Log in

View Full Version : Tips gevraagd bij plaatsen andere motor

Ilker
09-03-2014, 20:23
Hallo allemaal.

Een oude schoolvriend van me heeft ook dezelfde symtonen gehad met een VW Golf mk2 TD van 1988.
Waarbij de motor naar mijn ogen ''versleten'' is.
Verbruikt wat aardig olie, een liter om de 1000km(zit ie altijd met 10w40 olie van de Action bij te vullen, geen andere keus, weinig zin om steeds dure olie te gaan kopen.)
En waarbij hij ook veel druk in het koelsysteem heeft waardoor dus het koelwater eruit wordt gespuugt als em hoog in de toeren zit (vanaf 3000tpm?)

Heb gisteren met hem alle nieuwe onderdelen geplaatst (thermostaat, andere waterpomp, sensor op de radiateur en de sensor van het expansievat.
Opnieuw goed ontlucht.
Nog steeds dezelfde symptonen. drukt kvs uit expansievat.
Nu willen we er liever een 2de motor in lepelen (liefst dezelfde)
Maar hoe vertrouw je zo iets :confused:

Is dat waar dat de meeste turbodiesel motoren vanaf 300.000 hun beste tijd hebben gehad? Nu heb ik rondgebeld of iemand een motor kan regelen maar
Zaten we te denken of we er een 1600 normale diesel in gingen lepelen maar op de papieren staat er dat het een 51kilowatt is..
Dan betaal je eigenlijk wegenbelasting van een 51kw terwijl er een 40kw motor in zit.
Terwijl de JP motoren sterker zijn en niet stuk te krijgen zijn.

Iemand tips??

Johan1982MK1
09-03-2014, 22:20
Zoek een 1V motor op als je persé de 1.6 wil blijven gebruiken. Das een eco turbodiesel zonder die paddestoel bovenop de pomp. Zelfde kop en onderblok als de volledige td alleen heeft zon blok wat minder op zn falie gehad. Je zou evt ook nog een tdi erin kunnen zetten. Doen ze ook wel met mechanische pompen.
Dat die motoren bij 300.000km op zijn ligt ook aan zn geschiedenis. Ik heb er genoeg gezien met meer km die nog super waren. Wel eens een koppakking vervangen of een kop of turbo gereviseerd omdat ze hierdoor wel eens olie willen nemen. Speling op klepstelen of turbo waardoor ie in beide gevallen de olie in de verbrandingsruimte zuigt.

jasonnl
09-03-2014, 22:39
als je zo'n zelfde diesel erin wil leggen kan je het alleen vertrouwen als je de motor kan horen lopen. of eventueel stukje kan rijden. Makkelijke test is om de oliedop los te draaien en kijken of die netjes blijft liggen. Dat zou al een goed teken zijn van een gezond blok.

Of je koopt er een td blok bij en reviseer die helemaal en lepel die er dan in.
Want zullen niet veel van die blokken zijn die minder dan 300.xxx gelopen hebben.

En kwa vermogen maakt je wegenbelasting niks uit hoor. Maar ik zou er zeker weer een td(i) inleggen. oerdegelijk makkelijk beetje op te voeren. en rijdt niet slecht

Ilker
09-03-2014, 22:51
Liefst wouden we het ''stiekem'' doen zonder de papieren aan te passen natuurlijk, want het is en blijft een motor van hetzelfde type bouwjaar-model..

Er wordt nog dagelijks met het Golfje gereden, aangezien het niet anders kan om op zijn werkplaats te geraken. Stadswegen wel op zo weinig mogelijk toeren maken..

Waar vind je nog zo een 1V blok?
Had nog op Facebook een motor aangeboden gekregen met 210.000km.
Maar de afstand is wel ver, 400km op en af. :(
Als het je maar jaren lang je van A naar B brengt. Topsnelheid maakt niet uit. Maar het missen van de turbo(boost) is toch wel balen dan..
De kas ziet er nog strak uit, is nog een hard Golfje waar niet echt roest op zit, behalve aan de raamrubbers van de voorruit en de achterruit.

Iemand toevalig hier een werkend 1V of TD - TDintercooler motor liggen?
Mag in de buurt zijn van Maastricht Sittard Geleen..
Of in Belgie maar ook niet te ver aangezien wij een bestelbusje of aanhangwagen moeten lenen om het blok mee te nemen.

golffan
09-03-2014, 23:03
Ik heb nog een eco diesel (1v) liggen met net geen 300000 km. Ben wel van West-Vlaanderen ....

Ilker
09-03-2014, 23:24
Ik heb nog een eco diesel (1v) liggen met net geen 300000 km. Ben wel van West-Vlaanderen ....
Kan je me wat informatie geven over het blok?
Moet plug and play zijn, ook de uitlaat (heeft er een 50mm eronder die zowel op de JR als SB passen)

Ilker
10-03-2014, 11:01
Ook als er andere mensen zijn die 1 van deze turbodiesel motoren verkopen. Laat gerust iets achter.. Is dringend ;) Ook niet te ver, straal binnen de 150km.
Groeten

Ilker
12-03-2014, 12:42
Iemand? Gaat nie vooruit, moet beetje rap gaan :D
maar ook niet te ver aub!
straal 150km. en kgeef daar nie meer als €200 voor.

Ilker
16-03-2014, 14:17
Zo er is al een motor aangekocht
Jammer genoeg is het een 1V met 44kw en een kleine k14 turbo.
Wel het voordeel dat de kmstand 185.000km bedraagd.
Maar daar gaat aan gewerkt worden!
De k24 turbo van de JR wordt overgeplaatst op het inlaatspruitstuk van de k14.
Dieselpomp van de 1V wordt er af gegooid, en er wordt een JR dieselpomp in de plaats geinstalleerd.
Dat em terug 70pk heeft, anders betaal zit je de belastingen en verzekering te betalen van een 51kw terwijl het maar een 44kw blok is.

Komt allemaal goed :)

Aan iedereen die een motorblok hebben aangeboden, jullie zijn allemaal van harte bedankt voor de aanbieding/hulp :thumbup:

Ilker
17-03-2014, 19:26
Wat moet er nog eigenlijk veranderd worden als je de k24 turbo op de 1v wilt?
zit nu een k14 turbo op zonder BOV op het spruitstuk ( moet dit ook veranderd worden?) maar aangezien ik geen lucht-aanzuigbuis heb voor een k14,
en toch al een reserve inlaatspruitstuk heb voor een k24.
Wil ik de boel om switchen zodat het blok toch richting de 70pk zit.
Verder heb ik geen BOV potje op de 1v.

Dieselpomp van een JR komt ook nog aan bod ipv een 1V pomp.
GTD versnellingsbak.
Alles blijft dus plug and play.

Iemand ideeen?

Dokter D
17-03-2014, 19:34
Mijn voorkeur gaat toch echt uit naar de k14 turbo, spoelt veel mooier op.
De k24 moet je toch redelijk op toeren houden, met de k14 heb je onder in toeren een veel mooier rijgedrag.

Pomp van de JR er op met de K14

Just my :twocents:

Ilker
17-03-2014, 19:41
Dat is ook een goed idee en bespaar ik de monteur veel meer tijd en is de Golf ook sneller klaar..
Maar hoe zit dat met het aanzuigbuis voor de luchtfilter?
de aanzuigbuis van een k24 is sowiezo veels dikker, heb ik ook voor de zekerheid met een schuifmaat nagekeken.
Toen ik de motor gekocht heb, heb ik geen buizen gekregen die vanaf de turbo wordt vastgemaakt naar het luchtfilterbak.
Hoe krijg je dit opgelost? En waar kan je ze verkrijgen?