View Full Version : Big block in een 6N
Sven-GTI
19-01-2016, 15:52
Via de search nog steeds niet echt duidelijk antwoord kunnen vinden, dus vraag het hier maar.
Ik ben misschien van plan om een big blok in een polo 6N te bouwen, welke standaard een small block gebruiken.
Nu wordt altijd overal geroepen: dat past niet zomaar blah blah blah.... Maar nergens zie ik concreet WAT er nu niet past? Ik heb genoeg 6N's gezien met een 1.8T of iets dergelijks, dus het moet wel degelijk passen. Daarom ben ik dus benieuwd of het de moeite is of dat ik er maar beter niet aan kan beginnen :D
Mijn vraag is dus eigenlijk: wat moet je aanpassen om een big block in een polo 6N te krijgen? Is het alleen motorsteunen? Of bijv. ook de aandrijfas lengte?
(ik heb de complete voorkant van een mk3 met blok, subframe, onderstel etc. liggen voor eventuele ombouw). De reden is dat mijn blokje aardig 'op' begint te raken en ik nog een 1.6 AFT uit een mk3 heb liggen met net 1 ton op de teller.
Bluepower
19-01-2016, 16:37
Ik geloof dat de small-block motoren naar voor gekanteld liggen, en de big-block meer naar achter.
Dus je zult met de motorsteunen moeten rommelen.. Voor de rest zul je toch echt ff moeten zoeken, Sven!
Ik denk dat je met ibiza cupra en golf 3 delen het als een lego doosje zo in elkaar kunt zetten. 6n staat op een ingekort golf 3 platform. En ibiza is er met bigblock dus ook makkelijk te grbruiken.
Bluepower
19-01-2016, 16:49
Ik denk dat je met ibiza cupra en golf 3 delen het als een lego doosje zo in elkaar kunt zetten. 6n staat op een ingekort golf 3 platform. En ibiza is er met bigblock dus ook makkelijk te grbruiken.
Ik denk dat je je daar nog eens flink in zult verkijken.... Polo 6N en Ibiza lijken op elkaar, maar zijn technisch echt anders...
Scirocco_1600
19-01-2016, 18:05
Ik heb al polo 6n gezien met een vr6 in ....krap maar het paste
Sven-GTI
19-01-2016, 18:18
JA het past sowieso in de motorruimte, ook weet ik dat de big blocks achterover liggen, moet geen probleem. Zoals ik al zei heb ik al vaker 1.8T motoren in een 6N gezien, maar ik vind nergens echt topics waarin te zien is hoe ze die passend gemaakt hebben :D
Motorsteunen enzo fixen is geen probleem. Maar ik heb geen zin om bijvoorbeeld de aandrijfassen aan te (laten) passen etc, wil het zo goedkoop mogelijk houden :D
Broer Konijn
19-01-2016, 19:05
Leuk om hier http://www.vau-max.de/fotostrecke/was-nicht-passt-wird-passend-gemacht-polo-6n-mit-4motion-vr6-turbo-und-einmaligem-design-all-das-was-bei-einem-1998er-6n-polo-eigentlich-nicht-geht.1838.1.html even doorheen te scrollen voor inspiratie :D Polo 6N VR6T 4Motion
SciroccomTDI
19-01-2016, 22:15
Dá-BRT heeft een 6N TDI gehad, met aardig peekaas .. ik kan mij herinneren dat hij het over hoogteproblemen had. Tot en met custom inlaatspruitstuk omdat de kap anders niet dicht paste.
The_Maxx
20-01-2016, 00:00
Het kan wel. Maar je zit met veel aanpassingen. Even plug and play zoals bij de meeste smallblock het geval is, is er niet bij.
Motorsteunen, aandrijfassen, bak, subframe,eventueel inlaat en uitlaat. Denk dat je je er op verkijkt hoeveel werk dat is.
Onmogelijk? Nee :) Maar verwacht niet om vrijdag te beginnen en maandag te kunnen rijden.
Sven-GTI
20-01-2016, 00:10
Haha laat maar zitten dan :D
Ik was gewoon nieuwsgierig wat er aangepast moest worden, maar dat wordt me iets te gek allemaal :D
misschien zeg ik nu iets heel doms hoor.. maar een SDI is bigblock toch? en die zitten gewoon in de 6N
SciroccomTDI
20-01-2016, 12:01
Daar heb je gelijk in, echterrrrr.. is het soort van aangepaste SDI voor de Polo.. die ligt namelijk ook voorover en heeft ook een speciale bak die het voorover liggen toelaat..
(ik weet het niet 100% zeker, dus niet te hard slaan aub ;) )
Quattro_38
20-01-2016, 12:17
Denk (onder andere) bakcode ETF, motorcode van zo'n type blok (1.9 sdi) in een 6N die zo hangt is AGD.
SciroccomTDI
20-01-2016, 12:51
Maar ... was het niet zo dat een VR6 ook voorover ligt, soort van?
https://data.motor-talk.de/data/galleries/0/13/2484/53644623/p1010510-8803318836579806761.JPG
http://www.motoren-dejong.de/plugins/papoo_shop/images/730_600x600_SchaltgetriebeGetriebeVWGolfIII1H1ASD19TDIBj09930897277_12092012_412.jpg
Sven-GTI
26-01-2016, 13:06
Is het niet mogelijk om de originele bak te gebruiken en daar het big block aan te hangen? Of dat bootpatroon komt niet overeen zeker...
Anders zou het een stuk makkelijker zijn, dan hoef ik enkel nog de motorsteunen te lassen, alles aan te sluiten en rijden maar :D
Origineel heeft deze een 085 bak geloof ik. Een 020 of 02A heeft zeker ander boutpatroon?
Makkelijkste is om gewoon even op het polo forum te kijken.
Polo Forum (http://www.vwpolo.nl/forum/viewforum.php?f=26)
Zoek op Jarno zijn 6N of Jeroen zijn 6N.
Ene heeft een 1.8T en de andere een 1.8 Bi-T.
Kunnen je er genoeg over vertellen...
richard-polo
26-01-2016, 13:49
Origineel heeft deze een 085 bak geloof ik. Een 020 of 02A heeft zeker ander boutpatroon?
Ja, komt niet overeen..
clubpolo staan zat ombouws, stuur zit alleen aan de verkeerde kant :D
abf in polo6n
http://www.clubpolo.co.uk/forum/index.php?showtopic=143804&page=3
Sven-GTI
02-02-2016, 09:29
Ik zie in die build alleen niks over de aandrijfassen.. Deze passen 1 op 1 dan neem ik aan...
Dan valt het reuze mee. Even motorsteuntje lassen en uitlaat aanpassen. Verder zit die ABF er vrijwel plug&play in..
Het blijft toch kriebelen...
er zijn toch ook polo met big block dieselmotoren? hangen er ook achterover in, moet te doen zijn dus
Sven-GTI
03-05-2016, 12:14
Aangezien het nog steeds kriebelt wil ik komende zomer (ergens half juni heb ik vakantie) gaan proberen om een big block in m'n Polo te plaatsen :D
Gewoon om te zien hoeveel moeite dit kost. Als nu blijkt na 1 a 2 dagen dat het allemaal veel te lastig wordt hang ik gewoon de originele motor terug.
Normaal gesproken kan ik in een ochtend de originele motor uitbouwen en weer inbouwen, dus mocht het niet lukken dat zit binnen no-time de originele motor weer terug in de auto :D
Uiteraard komt daar een how-to / fotoreportage van :D
The_Maxx
03-05-2016, 12:56
er zijn toch ook polo met big block dieselmotoren? hangen er ook achterover in, moet te doen zijn dus
Die zitten echter op dezelfde motorsteunen als de smallblock motoren. :thumbup:
Sven-GTI
09-05-2016, 08:24
Ok mensen, even een update.
Ik ben met m'n eigenwijze hoofd toch even gaan passen met een andere motor :D
De motor die ik heb gebruikt is een 1.6 AFT (101pk) uit een mk3 (big block). Gisteren even in de polo gehangen en wat denk je....
Het past!!
2 van de 3 motorsteunen passen. De ene aan de bak en die 'dagbone' passen. Ook de originele aandrijfassen passen perfect op de bak. De enige motorsteun die niet past is die aan de distributiezijde, maar die is goed zelf te maken.
Wat ik zou moeten doen om deze motor in m'n polo te hangen:
- 1 motorsteun op maat maken.
- uitlaat passend maken (na het spruitstuk moet deze een klein stukje worden aangepast)
- kabelboom aansluiten/passen maken
- grotere radiateur monteren (heb ik nog liggen)
- misschien brandstofpomp?
Ik denk dat het probleem vaak is dat mensen een 'dikkere' motor nemen met bijv. een 02a bak. Dan passen direct de 2 motorsteunen + aandrijfassen niet meer..
Mijn motor heeft zo'n zelfde bak als de polo (085) en daar passen de steunen en aandrijfassen perfect op :D
Ik heb over een maandje vakantie dus hoop er dan aan te beginnen :thumbup: Uiteraard met veel foto's + how-to :D
Ohja, moet enkel de kabelboom nog repareren... blijkbaar heeft iemand daar in zitten knippen want er ontbreekt een deel. Dat krijg je als je je garage met meerderen deelt...
Een big block met 085-bak???
Sven-GTI
09-05-2016, 09:45
Een big block met 085-bak???
Foutje, ik bedoelde een 020 :D
Maar de steunen komen overeen met die van m'n polo bak :D :D
Edit: volgens het 'internet' zit er een 02K bak op een AFT motor?
Dacht dat deze alleen op nieuwere type vw's zaten.. Al zie ik vrijwel geen verschil tussen een 020 en een 02K bak.
Johan1982MK1
09-05-2016, 11:49
de 02K heeft een andere (hydraulische) hevel voor de koppeling en de aansluiting voor de motorsteun op de bak is anders dan een 020 bak.
Sven-GTI
09-05-2016, 12:25
Weer wat geleerd! :D
Maar goed, het belangrijkste is dat de bak in ieder geval past :thumbup:
The_Maxx
09-05-2016, 18:14
Ben eens benieuwd... Hier gaat het ook ineens kriebelen :D
Misschien dat een steun van een sdi blokje past op dat big block?
SDI liggen ook achterover.
enne: fotos zijn welkom! :thumbup:
Sven-GTI
11-05-2016, 11:23
Ben eens benieuwd... Hier gaat het ook ineens kriebelen :D
Misschien dat een steun van een sdi blokje past op dat big block?
SDI liggen ook achterover.
enne: fotos zijn welkom! :thumbup:
Foto's komen zeker :D
Die van een SDI zou wellicht ook passen, maar dit wil ik wel zeker weten voordat ik er eentje koop.
Een steun zelf maken is ook niet zo'n probleem (zeker niet wanneer je zelf een metaal werkplaats tot je beschikking hebt :D)
Het enige waar ik nog mee zit is de kabelboom, zekeringkast is hetzelfde als mk3 dus hopelijk werkt alles 1 op 1. Ik heb altijd zo'n gruwelijke hekel aan elektronica, vooral als het niet werkt :tongue:
The_Maxx
11-05-2016, 19:40
Goed kans dat het overzetbaar is. Polo 6N is in principe een te heet gewassen golf 3 dus er komt best veel overeen (helaas ook de bekende rotterij)
Beetje puzzelen kom je er wel uit lijkt me.
Motorsteun van n sdi nodig?
Ik heb er eentje liggen mag zeer goedkoop weg
Sdi blok lag in m'n Inca
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.