PDA

View Full Version : Aanhaal moment nokkenas


(B)ruud
11-09-2005, 14:30
Hallo iedereen,

Ik heb weer eens een vraagje...
Weet iemand op hoeveel Nm ik de nokkenas mag vasttrekken.
Hiermee bedoel ik de lagers van de nokkenas.

(vervangen jullie altijd meteen de keerring van de nokkenas??)

Thanx...

Gr Ruud

Marco
11-09-2005, 15:13
Misschien is t heel erg handig om te vertellen om welke motor dat t gaat.... Motorcode

serge pot
11-09-2005, 16:46
1e x alle 6nm
2e x alle 90 graden

(B)ruud
11-09-2005, 16:49
owjaa.....sorry die was ik nog vergeten te vermelden...

Maar waar staat dat nummer eigenlijk??

Het is van een golf II gti 8v '91

Greetz Ruud

serge pot
11-09-2005, 17:03
check again ,oftewel reeds gegeven de waardes

serge pot
11-09-2005, 17:07
doe jij 60 ,ga ik lachen .is maar m7 draad hoor .

Marco
11-09-2005, 17:09
Ow, okeej :) Ik zei niks....

(B)ruud
12-09-2005, 07:15
Moet ik de nokkenas nog in een bepaalde volgorde vastdraaien..
bv. van binnen naar buiten?

En trouwens, waarom zit er eigenlijk tussen de 3e en 4e cilinder geen lager??
tenminste niet bij die van mij :o

Greetz Ruud

(B)ruud
13-09-2005, 07:17
Iemand??

Gr Ruud

Johan-dtc
13-09-2005, 11:37
En trouwens, waarom zit er eigenlijk tussen de 3e en 4e cilinder geen lager??
tenminste niet bij die van mij :o

Greetz Ruud


bij mijn weten is dat bij elke kop zo

(B)ruud
13-09-2005, 15:46
owkeej....thanx... :wink:

Greetz Ruud

(B)ruud
13-09-2005, 17:51
als ik het tandwiel van de rotor(verdeler) op merkteken zet(dus op merkteken van de krukaspoelie), staat de rotor iets voorbij het merkteken van de verdeler...
Hoe moet ik dit nu afstellen??? :confused:

Greetz Ruud

Bakkie
13-09-2005, 21:24
Nokkenas volgens de Heynes 20Nm.

Tussen 3e en 4e cilinder geen lager is volgens mij bij alle koppen met hydraulische klepstoters zo. Bij een kop met mechanische klepstoters (met vulplaatjes) zit er wel een lager tusen 3e en 4e.

En dat je merkteken op de rotor iets verder staat dan op die van de verdeler komt denk ik door de vooronstekeking....
Gewoon alle andere merktekens goedzetten (dus niet je verdeler gaan verdraaien), dan kan er weinig foutgaan.

Succes, Bakkie

(B)ruud
13-09-2005, 21:27
heb alles weer in elkaar gezet, maar nu loopt ie niet stationair...

Kan dit liggen doordat de rotor van de ontsteking niet goed staat??
IK had het tandwiel juist afgesteld met de krukaspoelie, alleen stond toen de rotor van de verdeler iets minder dan 1cm voorbij het merkteken op de verdeler...
Zou het hier aan kunnen liggen???

Gr Ruud

(B)ruud
13-09-2005, 22:49
owja...

Ik had de verdelerkap ook nog 180 graden gedraaid, omdat ie er verkeerd om op zat.
Hier heb ik dus de bougiekabels losgehad, maar heb ze wel weer in de goede volgorde gemonteerd. -> 1-3-4-2

Gr Ruud