View Full Version : Ruud's Fridolin Project
Pages :
1
2
[
3]
4
5
6
7
8
9
10
lijkt alweer bijna een auto..
De zijkanten zijn zo goed als klaar,
Dus maken we de neus nu eerst maar af
voor we aan de achterkant verder gaan.
Maar:
Als het plaatwerk rondom gemaakt is kan ik pas echt aan de wielop hanging en motor ophanging beginnen. :thumbup:
Dan hoeven ze op een ander forum teminste niet meer te zeggen dat de fridolin op een film set lijkt.
(met alleen maar een zijwant en een motor. :D )
gr ruud
Komt tijd, komt Frido :cool:
Dan kun je met je "film set" een echte film set op :D
Het plaatwerk rond de koplampen, was niet alles.
Dus heb ik maar besloten dat het geheel aangepast moest worden,
zoals orgineel ook is.
Orgineel zit er rond de koplamp bol ook nog een verstevegings ring,
die heb ik nu ook maar even gemaakt.
De gebruikte stukken zijn uiteindelijk 2 stukken plaat van de imitatie bollen geworden.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/neus-achterklepfridolin007.jpg
De koplampbol rand heb ik verwerkt tot een rondlopend hoeklijntje.
Het hoekprofieltje word op het andere plaatwerk gelast, zoals het orgineel ook zit.
Nu past de bol er perfect in.
En voor mij nog belangrijker, dat ik het plaatwerk zonder de bol kan inlassen.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/neus-achterklepfridolin018.jpg
Aan gezien een achterklep uit 1955 niet echt goedkoop is,
en ik niet echt dom ben. :D
Heb ik maar besloten om het zelf te gaan maken.
Mijn NOS achterklep die ik heb laten stralen en spuiten,
en daarna toch nog uit elkaar heb geslepen
omdat het niet helemaal oke was moest er vandaag aan geloven.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/neus-achterklepfridolin019.jpg
Ik heb er eerst maar wat lucht sleuven in geslepen. :D
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/neus-achterklepfridolin021.jpg
Toen dat gebeurt was kon ik het nummerbord gedeelte mooi al schuin maken.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/neus-achterklepfridolin022.jpg
Met de restand stukken kon ik het geheel al weer dicht maken.
Overal 0,8 milimeter speling omdat zo dik de slijpschijven zijn. :rolleyes:
En zo als het gedeeltelijk moet gaan worden. :thumbup:
Natuurlijk gaat de bult boven de nummerplaat insparing ook nog weg en zal er een derde remlicht voor terug komen.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/neus-achterklepfridolin025.jpg
Dit is wat het uiteindelijk moet gaan worden.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/allefridolins360.jpg
gr ruud
Aan gezien een achterklep uit 1955 niet echt goedkoop is,
en ik niet echt dom ben. :D
...en niet bang... :D
rallye16vt
18-06-2007, 21:45
Netjes :thumbup: ...en veel goedkoper :)
subtiel maar wel erg cool, komplamp heb je ook leuk opgelost zo :)
...en niet bang... :D
Nee, niet bang,
alleen had ik er toen ook de lt bij moeten pakken :rolleyes: :D
ps. dit is nog van de eerste dag.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/allefridolins137.jpg
Nee, worthersee 21.5. - 25.5. 2008 gaat het voor ons niet worden.
Het kost veel moeite , tijd en begrip van anderen, om de fridolin te bouwen.
En als hij dan voor het eerst naar een meeting gaat,
willen we wel met het hele gezin er bij zijn.
dus helaas :(Is begrijpelijk!! :)
Plus de omvang die het project aanneemt maakt het tijdsbestek erg krapjes.
Goed werk :thumbup: als dit geen grote ogen meer gaat trekken weet ik het niet.
Het tijdbestek is zeker erg krap.
Maar we gaan er flink tegen aan. :tongue:
Vandaag weer met de achterklep bezig geweest,
het begint er op te lijken, alleen heb ik een verschil gezien wat misschien nog verandert moet worden.
Bij de orginele 55er klep lopen de lijnen 5 cm verder door, naar beneden.
Dit is ook wel te maken, alleen kost het wat meer tijd :D
Ik ben zelf al best tevreden over het uiterlijk,
en zit zelfs te denken om het derde remlicht niet in te bouwen.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/achterklepfridolin006.jpg
Nee, niet bang,
alleen had ik er toen ook de lt bij moeten pakken :rolleyes: :D
ps. dit is nog van de eerste dag.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/allefridolins137.jpgzoek de 7 verschillen....
en ach de lt is nog steeds in bezit van een volksforummer... ;)
trouwens mooie combi..lt met de fridolin erbovenop..eigenlijk moet de lt dan wel in dezelfde kleur worden gespoten als jouw frido :screwy: :D
wat een ding zeg....diep respect hiervoor!
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/naamloos.bmp
De Limburger
10-07-2007, 18:22
moooi blijft spannend projectje..
hmm niet meer? :D
Het gaat niet zo vlug als je maar alleen bent. :D
Maar we hebben weer vorderingen gemaakt.
Momenteel ben ik met meerdere dingen tegelijk bezig.
Het afwerken van de motorklep bijvoorbeeld, kost veel tijd.
Het materiaal is wel wat getrokken met lassen,
maar het gaat wel goedkomen. :tongue:
De lassen zijn grotendeels afgeslepen,
en het plaatwerk zoveel mogelijk al vlak gemaakt.
Als het plaatwerk naar mijn zin is, word het gedeeltelijk eerst weer gestraalt en in epoxi gespoten voor ik de achterklep weer in elkaar zet.
Het word niet meer gelast maar met caroserie kit gelijmt.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/wielophanging2007027.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/wielophanging2007028.jpg
Ook met het plaatwerk voor de koplampbollen ben ik bezig, maar helaas valt het erg tegen om ze goed te plaatsen.
Dit kost me nog wel een week werk denk ik. :D
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/wielophanging2007007.jpg
Verder ben ik ook met de draagarmen voor achter bezig.
Deze zijn 9 cm te lang en moesten zo mooi en goed mogelijk ingekort worden.
Hij oogt nu wel een stuk kleiner. :)
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/wielophanging2007002.jpg
Het shassis begint om de motor ook aardig te vorderen.
De draagbalken liggen zo laag mogelijk,
om onder de aandrijf assen door te kunnen.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/wielophanging2007010.jpg
Hier is duidelijk te zien dat de achter balken 8 cm lager liggen.
Ook is er een verbindings koker onder de motor gemaakt, waar de motorsteunen op komen.
Boven langs de motor moet ook nog een draagbalk komen,
waar de boven draagarmen aan moeten komen.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/wielophanging2007016.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/wielophanging2007019.jpg
De ooit zwarte klauwen, zijn grotendeels geschuurd, en kunnen dus ook bijna gepoleist worden.
De harten van de schijven zijn natuurlijk ook al geschuurt om te poleisten. :rolleyes:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/wielophanging2007021.jpg
Dat was het wel weer :) :)
gr ruud
geen woorden voor ruud :hitit:
vakmanschap boven niveau !!!!
PJVL_G60
15-07-2007, 21:40
Jaah dit is idd superwerk...niet te beschrijven eerlijk gezegt :eek:
Echt superproject !! Veel succes verder nog met de afbouw..:thumbup:
Weuw, nu is het complete motorblok pas goed in beeld!! That's a huge bitch! :cool:
Waarom ga je trouwens de blauwen polijsten? Hoe wil je ze tegen roest beschermen?
dit is gewoon .............................pfffffff te mooi
Pedaalemmer
16-07-2007, 09:06
Weuw, nu is het complete motorblok pas goed in beeld!! That's a huge bitch! :cool:
Waarom ga je trouwens de blauwen polijsten? Hoe wil je ze tegen roest beschermen?
roest? hahaha je denkt toch niet dat hij er daily mee gaat rijden :screwy:
vet project ben benieuwd hoe je die achterophanging inelkaar gaat krijgen
Edition-Blue
16-07-2007, 09:08
Super project !!
Ga zo door !!
blijft een super project dit
en ik vind het nog vrij snel gaan als je kijkt naar de omvang van het project.
is het misschien niet mooier om de remklauwen te laten verdichten?
is minder onderhoudsintensief namelijk ;)
roest? hahaha je denkt toch niet dat hij er daily mee gaat rijden :screwy:
vet project ben benieuwd hoe je die achterophanging inelkaar gaat krijgen
Nee, maar in de lucht zit ook vocht en tast de remklauwen op ten duur toch aan. Daarom :)
Tiki Madness
17-07-2007, 18:01
aluminium roest niet echt :thumbup:
Het gaat niet zo vlug als je maar alleen bent. :D
gr ruud
Als je nou ietsje dichterbij zou wonen kwam ik je elke avond helpen :D
Kan opt moment niet zo veel doen an mun eigen auto's helaas...
martiepartie
17-07-2007, 22:09
aluminium roest niet echt :thumbup:
net hoe je het beestje noemt.
Roest is de naam van geoxideerd staal. Aluminium oxideert, met als resultaat aluminiumoxide..
zelfde principe, ander resultaat. De aluminium oxiden vormen namelijk een beschermlaag, waardoor het oxidelaagje het onderliggende alu beschermt. Bij roest (staal) is dit niet het geval.
Voor de looks zal je de zadels toch moeten behandelen, of veelvuldig met een polijstdoek weer in shiny staat brengen!
Verder is dit echt een super project.. Dit zou ik nooiiiit aandurven, ben veel te bang dit ik met een schuur aan onderdelen zou blijven zitten..
Misschien is hij ze wel aan het polijsten om ze daarna te laten verchromen! Ik denk dat hij wel weet wat hij doet :).
Zo, we hebben weer wat stevigheid in de caroserie.
Vandaag aan het frame voor de tussen wand en de wielkast bakken gewerkt.
Zo word ook gelijk duidelijk of alles er wel in past :rolleyes:
de wielbakken worden met plaat bedekt en boven de motor komt een klep die verwijderd kan worden.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/wielophanging2007002_502146.jpg
Onder komt een stalen plaat in van 5 mm dik.
zodat als er iets gebeurt de motor teminste niet naar voren kan.
Tevens is dit gedeelte wel makkelijk om de orginele midden tunnel aan vast te lassen.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/wielophanging2007004.jpg
gr ruud
VWAirlines
18-07-2007, 22:54
He jongen..
Bent goed bezig zie ik al wel! :thumbup:
ik kom begin komende week wel is ff kijken als je bezig bent..
wilde laatst eigenlijk komen maar had weer eens pech met de waterpomp..
alles aan de distributie kant laten vervangen :mad:
maar gaat weer de goeie kant op..
stuur anders ff een prive berichtje met je nummer, dan bel ik wel ff voordat ik kom..
Hobby ze nog!
Gr Emile
Het shassis om de motor word van ronde buis gemaakt.
Nu maar hopen dat het in 1 keer goed komt te zit :D
Alles word stukje bij beetje bekeken, en het kan altijd nog voorkomen dat er iets in de weg zit.
Daarom zit alles alleen maar gehecht inplaats van geheel afgelast.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/wielophanging2007002_996387.jpg
Voor de onder draagarmen zijn de platen gemaakt en bevestigt.
Hier heb ik stel mogelijkheid in gemaakt, want je weet maar nooit :rolleyes:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/wielophanging2007014.jpg
Ook wat versteveging kokers voor boven de bak liggen al gebogen.
Met deze kokers moet ik wel redelijk hoog gaan om de bak bouten nog te kunnen monteren.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/wielophanging2007010_60012.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/wielophanging2007013.jpg
Ik dacht zelf dat het er wel leuk uit gaat zien :) :)
gr ruud
dat begint weer serieus op een auto te lijken zo..
mooie vind ik dat je gelijk stelmogelijkheden meeneemt met bouwen..
goed over nagedacht weer.
heb je zelf een buigapparaat wat zulke dikke buizen kan buigen?
je steekt er ook veel tijd in zeg, en toch nog tijd om te posten!!
gaat weer lekker vooruit ruud :)
knarfmk1
20-07-2007, 19:27
ziet er erg goed uit! neem aan dat je bij de achterwielophanging wel let op hoeken en afstanden van de triangel e.d.? dat je straks niet met een rare geometrie komt te zitten ;)
keep it up! :woowoo:
borisgti
20-07-2007, 20:08
o m g wat een project
dat begint weer serieus op een auto te lijken zo..
mooie vind ik dat je gelijk stelmogelijkheden meeneemt met bouwen..
goed over nagedacht weer.
heb je zelf een buigapparaat wat zulke dikke buizen kan buigen?
Ja het gaat momenteel goed vooruit,
alleen zou jij er mee durven te rijden als rdw man :D
Direkt heb ik hem klaar en heeft de rdw niemand die er mee durft te rijden :tongue:
De stel mogelijkheid is zeker makkelijk, en het ziet er gewoon leuk uit.
Voor het buigen heb ik speciaal een buigpers gekocht,
zo heb ik ook wel meer gereedschap moeten kopen waaronder een dunlop uitlijn apparaat (met spiegels).
om de wielophanging goed in elkaar te kunnen lassen.
op marktplaats vind je gereedschap genoeg voor weinig :rolleyes:
Ook een motortakel heb ik moeten kopen, anders krijg ik de motor er nooit in of uit. (en dat allemaal door de deur :eek: )
Ik denk dat het allemaal wel goed komt met de fridolin :D
alleen zou jij er mee durven te rijden als rdw man :D
Direkt heb ik hem klaar en heeft de rdw niemand die er mee durft te rijden :tongue:
nou, als dit een uitnodiging is..ik durf wel ja.
volg dit project op de voet, dus weet wel hoe het in elkaar zit straks.
maarre keertje meerijden volstaat ook al wel hoor!
;) :D
zonder gekheid:
echt gaaf project, en vooral dat je echt alles zelf maakt...
respect!
De motor en bak zijn gedemonteerd om het shassis overhoeks te kunnen meten en geheel af te lassen.
Maar aangezien het shassis nog niet aan de achter kant vast zit,
ben ik maar begonnen om het rechter achterplaatwerk
erin te lassen.
Het achterlicht gat is er al in gemaakt
en heb de lamp gelijk maar even gepast. :D
De opening voor de motorklep is ook haaks gemaakt,
zodat ik het ondergedeelte af kan maken.
En linker achterhoek licht ook al gedeeltelijk klaar :thumbup:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/plaatwerkachter001.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/plaatwerkachter005.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/plaatwerkachter006.jpg
gr ruud
gelukkig kun je beter plaatwerken dan typen ;) , respect voor je werk gozer, serieus!! :rock:
robertjan007
24-07-2007, 18:00
Hee ik heb even een vraagje... Als het blok nou een keer eruit moet? of versnellingsbak er achter vandaan? Hoe krijg je hem uit die kooiconstructie???
karretje
24-07-2007, 20:33
Hey Ruud!!
Zie dat je lekker op dreef bent nu!!
Wat robert zegt;met er uit nemen van versn.bak of in geheel..
Ik zou denk ik persoonlijk de bovenste pijpdelen die over de versn.bak heen gaan van het chassis afneembaar maken d.m.v bouten evt. met shimplaatjes,zodat je het nog kan (de)monteren.
Maar het is maar een suggestie! ;)
maar is wel heel mooi zo met die buizen! :woowoo:
Beetlefreak
24-07-2007, 23:23
Hee ik heb even een vraagje... Als het blok nou een keer eruit moet? of versnellingsbak er achter vandaan? Hoe krijg je hem uit die kooiconstructie???
Ff een (paar) pagina('s) terug lezen, daar heeft het al eens gestaan als ik het goed heb :)
mkiii16v
24-07-2007, 23:33
crazy :eek:
De motor en bak zijn gedemonteerd om het shassis overhoeks te kunnen meten en geheel af te lassen.
Maar aangezien het shassis nog niet aan de achter kant vast zit,
ben ik maar begonnen om het rechter achterplaatwerk
erin te lassen.
Het achterlicht gat is er al in gemaakt
en heb de lamp gelijk maar even gepast. :D
De opening voor de motorklep is ook haaks gemaakt,
zodat ik het ondergedeelte af kan maken.
En linker achterhoek licht ook al gedeeltelijk klaar :thumbup:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/plaatwerkachter001.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/plaatwerkachter005.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/plaatwerkachter006.jpg
gr ruud
Vandaag heb ik de onder balk compleet in model gemaakt,
en het linker hoekstuk afgemaakt en ingelast.
Ook hier heb ik het achterlicht gat er al in geboord.
Onder komen alleen nog twee gaten voor de bumper steunen.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/plaatwerkachter001_352947.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/plaatwerkachter003.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/plaatwerkachter005_737407.jpg
Nu kunnen we weer verder met het shassis. :thumbup:
gr ruud
vwcrewcab
28-07-2007, 20:50
Sweet dude :woowoo: :cool:
maniacmark
29-07-2007, 09:28
ik begin steeds te kwijlen als ik dit zo zie
echt ongelofelijk goed bezig
GA ZO DOOR
Mooi project man :thumbup:
Gaaf blok!!! :D
Frank
dit wel eens gezien?
http://homepages.gac.edu/~rheidcam/Stuff4sale/Grumman/IMG_0032.JPG
heet Grumman en is op Golf1 basis..
ongeloveloos gaaf Ruud!! :D
http://cgi.ebay.de/Westfalia-Anhaenger-f-T1-T2-T3-Fridolin-Kuebel-Samba-Bus_W0QQitemZ300137142247QQihZ020QQcategoryZ9873QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
leuk detail voor bij deze frido
De laatste dagen heb ik aan het shassis gewerkt,
Achter zit het nu aan de caroserie vast,
en voor heb ik het schutbord er uit geslepen, om het shassis te kunnen verlengen.
Voor heb ik het shassis ook flink smaller moeten maken op de plek waar de draagarmen moeten komen.
Foto's krijg ik momenteel niet ge upload op het forum :confused:
breadfan83
11-08-2007, 21:24
http://cgi.ebay.de/Westfalia-Anhaenger-f-T1-T2-T3-Fridolin-Kuebel-Samba-Bus_W0QQitemZ300137142247QQihZ020QQcategoryZ9873QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
leuk detail voor bij deze frido
Kan ie een reserve W12 in kieperen. :D
De aanhanger is nog wel te betalen,
maar om weer twee 20" wielen extra te gaan kopen, heb ik niet zo'n zin in :D
Hier de foto's van gisteren.
De bodem platen zijn nu bijna op maat en kunnen gelast worden,
de midden tunnel is ook klaar, deze is onder open gemaakt om de radiator lijdingen te kunnen plaatsen.
verder zijn we momenteel aan het kijken hoever we de velgen naar binnen gaan plaatsen.
momenteel zit ik aan 5 of 6 cm te denken.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/shassisvoorkant012.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/shassisvoorkant006.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/shassisvoorkant001.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/shassisvoorkant004.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/shassisvoorkant013.jpg
Is dat op die laatste foto 5 a 6 cm? Dan denk ik dat je wat extremer moet gaan doen omdat je wielen nogal breed zijn... Ik zeg 10cm!
Nou hoe lijkt het Ruud, zijn der al weer vorderingen???
Momenteel ben ik een hoop dingen aan het afwerken,
Ook het één en ander word momenteel overgevlogen :rolleyes:
Naar recaro heb ik ook maar even gemailt voor 2 stoelen, (pro racer spg xl)
helaas is dit nog niet rond.
En de remklauwen hadden ook nog wat aandacht nodig,
maar er zijn er nu gelukkig al 3 klaar.
Voor de wielophanging heb ik materiaal geregeld en nu kunnen we hier ook mee verder.
Kortom ik ben weer blij als het weekend is (nog 8 uurtjes werken :tongue:)
Misschien kan ik de rolkooi deze week ook nog buigen :thumbup:
gr ruud
ok dan :)
Tja ik mag blij zijn als ik straks weer ant werk kan, zit nou helaas zonder :(
Het begin van de rolkooi is gemaakt :)
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolinrolkooi002.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolinrolkooi005.jpg
Patrick86
29-08-2007, 21:12
Zou je dat wel doen.. zo'n rolkooi?
Ik vind hem zo super.. maar denk dat die rolkooi het er niet mooier op maakt..
Maar iedereen zijn eigen smaak he!
Super project!!
Die hoort er zeker bij, die rolkooi!!!
sterker nog; ik denk dat een rolkooi een absoluute must is. Anders trekt ie zijn kar uit elkaar met die tijger in zijn kofferbak.
IK vraag me eigenlijk af hoe je het gaat doen met de koeling van het blok, schijnbaar luisterd dat nogal nauw, want ik heb es van iemand gehoord dat er iemand geweest is die zijn phaeton W12 in de soep heeft laten lopen stationair met de kap open.
vwcrewcab
30-08-2007, 16:26
IK vraag me eigenlijk af hoe je het gaat doen met de koeling van het blok, schijnbaar luisterd dat nogal nauw, want ik heb es van iemand gehoord dat er iemand geweest is die zijn phaeton W12 in de soep heeft laten lopen stationair met de kap open.
Dan zou dat blok en de koeling wel erg op de limit ge-engineered zijn :eek:
Ik denk verder ook wel dat het Fridootje een kooitje voor de sterkte kan gebruiken, dus die rolkooi lijkt me prima geschikt!
knarfmk1
30-08-2007, 16:52
Dan zou dat blok en de koeling wel erg op de limit ge-engineered zijn :eek:
idd, dit zou absoluut niet mogen, zal dus wel meer meegespeeld hebben.
weet wel dat ze met de w16 uit de veyron veel problemen hadden met de koeling, maar daar zitten dan ook nog eens wat turbo's aan vastgeknoopt..
Ik heb dat verhaal toen ook meegekregen... Diegene wilde de motor laten zien en horen aan zijn buurman en de twee hebben een praatje gemaakt met de motorkap van de Phaeton W12 open, waarna deze na enkele minuten in de soep is gedraait...
Verhaal lijkt me ook best sterk, want als ie te heet werd hadden de koelfans enorm hard moeten draaien en dat moet de twee ouwehoerende mannen toch ook opgevallen zijn!
Ik weet dat veel w12 motoren kapot lopen door de warmte.
En voor mij word het helemaal één probleem zonder gril. (rijwind)
De radiateuren die ik ga plaatsen worden geforseerd gekoelt.
Ook de oliekoelers zullen heel belangrijk worden om de hitte kwijt te kunnen raken.
Maar dat alles is het volgende probleem, nu eerst maar eens dat ding op zijn wielen zien te krijgen.
Heb daar momenteel mijn handen al vol aan. :redface:
PS
Ik heb al een plek gevonden voor 2 radiateuren.
Maar dan komen ze horizontaal te liggen boven de versnellings bak, dan zou ik de lucht door de roosters in de zijwanden aan kunnen zuigen en onder de auto is normaal een vacuum (onder het rijden) en zou het verder af moeten zuigen.
Is er iemand die hier misschien iets meer van weet ???????
En anders blijft het maar een gok.
Alhoewel het bij de golf 5 w12 volgens mij ook zo werkt met die 2 propellers in het zicht.
Vandaag heb ik de boven draagarmen staan te maken voor de voor zijde.
Zaterdag plaats ik wel foto's als het wat verder gevorderd is.
gr ruud
Zoiets zal het gaan worden, zware fusee kogels van granada en de andere kogels (dus geen rubbers :rolleyes: ) van een opel. :redface:
Ook het materiaal waar de opel kogels in moeten is al aanwezig
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolinwielophanging001.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolinwielophanging004.jpg
Dat ziet er super uit, hoe dik is dat plaatje?
Bij die G5 W12 hebben ze een dak wat heel snel toeloopt en ramen die naar binnen "open" staan.
Wilde je twee scoops aan de onderkant van de auto maken, als een soort omgekeerd werkende difusor? Zoiets is haast niet te voorspellen volgens mij. Een windtunnel is niet verkeerd hiervoor.
Waar komen de oliekoelers te hangen?
http://www.carclassic.com/stock.asp?StockID=100009
zou eens kijken naar hoe een audi s1 zijn koeling heeft. heeft het spul ook in de achterbank liggen
@rubenD:
dat zegt ie niet... hij wil aanzuigen via de louvres aan de zijkant, en via de bodem voert de lucht zich dan af (door het eventuele vacuum daar)...
Ik zou volkswagen motorsport es een mailtje doen wat je het best doen kunt...
Ik zou volkswagen motorsport es een mailtje doen wat je het best doen kunt...
tja.. die zijn meer van het gebruikelijke. motor voorin werk.
bij deze projecten zal je toch het wiel zelf moeten uitvinden.
Ik zou zelf eens contact opnemen met die amerikaanse knaap die die GM v6 in die panelvan gebouwd heeft
airkewled
31-08-2007, 10:44
Op algemene vragen (zoals het al dan niet bestaan van een vacuüm onder de wagen) kunnen de rakkers van VW motorsport best wel antwoorden.
Wilde je twee scoops aan de onderkant van de auto maken, als een soort omgekeerd werkende difusor? Zoiets is haast niet te voorspellen volgens mij. Een windtunnel is niet verkeerd hiervoor.
Waar komen de oliekoelers te hangen?
ik vind dit helemaal niet zo'n raar idee eigenlijk alleen als je dit aan de onderkant doet zal er aardig rotzooi naar binnen komen. aan de andere kant is daar wel wat op te bedenken en ontiegelijk veel km's zal deze auto toch ook niet gaan maken denk ik :D
Op algemene vragen (zoals het al dan niet bestaan van een vacuüm onder de wagen) kunnen de rakkers van VW motorsport best wel antwoorden.
denk dat je dan een verkeerde ingang zoekt. het bestaan van een vacuum onder een auto is altijd aanwezig. alleen of dit voldoende is en middelen om dit te vergroten zou je eerder bij een aerdynamica specialist terecht kunnen.
Mijn ervaringen met vw motorsport zijn dat ze absoluut niet open staan voor vragen van auto's ouder dan 10 jaar. En gezien de uniekheid van de fridolin denk ik dat de meesten niet eens een frido kennen.
Maar dan komen ze horizontaal te liggen boven de versnellings bak, dan zou ik de lucht door de roosters in de zijwanden aan kunnen zuigen en onder de auto is normaal een vacuum (onder het rijden) en zou het verder af moeten zuigen.
Is er iemand die hier misschien iets meer van weet ???????
En anders blijft het maar een gok.
Alhoewel het bij de golf 5 w12 volgens mij ook zo werkt met die 2 propellers in het zicht.
gr ruud
Ha Ruud, je krijgt als het ware een vacüum onder het rijden, dat wil zeggen, door de wind die langs de auto raast, krijg je een "overdruk" in de auto, doordat de wind er langs raast,
en onderdruk buiten doordat de wind er langs raast..
voor de rokers: als je in de auto rijdt met je raam open, wordt de rook er als het ware ook uitgezogen.
dus de warme lucht zal ook afgevoerd worden doordat de rijwind die lucht eruit trekt.
Ik had het over scoops aan de onderkant, als er extra openingen vereist zijn. Zo worden de look van de auto niet verpest. Klasgenoot van mij gaat stage lopen bij Microflown. Bedrijf van een leraar op mijn school. Die kunnen het vast wel meten in een windtunnel. Maar of ze dat ook willen??
weet wel dat ze met de w16 uit de veyron veel problemen hadden met de koeling, maar daar zitten dan ook nog eens wat turbo's aan vastgeknoopt..
Weer een mooi produkt van volkswagen :)
Het blok produceert 3001 pk waarvan 2000 pk al verloren gaat voor de koeling en in het uitlaattraject.7 radiatoren met 55 liter koelvoeistof , motor gaat 18 liter olie in.
Veedubber (Hans Bekkers) heeft stage gelopen bij Volkswagen Motorsport in Wolfsburg. Misschien weet hij kanalen binnen het bedrijf richting mensen die hier een slimme oplossing voor hebben / kunnen bedenken.
Ik heb ook de mogelijk heid om de radiateur gewoon voorin te hangen.
Een radiateur van een rs4 krijg ik wel geplaatst.
Achter de voorbumper kan ik dan een rooster maken, zonder dat het echt opvalt.
Ook is er een mogelijk heid om achter de nummerplaat een opening te maken.
De nummer plaat komt dan wel 1,5 cm van de caroserie
om lucht doorlaat te hebben.
Ook is er mogelijk om lucht onder je schermen aan te zuigen,
zoals bij een oude mini cooper.
Ook ben ik bezig voor lucht circulatie om de motor te krijgen.
Onder komt een lucht happer van 5 cm hoog en 70 cm breed.
Voor de motor zou de lucht dan omhoog geblazen worden zodat de cilinder koppen extra koeling kriijgen.
Ook heb ik al heel lang het idee om het motor klepje onder een stukje open te zetten.
Alleen heb ik gehoort dat de wind er dan van achter in slaat,
inplaats van dat de warmte er achter uit gaat.
En het volgende probleem wordt de tank.
Ik wil ongeveer 40 tot 60 liter kunnen tanken,
voor kan ik maar 40 liter kwijt
en achter zou ik links en rechts langs de motor 30 liter tanks kunnen maken.
alleen zo dicht bij de motor weet ik niet af dat mag.????
Het is en blijft momenteel gewoon een grote puzzel :D
Maar morgen is het weer fridodag :tongue:
gr ruud
wat een project...
ik had denk ik de motor ingebouwd in een soort bak waar slangen van de airco op komen...lekker koel;)
wat een project...
ik had denk ik de motor ingebouwd in een soort bak waar slangen van de airco op komen...lekker koel;)
Ja ik zoek nog 2 van die airco coolers voor aan de deur ramen :tongue:
en dan slangen naar je motor! Hahaha!! :D
Kever_68
01-09-2007, 00:07
heb even je hele project doorgelezen ferme wagen!!!
heb wat informatie over de ontwikkeling gevonden van een fridolin altijd leuk om te weten..
www.oldtimersweb.be/jansartikelen/fridolin147.htm
Kever_68
Vandaag heb ik nog aan de rolkooi gewerkt, alle buizen netjes op maat geslepen zodat het goed te lassen is, en gelijk een schuine stang er in gemaakt.
Of ik hier nog een kruis van ga maken weet ik nog niet, maar zou altijd nog kunnen.
Ook is de kooi nu schroefbaar in de auto gezet. :rolleyes:
Verder zijn de fusee stukken van nieuwe lagers voorzien en de boven draagarm heb ik geprobeerd en natuurlijk nog 1 bij gemaakt.
Voor de remklauwen ben ik ook al bezig geweest om de adaptors uit dik materiaal te slijpen.
Het draaiwerk voor de draagarmen was nog niet klaar, daarom werk ik momenteel maar, aan meerdere dingen tegelijk :D
gr ruud
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolin012_397693.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolin001_299256.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolin014.jpg
in de wielkasten ontstaat overdruk, zou je kunnen gebruiken..
daar waar lucht zich snel verplaatst en zo dynamische druk ontstaat zal de statische druk (algemene over of onderdruk) lager worden. de som van statische en dynamische druk blijft gelijk.
nou is het zo dat als je rijd, de lucht eigenlijk stil staat, echter je kan de auto als theoretisch nulpunt aanhouden en dan gaat de vlieger dus wel op.
door de luchtstroming onder de auto zo snel mogelijk te laten verlopen (diffusors) ontstaat er dus een statische onderdruk die de auto naar de weg zuigt. in plaatsen zoals de wielkassen staat de lucht (tov de auto) stil en heb je dus een overdruk. ook voorin de motorruimte ontstaat dit.
achter de auto staat de lucht stil, zeker bij een busje. dit merk je ook als je met je klep open rijd de lucht stroomt dan van achter naar voren en dan door de zijruiten weer naar buiten.
je zal moeten bekijken waar je onder/overdruk hebt om te bepalen waar je je koelers monteert.
een goede plek is een schuine inlaat/luchthapper in het dak maken en een luchtuitlaat aan de bodem of zijkant als de lucht er maar hard langs stroomt om onderdruk te creeren. in het dak zie je er vanaf ooghoogte niet veel van en je kan wel veel lucht inlaten.
classic line
01-09-2007, 21:21
een gat in zijn dak zal die niet leuk vinden :D
en de tank zou ik lekker voorin leggen met oog op je
gewichts verdeling je moet nog wel kunnen sturen straks he
anders heb je straks echt een wheeliebar nodig :D
gr mike
@ Ruud,
Heb je de Rolbeugel uit getrokken buis gemaakt??
Niet getrokken buis kan openscheuren tijdens een ongeval.en hij moet van chromemobileen(ofzoiets) zijn.
Het gaat trouwens lekker rap zo,het begint nu weer ergens op te lijken en nu ga je ook eens wat zien van al het denk werk.
Ben erg benieuwd.
copy paste? :rolleyes: ;)
http://www.automaxx.nl/forum/archive/index.php/t-606.html
:thumbup:
Is gewoon even ter info voor mensen hier.
(rechtermuisknop gevonden zeker :D ;) )
@ Ruud,
Heb je de Rolbeugel uit getrokken buis gemaakt??
Niet getrokken buis kan openscheuren tijdens een ongeval.en hij moet van chromemobileen(ofzoiets) zijn.
Het gaat trouwens lekker rap zo,het begint nu weer ergens op te lijken en nu ga je ook eens wat zien van al het denk werk.
Ben erg benieuwd.
De rolbeugel is van naadloze buis gemaakt, dit werd mij aangeraden omdat Chromolybdeen bijna niet te buigen is met een hand pers.
Enne met een beetje geluk staat hij over 2 weken weer echt op zijn wielen en natuurlijk op de grond :D
Enne met een beetje geluk staat hij over 2 weken weer echt op zijn wielen en natuurlijk op de grond :D
we kunnen niet wachten :thumbup:
martiepartie
03-09-2007, 07:39
CrNiMo (chroommolybdeen staal) is inderdaad vrij taai en niet zo makkelijk te bewerken. Buigen/slijpen/verspanen etc. is een kleine hel met CrNiMo staal.
goed bezig, ik heb misschien een tip voor je, ivm je tank inhoud. Pak een binnenvuller; als je die tank doorslijpt net boven de felsrand en daar een strip van 8-10 cm tussenlast vergroot je je tank behoorlijk! werken met meerdere tanks lijkt me dan onnodig.
circulatie; de onderdruk die je normaal hebt bij een bus (of frido) zorgt inderdaad voor naar binnen slaande lucht, als je je luchthapper groot genoeg maakt en via de voorkant van de motor over de motor voert dan zorgt deze voor een overdruk in je motorruimte dan zal het openstaan van de klep de lucht juist afvoeren mbv het vaccuum achter de auto. lijkt mij dat dat goed moet werken!
succes!
variant110
03-09-2007, 15:58
zo hey ben haast een uur bezig geweest om dit project helemaal te lezen en moet zeggen GEWELDIG JA
dacht dat ik veel bij het end had met men golf 1tje hahaahha
suc 6 ermee en ik lees mooi mee.
zo hey ben haast een uur bezig geweest om dit project helemaal te lezen en moet zeggen GEWELDIG JA
dacht dat ik veel bij het end had met men golf 1tje hahaahha
suc 6 ermee en ik lees mooi mee.
Ik heb zelf ook bijna 10 jaar lopen stoeien met mijn golf 1,
en dacht toen ook dat ik best ver ging.
Alleen ga ik nu nog wat verder :tongue:
Verder idereen natuurlijk bedankt voor de reacties :thumbup:
circulatie; de onderdruk die je normaal hebt bij een bus (of frido) zorgt inderdaad voor naar binnen slaande lucht, als je je luchthapper groot genoeg maakt en via de voorkant van de motor over de motor voert dan zorgt deze voor een overdruk in je motorruimte dan zal het openstaan van de klep de lucht juist afvoeren mbv het vaccuum achter de auto. lijkt mij dat dat goed moet werken!
succes!
achter de bus staat de lucht stil (tov van de bus) en heb je dus geen onderdruk, maar eerder overdruk.
hoe sneller de lucht langs de bus stroomt hoe lager de druk word.
De adaptors voor de achter remklauwen zijn ondertussen klaar,
Maar voor de handrem klauwen,(die er ook op moeten :confused: )
moet ik nog iets maken.
De voorste adaptors zijn ook al in de maak.
achter:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/wielophanging007.jpg
Voor:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/wielophanging006.jpg
Ook het draaiwerk voor de draagarmen heb ik deze week gemaakt.
De bedoeling was om het alleen voor de voorste draagarmen te maken.
Maar deze kogels gaan een stuk soepeller dan de orginele rubbers, dus heb ik er ook maar voor de achterdraagarmen gemaakt.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/wielophanging001.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/wielophanging003.jpg
Toen was ook vlug de beslissing genomen, om een paar custom draagarmen te maken voor de achterkant.
Het ziet er in iedergeval een stuk netter uit, en ze zijn gelijk wat breder om de aandrijf assen wat plek te geven.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/wielophanging003_826707.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/wielophanging006_230953.jpg
Nu moet ik nog de voorste onder draag armen maken, en dan kan alles erin gebouwd worden, en dan maar hopen dat ik geen problemen meer tegen kom.
gr ruud
Knap staaltje vakwerk weer!
polopower
09-09-2007, 11:42
Ik blijf van de ene in de andere verbazing rollen. Knap stuk hoe je alles in eigen regie weet te houden. Hou je er een indrukwekkende gereedschap/machine verzameling op na of doe je alles met huis-, tuin- en keukengerei?
Wat ik me afvraag is hoe je de aansluitingen van de buizen van bijvoorbeeld je draagarmen en rolkooi maakt? Met een bimetaal gaztenzaag en deze onder de gewenste hoek te zetten?
En wat voor pijpenbuiger heb je? Foto? Electrisch of een gewone 12 of 16 tons hydraulische? En hoe zorge je dan dat de hoek elke keer gelijk is?
Gaat zo voort, erg indrukwekkend.
Het meeste word gemaakt met de slijptol, daar hun je tenslotte elke vorm mee uitslijpen.
De buigpers die ik heb is een oud maar industrieel ding,
Je pomt met de hand gewoon de buis in de gewenste vorm, en je meet hoever de cilinder uit is zodat je makkelijk zo'n zelfde bocht kunt maken.
Vandaag ook maar weer in de werkplaats geweest, en ik kreeg hulp van mijn zoontje.
Heb hem gelijk maar leren lassen, want dat is altijd makelijk.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/shassis001.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/shassis002.jpg
Verder ook maar weer met het shassis verder gegaan,
en ook achter langs de versnellings bak wat ruimte gemaakt voor de aandrijf lijn.
Ook de onder draagarmen zijn nu afgelast zodat ik daar de kogels in kan persen.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/shassis004.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/shassis009.jpg
gr ruud
vwmk2driver
09-09-2007, 13:27
haha dus straks heeft je zoon vakantie en gaat hij jouw frido mooi aflassen...
goed bezig erg mooiuh techniek allemaal weer, ik blijf er met grote ogen naar kijken
Waarom maak je de handrem niet hydrolisch?
Je kan zo`n fly off handrem set zo bestellen, en die monteerje gewoon op de achterklauwen.
Hoef je niet te lopen kloten met kabels.
En is gewoon RDW Proof.
Maatje met zijn kitcar werd er mee goedgekeurd bij kenteken keuren.
Vandaag wat USA parts binnen gehad. :dance:
Om het wat meer hotrod te kunnen noemen. :thumbup:
De tellers zijn van de pro comp lijn, die ze in de nascar ook hebben zitten.
De toeren teller is uitgevoert met letjes in de shift lite.
Verder heb ik Olie druk,
olie temp,
benzine druk,
water temp.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/SIMPSON-AUTOMETER002.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/SIMPSON-AUTOMETER003.jpg
En de gordels zijn van de nieuwste platinum series,
en ook afkomstig uit de USA race wereld.
Als hier straks nog 2 recaro pro racer xl stoelen bij zitten, zal het echt wel vet zijn.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/SIMPSON-AUTOMETER005.jpg
martiepartie
10-09-2007, 20:42
zet die middelste onderin maar goed vast als je die megagrote remmen gaat testen...
Goed bezig, wordt lekker extreem!!!
Franklin
10-09-2007, 21:48
Waar heb je de autometer meters besteld,
ben nog op zoek naar een toerenteller.
heb echt enorme respect voor je werk!
Ruud,
ik had nog een vraag over je velgen. zijn de velgen alleen uit amerika leverbaar, wat voor een steek heeft de velg en zijn ze te krijgen in diverse steken? heb je toevallig ook een website?
Blijf sprakeloos hiervan, top project! Ik lees iedere update met plezier.
De velgen zijn in nederland ook gewoon leverbaar,
alleen niet alle maten hebben ze op vooraad.
www.reedijk-banden.nl heeft mijn velgen geleverd,
en zijn ook inporteur en groothandel op banden en velgen.
Maar net zo als autometer tellers kun je in america veel meer vinden.
En het is gewoon heel goedkoop
Zelf heb ik het bij www.summitracing.com besteld.
en op www.ebay.com vind je natuurlijk ook genoeg dealers.
gr ruud
Pedaalemmer
13-09-2007, 16:29
Heel dik, draagarmen en remsysteem ziet er dik en sterk uit!
Aan het shassis is weer flink gewerkt.
De wielophanging zit er nu goed onder, en kan ook goed bijgesteld worden.
De draagarmen ogen een stuk beter dan de oude.
Ook is het shassis verstevigd langs de versnellings bak en boven de versnellings bak.
Op de dubbelle buis boven de bak komt één van de schokbreker punten.
De schokbreker op de foto heeft er niets mee vandoen,
deze is alleen voor de show, en licht niet eens op de goede plek :rolleyes:
Ook de motor steunen heb ik vandaag gemaakt,
zodat beter bepaald kan worden waar ik nog wat verstevigingen kan maken.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/wielophanging005.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/wielophanging001_522651.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/wielophanging014.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/wielophanging007_402593.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/wielophanging008.jpg
Nienke Bug
15-09-2007, 19:25
:shocked: :shocked: wat een project, volg het al een tijdje ben echt onder de indruk
grt Bonne
Chr-ome Weber
15-09-2007, 21:16
:eek: ziet er weer super uit, iedere update is er weer een van :eek: :eek: super bezig ruud :thumbup:
maniacmark
16-09-2007, 20:18
Wooohooooo
dit blijft imho het leukste topic op het hele forum om te volgen
keep up the good work en the great picca posting
arno Derby
16-09-2007, 21:26
Erg knap werk zeg!
Succes!
borisgti
18-09-2007, 21:25
ik ben sprakeloos
SU-PER-VET
Echt waar Ruud, wat een droom project!
Pedaalemmer
19-09-2007, 08:47
Heb je berekent welke krachten erop de draagarmen terecht komen? Het ziet er dik uit maar als ik naar de bovenste draagarm kijk heb ik daar mee vertrouwen in dan de onderste.
Het shassis langs de motor is deze week gedeeltelijk veranderd.
Dit heb ik gedaan om het steviger te kunnen krijgen, en om het plaatwerk er op vast te kunnen maken.
Het plaatwerk (binnen wielbakken) is al weer redelijk op maat,
en zal in de caroserie ook weer een deel stevigheid brengen.
Ook ben ik de hoofdrem cilinders wezen halen zodat ik met het schutbord ook weer verder kan.
de foto's van afgelopen week.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolinshassis007.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolinshassis008.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolinshassis002.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolinshassis014.jpg
Wilwood :thumbup:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolinshassis011.jpg
maniacmark
23-09-2007, 20:51
ziet er erg lekker uit
hoe ga je eigenlijk die corrosie bij je lasnaden te lijf??
Zo dan, ziet er weer gelikt uit!
Ziet er weer goed uit :)
Afgelopen weekend bij das drag day ook nog 2 leuke gezien:
http://members.home.nl/sjoukje.devries/DDD5/DDD5_13.jpg
karretje
24-09-2007, 17:23
Ziet er allemaal echt top uit!
Kan er uren naar kijken,echt geweldig werk dit!! :woowoo:
Ik zou alleen die schokbrekers anders monteren,de f1 stijl zeg maar...
Kan makkelijk,breng je ze gewoon naar die bovenste dwarsbuis die over de bak heen gaat. :D
dik dik dik...
komt al schot in de zaak zie ik...
heb je een streven voor wanneer ie klaar moet zijn?
breadfan83
03-10-2007, 12:14
D'r begint al goed vorm in te komen zo hè.
Man wat gaaf allemaal!
Pedaalemmer
03-10-2007, 12:51
Ziet er allemaal echt top uit!
Kan er uren naar kijken,echt geweldig werk dit!! :woowoo:
Ik zou alleen die schokbrekers anders monteren,de f1 stijl zeg maar...
Kan makkelijk,breng je ze gewoon naar die bovenste dwarsbuis die over de bak heen gaat. :D
Volgens mij komt er airride op...
Airride is komen te vervallen, wegens plaats gebrek.
Hiervoor komt in de plaats een hydro instalatie ;)
Het begint nu al aardig op te schieten met het plaatwerk :thumbup:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolinplaatwerk001_802014.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolinplaatwerk009_833648.jpg
Aan het schutbord was zoveel herstel werk, dat ik er voor gekozen heb,
om er een nieuwe voor te maken.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolinplaatwerk010.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolinplaatwerk017.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolinplaatwerk019.jpg
Jazzblue
06-10-2007, 16:27
Dat ziet er weer goed uit!
maniacmark
06-10-2007, 16:46
sodeju wat een werk
imo het leukste topic om te volgen:)
Jezus, wat ben jij een kunstenaar..... Respect...
MauSeR35
06-10-2007, 19:19
Allebei helemaal mee eens en niks aan toe te voegen :thumbup:
is ie nou nog niet af :)
:cry: :shake:
Maar we zijn al weer een stuk verder.
De aansluiting van oud naar nieuw plaatwerk is al in de maak, en de gaten waar ooit de stand kachel heeft gezeten zijn dicht gelast.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolinplaatwerk006.jpg
Ook achter in de auto is het weer gevorderd :thumbup:
Het binnen plaatwerk (wielbakken) is nu zo goed als klaar, dat het er binnenkort geheel vast in gelast kan gaan worden.
Helaas wil ik het achter shassis nog wat gaan veranderen, en zal dit dus nog eerst moeten gebeuren.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolinplaatwerk001_76255.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolinplaatwerk003.jpg
gr ruud
ronnie_v
07-10-2007, 18:39
super gaaf project :thumbup: Om van zo'n "ouwe- bak",nog zoiets moois te maken. Kan niet wachten om hem eens in het echt te zien, op een meeting!!
Chr-ome Weber
08-10-2007, 22:33
Deze man verdient een lintje :D Echt super om te volgen dit.
ps, ben wel de 2e na Richard die mag meerijden :D :D
classic line
09-10-2007, 15:10
ziet er echt weer gelikt uit :thumbup:
maar hoe ga je het achter nou oplossen
met de schokdemper (vering)
want ik zie dat er niet veel plaats meer is
of komt dat in de wielkast te zitten :confused:
gr mike
martiepartie
11-10-2007, 16:35
Volgens mij komt er airride op...
? :cool:
Gruwelijk hoor!! wat een vakman
jppiggen
11-10-2007, 19:44
echt super mooi ruud
maar waar haal je de tijd vandaan man?
woon jij in je schuur?
ik ben al blij als ik 1 dag kan lassen in de week aan mn project
laat die foto's maar komen!
succes j-p
Mister Cool
11-10-2007, 23:17
Man wat smullen om dit te lezen!
echt dit blijft een geweldig project en dan druk ik me nog zwak uit denk ik zo
maarre zie ik nu goed dat hij achter op zijn wielen staat??
dan zou ik er even een paar homokineten in de wielnaven steken
anders sloop je je wiellagers namelijk;)
vwmk2driver
15-10-2007, 11:37
niets anders dan vakwerk dit....
3 jaar alweer...gefeliciteerd ;)
hetzelfde zou wel super zijn
Jammer, zie liever die fridolin klaar dan die transporter :redface:
That is really good fabrication work that you have done Tony :cool:
niets anders dan vakwerk dit....
Sluit ik me volledig bij aan :) :) :)
Mychatype3
28-12-2007, 13:00
Ruud zijn Frido staat deze maand met drie fotokes in de Volksworld :cool:
Greetz mycha
Is er alweer wat werk gebeurd aan de auto ? :)
Of te druk met andere dingen. Dan heb ik 1 advies; die andere dingen kunnen wel wachten :D
evilnyntje
29-12-2007, 10:06
Iemand al de volksworld ingescand?
Mychatype3
07-01-2008, 20:46
ff snel met de camera :rolleyes:
http://www.volksforum.com/albums/files/9/9/2/Afbeelding024.jpg
Groet mycha
Mychatype3
07-01-2008, 20:51
http://www.volksforum.com/albums/files/9/9/2/Afbeelding023_731836.jpg
nou Ruud, we wachten weer op updates..
Echt mijn diepe respect man!!
Daarnaast vind ik de Frido ook een zeer mooie VW!
De Limburger
17-02-2008, 19:43
pic`s of staat het echt stil het project,.?
Dit project staat stil.
Maar ik ben wel weer met wat anders bezig :)
staat het stil voor langere tijd?? Want is wel zonde want het ging zo goed...
Het project gaat over enkele weken weer verder.
gr ruud
Het project gaat over enkele weken weer verder.
gr ruud
Waar ben je nu mee bezig dan :D
Ik ben aan het zorgen dat de nodige onderdelen,
nooit meer te duur zijn. :D
Ik ben aan het zorgen dat de nodige onderdelen,
nooit meer te duur zijn. :D
Dus je bent goed bezig :D
Pedaalemmer
18-02-2008, 09:46
Ga je een bedrijfje opstarten?
Ga je een bedrijfje opstarten?
Dat is de bedoeling.
Maar voorlopig niet fulltime.
Ik heb in de loop van de jaren best wat connecties opgedaan om leuke projecten te kunnen gaan maken.
En als je dan ook nog wat onderdelen kunt leveren, moet het uurloon redelijk kunnen blijven.
Ik hoop dat je met deze info even kunt leven,
want veel meer weet ik zelf ook nog niet. :D
gr ruud
vwcrewcab
18-02-2008, 17:33
Dat is de bedoeling.
Maar voorlopig niet fulltime.
Ik heb in de loop van de jaren best wat connecties opgedaan om leuke projecten te kunnen gaan maken.
En als je dan ook nog wat onderdelen kunt leveren, moet het uurloon redelijk kunnen blijven.
Ik hoop dat je met deze info even kunt leven,
want veel meer weet ik zelf ook nog niet. :D
gr ruud
Ben erg benieuwd!
Zal vast wel goed komen :woowoo:
Chr-ome Weber
21-03-2008, 19:35
En loopt ie al :D :D Hoe is het met het bedrijfje :confused:
Bijna klaar.
Helaas heb ik geen betere foto :redface:
Enne het is geen blauw geworden. :D
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/transportersamoarood004.JPG
Kunnen we nu weer met dit project verder :thumbup:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/12jan2008019.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/12jan2008017.JPG
oooeeeeeeeeeeeh mooi geworden zeg
Zien er allebei wel vet uit op het moment! Keep on going...
Jeeee die bus staat er ook nice bij zeg. Voor het eerst dat ik die wheels op een bus zie, goede match!
de bus is echt mooi geworden!
mooie kleur cmbinatie met die dikke wielen..
kan je lekker gaan kamperen!:)
Voor een beter kleur idee.
Betere foto's komen deze week.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/transportersamoarood002.JPG
gr ruud
jetta mk1 '82
23-03-2008, 17:33
lekker kleurtje !!
gr. martijn
Gaaf geworden zeg :D
Die kleur lijkt wel op die van je 20vt Golf, alleen een aantal tinten donkerder :)
MauSeR35
23-03-2008, 18:02
Inderdaad, mooie demo's zo :)
Het is weer tijd om aan het werk te gaan Ruud! ik wacht op de eerste youtjoep film van je frido
huinkroese
06-04-2008, 00:18
Die Audi Gullies staan echt super! En nou lekker verder met Frido!
:D
De bus is nu echt bijna klaar,
en dan kan ik vlug aan mijn andere project beginnen. ;)
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/transportersamoarood025.JPG
Tiefleger
06-04-2008, 18:33
:eek: :own:
René (Tiefleger)
nice.. te bedenken dat dit een paar maanden terug nog een hok was.
Sick Campertje hoorrrrrr.... komen die velgen van dezelfde auto als de motor van de Frido?
Sick Campertje hoorrrrrr.... komen die velgen van dezelfde auto als de motor van de Frido?
De Velgen heb ik al 2 jaar en de motor van de frido is nog steeds alleen om alles pas te maken.
Nog geen budged om een motor te kopen. :(
Maar heb wel weer een volkswagen als project bij gekocht.
(deze week ophalen :thumbup: )
gr ruud
Hele knappe t4! Hoe heb je nou die voorkant zover verlaagt? Maximaal geschroefd, of ook andere dempers eronder.
Hij is momenteel gewoon omlaag geschroeft,
en achter zitten andere veren onder.
Maar het rijd voor geen meter, ben ik net achter gekomen :(
Maar er word aan gewerkt.
Aha, veelste stug he. Dat rijdt inderdaad voor geen meter. Even zoeken naar een goede set ;)
maniacmark
07-04-2008, 18:25
weer een nieuw project
hou ons op de hoogte..........please!!!!
respect voor je projecten,
Aha, veelste stug he. Dat rijdt inderdaad voor geen meter. Even zoeken naar een goede set ;)
Als de bus bevalt komt er een leuk schokbreker set onder van vr-cp
zoals bij meer projecten.
Alleen eerst even kijken of de bus bevalt, anders is het een inverstering voor niets.
ps
Mijn audi komt binnen kort te koop, die is overbodig geworden.
audi a4 130 pk tdi dolfijn grijs
BJ 8-2002
km 175000
(het is een zeer goede uitvoering)
Ongeveer 3 jaar al in bezit.
nieuwe project
vw
bj 1980
diesel ;)
Wat zal de vraagprijs van die A4 worden? Misschien dat ik mijn moeder zo gek kan krijgen...
Zo, deze week maar weer eens aan de fridolin gewerkt. :thumbup:
De achterklep bleek ook al niet zo goed te zijn,
dus heb ik hiervan de binnen kant half moeten verwijderen.
Ook de bumpersteunen zijn opnieuw uitgeboord en getapt, zodat deze weer in de bumper gelast kunnen worden.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolin001_526515.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolin003_227584.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolin004_279498.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolin006_558833.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolin008_510962.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolin010.JPG
ps:
Morgen gaan we het volgende project ophalen ;)
Gr Ruud
PoloCoupeGT
17-04-2008, 08:36
Ben dit project al een hele tijd aan het volgen. En zit met smart te wachten tot het eindproduct er is... Vette Respect!
Ik heb ook respect maar ben toch wel nieuwsgierig wanneer hij eindelijk af gemaakt wordt.
Want je schrijft dat je je volgende project gaat ophalen... Dus dan duurt het weer langer met de Fridolin... En dat vind ik toch wat jammer... Iedereen lekker maken met de dikste plannen maar er komt elke keer wat tussen...
Los van mijn ongeduld zit ik natuurlijk met spanning te wachten om meer info te krijgen van je vorderingen ;)
hobby's moeten ook betaald worden
hobby's moeten ook betaald worden
Das waar... maar een W12 blok? Dan kan je toch wel iets missen zeker :D Voor mij is dat al veel te hoog gegrepen :screwy:
als je elke avond aan het klussen bent, dan kan je snel iets leuks kopen.
( maar je moet wel willen en je vrouw en kind helemaal)
Ruud post niet zo vaak omdat hij altijd aan het klussen is om zo'n w12 bijelkaar te sprokkelen.
Ik ben hetzelfde aan het doen alleen dan in mindere mate, door al mijn klusgeld in een auto te steken, en van je salaris je gezin onderhouden en de leuke dingen te doen( want je bent minder vaak thuis)
een projectauto en een gezin hebben is compromissen sluiten
Daar zit wat in idd... Ik ben nog jong en woon thuis dus daar heb ik geen last van :D
Ruud heeft nog geen W12 ;)
zeg ik, hij is aan het klussen om zo'n w12 bijelkaar te sprokkelen ;)
Het nieuwe project zal vanavond wel door iedereen begrepen worden. :rolleyes:
zeg ik, hij is aan het klussen om zo'n w12 bijelkaar te sprokkelen ;)
je hebt gelijk, las ik overheen..
Vanavond poost ik wel foto's van de nieuwe aanwinst.
gr ruud
Ben benieuwd wat dat dan weer is!
classic-edition
17-04-2008, 17:36
als je elke avond aan het klussen bent, dan kan je snel iets leuks kopen.
( maar je moet wel willen en je vrouw en kind helemaal)
Ruud post niet zo vaak omdat hij altijd aan het klussen is om zo'n w12 bijelkaar te sprokkelen.
Ik ben hetzelfde aan het doen alleen dan in mindere mate, door al mijn klusgeld in een auto te steken, en van je salaris je gezin onderhouden en de leuke dingen te doen( want je bent minder vaak thuis)
een projectauto en een gezin hebben is compromissen sluiten
Offtopic mode aan:
De reden dat Ruud niet veel meer post heeft niks te maken met het feit dat hij wel of niet veel aan het klussen is.
Die reden is bij de volkforumcrew ook reeds wel bekend heb ik vernomen van Ruud zelf.
Maar goed ik ben het wel met je eens dat dergelijke projecten een hoop euries kosten en dat die wel ergens vandaan moeten komen.
Dus ja of Ruud klust veel bij of er zullen andere offers gemaakt moeten worden.
Dat is aan Ruud en zijn gezin en gaat anderen niet aan en is ook niet zo belangrijk in een project topic denk ik.
Offtopic mode uit:
p.s het nieuwe project is ook erg gaaf zeker in combi met de frido.
Wat het is tja dat mag Ruud zelf vertellen.............
Nu ben ik toch ook wel benieuwd!!
evilnyntje
17-04-2008, 17:54
De hype van dit moment, een transporter 3?
Iemand toevallig nog een 6 cilinder turbo diesel liggen. :tongue:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/lt006.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/lt008.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/lt011.JPG
Foto genomen op 24-10-2004 toen ik daar de fridolin ophaalde.
3 jaar spijt gehad dat ik hem toen niet gekocht heb,
maar nu hoort hij bij mijn verzameling.
thanks hajee.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolin24-10-2004004.jpg
Ik dacht dat je deze "altijd" al in je bezit had? Maar dat was dus niet zo, tot vandaag dus?
Die is wel mega cool man!!
frilodin hotrod erop....leuke combi.....
Môge Ruud!
alles gelukt? succes met je nieuwe aanwinst,
weet zeker dat ie bij jou goed op de plek is, zal een mooie
combi worden met de fridolin erop!
groeten hj
Dat ding is echt cool :D Mooie aanvulling op je wagenpark :cool:
MauSeR35
18-04-2008, 09:27
Inderdaad, trailerqueen maar dan op een "trailer" die zelf ook showbak is :D
Zou een vette combi zijn iig :cool:
Het is de bedoeling om hem zo vlug mogelijk weer rijdent te krijgen.
en te keuren.
Deze motor moet ik afbouwen
of een andere 6 cilinder turbo diesel erin lepellen.
morgen zal er wel meer bekent zijn, na een dag hard er aan werken.
Dus geen groot project, en het fridolin project komt ook niet stil te staan :thumbup:
gr ruud
machtig ...hoe heb je de LT op die benz gekregen .. met de heftruck ?
leuke projecten ga zo door
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/lt017.JPG
Vandaag eerst maar eens met 3 man de LT gewassen, en dat scheeld al veel.
Nu kun je weer zien dat het geel metalic is en wit metalic.
Het air ride begint ook weer beter te werken, wat dus door oxidatie komt in de lucht kleppen.
Verder werkt de verlichting al perfect, en is de staat van de motor en alle aanbouw delen ook bekeken.
Morgen ga ik maar opzoek naar verdere delen om het compleet te kunnen maken.
gr ruud
Vandaag de diesel motor compleet opgebouwd, maar nu blijkt dat de diesel pomp niets meer op brengt.
En ik vermoet dat er roest in de cilinders staat :(
We gaan er maar heel vlug een turbo diesel in lepellen. :tongue:
Ook is er een deel van de wielophanging gebroken, en dat zal gemaakt moeten worden.
Dat word dus een druk wekend :D
stufenheckfahrer
19-04-2008, 21:55
Heej Ruud, gaaf spul man! Ik heb vorig jaar mijn LT verkocht (LT45 bj92 lange uitvoering) maar ik mis hem toch wel.
Mijn ex LT rijd nu in Wietroesland. (tenminste ik heb hem aan een Witrus verkocht)
Grz Ron
goed bezig Ruud,
schoon ziet ie er al weer een stuk beter uit!
(volvo 760 turbodiesel is het zelfde blok trouwens)
vwcrewcab
20-04-2008, 10:56
Super vet Ruud!
Mister Cool
20-04-2008, 11:46
Heb het topic een tijdje gemist, weer veel gebeurd! Camper is echt mooi geworden, super velgen/kleur combi! En die LT is wel de bom icm de frido straks :D
Hoe is het eigenlijk met de golf ?
Hoe is het eigenlijk met de golf ?
De golf 1 staat nog steeds te wachten op het monteren van het golf 4 dash :redface:
Maar niemand wil het dash bekleden met leer, wegens loslaten???
En we rijden weer,alleen nu met turbo diesel.
Momenteel nog wel met een open uitlaat, maar die maak ik morgen wel van rvs een nieuwe.
Een einddemper heb ik ook al gekregen :thumbup:
Vanmorgen om 10.30 uur begonnen met demonteren van de oude motor.
om 12.30 lag de nieuwe motor er al in.
en om 17.30 reden we al weer rond.
Gr Ruud
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/lt003.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/lt004.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/lt005.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/lt006_38714.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/lt009.JPG
Heerlijk om te zien die foto's...
Vette audi op de achtergrond btw.
Lars
Inderdaad dikke A4 erachter!!! is dat de A4 die je in de verkoop hebt?
Chr-ome Weber
23-04-2008, 08:24
Leuke trailer, ken hem al jaren is namelijk door c&t speedshop gemaakt in hoensbroek. Ben blij dat in goede handen is. En samen met die frido erop :thumbup:
VWrijder
23-04-2008, 14:33
Dit blijft echt een waanzinnig project. :wow: :eek:
Inderdaad dikke A4 erachter!!! is dat de A4 die je in de verkoop hebt?
Ja, dat is de audi die te koop komt.
kunnen we dit topic niet beter hernoemen naar "Ruud's projecten"? ;)
Ik heb destijds een kijkje genomen bij die frido en daar stond de LT ook, zelfde gasten... jij denk ik ook wel gezien. Zal eens kijken of ik nog foto's van dat spul heb.
Wat een coole bak en dan daar de frido achterop
De Limburger
24-04-2008, 21:06
hahahaha wat een ding is wel inderdaad mooi als je daar mee aan komt rijden met de frido achterop ahaha... gr ronnie
Patrick86
24-04-2008, 21:13
Nu back on topic! De FRIDO! ;)
We zijn maar weer eens aan de fridolin begonnen. :thumbup:
Momenteel ben ik in de neus bezig om nieuwe binnen schermen te maken.
Zodat de auto meer stevigheid krijgt.
Maar nu bleek ook dat het rechter scherm niet helemaal op model was, dus gelijk maar de oude lassen open geslepen, en hier en daar een stukje bij gelassen.
Toen ook maar aan het plaatwerk begonnen van het linker scherm, zodat dat deel ook veel sterker word.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolinplaatwerk003_968655.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolinplaatwerk004_248330.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolinplaatwerk008.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolinplaatwerk005.JPG
De onder draagarmen zijn ook gemaakt en de bevestegings platen zullen er morgen ook wel in gelast worden.
de boven draagarmen had ik al eens gemaakt ,maar passen niet lekker.
Dus dat word werk voor morgen. :D
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/005.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/006.JPG
Weer goed aan de gang!! :D
Hallelujah!!!! er is weer beweging in de zaak, morgen met de Frido naar retromania ;)
MauSeR35
12-05-2008, 11:52
Jihaa, dit zien we graag :D
Vandaag bleek dat ik een nieuw brandschot moet maken, omdat ik mijn draagarmen niet kwijt kan bij de bult voor de pendalen.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolinplaatwerk019.jpg
Het tussen schot heb ik voorlopig maar verwijderd.
De boven draagarmen zijn versmalt en afgelast, en de kogels zijn er ingeperst.
Voor het stuurhuis zijn bevestegings steunen gemaakt, en de spoorstangen zijn ingekort.
De onder draagarmen zitten nu goed en er is ook rekening gehouden met het rolcenter.
Ook het shassis is verder gebouwd zodat de boven draagarmen binnen kort gemonteerd kunnen worden.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolin004_228047.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolin008_680798.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolin009_88853.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/4/3/fridolin011_191223.JPG
maniacmark
12-05-2008, 21:18
blijft geweldig om zulk vakmanschap en passie te zien
Chapeau
heeft die startmotor nou nog niet rondgedraaid :D
geintje man
lekker relaxt dit project stukje bij beetje opbouwen, zodat wij de komende tijd nog lekker mee kunnen kwijlen ;)
Franklin
12-05-2008, 22:44
Echt geniaal, maaruh geen stuurbekrachtiging? En dat met die brede banden?
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.