View Full Version : golf 2 1.8 16v KR start niet > luchtweger gaat niet open
willes180
14-11-2013, 16:32
hallo
vriend van mij heeft een golf 2 1.8 16v KR voor de cross, we hebben het blok er deze zomer uitgehaaald, en 2 weken erna weer terug erin geplaatst vanwegen het vervangen van de versnellingsbak, voordat hij eruit kwam liep hij prima..
nu is het probleem dat hij niet meer aanspringt, bougies vonken, benzine komt tot aan de spinnekop, maar de luchtweger gaat niet open, waardoor hij dus niet inspuit...
de stappenmotor en koudstartinjector heb ik appart geschakeld en werken allebei zodra ik start...
verder heb ik niets vervangen aan de motor (behalve de benzinepomp, zit nu een losse QSP pomp in 5 bar)
ik heb het idee dat hij gaan lucht trekt met starten, en daarom de luchtweger niet open gaat, maar heb geen idee hoe dit komt... de luchtslang van de inlaat naar de spinnekop is 100% zeker nergens kapot...
ik hoor graag van jullie
gr. w
Audi1981
14-11-2013, 18:13
Je geeft het antwoordt zelf al een beetje... Ben bang dat het toch met je pompwissel samen hangt...
Jel Golf 2 GTI
14-11-2013, 18:17
luchtweger zit mss vast? Deze moet steeds los kunnen bewegen.
Ik zie geen verband met je pomp wissel.
16v heeft een mechanische weger en deze gaat gewoon omhoog door de aangezogen lucht bij het starten van de motor.
Kijk eventjes alles na. Als je de lichtweger losklikt van je filter moet deze met de hand te bedienen zijn.
Zo niet dan zit je weger vast of is hij kapot.
Ook zit er meestal een de plastic aanzuigbuis een gat in voor een extra slang, zie dat deze of aangesloten zijn op de juiste plek of afgedopt zijn zodat er geen valse lucht kan worden aangezogen.
Grtz Jel
kijk even of de hevel in de spinnekop die de luchtweger bedient niet vastzit. dit wil nog wel eens het geval zijn. spinnekop van de luchtweger afschroeven, op zn kop houd dan zit hij in het midden
willes180
14-11-2013, 18:45
die luchtweger heb ik helemaal schoongemaakt en die is nog goed.. beweegd heel erg luigt op en neer.. ik denk dat hij geen lucht aanzuigd... maar weet niet waarom..
gr wilco
luchtweger en spinnekop zijn 2 dingen he. kleine moeite om ze even van elkaar te halen. als die hevel vast zit zit hij bovenin vast, en gaat je luchtweger idd heel licht op en neer, niet dat hij anders zwaar zou moeten gaan ofzo :rolleyes: , maar toch. als die hevel vastzit spuit hij maximaal in waardoor de motor verzuipt. als alle slangen tussen luchtweger en spruitstuk vastzitten moet hij zn lucht wel via de luchtweger halen, waardoor die altijd omhoog komt, tenzij je een gat van 10cm in je inlaatspruitstuk heb geslagen van de irritatie ;)
VeeDubber
14-11-2013, 19:00
Zoals je kunt zien in dit plaatje:
http://www.e-autonaprawa.pl/html/i/encyklopedia/K-jetronic2.jpg
Wordt de beweging van de luchtweger tegengewerkt door de brandstofdruk. Je probleem zou dus veroorzaakt kunnen worden door die andere pomp. Toevallig een benzinedrukregelaar bij de hand die je er even tussen kunt zetten? Of de oude pomp via een bypass? Dan kun je het uitsluiten
Tja lastig verhaal, auto's met K-jetronic kan je het beste gewoon compleet laten, tenminste het K-jetronic systeem, het is bij voorbaat al een vrij lastig benzine injectie systeem en het komt heel vaak voor dat als je er iets aan doet het verder nooit meer goed komt!
Zoals APK mannetjes die aan je CO gaan draaien!!!!! grrr
Maargoed ik heb een K-jet Bosch handleiding liggen hier!
loco-vr6
14-11-2013, 19:46
Brandstof druk meten voor de spinne kop, als deze goed is zit de plunjer ws vast. Hou anders met de hand de luchtweger een stukje open met de luchtslang los. Staat ie veel te rijk, ongecontroleerd, maar zou hij iig brandstof moeten krijgen.
carbreaker de autosloper
14-11-2013, 23:23
idd de druk op de centrale plunjer is hoger waarshijnlijk door nieuwe pomp dus los draaien van de co schroef zal de lucht weger openen ,,,,,of dr iets tussen leggen om et te testen
vwjohnny
15-11-2013, 08:04
Misschien heel dom maar heb je geen doek in het inlaatspruitstuk laten zitten ofzo?
Je zult echt niet de eerste zijn die zo iets overkomt...
willes180
15-11-2013, 12:01
okeej bedankt voor de reacties, als ik een bout van de slang naar de injector losdraai dan gaat deze open en komt er benzine uit, dus het heeft benzine tot boven in de spinnekop, als ik de auto start en ik til de klep handmatig op, springt hij aan maar die klep heeft erg veel tegendruk van onder (dus de klep word weer dicht gezogen) denk dat het komt door te veel druk dan. inderdaad...
maar het probleem is dat mijn oude pomp kapot is, en daar zat geen accumulator meer op, dus heb nu alleen een losse pomp en voor de rest niets
VeeDubber
15-11-2013, 12:48
Als de klep wordt dichtgezogen dan heb je een vacuum in de onderbak van je filter. Zou kunnen, maar lijkt me sterk. Even een benzinedrukregelaar van een collega crosser er tussen om te testen?
willes180
15-11-2013, 14:25
ik heb het bovenste en onderste deel gewoon los van elkaar liggen dus onder de luchtweger is het nu gewoon even open...
Dan moet je zelf de plunjer bedienen om de motor te laten lopen :)
Joris_MK1
15-11-2013, 18:24
Als de klep wordt dichtgezogen dan heb je een vacuum in de onderbak van je filter. Zou kunnen, maar lijkt me sterk. Even een benzinedrukregelaar van een collega crosser er tussen om te testen?
Ik weet niet precies hoe een spinnekop werkt, maar ik kan alleen maar zeggen dat het monteren van een brandstofpomp met 5bar druk ipv de originele 3bar druk de balans weleens kan verstoren... Neem aan dat hoe verder je de luchtweger open hebt, hoe meer benzine er doorgelaten moet worden. Zou kunnen dat je benzinedruk nu de arm terug drukt?? :tongue: Just guessing
VeeDubber
15-11-2013, 21:09
Ik weet niet precies hoe een spinnekop werkt, maar ik kan alleen maar zeggen dat het monteren van een brandstofpomp met 5bar druk ipv de originele 3bar druk de balans weleens kan verstoren... Neem aan dat hoe verder je de luchtweger open hebt, hoe meer benzine er doorgelaten moet worden. Zou kunnen dat je benzinedruk nu de arm terug drukt?? :tongue: Just guessing
Yep, dat is ook mijn idee van het probleem (zie post hierboven met K-Jet afbeelding)
Jel Golf 2 GTI
15-11-2013, 23:17
dat zou idd wel kunnen, ik ging ervan uit dat je een andere pomp had geplaatst die dezelfde druk gaf als de orginele of dat je accumulator er nog tussen zat.
willes180
16-11-2013, 12:19
julllie begrijpe dus niet dat de originele pomp ook gewoon 5 bar druk levert... de accumulator is er wel tussenuit maar dit zou geen probleem moeten geven
willes180
16-11-2013, 12:20
Dan moet je zelf de plunjer bedienen om de motor te laten lopen :)
ik bedoel de bovenste en onderste helft van de luchtfilterbak, dus de luchtweger zit er wel opgeschroeft maar heb alleen die klemmetjes losgehaald..
gr. wilco
ik bedoel de bovenste en onderste helft van de luchtfilterbak, dus de luchtweger zit er wel opgeschroeft maar heb alleen die klemmetjes losgehaald..
gr. wilco
Ja dat haalt niks uit natuurlijk. Er zitten 3 torks boutjes op de spinnekop. Schroef deze ff los en controleer de plunjer even. Kleine moeite om iets uit te sluiten. Anders heb ik nog wel een originele pomp liggen. Ligt er al ff en kan um niet controleren. Je heb mn nummer. Controleer de injectoren ook even als je toch bezig ben.
VeeDubber
16-11-2013, 21:42
julllie begrijpe dus niet dat de originele pomp ook gewoon 5 bar druk levert... de accumulator is er wel tussenuit maar dit zou geen probleem moeten geven
Dat begrijp ik wel degelijk, maar levert je nieuwe pomp ook 5 bar?
Misschien een rare vraag, maar zuigt de motor wel flink lucht aan??
Ik bedoel dus, niks mis met distributie/kleppen oid?
CHsyncro
17-11-2013, 11:45
Hallo,
heb je de retourleiding vanaf de spinnekop terug naar de tank aangesloten?
In de spinnekop zit een klep met een veer en deze bepaalt de zogenaamde
systeem druk. De retour moet er aanzitten om teveel aan brandstof(druk) af te voeren naar de tank.
Anders is de druk in de boven en onderkant van de kamers van de spinnekop overal even groot en kunnen de membramen niet bewegen. Deze membramen zorgen ervoor dat de klepjes opengaan die brandstof naar de injectoren leiden.
Zoek anders op YouTube even k-jetronic explained even op ,daar staan wat oude instructie video's. Daarmee werd dit voor mij iets duidelijker.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Groeten Chris.
willes180
17-11-2013, 15:01
ja de nieuwe pomp levert 5 bar, ja de retourleiding zit er op, en ja hij zuigt wel degelijk, want hij liep eerst gewoon.. heb alleen de pomp gewisselt omdat die niets meer deed en een versnellingsbak gewisselt.. kan eigenlik alleen maar aan de pomp of iets in de luchtweger/spinnekop zijn, injectoren spuiten gewoon in, als ik de klep met de hand bedien...
loco-vr6
17-11-2013, 15:20
dus als je de luchtweger met je hand bedient loopt hij wel ???( welliswaar beroerd maar goed)
brandstofdruk regelaar dr tussen knopen en verder pielen zeg ik.
willes180
18-11-2013, 09:51
ja dan loopt hij wel maar hij zuigt de klep naar onder dicht.. dus je moet er een schroevendraaier tussen steken wil hij open blijven
Jel Golf 2 GTI
19-11-2013, 05:31
Kijk hier eens even op => klik (http://www.porsche924-944.nl/924/KJetronic.pdf)
Hier staat onderaan een foutmeldingstabel.
Als de auto koud/warm niet start kan dit liggen aan de drukregeling in je benzineverdeler.
Je drukaccumulator verwijderen kan in principe niet heel veel kwaad, weet niet of je pomp een ingebouwde terugslagklep anders kan het zijn dat je leiding van druk komt waardoor deze heel slecht start.
Drukaccumulator dient om een constante druk te houden in je leiding tijdens het rijden en na het stilleggan van de auto om de volgende keer zonder problemen te kunnen starten. Kan ook vervangen worden door een terugslagklap alleen heb je dan niets meer dat je eventuele drukschommelingen ovangt in je systeem.
Hopelijk kom je eruit. :thumbup:
willes180
19-11-2013, 11:27
ja die terugslagklep zit er ook gewoon in... denk dat t dan aan de druk ligt, ff testen dus met een andere originele pomp
gr.
Jel Golf 2 GTI
05-07-2014, 10:11
Hier ondertussen al een oplossing? Want ik zit met mijn EV met hetzelfde probleem op de moment, pompp was kapot, vervangen door een orginele nieuwe maar auto wil niet starten, loopt wel op startpiloot. En als ik met de hand de luchtweger opendruk spuit er benzine uit alle 4 mijn (nieuwe) injectoren.
Maareh je hebt een andere pomp er onder gehangen, wat heb je met het relais gedaan ?
Dit zorgt er namelijk ook voor dat je ontsteking niet aan gaat als er geen brandstofpomp aan hangt, soort van beveiliging ;)
Hier ondertussen al een oplossing? Want ik zit met mijn EV met hetzelfde probleem op de moment, pompp was kapot, vervangen door een orginele nieuwe maar auto wil niet starten, loopt wel op startpiloot. En als ik met de hand de luchtweger opendruk spuit er benzine uit alle 4 mijn (nieuwe) injectoren.
Heb je je brandstof fijn filter al eens vervangen, dat is dat cylindrische filter aan je brandstof pomp unit.
Verder zit er ook nog een zeef rond de pomp zelf en nog een zeef in de tank aan de opvoerpomp, als deze vuil zijn dan krijgt ook alles erg veel moeite.
Als ze er vuil zijn dan draai je je nieuwe brandstof pomp naar de klote en die kosten toch mooi 300 euro ongeveer.
Wat is het artikel nummer van de pomp die je er in hebt gestoken ?
Moet namelijk dit Bosch nummer wezen 0580254013 en dat is omgenummerd naar 0580254033.
grtz, Ramon
Jel Golf 2 GTI
21-10-2014, 01:42
Heb je je brandstof fijn filter al eens vervangen, dat is dat cylindrische filter aan je brandstof pomp unit.
Verder zit er ook nog een zeef rond de pomp zelf en nog een zeef in de tank aan de opvoerpomp, als deze vuil zijn dan krijgt ook alles erg veel moeite.
Als ze er vuil zijn dan draai je je nieuwe brandstof pomp naar de klote en die kosten toch mooi 300 euro ongeveer.
Ik heb de filter vervangen en de zeef helemaal proper gemaakt.
Ondertussen draait de motor stationair zonder problemen.
Rijden lukt ook maar bij 3000-3500 toeren houd hij in.
Heb hem nu binne gedaan bij iemand die de K-jet van men broer heeft afgesteld dus ik hoop dat hij met een oplossing komt :D
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik heb opvoerpomp in de bak gecontroleerd en deze is OK, nieuwe drukpomp onder de auto incl nieuwe filter en propere zeef.
Luchtweger proper gemaakt en terug afgesteld zodat deze netjes vrijbeweegt.
Nieuwe injectors, geven mooi sproeibeeld en juiste opbrengst.
Warmte draairegeling OK.
Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is dat mijn koudstartverstuiver open blijft staan of dat er ergens valse lucht aankomt.
@ramon artikel nummer moet ik eventjes nakijken maar is dezelfde pomp als bij een 16V. Ik heb een EV met dikke benzinepomp eronder (model "86)
Ik heb mijn pomp besteld bij Bolu => deze pomp (http://www.bolku.nl/Webwinkel-Product-25006253/Brandstofpomp-Golf-II-K-Jetronic-52-mm.html)
Grtz Jel
Ik heb de filter vervangen en de zeef helemaal proper gemaakt.
Ondertussen draait de motor stationair zonder problemen.
Rijden lukt ook maar bij 3000-3500 toeren houd hij in.
Heb hem nu binne gedaan bij iemand die de K-jet van men broer heeft afgesteld dus ik hoop dat hij met een oplossing komt :D
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik heb opvoerpomp in de bak gecontroleerd en deze is OK, nieuwe drukpomp onder de auto incl nieuwe filter en propere zeef.
Luchtweger proper gemaakt en terug afgesteld zodat deze netjes vrijbeweegt.
Nieuwe injectors, geven mooi sproeibeeld en juiste opbrengst.
Warmte draairegeling OK.
Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is dat mijn koudstartverstuiver open blijft staan of dat er ergens valse lucht aankomt.
@ramon artikel nummer moet ik eventjes nakijken maar is dezelfde pomp als bij een 16V. Ik heb een EV met dikke benzinepomp eronder (model "86)
Ik heb mijn pomp besteld bij Bolu => deze pomp (http://www.bolku.nl/Webwinkel-Product-25006253/Brandstofpomp-Golf-II-K-Jetronic-52-mm.html)
Grtz Jel
Ik moest die duurdere pomp hebben van rond de 300 euro, die levert meer druk, die goedkopere zouden maar 4,5 bar geven en je hebt 6 nodig lijkt me
Jel Golf 2 GTI
22-10-2014, 03:37
5.5Bar geeft mijn pomp, heb bij mijn maat zen 16v deze ook zitten en bij zijn 8v de pomp van 105€, die zit er bij mijn broer nu ook onder.
Nog geen problemen mee gehad, ben heel tevreden over de pompen van Bolku.
Auto is vandaag afgesteld en helemaal in orde.
Ik zocht het allemaal weeer te ver, nokken-as stond 3 tandjes verkeerd op de distributie riem, luchtweger stond te hoog ingesteld waardoor hij bij vollast verzoop (teveel benzine) vacuumslangetje van de vacuumvervroeger zat verkeerd en ontsteking stond 2graden verkeerd.
uitgezocht en afgesteld door Van den Bergh autosport (http://www.vandenberg-autosport.nl/) Ik weer heel blij, kan ik naar de keuring. :D
5.5Bar geeft mijn pomp, heb bij mijn maat zen 16v deze ook zitten en bij zijn 8v de pomp van 105€, die zit er bij mijn broer nu ook onder.
Nog geen problemen mee gehad, ben heel tevreden over de pompen van Bolku.
Auto is vandaag afgesteld en helemaal in orde.
Ik zocht het allemaal weeer te ver, nokken-as stond 3 tandjes verkeerd op de distributie riem, luchtweger stond te hoog ingesteld waardoor hij bij vollast verzoop (teveel benzine) vacuumslangetje van de vacuumvervroeger zat verkeerd en ontsteking stond 2graden verkeerd.
uitgezocht en afgesteld door Van den Bergh autosport (http://www.vandenberg-autosport.nl/) Ik weer heel blij, kan ik naar de keuring. :D
Kijk eindelijk doet hij het dan weer goed!
Lastige van zo'n forum is dat je er zelf niet bij bent he, je moet alles op afstand maar raden zeg maar ;)
Maar hopelijk komt hij in 1x door de keuring :thumbup:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.