Log in

View Full Version : hoe werken de tellers


fcapri
16-03-2015, 22:05
oud topic, nieuwe toevoeging pagina 3

iemand hier die precies weet hoe de tellers werken bij een golf, en dan meer precies de
-temp meter
-benzinemeter
ik wil namelijk een digitaal display inbouwen en ga dus het midden van de tellerunit uithalen waar die meters, klokje en ledjes zitten.

in de plaats komt een OLED scherm met horloge op (GPS tijd), GPS lokatie, GPS snelheid, voltmeter, temperatuurmeter, benzinemeter (met liters en te rijden km's in berekent)... en zou dus wel willen weten of ik een weerstand moet meten aan de tellerunit kabels, of een spanning.
zo ongeveer
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/Screen-Shot-2013-12-19-at-12.26.10-PM.jpg

maar dan dit soort display
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/mqdefault.jpg.

batterij, temperatuur/vochtigheidssensoren heb ik al aan de praat met het 1e scherm, nu komt het ingewikkelder deel voor de GPS gegevens en de daadwerkelijke auto tellers in te lezen en correct weer te geven (schermpje is onderweg)

Archiebald
16-03-2015, 23:04
Ik kan je technisch helaas niet helpen :( Maar, heel gaaf idee/project! Dit wil ik wel even volgen, ga je een update posten?

SciroccomTDI
16-03-2015, 23:38
De temperatuursensor is vermoedelijk redelijk gewoon NTC :) een datasheet vinden is niet makkelijk, ik denk dat je beter af bent met handmatig calibreren/ de weerstandscurve zelf opstellen.

Brandstofniveausensor is een potmeter-achtige weerstand met een hevel met een vlotter... maar dus ook variabele weerstand.. waarschijnlijk ook zelf te calibreren, lijkt mij sterk, dat je die gegevens vindt :)

gaaf project :)

ps. tenzij je het over een nieuwe auto hebt...

fcapri
17-03-2015, 04:06
ik weet dat de tankmeter in de brandstoftank gewoon een hevel met regelbare weerstand is. de vraag is alleen wat die print in de tellerunit ermee doet.

rechtstreeks op de branfstofmeter en gaat die er gewoon een stroom doorsturen (ik dacht dat die meter een bimetaaltje was die door warmte uitwijkt. lijkt mij sterk dat die stroom ook door de tanksensor wordt gestuurd). of vormt die dat om naar een spanning. enige manier is dashboard demonteren om te meten.

bij men dodge kwam die meter toch rechtstreeks op het dashboard. (10ohm tank vol, 70ohm tank leeg). bij die auto had ik mijn tankmeters van mijn LPG tanken ook vervangen door analoge brandstofmeters. ziet toch een pak beter dan zo 3-4 ledjes die branden. die konden ineens snel uitgaan en daar sta je dan.
koste me wel een paar dagen meten en reverse engineeren: http://www.fordcapri.be/fcapri/dodge/electrical.htm
http://www.fordcapri.be/fcapri/dodge/dashboard/640/102_1274.jpg

nu is het tijd om alles een stapje verder te brengen en de boel digitaal te maken (beetje zoals een digifizz maar dan ook die oude led meuk er niet meer in maar een echt kleuren schermpje.

dit wordt het kloppend hard (bovenaan links is de arduino chip die geprogrammeerd wordt). dit was mijn werkende ding nadat ik 2dagen met die arduinos bezig was (weekje ziek thuis gezeten na operatie :D ).
enkel nu met standaard off-the-shell componenten zoals een digitale themperatuur/vochtigheidssensor en 16x2 karakters displau
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduino/640/DSCN9341.jpg

en iets later een voltmeter voor laptopbatterijpacks te controleren
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduino/640/DSCN9343.JPG
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduino/640/DSCN9344.jpg

als de beide sensoren in een golf analoge weerstanden zijn of een gewone ordinaire spanning, is dat piece of cacke om ze aan te sluiten.
dan een paar testruns doen zodat ik de boel in de software kan programmeren.
bv: volle benzinetank = 2,3V of 94ohm
lege benzinetank = 8,1V of 10ohm.
ff die 2 waarden in het programma en hoeveel liters in de tank kan (52liter), heb ik al mijn balkje. ik zou dan nog enige afwijking in de lineariteit kunnen brengen zodat die de eerste 300km niet tussen 95 en 100% blijft hangen en de volgende 300km van 95 naar 50% zakt (doet men meter nu wel).

digitale zelfbouw voltmeter heb ik nu wel al in de golf. haal handig als je ineens een falende dynamo krijgt (heb het gezien 2-3uur VOOR die faalde :D )
http://www.fordcapri.be/off/pics/444400.jpg
-volle accu, geen verbruikers aan, dan gaat het 14V lampje ook branden (als 15V brand is er overspanning en gaat je accu kapot)
-met lichten aan of chauffage, blijft max de 13V branden zoals op foto
-als enkel 12V blijft branden met draaiende motor loopt het fout. die ene dag zette ik lichten aan en ging van 14V naar 12V. duidelijk een dynamo die op zen eind loopt. paar 100km verder had ik zelf geen 12V meer (=accu loopt leeg). ff kooltjes vervangen en heb weer 14V :D .
had ik dit niet gehad, had ik de dag erna met lege accu gestaan smorgens.

ofwel maak ik het display ergens extern, ofwel bouw ik het in het midden in. de reden dat ik dat wil doen, is omdat men klokje in het midden aan het sneuvelen is (hier zie je al de zwarte randen van het kapotte schermpje, dit zwart zit nu tot tegen de cijfers al)

fcapri
18-03-2015, 18:39
fase 1: werkend krijgen van voltmeter (0-15V) en temperatuurmeter (0-120°) op een normaal display (ik wacht nog op het OLED scherm)
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/P_20150318_142228.jpg .
accu op de foto werd gemeten.
bovenstaande kan je echt niet veel mee doen. slechts 2 regels en 16karakters per regel. geen andere lettertypes, geen symbooltjes (buiten die blokjes dat je kan laten kleuren).

dus ff geprobeerd met een nokia 5110scherm. niet kleur, niet speciaal, maar toch al grafischer
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/P_20150318_142310.jpg

ook nog eens de boel gecalibreerd met de multimeter (enkel de spanning, termpatuursensor zit in de auto)
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/P_20150318_142640.jpg

Van Limburg
19-03-2015, 00:29
Wel heel interessant!

Dopue
19-03-2015, 07:54
zeker interessant

Joris_MK1
20-03-2015, 12:19
De sensoren zijn of regelbare weerstanden of NTC's. Zowel de benzinemeter als de temperatuurmeter werken met een verwarmd bimetaalveertje. De enige manier om betrouwbaar de waarden te bepalen is om het te meten ben ik bang...

Wel een heel leuk projectje! Ik speel ook al een tijd met deze gedachte, maar heb niet genoeg ervaring met displays, met name grafische... Heb wel al 5110 displays liggen ^^

Ik heb een voltmeter met een HDSP-2111 display gemaakt in plaats van de tijdsklok. Toen er nog een lambdasonde in de uitlaat zat, kon ik de brandstofverhouding daar ook op aflezen. Maar uiteraard kan ik daar geen foto van vinden xD

fcapri
20-03-2015, 12:52
arduino en grafische displays met I2C of SPI zijn kinderspel.

het nokia scherm dat ik heb, werkt met een PCD8544 chip. dus ff de library downloaden voor arduino en deze regels toevoegen

#include <Adafruit_GFX.h>
#include <Adafruit_PCD8544.h>

6tal draadjes van het scherm naar de arduino en je kan zo vanalles al weergeven. met de gewone library kan je tekst zetten zoals ik al deed. met die GFX library kan je grafische dingen uithalen.

ik doe niks grafisch nu, wil enkel de getalletjes weergeven op bepaalde plaatsen en misschien een balkje van de benzine en temperatuur.
in het midden wil ik wel de GPS snelheid groter weergegeven hebben.

mijn code van het nokia scherm weergeven is niet meer dan dit

void printDisplay(float temp, float volt){

display.clearDisplay();
display.setTextSize(1);
display.setTextColor(BLACK);
display.setCursor(0,0);
display.print(volt);
display.print("V ");
display.print(temp);
display.println("C");

display.setTextSize(2); //de snelheid groter weergeven)
display.print(" 0.00");
display.setTextSize(1);
display.println("km/h");
display.println();
display.print("37");
display.println("L - 736km");

display.display();
delay(2000);
}
km/h en benzine waren gewoon nog maar fixe getallen. temperatuur en spanning waren wel bestaand.
op de analoge ingangen van een arduino kan je een spanning aanleggen van 0-5V.
geeft de tanksensor bv een spanning van 0-10V, dan moet daar een spanningsdeler opkomen zodat je die halveert.
ik vermoed eerder dat er een weerstand geleverd wordt en het dashboard zal zelf via die 3poots regelaar op de print een vaste spanning erdoor sturen. (immers als die regelaar kapot is, wijken temp en benzine meter af).


dit demo programma zit er al standaard in. kan je ff in de code gaan bekijken hoe ze bepaalde grafische dingen uitvoerden:
https://www.youtube.com/watch?v=u5jex_lsQTA

ben gisteren aan de slag gegaan wat dashboards te gaan slopen om te zien welk scherm ik kwijt kan daarin. het zal een 3,2 of 3,5" scherm worden.
ik overweeg deze aan te schaffen ($8 en gratis verzending)
http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/32247103857_1/Free-shipping-font-b-LCD-b-font-module-Pi-font-b-TFT-b-font-3-5.jpg_220x220.jpg

het middenstuk waar het klokje, de ledjes en de temp meter inzitten meet 8,7x4,3cm.
een 3,5 scherm heeft volgende specs:
Peripheral size: 55.50 * 85.50
Visible area: 51.24 * 75.96
hoogte past goed, breedte wordt een nipte om tussen de tellers te foefelen.
dan ook nog de vraag welk dashboard ik ga terug maken.
links km-teller is al zeker,
in het midden komt het display met exacte GPS speed, GPS tijd, brandstofmeter, temperatuurmeter en getekende logos van pinkers, accu, olie, grootlicht en gloeispiraal (gloeispiraal en olieprobleem zou ik wel heel groot kunnen maken in het midden, eens die uit zijn,mag dan het "0.0km/h" ding er komen.
dan nog de GPS tijd erin (hoef ik nooit meer de klok goed te zetten).

maar wat zet men dan rechts... grote analoge klok (beetje nutteloos als je een digitale hebt), toerenteller met analoge brandstofmeter...
toerenteller zou ik evengoed op het scherm kunnen weergeven, maar dan heb ik rechts niks meer :D.

misschien direct goed doen, alles eruit en zelf een custom tellerunit maken.
1 grote recentere km'teller die wel nog op een mechanisch kabel werkt en dan het display rechts voor de rest. in deze stijl dan
http://i56.tinypic.com/2d0i436.jpg
of de km teller in het midden, en links en rechts een scherm plaatsen.
de gehele unit vervangen door een scherm lukt helaas niet in belgie, men kmstand moet behouden blijven.

als zoiets me zou lukken, zou ik al heeeeeeel tevreden zijn, maar dan moet ik het toerentalsignaal ook nog gaan uitdokteren. dashboard wordt er wel heel makkelijk op dan. die hele folie achteraan kan eraf, hoef enkel 1 lampje nog te voorzien om de km teller te verlichten, en dan alle signalen van de connector op men arduino hangen. als toerenteller en de rest eruit is, kan die gewoon in de originele behuizing
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/dashboard.jpg

Joris_MK1
20-03-2015, 16:38
Klinkt alsof het helemaal goed gaat komen ;)

Welke GPS module gebruik je? Dat lijkt me ook wel interessant, mijn KM teller wijkt nogal af... GPS tijd is ook handig, alleen, onderhoud je hem met een realtime clock of gaat de display en het hele systeem uit als je de auto af zet?

Ik zou denk ik wel de temperatuurmeter willen houden, dan alleen de leds en de klok vervangen. Het helemaal aanpassen vind ik zo zonde. Origineel met een beetje van jezelf zeg maar, dat is vet :) maar dat is persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Naast een spanningsdeler voor je analoge ingangen zou ik het wel aanraden een zener van 5,1V op te nemen. De rimpel die op de accuspanning staat, en dus ook op de rest van de kabels, fietst overal doorheen. Plus dat een spontane statische ontlading op een of andere manier schade aan kan richten. Filtering van je voeding is een must, maar het hangt behoorlijk af van de kwaliteit van de condensator op de dynamo. (Tenminste, die zorgt er als het goed is voor dat de rimpel beperkt blijft)

Ik ga dit zeker volgen!

En toch maar eens een arduino aanschaffen... haha

fcapri
20-03-2015, 18:30
dx.com, spotgoedkoop voor arduino spul en dergelijke. ik gebruik de nano nu en koste iets van 6€ (verzending gratis).

de voeding moet superstabiel zijn. de referentiespanning voor de analoge ingangen hangt er namelijk rechtstreeks op. 0,1V verschil op de 5V voedingsspanning en daar gaan de analoge spanningen.
de temperatuursensor en brandstofvlotter zijn beide weerstanden. alleen maakt de auto (vermoedelijk de tellerunit) er iets anders van om die metertjes te laten uitslaan. als ik dat spul eruit gooi, kan ik men beide sensoren ook gewoon rechtstreeks uitlezen via de arduino. er staan geen boordspanningen op, dus met zijn propere 5V, gaan beide sensoren ook proper storingsvrij blijven.

alleen die toerenteller hé. bij een diesel hangt die op de dynamo en bij de benzine op de bobines. beide hoge stoorders.

voor de GPS sukkel ik een beetje, krijg ze maar niet uitgelezen met een arduino.
op het werk hebben we namelijk weerballonsondes. intern zitten druksensor, temp sensor, GPS, luchtvochtigheid,.... heleboel gezever dat me niet intresseerd. regelmatig is er zo een sonde waar 'iets' niet werkt. en dan vliegt die in de vuilbak (lees: die komt bij mij en daar verdwijnen stukken uit).
op men raspberry is het me al gelukt om een i-MET GPS unit te hacken en in te lezen. de chip intern is een UBLOX AMY-6 en staat op 57600kbs met een UBX binary message protocol (heeft ff geduurd voor ik die rare tekens leesbaar kreeg). message NAV-SOL, NAV-STATUS, NAV-SVINFO, NAV-CLOCK, INF, MON-EXCEPT10 57600 BUS Powered
http://www.radiosonde.eu/RS03/RS03i01c.jpg

we hebben ook een 2de soort sondes (GRAW) en ook deze zijn gehacked. die zijn gewoon op 9600bps en die stuurt zijn berichten gecodeerd via SiRF binary's. ook die is op een raspberry draaiende gekregen.
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/raspgps/ .

het voordeel is, raspberry draait een linux OS en daar installeer je wat GPS software op.
arduino is een dedicated machine zonder OS waar je gewoon een programma in laad. je moet dus libraries hebben om deze gegevens te verwerken. aangezien die niet bestaan, moet ik zelf nog een stap verder gaan en het bericht zelf decoderen (binair naar gps gegevens). ik ben al wat verder gegaan en heb gevonden dat de Sirf gps module bericht 41 gebruikt uit de manual:
A0 A2 00 5B 29 00 00 02 04 04 E8 1D 97 A7 62 07 D4 02 06 11 36 61 DA 1A 80 01 58 16 47
03 DF B7 55 48 8F FF FF FA C8 00 00 04 C6 15 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
00 00 00 BB 00 00 01 38 00 00 00 00 00 00 6B 0A F8 61 00 00 00 00 00 1C 13 14
00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 08 05 00
dit is het begin van het bericht: A0 A2 00 5B
29 (0x29) is decimaal 41, dus message type 41
de rest zijn de gps gegevens :D . go for it

ik ben nu op het werk met een basic NMEA gps muis bezig op 4800bps (NMEA zijn gewoon leesbare tekst berichten en niet ge-encodeerd), maar daar later mee verder. lukt het echt niet, koop ik een GPS module voor de arduino in de handel voor dit werkje (12€)
http://img.banggood.com/thumb/view/upload/2014/11/SKU101674.jpg

ik zou maar al te graag één van die werk gps'en draaiende krijgen. heb er gratis stock van (al 5 imets afgebroken) en 1 keer het bericht gedecodeerd raakt, kan ik de software 1000'den keren hergebruiken op al de rest :D. kruipt alleen wat tijd in.
ik zie in men arduino al dat het bericht van de GPS gestuurd wordt, maar de arduino librarie doet er niks mee. eens ik het bericht daar zie binnenkomen, kan ik zelf de gegevens eruit halen.
BV 29

ik zou het gehelesysteem ongeveer 5min laten nadraaien in de auto (zonder scherm) en dan uitschakelen.
deze 'militaire' gps'en hebben op ongeveer 10-40sec een lock :) . ik heb nog altijd een analoge snelheidsmeter, dat het gps signaal eens 10min wegvalt, boeit me niet (wel handig om een analoge teller te hebben als je eens in een tunnel rijd).

dit is het sirf bericht van hierboven gedecodeerd. ik zou er dus enkel mijn nodige gegevens kunnen uithalen (wat getallekes tellen)
29 message 41
00 00 0x0000 valid message
02 04 04 E8 gps week nr vanaf 6jan 1980
1D 97 A7 62 GPS time
07 D4 year
02 month
06 day
11 hour
36 minute
61 DA second
1A 80 01 58 sat ID
16 47 03 DF latitude
B7 55 48 8F longitude
FF FF FA C8 altitude
00 00 04 C6 altitude from MSL
15 map datum
00 00 speed over ground
00 00 course over ground
00 00 magnetic variation
00 00 climb rate
00 00 heading rate
00 00 00 BB horizontal position error
00 00 01 38 vertical position error
00 00 00 00 time error
00 00 horizontal velocity error
6B 0A F8 61 clock bias
00 00 00 00 clock bias error
00 1C 13 14 clock drift
00 00 00 00 clock drift error
00 00 00 00 distance
00 00 distance error
00 00 heading error
08 number of VS
05 DHOP
00 addition info

fcapri
06-04-2015, 12:22
update: GPS nog steeds niet gelukt :mad:

de rest begint wel al te werken. heb al een testversie in de auto hangen, om de standen van de tellers te bepalen.

contact aan (voorverwarming diesel aan), motor koud (T:....), brandstoftank (F:....) bijna op reserve. http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/DSCN9443.JPG

motor gestart. die spanningsregelaar op de tellerunit achteraan werkt toch niet deftig. als de dynamospanning stijgt, stijgen ook benzine/temp spanning. reden hiervoor is het ontwerp. die TCA700Y levert pas een stabiele 10V als de spanning tussen 11.8V en 14.4V zit. op 10,45V zoals op de eerste foto, levert die maar een 9V. vandaar de 1V afwijking in de temp/fuel spanning.
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/DSCN9444.JPG

normaal zou ik weerstand moeten meten van de temperatuursensor en de brandstofvlotter, maar doordat het dashboard er zelf een stroom doorstuurd via de metertjes, kan ik niet anders dan spanningen meten en gaan opschrijven welke spanningen bij welk niveau horen. hier dit deze testversie dus voor. als ik ga tanken, ga ik opschrijven hoeveel volt er staat als de tank vol is (50liter), en dan elke 100km ga ik de boel weer opschrijven tot die leeg is. als ik dan men liters omdraai, kan ik al op het scherm weergeven hoeveel km ik nog kan rijden met de resterende tank.

ik denk er trouwens over na om eerst een klein scherm in te bouwen op de plaats van het klokje. zodoende heb ik een tellerunit waar de originele tellers + de digitale samen in werken. reden is dat ik zo al een klein kleurenschermpje heb liggen die erin past.
in deze versie komt dan voltmeter, klokje, temperatuurmeter, resterende km's + resterende liters brandstof.
eens het gps gedoe werkt, maakt ik een 2de dashboard die dan ook de GPS tijd en GPS snelheid weergeeft. ben aan het uitzoeken of ook de toerenteller erin kan

Robbbert
06-04-2015, 12:27
Ziet er bangelijk uit!
En als ik het zo lees komt die gps ook wel in orde.

Erik Baas
06-04-2015, 12:50
TCA700Y levert pas een stabiele 10V als de spanning tussen 11.8V en 14.4V zitAls 9 volt genoeg is zou je de TCA kunnen vervangen door een LM7809; een stabiele voeding is wel een eerste vereiste, denk ik.

NB.: Die twee zijn _niet_ pin-compatible!

fcapri
06-04-2015, 13:40
de TCA werkt voldoende. maar met het contact enkel aan, trekt de voorverwarming men accu spanning onder de 11.8V en dan doet die TCA regelaar niet meer wat het moet doen. namelijk de spanning op 10V houden.

dit zal er enkel voor zorgen dat men brandstof en temperatuurmeter vlak voor het starten verkeerde waardes gaan geven. dit probleem ga ik in de toekomst niet hebben als ik weerstanden ga meten ipv spanningen. dan heb ik ook die TCA regelaar niet meer nodig. ik kan het eventueel nu wel oplossingen door de accu spanning in rekening te houden. als die dus onder de 12V zit, mag die geen temp/fuel weergeven op het display (of in de soft 1V erbij gooien bij de berekening).

een 78xx regelaar moet trouwens ook een 3V meer hebben. een 7809 moet dus minimum 12V hebben aan de ingang(*). met 10,45V zal die dus ook niet goed werken. 78xx regelaar kan je gewoon ondersteboven monteren op de plaats van de TCA. enkel ingang (rechts) en uitgang (links) zijn verwisseld.

*ff opgezocht, een 7809 moet slechts 2,5V hebbe, dus 11,5V is voldoende. nog altijd niet genoeg in mijn situatie

Erik Baas
06-04-2015, 14:26
Okee, duidelijk. Ik denk toch nog even verder mee, je bent zo goed bezig dat het jammer zou zijn als het niet perfect werd. ;-)

<brainstorm>
Wat dacht je van een schakelende voeding, die altijd een mooie 10V geeft? Astabiele monoflop, uitgang(en) door een spanningsverdubbelaar, en dan stabiliseren. Hoeft niet veel stroom te leveren, want alleen tbv. de referentiespanning voor de sensors.
</brainstorm> ;-)

fcapri
06-04-2015, 16:17
dat klein computertje links ervan heeft een perfecte voeding. die maakt van de 12V boordspanning een mooie 5V. als ik de tellerunit eruit zou slopen, dan zijn die brandstof en temperatuurmeter enkel nog weerstanden. en die kan ik dan met de 5V referentiespanning perfect meten. maar dan moeten de oude analoge meters eruit

Joris_MK1
09-04-2015, 10:06
Je zou naast de analoge temperatuurmeter natuurlijk een one-wire temperatuursensor naar de motorruimte kunnen brengen, eventueel zelfs een ketting :)

Wat betreft die sensoren, daar loopt toch redelijk stroom doorheen. De sensoren staan namelijk in serie met de meters, de meters zijn eigenlijk gewoon verwarmingselementjes om een bimetaalveer. Dat verstookt toch minstens een watt voor beide meters. Je zou natuurlijk kunnen overwegen om de temperatuur pas te gaan uitlezen, alsmede de tank, nadat de motor gestart is... Dan ben je min of meer zeker van een stabiele 10V.

Als je dat toch zeker niet wilt is een low dropout regelaar misschien te overwegen. Een 10 volt regelaar is alleen niet echt gangbaar ^^

Volgend gedachtegangetje: RFID startblokkering? Dat ga ik nog een keer maken..

Erik Baas
09-04-2015, 12:26
@ fcapri: ik zie dat je het zonder mijn wilde ideeën ook wel redt... ;-)

fcapri
09-04-2015, 21:10
startblokkering... op een diesel met mechanische pomp...

12Vop de dieselpomp, schroevendraaier tussen de startmotor en een diesel is zo gestart.
wat ik wel kan inbouwen, is een ventiel om de brandstof af te sluiten (zoals ze bij LPG installaties doen), en dat ventiel onder de auto ergens steken (moeilijk bereikbaar) en voeden uit mijn eigen startsysteem met code (bv via wifi / bluetooth doorsturen van de gsm).
en een slimme truck dan bv is om een schakeling erbij te maken die ENKEL aanschakeld als die tussen 6 en 8V krijgt. mogen ze nog het hele dashboard eruit slopen en 12V op elke draad hangen, krijgt die nog geen brandstof.
en om nu andere brandstofleidingen van de tank naar voor te trekken...


Wat betreft die sensoren, daar loopt toch redelijk stroom doorheen. De sensoren staan namelijk in serie met de meters, de meters zijn eigenlijk gewoon verwarmingselementjes om een bimetaalveer. Dat verstookt toch minstens een watt voor beide meters. Je zou natuurlijk kunnen overwegen om de temperatuur pas te gaan uitlezen, alsmede de tank, nadat de motor gestart is... Dan ben je min of meer zeker van een stabiele 10V.

idd,
via een 7810 regelaar op de tellerunit worden de fuel en temp meter gevoed.
de vlotter zou ergens tussen 270ohm (leeg) naar 60ohm (vol) gaan.
als ik nu zo een tellerunit neem, ik sluit daar 10V op aan, ik sluit een 60ohm weerstand aan, dan wijkt de benzinemeter idd uit tot max. MAAR, men weerstanden worden heet, HEEEL HEET (de eerste potmeter is gesmolten).
als ik dan de stroom meet, vloeit er 110mA door de tanksensor (10V 110mA = 1Watt). en dat wordt dus grotendeels door vlotter in de benzinetank gestuurd (60ohm x 110mA = 0,66watt). gelukkig is de tank vol en wordt de vlotter door de benzine errond gekoeld.

fcapri
12-04-2015, 18:35
nog maar eens een update. t loopt een beetje fout bij het ontwerp van de vlotter.
de eerste 150km nadat ik getankt heb, zakt mijn benzinemeter namelijk nooit. ik dacht altijd dat het probleem in de tellerunit zat, nu blijkt het probleem dus in de tankvlotter te zitten. groot probleem dus want mijn digitale meter meet met dezelfde tankvlotter.
ik kan dus enkel tot 45liter meten, en daarboven staat de vlotter altijd op 'vol'. eens onder de 45liter kan ik dus effectief gaan meten.

ik heb het zo dus ook opgelost. als de tank VOL is, zal het scherm dat ook weergeven. pas erna zal die gaan aftellen.
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/DSCN9442c.jpg
-bij de accuspanning heb ik het laatste decimaal verwijderd (ipv 12,87V is het nu 12,9V). dit zorgt ervoor dat het getal zo niet elke sec veranderd op het scherm. het boeit mij trouwens toch niet zo precies.
-temperatuur nog niet echt kunnen calibreren aangezien ik niet weet hoe warm de motor is. als iemand een idee heeft welke temperatuur bij welke meterstand ongeveer hoort? (getal rechts boven in volts)
-de brandstof staat op de onderste regel. links de spanning in volts (zodat ik nog kan verifieren of alles klopt. rechts al een probeersel van het aantal liters, of 'fuel full' bericht.
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/DSCN9442b.jpg
per 0,1V zou er 1 liter uit de tank uit gaan. is nogal een grove afronding. volgens mijn metingen zou die van :
0-20liter 0,11V/liter veranderen
20-40liter 0,9V/liter veranderen
40-45liter 0,61V/liter veranderen (mogelijks hier een meetfout omdat de vlotter op max kwam)
45-50liter 0,06V/liter veranderd (vlotter dus op vol).

het kan dus zijn dat de vlotter zowat 0,10V/liter veranderd van 0-43liter en dan stopt. daarvoor zou ik mijn tank op een vlakke vloer eens liter per liter moeten opvullen en getallen opschrijven

fcapri
14-04-2015, 22:23
stapje verder. gemiddelde waarde goed gestabiliseerd, aantal liters lijkt aardig te kloppen nu en heb ook al een geschatte autonomie toegevoegd
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/DSCN9442d.jpg

fcapri
22-04-2015, 19:26
net gezien dat hier een update mist:
ik heb vorige week dus een grote berekeningsfout gemaakt in de liters berekening.
ik ben rustig aan het rijden, antwerpen-waregem, beetje winkelen, waregem-ninove,... en het display geeft nog steeds 6liter weer (had nog 9liter toen ik in antwerpen smorgens vertrok. 150-170km rijden met 3liter.... das iets teveel van het goede.
in ninove stond de originele brandstof meter op een stand waar ik nog NOOIT ben geraakt zonder stil te vallen. toch maar eens gaan tanken. kreeg er 51liter in (tank waar ik ooit na stilvallen 51liter inkreeg).
aan het tankstation per 5liter getankt en telkens de waardes opgeschreven.
de tank gaat van 4,4V (vol) naar 8,08V (LEEG)
ik had dus 8,8V opgeschreven bij leeg, ipv 8,08V. dat is leger da leeg!!! ik zat op het laatste moment te rijden met 8,3V op het display van de sensormeting (en dacht dus nog steeds 5-6liter te hebben).
heb nu wel een schone indicatie, 8,3V op het scherm wil zeggen: ZOEK EEN TANKSTATION WANT GE GAAT STILVALLEN.
het gaf allemaal zoveel problemen niet.
50liter in de tank was +45liter op display
40liter in de tank was 41liter op display
30liter in de tank = 32liter op display
20liter = 23liter op display
10liter = 14liter op display
0liter = 5liter op display (6liter was dus de laatste liter in de tank)

UPDATE2: met 2 andere schermpjes. het eerste is me wel al gelukt om er data op te zetten, maar dat is het ook. is normaal een volledig kleurenscherm, maar met de enigste librarie die ik gevonden heb, kan ik voor het moment enkel tekst zetten.
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/DSCN9479.JPG


het nokia scherm was al gekend van mijn eerste demo voltmeter, en nu dus ook operationeel in de auto. weliswaar ondersteboven (morgen ff verder aan programmeren)
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/DSCN9481.JPG

ik kan nu wel al zeggen dat de 'liters brandstof' correct loopt. zit nu al 350km verder in de nieuwe tankbeurt en zou nog een 36liter over hebben (14liter gebruikt op 350km zal ongeveer kloppen). de 2 schermpjes geven nu wel 34liter omdat de motor niet draait (spanning is lager waardoor de dashboardregelaar van VW niet correct werkt. die moet namelijk meer dan 12,5V hebben om zijn stabiele 10V meetspannning te maken). ik mag dus eigenlijk niet meten als de motor niet draait. ik had eraan gedaan om dat de melding 'voorverwarmen' en 'nu starten' op het scherm te zetten. en eens de motor draait, dan pas de gegevens tonen.

fcapri
20-05-2015, 18:42
eerste TFT scherm ingebouwd in de tellerunit.
nu de print deftig afwerken en inbouwen in de auto, maar eerst nog wat werken aan het uurwerk, en dan de lettertypes nog eens wat opkuisen

EA8AvFjjgac

Joris_MK1
20-05-2015, 18:57
Dat ziet er echt heel fancy uit! Geen bredere beschikbaar toevallig??? :)

fcapri
20-05-2015, 19:25
ik dacht dat het origineel klokje kleiner was :D
ik heb 0,96" schermen, 1,44" (deze dus), 1,8" (bovenstaande blauwe op de fotos) en een 3,5" scherm (die kan het hele midden vervangen, maar krijg die niet werkende)

reinder 1979
22-05-2015, 11:56
Mooi gedaan! Het vw-logo is ook briljant bedacht.

fcapri
22-05-2015, 15:26
aan dat logo heb ik werk gehad, VEEEEEEEEEL werk.
allereerst was ik begonnen om die pixel per pixel te tekenen :screwy: .
daarna heb ik die hexadecimaal gemaakt, maar ook dat was VEEEEEEEEL teveel werk (512 hexadecimale tekens te tekenen).

en daarna een beetje gaan denken. 3 cirkels en 12driehoeken getekent om het logo te maken :D . 15regeltjes easy code dus

ondertussen al wat mooier gemaakt in de cijfertjes. ben nu aan het overwegen om een dashboard te nemen die een benzinemeter onderaan had steken (groter gat dan het klokje) en daar dan een groter display achter te steken. helaas is men groter display (1,8") te klein voor zo een gat. zou dan naar 2,2" ofzo moeten gaan.
kan er wel meer gegevens kwijt dan.

datum en tijd toegevoegd:

YtCCtK3dAak

het logo laag ik 15sec staan om de auto genoeg tijd te geven voor het voorverwarmen. zou ik direct metingen uitvoeren, krijg ik absurde cijfers omdat de accuspanning te laag is (108liter brandstof en -14°C ofzo). omdat ik altijd met gemiddeldes werk, zou het dus een paar minuten duren voor die van 108liter naar bv17liter zou gaan (telkens de helft omlaag, dus 108 naar 63, naar 40, naar 28,....)

fcapri
02-06-2015, 18:37
display eruit gesloopt en een groter gemonteerd
WITtd697HXU

http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/screenshot_final.jpg

Joris_MK1
02-06-2015, 19:07
Dat heb je mooi gemaakt!

Enige wat ik zelf zou doen; Als je het contact net aan zet, gaat het achtergrondlicht gelijk aan. Maar je bent denk ik nog aan het schrijven naar je scherm voor de instellingen etc. Zou je het achtergrondlicht los aan kunnen sturen vanuit de microcontroller?

fcapri
02-06-2015, 19:28
dat kan idd nog, maar is bij deze versie nog niet gemaakt.

de controllerprint zelf ligt los in de auto en is met lange kabels naar het scherm gebracht. ik kan dus aan de print nog dingen aanpassen. klein transistortje tussen en 1 uitgang hoog zetten als ik het scherm wil laten aanspringen.

het scherm werkt nu naar behoren, de layout is goed. nu wil ik het ook zo nog maken dat ik met een drukknop verschillende weergaves kan kiezen.
bv enkel een grijze achtergrond in het onderste deel en de klok als 4 grote getallen weergeven (zoals het originele scherm). dan zou ik in het smallere deel erboven de hoeveelheid liters weergeven.
2de modus zou dit deel dan zijn.

nu sukkel ik nog een beetje met de temperatuur. de temperatuurled knippert heel raar tijdens het starten, en ook de temperatuur is nu ineens 30° lager dan normaal. moet ergens een slecht contactje zitten. normaal varieert die spanning van een 5-9V en nu heb ik bij het starten al meer dan 11V. nogthans werkt de analoge meter wel goed

Robbbert
02-06-2015, 20:39
Vet gemaakt, ziet er elke keer beter uit!

yuli
02-06-2015, 22:42
Wanneer kunnen wij deze bij je bestellen?

fcapri
03-06-2015, 06:56
namaken is piece of cake hoor :) .

bedoeling is wel dat ik ooit 'kitjes' bouw die kunnen ingebouwd worden, maar dan merk onafhankelijk (wil namelijk hetzelfde in men oldtimer escort en capris). nu is het nog altijd een prototype en wordt haast wekelijks omgebouwd.

de kostprijs is in ieder geval peanuts.
µcontroller: 2,49€
schermpje: 3,8€
RTC (real time clock): 1,12€
printje, kabels, connectors allemaal nog geen euro

de moeilijkheid zit hem in het inbouwen in die tellerunit, ik zou niet direct weten hoe je dat kan vermijden. daar is ook niet direct een standaard voor te vinden.
-je hebt tellers die 2 analoge meters in het midden hebben (benzine en temperatuur) met rechts een klok (groot gat dus waar het scherm nu zit)
-je hebt tellers waar je toerenteller + benzine rechts zitten en waar het midden dan de temperatuur boven heeft en een digitaal klokje onderaan (zoals bij mij en dat heeft dus een kleiner afgerond gat onderaan in het midden)
-je hebt tellers waar er NIKS in het midden zit buiten die ledjes, en waarbij benzine + temperatuur in het rechtse deel zitten.

voor allen moet je dus een ander scherm en bevestiging uitdokteren. bijkoment nog eens het probleem dat die tellerunits allemaal bestaan in 1 of 2 connector varianten (dat is wel het minste probleem, aangezien ik het benzine en temperatuursignaal aftak aan die schroefjes van de metertjes). blijft wel het verschil waar je de accuspanning aftakt.

probleem is ook nog steeds dat ik mijn exacte doel nog niet bereikt hebt, namelijk een GPS snelheidsmeter zodat ik exacte snelheid te zien krijg, en daar ga ik dan ook de heel precieze gps tijd uit nemen. dan wordt dat RTC printje van 1,12€ vervangen door een gps chip van 12€.

er bestaan ook al achteruitkijkspiegels met scherm in. dat zou nog een leuke zijn om daar die gegevens in te plaatsen, en als je achteruit rijd kan je achteruitrijcamera daar beeld op geven
https://www.jimsautoparts.com/MP-82212544.jpg

yuli
03-06-2015, 09:47
Ja ik zat iets groter te denken om dat is een tellerunit helemaal leeghalen. Dus kilometerteller, toerenteller, benzinemeter, tempmeter en MFA eruit. Dan een groot scherm over de volledige breedte van je tellerunit randjes netjes wegwerken. De ruimte achter het scherm benutten voor het moederbord en kabels.

Voorbeeld;
http://downloads.inventive.nl/temp/topic/tellermk1lcd.jpg

Alles moet dan wel werken, dus snelheidsignaal van bak + gps, toerenteller. Alle temp en drukwaarden. En meer dus via de MFA hendel knop switchen tussen tussen tabbladen voor bijvoorbeeld A/F meter, enz...

Digifiz 2.0 zegmaar :thumbup:

fcapri
03-06-2015, 11:12
das was ook één van mijn gedachten, maar ik kan er niet aan uit met de km teller. deze moet namelijk behouden blijven in belgie voor de keuring.
je mag een digifizz en dergelijke steken, maar zomaar iets zelfbouw waar je zelf de km stand mee zou kunnen wijzigen mag niet.

ik dacht dan om de km teller te behouden, en de rest weg. het probleem is dat je niet zomaar schermen vind van die afmetingen. zeker dat hele brede en niet zo hoge scherm is geen bestaande maat

het enige dat in de buurt komt is een 16:9 8" tft scherm. deze is 10cm hoog (past net) maar is 18cm breed en komt overlapt 1/3de van de km teller (of je hebt 2/3de van de km teller te kort om het hele display te vullen.
een 7" 16:9 scherm past dan wel net in de behuizing qua breedte (van km teller tot de andere kant dus), maar is slecht 8,7cm hoog. zit je weer met een gat van 1cm aan de bovenkant.

een digifizz nabouwen is in de huidige tijd idd niet zo moeilijk meer. wat je nu wel kan is met een 3D printer een mooie passend frame printen en dat in de huidige unit lijmen met bv 7 of 8" TFT erin.
je kan direct ook de hele folie achteraan weggooien en zelf alles via de kabel op je inputs hangen van je µcontroller. (ik vermoed dat mijn folie nu de boosdoener is van het temperatuurprobleem). als je dan 2 verloopkabeltjes maakt, kan je ze gewoon in de 2 soorten kabelbomen gebruiken.

misschien dat ik me wel nog eens ga bezig houden om met zo een groot scherm te spelen. nadeel is wel dat ik geen MFA knop heb om te besturen. maar dan gebruik ik wel iets krachtiger zodat ik ook GPS kan integreren.
eigenlijk zou je gewoon een 7" tablet erin kunnen hangen :) . dashboard eruit, een tablet houder erin en je meetprintje via wifi connecteren

fcapri
03-06-2015, 15:08
nu sukkel ik nog een beetje met de temperatuur. de temperatuurled knippert heel raar tijdens het starten, en ook de temperatuur is nu ineens 30° lager dan normaal. moet ergens een slecht contactje zitten. normaal varieert die spanning van een 5-9V en nu heb ik bij het starten al meer dan 11V. nogthans werkt de analoge meter wel goed
UPDATE hiervan, de analoge meter werkte totaal niet goed, temperatuur liep fell op, led begon voor gek te knipperen...
ding voor de 392ste keer :D weer uit elkaar en probleem opgelost. bij het verwijderen van het lampje (led) van het klokje in het midden, is één van die spoortjes beschadigd geraakt. op zich geen probleem, dacht ik. maar de massa van de kabelboom komt binnen op één van die connectors, loopt dan naar het massapunt van het klokjelampje en gaat dan verder naar die 10V regelaar.
massa onderbroken dus de regelaar had geen massa meer, en dan kan die tov massa dus niet goed meer afregelen op 10V. ff een brugje gelegd op de onderbroken baan en alles werkt naar behoren.

René
03-06-2015, 16:02
Knap werk!

Ik heb een aantal posts aangepast, zodat je filmpjes zichtbaar zijn. Als je op de EDIT knop drukt kan je zien hoe je ze zichtbaar krijgt :thumbup:

fcapri
15-08-2015, 11:06
kleine software update uitgevoerd. heb nu de mogelijkheid om met 1 knopje te wisselen tussen zomeruur/winteruur
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/DSCN10032.JPG

ook het uur, de minuten, de dag, de maand en het jaar kunnen aangepast worden
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/DSCN10035.JPG
...

dit is in te stellen door de knop in te drukken voor de boel te starten. als je tijdens het werken op de knop druk, schakeld die tussen 2 mogelijke weergaves.
de digitale variant met accu, temperatuur, liters brandstof, autonomie... (ga nog een update maken om de binnentemperatuur van de golf ook weer te geven, die data zit namelijk in men RTC clockje, dus gaan we ook nog gebruiken)

en een look zoals het originele VW clockje. moet de achtergrond nog een beetje tweaken om dat grijs/groene te krijgen. ben nu in de mogelijkheid om verschillende weergaves te beginnen maken. altijd leuk
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/DSCN10040.JPG

Dd4ngVawa3o

Jeff
15-08-2015, 12:22
Fantastisch!! :thumbup:

richard-polo
15-08-2015, 12:40
Heel gaaf :thumbup:

Pro FM
15-08-2015, 13:43
Heerlijk dit soort updates ! Ziet er fantastisch en origineel uit.Goed werk man,ga zo door.

SciroccomTDI
15-08-2015, 14:49
Uiterst stoer :)

Marijn32b
15-08-2015, 15:26
Wow, dit ben ik ook al zooo lang van plan. Omdat ik die standaard sensor met temp meter gewoon niet helemaal vertrouw.

Het idee is ook een ombouw voor plantenolie in te bouwen, en dan wel een betrouwbare temperatuurmeter te hebben.

Dus voor brandstof en koelvloeistof en evt olie.

Ik wilde eea rondom deze sensor opbouwen:

https://www.sparkfun.com/products/10988

Gaaf dat jij je plannen al wel hebt gerealiseerd.

fcapri
15-08-2015, 16:20
de sensor in de auto is wel betrouwbaar, de electronica en het metertje in je dashboard daarentegen...

op mijn digitale display zie ik soms dat de temperatuur 6°C heen en weer gaat.
dus 88°C, 94°C, 88°C, 94°C, 88°C...
dit is ergens een code dat de electronica uitstuurt om te laten weten dat het water niveau te laag is. iets later gaat het lampje dan ook branden.

dit is iets dat je niet ziet op het analoge naaldje. 6°C is daar amper een mm verschil. doordat het snel op en neer gaat, reageerd het naaldje er zelf niet op.

de brandstofmeter daarentegen is totaal onnauwkeurig. als ik een bocht naar rechts ga, en daarna naar links, durft men naaldje zelf 1/4de heen en weer te gaan. dit is er allemaal softwarematig uitgeprogrammeerd.
het begin van de reserve is geloof ik op 6liter resterend, het onderste van reserve... dan sta je al een tijdje aan kant :D . nu heb ik een schoon verloop van 6->1liter voor ik ga tanken.
als ik in de auto stap, en die staat met het naaldje in het rood, weet ik niet of ik bv nog naar gent kan rijden (25km) en terug, of al ga beginnen stotteren voor ik aan het tankstation ben (3km). als ik daar nu 5liter zie staan... kan ik nog naar gent rijden en terug en dan bv bij het goedkope tankstation onderweg tanken

GS_Golf_3
15-08-2015, 20:48
Supervet project! :thumbup:

Zoiets maken staat ook al lang op mijn verlanglijstje.
Als ik er aan begin ga ik je mogelijks wel wat lasting vallen met wat vragen :D

fcapri
15-08-2015, 21:19
no problem.
volgende doel is minimizing. ik wil ditzelfde ding superklein maken.

klein printje, onderkant de microcontroller, bovenkant het schermpje zodat dit makkelijk in te bouwen is in een andere oldtimer (12V erop, tempsensor en brandstofsensor).
dan iets simpel maken waardoor ik makkelijk de boel kan instellen (hoog en laag niveau van de brandstofsensor enzo gelinkt aan de hoeveelheid liters).
dan is men ding universeel voor de andere oldtimers en kan ik het scherm bv wegsteken in een chauffageroosterke (en enkel oplichten als je de knop indrukt)

ik wil namelijk dat men oldtimers er 'origineel' uitzien zonder die electronica snufjes, maar wil de snufjes wel in de auto (die oude tellers zijn zo onnauwkeurig)

Jel Golf 2 GTI
19-08-2015, 02:19
Heel proper :thumbup: :thumbup:

vwjeroen76
21-02-2016, 12:24
is dit ook te maken voor een golf 3 uit 1995?
en dan alleen met tankinhoud?
aangezien de rest mij niet veel interreseert

reinder 1979
21-02-2016, 12:56
Dan is turbodruk en egt temperatuur ook wel te realiseren dacht ik? Hoe doe je dat nu met de buiten temperatuur, met een externe sensor?

Ik heb hier ook wel interesse in en als kleur dan ook nog overeen komt met de rest van de teller dan ziet het er ook nog "origineel" uit.

Mvg,

Reinder

fcapri
21-02-2016, 13:39
is voor elke auto te maken, zolang je maar een analoge tankvotter hebt.
als die al digitaal in de canbus zit, zal je de canbus moeten afluisteren om het niveau te weten te komen. is op zich ook te doen met dezelfde hardware, alleen iets andere software schrijven.

ik meet nu geen buitentemperatuur, ik meet mijn motortemperatuur (buitentemperatuur intresseert me niet als ik rondrij). als ik natuurlijk de auto koud start en die geeft 8°C, weet ik dat het koud is (die sensor meet wel met een 2tal graden afwijking op die lage temperaturen, die meet pas correct boven de 50°C).
binnentemperatuur kan ik wel meten aangezien het RTC klokje ook een thermometer heeft ingebouwd zitten.
buitentemperatuur zou je met een externe sensor wel kunnen aansluiten (DHT11 of DHT22). heb ik ook al gemaakt, maar niet voor de auto. die dingen meten ook de luchtvochtigheid.
als je er dan ook een barometer bij programmeerd, kan je zelf het weer voorspellen :D

fcapri
05-01-2017, 14:41
na 1.5 jaar werkt dat ding nog uitstekend, had niet gedacht dat mijn prototype zo lang ging leven eigenlijk.
ook zit er nog niet ingebouwd in een mooi kastje ofzo, maar ligt de print nog los boven de asbak, en gaan er 2 kabels naar de achterkant van het dashboard.

ook aan de programmering is er bitter weinig veranderd. heb wel al wat reactie gehad op mijn youtube filmpjes waar mensen vragen waar dit spul te krijgen is.
k vrees dat dit nog steeds een unieke golf is op de wereld :D .

ben ondertussen ook al de laatste software kwijt op de pc, dus hetgeen in mijn auto zit is het enige en echte spul nog. beetje jammer wel dat ik geen updates meer kan maken zo.
dus ben ik eraan begonnen om de hele software weer na te pluizen (heb een hoop oudere backup files staan) en het ziet er naar uit dat mijn versie 3.3b de meeste gelijkende is (4.0 en 4.1 zijn helaas niet werkende, dus moet terugkeren naar ouder).
ik ga nu ook een aantal knoppen toevoegen zodat er een menu structuur ontstaat.
ik ga ook de calibratie anders aanpakken. ik heb nu namelijk het probleem dat de brandstofmeter niet meer 100% correct loopt.
vroeger ging die van 0 tot 46liter ongeveer, en bij 0 kon ik er 51liter in tanken.
nu geeft die soms 48-49liter weer (kan niet want de vlotter gaat zo hoog niet), maar ook geeft die 0liter weer terwijl ik wel nog een 2tal liter diesel heb (bij compleet leegrijden zie ik dus -1liter en -2liter op het scherm waarbij ik dan nog -20km kan rijden :D ).
ik ga de calibratie in een menu steken. je rijd de auto leeg en dan reset je het 'leeg' zijn punt naar die huidige meting.
dan tank je vol en set je de 'vol' op die meting. zodoende zou je jaarlijks eens kunnen calibreren.

allemaal details om het leven makkelijker te maken, want het ding zelf doet het voor de rest gewoonweg perfect.

voor mensen die geintresseerd zijn:
als je achterop je benzinemeter en temperatuurmeter aftakt, meet je volgende waardes:
tank bijna leeg: 4.4V
tank vol: 8.1V
(ik programmeerde 4.1 en 8.3V als absolute uitersten zijnde effectie 0liter en stilvallen tot 51liter in de tank)

temperatuur:
0°C: 2468ohm
4°C: 2131ohm
22°C: 1034ohm
32°C: 705ohm
90°C: 112ohm
dat is ongeveer een hyperbool. je temperatuurnaaldje beweegt van uiterst links (koud) 312ohm tot in het midden (90°C) 112ohm.
de gebruiktse sensor bij een golf 2 is een 25-80°C 1000-148ohm (zo vond ik dat type met die curve online).
aan de programmeur zelf hoe die het aanpakt om van een gemeten spanning naar de temperatuur te gaan

fcapri
01-02-2022, 19:48
lange tijd stil gelegen, maar versie 2 werd gebouwd vandaag. wel gezien dat al mijn fotos hier niet meer werken, heb er maar URLs van gemaakt.

de golf van dit dashboard is er helaas niet meer... en de versie van aug2015 is dan ook de laatste geweest voor het dashboard werd gesloopt.
https://www.youtube.com/watch?v=Dd4ngVawa3o&ab_channel=AndyDevuyst

nu dus een nieuwe versie waarbij er totaal niet in het dashboard moet worden geknipt.
gewoon een leeg schakelaar deksel verwijderen en de unit daar induwen. aftakken van massa en 12V van de autoradio, en 2 draadjes inpluggen op de tellerunit achteraan (op die uitstekende schroeven van temperatuur en benzinemeter).
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash2/640/photo_2022-02-01_17-20-33.jpg

http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash2/640/photo_2022-02-01_17-20-32.jpg

http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash2/640/photo_2022-02-01_17-20-31.jpg

http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash2/640/Image78.jpg

Carel Ha
12-02-2022, 20:05
Ziet er goed uit, maar maak je m nu in een blinde schakelaar? of zit daar enkel de connectie poort?

fcapri
12-03-2022, 19:02
zit in een blinde schakelaar. vooraan vierkant gat gemaakt, achteraan een display in geschoven.
nieuwe display is aangekomen (128x64 pixels ipv het smalle in bovenstaande fotos met 128x32 pixels).

mijn kleurenschermen helaas nog niet geleverd. ik hoop morgen het eerste prototype te kunnen inbouwen, want de benzineprijzen zijn hopeloos omhoog gegaan

fcapri
02-05-2022, 10:59
eerste testversie sinds gisteren ingebouwd. zag er tegenop om die tellerunit eruit te halen om de aansluitingen te kunnen doen :D . als voordeel is wel nu dat er 4 draden zitten met een connector erop (12V, massa, temp signaal en benzine signaal). ik kan dus beide versies gewoon wisselen door de schakelaar eruit te halen en connector loskoppelen.

http://www.fordcapri.be/off/pics/digidash2.jpg

het is helaas de versie met kleiner display geworden, aangezien de nieuwe print toch iets fout deed en de magische rook liet ontsnappen uit de microcontroller. en microcontrollers werken op rook, dat weten we allemaal.
eens de rook eruit is, doet die het niet meer :D

46L benzine op het display, de rest is te klein om vanop foto te lezen

daNpy
03-05-2022, 08:11
Wel klein idd, maar mooi gemaakt! :thumbup: