, dus ik vind het wel weer mooi geweest voor vandaag.
https://myalbum.com/photo/sBP4Pkxe3jUt/720.jpg
the puritan
07-08-2016, 19:16
Vandaag nog even de restanten van de kabelboom uitgezocht, dus dat is alleen nog een kwestie van aansluiten. Ik kwam nog een handige PDF tegen met schema's en andere info over de ABF. http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_157.PDF
the puritan
09-08-2016, 21:31
Vandaag even de carter pan en oliesnorkel (of hoe dat ook heet)gewisseld met die van de 1.6D. Dus nu hangt het blok mooi schuin. En meteen de inlaat gedemonteerd, want het kleppendeksel was zo lek als een mandje. Ook de bougiegaten staan vol olie, dus hij zal straks wel beter gaan lopen. Ook heb ik de motorsteunen van de 1.6D even met de stoomcleaner bewerkt, want daar zat ook 31 jaar ellende aangekoekt.
Het is alleen nog even wachten op wat onderdelen, maar als het een beetje meezit hangt het blok met bak er dit weekend nog in.
the puritan
14-08-2016, 19:53
Het blok is nu even wat opgefrist. Het word geen show auto, maar het hoeft ook niet baggervet te zijn.
https://myalbum.com/photo/sBP4Pkxe3jUt/720.jpg
https://myalbum.com/photo/qppyW1r3HBmD/720.jpg
https://myalbum.com/photo/TWsk1yf9KoAD/720.jpg
De distributieriem was ook baggervet van de olie, dus die ook vervangen. Net als de multiriem met spanner, bougies, etc.
De nokkenassen zien er ook nog fris uit.
https://myalbum.com/photo/046oWsOiTR6Y/720.jpg
De linker motorsteun heeft een klein hapje gekregen om een beetje ruimte voor de uitlaat te houden.
https://myalbum.com/photo/n6yf6ZhGzM9M/720.jpg
Het hitteschild ook iets aangepast
https://myalbum.com/photo/LNV2xCeRGFCx/720.jpg
https://myalbum.com/photo/Q4d27k0WlVRo/720.jpg
De DK bak MOET een toplager hebben. Dus deze ook in de krukas van de 16v geplaatst.
https://myalbum.com/photo/qtCfGnXgp65W/720.jpg
En hier staat hij onder de motorruimte met de auto op zijn wielen. Ondertussen hangt hij ook in de achterste 2 motorsteunen. Alleen de voorste baksteun nog verlengen en dan hangt hij helemaal erin.
https://myalbum.com/photo/KIA9NlVHizwM/720.jpg
Ook moet ik nog een stukje van het "schutbord" weghalen omdat ik te weinig ruimte voor de verdeelkap heb. Ook moet het zwarte kastje waar alle stekkerverbindingen inzitten op een andere plek komen. Ook zitten alle waterslangen van de 1.6 diesel erop. Tot nu toe valt het me nog niet tegen allemaal. En dat gewoon op straat. :thumbup:
daffie18
15-08-2016, 07:05
Leuk project en zeker op straat!!!
Alleen niet zo best voor je rug😉
Pewi Vwteam
15-08-2016, 07:56
Om ff terug te komen op je koppeling/vliegwiel verhaal.
Ik weet niet wat voor spline een bus bak heeft maar de spline s van een abf bak en g60 bak zijn anders. Hopelijk heb je dat bekeken anders is kans groot dat je prise as los in je koppelings plaat zit.
the puritan
15-08-2016, 12:11
Ik heb een 228mm koppelingsplaat van een 2 liter luchtgekoelde boxer (CU motor) gebruikt met de drukgroepvan de abf.
Gaaf project. Ik ben benieuwd hoe je de koeling gaat rond maken. Lag er al koelingspul van de oude diesel?
the puritan
15-08-2016, 13:53
Ja, dat was al een waterkoker, dus de leidingen voor de radiateur en kachel liggen er al. En met de koelslangen van de diesel kan het zo 1 op 1 erop geschroefd worden. Alleen de slang van de waterpomp naar de watermond voor op de kop heb ik van de abf gehouden en de aftakking naar de warmtewisselaar afgedopt. Dit omdat de leiding van de diesel tegen de multiriem spanner aankwam. En de abf heeft er standaard een knik in zitten.
Ik ben met dezelfde ombouw bezig alleen een paar stappen minder ver.
Vandaar deze vraagjes:
jij hebt de koppeling en vliegwiel van de ABF is gebruikt.
Wat is het grote verschil tussen deze het originele vliegwiel?
Heeft deze wel dezelfde buitendiameter als de originele(ivm startmotor)?
the puritan
17-08-2016, 17:05
Het dieselvliegwiel kan geen 228mm koppeling hebben. En de buitendiameters zijn hetzelfde. Mocht je een priseas van een benzine bak gebruiken, moet je hem waarschijnlijk inkorten. Of de priseas van een diesel gebruiken. Kwestie van ff meten.
the puritan
17-08-2016, 18:49
Wat ik me wel afvroeg, wat is de standaard brandstofleiding diameter van een golf/ibiza? Want nu heb ik 7mm inwendig liggen onder de bus. Dat moet toch genoeg zijn?
De meeste met een 2.0 8v in hun T3 gebruiken de standaard leiding, vond het zelf wel spannend 3bar op een 30 jaar oude leiding te zetten.
kwa diameter moet het wel voldoende zijn, een golf 3 VR6 doet het ook met 7mm
the puritan
17-08-2016, 19:54
Het is een kunststof leiding en hij voelt nog erg flexibel aan. Dus daar ben ik niet zo bang voor.
the puritan
17-08-2016, 23:19
Vandaag de baksteun 4,5 cm verlengt en in de zwarte Brantho Korrux gesmeerd. Verder een zooi kleine dingen gedaan.
https://myalbum.com/photo/Ph9f8E7EzeMI/720.jpg
the puritan
20-08-2016, 14:24
Het blok hangt er ondertussen in. Nu is het een kwestie van alles aan elkaar knopen. :thumbup:
https://myalbum.com/photo/etOez11fEd8Z/720.jpg
Het is eens wat anders, leuk om te zien.
Het past allemaal maar juist, niet veel plaats om alles aan te sluiten precies..
the puritan
21-08-2016, 21:06
Eigenlijk valt dat wel mee. Ik heb alleen wat ruimte moeten maken voor de verdeelkap. En ja, het blok komt boven het deksel uit. Maar dat is in een Panel Van niet zo belangrijk.
Ik heb vorig jaar een VTEC in een Mini gepropt zonder de neus te verlengen of verbreden. Dat was pas puzzelen, echt millimeterwerk. Vergeleken met dat project is dit peanuts.
the puritan
22-08-2016, 17:34
Ik was niet helemaal tevreden over de hoogte van de carterventilatieklep. Zie de verschillen voor en na.
https://myalbum.com/photo/kjNlS4rGxr3w/720.jpg
https://myalbum.com/photo/lFl0481JHbhZ/720.jpg
Ook ben ik begonnen met de spaghetti.
https://myalbum.com/photo/74IEwCARt4Wo/720.jpg
Alleen heb ik een probleem. Ik mis namelijk aansluiting 28 op de ECM. Ik heb wel het relais J208 in de zekeringkast zitten. Nu staat er in het schema ook een mogelijkheid zonder het relais. Toch vreemd dat hij dan wel in de zekeringkast zit?? Weet iemand hoe dit aangesloten hoort te zijn?
https://myalbum.com/photo/3I0aEx1zkK0m/720.jpg
Eigenlijk valt dat wel mee. Ik heb alleen wat ruimte moeten maken voor de verdeelkap. En ja, het blok komt boven het deksel uit. Maar dat is in een Panel Van niet zo belangrijk.
Ik heb vorig jaar een VTEC in een Mini gepropt zonder de neus te verlengen of verbreden. Dat was pas puzzelen, echt millimeterwerk. Vergeleken met dat project is dit peanuts.
Hehe, je houd wel van een uitdaging dus.
Is de mini ook van jouw?
Heb altijd een zwak gehad voor de vtec nadat ik er zelf enkele heb gehad. Zit ook al lang met een k20 vtec swap in mijn hoofd
the puritan
23-08-2016, 14:19
De Mini heb ik vorig jaar verkocht. Hier nog een kort filmpje met een maatje van me die zijn broek aan het bevuilen was. :D
https://www.youtube.com/watch?v=gJbqbFqdjnM
De Mini heb ik vorig jaar verkocht. Hier nog een kort filmpje met een maatje van me die zijn broek aan het bevuilen was. :D
https://www.youtube.com/watch?v=gJbqbFqdjnM
Netjes. :thumbup:
Ik heb ook een watergekoelde T3 (camper) wens dus volg jou topic al een tijdje.
Baal je er niet van dat het blok toch nog wat uitsteekt t.o.v. de klep? Zou je als je dat zou willen niet wat kunnen zakken nog met aangepaste motorsteunen oid.
Hangt het blok nou niet te schuin met name voor de olie circulatie?
the puritan
23-08-2016, 16:35
Je kan het blok wel lager hangen hoor. Maar dan moet je de motorsteunen aanpassen. Maar ik wil de bus ook nog een stuk verlagen. Dus dit is voor mij het beste compromis.
Ik heb de carterpan en olieaanzuiging van de diesel genomen. Daardoor krijg je geen problemen met de oliehuishouding. Alles is op druk gesmeerd, dus dat maakt niet zoveel uit. Alleen de zuigerkoeling zou misschien wat minder in het midden staan te spuiten. Maar daar ben ik niet zo bang voor.
Had je bus al zien staan ziet er goed uit maat
the puritan
04-09-2016, 15:53
Ik heb een dilemma. Ik heb een bosch 044 pomp, maar wat is wijsheid. Ik kan hem achter de tank installeren of in de tank. De t3s hebben de neiging om in een bocht zonder brandstof te komen zitten. De benzine word vanuit het midden van de tank aangezogen uit een soort van sump. Niet een echte sump, want hij is maar 2 cm diep. Dat is dus ook meteen het probleem van deze tanks. Het idee is dus om er een iets diepere sump onder te maken en een luik in de bovenkant met de pomp in de tank. 1 van de voordelen daarvan is dat je hem wat minder hoort. Want die pompen maken nogal veel geluid. Nou vroeg ik me af of iemand anders hier wat ervaring mee heeft, zodat ik niet het wiel opnieuw aan het uitvinden ben.
giuliettaevo
04-09-2016, 16:31
Verkoop de 044 pomp en koop bv een walbro pompje als je hem in de tank wilt gebruiken. 044 is overdreven groot voor jouw motor. Omdat hij gruwelijk veel verpompt maakt hij ook meer herrie.
the puritan
10-09-2016, 20:15
De motorruimte ziet er wat beter uit ondertussen. De ecm, zekeringen en relais krijgen een plekje in de linker buitenwand. Lekker droog en die ruimte is toch over.
https://myalbum.com/photo/yUCOe0awkpag/720.jpg
https://myalbum.com/photo/OzcunqQDYTI8/720.jpg
Ik heb alleen een vraag over de groen/ rode draad die op de immobilizer zit (pin 8). Moet die toevallig naar de grijze draad van de obd stekker? (Pin 7) want de gele draad van de obd stekker is niet voor het motormanagement toch?
the puritan
13-09-2016, 17:43
Niemand die dit weet?!?!?
the puritan
13-09-2016, 21:26
Ik ben er ondertussen achter dat ik een laat model startonderbreking heb, omdat er een 8 polige stekker aan zit. De oudere hadden een 6 polige. De pinbezetting is als volgt:
1 Rood
2 Zwart
3 -----
4 Bruin
5 Bruin
6 -----
7 Groen
8 Groen/Rood
Ik denk dat het als volgt zit, gezien de draadkleuren, maar ik wil hier graag een bevestiging van omdat ik het niet zeker weet.
Rood= constant+
Zwart= geschakelde+
Bruin= Massa
Groen= komt van de ECU af, dus dat zal de K-lijn wel zijn.
Groen/rood= K=lijn naar de obd stekker????
Computer nemen die op ab eindigt. Die hebben geen startblokkering.
Dit is van de eerdere abf's die schenen ook sneller te zijn maar dat geloof ik niet zo.
Vet project trouwens!
the puritan
13-09-2016, 22:01
Je kan ook de start blokkering laten uitprogrammeren. Maar ik wil hem gewoon op deze manier laten lopen. Het is een kwestie van een paar draadjes aansluiten. Dus opzich stelt het niks voor.
the puritan
18-09-2016, 09:29
Gisteren heb ik van 2 schakelstangen 1 gemaakt. Ik heb het kruisstuk van het nieuwe type gehouden en daar het oud model achterstuk weer opgelast. Dus dat werkt ook lekker soepel nu. Het is nu voornamelijk wachten op de kleinere brandstofpomp voor in de tank. En ik moet nog een tijdelijke uitlaat fabriceren voor de keuring. Ik ga daarvoor de originele diesel demper gebruiken. Ik denk dat die het geluid wel redelijk afknijpt. Maar er is nog niemand die weet hoe het met die groen/rode draad zit??
the puritan
28-09-2016, 21:22
Het schiet nog niet zo hard op als ik gehoopt had, maar er zijn wel wat vorderingen. Als het goed is is alle bedrading nu klaar. Alleen die ene draad van de obd stekker ben ik nog niet helemaal uit.
Ik ben een heel eind opgeschoten met de tank, maar mijn laskap heeft kuren dus die moet eerst gefixt worden. Ik heb een luik in de bovenkant gemaakt waar de pomp in komt te hangen. Ook maak ik de sump iets dieper zodat hij minder snel lucht aanzuigt in de bocht.
https://myalbum.com/photo/qwqQGU7EsJUL/720.jpg
Wordt vervolgd.....
Allereerst knappe werken!
Mag ik weten waarom je voor de pomp in de tank gekozen hebt ipv een externe pomp naast de tank? Ik wil dat laatste namelijk doen.
Wat een leuke combi.
Leuk ook dat je het op straat bouwt.
He dat filmpje van je broer in de mini is is baarn of niet ?
Woon jij daar ook ?
the puritan
12-10-2016, 20:57
Door de "fijne" vorm van de tank wil je nog wel eens een brandstof tekort hebben als je hard een bocht in jankt. Dus heb ik een extra sump in de tank gemaakt en daar de pomp rechtstreeks ingehangen. De originele aanzuigzeef is namelijk niet te servicen en geloof mij, deze zit vol met drab. Op TheSamba staat er ook een heel artikel over. Ook blijft de pomp koeler in de tank en hoor je hem minder lawaai maken. Ook heb ik een grotere diameter brandstofleiding kunnen gebruiken ipv het standaard rietje wat er uit komt. De tank ziet er nu zo uit:
https://myalbum.com/photo/m4UMMYOgaFUH/720.jpg
https://myalbum.com/photo/HiMFZwAww9G3/720.jpg
Ik ga gewoon het standaard spruitstuk gebruiken, maar dan met een aangepast onderste deel. Omdat het blok nu zo schuin hangt kan je niet veel met het standaard ding, dus daar de flex ingezet. Hier komt nog een 2,5" bocht op naar de demper.
https://myalbum.com/photo/1eoNZCgugPZg/720.jpg
https://myalbum.com/photo/CgyQsIA5hF9u/720.jpg
the puritan
12-10-2016, 20:59
Dat filmpje in de mini was met een maatje van me in Baarn inderdaad. Maar ik kom zelf uit Amersfoort.
the puritan
16-10-2016, 20:44
Van het weekend was het dan zover, de eerste startpoging!!!! Helaas dacht de motor er anders over. Af en toe een plof uit de uitlaat, maar verder niks. De Brandstofpomp wordt aangestuurd, de injectoren worden aangestuurd, maar de bobine niet. Hij krijgt wel een voeding en massa. Kan dit met de originele startblokkering te maken hebben? Ik weet namelijk niet precies wat deze onderbreekt. Bij veel auto's is het zo dat hij dan 2 seconden aanslaat en dan uitvalt. Maar is dat bij een ABF ook zo?
De ECU komt uit een Ibiza van 1999 nummer 037 906 024 BE
En de startonderbreker heeft een 8 polige stekker, dit is volgens mij pas vanaf 1999 zo.
Ik heb gelezen dat dit hetzelfde zou moeten zijn bij een ABF(na 2 seconden), ik heb afgelopen weekend ook mijn eerste startpoging gedaan bij de ABF(uit een ibiza 1999) in mijn oranje pannelvan T3 uit 1985 :)
Bij mij liep de motor meteen (alleen nog niet netjes)
Mocht je een unlocked computer willen proberen, ik zit 15 min rijden van je vandaan
Pewi Vwteam
17-10-2016, 21:16
65 euro ben je van de blokkering af inplugge en rijde maar.
the puritan
17-10-2016, 21:44
Ik kreeg ineens het heldere idee om de sleutel eens open te maken om te kijken of er iets aan de transponder te zien is. Zo ziet hij er van binnen uit.
https://myalbum.com/photo/IGM8ktWNVWpX/720.jpg
De baard van de sleutel heb ik niet. En volgens google hoort hij er zo uit te zien:
http://i42.tinypic.com/1fjx52.jpg
Zoals ik het zie zit de transponder dus in het deel van de sleutel wat ik dus niet heb. :mad:
dan zul je ook de ring moeten hebben voor om je contact slot. daar reageert de transponder weer op
the puritan
18-10-2016, 20:22
Die ring en de immobilizer zelf heb ik en ze zijn gewoon aangesloten. Maar zonder transponder gaat hij het natuurlijk niet doen.
Pewi Vwteam
19-10-2016, 16:01
Aah kijk dat is je probleem
Chip zit inderdaad in voorste gedeelte.
Of opnieuw inleren of uitschrijven.
Wat je eventueel ook kunt doen is het eerste type obd kasje kopen +bijbehorende sleutel en leesring.
Spulletje aan sluiten ff matchen met vcds en gij werkt ook.
Ik hoop dat je snel over deze hobbel bent. Ik ben namelijk heel benieuwd wat jou ervaringen zijn hoe het loopt en helemaal qua bak.
the puritan
22-10-2016, 17:30
Vandaag maar met de uitlaat verder gegaan, aangezien hij nog niet loopt en ik nog een aantal opties overweeg wat te doen. Voorpijp afgemaakt:
https://myalbum.com/photo/d5mrwqdlme5b/720.jpg
Beugels op de demper gemaakt. Deze komt op de originele ophangpunten te hangen.
https://myalbum.com/photo/UmonbQJe25rA/720.jpg
En het hele spul samen.
https://myalbum.com/photo/eoiA5JoaM8is/720.jpg
Ziet er goed uit :thumbup:
Waar heb je deze demper vandaan? word in mijn T3 een beetje doof op de snelweg :D
the puritan
22-10-2016, 18:59
Gewoon een universele cherrybomb kloon bij een Amerikanen shop vandaan. In mijn geval Tyra in Bunschoten. Maar dit dempt niet veel hoor. Hij is maar 10cm in diameter en ik gok zo'n 70cm lang. En anders een Simons universele demper erbij? Die hebben ze in staal en rvs en in allerlei maten.
the puritan
12-11-2016, 23:14
Het heeft even geduurd, maar nu dan eindelijk weer een update. HIJ LOOPT!!!! :D :eek: Nadat de ecm vrij gemaakt was van de startblokkering, liep hij nog niet. Uiteindelijk bleek de stationair regelklep dicht en vast te zitten. Raar, want ik heb het blok horen lopen in de donor auto. Dus daar moet nog een nieuwe voor komen en dan kunnen we gaan rijden. Nu eerst nog wat dingen afwerken/vastzetten, afdekluik verhogen en hem dan klaar maken voor de RDW. Nu hij loopt ben ik wel allerjezus benieuwd hoe hij rijd, dus snel afbouwen dat ding!!
8-cgQEvB4Ak
Pewi Vwteam
13-11-2016, 20:05
😊😊💪💪💪
pimvielvoye2004
15-11-2016, 07:54
Wat een vet project! Klasse :)
DIE MOET IK HEBBEN!!! :eek: :wuv: :spankit:
the puritan
16-11-2016, 23:29
Hahaha! Goed om te horen. Zaterdag ga ik mijn nieuwe hoepels ophalen. 8,5X18 met een retro design. Ze komen er voorlopig nog niet op. Ik wil hem zo licht mogelijk hebben voor de RDW. Ik hoop dat hij nu onder de 1350 kilo blijft.
Fijn dat die loopt! :thumbup:
The Skinnmeister
17-11-2016, 11:15
Idd als ie loopt das :thumbup:
Ik hoop dat hij nu onder de 1350 kilo blijft.
Voor de kwarttarief regeling (max 122,- per 9 maanden, verplicht ophokken in december, januari en februari) maakt dat toch niet, of wil/ga je gewoon vól in de mrb hebben ?
the puritan
17-11-2016, 17:09
Ik wil er het hele jaar mee gaan rijden en de Golf mk1 diesel gaat er dan uit. Ik kan niet alles houden helaas.
the puritan
20-11-2016, 08:36
Dit zijn ze geworden. Beetje retro look, maar wel lekker groot. Daar zal de wegligging ook wel een hoop mee verbeteren.
https://myalbum.com/photo/mCQGYq5r5IzD/720.jpg
https://myalbum.com/photo/pqax4aCyZu1s/720.jpg
Mooi project en die velgen zullen er gaaf onder gaan staan!
the puritan
26-11-2016, 19:56
Vandaag voor het eerst gereden!! Even een rondje door de buurt, dus niet harder dan 100 km p/u gereden. Het 4 bakje schakelt perfect, de synchomesh ringen en de lagers zijn ook goed. Dat is altijd maar een gok bij een 4e hands bak. Ik heb alleen nog wat problemen gehad om het stationair toerental goed te krijgen. Dus daar moet ik nog wat mee rommelen. En 1 cherrybomb demper is niet genoeg, dus er komt sowieso nog een demper bij. 5 straten verderop konden ze meegenieten van mijn proefrit. :D
M :thumbup: ooi man lekker rijden ,beetje herry is wel fun
the puritan
29-11-2016, 10:07
Toch nog wat problemen met de stationair regeling helaas. Als hij koud goed loopt, gaat hij warm te hoog draaien. Nog wat aan het googlen geslagen en ik las dat relais nr 30 nog wel eens roet in het eten gooit. Deze dus net open gemaakt en dit is het resultaat.
https://myalbum.com/photo/lblSeTqLHD2z/1k0.jpg
Pin 30 zit gewoon los op de print. Dus ik ga zo alles even opnieuw solderen. Kijken of dat helpt.
SciroccomTDI
29-11-2016, 10:40
Vroegâh had ik een Honda CeeErIks, en daar was het een bekend probleem dat zo een super complex brandstofpompmegarelais precies dat had. Zo een beetje alle soldeerpunten lieten los, na 15 jaar...
En dan startte de auto een keer wel.. een keer niet..
Opnieuw gesoldeerd, probleem opgelost. Wel was toen het advies: oude tin weghalen.
the puritan
29-11-2016, 11:33
Ik ken die relais. Ik heb een paar jaar geleden een Vtec blok in een Mini gebouwd.
Het lijkt er nu wel op dat hij beter start en rustiger stationair loopt. Ik ga er straks even mee rijden en dan ben ik heel benieuwd hoe hij nu warm stationair loopt.
the puritan
29-11-2016, 13:45
Hij loopt als een tiet nu!! Alleen zuigt hij in een lange bocht met bijna lege tank toch lucht aan. Dus ik denk dat ik er toch een anti surge tank tussen ga maken. De versnellingen zijn lang zat. Voor het mooie zelfs iets te lang. Maar dat rijd wel relaxed opzich. Nu zit er maar 1 demper onder en dat resulteert een een Honda achtige snerp als je hem op zijn staart trapt. Dus daar gaan we nog een lekkere volle demper bij plaatsen. Wel super fijn om nu eens een goed stuk gereden te hebben zonder storingen. :thumbup:
Kijk aan super zeg!
Vreemd dat je problemen hebt met je brandstofpomp want diegene die je geplaatst hebt heeft volgens mij een opvoer kamer die toch een tijdje moet kunnen overbruggen. Ik heb het is meegemaakt mijn Corrado Vr6 destijds dat het membraam echter lek was en daardoor ook problemen had. Daar zou je nog naar kunnen kijken.
the puritan
29-11-2016, 19:54
Deze pomp heeft geen voorraadkamer. En hij is ook hagelnieuw. Nee, dit is echt duidelijk dat hij lucht aanzuigt.
Eerst dat ding maar eens op kenteken zetten en dan zien we daarna wel verder.
the puritan
11-12-2016, 17:19
Vandaag wilde ik even een stukkie gaan kachelen in de bus. Helaas, dat ging dus niet door. :mad: Hij bleef dus weer niet stationair draaien. Maar wat me deze keer opviel was dat de stationair regelklep niet aangestuurd werd. Dus ik de weerstand van de stationair schakelaar gemeten, deze zat op 40 Ohm! Nog een keer bedienen toen werd het ineens 60 Ohm en bij de 3e poging was hij oneindig hoog. Die is dus overleden. Nou blijkt deze schakelaar niet meer leverbaar te zijn. Dus ik op zoek naar een vervangende microswitch. Deze zijn gewoon te koop bij Conrad te bestellen voor een knaak. Het merk is trouwens Cherry. Dus ik vast de giethars verwijderd om het schakelaartje eruit te peuteren. Zie ik een twijfelachtige soldeerverbinding. Dus deze opnieuw gesoldeerd en hij doet het weer! Dus weer dichtgestort met vloeibare pakking. En nu maar laten drogen en dan kan hij er morgen weer op. En zo blijf je bezig he.....
https://myalbum.com/photo/gp11YJcpcQO5/720.jpg
https://myalbum.com/photo/6qxCk6czDMfw/720.jpg
Jeetje hopelijk nu geen storingen meer 👍
Slim gevonden en opgelost :thumbup:
the puritan
30-12-2016, 21:04
Deze week nog even de motor afdekplaat aangepast.
https://myalbum.com/photo/Bcbd7DW4fP6W/720.jpg
https://myalbum.com/photo/v8IAsV3tqhlQ/720.jpg
Ondertussen nog wat stiekeme proefritjes gemaakt. Best grappig met dit vermogen. Beetje driften is niet moeilijk nu. :tongue:
Nou was ik vorig weekend een stukje met mijn dochter rijden, want ze wilde zo graag eens mee in de bus. Na het rijden zegt ze ineens: "Er druppelt daar wat!" Ziet die 5 jarige muppet dat er iets koelvloeistof lekt langs de sensor in het reservoir. Ik had het nog niet eens opgemerkt. :giggle: :giggle:
Wat ik nu nog wil doen is een soort bescherm beugel onder de benzinetank maken omdat deze nu een stuk lager is dan de rest van de ondezijde. Wel zo'n fijn idee als hij straks verlaagd is. En dan moet hij toch maar eens bij de RDW gekeurd gaan worden.
huinkroese
31-12-2016, 00:13
Netjes, matrasje een beetje uithollen en je ziet er niks van :-D
Of ga je er niet meer kamperen? Te gek ding, benieuwd hoe 'ie er straks af uitziet!
Wat ik nu nog wil doen is een soort bescherm beugel onder de benzinetank maken omdat deze nu een stuk lager is dan de rest van de ondezijde.
Zo laag hangt die tank toch niet? En hij hangt tussen de voorwielen, als die een drempel opgaan, gaat de tank ook mee.
Had je nou een T3 syncro en je ging ermee het terrein in, dan zeg ik okee, maar dit... nog nooit iemand over gehoord.
Bij Synco's hangt de tank ook boven de versnellingsbak ;)
O ja, das waar.... :sleep:
Maar dan nog... nog nooit van een (lage) T3 rijder de klacht gehoord dat zijn tank 'te laag' hing of over de grond sleepte
Ook voor het eerst dat ik het hoor.
Kan me nog iets voorstellen bij de kamelenbult drempels
the puritan
13-01-2017, 23:00
Ik heb er een extra 'sump' onder gemaakt omdat deze bussen nogal de neiging hebben om zonder brandstof te raken in een lange bocht. Dus hij hangt nu 6 a 7 cm lager in het midden dan standaard.
Ik heb wel eens een swirl tank van een golf 2 16v voorbij zien komen voor een de T3.
Denk dat ik dat ga proberen voor mijn bus.
Hoi Puritan,
Ik vroeg me af of je de elektrische hulp waterpomp nog behouden hebt en zo ja hoe deze dan geschakeld is?
gr,
Yuri
the puritan
05-04-2017, 21:22
Zo, lang hier niet meer geweest zeg. Afgelopen winter heb ik vrij weinig gedaan aan de bus, maar een paar weken geleden weer wat opgepakt.
@ Yuli: Mijn ABF motor had geen elektrische waterpomp. Dus die zit er ook niet tussen.
De bus is vorige week bij de RDW geweest en goedgekeurd. :D Maar ik heb ondertussen mijn oog op een ander project laten vallen. Dus hij komt binnenkort in de verkoop. Als iemand geïnteresseerd is, mail me maar even.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.