PDA

View Full Version : 12 inch wooferkist maken

vwfiel
29-12-2013, 21:07
Ik kwam nog in me kast een woofer tegen
Deze is 12 inch
Maar nu vraag ik me af hoeveel liter list ik moet maken
Iemand die me dat kan vertellen of is daar een programma voor ?

Polo1w
29-12-2013, 21:12
Das nogal afhankelijk van t merk en type woofer, is nogal verschillend.
Als ik jou was zou ik t merk en type eens googelen icm 'enclosure' oid.
Er is ook nogal een vrij groot verschil in gepoorte en gesloten boxen, let daar dus ook goed op!

GJ007
30-12-2013, 00:20
http://www.12vhifi.nl

All you need 2 know ;)

Audi1981
30-12-2013, 11:02
Daar is een programma voor genaamd boxsim, dat kun je downloaden maar het is wel raadzaam om je dan een beetje in de theorie van gesloten of geventileerde systemen te verdiepen...

robertoal
30-12-2013, 15:14
Inhoud en soort kist is afhankelijk van de parameters van de speaker.
Parameters zijn de eigenschappen van een speaker die bepalen hoe de speaker zich gedraagd. (xMax bijvoorbeeld is een makkelijke: de maximale uitslag die een speaker mag maken.)
Echt een goede speaker (behuizing) bouwen vereist enorm veel kennis en doe je niet 1, 2 , 3..
Ikzelf heb vaak goede ervaringen gehaald met simpelweg de eerste beste gesloten kist pakken :)
Aan zo een kist valt ook het minst te berekenen, alleen volume, en heb de dus ook de grootste kans op een resultaat dat naar je zin is.
Zo'n soort kist is ook relatief eenvoudig te berekenen met de t/s parameters eerder genoemd, alhoewel, zeker bij goedkope speakers, deze regelmatig niet te achterhalen zijn. Als deze al bekend zijn is ook regelmatig de inhoud van een gesloten kist meegegeven door de fabrikant.

concluderend:
Google op de speaker serienummer en kijk wat je vinden kan :)

vwfiel
01-01-2014, 16:13
Merk is JL-audio type 12w04
125 watt RMS Piek 300 watt
Volgens mij kan hij in een gesloten of gepoort of band.... nog iets
Mijn engels is niet top
•Work well in compact enclosures
•Class-leading excursion capabilities
•Work in sealed, ported and even bandpass enclosures

robertoal
01-01-2014, 21:07
Sealed = dichte kast
Ported = BR kast = Bass reflex (speakers met die (vaak ronde) poorten in de baffle)
Bandpass = waar je de speaker niet kan zien

Elke kast heeft zijn eigen voordelen/nadelen:
Dichte kast = Makkelijk te maken/berekenen, goede weergave freq spectrum, grote kast nodig, laag rendement
BR kast = Hoge gevoeligheid/hoog rendement. Vrij breed frequentie spectrum (maar kleiner dan dichte kast)
Bandpass = Zeer specifiek frequentie gebied, hoog rendement op dat gebied. zeer veel lager rendement op de overige gebieden + geen rechte weergave

Ik kan niet de T/S parameters vinden van jou speaker. Dus je meest veilige keus zou zijn: dichte kast! Koop een 2de hands leeg kastje van marktplaats en heb er plezier mee zou ik zeggen :)