PDA

View Full Version : Bruin spul bij olie peilen?..


Mpit04
24-02-2014, 17:16
Beste lezers,

Ik ging vandaag ff me olie peilen en zag dat er een beetje bruin achtig spul op de peilstok zat..
Wat is dit? En is dit ernstig?
Ik heb ongeveer 8000 km geleden mijn olie + plus filter laten verversen.

Groetjes

yuli
24-02-2014, 17:20
water?

google afbeeldingen engine sludge

ewcaddymk1
24-02-2014, 17:23
hoeveel rijd je per dag , lange stukken of korte?

Mpit04
24-02-2014, 17:30
Circa 60km per dag voor mijn werk.

Spierings
24-02-2014, 17:49
Maak er eens een foto van, anders zit iedereen te raden terwijl niemand weet wat je exact bedoeld ;)

Olie is ook bruinachtig spul ;) :D

Mpit04
24-02-2014, 18:04
Haha oke, ben nu aan t werk zal morgen wel ff doen.. Lijkt wel beeje mayonaise achtig lichtbruin...

ewcaddymk1
24-02-2014, 18:07
word de motor wel goed warm , anders maar eens een goed blok om en wat warmte in het blok rijden

Mpit04
24-02-2014, 18:12
Kan er een verband zitten met de temperatur meter? Die gaat onder het rijden niet naar de 90 die schommelt wat.. Als ik ga stoppen en em laat lopen gaat die netjes naar de 90 graden.. Zodra ik weer ga rijden zakt die weer naar ong 70 graden.

Spierings
24-02-2014, 18:33
Thermostaat mogelijk kapot, dan krijg je dezelfde symptomen als jij omschrijft.

Mpit04
24-02-2014, 18:45
En dat is ook de oorzaak van dat bruine troep bij de olie?

Erik Baas
24-02-2014, 18:50
Bij het woord "mayonaise" denk ik eerder aan water in de olie...

jasonnl
24-02-2014, 20:03
en zit het echt onderaan de peilstok?

of aan beetje waar de peilstok in vast zit?

En de oliedop ook onder de mayonaise? anders kan je maar beter niet meer rijden.

Mpit04
24-02-2014, 20:45
Oliedop niet, ja een beeje onderaan en waar die vast zit.. Maar het is niet veel, mogelijk toch de thermostaat aangezien de temp meter ook vreemd doet.

MTyn
24-02-2014, 21:11
Kan er een verband zitten met de temperatur meter? Die gaat onder het rijden niet naar de 90 die schommelt wat.. Als ik ga stoppen en em laat lopen gaat die netjes naar de 90 graden.. Zodra ik weer ga rijden zakt die weer naar ong 70 graden.

Duidelijk symptomen van een thermostaat die open blijft staan.. dan komt je motor slecht (of niet) op temperatuur.

Mr. Lee
24-02-2014, 21:25
Beste lezers,

Ik ging vandaag ff me olie peilen en zag dat er een beetje bruin achtig spul op de peilstok zat..
Wat is dit? En is dit ernstig?
Ik heb ongeveer 8000 km geleden mijn olie + plus filter laten verversen.

Groetjes


Zit het ook aan je oliedop?

Wat voor motor heb je?


Ik had het ook, en dus ook aan de oliedop, en dat was dus het eerder genoemde sludge. Bij mij was de oorzaak dat mijn carterontluchting verstopt zat. Ik had het met een 1.6 AKL motor.

Mpit04
24-02-2014, 21:38
Dus ff de thermostaat vervangen en het probleem is opgelost.. ik heb een 2.0 benzine motor.

Bluepower
25-02-2014, 08:45
Thermostaat vervangen, motor ff flushen door je huidige olie 1/2 liter af te tappen en er dan 1/2 liter diesel bij te gooien, 10minuten stationair laten draaien en olie+filter komplete vervangen

Spierings
25-02-2014, 19:17
Thermostaat vervangen, motor ff flushen door je huidige olie 1/2 liter af te tappen en er dan 1/2 liter diesel bij te gooien, 10minuten stationair laten draaien en olie+filter komplete vervangen
Diesel ? Zou zelf hier echt geen diesel voor gebruiken, dit komt de smering echt niet ten goede.

Beter is om atf te gebruiken of gewoon een engine flush van bijvoorbeeld forte

turbojo2
25-02-2014, 20:52
Raak je ook water kwijt uit je koelsysteem?

Bluepower
25-02-2014, 21:35
Diesel werkt prima als reiniger van het inwendige van de motor, zonder daarbij de smering in gevaar te brengen(ooit diesel op je vingers gehad?? is echt wel vettig..)

Is een foefje wat al tientallen jaren wordt gebruikt door garage/tuners enz.. al ruim voordat al die producten zoals Wynn's ed op de markt kwamen.

Spierings
25-02-2014, 23:43
Dat iets vettig is betekend nog niet dat het een goede smerende werking heeft.

Bij pompverstuivers gaan wel eens die tandempompen of verstuiverpassing kapot waardoor diesel in de olie komt en vervolgens als je er te lang mee rijd de klepstoters inlopen. Dit komt echt niet door de goede smerende werking.

Heb bij mijn vorige werk regelmatig hiervoor de nodige delen vervangen.....

Tjaap
25-02-2014, 23:48
Gaat ook niet om smeren. Gaat om spoelen. En je moet er uiteraard niet mee rond gaan crossen. Is puur om alle aanslag te verwijderen.

Spierings
25-02-2014, 23:58
Of het bij alleen spoelen kwaad kan ? Maar zelfs dan wil je een goede smerende werking...
Zou het zelf ook niet doen, zou dan eerder er wat ATF bij doen even later opnieuw aftappen.

reactie was meer over de opmerking dat diesel de smering niet in gevaar brengt omdat het vettig aanvoelt ;)

Mpit04
27-02-2014, 00:10
Auto staat bij de garage, probleem is gewoon het thermostaat en thermostaathuis, kan de golf morgen weer ophalen! :d