PDA

View Full Version : Vraagje betreft Kumho banden

Emiel-64
02-02-2014, 17:00
Ik heb even een vraagje over een setje Kumho Ecsta banden die ik hier heb liggen.

Deze vertonen gekke schade aan de binnenzijde van de wang. Er lijkt lucht onder het oppervlak te zitten, dus ik vertrouw ze niet meer.
Banden zijn 215/35 R18 en hebben om een 8J velg gezeten.
Heb altijd met 2.8bar gereden.

Foto om het even te verduidelijken, als je goed kijkt zie je over de gehele lengte een opgezette rand thv de wang van de band:

http://imageshack.com/a/img687/4026/udw3.jpg

Iemand van jullie die dit vaker heeft gezien? Waar moet ik de oorzaak zoeken?
Heeft het puur te maken met het merk/type band? Het feit dat ze een beetje getrokken hebben gezeten?
(Heb oa. Toyo proxes, Nangkang NS2, Falken Ziex, Dunlop sp sport en wel meer banden gehad die goed getrokken waren, maar heb dit nooit eerder gehad?)

Ik vind het in elk geval zonde van de band!
Waren rustige banden die toch wel goede grip hadden. Zeker prijstechnisch gezien een goede band!
En met 4 banden met 5mm+ profiel vind ik het ook wel jammer dat ik ze weg moet gooien, dus dat wil ik in de toekomst niet nog eens mee maken ;)

yuli
07-02-2014, 15:04
Wangschade is verhoogde kans op klap band en automatisch apk afkeur. Je doet er inderdaad goed aan ze niet meer te gebruiken!

Deze blaasschades heb ik wel eens eerder gezien maar was meestal toch het gevolg geweest van bijv. een stoeprandje ongelukkig mee pakken. Het zou kunnen dat het ontstaan is met getrokken band maar dan in combinatie met extreem getrokken met veel gewicht geeft meer stress op de band. Anders lijkt het me echt een productiefout en dat verwacht je niet van Kuhmo want dit is toch een merkband.

Emiel-64
08-02-2014, 02:17
Bedankt voor je feedback Yuli.

Ben zelf ook APK keurmeester, en weet dat ik het moet afkeuren. Echter kon ik deze schade pas zien na het demonteren van de band en bij een APK keuring had ik het dus gewoon goed gekeurd.

Zoals ik schreef hebben ze om een 8J velg gelegen, dus extreem getrokken kan ik dit absoluut niet noemen.
Daarbij heb ik altijd netjes met 2.6 tot 2.8 bar gereden, en ik ben niet iemand die met 4 banden tegelijk als een maloot stoeprandjes mee pakt.
Vrees helaas dat het hier toch op een productiefout neer komt :(

Zou het enig zins nut hebben om mijzelf tot een Kumho importeur te wenden om dit verhaal voor te leggen?
Ik vind het rond uit zonde van mijn geld, en dit had ik inderdaad ook niet verwacht van Kumho.

Tjaap
08-02-2014, 07:11
Zeker doen. Paar goede foto's met een duidelijk verhaal.
Nee heb je, 4 nieuwe banden kun je krijgen!

Emiel-64
13-02-2014, 23:50
Daar heb je zeker een punt inderdaad.
Ik ga eens kijken waar ik mijn verhaal voor moet gaan leggen.
Ik houd jullie op de hoogte!

*edit*
Bij deze de mail die ik heb opgesteld naar autobandenmarkt:

Een goede avond,

Ik heb een vraagje over een set Kumho Ecsta SPT KU31 banden die ik onlangs gedemonteerd heb van een set velgen.
Deze zijn +- 12 maanden oud en vertonen gekke schade aan de binnenzijde van de wang. Er lijkt namelijk lucht onder de het oppervlak te zitten, dus deze banden vertrouw ik niet meer.

De banden hebben een maat van 215/35 R18 en hebben 12 maanden lang om een 8J velg gezeten.
Banden spanning is altijd 2.8 bar geweest. Ik ben zelf monteur en ga hier dan ook zeer secuur mee om.

Aan de profielslijtage is eveneens te zien dat de banden niet te hard of te zacht zijn geweest.
3 van de 4 banden vertonen inmiddels hele vreemde schade aan de binnenzijde van de wang, en met een profieldiepte van 5mm+ vind ik het zonde om deze banden nu al weg te moeten doen. Ik ben geen bestuurder die stoeprandjes mee pakt en onzorgvuldig met zijn auto om gaat, dus hier is de oorzaak zeer zeker niet in te zoeken.
Dit is mijn geld niet waard geweest in mijn ogen.

Bijgevoegd 1 foto van de schade die aan de binnenzijde van de wang te zien is. Als je goed kijkt zie je over de gehele lengte van de band een 'opgezette rand', er is goed te voelen dat er lucht onder het rubber zit.
Dat dit kan gebeuren met een band die op een extreem getrokken wijze gemonteerd zit op een auto van een veel te hoog gewicht is me bekend, maar dit is in dit geval totaal niet het geval geweest (8J velgen hebben altijd onder een VW Bora gezeten).

Mijn vraag bij deze, is het mogelijk enige tegemoetkoming te verkrijgen voor dit leed? Deze banden zijn amper 12 maanden oud en hebben +- 8000km verreden. Dit vind ik rond-uit zonde van mijn geld.
Ik hoop dat jullie, als importeur zijnde van Kumho, dit verhaal voor kunnen leggen aan de leverancier.

Mocht dit niet mogelijk zijn, dan hoor ik graag tot welke instantie ik mijzelf moet wenden om dit verhaal tot een goed einde te brengen. Ik ben momenteel alles behalve tevreden over dit bandenmerk.

Met vriendelijke groet,

Emiel de Mulder
06*******

jettaracing
14-02-2014, 11:43
Ben benieuwd hoe autobanden markt dit gaat oplossen , ik heb ook al eens een band gehad met een bult erop , kreeg toen binnen een week een nieuwe band van hun , de oude is opgehaald later . Ook heeft m'n zwager 4 banden gehad van het merk LingLong , daar liet het loopvlak van los :eek: , kreeg ook z'n geld terug (duurde alleen wel iets langer ) .

M'n laatste actie met autobandenmarkt verliep iets minder goed , had een band besteld die niet leverbaar was ineens , terwijl ie nog steeds op de site stond . was al betaald en al , na een 2 weken mailen en bellen eindelijk duidelijkheid en bleek een fout in hun systeem te zitten waardoor de voorraad niet actueel was .......wel geld terug gekregen na 1 dag toen het duidelijk was .

Good luck iig

Rallye-VR6t
14-02-2014, 21:42
LingLong????

Ben je levensmoe? :screwy: :D