Log in

View Full Version : wet voor xenon ombouw!


ingrob
25-07-2005, 21:19
Vanaf 01 januari 2006 moeten auto's die achteraf zijn voorzien van Xenonlampen aan dezelfde eisen voldoen als auto's die hiermee standaard zijn uitgerust.
Tot 01-01-2006 geldt dus een overgangsregeling om eigenaars de kans te geven hun auto aan te (laten) passen.
Koplampwissers en automatische niveauregels moeten dus gewoon gemonteerd worden.
Er geldt geen vrijstelling als die Xenon-lampen voor die datum gemonteerd zijn.

Bron : Verkeer en Waterstaat
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/cgi-bin/nieuws/vwn_p.pl?id=1&arch_srcID=2960

En nu maar hopen dat diegene die goedkoop Xenon lampensetjes achteraf gemonteerd hebben, de originele spullen nog hebben, om de auto terug om te bouwen.

Cabby 82 TDi
26-07-2005, 06:23
Daar ben je mooi klaar mee.

Heb je net veel betaald voor een setje, heb je er nog geen ruk aan. :(

sjampoo
26-07-2005, 07:47
Automagische hoogte verstelling? zit dat niet in de koplamp verwerkt?

(Koplampsproeiers heb ik zat :) Maar helaas is Xenon niet een Geel verkrijgbaar)

OakgreenVR6
26-07-2005, 08:20
Automagische hoogte verstelling? zit dat niet in de koplamp verwerkt?

(Koplampsproeiers heb ik zat :) Maar helaas is Xenon niet een Geel verkrijgbaar)

Jammer dat jouw model geen gele glazen had ;)

En automatische niveauregeling houdt trouwens wel ff wat meer in dan een paar stelmotortjes. Op iedere hoek van de auto moet een sensor zitten, en dan heb je nog een regelunit nodig en een stel snelle stelmotortjes. Ik heb zo'n set nog niet aftermarket gezien...

sjampoo
26-07-2005, 09:13
Citroen hydrolische poten plaatsen? (niveauregeling van de complete auto ipv alleen de lampen)

air-ride?

Pedaalemmer
26-07-2005, 09:17
Zoiets was wel te verwachten.. Nu is het maar de vraag of het waard is dit te monteren.

VeeDubber
26-07-2005, 10:05
Jammer dat jouw model geen gele glazen had ;)

En automatische niveauregeling houdt trouwens wel ff wat meer in dan een paar stelmotortjes. Op iedere hoek van de auto moet een sensor zitten, en dan heb je nog een regelunit nodig en een stel snelle stelmotortjes. Ik heb zo'n set nog niet aftermarket gezien...

Het kan ook met 2, 1 op de vooras en 1 op de achteras
Maar ook ik heb ze nog niet aftermarket gezien

OakgreenVR6
26-07-2005, 11:37
Nu hoorde ik vandaag dat deze wet al langer in België van kracht is en iedereen blijft daar toch ook vrolijk met dat spul rondrijden.

Pedaalemmer
06-11-2005, 12:25
Nu hoorde ik vandaag dat deze wet al langer in België van kracht is en iedereen blijft daar toch ook vrolijk met dat spul rondrijden.

Het kan ook zo hor pieter :p

http://www.geocities.com/Tokyo/Flats/3950/treffen/ajz_rallye_light2.jpg

Big_Mac_Mark
06-11-2005, 13:48
Vanaf 01 januari 2006 moeten auto's die achteraf zijn voorzien van Xenonlampen aan dezelfde eisen voldoen als auto's die hiermee standaard zijn uitgerust.


Ze doen er ook wel alles aan om auto rijden te ontmoedigen! Zo wordt autorijden er niet leuker op...Eerst de radardectectoren, nu dit...Waarschijnlijk zullen dan leren bekleding, velaging of cabrio rijden ook wel verboden worden! :chair: :chair:

OakgreenVR6
07-11-2005, 12:45
Ze doen er ook wel alles aan om auto rijden te ontmoedigen! Zo wordt autorijden er niet leuker op...Eerst de radardectectoren, nu dit...Waarschijnlijk zullen dan leren bekleding, velaging of cabrio rijden ook wel verboden worden! :chair: :chair:

En niet te vergeten :
De losliggende spullen in je auto! :D

OakgreenVR6
07-11-2005, 12:45
Het kan ook zo hor pieter :p

http://www.geocities.com/Tokyo/Flats/3950/treffen/ajz_rallye_light2.jpg

???

Moroder
07-11-2005, 17:25
Ik heb op me werk wel zo'n setje verkocht van Hella. Dit is een potmetertje die je op de achteras monteerd, en die door een asje wordt aangestuurd. Als je de auto belaadt.
Ook zitten hier kastjes bij die tussen de stekker van de lichthoogteregelaar (motortje) kan.
En een kabelboompje.
Is van een BMW 5 serie E39. En dat is zo universeel mogelijk.
Alleen zit je nog met die motoren, die hebben ook nie elke auto.
Word lekker beunen dus :D

Racelook
08-11-2005, 16:21
Gewoon lekker in je auto blijven bouwen na januari en gewoon zeggen dat je ze er al voor januari in had gebouwd.. Klaar.

Zij kunnen niks bewijzen dat het niet zo is.

OakgreenVR6
09-11-2005, 15:56
Ha, kreeg het volgende toegestuurd van m'n afstudeerbedrijf (BOVAG) :

Nieuwe eisen achteraf inbouw xenon 09-11-2005

Oudere auto’s die achteraf zijn voorzien van xenonlampen hoeven per 1 januari 2006 tóch niet aan dezelfde eisen te voldoen als auto’s die hier van fabriekswege mee zijn uitgerust. In juli van dit jaar kondigde het ministerie van Verkeer en Waterstaat een dergelijke regeling aan, maar na overleg met BOVAG en RAI wordt de regelgeving toch nog wat anders.

Het ging met name om een automatische niveauregeling van de koplampen en koplampsproeiers. Die zouden aanvankelijk voor de jaarwisseling moeten zijn aangebracht op alle auto’s waar achteraf xenonverlichting op was aangebracht en waarbij de lichtsterkte meer dan 2000 lumen is. Toen dit werd aangekondigd heeft BOVAG alle zeilen bijgezet om de onuitvoerbare eisen voor het bestaande wagenpark te voorkomen. “Dit zijn voorzieningen die praktisch nauwelijks achteraf zijn aan te brengen ”, zegt Boudewijn Hamel, hoofd van de BOVAG after salesdienst. “Ook was voor ons onduidelijk hoe je zou moeten vaststellen of dimlichten nu wel of niet een lichtsterkte hebben van meer of minder dan 2000 lumen. Om niet alleen ons zelf maar ook de ambtenaren van Verkeer en Waterstaat nader kennis te laten maken met xenon verlichting en de vervelende effecten die kunnen ontstaan met retrofit hebben we recent het laboratorium van Philips in Aken bezocht. Daar hebben deskundigen ons een en ander gedemonstreerd en toegelicht.”

Wel van toepassing op alle nieuw te leveren auto’s
Naast alle voertuigen die van fabriekswege met xenonverlichting zijn uitgerust, moeten alle nieuwe voertuigen die voor het eerst in 2006 op de weg komen en die via retrofit van gasontladingslampen (xenon) zijn voorzien, voldoen aan eisen die het ministerie eerder dit jaar publiceerde. Dus koplampsproeiers en een automatische niveauregeling van de koplampen. “De exacte ingangsdatum is nog niet bekend maar het is duidelijk dat deze accessoires maar beter niet langer als retrofit op nieuwe auto’s aangebracht kunnen worden”, besluit Hamel.

Pedaalemmer
11-11-2005, 18:28
Feest!! ...jammer dat ik me xenonset alweer had doorverkocht :(

Christiaan
12-01-2006, 19:44
*veegt stof van dit topic

Net bovenstaand nog even zitten lezen, maar als ik het goed begrijp, mag je het dus achteraf inbouwen, en er vrolijk mee rondrijden..... in Nederland..

Hoe zit dit bijvoorbeeld in Duitsland? In België mag het blijkbaar niet?


wil misschien ook xenon in de cabrio.. sinds ik met de Cooper S heb gereden, ben ik helemaal weg van xenon....

OakgreenVR6
13-01-2006, 08:53
Net bovenstaand nog even zitten lezen, maar als ik het goed begrijp, mag je het dus achteraf inbouwen, en er vrolijk mee rondrijden..... in Nederland..

Klopt, tenzij je Cabrio dit jaar van de productieband is gelopen, maar dat is ie niet. :)


Hoe zit dit bijvoorbeeld in Duitsland? In België mag het blijkbaar niet?

Weet ik niet precies zeker, maar zolang je aan de wettelijke eisen van je eigen land voldoet, dan is het toch goed ? Anders zou ik ook niet met m'n VR6 in België mogen rondrijden, omdat ze daar zo'n ombouwproject niet toelaten.

Gert
13-01-2006, 08:58
Het is wel goed nieuws dit .
Xenon geeft idd een veel beter licht .
Als de prijzen nog wat zakken dan komt er xenon in de Ponton ipv die waxinelichtjes die er nu inzitten

OakgreenVR6
13-01-2006, 09:19
Hoeveel lager moet het nog? Voor een dikke 200euro heb je al een nieuwe, complete set.

Voor een Rallye front is het ook een must, heb het er ook maar gelijk in geplaatst.

Pedaalemmer
13-01-2006, 10:16
Ja ik zit ook weer rond te kijken voor een nieuw setje xenon...maar moet wel...met grootlicht zijn...weet jij nog goeie setjes pieter?

sjampoo
13-01-2006, 11:55
afstof afstof:

Kan je Xenon in elke koplamp bouwen? of moet je toch wel van die speciale 'fish-eye' lenzen hebben (zie Golf Rallye).

Ik bedoel: zou ik een Polo 2 (standaard H4 lampen) kunnen ombouwen? Gooi ik er geel glas in ipv een geel peertje, en klaar is klara..

Misschien wel fijn voor de daily.. (laat dat nou net die ene auto zijn zonder de koplampsproeiers :( )

Pedaalemmer
13-01-2006, 12:09
afstof afstof:

Kan je Xenon in elke koplamp bouwen? of moet je toch wel van die speciale 'fish-eye' lenzen hebben (zie Golf Rallye).

Ik bedoel: zou ik een Polo 2 (standaard H4 lampen) kunnen ombouwen? Gooi ik er geel glas in ipv een geel peertje, en klaar is klara..

Misschien wel fijn voor de daily.. (laat dat nou net die ene auto zijn zonder de koplampsproeiers :( )

Je hebt d2s lampen en d2r...hier is al eens een topic over geweest!

maar je kan ze dus zo in je h4 zetten

klik sjampie..klik (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=13478&highlight=xenon)

sjampoo
13-01-2006, 12:34
http://www.polo86c.nl/iB_html/non-cgi/emoticons/proost.gif

Sander
13-01-2006, 12:47
Ha, kreeg het volgende toegestuurd van m'n afstudeerbedrijf (BOVAG) :

Nieuwe eisen achteraf inbouw xenon 09-11-2005

Oudere auto’s die achteraf zijn voorzien van xenonlampen hoeven per 1 januari 2006 tóch niet aan dezelfde eisen te voldoen als auto’s die hier van fabriekswege mee zijn uitgerust. In juli van dit jaar kondigde het ministerie van Verkeer en Waterstaat een dergelijke regeling aan, maar na overleg met BOVAG en RAI wordt de regelgeving toch nog wat anders.

Het ging met name om een automatische niveauregeling van de koplampen en koplampsproeiers. Die zouden aanvankelijk voor de jaarwisseling moeten zijn aangebracht op alle auto’s waar achteraf xenonverlichting op was aangebracht en waarbij de lichtsterkte meer dan 2000 lumen is. Toen dit werd aangekondigd heeft BOVAG alle zeilen bijgezet om de onuitvoerbare eisen voor het bestaande wagenpark te voorkomen. “Dit zijn voorzieningen die praktisch nauwelijks achteraf zijn aan te brengen ”, zegt Boudewijn Hamel, hoofd van de BOVAG after salesdienst. “Ook was voor ons onduidelijk hoe je zou moeten vaststellen of dimlichten nu wel of niet een lichtsterkte hebben van meer of minder dan 2000 lumen. Om niet alleen ons zelf maar ook de ambtenaren van Verkeer en Waterstaat nader kennis te laten maken met xenon verlichting en de vervelende effecten die kunnen ontstaan met retrofit hebben we recent het laboratorium van Philips in Aken bezocht. Daar hebben deskundigen ons een en ander gedemonstreerd en toegelicht.”

Wel van toepassing op alle nieuw te leveren auto’s
Naast alle voertuigen die van fabriekswege met xenonverlichting zijn uitgerust, moeten alle nieuwe voertuigen die voor het eerst in 2006 op de weg komen en die via retrofit van gasontladingslampen (xenon) zijn voorzien, voldoen aan eisen die het ministerie eerder dit jaar publiceerde. Dus koplampsproeiers en een automatische niveauregeling van de koplampen. “De exacte ingangsdatum is nog niet bekend maar het is duidelijk dat deze accessoires maar beter niet langer als retrofit op nieuwe auto’s aangebracht kunnen worden”, besluit Hamel.

Te vinden in deze link:

http://www.bovag.nl/!PERS%5CPDF%5C200522%2003.PDF

Maar zou liever dit nieuws horen uit de hoek van V&W.

Racelook
13-01-2006, 14:03
Jongens niet zo bang... hoe willen ze bewijzen, indien deze wet wel door was gegaan, dat je jouw xenon set na januari 2006 had ingebouwd??

OLE... inbouwen als un dolle dus.. wel opletten voor uitfikken van je koplamp (en auto) bij het inbouwen achteraf.

Wiebrand

Gert
13-01-2006, 14:05
Hoeveel lager moet het nog? Voor een dikke 200euro heb je al een nieuwe, complete set.

Voor een Rallye front is het ook een must, heb het er ook maar gelijk in geplaatst.


Das toch 500 ouderwetse guldens voor wat lampies ..
Kosten de losse lampen als ze kapot gaan ?

Sander
13-01-2006, 14:47
Jongens niet zo bang... hoe willen ze bewijzen, indien deze wet wel door was gegaan, dat je jouw xenon set na januari 2006 had ingebouwd??

OLE... inbouwen als un dolle dus.. wel opletten voor uitfikken van je koplamp (en auto) bij het inbouwen achteraf.

Wiebrand

Als dat eerste voorstel was doorgegaan dan moesten alle auto's hieraan voldoen. Of het nou wel of niet voor 1-1-2006 was gemonteerd.

Zoals ik het goed begrijp is het, volgens de BOVAG nu zo, dat alleen auto's die na 1-1-2006 op kenteken zijn gezet aan deze wet dienen te voldoen.

Hopelijk weet Jeewee snel meer?

OakgreenVR6
13-01-2006, 14:48
Ja ik zit ook weer rond te kijken voor een nieuw setje xenon...maar moet wel...met grootlicht zijn...weet jij nog goeie setjes pieter?

Informeer eens bij Gerard (GolfIIVR6), beter bereikbaar via het andere forum. Hij heeft er ook een verkooptopic lopen met diverse Xenon-sets, ook Bi-Xenon.

OakgreenVR6
13-01-2006, 14:52
Das toch 500 ouderwetse guldens voor wat lampies ..
Kosten de losse lampen als ze kapot gaan ?

Is zo, maar goede (lees: verbeterde) verlichting mag wat kosten (vind ik) en 'in principe' gaan Xenon-lampen een autoleven lang (=20 jaar) mee. Losse lampen worden vanaf een 25eutjes per stuk verkocht.

Richard
13-01-2006, 14:58
gerard heeft de h4 bixenon voor 380 liggen.. peter op het corrado forum en lupo forum heeft ze voor rond de 300 euro bixenon h4

OakgreenVR6
13-01-2006, 15:01
Kijk, zo komen we nog ergens! :)

Christiaan
13-01-2006, 15:10
goed, maar wat voor koplampen kun je dan het beste gebruiken, in mijn geval voor een golf 1? Heldere, of mijn huidige ("normale" met zwart kruis)

Gert
13-01-2006, 15:12
Ja en kan je de Bixenon overal in gebruiken ? Baldrimmer zal van die naam smullen :D

Richard
13-01-2006, 15:18
yup.. is een h4 lamp

Christiaan
13-01-2006, 15:19
Ja en kan je de Bixenon overal in gebruiken ? Baldrimmer zal smullen :D

Gadverdamme... :D

Gert
13-01-2006, 15:22
Ja die retenlikkert .. blijdat de cvalium werkt

Dus voor 300 euro heb je een set lampen die 20 jaar meegaat en veel meer en beter licht geeft .
Kan er niks kapottrillen in die lampies ? Kijk een crash doe je niks aan ... maar spontaan ermee stoppen is niet leuk

Christiaan
13-01-2006, 15:25
lampjes zouden theoretisch 20 jaar mee moeten gaan... maar er zijn ook lampjes die het al na een paar weken begeven...... je moet een beetje geluk hebben ermee....

Gert
13-01-2006, 15:29
Zelfde als een spaarlamp uit Eindhoven : gaan zes jaar gegarandeerd mee maar na een jaar is die al kapot .
Garantie hebbie niet ;)

Als de Passat ooit weer klaar is dan is het een mooie optie denk ik

Christiaan
13-01-2006, 15:34
http://www.kustomcreations.be/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=27

Hier ff wat prijzen....

Pedaalemmer
13-01-2006, 18:08
ik had een 5000k setje...maar kwil er nu wel eentje met wat blauwer licht..dat is wel mooier...dan seinen mensen ook minder snel omdat ze anders denken dat het je grootlicht is :p

Cabby 82 TDi
15-01-2006, 12:19
Ik wil even een korte opmerking maken over die aftermarketsets.

We hebben bij ons nu diverse setjes ingebouwd maar alle ingebouwde setjes zijn al diverse keren teruggekomen met klachten. Bij een aantal waren de lampen al stuk en bij enkele zelfs de regelkastjes. En dan ben je blij dat je 1 jaar garantie hebt........

Alhoewel ik van veel licht hou, zet ik er nooit een aftermarketsetje in mijn eigen auto. Want ik heb liever weinig licht dan geen licht. :)

Christiaan
15-01-2006, 12:21
Ik wil even een korte opmerking maken over die aftermarketsets.

We hebben bij ons nu diverse setjes ingebouwd maar alle ingebouwde setjes zijn al diverse keren teruggekomen met klachten. Bij een aantal waren de lampen al stuk en bij enkele zelfs de regelkastjes. En dan ben je blij dat je 1 jaar garantie hebt........

Alhoewel ik van veel licht hou, zet ik er nooit een aftermarketsetje in mijn eigen auto. Want ik heb liever weinig licht dan geen licht. :)

Setjes van een bepaald merk/type? Vertel eens wat meer.....

rogek
14-04-2006, 21:12
ik heb ze vanaaf fijn in me polo gezet..
lang leve xenon...
moet nog zien of het zo'n vaart loopt..

Mk1-Addict
14-04-2006, 21:19
goed, maar wat voor koplampen kun je dan het beste gebruiken, in mijn geval voor een golf 1? Heldere, of mijn huidige ("normale" met zwart kruis)

even (wel iets laat) hierop inhaken, wij hebben geprobeerd om de Xenon lamp in een normale koplamp met kruis te krijgen, HELAAS, te weinig inbouwdiepte! let dus op, Mark heeft hierdoor ook al andere lampen moeten kopen.