Log in

View Full Version : Falken of Toyo?

Maartenmk1
10-04-2014, 21:00
Hallo,

Ik moet binnenkort 4 nieuwe 195/40/16-bandjes aanschaffen, alleen ik twijfel tussen de falken ze914 en de toyo t1-r. Wat zijn jullie ervaringen? En zijn er nog andere merken aan te bevelen rond die prijsklasse (bijvoorbeeld hankook of federal)?
Veel km's zal ik er niet mee maken, hooguit 9000-10000 km per jaar. Grip vind ik wel belangrijk. Comfort is niet het belangrijkst.
De band komt om 7,5j.

Dokter D
10-04-2014, 21:10
Hankook bevalt hier prima!

Dennis-Mash
10-04-2014, 21:21
Persoonlijk zou ik voor Falken kiezen aangezien mijn ervaring met Toyo is dat een band van Toyo sneller slijt als gemiddeld. Falken maakt daarin tegen wel meer geluid. Grip van beide vind ik vergelijkbaar al is de Falken wel iets stabieler in het bochten werk.

Rij nu op Hankook's, bevallen me tot nu toe redelijk. Vind ze niet zo stabiel in de bochten zoals ik verwacht heb de kont wil sneller gaan kwispelen. Welke band ik persoonlijk ook goed aan te raden vind zijn de Kumho Ecsta's. Zijn alleen wel erg gevoelig voor het bekende cuppen/zaagtand. ;)

En dan heb ik de wat duurdere A merk banden even buiten beschouwing gelaten. :thumbup:

Vains
10-04-2014, 23:38
Persoonlijk zou ik voor Falken kiezen aangezien mijn ervaring met Toyo is dat een band van Toyo sneller slijt als gemiddeld. Falken maakt daarin tegen wel meer geluid. Grip van beide vind ik vergelijkbaar al is de Falken wel iets stabieler in het bochten werk.

Rij nu op Hankook's, bevallen me tot nu toe redelijk. Vind ze niet zo stabiel in de bochten zoals ik verwacht heb de kont wil sneller gaan kwispelen. Welke band ik persoonlijk ook goed aan te raden vind zijn de Kumho Ecsta's. Zijn alleen wel erg gevoelig voor het bekende cuppen/zaagtand. ;)

En dan heb ik de wat duurdere A merk banden even buiten beschouwing gelaten. :thumbup:

Met Falken is mijn kont ook al eens voorbijgekomen hoor, ligt volgens mij eraan dat het een corrado vr6 is :)
Verder bevallen falkens mij super. Rijd sinds kort op toyo t1R, ben er tevreden over maar heb nog niet echt fatsoenlijk bochtenwerk of nat weer gereden :thumbup:

Richard
10-04-2014, 23:42
B merk bandjes is kumho gewoon goed. Toyo slijt snel, erg snel. Falken ook prima band.. Veel in drift gebruikt, wel iets harder..

g-loudertje
10-04-2014, 23:44
Onder mijn oude passaat heb ik falken's gehad maar daar was ik niet echt over te spreken. Met droog asfalt ging het prima maar met natte weersomstandigheden was die het erg onvoorspelbaar. Later uniroyals eronder gelegd en waren echt helemaal top! Weet alleen niet of ze nu nog leverbaar zijn :rolletjes:

Edit: Zijn niet meer leverbaar. Als je grip erg belangrijk vind, 2 tientjes meer pb en je rijdt met Continental Sportcontact 2. Plak bandje :thumbup:

EnVeeZee
11-04-2014, 06:17
Heb na goede ervaringen op de g60 en de 20vt nu ook de 3.2 a3 op toyo gezet. Super. Plakt goed en slijtage valt mij niet tegen! Wat mij betreft horen ze gewoon thuis in de rij a-merken.

Sven-GTI
11-04-2014, 08:14
Voordeel vind ik van de Toyo T1-R dat ik zelfs met behoorlijk nat weer nog een aardig potje kon scheuren.

Tot nu toe nooit een band gehad die het in de regen haalde bij de T1-R.

Zelfs verschillende A-merken winterbanden gehad die bij nat weer gewoon 3x niks waren.

Matheo
11-04-2014, 08:33
T1-R beviel mij prima, slijtage merk ik niet veel van aangezien ik niet zo veel km's maak. Meestal gaan de wielen weer weg voor de banden versleten zijn. Mijn favoriete band (voor zover mijn ervaring reikt) is Uniroyal Rainsport 2, maar volgens mij zijn deze niet meer in alle maten leverbaar.

arnus71
11-04-2014, 08:36
Ben erg blij met de Falkens, slijt niet snel en goede grip, vind ze ook best stil

Maartenmk1
11-04-2014, 21:23
Meningen verdeeld, maar samenvattend dus: toyo veel grip maar slijt relatief snel, falken goede grip en slijt minder snel dan t1-r. Hankook is een goed alternatief.

Het komt onder een jetta 1.3 uit 87 dus hard gaat het niet, het gaat mij meer om het lekker kunnen hoeken. Uiteraard komt daar meer bij kijken dan alleen goede banden. En wat is goed hoeken, tsja gewoon harder dan de gemiddelde koelie door het klaverblad :)

Maartenmk1
11-04-2014, 21:25
De bandenmaat heb ik trouwens gekozen omdat ik een beetje voor de motorsportlook wil gaan, nog andere suggesties? Het bandje komt om een 16", 7,5j et20. Wil niet te smal gaan..

Dub-Detail
12-04-2014, 08:14
Ik heb persoonlijk 2 sets toyo T1R voortijdig weg kunnen gooien omdat ze cuppen.
Wel voortreffelijke band, maar door het cuppen gaan ze zoemen en apk afkeur.

Onder mijn golf heb ik nu Falkens en die doen tot nu toe voortreffelijk hun werk. Auto heeft goed grip op droog en nat (met ietsjes camber), slijtage kan ik nog niks over zeggen omdat ik er pas een paar duizend km op heb zitten.

Mvg, Pim Bonne

Tombo90
12-04-2014, 08:37
Ik zou voor Falken gaan, bevielen mij zeer goed.
Toyo ook heel fijn maar slijt inderdaad erg snel.

Sven-GTI
12-04-2014, 08:39
De bandenmaat heb ik trouwens gekozen omdat ik een beetje voor de motorsportlook wil gaan, nog andere suggesties? Het bandje komt om een 16", 7,5j et20. Wil niet te smal gaan..

Zo stonden ze bij mij op 8j. 195/40/16 Toyo Proxes T1-R

Hier de linkse
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-CHEDBNHB.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-PKHDEXTS.jpg

Maartenmk1
12-04-2014, 12:42
@sven-gti, staat gewoon netjes!

Ik denk dat het falkens gaan worden, toyo ziet er wel dikker uit maar heb niet zo'n zin in bovengenoemde problemen en als die falkens ook nog is langer meegaan is dat mooi meegenomen natuurlijk. Thanks voor de reacties iedereen :thumbup:

Dennis-Mash
12-04-2014, 18:21
Met Falken is mijn kont ook al eens voorbijgekomen hoor, ligt volgens mij eraan dat het een corrado vr6 is :)
Verder bevallen falkens mij super. Rijd sinds kort op toyo t1R, ben er tevreden over maar heb nog niet echt fatsoenlijk bochtenwerk of nat weer gereden :thumbup:

Met Continental Sportcontact 3 er onder kreeg ik de kont ook voorbij. Maar net zoals je zegt, het gewicht van die VR6 voorin is af en toe een nadeel. Veel met een volle tank rijden compenseert het een beetje. Haha :D

Maartenmk1
12-04-2014, 23:49
Maar niet voor lang zeker :rolleyes: haha