View Full Version : Uitlijnen '84 GTI
dukerider
19-03-2014, 22:33
Ik heb mijn GTI daarstraks laten uitlijnen na de montage van een andere schroefset.
Nu was er volgens de kerel die aan de auto bezig was een probleem volgens hem.
Links kan je de stuurstang niet verstellen, enkel aan de rechterkant, met als gevolg dat hij het spoor niet goed kreeg.
De rechterkant kreeg hij zonder probleem goed, maar de linkerkant bleef buiten tolerantie staan op de uitlijnmachine.
Niets aan te doen zei hij.
Nu had hij wel het stuur vastgezet zoals hij doet bij alle andere auto's.
Maar volgens mij moet hij het spoor afstellen met het stuur los, net omdat hij maar één kant kan regelen.
Nu was het zo dat de auto voordien perfect reed.
Na de montage van de schroefset stond het stuur scheef en trok de auto wat naar links.
Geen probleem dacht ik, na het uitlijnen is dit opgelost.
Na de uitlijning stond het stuur nog steeds scheef en trok de auto nog altijd naar rechts, nochtans heeft hij weldegelijk aan de stuurstang geregeld.
Kan iemand mij hierover wat meer inzicht geven van wat er klopt en wat niet ?
Nou volgens mij moet je stuur gewoon recht staan en mag hij absoluut niet naar links of rechts trekken dan kun je het net zo goed zelf doen met een houten latje en wat dacht je van je banden die slijten nu als een gek :screwy:
carbreaker de autosloper
19-03-2014, 23:13
mooie handigert ,,,,je verdeeeld et over 2 kanten en drukt et stuur der weer in de 0 stand dr in tatataarataa zal wel een jonger iemand zijn .....bv een golf 4 kan je toch ook maar aan 1 kant stellen..???
Jetta MaNiA
19-03-2014, 23:21
2 verstelbare stuurstokken en je maakt het iedereen makkelijker.
Je zou zou zeggen eerst links goed zetten. Stuur vast en dan rechts goedzetten. Zit er een uitlijn raport bij?
dukerider
20-03-2014, 07:55
Je zou zou zeggen eerst links goed zetten. Stuur vast en dan rechts goedzetten. Zit er een uitlijn raport bij?
Dat dacht ik ook.
Ik ga straks even terug langs.
Ik heb niets meegekregen van rapport of zo, en ja het was een jonge kerel die eraan bezig was.
dukerider
20-03-2014, 08:00
2 verstelbare stuurstokken en je maakt het iedereen makkelijker.
Het is origineel met één regeling, dus het moet gewoon uit te lijnen zijn.
Maarteno
20-03-2014, 09:45
Moet je niet het stuurhuis 'recht'zetten/centreren en dan vervolgens rechts afstellen? Als het linker wiel er niet te schots en scheef onder staat moet hij links dan meetrekken toch?
dukerider
20-03-2014, 10:47
Ik ben daarstraks even terug geweest.
Nu heb ik hem het spoor terug laten uitlijnen, op volgende wijze.
Op het toestel het linkerwiel met vaste stuurstang in de groene zone gezet, dan het stuur geblokkeerd en dan de rechterkant afstellen tot in het groene bereik.
Volgens mij staat nu het spoor correct, beide kanten in het groene bereik op het uitlijntoestel.
Na een kleine testrit blijkt dat de wagen nog steeds een beetje naar links trekt.
Het "stuurgevoel" is nu wel verbeterd, de wagen stuurt beter.
Voor verdere aanpassingen was er geen tijd ivm. andere klanten.
ik mocht in de loop van de week nog wel eens terugkomen, was geen probleem.
Nog tips iemand ?
Ik vind het wel raar dat je maar aan 1 kant de stuurstang kunt verstellen is dat standaard voor deze auto?? ;)
Johan1982MK1
20-03-2014, 11:34
aan 1 of 2 kanten maakt niks uit..
Golf1 heeft ook aan 1 kant de stelmogelijkheid... wielen kan je er gewoon netjes bij draaien. zou voor een uitlijnspecialist geen probleem moeten zijn.
Klopt, gaat alleen rechts. Heb de mijne week of 2 geleden ook uitgelijnd. Zoals hierboven beschreven
is gewoon de/een goede manier. Daarna even je stuur recht zetten en je kan de wereld rond :)
Welke wielvlucht, toe, en caster heb je nu?
Wat is dat voor een bedrijf, joh. Jij bent toch ook een klant? En jij moet aangeven hoe het moet voor het uilijnen van de meest basic golf ever?
Ik zou zeggen geld terug en naar echt uitlijnspecialist gaan.
Nou ik denk er net zo over wat een gepruts :screwy: :screwy:
Ik ben daarstraks even terug geweest.
Nu heb ik hem het spoor terug laten uitlijnen, op volgende wijze.
Op het toestel het linkerwiel met vaste stuurstang in de groene zone gezet, dan het stuur geblokkeerd en dan de rechterkant afstellen tot in het groene bereik.
Volgens mij staat nu het spoor correct, beide kanten in het groene bereik op het uitlijntoestel.
Na een kleine testrit blijkt dat de wagen nog steeds een beetje naar links trekt.
Het "stuurgevoel" is nu wel verbeterd, de wagen stuurt beter.
Voor verdere aanpassingen was er geen tijd ivm. andere klanten.
ik mocht in de loop van de week nog wel eens terugkomen, was geen probleem.
Nog tips iemand ?
Na links/rechts trekken als de wielen GOED zijn uitgelijnd, kan erop duiden dat je banden scheef zijn gesleten. Ik heb dit ook gehad met mijn MKII. Na nieuwe banden ging hij netjes rechtdoor.
Er vanuit gaande dat je bandenspanning wel goed is natuurlijk.
dukerider
20-03-2014, 18:14
Bandenspanning is goed en het zijn nieuwe banden.
Die voor het wisselen van de schroefset geen problemen gaven.
Wissel de wielen eens van links naar rechts en andersom....trekt hij dan de andere kant op, dan zijn ze scheef gesleten. De vorige keer is hij wel (goed) uitgelijnd?
Spierings
20-03-2014, 19:11
Zou zelf ergens anders naar toe gaan als ze niet eens weten hoe je een wagen met maar een verstelbare spoorstok moeten uitlijnen.
Dat soort mannen weten alleen wat de computer zegt en weten zelf niet eens wat ze doen!!!
Heb je een uitlijn rapport gekregen ?? Maar er eens een foto van.
Zou me niks verbazen als hij de wielvlucht ook niet gelijk heeft gezet.
In het groene stelbereik kun je nog heel wat afwijking hebben!
Uitlijnen van een golf twee is zo simpel, zeker als je maar een verstelbare spoorstok hebt. Dan hoeft het stuurwiel niet eens vast gezet te worden.
rallye g60
28-03-2014, 10:45
Uitlijnen is heel makelijk hoor doe het dagelijks gewoon 1 kant ( dacht links bij golf 2 ) eerst goed zetten op het scherm met het stuur en dan stuur op die positie vast zetten en dan rechter kant met stuurstang bijstellen en dan zijn de waarde goed en dan rechte weg op zoeken stuur er effe uit halen en stuur recht zetten...zoals ik al zei makelijk
en idd belangrijk om de schokbreker poten goed te zetten heb ik ook al zo vaak gedaan :)
Is er ook naar de camber gekeken? Dit heeft ook veel effect op je weggedrag. Ik vind de tolleranties die er zijn (groene gebied) vaak erg ruim. Als je links op het ene uiterste gaan zitten in het groene gebied, en rechts op het andere uiterste heb je toch een behoorlijk verschil en zal je auto als een krant sturen...!
dukerider
29-03-2014, 07:18
Ik ben ondertussen terug geweest en het spoor staat juist nu.
De wagen trekt nog steeds een beetje naar links, minder dan voordien dat wel.
Ik heb deze week nog geen tijd gehad om er verder mee te gaan.
Alle waarden op het uitlijntoestel stonden in het groene bereik, maar meestal maar net.
Nu kon ik nog altijd terugkomen als het niet goed was en dat ga ik ook doen.
Is er misschien nog iemand die nog tips heeft, die ik kan doorgeven aan de kerel die aan de GTI heeft gewerkt ?
Hij wil me helpen zonder probleem, maar ervaring heeft hij blijkbaar niet.
Het is wel een gepruts het moet toch in 1 keer goed kunnen :shake: :shake:
Als je de camber aanpast, moet de sporing ook weer bijgesteld worden. Loopt er niemand anders in dat bedrijf rond die wat meer kaas van uitlijnen gegeten heeft?
Spierings
29-03-2014, 18:22
Elders laten uitlijnen en als hij dan goed is, je geld bij die ander terug vragen.
Hij heeft genoeg kansen gehad om het goed te doen!!
Nou dat vind ik ook het moet toch in 1 keer goed kunnen tjonge waar heeft die man het geleerd??
Ik blijf het nog steeds raar vonden dat je maar 1 kant van de stuurstangen kan verstellen ik heb er nooit op gelet maar heeft elke auto dat???
dukerider
29-03-2014, 20:10
Nee, niet elke auto heeft dat.
Blijkbaar een mk1 en mk2 hebben het zowiezo, een mk4 naar het schijnt ook.
ik heb het voordien ook nooit gezien(gemerkt).
Nochtans is de kans groot dat destijds mijn beide scirocco's het ook hadden, maar dat is natuurlijk weeral een tijdje geleden :rolleyes:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.