Log in

View Full Version : '86 Golf Dailydriver --> TDI


remie
25-08-2014, 20:22
Dag Allen,

Even kort voorstellen. Mijn naam is Remie ik ben 23 jaar en woon in 's-Gravendeel (Hoeksche Waard). Zoals aan mijn account te zien is lees ik al enige tijd mee op het forum. Ik ben 4 jaar geleden begonnen met een Golf 2 TD uit 1985, nadat ik deze behoorlijk had opgereden ben ik iets te enthousiast begonnen aan een restauratie project. Ik kwam er al snel achter dat deze klus niet voor mij weggelegd was (finacieel, tijd, ect.). Helaas het nodige leergeld betaald zal ik maar zeggen.

Ik ben toen opzoek gegaan naar een andere knappe Golf 2. En ik heb toen deze Mk2 GL 1.8 gekocht in het hoge noorden.

http://i1378.photobucket.com/albums/ah94/Remie_Kranendonk/20140802_175556_zps66c011da.jpg

http://i1378.photobucket.com/albums/ah94/Remie_Kranendonk/20140714_112230_zps783be813.jpg


Ik rij met mijn Golf dagelijks naar mijn werk in Den Haag. Wat al gauw een retour maakt van 110KM. Ik doe dit nu zo'n 2,5 jaar (voorheen met de TD), maar ik stap nog steeds iedere dag met een lach in de auto :). Het feit dat het een 1.8 benzine is maakt het in financieel oogpunt wat minder aantrekkelijk. Daarnaast heeft diesel toch wel een beetje mijn hart veroverd de afgelopen jaren. Ik heb toen ook besloten opzoek te gaan naar een AFN.

Ik heb eerder dit jaar voor een leuke prijs deze mk3 weten te bemachtigen.

http://i1378.photobucket.com/albums/ah94/Remie_Kranendonk/10300808_751553761545879_6802445794283567629_n_zps7e7e2037.jpg


Omdat de motor de nodige kilometers gereden had en niet bepaald droog was heb ik besloten deze compleet te demonteren en opnieuw op te bouwen.

Doel:

- Mooie motor om dagelijks mee te kachelen, sterk maar toch zuinig.

- Uiteindelijk laten chippen (richting 140pk?)

- Cruise Control


Nu zal ik geen originaliteitsprijs winnen met dit topic, maar ik vond het toch leuk dit proces met jullie te delen en mochten mensen nog de nodige tips hebben hoor ik het natuurlijk graag!

Verdere foto's volgen snel!

remie
25-08-2014, 20:40
http://i1378.photobucket.com/albums/ah94/Remie_Kranendonk/10273707_751553681545887_9158335120423516648_n_zps2c47cf73.jpg
Motorblok demonteren met Tim aka tim_j.

http://i1378.photobucket.com/albums/ah94/Remie_Kranendonk/10294244_751553504879238_1322096292907296745_n_zps6fc34c4c.jpg
Georganiseerde chaos

http://i1378.photobucket.com/albums/ah94/Remie_Kranendonk/10294492_751553271545928_6435927828098187327_n_zps51b15924.jpg
Kleppen eruit

http://i1378.photobucket.com/albums/ah94/Remie_Kranendonk/10277255_751553301545925_6171929661310540832_n_zps01e2f983.jpg
Tja..

http://i1378.photobucket.com/albums/ah94/Remie_Kranendonk/1661623_751553348212587_3299768256397146415_n_zps77fef920.jpg
Onderblok gehoond

http://i1378.photobucket.com/albums/ah94/Remie_Kranendonk/10250140_761718230529432_2477983826133010825_n_zps9d654832.jpg
En gevlakt..

http://i1378.photobucket.com/albums/ah94/Remie_Kranendonk/20140823_122201_zpsb3ca77ad.jpg
Net als de kop. En de kleppen sluiten weer mooi 100%

KennyH
26-08-2014, 09:46
Je pakt het goed en grondig aan zo te zien!

Ga deze volgen

remie
26-08-2014, 20:52
Turbo geschoon gemaakt :thumbup:

http://i1378.photobucket.com/albums/ah94/Remie_Kranendonk/20140823_134753_zps08396799.jpg

http://i1378.photobucket.com/albums/ah94/Remie_Kranendonk/20140823_134743_zpsd233aaec.jpg

http://i1378.photobucket.com/albums/ah94/Remie_Kranendonk/20140823_145536_zps319c2270.jpg

EDIT

Ook de krukas is weer gemonteerd met verse lagers.

http://i1378.photobucket.com/albums/ah94/Remie_Kranendonk/20140823_111843_zps817c6853.jpg

Audi1981
27-08-2014, 00:08
Mooi werk!

martinus83
27-08-2014, 11:23
Mooi projectje. Eigelijk vind ik het ook wel een beetje jammer van de goed-als-tweede-auto-te-rijden 1.8 benzine

addyVW
30-08-2014, 12:30
gevonden :thumbup:
hier ook even mee kijken wat je ervan maakt
suc6 met de onderdelen :thumbup:

remie
31-08-2014, 21:25
gevonden :thumbup:
hier ook even mee kijken wat je ervan maakt
suc6 met de onderdelen :thumbup:

Dankje Addy! Erg mee geholpen! Vliegwiel is ook binnen, deze week volgt er meer!

nacmlamerikx
08-11-2014, 20:54
Ik ga deze ook nog volgen, kan er allicht iets van leren :D

tim_j
08-11-2014, 23:05
Ik kan je vertellen dat de auto al rijd. :D

remie
13-03-2015, 22:12
Niets erger dan een project topic dat ineens stopt. Tijdens dit project kwam er ineens een ander project op mijn pad. Mijn vriendin en ik hadden ons oog laten vallen op een huisje. Onder het mom van. ''van uitstel komt afstel'' (ik ken mezelf goed genoeg) heb ik de ombouw z.s.m. afgerond. Ook de plek waar ik bouwde leende zich er niet voor om het project stil te leggen. Nu alles weer een beetje geland is wil ik toch nog het proces met jullie delen.

We hebben het blok weer inelkaar gezet, voorzien van nieuwe lagers, zuigerveren, pakkingen, ect. En vervolgens in de Golf 2 binnen gezet en heb ik een maandje een auto van het werk mogen lenen. Begin december is de auto omgekeurd naar TDI op kenteken.

Foto's zeggen meer dan 1000 woorden:

Motor aan het opbouwen, op de achtergrond mijn oom. Hij heeft me aangestoken met zijn dieselkoorts. Hij had zelf in de jaren '90 een Goflje 2 met AAZ motor van een Golf 3. De TDI ombouw vond hij wel een mooi idee!
http://i1300.photobucket.com/albums/ag81/rekr90/20140823_111835_zpsjwtrpun1.jpg

De kop laten reviseren.
http://i1300.photobucket.com/albums/ag81/rekr90/20140823_122201_zps40t7nnun.jpg

Alles weer monteren.
http://i1300.photobucket.com/albums/ag81/rekr90/20140901_204848_zpseunw7ap3.jpg

remie
13-03-2015, 22:21
Inlaat was extreem dicht geslibt, na wasbeurt z.g.a.n.
http://i1300.photobucket.com/albums/ag81/rekr90/IMG-20140722-WA0001_zpsrt8axlmb.jpg

Gelijk de EGR dicht!
http://i1300.photobucket.com/albums/ag81/rekr90/20140906_094449_zpsaefazaqt.jpg

Was een mooie puzzle
http://i1300.photobucket.com/albums/ag81/rekr90/IMG-20140911-WA0014_zpss9oxguit.jpg

Turbo schoongemaakt
http://i1300.photobucket.com/albums/ag81/rekr90/20140823_133941_zpsscfyg9pu.jpg

Uiteraard helemaal uit elkaar geweest en weer fris in elkaar.
http://i1300.photobucket.com/albums/ag81/rekr90/20140823_145536_zpsu8uuot2y.jpg

Vast vliegwiel i.c.m. Sachs koppeling
http://i1300.photobucket.com/albums/ag81/rekr90/20140830_145615_zpsc9lcrfzt.jpg

remie
13-03-2015, 22:35
Subframe, voorbalk en draagarmen ontroest en in de Hammerite. Subframe van binnen ook behandeld met ML. Draagarmen voorzien van nieuwe rubbers, waaronder de stuggere TT rubbers.
http://i1300.photobucket.com/albums/ag81/rekr90/20140911_213028_zpsetkuufyy.jpg

De Golf naar binnen en motor uitgebouwd
http://i1300.photobucket.com/albums/ag81/rekr90/20140913_184133_zpswp9px3jh.jpg

TDI erin!
http://i1300.photobucket.com/albums/ag81/rekr90/20140924_225333_zpsagnxrrkz.jpg

Tim_J bezig met de spaghetti (engelen geduld die jongen)
http://i1300.photobucket.com/albums/ag81/rekr90/IMG-20140925-WA0012_zps5oojcon1.jpg

Lekker Tim!
http://i1300.photobucket.com/albums/ag81/rekr90/IMG-20141008-WA0000_zps3dhcairq.jpg

Iedereen hielp mee, she's a keeper..
http://i1300.photobucket.com/albums/ag81/rekr90/20141015_203341_zpsrctuvjro.jpg

Einde in zicht
http://i1300.photobucket.com/albums/ag81/rekr90/IMG-20141015-WA0009_zpscw4oqst8.jpg

Toen was het weer een auto
http://i1300.photobucket.com/albums/ag81/rekr90/20141030_205746_zpssep3tso9.jpg

remie
13-03-2015, 22:40
Hier net terug van de RDW-keuring. TDI op kenteken!!
http://i1300.photobucket.com/albums/ag81/rekr90/20141204_131948_zpssadmiiob.jpg

De auto tevens voorzien van nieuwe remmen. Geventileerd voor met nieuwe blokken en achter nieuwe cilinders en voeringen. Bij de RDW waren ze erg te spreken over de remprestaties :thumbup:
http://i1300.photobucket.com/albums/ag81/rekr90/IMG-20140723-WA0000_zpsgwt5ewu4.jpg

Ondertussen zijn we alweer een kleine 8000km verder. Het was nog even een klus met storingen en bekende noodloop ellende. Het is wel mooi om te ervaren dat de motor steeds mooier gaat lopen naar mate hij meer kilometers maakt. Alles krijgt een beetje z'n plek. Het rijd echt heerlijk, in de loop van het jaar zou ik de motor nog graag willen laten chippen.

KennyH
13-03-2015, 23:16
Echt een hele mooie ombouw!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

René
13-03-2015, 23:47
Gaaf idd :)

LRR
14-03-2015, 00:04
Netjes hoor

bobbob
14-03-2015, 08:16
Mooi hoor! Nu lekker rijden? :)
Die vriendin moet je idd zuinig op zijn :tongue: :D

remie
14-03-2015, 11:12
Hier nog een aantal filmpjes.

De eerste start. Het starten liet ik over aan de ervaringsdeskundigen,voordat heel de boel in de soep zou lopen :tongue:
http://youtu.be/ZiybCETtB90

De eerste rit zonder uitlaat. de kabelschakeling was nog niet helemaal soepel afgesteld. Vandaar mijn moeilijke gezicht. Hart in me keel :D
http://youtu.be/CcrbrVGVc2Y

En een dag nadat hij af was en de eerste kilometers erop zaten.
http://youtu.be/sCYgvGr-APw

Dopue
05-07-2015, 19:22
mooi ding man :thumbup:

klink echt netjes. welk vliegwiel heb je eigelijk gebruikt? 1z/g60/abf?

tim_j
06-07-2015, 11:35
Een G60 vliegwiel met Sachs versterkte koppeling.

T!m
07-07-2015, 18:48
Gaaf topic! Mooie ombouw.

remie
08-07-2015, 06:29
mooi ding man :thumbup:

klink echt netjes. welk vliegwiel heb je eigelijk gebruikt? 1z/g60/abf?

Bedankt! . De 1 zegt 1z/g60/ABF zijn alle drie gelijk en lees ook welleens dat g60 lichter is. Ik heb eerlijk gezegd bij de aankoop niet het onderdeelnummer gecheckt :redface: Het stond in ieder geval te koop onder die noemer.

remie
21-01-2018, 00:51
Wauw.. en toen was het alweer 2018. Tijd voor een kleine update.

Ik rij nog steeds met veel plezier in de wagen :thumbup:

http://i65.tinypic.com/1phxl1.jpg

De afgelopen jaren vooral gereden en de auto onderhouden. Sinds die tijd geen enorme problemen gehad met de auto. De enige keer dat de auto me echt in de steek heeft gelaten was met een gare relais 109. De auto starte dan prima, maar na 10minuten rijden viel de motor gewoon uit (ecu kreeg dan geen stroom meer). Gelukkig aan de hand van Google dit probleem snel kunnen oplossen. Daarnaast is er nog welleens e.e.a. stuk gegaan, maar dat waren eigenlijk altijd dingen die ik met de ombouw niet vernieuwd had.

Zoals jullie terug kunnen lezen en zien in dit topic heb ik de auto samen met Tim_J en mijn oom omgebouwd. Helaas is eind 2015 mijn oom plotseling overleden. De auto heeft daardoor voor mij een hele bijzondere waarde gekregen.

In augustus 2016 ben ik getrouwd met de liefde van mijn leven, ook terug te vinden in dit topic ;) 3x raden wat de trouwauto was.. :rolleyes:

http://i68.tinypic.com/md2mqf.jpg

Onlangs begon ik last te krijgen van noodloop toestanden. Na uitlezen bleek dat de turbo continu 200-300mbar te veel druk draaide, soms net niet genoeg voor noodloop en soms wel. Na het demonteren en schoonmaken van de turbo was het helaas niet opgelost. Ik had bij het demonteren speling geconstateerd op het VNT mechaniek. Uiteindelijk voor mij reden genoeg om een turbo upgrade te doen :cool:.

http://i66.tinypic.com/2nw30gn.jpg

Ik ben gegaan voor een GT1749VA turbo. Een poosje geleden had ik van een maatje Bosio PP520 verstuivers over kunnen nemen, daar reed ik al mee. Bij Vagtechniek de software aanlaten passen, nu goed voor zo'n 160pk en 350nm. Rijd fantastisch!

Ik heb verder geen heftige plannen met de auto op korte termijn. Met name in het interieur zijn wat details die ik wat netter wil maken. Ik hoop dit jaar ook weer wat meetings af te rijden.