View Full Version : bypass g-lader info nodig!
Hallo.
ik ben er over aan het twijfelen om een bypass op mijn g60 te zette
ik weet ondertussen wel dat je motor in de soep kan lopen als er "wat" fout gaat.
maar wat zorgt ervoor dat de motor met een bypass de soep in loopt?
ik bedoel dan zoiets als. Injector die er mee stopt of dergelijken?
Graag alle info en voor en nadelen die jullie weten over een bypass
Jij bedoelt zo'n ventiel welke ervoor zorgt dat de glader zijn druk houdt tijdens het schakelen? Zo'n jirovalve?
Enige wat fout kan gaan naar mijn weten is als dat kogeltje blijft hangen en je lader minder lucht krijgt met alle gevolgen vandien....
Wat mij altijd verteld is, is dat een goede chip geen jirovalve nodig heeft omdat deze al zelf rekening houdt met de terugval van druk.
Herm Schreurs
22-10-2013, 09:28
Jij bedoelt zo'n ventiel welke ervoor zorgt dat de glader zijn druk houdt tijdens het schakelen? Zo'n jirovalve?
Enige wat fout kan gaan naar mijn weten is als dat kogeltje blijft hangen en je lader minder lucht krijgt met alle gevolgen vandien....
Wat mij altijd verteld is, is dat een goede chip geen jirovalve nodig heeft omdat deze al zelf rekening houdt met de terugval van druk.
De lader houd nooit "zijn druk" wanneer je gas loslaat want dan is je by-pass klep open en kan daar de lucht wegstromen die niet meer via de gasklep het inlaatspruitstuk inkan omdat die gesloten is bij gas loslaten.
Het verwijderen van de by-pass heeft alleen toto gevolg dat de lucht die via de by-pass wegstroomd, niet meer terug naar de inlaat van de G-lader loopt (en dus ook niet meer de carterdampen meeneemt om de lader inwendig te smeren, lees: dichtlijsten)
De zgn. Jirovalve staat hier helemaal los van en wordt vooral toegepast om de originele laaddrukregeling die in de Digifant systemen is gemaakt dmv het opensturen van de STK (stationaire toerental regelklep) bij vollaast en hoge toeren om pingelen te voorkomen tegen te gaan als je hogere vermogens wil bereiken.
Ook handig als je STK niet goed meer reageerd of niet lekker meer sluit waardoor je laaddruk verliest.
Kun je aangeven waarom je de by-pass-leiding zou willen verwijderen?
De lader houd nooit "zijn druk" wanneer je gas loslaat want dan is je by-pass klep open en kan daar de lucht wegstromen die niet meer via de gasklep het inlaatspruitstuk inkan omdat die gesloten is bij gas loslaten.
Het verwijderen van de by-pass heeft alleen toto gevolg dat de lucht die via de by-pass wegstroomd, niet meer terug naar de inlaat van de G-lader loopt (en dus ook niet meer de carterdampen meeneemt om de lader inwendig te smeren, lees: dichtlijsten)
De zgn. Jirovalve staat hier helemaal los van en wordt vooral toegepast om de originele laaddrukregeling die in de Digifant systemen is gemaakt dmv het opensturen van de STK (stationaire toerental regelklep) bij vollaast en hoge toeren om pingelen te voorkomen tegen te gaan als je hogere vermogens wil bereiken.
Ook handig als je STK niet goed meer reageerd of niet lekker meer sluit waardoor je laaddruk verliest.
Kun je aangeven waarom je de by-pass-leiding zou willen verwijderen?
Volgens mij heeft hij het hier niet over het verwijderen van de bypass Herm...
Hij wilt een bypass op zijn g60 zetten, enige wat ik hierbij voor kan stellen is zo'n jirovalve
EnVeeZee
22-10-2013, 10:31
Ik heb altijd naar tevredenheid met een Bar-Tek bypass gereden, is overbodig geworden, mocht je er iets aan hebben PB maar.
Herm Schreurs
22-10-2013, 10:45
Volgens mij heeft hij het hier niet over het verwijderen van de bypass Herm...
Hij wilt een bypass op zijn g60 zetten, enige wat ik hierbij voor kan stellen is zo'n jirovalve
:D
OK, heb ook nog zo'n "pijpje met balletje" liggen.
Zoals ik heb gelezen en heb gehoord.(kan dus goed zijn dat ik fout zit)
heb ik een hogere lader druk bijvoorbeeld 0.9 bar. Maar gebruik ik maar 0.7 bar
doordat die standaard op 0.7 ( ook dit kan minder of meer zijn) staat ingesteld. En met zon bartek bypass systeem de volle 0.9 toelaat.
Maar als het blok zou gaan pingelen hij gewoon blijft drukken en daardoor kapot loopt.
nu zit ik niet op een extreem hoog vermogen. (186pk)
dus de vraag is heb ik er iets aan. Als je de veiligheid met vermogen winst afweegt.
Dus de vraag is heeft een bypass nut op mijn blok.
blok is wel goed en gereviseerd. En gebruik alleen bp98 benzine om pingelen tegen te gaan
setup.
g60
Door ruud gereviseerde g lader
nokkenas
spruitstuk spagetti
rvs uitlaat systeem
68 pouly
jd chip
Rallyegolf20vt
22-10-2013, 15:40
Ik denk niet dat de oldscool digifant zo intelligent is dat hij afblaast tijdens het pingelen.
Denk eerder dat de ontsteking word terug gedraaid.
Ik ken enkele getunede G60`s en deze hadden de STK klep niet eens meer.
Alleen maar een klein gaatje in de gasklep geboord.
Sven-GTI
22-10-2013, 16:34
Die STK is ook niet nodig.
Een g60 gasklep heeft een stationair schroef. Dit werkt prima, alleen in de zomer/winter soms ietsje bijstellen, vaak maar een halve slag ofzo.
Oke. Dus ik maak hieruit op dat een stk. Niet nodig is
maar als je die verwijderd je de veiligheid ook verwijderd?
en als ik een bartek bypass systeem gebruik. Met de stk er nog op
even goed de veiligheid weg is. Maar wel de volle lader druk word gebruikt?
Maar dan weet ik nog niet of ik veel ga merken met mijn blok
Iemand ervaring met vermogen winst met mijn setup?
Sven-GTI
22-10-2013, 20:39
Die STK heb je niet perse nodig. Bij mij heb ik 'm ook weggelaten. Stationair regel ik gewoon met die stelschroef op die g60 gasklep.
JD heeft bij mij die STK ook gewoon weggeschreven.
Volgens mij doet die STK ook niks voor veiligheid hoor. Er kan alleen druk langs lekken, vandaar dat 'pijpje met dat kogeltje' van Bartek. Gewoon een terugslagklep. De StationairRegelKlep kan dus alleen lucht geven, maar er kan geen lucht terug.
Ik weet niet wat je laaddruk nu is?
Je kunt in je MFA menu je laaddruk aflezen. Dop dan die STK eens af, en probeer nog eens. Het verschil zal niet groot zijn (of je STK moet echt lekken/versleten zijn)
Doe het volgende;
Sleutel in contact (nog niet draaien of iets)
MFA ingedruk houden
Sleutel draaien naar 'contact aan' (niet starten)
Sleutel weer terug draaien naar 'contact uit'
MFA knop loslaten
MFA weer ingedrukt houden
Motor starten
MFA loslaten
Je zit nu in een 'verborgen menu' met je MFA, hier kun je digitaal je toerental aflezen, en ook je laaddruk :thumbup:
Okeee morgen eens testen. Bedankt allemaal voor de info!
erg handig en veel geleerd
Sven-GTI
23-10-2013, 12:37
Als het goed is geeft de laderdruk een waarde aan tussen de 1600/1700.
Hij rekent de atmosferische druk van 1 bar ook mee. Vandaar de 1.6 / 1.7
Dit is als t goed is de standaard laaddruk van een G60, die van jou zal wel meer aangeven.
Rallye-VR6t
23-10-2013, 12:58
De STK heeft twee functies:
-Stationairloop van de motor
-Te fungeren als overdruk afblaasklep >0.6 bar overdruk
Herm Schreurs
23-10-2013, 15:04
Ik denk niet dat de oldscool digifant zo intelligent is dat hij afblaast tijdens het pingelen.
Denk eerder dat de ontsteking word terug gedraaid.
Ik ken enkele getunede G60`s en deze hadden de STK klep niet eens meer.
Alleen maar een klein gaatje in de gasklep geboord.
Yep, I know... :thumbup: Werkt goed, maakt alleen wel veel herrie :D
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.