Log in

View Full Version : Golf RP motor olielampje blijft knipperen na nieuwe olie


YouriG60
04-10-2014, 09:44
Hallo.

Sinds kort heb ik dus een Golf 2 met RP motor. Hier een en ander aan vervangen, zoals nieuwe bougies, nieuwe koelvloeistof + thermostaat, nieuwe olie + oliefilter en carterpakking. Ook heb ik beide oliesensoren vervangen (zowel voor de druk als het peil) omdat ik sporadisch een olielampje kreeg icm de zoemer. Dit was af en toe, en vaak bij afremmen wanneer de motor goed warm was.
Nu blijft echter constant het olielampje knipperen na vervanging van dit alles.
Zowel met koude als warme motor. Soms na een flinke rit gaat hij even uit, maar hij gaat ook altijd weer aan...
Ik begin nu zelf te denken aan een defecte tellerbak, omdat het koelvloeistoflampje ook knippert. Het is nu een echte disco in de auto met al die lampjes :tongue:


Heeft iemand enig idee? Nieuwe tellerbak, of is dit iets compleet anders? Ben ik iets vergeten met olie verversen?
Alvast bedankt!

Erik Baas
04-10-2014, 15:00
Kun je de bedrading van elk van de oliesensoren losmaken, om te zien welke van de twee "alarm" slaat?
Anders: kun je de oude oliesensoren nog even monteren? Dan kun je misschien zien of er een probleem is met een van de nieuwe.
PS.: Heb je rekening gehouden met een halve liter olie extra voor het filter? Stomme vraag misschien, maar je moet gewoon alles checken...

YouriG60
04-10-2014, 15:28
Bedankt voor je reactie. Ik heb rekening gehouden met het filter inderdaad. Heb er nu in totaal 4 liter olie in. Staat precies op peil.

Toen ik het draad van de druk sensor afhaalde stopte het lichtje met knipperen
Heb net weer een stukje gereden en na een aantal mk ging het lampje uit. Om daarna ook niet meer aan te gaan. Weet niet of het nu is opgelost, ben nu op m'n werk, dus zal het vanavond weer even bekijken.

YouriG60
04-10-2014, 23:10
Helaas. Lichtje begon toch weer te knipperen.
Er viel me wel iets op. Hoe warmer de motor, hoe later (qua toerental) het lichtje begint te knipperen.
Bij koude start begint hij meteen. Als die goed warm is bij 2000 toeren, en als ik nog iets langer doorrijd begint hij pas na 3000 toeren te knipperen.
Nog iets later zie ik 'm bij 3500 toeren niet meer knipperen.
Ik heb geen idee wat dit is.
Wel hoor ik soms wat schuren in de motorruimte. Vooral bij een bocht.



Ook was vanavond m'n koelvloeistofpeil ineens een stuk lager.... Terwijl dat hele systeem net schoongespoeld is...
Ik wordt wel een beetje moe van dit ding eerlijk gezegd :P

Peter-gti16v
05-10-2014, 07:38
De sensoren voor de oliedruk zijn beide druksensoren, 1 voor hoge druk (bij ca. 2000 toeren) en 1 voor lage druk (stationair).
Per ongeluk de draden naar de sensoren omgewisseld?

zie ook deze link: http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/1997/4/Dynamische-oliedrukmeting-VWAudi-1997-04-AMT026886W/

Dat het peil lager wordt kan een luchtbel zijn geweest die ontsnapt is.
Kwestie van bijvullen en in de gaten houden. De verwarming werkt wel goed?

Edit: dat probleem met oliedruklampje met warme motor voor het verversen had ik ook. Eerst dikkere olie geprobeerd, later toch maar de oliepomp vervangen ...

YouriG60
05-10-2014, 09:49
Ik heb de draden precies zo aangesloten zoals ze eraf kwamen, dus dat zou allemaal goed moeten wezen., tenzij ze vanaf het begin al niet goed zaten natuurlijk.
Misschien binnenkort toch maar de oliepomp vervangen dan.. Alleen wel zonde van het werk, want ik heb dus net het carter eraf gehaald om de pakking te vervangen... :tongue:


-edit-
Er lag ook koelvloeistof onder de auto, dus neem aan dat dit niet om een luchtbel gaat... :mad:

Peter-gti16v
05-10-2014, 10:34
Ik heb de draden precies zo aangesloten zoals ze eraf kwamen, dus dat zou allemaal goed moeten wezen., tenzij ze vanaf het begin al niet goed zaten natuurlijk.
Misschien binnenkort toch maar de oliepomp vervangen dan.. Alleen wel zonde van het werk, want ik heb dus net het carter eraf gehaald om de pakking te vervangen... :tongue:


-edit-
Er lag ook koelvloeistof onder de auto, dus neem aan dat dit niet om een luchtbel gaat... :mad:

Bij mijn 16klepper zaten de sensoren dicht bij elkaar op de oliefiltersteun, een draadje is dan snel te verwisselen.
Heb je per ongeluk de sensoren verwisseld met monteren? Volgens mij zie
ze er vrijwel hetzelfde uit en hebben dezelfde schroefdraad (alleen afwijkende kleur).

Waterlekkage, toch maar even kijken of alles goed is aangedraaid ...
Zit de O-ring van de thermostaat goed? Weet bij mij dat dit even
lastig was met monteren.

Succes met sleutelen ... :thumbup:

YouriG60
05-10-2014, 11:09
Waarschijnlijk (hopelijk) opgelost.
Die dwaas van de automaterialen zaak heeft mij een verkeerde sensor verkocht. Had dus een blauwe (of eventueel bruine) in gemoeten, en zit nu dus een zwarte in. Blijkbaar hebben die blauwe en bruine een waarde van 0,25 bar, en die zwarte van 1,8. Dat is nogal een verschil, en daarom bleef dat lichtje dus knipperen.
Tijdelijk maar even de oude sensor erin. Even graven in de vuilnisbak :D
Morgen maar even terug om een andere sensor..

Het koelsysteem is aangepakt bij de garage, dit heb ik zelf niet gedaan. Hopelijk mag ik aannemen dat dit goed gebeurd is, maar ik zal alles nog wel even nalopen.
Volgens mij gooit hij het er ergens onder het koelpotje uit... Kan nog niet helemaal ontdekken waar...
Temperatuur loopt in ieder geval wel op naar 3/4 van de meter, en blijft daar ook. Dit alles in combinatie met een blijvend knipperend koelvloeistoflampje klopt niet helemaal...

RamonR
05-10-2014, 11:44
Op de sensoren staat ook getallen die de druk aangeven, nieuwe sensoren kunnen een andere kleur hebben.

Heb je ook de juiste olie er in gedaan 10 W 40 ?

Ik had ook problemen met mn olie lampje, ik heb beide sensoren er uit gehaald en schoongemaakt met thinner, sinds dien geen problemen meer gehad.

YouriG60
05-10-2014, 12:07
Op de sensoren staat ook getallen die de druk aangeven, nieuwe sensoren kunnen een andere kleur hebben.

Heb je ook de juiste olie er in gedaan 10 W 40 ?

Ik had ook problemen met mn olie lampje, ik heb beide sensoren er uit gehaald en schoongemaakt met thinner, sinds dien geen problemen meer gehad.
Kon zo 1-2-3 geen getal op die nieuwe sensor vinden.
Goeie olie zit erin. 10w40 inderdaad.

RamonR
05-10-2014, 15:29
Kon zo 1-2-3 geen getal op die nieuwe sensor vinden.
Goeie olie zit erin. 10w40 inderdaad.

De originele sensoren daar staan de getallen wel op als het goed is, op de metalen moer zeg maar van de sensor, soms helpt op schuren een beetje ;)